Cuvântul Liber, ianuarie 2009 (Anul 21, nr. 1-21)

2009-01-05 / nr. 1

UVANTUL LUNI, 5 IANUARIE 2009 Wwi Concerte extraordinare de Anul Nou Aşa cum ne-a obişnuit, în fiecare început de an, Filarmonica de Stat prezintă concertele extraordinare de Anul Nou. Şi în acest an, cele două reprezentaţii vor avea loc în zilele de 8 şi 9 ianuarie a.c. Concertele vor fi dirijate de maestrul Marian Ionescu-Galaţi şi îl vor avea ca solist pe Florin Galaţi. în program figurează lucrări de mare popularitate din creaţia compozitorilor G. Verdi, P. Sarasate, D. Şostakovici. MARIN CALDĂRARIU ..................• La cumpăna dintre ani de la lăsarea serii, în ajunul Anului Nou, cete de copii au pornit, după datina străbună, pe la casele gospodarilor pentru a le ura conform datinei străbune. Am trăit, doar şi pentru câteva clipe, frumuseţea obiceiurilor strămoşeşti care actualizează existenţa de două ori milenară a neamului nostru românesc, creştin din naşterea sa. „Sara a înserat / Noi cu plugul am plecat / C-aşa-i de la Dumnezeu lăsat / De la Dumnezeu Sfântul / Care ţine cerul şi pământul!". Aceşti copii ne-au adus adevărurile cele mai mari ale credinţei noastre creştine, făcând ca neamul nostru să renască. Din piepturile acestor copii şi din mintea lor a izvorât adevărul de o rară frumuseţe. „Noi vă zicem sănătate / Şi tot mergem mai departe / O luăm de la Hârlău / Să ajungem la Chişinău / Şi vă zicem, gospodari, / La anul şi la mulţi ani! / Hăi, hăi!". Text şi foto: MARIN CĂLDĂRARIU 1 5 IANUARIE 2009 Zile trecute: 5 Zile rămase: 360 Soarele răsare la: 8.10 Soarele apune la: 16.52 Ortodox: Sf. Mc. Teopempt și Teona. Greco-catolic: Ss. Teopempt și m. Teona, S. Sincfitica, Romano-catolic: * Sf. Telesfor, pp. m. Zodia: Capricorn (21 decembrie -19 ianuarie) * Filă de calendar 1393 - S-a încheiat tratatul de pace dintre Mircea cel Bătrân, domnul Ţării Româneşti (1386-1418), şi sultanul Baiazid I. Tratatul prevedea ca „Principatul Valahiei" să se guverneze după propriile sale legi, iar domnul avea dreptul de a face război şi pace cu vecinii săi şi să încheie tratate de prietenie cu ei şi să aibă drept de viaţă şi de moarte asupra supuşilor săi. 1499- Ştefan cel Mare, domnul Moldovei (1457-1504), a refuzat să plătească tribut turcilor. 1716 - Nicolae Mavrocordat este numit domn în Ţara Românească. Instaurarea regimului fanariot în Ţara Românească. 1805 - Cea dintâi legiuire care prevede eliberarea unei părţi din moşii de toate servituţile feudale şi transformarea ei în proprietate absolută a boierului - Aşezământul agrar al lui Alexandru Moruzi. 1819 - Poarta otomană a promulgat un Regulament special, care hotăra ca scaunele de domnie ale Moldovei şi Ţării Româneşti, ca şi dregătoriile de dragomani ai Divanului otoman şi ai Amiralităţii otomane urmau a fi ocupate, prin rotaţie, de 4 familii fanariote. 1859 - Adunarea Electivă a Moldovei alege în unanimitate ca domn pe colonelul Alexandru Ioan Cuza. Cugetarea zilei: „Cea mai mare păcălită de pe pământul acesta va rămâne mereu «Naivitatea»." (H. Balzac) . ISPIr HOROSCOP IA- Berbec. O rudă vă s&g/L atrage atenţia că nu vă purtaţi corect. Vă sfătuim să fiţi prudent, ca să evitaţi deziluziile şi certurile. Taur. Dimineaţa aveţi sentimente contradictorii în ceea ce priveşte problemele profesionale şi de familie. Nu promiteţi nimic dacă nu sunteţi sigur că puteţi să vă ţineţi de cuvânt! Gemeni. S-ar putea săplecaţi într-o călătorie. Deşi aveţi tendinţa să cheltuiţi cam mult, aveţi şanse să obţineţi mari satisfacţii. Rac. Sunteţi energic şi aveţi dispoziţia necesară pentru a rezolva o problemă partenerială mai veche. S-ar putea să vă dezamăgească un prieten în care aţi avut