Cuvântul Liber, mai 2017 (Anul 29, nr. 82-103)

2017-05-02 / nr. 82

CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 29 APRILIE 2017 29 APRILIE 2017 Zile trecute: 119 • Zile rămase: 246 Soarele răsare la: 6.17 Soarele apune la: 20.21 Ortodox: Sf. mc. in Cizic: Teognis, Ruf, Antipatru, Teostih, Artemas, Magnón, Teodot Greco-catolic: Sf. 9 m. din Cizic și cuv. Memnon Taumaturgul Romano-catolic: Sf. Ecaterina din Siena Zodia: Taur (21 aprilie - 21 mai) Berbec. IMu vă ocupăţi astăzi de afaceri, pentru că există riscul să apară evenimente neprevăzute. Taur. Prietenii vă invit pSrstă să petreceţi dupăamiază împreună. Relaţiile cu persoana iubită s-ar putea să se tensioneze. „ Gemeni. Se pare că drK. aveţi dificultăţi de comunicare, ceea ce vă poate afecta relaţiile sentimentale şi contactele sociale. Nu refuzaţi dialogul. Rac. Vă pregătiţi pentru un concediu mult aşteptat. Vă recomandăm să ţineţi cont de sfaturile unei persoane mai în vârstă din familie. HOROSCOP Leu. Aveţi succes în activităţile legate de cămin. Dacă trebuie să plecaţi într-o călătorie, vă sfătuim să o amânaţi, pentru că sunteţi predispus la accidente. Fecioară. Se pare că astăzi staţi mai bine cu banii şi plănuiţi să plecaţi într-o călătorie la rude. Asiguraţi-vă că le veţi găsi acasă! Balanţă. Dimineaţa sunteţi foarte prins cu probleme de afaceri urgente. S-ar putea să vă ocupaţi mai puţin de familie, motivând că nu aveţi timp. Scorpion. Nu vă puteţi respecta programul din cauza unei probleme de sănătate. După-amiază s-ar putea să primiţi o veste legată de o moştenire. Săgetător. Reuşiţi să terminaţi un proiect important şi vă gândiţi deja la următorul. Vă sfătuim să vă temperaţi dorinţa de a munci continuu. Capricorn. Sunteţi ^ nemulţumit şi irascibil ‘■M din cauza unei afaceri nereuşite. Nu este cazul să vă descărcaţi nervii acasă. Vărsător. S-ar putea să aveţi discuţii cu perffsoana iubită, care vă reproşează lipsa de afectivitate şi faptul că acordaţi prea multă importanţă afacerilor. 0 Peşti. S-ar putea să judecaţi greşit iniţiativele unui partener de afaceri şi să vă certaţi. Vă recomandăm să discutaţi calm. 9jâ£s FILĂ DE CALENDAR 1991 - Croația își declară independenţa. ^3 1991 - în Bangladesh, un ciclon ucide 135.000 de oameni. 1980 - A decedat Alfred Hitchcock, regizor şi producător britanic. 1975 - A decedat Radu Gyr, poet, dramaturg și eseist român. 1965 - Malta devine al 18-lea stat membru al Consiliului Europei. 1936 - S-a născut Gheorghe Tomozei, poet român. 1879 - S-a născut Gala Galaction, scriitor român. 1727 - S-a născut Jean-Georges Noverre, creatorul baletului modern. Cugetarea zilei: „Motivul pentru care oamenii consideră că este atât de greu să fii fericit este că ei întotdeauna văd trecutul mai bun decât a fost, prezentul mai rău decât este și viitorul mai incert decât va fi." (Marcel Pagnol) DAR DIN DAR De mai multe ori doamna conf. univ. dr. psih. MARIA DORINA PAŞCA a surprins prin acţiunile sale care au avut ca ţintă copiii. Reamintim că în luna decembrie 2016 dânsa, alături de doamna RAŞCU MIHAELA, a donat sute de cărţi pe care le-a scris anume pentru copii, donaţie cu care s-a realizat o parte din cadourile care au ajuns în posesia premianţilor la Concursul Internaţional de Creaţie Artistică „Scrisori pentru Moş Crăciun" De această dată alte sute de volume cu titlul „LEGENDARIU ROMÂNESC pentru întâia clasă a şcoalelor poporene" vor ajunge, gratuit, prin intermediul doamnelor învăţătoare din judeţ, tot la copii. Dar ce este această carte primită de doamna Pasca în dar de la un vecin care nu o putea citi? Ea este o carte de citire, în termeni moderni ABECEDARUL, partea a ll-a, pentru elevii români din clasa întâi primară, cu deosebirea că a fost scrisă acum 165 de ani de Samuil Andrievici, tipărită la Viena în anul 1852 cu alfabet chirilic. Ea cuprinde trei feluri de materii ce vizează: naraţiuni din istoria naturală; părăciuni (spuneri la alţii) morale; reguli şi învăţături despre petrecerea în viaţa cea de toate zilele şi are trei părţi: partea întâi (anotimpuri, plante, animale, insecte, oameni); partea a doua (naraţiuni morale); iar partea a treia cuprinde reguli practice, învăţături morale, reguli şcolăreşti şi bisericeşti, felurite îndeletniciri, decalogul pentru păstrarea sănătăţii. Pentru a fi citită în