Cuvântul Liber, august 2007 (Anul 19, nr. 148-170)

2007-08-01 / nr. 148

1 1 AUGUST 2007 Zile trecute: 212 Zile rămase: 153 Soarele răsare la: 6.02 Soarele apune la: 20.41 Calendar creştin: - ortodox: Sfinţii 7 Mucenici Macabei. - greco-catolic: Cei 7 prunci Macabei. începutul Postului Sf. Marii. Zodia: Leu (23.07 - 22.08). * Ziua Tanchiştilor Fila de calendar 1714 - Dimitrie Cantemir este ales membru al Academiei din Berlin; este cel dintâi român care devine membru al unui înalt for ştiinţific internaţional. 1862 - Constituirea Ministerului Afacerilor Străine al României. 1901 - A apărut primul tratat consacrat istoriei limbii române: „Histoire de la langue roumaine" al lui Ovid Densusianu. . 1943 - Primul bombardament anglo-american asupra zonei petrolifere din Valea Prahovei. 1945 - S-a născut Tudor Gheorghe, solist vocal, instrumentist compozitor, actor. 1981 - Inaugurarea canalului american de televiziune MTV,primul program specializat în emisiuni de muzică. 1990 - România a preluat, conform principiului rotaţiei, preşedinţia Consiliului de Securitate al ONU. 2001 - Intră în vigoare textul Cartei europene a limbilor regionale sau minoritare a Consiliului Europei. Cugetarea zilei: „ Să ne ferim de a vesti adevărul celor ce nu sunt în stare să-l asculte " (J.J. Rousseau) ! Vi. CUVANMIERCURI, 1 AUGUST 2007 SĂRBĂTOARE LA DILEUL VECHI ZIUA IMNULUI NAŢIONAL AL ROMÂNIEI! La 29 iulie 2007, în satul Dileul Vechi, comuna Ogra, judeţul Mureş, s-a sărbătorit Ziua Imnului Naţional al României într-un mod inedit şi deosebit de înălţător. Pentru cinstirea memoriei celor peste 40.000 de eroi şi martiri români, ucişi mişeleşte în cele peste 605 localităţi din Transilvania, la 1848-1849, de către armatele kossuthiste, inclusiv şi din satul Dileul Vechi, Primăria, Asociaţia Naţională „Cultul Eroilor" Mureş, Despărţământul Central Judeţean Mureş pentru Literatura Română şi Cultura Poporului Român ASTRA şi Sindicatul Apelor Române Mureş au organizat evocarea evenimentului la Stejarul Martirilor Paşoptişti din Dileul Vechi. S-a cântat Imnul Naţional al României, s-a păstrat un moment de reculegere şi s-a înălţat o rugăciune în memoria martirilor paşoptişti din această localitate, precum şi pentru cinstirea celor 471 de eroi români căzuţi sub drapel în Epopeea de pe Mureş, în toamna anului 1944. Locotenent (r) prof. Eduard Costin, veteran de război, de 92 de ani, a evocat în faţa gropii comune şi a stejarului plantat de fostul primar, Meruţă Iulius, al satului Dileul Vechi, în anul 1921, şi de viceprimarul de atunci, Ştefan Budai, întru amintirea martiriului lui Ioan Suciu, Teodor Dumitru şi a altor săteni căzuţi pe altarul Patriei la 1848-1849, în prezenţa participanţilor, în faţa gropii comune şi a stejarului istoric s-a constituit un comitet de iniţiativă care să ridice, în timp de un an de zile, o cruce pe locul supliciului, compus din următoarele persoane: Ioan Megheşan, primarul comunei Ogra; Ştefan Budai, fiu al satului, preşedintele Sindicatului „Ape" Mureş, iniţiatorul acţiunii; Costin Eduard, It. (r), prof. veteran de război; Maria Tudoran, urmaşă de martir paşoptist; col. (r) Ioan Judea, secretar general al Despărţământului Central Judeţean Mureş al ASTREI; col. (r) Flore Clintan, absolvent al Academiei Militare, şi preotul satului Ioan Pintilie. Sperăm să fie un început şi în fiecare localitate pe locul unde au fost împuşcaţi sau