Cuvântul Liber, aprilie 2007 (Anul 19, nr. 64-82)

2007-04-03 / nr. 64

1 3 aprilie 2007 Fila de calendar Zile trecute: 92 Zile rămase: 273 Soarele răsare la: 6.52 Soarele apune la: 19.45 Calendar creștin: - Ortodox: Cuviosul Mărturisitor Nichita (Denie); - Greco-catolic: S. Nichita. (Denie). Zodia: Berbec (21.03 - 20 04). * 1821 - S-a născut Ioan Axente Sever, om politic, participant la Revoluţia de la 1848-1849 din Ţara Românească şi din Transilvania, unul dintre conducătorii mişcării de eliberare naţională a românilor transilvăneni (m.1906). 1844 - Alexandru Ioan Cuza s-a căsătorit cu Elena Rosetti-Solescu, fiica cea mare a postelnicului Iordache Rosetti și a Catincăi Rosetti, născută Sturdza. 1889 - S-a născut Grigoraş Dinicu, violonist și compozitor (m.1949). 1922 - Iosif Stalin îi succede lui Vladimir Nici Lenin ca lider al Uniunii Sovietice. 1930 - S-a născut Helmut Kohl, om politic german, fost cancelar federal (1982-1998); artizanul reunificării germane (1990); partizan, fără rezerve, al extinderii Uniunii Europene şi al creării monedei unice europene, euro. 1948 - Preşedintele american Harry Truman a semnat Planul Marshall de ajutorare a ţărilor europene afectate de cel de-Al Doilea Război Mondial. 1961 - S-a născut actorul american de film Eddie Murphy. 1966 - Staţia automată „Luna 10" a devenit primul satelit artificial al Lunii. Cugetarea zilei: „ Puterea celor tineri stă în faptă, a celor bătrâni în chibzuinţă" (EURIPIDE) Educaţia ecologică la preşcolari Pentru a include copilul preşcolar în proiectul de educaţie ecologică, noi toţi, educatoare, părinţi, bunici, suntem responsabili în a construi un mediu educaţional care să motiveze copilul în procesul de protejare a naturii, fiind esenţial ca omul să fie educat în spiritul respectului faţă de mediu. Sentimentele şi atitudinile copilului faţă de natură trebuie să fie de respect şi grijă, având în permanenţă convingerea că oamenii sunt parte integrantă din natură şi nicidecum superiori acesteia. De aceea, pe parcursul unui an şcolar am ţinut seama de cerinţele unui Învăţământ care să-l plaseze pe copil în centrul activităţii, care să-l pună în situaţia de a observa direct, de a experimenta şi a înţelege cum se produc fenomenele şi cum depind unele de altele, căutând să desfăşor activităţi atractive şi variate pentru a stimula interesul copiilor. In contextul acestui obiectiv, am programat pe perioada martie-aprilie activităţi cu tema „Frumoasă-i stradă noastră", în cadrul cărora copiii vor participa la acţiuni de curăţenie pe străzile învecinate grădiniţei. La aceste acţiuni vor participa şi şcolarii din clasa a ll-a A de la Gimnaziul „Florea Bogdan", cu care avem încheiat un parteneriat pe teme ecologice. Educatoare, IONIŢOI VIORICA Grădiniţa cu Program Prelungit Nr. 2 Reghin * HOROSCOP ^ Berbec. Răbdarea şi prudenţa trebuie puse pe primul plan, căci nu este exclus să faceţi unele gafe. O achiziţie pe care v-o doreaţi de mult timp vă întregeşte satisfacţiile. Taur. Evenimente neprevăzute vă împiedică ■Pr* să vă respectaţi programul. Nu este momentul să intraţi în afaceri. Relaţiile de parteneriat vă pot crea mari probleme. Ţineţi cont de sfaturile primite! Gemeni. Ar fi bine să nu exageraţi criticându-vă partenerul. El va lua în consideraţie vorbele dvs. doar dacă nu veţi atenta la hobby-ul sau la obiceiurile sale. Cât mai mult tact! Rac. Astăzi sunteţi ferm şi nici o amânare nu va exista în agenda dvs. de lucru. Achitaţi tot felul de taxe şi onoraţi obligaţii uitate. Atenţie maximă la ocaziile favorabile! Leu. O persoană entuziastă încearcă să vă convingă să vă asumaţi şi unele riscuri, căci nu aveţi nimic de pierdut. Cel mai bine ar fi să vă urmaţi instinctul, care nu v-a dezamăgit până acum. Fecioară. Aveţi tendinţa de a interpreta ceea ce vi se spune şi este posibil să vă certaţi cu cineva din acest motiv. Nu fiţi trist dacă ceva nu vă reuşeşte astăzi. Balanţă. Tema banilor este