Cuvântul Liber, mai 2009 (Anul 21, nr. 84-104)

2009-05-04 / nr. 84

CUVÂNT LUNI, 4 MAI 2009 . ■ Mureşeni, la Topliţa Română ! Fapt cu totul remarcabil împlinit spre sfârşitul lunii aprilie 2009, în cea mai mare parte de mureşeni, sus-sus, la intrarea apei râului Mureş în defileul Topliţa - Deda, în organizarea Ministerului Culturii şi Cultelor, a Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş, a Episcopiei Ortodoxe Harghita, a Mănăstirii „Sf. Ilie" Topliţa, a Casei de Cultura a Tineretului „George Enescu", a Muzeului Etnografic şi a Bibliotecii „Petru Maior", toate din Reghin, a Asociaţiei Artiştilor Plastici Mureş, a avut loc simpozionul cu tema: „Patrimoniul cultural bisericesc - artă şi credinţă". Locul lui de desfăşurare: Mănăstirea „Sf. Nie". Prezenţi la simpozion: oameni de cultură, muzeografi, artişti plastici, călugări, mireni. Simpozionul a fost moderat de Nicolae Băciuţ, directorul Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş. în prima zi, 24 aprilie, lucrările simpozionului au debutat cu expoziţia: „Icoana, din fereastră", cu lucrări realizate în Tabăra de icoane de la Lăpuşna, 2008, expoziţie la care au participat şi trei dintre autorii mureşeni, şi anume: Marcel Naşte, artist plastic, cu proiectele „Prapuri" şi „Reconsiderarea icoanei bizantine din perspectiva secolului XXI", Balázs Klára cu „Reconsiderarea icoanei pe sticlă, Călin Bogătean. Expoziţia a fost sfinţita de Î.P.S. Ioan Sălăjean, episcopul Harghitei şi Covasnei, împreună cu stareţul mănăstirii, Emilian Feliceanu, cu Mihail Goia. Atât la vernisajul expoziţiei, cât şi la simpozion au fost prezenţi Stela Platon, primarul oraşului Topliţa, şi Ilie Şandru, animator cultural, scriitor şi publicist. Cu acel prilej a fost prezentat albumul „Biserici de lemn din judeţul Mureş" al artistului plastic Liviu Ştef. La simpozion au luat cuvântul Maria Borzan, directorul Muzeului Etnografic Reghin, muzeograful Florin Bogdan, Vasile Mureşan, muzeograf expert şi artist plastic profesionist, Marcel Naşte, artist plastic, Nicolae Băciuţ, Darie Opriş, preşedintele A.A.P. Mureş, Mihail Goia. Regalul de pricesne, interpretate de Sorina Bloj şi Raluca Mihuţ, a încheiat lucrările ineditului simpozion „Patrimoniul cultural bisericesc - artă şi credinţă", de la Mănăstirea „Sf. Ilie" din Topliţa. Binevenită a fost excursia documentară la Mănăstirea Doamnei şi în staţiunea Bradul. DORIO DI MARIS Foto: ILARIE OPRIŞ 4 MAI 2009 | Zile trecute: 124 n Zile rămase: 241 Soarele răsare la: 6.06 Soarele apune la: 20.39 Ortodox: Sf. Muceniţa Pelaghia; Cuv. Valerian Greco-catolic: S. Pelaghia, m. Romano-catolic: Sf. Florian, m. Zodia: Taur (21 aprilie - 21 mai) Sărbători:iua naţională a inimii V£ Filă de calendar 1646 - Apare, la Iaşi , „Cartea românească de învăţătură de la prăvilele împărăteşti şi de la alte giudeţe", primul cod de legi tipărit în limba română. 1738 - Papa Clement al Xll-lea a publicat constituţia „In Eminenţi" prin care condamnă Francmasoneria. 1953 - Ernest Hemingway câştigă premiul Pulitzer pentru „Bătrânul şi marea". 1955 - A murit George Enescu, compozitor, violonist pianist şi dirijor român (n. 1881) 1992 - La Strasbourg se deschid lucrările celei de-a 44-a sesiuni a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, la care România participă ca invitată specială. 