Cuvântul Liber, noiembrie 2009 (Anul 21, nr. 215-234)

2009-11-03 / nr. 215

MARȚI, 3 NOIEMBRIE 2009 Halloween - uvertură la carnavalul deşertăciunilor „Halloween" nu este pentru nimeni un cuvânt necunoscut, graţie mediatizării de care a avut parte în ultimul deceniu în România. Poate îl vom vedea inclus şi în D.E.X., cine ştie? Mai ales că „sărbătoarea" pe care o denumeşte generează adevărate desfăşurări de forţe, fiind un „reper" important în topul evenimentelor care aduc bani în buzunarele întreprinzătorilor. Halloween este, de fapt, o practică străveche a celţilor, datând cu aproximaţie din secolul al lll-lea înainte de Hristos. în acea perioadă, pe 31 octombrie, se cinstea divinitatea celtică Samhain; preoţii acestui zeu mergeau din casă în casă pentru a cere ofrande (evident, şi umane) şi se credea că sufletele celor morţi veneau în lume, fie ca stafii, fie în trupuri de animale sălbatice, întrucât ofrandele erau menite să îmblânzească spiritele, preoţii aruncau asupra celor care nu dădeau ofranda un blestem, aşa numita practică „trick or treat". Teritoriile aparţinând celţilor au fost cucerite de romani, dar încercarea de substituire a „sărbătorii" datează doar de prin secolul al X-lea; de atunci, creştinismul a încercat să impună sărbătoarea tuturor sfinţilor (Halloween derivă, astfel, din echivalentul englez „AII Hallow's Eve"). Halloween a ajuns în America în secolul XVII, aici dezvoltându-se şi atrăgând mai ales copiii, care se costumează în haine negre sau portocalii (culori exponenţiale pentru practicile oculte ). La prima vedere, Halloween pare un prilej inofensiv de a ieşi din rutină şi evident că un copil, mai ales dacă se uită în mod frecvent la desene animate, nu va putea rezista tentaţiei de a intra pentru o zi într-o lume virtuală unde este liber să acţioneze la fel ca fiinţele „magice" care îl fascinează. Faptul că inconştientul copilului este impregnat cu, ideea de magie, de blestem, de forţe oculte, duce la o iniţiere inconştientă în ocultism şi la inducerea ideii de libertate a răului. Pe continentul american a fost remarcat însă şi un alt fenomen: numărul violenţelor, abuzurilor şi crimelor care se întâmplă în această noapte este din ce în ce mai mare, sunt incendiate case, biserici, sunt omorâţi oameni şi animale. Explicaţia nu este greu de găsit. Răul este mult mai uşor acceptat atunci când este oferit sub chipul jocului, iar adorarea maleficului în această zi are o influenţă negativă asupra comportamentului copiilor. Mai ales că fascinaţia exercitată de Halloween pune în umbră adevăratul sentiment care ia naştere în subconştient: frica. Dar ce înseamnă toate acestea, când numai în America se cheltuiesc în jur de trei miliarde de dolari? Bani cheltuiţi spre celebrarea răului ca parte (din ce în ce mai) integrantă a lumii actuale. Violenţă, frică, dezorientare, bulversarea valorilor, acceptarea răului ca normalitate, vrăjitoare, dovleci, muzică sinistră,filme horror... Iată esenţa Halloweenului despre care putem spune, fără a fi adepţii teoriilor conspiraţioniste, că este o metodă prin care se urmăreşte manipularea şi, implicit, dispariţia valorilor, atâtea câte au mai rămas. IOANA BUDAI, Liga Tinerilor Creştini Ortodocşi Români, Târgu-Mureș. Conferinţă internaţională / / la Universitatea „Petru Maior" Facultatea de Inginerie din cadrul Universităţii „Petru Maior", din Târgu-Mureş organizează, pentru zilele de 12 şi 13 noiembrie, Conferinţa internaţională Inter-Eng (Interdisciplinaritate în Inginerie). Conferinţa, care va lua locul sărbătoririi a 50 de ani de învăţământ, nu a Universităţii „Petru Maior", după cum se anunţă pe site-ul propriu, întrucât universitatea a fost înfiinţată după 1990, până atunci existând doar Institutul Pedagogic şi apoi Institutul tehnic de subingineri, va fi organizată în două secţiuni distincte: E Inter-Eng, care va acoperi subiecte legate de Ingineria electrică şi energetică, Ingineria sistemelor de control şi cea de IT&C, iar cea de-a doua