Cuvântul Liber, februarie 2012 (Anul 24, nr. 22-42)

2012-02-01 / nr. 22

COTIDIAN MURESEAN DEMOCRATIC SI INDEPENDENT MIERCURI, 1 FEBRUARIE 2012 • ANUL XXIV, NR. 22 (5.724) • 12 PAGINI, 1 LEU. UK - ----------------------------VITORIAL —------------| Poduri de gheaţă... alt prea sastisită de marea trăncăneală autohtonă, mi-am spus că ar fi timpul să ne mai săltăm privirea şi peste Prut, să vedem ce noutăţi au fraţii moldoveni, ştiut fiind că, uneori, spre stupefacţia generală, se mişcă cu o rapiditate demnă de Guiness Book. Aflăm, aşadar, de la Radio „Europa Liberă" (ei, da, iată, bunele obiceiuri se păstrează!) că, în condiţiile în care luni, 30 ianuarie a.c., liderii europeni se întâlneau la summit-ul axat pe problemele financiare ale Uniunii Europene de la Bruxelles, negocierile pentru acordul de liber schimb între Moldova şi Uniunea Europeană erau deja antamate. Nu de ieri, de azi, am observat că, dacă ceva merge bine peste Prut, acel ceva este politica economică inteligentă, cu un pas înaintea altora care au impresia că sunt deţinătorii adevărului absolut. Iată ce declara viceministrul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Natalia Gherman: „A fost o rundă tehnică de coordonare din punct de vedere organizaţional, din punct de vedere al structurii echipelor de negocieri din partea Uniunii Europene şi Republicii Moldova, precum şi în ceea ce priveşte structura viitorului acord. Fără această coordonare prealabilă, negocierile nu pot fi demarate, pentru că va fi un proces complex, probabil de durată, pe care îl demarăm cu prilejul vizitei comisarului pentru comerţ al Uniunii Europene, domnul Karel De Gucht în Moldova, pe data de 27 februarie. (...) Vor fi foarte multe compartimente conexe acestui exerciţiu de creare a zonei de liber schimb. Părţile, în primul rând, se vor referi la ceea ce este convenit între noi să fie intitulat integrarea economică a Republicii Moldova în piaţa internă a Uniunii Europene. (...) Taxelevamale, accizele, toate aceste elemente vor fi bineînţeles negociate în contextul procesului pe care-l demarăm de curând, dar riu şi mobilitatea forţei de muncă, ceea ce ţine de un alt capitol al dialogului moldo-comunitar. (...) Ceea ce ţine de liberalizarea regimului de vize, dar şi ceea ce ţine de cooperarea în domeniul politicilor sociale, a pieţei muncii, angajării şi asigurării drepturilor muncitorilor moldoveni în interiorul Uniunii Europene şi eventual muncitorilor europeni în Republica Moldova. Deci, aceste elemente foarte importante de interacţiune între Republica Moldova şi Uniunea Europeană sunt discutate capitole separate în contextul acordului de asociere, pe care îl negociem cu Uniunea Europeană deja de doi ani. (...) începerea negocierilor oficiale va avea loc la sfârşitul lunii februarie. Vor fi patru runde plenare, în acest an, atât la Chişinău, cât şi la Bruxelles." Buum! Va să zică, în vreme ce principalele trei uniuni sindicale belgiene au anunţat înainte de summit o grevă de 24 de ore împotriva măsurilor de austeritate, în vreme ce numărul şomerilor a ajuns în Uniunea Europeană la aproximativ 23 de milioane, sau 10 procente din populaţia activă, şi în Grecia îndatorată, guvernul spune că se apropie de o înţelegere cu creditorii privaţi pentru anularea unei datorii de 170 de miliarde de dolari, Republica Moldova îşi face planuri de viitor dintre cele mai optimiste. Cât e criză şi cât legendă? Instinctul îmi spune să pariez pe basarabeni! Să încercăm o retrospectivă sumară a începutului de an 2012! La 27 ianuarie 2012, în oraşul Odesa, la iniţiativa părţii ucrainene, a avut loc MARIANA CRISTESCU (Continuare în pag. a 3-a) . ir Gerul se înteţeşte Aşa cum s-a şi anunţat de altfel, gerul s-a înteţit de la o noapte la alta, astfel încât marţi dimineaţa, 31 ianuarie, la ora 7:40, la Târgu- Mureş, mercurul termometrului a înregistrat minus 20,2 grade C, cu minus 2,8 grade C mai mult faţă de ziua precedentă. Alte valori în judeţ au fost: Batoş minus 19,1 grade C, Sărmaş minus 19,7 grade C, Târnăveni minus 13,9 grade C, Lunca Bradului minus 19 grade C (ieri au fost minus 23 grade C), iar la Topliţa şi Dumbrăveni, două vecinătăţi extreme, minus 22,4 grade C. Stratul de zăpadă la nivelul judeţului diferă, de la 7 cm la Sânger, 8 cm la Târgu-Mureş, la 40 cm la Gurghiua şi 50-60 cm la Lunca Bradului. (I.C.)