Cuvântul Liber, iulie 2007 (Anul 19, nr. 127-147)

2007-07-03 / nr. 127

MARȚI, 3 IULIE 2007 TABARA DE CREAŢIE ŞI DIVERTISMENT „MUNTELE VRĂJIT"'- ediţia a lll-a 28 iulie - 5 august 2007, Idicel Pădure, judeţul Mureş După două ediţii încununate de succes, în 2005 la Sâstina, pe Valea Sălardului, şi în 2006 la Lăpuşna, am stabilit ca a lll-a ediţie a Taberei de Creaţie „Muntele vrăjit", organizată de instituţiile noastre în colaborare cu Asociaţia Culturală „Surorile Sus", Direcţia Judeţeană pentru Cultură Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş, Muzeul Etnografic Reghin, dar şi altele, şi cofinanţată de Consiliul Judeţean Mureş, să-şi stabilească locaţia în satul Idicel Pădure. Unul dintre motivele pentru care am ales acest sat de munte este acela că aici fiinţează o secţie a Muzeului Etnografic din Reghin, în casa rapsozilor populari Rafila şi Mihai Moldovan (mamă şi fiu). Instituţia noastră are un cerc de artă populară şi artizanat, care iniţiază tineri în muncile casnice tradiţionale (ţesut, cusut, gastronomie, sculptat în lemn, dansuri populare, obiceiuri străvechi, colecţionare de obiecte casnice şi de cult, costume populare etc). Un alt motiv este acela că tot în acest sat îşi are domiciliul un iscusit sculptor în lemn, Ioan Moldovan, cu un atelier la domiciliu, persoană de la care tinerii artişti plastici participanţi vor avea multe de învăţat. Sunt aşteptaţi scriitori, interpreţi de muzică populară şi muzica tânără, dansatori, pictori, sculptori, artizani, actori, sau pur şi simplu iubitori ai vieţii satului românesc de astăzi, de la poalele Munţilor Gurghiu. Fiecare „celulă" artistică se va organiza în funcţie de specialitate, şi va avea un coordonator. In fiecare seară, cei prezenţi vor susţine microregitaluri de poezie, muzică, teatru, dans etc. în timpul zilei participanţii vor putea opta pentru activităţi de genul: - culesul plantelor medicinale (în beneficiul propriu); - gătit tradiţional şi coptul pâinii în cuptor; - ecologizarea malurilor râului care străbate satul; - drumeţii şi jocuri de orientare turistică; - vizită la stâna din munte; - sport şi jocuri distractive; - creaţie artistică / lansări de cărţi; - odihnă, artizanat, dezbateri pe diferite teme propuse de participanţi etc. Produsele artistice originale vor fi promovate în mass-media scrisă şi vizuală, iar lucrările de artă plastică vor fi prezentate într-o expoziţie la Casa de Cultură a Tineretului „George Enescu" din Reghin. Cazarea se va asigura:in casele gospodarilor, în corturi de 3-4 persoane (cine are cort este recomandabil să-l aducă) sau în şura cu fân. La înscriere vă rugăm să ne comunicaţi şi pentru care din propunerile de cazare optaţi. Pentru igiena personală vom asigura câteva băi la domiciliile persoanelor din vecinătatea taberei, iar pentru cei care doresc să simtă cu adevărat farmecul naturii, băi improvizate în albia râului cu apă pură, de izvor. Meniul va fi tradiţional şi gătit de bucătărese localnice. In cazul în care va fi ploaie, ne vom putea adapta activitatea în Căminul Cultural sau la Şcoala Generala. Tabăra va avea asigurată asistenţă medicală şi medicamente de prim-ajutor, în caz de nevoie. Spitalul din Reghin este la 20 de km, şi în caz de urgenţă vor fi mijloace de transport asigurate de organizatori. Suma/zi pentru fiecare participant este de 20 lei, din care vor fi asigurate: mic dejun, prânz, cină, apă potabilă (dacă seceta ne va face probleme), cazare, transport Reghin - Idicel Pădure şi retur. In scopul bunei informări a participanţilor asupra obiceiurilor locale străvechi vom avea întâlniri cu: - moaşa satului: „Naşterea la domiciliu, obiceiuri şi întâmplări deosebite"; - preotul: „Tradiţia bisericii Strămoşeşti la evenimentele majore din viaţa omului: botez, nunta, înmormântare - eventuale adaptări la obiceiuri străvechi"; - bătrânii satului: „Despre obiceiuri agrare şi religioase. Mituri locale şi evenimente importante";- - rapsozi: „Cântec, joc