secţiune va purta numele de M Inter-Eng şi va cuprinde: Ingineria mecanică şi tehnologică, Robotica, Ingineria mediului, Ingineria economică şi Management. Scopul conferinţei este de a promova un cadru profesional şi ştiinţific în care inginerii şi cercetătorii din universităţi şi centre de cercetare au posibilitatea să îşi prezinte munca, contribuţiile şi practicile din domeniul ingineriei. Evenimentul Inter-Eng va oferi companiilor ce activează în sectorul ingineriei oportunitatea de a-şi prezenta produsele şi serviciile. FLORENTIN DEAC în organizarea Filarmonicii de Stat şi a Ansamblului de suflători „Pro Musica Sacra" din Târgu-Mureş, sâmbătă, 31 octombrie a.c., Sala Mare a Palatului Culturii a găzduit prima ediţie a Festivalului orchestrelor de suflători. Manifestarea se înscrie în acţiunile prilejuite de aniversarea celor şase decenii de la prima stagiune a instituţiei muzicale mureşene. Au răspuns invitaţiei adresate de organizatori: „Camerata Brass" din Târgu-Mureş, dirijată de Vasile Cazan, Orchestra de suflători din Sărmaşu, dirijată de Tőkés Béla, Orchestra de suflători din Vaida Cămăraş, dirijată de Farkas Arpad, Orchestra de suflători din Toaca, dirijată de Sebastian Cazan, Orchestra de suflători din Miercurea Nirajului, dirijată de Madaras Sándor, şi Ansamblul de suflători „Pro Musica Sacra" Târgu-Mureş „B", dirijat de Vasile Cazan. De menţionat că unele formaţii de suflători au un bogat palmares, cu multe apariţii în faţa publicului, iar altele, ca cea din Toaca, cu o vechime de doar câţiva ani, este la prima apariţie în faţa publicului. în deschiderea ineditului eveniment au vorbit Vasile Cazan, directorul instituţiei organizatoare, şi profesorul Lucian Cristescu, preşedintele Conferinţei Transilvaniei ele Sud al BAZS, care, referindu-se la muzică, spunea: „Muzica este ştiinţa sufletului şi a adevărului." Rând pe rând, formaţiile participante la festival au urcat pe scena palatului şi au prezentat programul pregătit. Publicul participant, în număr de peste 800, a apreciat cum se cuvine prestaţia tuturor artiştilor, evenimentul dorindu-se a fi „o sărbătoare a muzicii şi a bucuriei pentru cântăreţii instrumentişti", cum preciza Vasile Cazan. Fiecare formaţie a fost răsplătită cu aplauze, iar organizatorii au oferit câte o diplomă de participare. Programul primei ediţii a Festivalului orchestrelor de suflători s-a încheiat cu interpretarea formaţiilor reunite sub bagheta dirijorilor Vasile şi Sebastian Cazan, a unor partituri de mare popularitate a muzicii de acest gen. Text şi foto: MARIN CĂLDÂRARIU FESTIVALUL ORCHESTRELOR DE SUFLĂTORI - Ediţia I -» 3 NOIEMBRIE 2009 FIIA Coididal* 1863 - A apărut, la București, prima revistă umoristică editată de J.O B.P. Hasdeu, „Aghiuță". 1906 - Alois Alzheimer prezintă la Congresul de medicină de la Tübingen datele fundamentale ale bolii care îi va purta numele. 1919 - Istoricul Vasile Pârvan își inaugurează cursul de istorie la nou-înfiinţata Universitate a Daciei Superioare din Cluj cu prelegerea: „Datoria vieţii noastre", în care a adus şi un omagiu jertfei depuse de tinerii ostaşi români la înfăptuirea unităţii naţionale a statului. 1950 - România a aderat la Convenţia cu privire la prevenirea şi reprimarea genocidului, adoptată de Adunarea Generală a ONU la 9 decembrie 1948 şi intrată în vigoare la 12 ianuarie 1951. 1998 - La Strasbourg este inaugurat Tribunalul European al Drepturilor Omului. Cugetarea zilei: „Dacă ne cercetăm bine, aproape întotdeauna vom găsi în noi un păcat pe care-l osândim la alţii." ( Tolstoi) ! Zile trecute: 307 Zile rămase: 58 Soarele răsare la: 7.11 Soarele apune la: 17.07 Ortodox: Sf. Ierarhi Mucenici Achepsima, losif şi Aitaia Greco-catolic: Sf. Acepsima, m. Ss Aitaia şi losif, m. Romano-catolic: Sf. Martin de Porres, călug. Zodia: Scorpion (23 octombrie - 21 noiembrie) Sărbători: Ziua Vânătorilor de Munte. cu HOROSCOP Berbec. Vă recomandăm să fiţi atent la serviciu şi cu partenerii de afaceri, pentru că s-ar putea