1998 - Primul colocviu comun dintre Unitatea Europei Occidentale (UEO) şi Alianţa Nord-Atlantică, organizat din iniţiativa Adunării Parlamentare a UEO. Colocviul a avut ca principal obiectiv relansarea procesului de definire în cadrul NATO a Identităţii Europene de Apărare (IDE) (Madrid, 4-6). 1998 - Reuniunea internaţională asupra biodiversităţii. Participă miniştrii mediului din întreaga lume (Bratislava, 4-5). 2003 - A fost dezvelit, la Târgu Mureş, primul monument din România ridicat în memoria victimelor Holocaustului. Cugetarea zilei: „Cei care cultivă neştiinţa intră în întunericul orb, într-unul şi mai mare cei care sunt mulţumiţi cu ştiinţa lor." (Ica-Upanişad) HOROSCOP Berbec. Sunteţi plin de energie şi aveţi idei originale. Puteţi avea succes în afaceri şi călătorii, în susţinerea examenelor sau cultivarea relaţiilor sociale. Taur. Dacă sunteţi în Mgfa, căutarea unui nou loc de muncă, aveţi toate şansele să îl găsiţi astăzi. Va recomandăm să vă organizaţi timpul cât mai eficient, altfel riscaţi să vă irosiţi energia. __ Gemeni. Puteţi obţipaite*ne avantaje materiale AMI importante, cu condiţia dr* să vă temperaţi spiritul critic. Ar fi bine să daţi dovadă de mult autocontrol în discuţiile cu prietenii şi cu partenerul de viaţă, pentru a evita conflictele. Bac. Pe plan profesional aveţi parte de succese, urmate de satisfacţii materiale. Chiar daca se pare că vă merge excelent pe toate planurile, nu vă culcaţi pe lauri! Leu. Sunt favorizate călătoriile în interes de afaceri. După-amiază aveţi ocazia să rezolvaţi o problemă sentimentală care vă frământă de ceva tiijip. Fecioara, în prima parte a zilei aveţi succes ^jfiv într-o activitate extra- 4P profesională, datorită colaborării bune cu un partener de afaceri. S-ar putea să vi se ofere şansa unei investiţii avantajoase. A Balanţa. Este momentul să vă puneţi în aplicare planurile în legătură cu afirmarea profesională. Aveţi mari şanse de reuşită pe plan social şi financiar. Scorpion. Vă puteţi ocupa de probleme delicate din domeniul afacerilor. Reuşiţi să terminaţi o lucrare începută cu mai mult timp în urmă. Săgetător. Aveţi ocazia să vă afirmaţi în societate şi să obţineţi câştiguri financiare. La locul de muncă aveţi parte de laude din partea şefilor şi a colegilor, pentru ingeniozitatea şi ambiţia de care daţi dovadă. Capricorn, în cursul dimineţii aflaţi că veţi llipor pleca într-o deplasare în interes de serviciu. Chiar dacă această veste vă dă planurile peste cap, nu este cazul să vă indispuneţi. Vărsător. Puteţi obţine tlte venituri suplimentare RH dintr-o colaborare. Aveţi ***** posibilitatea să finalizaţi o lucrare dificilă, cu un efort minim. A ^ Pești. Dacă vi se aWR propune un nou loc de muncă, nu vă grăbiți să refuzați! Șansa este de partea dumneavoastră. # Teatrul şcolar )Premiul concursului acordat sighişorenilor Zilele trecute, a luat sfârşit întrecerea din cadrul Concursului de teatru şcolar, faza judeţeană, în urma prestaţiilor trupelor prezente în întrecere, juriul a acordat Marele premiu celei de la Grupul Şcolar de Industrie Uşoară din Sighişoara, pentru spectacolul „Al treisprezecelea clovn" de