Cuvântul Liber, septembrie 2008 (Anul 20, nr. 172-192)

2008-09-02 / nr. 172

CUVÂNTUL MARȚI, 2 SEPTEMBRIE 2008 Liturghie comună în Catedrala Mică Ortodoxă Română cu hramul „Buna Vestire" din Târgu-Mureş, sâmbătă, 30 august a.c., a avut loc un eveniment aparte. Este vorba de săvârşirea Sfintei Liturghii a preotului Imrényi Tibor, protopop ortodox maghiar de Szeged (Ungaria), împreună cu preotul ortodox Călin Budai. La săvârşirea Sfintei slujbe au participat un important număr de credincioşi, cărora în încheiere oaspetele din ţara vecină li s-a adresat exprimându-şi bucuria pentru acest eveniment important creştinesc. Text şi foto: MARIN CĂLDĂRARIU A ÎNCEPUT ANUL NOU BISERICESC Biserica lui Dumnezeu a prăznuit, ieri,1 septembrie, Indictionul, adică începutul anului nou bisericesc. La romani, Indictionul (de la latinescul indictio) era un fel de a număra anii, o perioadă de 15 ani, pentru adunarea dărilor către stat. Sfânta Biserică serbează însă această zi din două pricini: întâi pentru că luna lui septembrie este socotită ca începutul anului, acum fiind momentul când se mulţumeşte lui Dumnezeu pentru roadele de peste an şi se roagă ca şi anul nou să fie roditor. Cea de-a doua pricină a Bisericii este că ea cinsteşte această zi ca ziua în care Domnul a început propovăduirea sa în lume. în cinstea acestui început, Biserica aminteşte de intrarea Domnului în sinagoga din Nazaret unde, dându-lse cartea Proorocului Isaia, a aflat locul în care Mântuitorul şi lucrarea lui în lume sunt zugrăvite de Prooroc: „Duhul Domnului este peste Mine, pentru care M-a uns să binevestesc săracilor. M-a trimis să vindec pe cei zdrobiţi cu inima, să propovăduiesc robilor dezrobirea şi celor orbi vederea, să slobozesc pe cei apăsaţi şi să vestesc anul cel plăcut al Domnului". Şi, închizând cartea şi dând-o slujitorului, a şezut, iar ochii tuturor din sinagogă erau aţintiţi asupra Lui. Şi El a început a zice către ei: „Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta în urechile voastre". Se prăznuieşte astfel în 1 septembrie anul Domnului cel bine primit, dând mulţumire pentru tot, dar prăznuim nu Indictionul cel moştenit de la împăraţii romani, ci pe cel aşezat nouă de împăratul slavei, Hristos, iar Indictionul Lui sunt poruncile cele sfinte. ^ __________________________________________LETIŢIA BOTA |------------------------------------------------------------------------------------------------------- Festivalul Naţional al Fanfarelor Şcolare - Ediţia a II-a Timp de două zile (30 şi 31 august a.c.) în organizarea Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş şi a Palatului Copiilor, la Târgu- Mureş s-a desfăşurat Festivalul Naţional al Fanfarelor Şcolare. După ce sâmbătă, 30 august, cele 5 fanfare ale copiilor din Satu Mare, Râmnicu Vâlcea, Constanţa, Bârlad şi Târnăveni au concertat în diferite locuri din Târgu-Mureş, statuia lui Mihai Eminescu, Bulevardul Cetăţii, Ceasul de flori şi Piaţa Teatrului au încântat publicul. Duminică, 31 august, a urmat altă serie de concerte de fanfară în diferite locuri şi o paradă a celor cinci formaţii participante la acest eveniment cultural deosebit, în aceeaşi zi, pe scena Teatrului de vară a urmat concursul fanfarelor. Juriul alcătuit din prof. Cornelia Ciubucă, preşedinte, Dorin Crihan, Gheorghe Florea,prof. Călin Călugăru,Ana Daria Moga, membri, a acordat următoarele premii: premiul I pentru Satu Mare, premiul II pentru Târnăveni şi premiul III pentru Râmnicu Vâlcea. Au mai fost acordate două premii speciale pentru Constanţa şi Bârlad, iar elevul Ionuţ Tănase (toboşar de la Bârlad) a primit premiul special pentru virtuozitate. ______________________________Text şi foto: MARIN CĂLDĂRARIU 2 septembrie 2008 Filă de calendar Zile trecute: 245 Zile rămase: 121 Soarele răsare la: 6.47 Soarele apune la: 20.03 Ortodox: Sf. Mucenic Mamant; Sf. Ierarh loan Postitorul, Patriarhul Constantinopolului Greco-catolic: • Sf. m. Mamant; Sf. loan Ajunătorul patr. Copol Romano-catolic: Sf. Ingrid, călug. Zodia, Fecioara (23 august - 21 septembrie) . 