să aveţi probleme de comunicare. Taur. Treceţi printr-o stră, perioadă dificilă, din cauza neînţelegerilor cu un partener de afaceri. Vă recomandăm să vă păstraţi calmul şi să apelaţi la ajutorul unui prieten. Gemeni. Este posibil să aveţi un eşec în afaceri şisă fiţi dezamăgit. Vă sfătuim să nu vă întristaţi, pentru că vor apărea şi alte oportunităţi. Rac. S-ar putea ca un prieten de familie să vă propună o colaborare. Vă sfătuim să o acceptaţi, chiar dacă nu sunteţi prea încântat de câştig. Consultaţi-vă şi cu partenerul de viaţă! Leu. Dimineaţa resimţiţi o stare de confuzie care vă poate face să întârziaţi lucrările de serviciu. Nu provocaţi discuţii aprinse cu şefii! Totul va reveni la normal şi veţi recupera terenul pierdut. Fecioara. S-ar putea să plecaţi într-o delegaţie în care puteţi avea mari satisfacţii profesionale. Vă sfătuim să aveţi grijă de bagaje, ca să nu pierdeţi ceva important. Balanţa. Se anunţă o zi ■p T n, încărcată, aşa că vă sfătuim theffl să vă stabiliţi clar lista de W priorităţi. După-amiază este posibil să vă schimbaţi programul şi să vă ocupaţi de problemele partenerului de viaţă. Scorpion. La serviciu, sunteţi predispus să faceţi greşeli din cauza cărora acumulaţi întârzieri. Vă sfătuim să nu vă agitaţi şi să acceptaţi ajutorul colegilor. Săgetător. S-ar putea să vă confruntaţi cu probleme financiare. Vă sfătuim să fiţi mai optimist. Dacă sunteţi prea încordat, riscaţi să vă compromiteţi relaţiile sociale. Capricorn. Dimineaţa s-ar putea să vă loviţi de o serie întreagă de dificultăţi şi să aveţi impresia că munciţi degeaba. Cei din jur sunt dispuşi să vă ajute. Vărsător. Este posibil să renunţaţi la o călătorie, din cauza sănătăţii. Sunteţi predispus la mici probleme digestive, care se pot rezolva rapid, cu un regim adecvat. A A Peşti. V-aţi propus să începeţi o activitate nouă, dar sunteţi prea nerăbdător. Din cauza agitaţiei, riscaţi să pierdeţi timp preţios. • Bal mascat, la Şcoala Generală Deal, comuna Mica Devenit tradiţie, balut mascat, organizat de învăţătoarele de la şcoala noastră (Avram Marioara; Amăriucăi Teodora Georgeta; Roman Melania Elena; Szentgörgyi Ildikó Tünde; Buzat Ana Maria; Hidi Erika) cu ocazia Halloween-ului, a fost aşteptat cu nerăbdare de elevi, dar şi de noi, cadrele didactice implicate în organizarea frumosului eveniment. Invitaţia lansată sub forma unor versuri a stârnit interesul elevilor pentru a pregăti cele mai haioase măşti, dar şi cei mai trăsniţi dovleci. Veniţi cu toţi la bal Mascaţi sa ne distrăm! Cu măşti mici şi colorate De pretutindeni inspirate: Vrăjitoare, prinţi şi prinţese, Zâne şi împărate de Vânător, Scufiţă şi crăiese. La bal dacă veniţi Un dovlecel să pregătiţi Aşa... mai inedit! Cu ochi, cu nas, Cu gură şi urechi... Căci ne-am gândit Ca cei mai reuşiţi dovleci şi măşti Să premiem. Cu premiul I şi premiul H, Şi multe alte premii,... Vă aşteptăm cu drag La bai să vă distraţi! Cu toţii ne-am lăsat cuprinşi de freamătul personajelor interpretate de protagoniştii noştri. Copii de diferite naţionalităţi (români, maghiari, rromi) s-au distrat împreună. Toţi aveau un singur gând şi anume acela de a interpreta cel mai bine personajul. Au fost premiate cele mai frumoase măşti şi cei mai trăsniţi dovleci. învăţătoarele nu s-au lăsat nici ele mai prejos. S-au costumat şi au intrat cu toate în atmosfera balului, uitând de problemele şi grijile cotidiene pe care le au, devenind astfel pentru câteva ore din nou copii. Mamele elevilor au participat la eveniment puţin mai altfel, pregătind ceai şi gogoşi pentru copiii lor dragi. Ceea ce ne-a impresionat foarte mult, dincolo de cuvinte, a fost emoţia pe care au trăit-o elevii din momentul lansării invitaţiei la carnaval şi până când evenimentul s-a încheiat. Ca dascăl pot spune că nimic nu se compară cu şansa de a vedea raza de lumină a bucuriei din ochii copilului pe care îl ai aproape şi de a cărui soartă eşti responsabil. . Director adj., ______________________inst. MARIOARA AVRAM_