spânzuraţi zeci şi sute de români, la 1848-1849, să fie eternizată jertfa supremă, măcar printr-o cruce, simbol al păcii şi iubirii de oameni. Colonel (r) prof. VASILE T. SUCIU, preşedinte de onoare al Asociaţiei Naţionale „Cultul Eroilor” Mureş „Peninsula" a fost în acest an cu profit Duminică seara, cea de-a cincea ediţie a festivalului „Peninsula" s-a încheiat. Conform datelor, duminică dimineaţa au fost deja înregistraţi tot atâţia vizitatori câţi anul trecut pe perioada întregului eveniment. Seara de duminică a strâns în perimetrul „Peninsulei" 20.000 de persoane pentru a asculta concertele celor de la „The Exploited", „LGT", „Zdob şi Zdub". Statisticile arată şi faptul că în acest an a crescut numărul abonamentelor vândute, la 5.500. Organizatorii au mai anunţat că anul acesta 63.000 de persoane au participat, în total, la Festivalul „Peninsula". Gerandai Károly, managing director al „Sziget Cultural Management", s-a arătat mulţumit de acest fapt şi a anunţat un profit de 40.000 de euro. FLORENTIN DEAC HOROSCOP Berbec. Azi riscaţi să cheltuiţi mai mult decât aţi planificat. Dar, aceste cumpărături, făcute spontan, vor fi foarte reuşite şi nu veţi regreta. Taur. Este o zi prosperă. Primiţi şi venituri suplimentare şi, de aceasta dată, nu veţi cheltui banii cu multă uşurinţă. Orientaţi-vă asupra persoanelor de încredere şi, mai ales fiţi flexibil! Gemeni, în căminul dvs. , aţi putea îmbunătăţi confortul sau aţi putea achiziţiona un obiect de decor. Dacă doriţi să plecaţi la drum, cu siguranţă veţi rezolva ceea ce vă propuneţi. Rac. Lucrurile nu depind prea mult de dvs., aşa că es de preferat să vă îndepliniţi cu atenţie atribuţiile. Fiţi pregătit pentru inspecţie! Persoanei iubitei se pare că sunteţi prea autoritar. Leu. Foarte probabil ca şeful să vă dea astăzi o sarcină dificilă, ceva special, considerând că doar dvs. sunteţi capabil s-o faceţi, ceea ce vă va flata, dar şi extenua. Fecioară. Faceţi o pauză şi ieşiţi cu colegii la o cafea. într-o atmosferă plăcută, veţi lămuri multe lucruri care fuseseră semne de întrebare pentru dvs. Balanţă. Graba strică treaba! O decizie pripită se poate reflecta negativ asupra muncii dvs. Sfătuiţi-vă cu colegii înainte de a acţiona! Scorpion. Nu prea ţineţi cont de interesele partenerului, provocând certuri şi conflicte, însă, lamentările dvs. pe această temă nu fac decât să vă sporească puterea de atracţie. ter). Vote Săgetător. Relaţiile cu ceilalţi sunt destul detensionate, pentru că forţaţi nota şi încercaţi să îi implicaţi pe toţi în ceea ce faceţi, fără a avea şi argumentele necesare mişcării lor. Capricorn. Aveţi ten- JurK,dinţa de a vă înconjura de indivizi mânaţi de diverse interese. Vă deranjează falsa lor admiraţie. Dragostea pluteşte în aer. Nu e nevoie decât să întindeţi mâna. Vărsător. Aveţi de făcut mai multe drumuri scurte. Este posibil să aveţi o discuţie aprinsă cu partenerul de viaţă, pentru că aţi cheltuit prea mult. Faceţi tot posibilul să evitaţi o ceartă! Al Peşti. Primiţi o lecţie de autocontrol de la cine vă aşteptaţi mai puţin. Sunteţi învinuit că nu îi respectaţi tocmai pe cei ce vă ajută şi va trebui să vă descurcaţi singur o perioadă. % La nunta de aur Vineri, 27 iulie 2007, am asistat, cuprins de evlavia clipei, la un eveniment cu totul deosebit şi plin de încărcătură emoţională, ce a avut loc în Catedrala Ortodoxă „Sfânta Treime" din municipiul Sighişoara, unde