Cuvântul Liber, iunie 2014 (Anul 26, nr. 104-123)

2014-05-31 / nr. 104

CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 31 MAI 2014 Luni, 2 iunie 2014, ora 17:00, la Biblioteca Judeţeană „Petre Dulfu" Baia Mare, Maramureş, în organizarea instituţiei gazdă şi a Direcţiei Judeţene pentru Cultură Mureş, va avea loc vernisajul expoziţiei de pictură modernă „Armonii în Labirint", autori fiind artiştii plastici mureşeni Malazs Klara şi Veress Zsuzsa. Prezintă dr. Teodor Ardelean, directorul Bibliotecii Judeţene „Petre Dulfu", şi poetul Nicolae Băciuţ, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Mureş. Este a doua prezenţă a acestor artişti pe simezele Bibliotecii Judeţene, prima lor expoziţie fiind una de icoane, „Icoana din fereastră", care s-a bucurat de frumoase aprecieri şi un interes remarcabil. Şi în pictura abstractă, cele două artiste surprind prin originalitate şi dezinvoltură. Nicolae Băciuţ va susţine un recital poetic, „Pe unde umbli, poezie?". (N.B.) Colţul spiritual Fabulă, unui bărbat chibzuit „Din lunga delegaţie se-ntoarce un bărbat... Care, nu ştiu cum făcu, de n-a telefonat Nevestei, cum de obicei făcea... Poate n-a vrut să cheltuiască încă vreo alţi doi lei... Aşa că s-a înfiinţat acasă, total neaşteptat. Când ea dormea pe bune, de altai-mbrăţişată-n pat Iar omul nostru, fără tămbălău, Şi-a înşfăcat valiza... s-a dus pe drumul său... S-a aşezat pe-o bancă, chiar colea, lângă bloc. A tras dintr-o ţigară... a tras din ea cu foc... Şi cotrobăind nădragii, dădu de telefon. Sună instant acasă: „Dragă, te sun de pe peron... Ajung cam într-o oră, te pup, al tău, Ion"! Și ce crezi c-a găsit, când s-a întors acasă? în cadă, apa caldă, spumos ademenea, Prosoapele de baie, halatul flaușat... Mâncarea aburindă ademenea cu poftă, Iar vinu-n frapieră părea c-a transpirat... S-a scărpinat la ceafă, bărbatul, şi a zis: „Ehei ! Decât să-mi las nevasta, mai bine pierd doi lei..." Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş (Din volumul „Mi-e dor de Tine, «Doamne-Doamne»”, în curs de apariţie la Editura NICO, Târgu-Mureş) Ut pictura poesis ARMONII ÎN LABIRINT PACHETE PENTRU COPIII INTERNAŢI ÎN SECŢIILE SPITALULUI CLINIC JUDEŢEAN MUREŞ / Cu ocazia zilei de 1 Iunie, Ziua Copilului, echipa managerială a Spitalului Clinic Judeţean Mureş oferă pachete tuturor celor mici internaţi în secţiile spitalului. Prin acest gest dorim să aducem o mică bucurie în sufletul fiecărui copil care se află în această perioadă sub supraveghere medicală în cadrul Spitalului Clinic Judeţean Mureş. „Ziua de 1 Iunie este pentru mulţi dintre noi cea mai importantă dată din calendar. Este ziua pe care o dedicăm copiilor noştri, cei care ne luminează viaţa şi ne dau puterea să trecem peste orice moment greu din activitatea noastră cotidiană. în calitate de părinte, în primul rând, nu pot să nu mă gândesc şi la cei peste 100 de copii internaţi în secţiile Spitalului Clinic Judeţean Mureş, care în loc să fie implicaţi în acest sfârşit de săptămână în concursuri de desene pe asfalt sau competiţii sportive, se află sub supravegherea medicilor. Ne-am decis să le oferim câte un cadou fiecăruia, să simtă emoţia şi bucuria Zilei Copilului, chiar dacă nu sunt acum lângă prietenii şi familiile lor. Le transmit însănătoşire grabnică şi un călduros La mulţi anii”. Manager: dr. OVIDIU BUTUC Teatrul Naţional Târgu-Mureş LUNI, 2 IUNIE - HAPPY DAY, la Compania „Liviu Rebreanu Tehnicile moderne de marketing propun conceptul de „Happy Hour", o oră în care, indiferent de zona de vânzări în care este aplicat, aceasta înseamnă reduceri de preţ într-un anumit interval orar, timp de 60 de minute. „Happy Day" înseamnă