şi voie bună"; - meşteşugari: „Meserii care au rezistat timpului"; - gospodine renumite: „Gastronomie tradiţională, prepararea şi conservarea alimentelor". Această amplă activitate are caracter creativ şi documentaristic, nefiind doar recreativă, motiv pentru care cerem participanţilor implicare în programul stabilit de organizatori. Doritorii se pot înscrie până cel mai târziu în data de 20 iulie 2007, la tel. 0265 52.05.80 sau la tel. 0740 53.56.94. Director, SORINA BLOJ 3 IULIE 2007 Zile trecute: 183 Zile rămase: 182 Soarele răsare la: 5.36 Soarele apune la: 21.00 Calendar creștin: - Ortodox: Sf. Melachint; - Greco-catolic: S. lacint. Zodia: Rac (22.06 - 22.07). Filă de calendar 1863 - Dieta Transilvaniei și-a deschis lucrările la Sibiu. Prima dată românii erau majoritari în forul legislativ al provinciei. Dieta a votat Legea privind „egala îndreptăţire a naţiunii române" cu celelalte naţiuni transilvane şi Legea privind întrebuinţarea limbii române, alături de maghiară şi germană în viaţa publică. 1883 - S-a născut prozatorul ceh de expresie germană, Franz Kafka („Procesul", „Metamorfoza"; m. 3.06.1924). 1900 - A avut loc prima ascensiune a unui dirijabil (zepelin). Ferdinand, conte von Zeppelin (1838-1917), constructor german de dirijabile, a fost primul care a folosit motorul cu combustie internă pentru propulsia dirijabilelor. 1962 - S-a născut actorul Tom Cruise („Top Gun", „Misiune imposibilă"). 1990 - Adunarea generală a Academiei Române a hotărât repararea nedreptăţilor pe care le-a săvârşit între 1948-1989. 72 de membri corespondenţi (literaţi, istorici, oameni de ştiinţă), cărora li s-a retras această calitate, sunt reînscrişi. 2003 - Semnarea tratatului bilateral între România şi Rusia. Cugetarea zilei: „ Prietenia unui om deştept e mai de preţ decât prietenia tuturor /DA0is//Zcza"(DEMOCRIT) HOROSCOP Berbec. Nu e o zi prea confortabilă, există încordare, obstacole care trebuie depăşite. Profesional, dificultăţile alternează cu satisfacţiile. Taur. O afacere demarată de curând începe să vă aducă beneficii serioase. Ar fi bine să evitaţi speculaţiile şi acţiunile la limita legii, ca să nu intraţi în conflict cu autorităţile. Gemeni Aveţi tendinţa să riscaţi cam mult. Vă sfătuim să fiţi prudent şi să nu forţaţi norocul. Este o zi favorabilă deplasărilor în interes de familie. Puteţi câştiga bani de unde nu vă aşteptaţi. Rac. Sunteţi ceva mai cu picioarele pe pământ, dar tot aveţi încredere în cine nu trebuie. Comunicaţi mai mult cu partenerul şi cu cei cu care lucraţi şi va fi mult mai bine! IK Leu: Este o zi plină de muncă, dar şi de satisfacţii. * Nimic nu vă împiedică să lucraţi la adevărata dvs. capacitate, cu atât mai mult cu cât ţineţi să demonstraţi că sunteţi capabil. Fecioară. Programul dvs. cuprinde o mulţime de activităţi de care nu ştiţi cum să scăpaţi mai repede. Vizita unor persoane vă va ajuta să petreceţi o după-amiază cât se poate de plăcută, o Balanţă. Vă puteţi intimida rji sau puteţi vorbi intimidat în faţă unei persoane de sex opus sau a unui străin. Mizaţi pe sprijinul prietenilor, dar nu în probleme financiare! Scorpion: Aveţi idei excelente şi sunteţi hotărât să le puneţi în aplicare. Aveţi ocazia să demaraţi o activitate nouă. Capacitatea de comunicare vă ajută să vă faceţi noi prieteni. Săgetător. Sunteţi plin de OŞTI energie şi capabil de eforturi intense. Aveţi grijă să nu vă suprasolicitaţi, ca să nu aveţi probleme de sănătate! Dupăamiază, o să aveţi musafiri.3^ Capricorn. Azi nu va fi nevoie să spuneţi nici un cuvânt pentru a vă îmbunătăţi relaţia sentimentală. Lăsaţi ochii şi zâmbetul să vă exprime adevăratele intenţii! Vărsător. Eficienţa dvs. în '41VPt domeniul serviciului va lăsa ***£$ de dorit. Totul vă va ieşi mai greu şi mai încet, dar, din fericire, şefii vă vor acorda circumstanţe atenuante. 