Claudia Maior, regia fiind semnată de Mihai Şoneriu. Cu piesa „Dresoarea de fantome" de Ioan Băieşu, trupa elevilor de la Colegiul Naţional „Unirea" din Târgu-Mureş a fost distinsă cu Premiul I. Regia aparţine profesoarei Laura Alexandra Pui. „Papiiştii", îndrumaţi de actorul Iulian Praja, cu spectacolul „Cerere în căsătorie", au intrat în posesia Premiul al ll-a. Premiul III a revenit trupei Grupului Şcolar „Gheorghe Şincai", din Târgu-Mureş, condus de profesoara Simon Erika, cu piesa „Cavalerul domnului Trandafir". (D.B.) 0 Săptămâna trecută, Centrul de Dezbateri Socio-Politice „Emil Dandea" din Târgu-Mureş a găzduit un eveniment cultural mai deosebit - medalionul literar „Sincopele creaţiei", în cadrul căruia au fost prezentate cărţile scriitoarei târnăvene Viorica Feierdan. Moderatorul manifestării, dar şi gazdă, a fost profesorul Dimitrie Poptămaş, preşedintele Fundaţiei Culturale „Vasile Netea", care în deschiderea evenimentului inedit menţiona: „Trebuie să vă mărturisesc că întâlnirea de astăzi este o întâlnire literară chiar dacă nu este într-un spaţiu propriu acestui scop, dar este un loc unde ne simţim bine şi în care discutăm despre poezie, proză, carte de istorie sau marcăm diferite evenimente... Motivul întâlnirii noastre de aici este prezenţa unor condeieri din Târnăveni, mai precis, în centrul atenţiei noastre este Viorica Feierdan, care se prezintă în faţa mureşenilor cu trei lucrări: «Poemele soarelui» - volum de versuri, şi două romane scurte «Fiica nopţi» şi «Mireasa din smarald»". Prezent la eveniment, Alexandru Matei, primarul municipiului Târnăveni, în cuvântul său spunea că, în calitate de cititor, a remarcat sensibilitatea, originalitatea şi dezinvoltura cu care scrie Viorica Feierdan, felicitând-o şi, în acelaşi timp, mulţumindu-i pentru invitaţie, pentru prilejul de a fi alături de cei prezenţi, slujitori necondiţionaţi ai culturii. în cuvântul său, Lazăr Lădariu, redactor-şef al cotidianului „Cuvântul liber", preşedinte al Despărţământului Central Judeţean Mureş al ASTREI, făcând referire la cele două romane şi în special la cel de versuri „Poemele soarelui", a citit câteva poezii din volum apreciind: „Poezia Vioricăi Feierdan este expresia lirismului calm, dominat de talent şi de luciditate, ca o opţiune". Apoi, Ioan Astăluş, Eduard Costin, decanul de vârstă al sculptorilor din România, Dumitru D. Silitră, Vanda Ani, Marie Gh. Opriş au apreciat această iniţiativă de a-i face cunoscuţi pe oamenii de cultură ai Târgu-Mureşului, ai Târnăveniului, cât şi pe cei din judeţul nostru, în încheierea evenimentului cultural de la Târgu-Mureş, poeta Viorica Feierdan se confesa: „Această prezenţă a mea, cu cărţile mele în faţa dumneavoastră, este ca în faţa unei onorate instanţe de la care aştept un verdict şi l-am aşteptat întotdeauna pentru că n-am ştiut decât să fiu învolburată, să iubesc şi să urlu în poezie etc., etc.", după care a oferit, cu generozitate, autografe pe lucrările prezentate. în final, se cuvin adresate felicitări organizatorilor care, sigur, vor mai organiza asemenea reuniuni culturale gustate de public, chiar dacă acesta este prezent într-un număr tot mai mic. Text şi foto: MARIN CALDÂRARIU MEDALION LITERAR - VIORICA FEIERDAN