o zi întreagă de promoţii la casieriile Teatrului Naţional Târgu-Mureş!!! Astfel, luni, 2 iunie 2014, spectatorii mureşeni îşi vor putea achiziţiona bilete cu preţ redus (10 lei) la oricare dintre spectacolele programate în luna iunie 2014, la Compania „Liviu Rebreanu". Biletele pot fi achiziţionate de luni până vineri, între orele 12:00 şi 17:30, la Agenţia de Bilete a Palatului Culturii (telefon 0372 758.230) sau la casa de bilete a teatrului de luni până vineri între orele 09:00 şi 15:00 (telefon 0365 806.865), şi online: www.biletmaster.ro r Filă de calendar . 1773 - S-a născut Ludwig Tieck, scriitor german (d. 1853). 1887 - S-a născut poetul francez Saint-John Perse, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură (m.20.09.1975). 1913 - S-a născut compozitorul și dirijorul Constantin Silvestri (m.21.02.1969). 1916 - Primul Război Mondial. Flota germană și cea engleză se înfruntă în bătălia Iutlandei, cea mai mare confruntare navală din timpul Primului Război Mondial. 1946 - S-a născut Adriana Bittel, prozatoare româncă. 1954 - A murit fizicianul Dragomir Hurmuzescu, membru al Academiei Române. A pus bazele învăţământului electrotehnic românesc şi a realizat,în 1925, primele experienţe de radio din ţara noastră (n.13.03.1865). 1970 - Cutremurul din nordul Chilei şi Peru provoacă o alunecare de teren care îngroapă oraşul Yungay, Peru; peste 47.000 de persoane sunt ucise. Cugetarea zilei: Femeia ne invită întotdeauna s-o privim aşa cum o vrea ea... (Mircea Eliade) v. 31 MAI 2014 Zile trecute: 151 Zile rămase: 214 Soarele răsare la: 5.31 Soarele apune la: 21.11 Ortodox: Sf. Mc. Ermie; Sf. Mc. Eusebie și Haralambie Greco-catolic: Sf. m. Ermie Romano-catolic: Vizita Sf. Fecioare Maria Zodia: Gemeni (22 mai - 21 iunie ) Sărbători: Ziua mondială fără tutun Berbec: Este posibil să rugtiă luaţi o hotărâre importantă şi definitivă, cu privire la ruperea unor relaţii. în viitor, se va dovedi că aţi procedat corect. Planurile dumneavoastră vor fi încununate de succes. Taur: Şefii vă apreciază |||şi lu seriozitatea şi ideile constructive. Nu este exclus să fiţi propus pentru o mărire de salariu. Puteţi să faceţi planuri pe termen lung şi să investiţi. Vă recomandăm să profitaţi de conjunctura favorabilă în care vă ştiaţi. # Gemeni: Dimineaţă aveţi şanse să vă afirmaţi la serviciu. Din păcate, s-ar putea să vă atrageţi invidia colegilor. Nu este exclus să aveţi discuţii cu persoana iubită, pentru că acordaţi prea multă atenţie activităţii profesionale. Rac: Este momentul să vă ocupaţi de situaţia financiară. Partenerul de viaţă vă susţine şi este convins că veţi reuşi. Aveţi de semnat documente oficiale. Nu întâmpinaţi probleme deosebite, dar vă sfătuim să fiţi prudent. Leu: Sunt şanse să aranjaţi flfla O colaborare avantajoasă, care să vă aducă venituri considerabile. Relaţiile cu partenerul de viaţă urmează un curs ascendent. Vă sfătuim să nu vă contraziceţi cu o rudă mai în vârstă, care doreşte să se amestece în viaţa dumneavoastră. Fecioară: Profunzimea ide^•^ilor şi ambiţia vă ajută în activitatea profesională şi în afaceri. Rezolvaţi cu uşurinţă toate problemele de la serviciu sau din familie. Vă recomandăm să ţineţi cont şi de părerile celor din jur. Balanţă: Aveţi posibilitatea să finalizaţi proiecte îndrăzneţe, mai ales în domeniul afacerilor. Sunt şanse mari să evoluaţi pe plan profesional şi social. Scorpion: Zi prielnică schimbărilor importante pe plan profesional. S-ar putea să fiţi propus pentru o plecare în străinătate, la un schimb de experienţă sau un curs de perfecţionare. Aveţi ocazia să încheiaţi contracte avantajoase şi să faceţi cunoştinţă cu persoane importante. IS