mare încredere. Leu. Vă angajaţi într-un nou proiect care ar putea să vă aducă avantaje materiale substanţiale, dar nu veţi mai avea timp liber. Aveţi grijă să nu vă neglijaţi familia şi prietenii! Fecioara. Nu sunteţi mulţumit de nimic şi vă enervaţi repede. Nu vă descărcaţi nervii pe cei din jur! Vă sfătuim să vă păstraţi cumpătul şi să nu exageraţi. * Balanţa: în prima parte a zilei, aveţi tendinţa să le căutaţi tuturor nod în papură. S-ar putea să vi se confirme plecarea într-o călătorie lungă. Scorpion. S-ar putea ca o persoană apropiată să vă dezamăgească. Sunteţi foarte energic şi împrejurările vă sunt favorabile. Aveţi mari şanse de reuşită în tot ce faceţi. Săgetător. Sunteţi îngrijorat din cauza problemelor financiare. Se iveşte ocazia să câştigaţi ceva în plus pe lângă salariu. Capricorn. Este posibil jut să vă certaţi cu o colegă Ifajjlift de serviciu, despre care aflaţi că vă bârfeşte. Păstraţi-vă calmul şi ascultaţi-vă intuiţia! Vărsător. Revine în actualitate o problemă sentimentala mai veche şi s-ar putea să vă certaţi cu partenerul de viaţă. Nu acţionaţi sub impulsul momentului 10 Peşti. Nu vă ambiţionaţi să vă rezolvaţi singur toate problemele. Sunteţi obosit şi este cazul să acceptaţi ajutorul prietenilor. Sfaturile unei persoane vă ajută să aplanaţi un conflict cu un partener de afaceri. ' FOTBAL: ANALIZA CIFRICĂ ' A TURULUI LIGII A III-A, SERIA A VI-A Aflându-ne în perioada pauzei de iarnă a celei de a 53-a ediţii, 2008-2009, a eşalonului III, ne-am propus o analiză sumară a acesteia în cadrul seriei a VI-a, în care activează şi cele trei echipe ale judeţului Mureş: A.S.A. Unirea Ungheni, Avântul Reghin şi Gaz Metan Târgu- Mureş. Deci, să dăm loc cifrelor. GOLURI. Pe parcursul celor 153 de partide ale turului s-au marcat 474 goluri, dintre care 299 au fost înscrise de fotbaliştii echipelor gazdă, iar 175 de oaspeţi. Cele mai prolifice etape în privinţa golurilor marcate au fost rundele a 14-a cu 40 de goluri înscrise (31 de gazde şi 9 de oaspeţi), urmează etapele a 7-a cu 33 de goluri marcate (22+11), runda a doua cu 31 goluri (13+18), etapa 1 cu 30 goluri (23+7) şi etapa a 11-a tot cu 30 de goluri (16+14). în partea opusă, cea mai săracă rundă a fost etapa a 4-a cu 22 goluri (12+10). GOLGHETERI. „Tunarii" celor 17 etape au fost: cu 11 goluri marcate: P. Batin (F.C. Baia Mare), Traore (C.F.R. II Cluj); cu câte 10 goluri: G. Gorga (F.C. Zalău), Corfar, (F.C. Cisnădie) - 2 din penalti; cu câte 9 goluri: V. Stoica (Avântul Reghin) - 1 gol din penalti, Bujor (C.F.R. Cluj), Dănilă (Silvania Şimleu), C. Petrescu (SESO lara); cu 8 goluri: S. Sucki (Gaz Metan Târgu- Mureş); cu câte 7 goluri: M. Benga (C.S.N. Sebeş), C. Petrescu (SESO lara) - 2 din penalti, Sandra (SESO lara), Puţi (Silvania Şimleu); cu câte 6 goluri: Cruz (Unirea Dej), Coman, Bratu, Puşcaş (Gloria II Bistriţa), Sorin Marin (F.C. Cisnădie); 5 goluri: C. Şerban (Gaz Metan Târgu- Mureş), B. Pop (A.S.A. Unirea Ungheni), G. Crăciun (F.C. Zalău), Crişan (Silvania Şimleu), Varga, Enescu (ambii de la Gloria II Bistriţa), în continuare, spicuim şi restul golurilor înscrise de către jucătorii formaţiilor din judeţul Mureş, până la 4 goluri inclusiv. La Avântul Reghin - 4 goluri: Covaci, câte 3 goluri:Şorlea, Truţă, 2 goluri: Nagy, câte 1 gol: Dobrin, L. Moldovan. La Gaz Metan Târgu-Mureş - 4 goluri: C. Olteanu, câte 3 goluri: Boltoş, Gagyi, câte 1 gol: P. Soţan, Kalló şi Peres. La A.S.A. Unirea Ungheni - câte 4 goluri: Bean, Kovács, câte 2 goluri: Moldovan, A. Budean, câte 1 gol: Aldea, Bordea, Turcaş (autogol). FRECVENŢA REZULTATELOR. De-a lungul celor 153 de partide ale turului s-au consemnat 20 de rezultate diferite a