0 Peşti. Vă creaţi noi obligaţii, doar pentru că nu sunteţi atent la ce se întâmplă în jurul dvs. Fiind foarte perseverent, vă veţi descurca excelent şi de această dată. Prime de stabilitate pentru personalul sanitar Exodul de personal specializat din sistemul sanitar românesc spre alte țări în care munca este apreciată din punct de vedere financiar la adevărata ei valoare a determinat Guvernul să ia măsuri pentru satisfacerea nevoilor acestuia, aprobând,în şedinţa de săptămâna trecută, acordarea unor prime de stabilitate, egale cu salariul de bază minim corespunzător funcţiei, gradului sau treptei profesionale din luna anterioară. Prima de stabilitate urmează să fie plătită o dată pe an, în cursul trimestrului patru. (L.P.) Folclorul „Târgului cireşelor" Zsigmond Dezső, din Vălenii de Mureş. Spectacolul s-a bucurat şi de participarea Ansamblului folcloric din Idicel Sat (coordonator Petrică Nea) şi de cea a Formaţiei de dansuri populare din Brâncoveneşti (coordonator Hener Janos şi îndrumător Nagy Levente). Din partea Centrului judeţean al creaţiei populare au fost prezenţi Constantin Cotârlan-director şi Molnár József-maistru coregraf, care au apreciat evoluţiile cântăreţilor şi dansatorilor. în concluzie, „Târgul cireşelor" a fost un eveniment reuşit, în mare parte datorită spectacolului folcloric, dar şi prezenţei fructelor... tematice. (Urmare din pag. 1) f . Peste o lună. Debut al celei de-a 14-a ediţii a Festivalului de muzică academică Cea de-a 14-a ediţie a Festivalului de muzică academică, organizat de Fundaţia „Elan" Bucureşti şi de Primăria municipiului Sighişoara, cu sprijinul Fundaţiei „Pro Helvetia", se va desfăşura în perioada 1-12 august în Sighişoara. Pentru această ediţie şi-au anunţat participarea profesori din ţară şi de peste hotare, iar invitaţii de onoare sunt Liliana Nichiteanu (Zurich) - mezzosoprană, Viniciu Moroianu (Bucureşti) - pian, Mihai Bisericanu (Bucureşti) - actor, Franz Metz (Germania) - dirijor şi Mihaela Maxim (Cluj)-soprană. Invitaţi permanenţi ai festivalului - Cvartetul Arioso Cluj-Napoca, format din Melinda Bereş - vioară, Răsvan-Ionuţ Dumitru - vioară, Margit Kardos - viola, Zsolt Torok - violoncel, Natalia Colotelo (Bucureşti) - vioară, Cipriana Gavrişiu (Cluj- Napoca) - pian şi Dan Cavassi (Bucureşti) - violoncel. în cadrul festivalului se vor desfăşura cursuri, la care se pot înscrie atât studenţi sau absolvenţi ai universităţilor de muzică, cât şi elevi ai şcolilor sau liceelor de muzică sau de arte, precum şi cursanţi care studiază muzica în particular, indiferent de vârstă (clasă). Festivalul va mai cuprinde concerte de muzică contemporană, concerte de muzică veche, Concertul cameral al cursanţilor Academiei Muzicale de Vară Sighişoara 2007, numeroase alte evenimente, care se vor desfășura în diverse locuri - Sala Mihai Eminescu, Biserica mănăstirii. Sala de muzică a Liceului Joseph Haltrich. FLORENTIN DEAC V_______________________________________________/ La Tărnăveni SERBĂRILE VERII 2007 în organizarea Primăriei municipiului Târnăveni şi Casei Municipale de Cultură „Mihai Eminescu", la sfârşitul săptămânii în curs se va desfăşura în centrul municipiului manifestarea artistică intitulată „Serbările verii 2007". Pe scena amenajată în faţa Gimnaziului de Stat „Traian" vor susţine programe cunoscuţi interpreţi de muzică populară, dance, cât şi cunoscute formaţii de muzică rock. Nu vor lipsi nici formaţiile artistice locale, iată programul acestei manifestări: - Vineri, 6 iulie 2007 - seară de folclor - ora 18.00 - Adina Roșea; 19.00 -Mioara Marica; 20.00 - Alina Popa; 21.00 - Ansamblul de dansuri populare maghiare de la Gimnaziul de Stat „Traian"; 21.30 - Ciprian Istrate; 22.30 Aurel Tămaș. - Sâmbătă, 7 iulie 2007 - seară de muzică dance - ora 18.00 - La Strada; 19.00 - Simbol; 20.00 - California; 21.00 - Anamaria Danes; 22.00 - Lavinia; 23.00 - SudEst. Duminică, 8 iulie 2007 - seară de muzică rock - ora 19.30 - Maxi (de la Clubul Copiilor Târnăveni); 20.00 - Autograf; 21.00 - bar; 22.00 - Desperado; 23.00 - Compact; 0.00 - Foc de artificii. RĂZVAN DICAN