s-a oficiat o pioasă slujbă de mulţumire a familiei Ghercă Vicenţiu şi Ana cu prilejul aniversării celor 50 de ani de convieţuire familială. în toţi aceşti ani, fericita pereche a avut împliniri pe măsură, deşi, sigur, hăţişurile vieţii nu au fost întotdeauna propice năzuinţei lor, dar împreună, ajutându-se în vremuri mai grele, au ştiut că acolo unde este înţelegere, încredere şi iubire este totul posibil, împreună pe drumul nebătătorit al vieţii au străbătut o cale de 50 de ani, netezind asperităţile atâtor urcuşuri şi coborâşuri, încât, astăzi, noi le socotim realizările lor ca ale unor mari campioni. Iar încărcătura momentului, copleşit de frumuseţea gestului înnobilat de emoţie, o poţi sărbători doar în faţa Sfântului Altar, aducând mulţumiri lui Dumnezeu pentru binecuvântarea şi grija purtată, în acest loc sfânt, în faţa altarului, încadraţi între naşii de cununie, copii, nepoţi, rude şi invitaţi, părintele Dobre şi părintele protopop Dan au purces la oficierea Sfintei Liturghii, ca şi acum o jumătate de secol când şi-au spus pentru prima dată acel cuvânt care leagă cuplurile pentru totdeauna, în preajma fericitei perechi au fost copiii Adrian Ghercă, directorul prefectural înscăunat la Sighişoara de Guvernul României, şi sora sa Cristina (mai mică cu şase ani decât fratele ei), căsătorită şi stabilită în Franţa,împreună cu nepoţii Adrian, Paul şi Ana. Urăm împlinitei şi fericitei perechi viaţă lungă, tihnită şi fără griji, multă sănătate, dragostea şi respectul copiilor, al nepoţilor şi ca cei din jur să le fie aproape întotdeauna. LA MULŢI ANI, casă de aur şi împlinirea tuturor dorinţelor! VASILE V. LUCA Jandarmii şi-au făcut datoria la „Peninsula"... Timp de 5 zile, în perioada de desfăşurare a „Peninsulei", efective din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judeţean „Col. Sabin Motora" Mureş au asigurat măsurile de ordine şi siguranţă publică la festival. Efectivele de jandarmi au aplanat scandaluri izbucnite pe fondul consumului excesiv de alcool între unii participanţi, dar au constatat şi două infracţiuni („furt calificat" şi „înşelăciune"), cu 5 autori. Ei au aplicat pentru neregulile constatate 9 sancţiuni contravenţionale, în valoare de 4.150 RON. Dacă la capitolul infracţiune de înşelătorie s-a încadrat fapta unui participant, care promitea bilete contra unor sume de bani, bilete pe care nu le deţinea, 4 persoane de sex masculin au fost surprinse imediat după ce au sustras diferite obiecte şi bunuri din corturile persoanelor care au campat în imediata apropiere a locului de desfășurare a festivalului. ... şi la „Zilele reghinene" în perioada 27-29 iulie, Inspectoratul de Jandarmi Judeţean „Col. Sabin Motora" Mureş a asigurat măsurile de ordine şi siguranţă publică, cu efective din cadrul Secţiei de Jandarmi Reghin, la manifestarea cultural - artistică „Zilele reghinene 2007", manifestare la care au participat, aproximativ, 20.000 de persoane. Pe timpul executării misiunilor nu au fost probleme care să afecteze climatul de ordine şi siguranţă publică. Cu toate acestea, au fost aplicate un număr de 3 sancţuiuni contravenţionale, în valoare de 400 RON. FLORENTIN DEAC Campionatul individual de supermoto La sfârşitul săptămânii trecute, la Arad, s-a desfăşurat Campionatul naţional individual de supermoto. în urma competiţiei, Gagyi Peter s-a clasat pe primul loc, conducând astfel campionatul. (B.L.)