Săgetător: Pot apărea MjuRt/7 schimbări neaşteptate înv viaţa dumneavoastră. Aveţi prieteni care vă susţin, la fel ca şi familia. Este o zi favorabilă studiului, comunicării şi călătoriilor de afaceri. __ Capricorn: La serviciu, şefii vă apreciază ideile. ’rHjl Este posibil chiar să fiţi premiat. După-amiază, s-ar putea să aveţi mici probleme de sănătate. Nu este cazul să vă faceţi griji, dar vă recomandăm să vă odihniţi. Vărsător: Aveţi toate şansele să rezolvaţi problemele ’Filă financiare ale familiei. ** Sinceritatea vă ajută să vă consolidaţi relaţiile şi să vă faceţi noi prieteni. Peşti: Aveţi mai multe întâlniri de afaceri, care mmi se vor dovedi fructuoase. Dimineaţa primiţi o veste bună, din cauza căreia vă schimbaţi planurile pentru mâine. Sursa: eastrolog.ro HOROSCOP) (•). EROII PATRIEI, POMENIŢI LA LUDUŞ Manifestările de la Luduş de pomenire a eroilor români care s-au jertfit pentru apărarea gliei şi credinţei strămoşeşti, pentru reîntregirea neamului au început la Monumentul Eroilor, din cartierul Gheja, au continuat la Monumentul Eroilor, din vechiul centru civic al oraşului şi s-au încheiat la statuia lui Mihai Viteazul, din Piaţa Unirii. Respectând un mai vechi obicei local, enoriaşii din Gheja au ieşit din biserică, după Sfânta Liturghie,rânduită pentru Praznicul înălţării Domnului şi, împreună cu părintele protopop Lucian Voşloban, cu preoţii Mihai Cercel, din parohia ortodoxă Luduş I şi Gheorghe Oltean, din Zau de Câmpie, s-au îndreptat spre Monument, în sunetul solemn al clopotelor, având în frunte patru prapori împodobiţi cu colaci şi ştergare ţărăneşti. Acolo, au participat la slujba de parastas, în timpul căreia au fost evocaţi eroii ghereni, fiecare după numele său, au ascultat emoţionantul program de versuri şi cântece patriotice prezentat de elevii clasei a lll-a, pregătit sub îndrumarea doamnei învăţătoare Ana Achim, şi-au cinstit eroii, depunând coroane şi păstrând un moment de reculegere. După încheierea ceremonialului religios, numeroşii oaspeţi, copiii şi adulţii localnici au fost serviţi, după tradiţie, cu felii de cozonac şi sucuri de fructe, iar familia Man le-a dăruit copiilor pacheţele cu prăjituri, în pregătirea manifestărilor de Ziua Eroilor Patriei, la iniţiativa primarului Ioan Cristian Moldovan şi a consilierului său, domnul Liviu Botezan, pe soclul Monumentului Eroilor, din Luduşul vechi, au fost fixate patru plăci de marmură neagră, pe care sunt încrustate numele a 108 militari ai Armatei a IV-a Română, morţi pentru eliberarea Luduşului în toamna anului 1944. Ceremonialul de la acest Monument a cuprins intonarea Imnului de stat al României, slujba de pomenire, oficiată de părintele protopop Lucian Voşloban, împreună cu un numeros sobor de preoţi, depuneri de coroane şi păstrarea unui moment de reculegere. La cele două monumente au depus coroane reprezentanţi ai Consiliului Judeţean Mureş, Primăriei, Ministerului Afacerilor Interne, AMR şi ANCMRR, Poliţiei Locale, instituţiilor de învăţământ, Administraţiei Fiscale, ai societăţilor comerciale Zahărul Luduş, Unirea şi Rosal Grup, ai organizaţiilor locale ale PNL, PSD, UDMR, PDL şi PRM. Garda de onoare a fost asigurată de Jandarmeria Luduş. O delegaţie a organizaţiei locale a Partidului România Mare a depus o coroană de flori şi la statuia lui Mihai Viteazul, primul unificator de neam şi Ţară Românească. Prin grija actualului executiv al Primăriei, în curând vor începe lucrările de reabilitare a cimitirului eroilor români şi sovietici căzuţi în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial pentru eliberarea Luduşului de sub vremelnica ocupaţie nazistă şi horthystă. MIRCEA GHEBOREAN