_____________________ CUI FOLOSEŞTE? "•C „Mesajul meu este unul de optimism pentru România. Deşi încă o dată vedem mii de cetăţeni în stradă, în frigul iernii, exprimându-şi nemulţumirea faţă de situaţia lor actuală, am încredere în această ţară şi în potenţialulSău, întâ de toate, pentru că deşi există suficiente motive de descurajare, simplul fapt că oamenii îşi pot exercita dreptul dat de Dumnezeu, de a avea păreri diferite, fără a se teme că vor fi împuşcaţi de pe acoperişuri, este un semn al progresului. Dacă aveţi îndoieli în această privinţă, întrebaţi-i pe cetăţenii Siriei ce părere au." Aceasta-i declaraţia ambasadorului SUA la Bucureşti, Mark H. Gitenstein, dată sub impresia protestelor, neîntrerupte de 18 zile încoace, din pieţele şi de pe străzile României. Să înţelegem, oare, noi, românii, că exercitându-ne acel drept „dat de Dumnezeu", de a nu fi de acord cu politica tembelă a Puterii lui Traian Băsescu şi a lui Emil Boc, trebuie să fim fericiţi că nu suntem „împuşcaţi de pe acoperişuri"? Mulţumim Excelenţei Sale pentru mesaj, pentru necesarul optimism, dar comparaţia României cu Siria pare, în acest context, forţată! Oricum am lua lucrurile, nemulţumiţii din Siria indignaţii de pe Wall Street", dacă ne-am referi şi la ei, nu pot fi comparaţi, urmărindu-se cu totul alte doleanţe, cu protestatarii din România, demisiile lui Traian Băsescu şi Emil Boc, apoi alegeri anticipate! Totuşi, ce să mai înţeleagă românul, tot mai mult situat în preajma întrebării puse de un analist politic: revoluţie sau răscoală? Ambasadorul SUA continuă mesajul său cu următoarea precizare: „Sunt optimist, fiindcă acum, spre deosebire de acum douăzeci de ani, România are în funcţiile de conducere oameni extrem de bine pregătiţi, devotaţi, cu principii, care fac eforturi ca LAZAR LĂDARIU (Continuare în pag. a 3-a) SECVENŢA D"' IA PAS, CU CARAGIALE, PRIN BUCUREŞTII MILENIULUI III! Pentru că omul cât trăieşte învaţă, nu mi-e ruşine să spun că de-abia prin anii 70 ai secolului trecut am aflat (mult mai multe) despre poetul Caragiale, una şi aceeaşi persoană cu cel mai mare dramaturg român, Ion Luca Caragiale. Am aflat, nu din programa vreunei instituţii oficiale de învăţământ, ci de la... instituţia cultural-educativă Tudor Gheorghe! Ascultam siderat cântece de dragoste, cântece militant-sociale, compuse de TG, pe versurile autorului „Scrisorii pierdute"! Mai târziu, am descoperit o „statuie" pe care i-a dăltuit-o Caragiale lui Eminescu, din cuvinte nepieritoare. Doar o fire poetică putea să realizeze o asemenea operă în proză, dar, având frazare ION DRAGAN (Continuare în pag. a 3-a) Zi de sărbătoare cu oaspeţi de onoare In urmă cu aproape 22 de ani, mai exact în data de 11 noiembrie 1990, în oraşul Târgu-Mureş, se sfinţea locul unei viitoare biserici. Punerea pietrei de temelie era făcută de către Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române din acea vreme, adormitul întru Domnul Teoctist, în prezenţa a numeroşi ierarhi, preoţi, şi a unui număr foarte mare de credincioşi, care veniseră să asiste la slujba de sfinţire. Protopopiatul Ortodox Român Târgu-Mureş are deosebita plăcere de a vă anunţa, că la invitaţia plină de dragoste şi căldură a credincioşilor şi slujitorilor Sfântului Altar de la Biserica ortodoxă din „Dâmbul Pietros", din municipiul Târgu-Mureş, înaltpreasfinţitul Dr. Irineu, Arhiepiscopul românilor ortodocşi din Mureş şi Alba, va sluji duminică, 5 februarie 2012, Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie. Ziua aceasta se va constitui, astfel, într-un eveniment mai mult decât istoric, pentru că ea, ca şi timpul, sunt create de Dumnezeu ca mijloace şi căi spre mântuire, iar momentele pe care le trăim pentru Hristos şi pentru Biserica Lui, pentru folosul nostru sufletesc, acelea dăinuie dincolo de timp şi de spaţiu. Prezenţa înaltului Ierarh, de fiecare dată un prilej de bucurie pentru credincioşi, dă o strălucire deosebită realizărilor de la această Biserică, realizări ce au fost admirate şi apreciate în numeroase rânduri de ierarhii, oficialităţile şi credincioşii ce au trecut pragul sfântului lăcaş. Vă aşteptăm cu nerăbdare la Târgu-Mureş în altpreasfinţite Părine Irineu. Vă dorim din toată inima mulţi şi fericiţi ani şi vă rugăm să nu ne uitaţi în sfintele şi curatele rugăciuni pe care le faceţi către Mântuitorul şi Maica Domnului. Credincioşii parohiei, şi nu numai, sunt aşteptaţi să-şi întâmpine ierarhul care îi poartă bucuriile şi necazurile în sufletul său de mare român şi creştin. Preot GHEORGHE ŞINCAN, protopop de Târgu-Mureş