1442 - Lupta de pe Ialomiţa, soldată cu victoria lui lancu de Hunedoara asupra turcilor, începutul campaniilor ofensive ale lui lancu de Hunedoara. 1848 - A treia Adunare naţională de la Blaj (60.000 de participanţi) declară că nu recunoaşte „uniunea" Transilvaniei cu Ungaria şi reafirmă revendicările ţărănimii iobage. Se formează oastea populară sub conducerea lui Avram Iancu. 1943 - Antonescu şi Hitler se întâlnesc în Germania pentru reconfirmarea alianţei dintre cele două ţări. 1945 - Al doilea război mondial. Semnarea actului privind capitularea necondiţionată a Japoniei. Sfârşitul celui de-Al Doilea Război Mondial (1939-1945). 2002 - Specialiştii Institutului Clinic Fundeni au realizat, în premieră naţională, un transplant de măduvă în cazul leucemiei acute. Cugetarea zilei„„Există trei feluri de gânditori: cei care înţeleg singuri, cei care apreciază ceea ce înţeleg alţii şi cei care nu înţeleg nici singuri, nici cu ajutorul celorlalţi; prima este cea mai folositoare, a doua este bună, a trei inutilă." (Niccolo Machiavelli) (horoscop) Berbec. S-ar putea să fiţi apatic şi, din cauza aceasta, să aveţi probleme sentimentale. Aveţi chef să fiţi lăsat în pace şi să nu faceţi nimic. Oricât de indispus aţi fi, acordaţi mai multă atenţie persoanei iubite! Taur. Aveţi tendinţa de a fi impulsiv. Vă sfătuim să vă calculaţi bine fiecare pas, în special în afaceri şi pe plan sentimental. Ar fi bine să nu faceţi astăzi investiţii şi să evitaţi călătoriile în interes personal. Gemeni. Dimineaţa s-ar putea să fiţi indispus şi să nu vă purtaţi corect cu persoana iubită. Nu este exclus ca de aici să înceapă o ceartă în toată regula. Vă sfătuim să evitaţi afacerile şi întâlnirile cu prietenii. Rac. Aflaţi că trebuie să plecaţi de urgenţă într-o delegaţie, spre nemulţumirea partenerului de viaţă. Vă recomandăm să vă păstraţi calmul, indiferent de situaţie. Leu. Dimineaţa, lipsa banilor vă determină să amânaţi o călătorie în interes personal, ceea ce vă afectează relaţiile cu partenerul de viaţă. Vă sfătuim să daţi dovadă de mult calm. Fecioara. Aveţi mari şanse de reuşită în activităţi casnice: curăţenie, reparaţii, mutat mobila etc. Starea de melancolie vă poate afecta relaţiile sentimentale. Balanţa. Dorinţa de a vă întâlni cu prietenii vă face să lipsiţi cam mult de acasă. Nu este exclus să aveţi o discuţie cu partenerul de viaţă, Scorpion. Discuţiile cu persoana iubită vă irită, iar starea de nervozitate vă poate afecta relaţiile sociale. Vă recomandăm să vă exprimaţi clar şi să nu evitaţi comunicarea. Săgetător. Este posibil să aveţi un conflict cu o persoană mai în vârstă din familie. Tensiunile se pot aplana foarte uşor, cu o vorbă bună. Fiţi mai atent la ce spuneţi, mai ales că astăzi sunteţi mai vorbăreţ ca de obicei! Capricorn. Relaţiile sentimentale pot avea de suferit dacă refuzaţi să mergeţi într-o vizită la rude. Partenerul de viaţă nu este de acord că un eşec în afaceri poate fi un motiv pentru a rămâne acasă. Vărsător. Dimineaţa s-ar putea să vă pierdeţi răbdarea şi să vă certaţi cu cineva din familie, din cauza banilor. Mai mult calm! Peşti, în prima parte a zilei, aveţi dificultăţi de concentrare, ceea ce vă scoate din sărite. Vă recomandăm să amânaţi deciziile importante. Acordaţi mai mult timp odihnei! Vă aşteaptă o săptămână grea, cu multe probleme de rezolvat. Festivalul SIMFEST a avut cea mai înaltă ştachetă ------------- ---------- . . .