din nou subiectul unei discuţii aprinse. Familia are o altă concepţie referitoare la cheltuielile zilnice. Opiniile diferite se sting, în final, Scorpion. Micile dvs. iniţiative particulare îşi vor dovedi astăzi rentabilitatea. Nu este exclus să apară posi-*bilitatea elaborării unui plan de perspectivă, dar în acest caz cereţi sfatul unui prieten. Săgetător. Din păcate, vă concentraţi cu greutate şi trebuie să faceţi eforturi pentru a vă face înţeles. Vi se cere să participaţi la o dezbatere plictisitoare, lipsită de importanţă. Capricorn: Nu cedaţi tentaţiei de a discuta cu colegii despre planurile dvs. de viitor! Nici chiar celui mai bun prieten n-ar fi recomandabil, în această zi, să-i faceţi confidenţe. Vărsător. Evitaţi să luaţi decizii singur WS8e| căci sunteţi confuz şi *'»1 7 aţi putea greşi. Sfatul unui prieten v-ar prinde bine. Chiar şi o ieşire la o plimbare v-ar avantaja. Peşti. Nimic nu trebuie lăsat la voia întâmplării - vă spuneţi dvs. Şi acţionaţi în consecinţă. Majoritatea iniţiativelor se derulează sub patronatul finanţelor. Fiţi practic şi optimist! • # CUVAN L MARTI, 3 APRILIE 2007 Eleni ai Liceului de Artă, în concertul de caritate, ce a avit loc săptămâna trecută la Sala mare a Palatului Culturii din Târgu-Mureş. Foto: KONCZ J. ROBERT FANTASTICUL IA VIATĂ IA SASCIIZ 9 „The Dark is rising" va aduce încă o rundă de filmări în comuna mureşeană Saschiz. Producţie româno-americană, pelicula va ecraniza primul volum al unei serii de povestiri fantastice destinate copiilor, scrise de Susan Cooper, cu mare succes în Statele Unite. Subiectul este centrat pe un băieţel de 11 ani, Will, ultimul descendent al unei familii de nemuritori cu „tradiţie" în înfruntarea răului şi care va împărtăşi acelaşi destin cu înaintaşii săi. Eroul călătoreşte pentru aceasta în timp şi descoperă „indicii" în lupta cu creaturi creionate la extrem ale răului. Echipa româno-americană, care filmează pe moment în Studiourile Buftea ale Media Pro, în frunte cu regizorul David L. Cunningham se va afla, din 16 aprilie în „platoul" de la Saschiz. De această dată vor fi turnate secvențe „de vară" într-un sat englezesc tipic contemporan. ALEX CRISTESCU 0 CONCERTELE FILARMONICII ÎN LUNA APRILIE După ce în luna martie Filarmonica a prezentat melomanilor o importantă gamă de concerte, şi în luna aprilie vom avea bucuria să urmărim câteva reprezentaţii cu subiecte dintre cele mai variate, în deschidere (astăzi, 3 aprilie) va avea loc un recital de violă (Sala mică) cu Guran Endre (Austria) - violă, şi Cipriana Gavrişiu - pian, cu lucrări de D. Şostakovici (Sonata pentru violă şi pian), R. Schumann (Märchenbilder), J. Brahms (Sonata pentru violă şi pian în Mi bemol major, op. 120, nr. 2) şi G. Enescu (Konzertstück). Concertul coral extraordinar (4 aprilie) se va desfăşura la Catedrala Ortodoxă „Sfânta Ana" din Bulevardul Pandurilor, sub bagheta dirijorului Vasile Cazan, maestru de studii cor - Sikó Szidónia. Lucrările sunt semnate de compozitorii E. Mandicevski, S. Rahmaninov, G. Dima, P. Bentoiu, T. Jarda şi V. Timariu, şi are ca tematică „Patimile Mântuitorului." Va urma concertul simfonic (5 aprilie) cu Shinya Ozaki (Japonia) la pupitrul dirijoral şi Misako Shimomura, Chiyo Hagiwara şi Mizue Yamaguchi (pian), toţi din Japonia. Vor fi interpretate lucrările: „Concert pentru pian şi orchestră nr. 2 în Sol minor" (C. Saint-Saens), „Concert pentru pian şi orchestră în Mi bemol major, KV 271" (W.A. Mozart) şi „Rapsodie pe o temă de Paganini" (S. Rahmaninov). Cele două concerte camerale (10 şi 11 aprilie) îi vor avea protagonişti pe Tomoe Kazwabata (Japonia) la pian, şi Abraham Zsuzsanna - vioară şi Haáz Bence - oboi vor prezenta „Sonata pentru pian în Si minor" (F. Chopin), „La vals" (M. Ravel) şi „Sonata pentru vioară şi pian (C. Franck). Un nou concert simfonic (12 aprilie), dirijat de Shinya Ozaki (Japonia) şi Florin Croitoru la vioară. Lucrările sunt semnate de J.S. Bach (Aria din suita nr. 3), D. Respighi (Dansuri şi arii antice), şi A. Vivaldi (Anotimpurile). Concertele camerale (17 şi 18 aprilie) îi vor avea ca protagonişti pe Bogányi Bence (Ungaria) - fagot,Bogányi Gergely (Ungaria) - pian, Leitman Zsolt - vioară şi Kozma Péter - violoncel, vor prezenta „Sonata pentru vioară şi violoncel" (M. Ravel), „Duo pentru vioară şi violoncel" (Kodály Z.) şi „Passacaglia" (G.Fr. Händel). Vocalul simfonic (19 aprilie) va fi dirijat de Shinya Ozaki (Japonia) şi se va desfăşura cu concursul lui Fátyol Rudolf - vioară şi al Corului de Femei al Filarmonicii de Stat dirijat de Vasile Cazan, maestru de studii cor-Sikó Szidónia. Programul va cuprinde „Muzică masonică funebră" (W.A. Mozart), „Concert pentru vioară şi orchestră nr. 1" (Bartók B.) şi „Simfonia Dante" (F. Liszt). Concertele lecţie şi educative (20 aprilie) cu tema „Natura şi primăvara în literatura corală", vor fi prezentate de profesoarele Carmen Mihăescu şi Kovács Zsuzsa, cu concursul Corului Mixt al Filarmonicii de Stat, dirijat de Vasile Cazan, maestru de studii cor - Sikó Szidónia. Spre sfârşitul lunii, două concerte camerale (21 şi 24 aprilie) vor fi susţinute de Dorinel Puia - clarinet, Camelia Mera şi Oana Cristipian şi Csiky Borka Boglárka - violoncel, în program, lucrări de D. Milhaud, C.M. von Weber, W.A. Mozart, F. Chopin, C. Saint-Saens etc. Programul lunii aprilie se va încheia cu simfonicul (26 aprilie) dirijat de maestrul Marian Ionescu- Galaţi, la pian Ioana Maria Lupaş. Se vor prezenta „Concert pentru pian şi orchestră nr. 1 în Mi bemol major" (F. Liszt), „Concert pentru orchestră de coarde" (P. Constantinescu) și „Suita de jazz nr. 2" (D. Șostakovici). MARIN CĂLDĂRARIU 1 . Concurs pe temă pascală la Casa de Cultură a Studenţilor din Târgu-Mureş Casa de Cultură a Studenţilor din Târgu-Mureş se află în pregătirea unui concurs deschis oricărui tânăr. „Tradiţii şi obiceiuri de Paşti din România" se desfăşoară pe două secţiuni. Prima este Referat, în cadrul acesteia, participanţii vor alege o zonă folclorică din ţară şi vor scrie despre legendele, tradiţiile, obiceiurile specifice zonei, folosind, eventual, regionalisme. Lucrarea trebuie să fie scrisă la calculator pe format A4 cu caracter de 14, maximum 3 pagini. Aceasta va fi introdusă într-un plic A4, pe care se va scrie: numele, prenumele, şcoala (facultatea), clasa (anul), numărul de telefon şi adresa de e-mail. Lucrările pot fi trimise şi prin e-mail la adresa: ccs_tgmures@yahoo.com. Cea de-a doua secţiune este Artă tradiţională, în cadrul acesteia, tinerii vor concura cu cele mai frumoase ouă vopsite, pictate sau încondeiate. Pentru această probă concurenţii vor aduce la sediul Casei de cultură a studenţilor maximum 3 ouă vopsite, iar departajarea concurenţilor se va face în funcţie de inventivitatea, autenticitatea şi originalitatea creaţiilor. Concursul pe teme pascale se va desfăşura în perioada 7-17 aprilie, perioadă în care vor fi primite lucrările şi ouăle la sediul Casei de Cultură a Studenţilor, din strada Nicolae Grigorescu nr. 19, pentru ca premierea să aibă loc în data de 18 aprilie la sediul Casei, în sala de expoziţie, într-o atmosferă de sărbătoare, susţinută de grupul folcloric „Izvoraşul" şi de soliştii acestuia, care vor susţine un recital. Pe lângă concurenţi, şi unii dintre participanţi vor primi premii surpriză, aşa că aviz amatorilor! __________________________________________ FLORENTIN DEAC |--------------------------(AGENDA)-------------------------|I I TEATRUL NAŢIONAL TÂRGU-MUREŞ, | I Compania „Liviu Rebreanu", I I prezintă astăzi la ora 19, în Sala mare , spectacolul „MOFTURI", după | I I.L.Caragiale. FILARMONICA DE STAT TÂRGU-MUREŞ Astăzi la ora 19, în Sala mică, RECITAL DE VIOLĂ. Interpreţi: Gurani Endre (Austria) - violă şi Cipriana Gavrişiu - pian, în program: D. . ■ Şostakovici, R. Schumann, J. Brahms, G. Enescu. V___________________________________________________|