căror frecvenţă a fost următoarea: rezultatul de 1-0 s-a repetat de 25 de ori, cel de 2-1 de 22 ori, 2-0 de 19 ori, 1-1 de 14 ori, 3-1 de 10 ori, 3-2 de câte nouă ori, 3-0 şi 4-1 de câte opt ori, 0-0, 2-2 şi 4-0 de câte şapte ori, 5-0 de patru ori, 5-2 de trei ori, 4-4, 5-1 şi 6-2 de câte două ori şi 3-3, 4-2, 6-0 şi 7-0 de câte o singură dată. AUTOGOLURI. în acest tur de campionat, în seria a Vl-a, s-au înregistrat şapte autogoluri, un număr cam mare pentru o categorie de nivelul Ligii a 111-a, dintre care şase au fost marcate de oaspeţi pentru gazde şi doar un singur autogol pentru oaspeţi. Autorii acestor contraperformanţe au fost (oaspeţi pentru gazde): Bean (Unirea Ungheni) pentru C.F.R. II Cluj;Trtovac (Gloria II Bistriţa) pentru Marmaţia Sighet; G. Molnár (Gloria Bistriţa) pentru Sănătatea Cluj; Pocean (Bihorul Beius) pentru Unirea Dej (de consemnat este faptul ca la acest joc din etapa a XI-a, fotbalistul Pocean a marcat şi pentru formaţia sa în calitate de oaspete un gol, deci a înscris pentru ambele echipe); Iaţu (Gloria II Bistriţa) pentru F.C. Baia Mare; Săndei (Inter Făgăraş) pentru F.C. Baia Mare; şi (gazde pentru oaspeţi); Turcaş (Gloria II Bistriţa) pentru Unirea Ungheni. Recordul autogolurilor îl deţine Gloria II Bistriţa, cu peste o jumătate din totalul acestora,factea patru din totalul de 7. PENALTI-URI, în cele 17 etape disputate s-au marcat 26 de goluri din lovituri de pedeapsă de la 11 metri, dintre care 19 penalty-uri acordate gazdelor şi doar 7 oaspeţilor. _________________________________ IOAN PĂUȘ. ff----------------------------------- -----------------------------„Telefonul recunoştinţei ! Când dai numele corifeului Şcolii Ardelene, Petru Maior, unităţii de învăţământ preuniversitar din satul Căpuşul de Câmpie, când ai elevi participanţi la fazele locale, judeţene de istorie a românilor (puţin a lipsit ca, în 2005, Mihai Bogdan Stavilă să nu fie prezent la cea naţională); când creezi condiţii europene mai multor şcoli; când ai în lucru două monumente istorice; când contribui la apariţia „Cărţii de aur a eroilor neamului"; când pui suflet ca vicepreşedinte al Cercului ASTRA Iernut; când înfiinţezi şi reînfiinţezi echipe de fotbal; când ai în curs de apariţie două monografii, ale Căpuşului şi Lueriului, pot spune că mi-am îndeplinit misiunea pe acest pământ. Nu. Nu s-a încheiat, fiindcă ea trebuie dusă mai departe, ocupându-te de activitatea Asociaţiei „Sânzâiana" din Căpuş, de buna organizare a Festivalului judeţean de datini şi obiceiuri tradiţionale de iarnă „Florile dalbe, flori de măr", toate acestea sunt un argument al „Telefonului recunoştinţei...!" Telefonul recunoştinţei l-am primit după 34 de ani de la bunul, inimosul român, profesor universitar dr. Mihai Rogaşcă, al cărui student am fost. Cu un „Laudatio", domnul profesor mi-a telefonat în ziua Naşterii Mântuitorului nostru Iisus Hristos, felicitându-mă şi spunându-mi: „Măi băiete, tu acolo faci treabă, nu glumă!". Domnule profesor, vă spun că nimic nu a fost în zadar şi nu va fi în zadar. Acesta este autograful meu pe recent editata revistă şcolară „Sânzâiana" (nr. 1/ 2008), care a apărut cu efortul mai multor cadre didactice şi în special al învăţătoarei Lucia Zamfira Stavilă. Magistre! Nu voi uita numele marelui român Remus Brustur, ucis mişeleşte la Căpuşul de Câmpie, de al cărui nume vi se leagă viaţa şi fiinţa. Domnului profesor Mihai Rogoşcă, magistrul meu, să i se întărească recunoştinţa şi mie osârdia muncii. „Vivat profesore" pentru că m-aţi format ca om, ca profesor! „Ai învins, continuă! Nu ai învins, continuă!". Prof. MIHAI STAVILĂ, directorul Şcolii Generale „Petru Maior” din Căpuşul de Câmpie