------------------Ministrul Mediului a mărturisit că se simte „ca acasă” Ediţia de acest an a Festivalului a fost cea mai bună. Corina şi Ioan Ceauşescu se pot mândri cu un succes de necontestat pentru că au avut nume care au cântărit greu, ministrul Mediului Attila Korodi în persoană (un tânăr fără aere, care mărturiseşte că se simte ca acasă, nu doar fiindcă... se trage din zona noastră geografică). Ministrul s-a trezit matinal sâmbătă, de Ziua Mediului, şi a răspuns provocărilor în legătură cu pericolul din Roşia Montană, de asemenea recunoaşte că s-ar putea dezvolta turismul inclusiv în staţiuni ca Băile Herculane, dacă s-ar face demersurile necesare, acest domeniu aparţinând în aceeaşi măsură de colegul său de partid. Ministrul Dezvoltării Lucrărilor Publice, de asemenea revenit din vacanţă, dar una mai scurtă decât primarul Târgu- Mureşului, căruia i-a lansat din nou invitaţia de a colabora pentru a face mai mult pentru oraş. Este regretabil faptul că unele oficialităţi, precum Korodi, nu au vizitat niciodată Herculanele, dar pentru zona judeţului Mureş, în care s-ar putea dezvolta staţiuni în jurul unor băi naturale neamenajate corespunzător, subiectul rămâne deschis. Revenind la Simfest, discuţia din ziua Mediului a fost tocmai pe această temă, după un documentar despre splendida Orşova (către Drobeta Turnu Severin), în legătură cu deşeurile care distrug pitorescul. Din multele premii acordate, le reţinem între cele locale pe cel pentru scenariu, „Biblioteka Teleki" de Simonffy Katalin, studioul Pentaton şi cel mai bun videoclip muzical „Aş vrea", producător Mariana Cioloboc. Singurul regret legat de festival este un aspect jenant care se repetă consecutiv, lipsa de solidaritate a breslei, în timp ce Gala SIMFEST se desfăşura în aer liber, în aceeaşi cetate, dar în celălalt capăt, stăteau la „şpriţuri" directorul Teatrului 74 şi recent premiatul... fără motiv de Primăria Târgu-Mureş, Cristi Popescu, fără să „catadicsească" să acorde atenţie colegilor. Dacă unii cred că după vizite prelungi în Canada îi aşteaptă la Târgu-Mureş...câinii cu covrigi în coadă, ne dorim un alt aspirant la a fi director al Teatrului Naţional, chiar şi secretarul de stat Demeter András, decât unii care vin înapoi pentru a promova trivialul, cum a fost „geniul crimei". Aşteptăm subiecte care să pledeze pentru iubire şi nu pentru distrugere, ceea ce SIMFEST a reuşit pe deplin. IOANA FLOREA 0 f V Debut la „Cerbul de aur" — ediţia a 16-a -'________________________________,_______ Una dintre manifestările de prestigiu - cu prezenţe internaţionale numeroase şi prestigioase - şi care acum, la a 16-a ediţie împlineşte, iată, 40 de ani,îşi exprimă din nou veleităţile la Braşov - unde altundeva? Urmărind cu destulă atenţie programul manifestării,trebuie să relevăm un „ceva" care iese din obişnuitul ştiut, şi că, între 3 şi 8 septembrie, putem pleca înapoi, spre fostele ediţii şi din care vor „rerăsări" câteva dintre ştiutele şi apreciatele stele, mai ales româneşti. Pentru că, iată, nume precum: Iris, Direcţia 5, Angela Similea, Aura Urziceanu, Doru Tufiş, Paula Seling, Gabriel Cotabiţă, Nicola, Laurenţiu Cazan, Monica Anghel, Luminiţa Anghel, Mircea Baniciu, Marcel Pavel, Nico şi alţii vor interpreta piese ce au făcut istorie în muzica româneasca de-a lungul timpului. Programul „Cerbului..." este deosebit de bogat: printre artiştii străini care vor putea fi urmăriţi se numără grupul spaniol Los Vivancos (care combină în spectacole elemente de muzică, dans, teatru, arte marţiale şi acrobaţii), apoi „prinţesa" muzicii pop spaniole - Natalia Rodriguez, apoi, Ruslana, câştigătoarea din 2004 a Eurovision, sau britanicii de la Simply Red etc. Revenind la ai noştri, trebuie numiţi, sau remarcaţi, cum vreţi, câţiva invitaţi ai scenei de la Braşov: Ştefan Bănica jr. şi Horia Brenciu, alături de orchestra sa, dar, mai ales faptul că serile din 7 şi respectiv 8 septembrie, care iniţial nu au făcut parte din programul festivalului, vor fi dedicate folclorului. *## Dar „Cerbul de Aur" înseamnă în primul rând o competiţie internaţională, unde, 30 de concurenţi, dintre care 27 din străinătate şi trei din România, se vor bate pentru mareletrofeu „Cerbul de Aur". (MIHAI B.)________