româneşte s-a folosit procedeul transliterării (adică, fiecărei pagini în chirilică i se opune traducerea ei în română) astfel încât cartea citită are „dulceaţa limbii noastre cea bătînă", savoare, farmec, mângâiere, parfum de epocă, suflet. Lectura cărţii este o adevărată desfătare, o trecere la pas pe cărarea uitată a inocenţei într-o lume a începutului, a frumosului, a curăţeniei morale, a tot şi a toate cele bune care au dat smerenie, demnitate, verticalitate, înţelepciune neamului nostru din trecut. Pe drept cuvânt cartea poate fi socotită „cartea celor 7 ani de acasă" de la care au pornit în drumul lor spre mărire mai toţi oamenii noştri care au făcut cinste acestei ţări. Mulţumim, stimată doamnă Maria Dorina Paşca, pentru minunatul dar menit a nu lăsa să cadă în uitare o carte de căpătâi a instruirii şi educării noastre din trecut. Menţionez că această carte a fost lansată miercuri, 25.04.2017, la Biblioteca Judeţeană Mureş - secţiunea pentru copii, ea fiind una din multiplele acţiuni desfăşurate de bibliotecă în cadrul „Săptămânii Naţionale a Bibliotecilor". La lansarea ei au participat şi au luat cuvântul, făcând aprecierile de rigoare: MONICA AVRAM, directoarea Bibliotecii Judeţene Mureş, prof. DIMITRIE POPTĂMAŞ, MIRCEA DORIN ISTRATE, preşedintele Ligii Scriitorilor Români - filiala Mureş, DANA ARDELEANU, de la Radio Tg.-Mures, scriitorul DUSA TRAIAN, poetul dr. MARCOCI DORIAN. MIRCEA DORIN ISTRATE V_____________________________________________________________/ " . Colţul spiritual Unde locuieşte inima? ! Povesteşte preotul că, într-o zi, un copil l-a întrebat: „Inima stă totdeauna în acelaşi loc, sau din când în când pleacă în alte locuri?" Preotul i-a răspuns: „Nu, inima rămâne totdeauna în acelaşi loc, în stânga pieptului". După aceea, se gândi preotul şi zise: „... apoi, într-o zi vei creşte, şi atunci vei înţelege că inima trăieşte în mii de locuri diferite, fără a locui cu adevărat în nici un loc. Ţi se urcă în gât, atunci când eşti emoţionat, sau cade în stomac atunci când eşti rănit sau îţi este frică. Există momente în care se accelerează bătăile ei, şi pare că vrea să-ţi iasă din piept. Alte dăţi, în schimb, face schimb cu creierul. Crescând, vei învăţa să-ţi iei inima în mâini şi să o pui în alte mâini. De cele mai multe ori va reveni la tine puţin rănită. Dar nu te preocupa. Va fi la fel de frumoasă. Sau, poate, va fi şi mai frumoasă. Acest lucru, însă, îl vei înţelege după multă vreme. Vor exista zile în care vei crede că nu mai ai deloc inimă. Că ai pierdut-o. Şi vei fi preocupat să o cauţi într-o amintire, într-un parfum, în privirea unui trecător, în buzunarele rupte ale unui palton mâncat de molii. Apoi, va sosi o altă zi, o zi importantă, puţin specială: în acea zi vei înţelege că nu toţi au o inimă". Morala: Avem un mădular în trupul nostru care, dacă se îmbolnăveşte, toate celelalte se îmbolnăvesc: acesta este inima noastră. Să o alimentăm totdeauna cu iubire şi credinţă, şi tot restul trupului nostru va obţine mari beneficii. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş V_____________________________________________________________/ www.cuvantul-liber.ro Romanul „Destine după destine” al scriitorului Ilie Şandru, lansat la Reghin Joi, 27 aprilie 2017, de la ora 17:00, a avut loc la„ Reghin lansarea romanului istoric DESTINE DUPĂ DESTINE” scriitorului Ilie Şandru, carte ce a apărut de curând la Editura VATRA VECHE din Târgu-Mureş. Acest eveniment cultural a avut loc în sala de activităţi a Bibliotecii Municipale „Petru Maior" din Reghin şi a fost organizat de Primăria Municipiului Reghin şi Biblioteca municipală reghineană. Lansarea acestui roman inspirat din zbuciumata istorie a românilor din Ardeal s-a bucurat de prezenţa unui public atât reghinean, cât şi din alte localităţi, fiind de faţă dascăli, preoţi, artişti plastici, iubitori de carte, de cultură, de frumos. Despre personalitatea autorului, precum şi despre romanul istoric DESTINE DUPĂ DESTINE au susţinut expuneri: prof.drd. Simion Bui de la Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian" din Târgu-Mureş; prof. Ioan Torpan; dr. Nicolae Băciuţ, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Mureş; general (r) Vaier Cengher; Felicia Rompa (care a recitat câteva versuri dedicate autorului); Marie Gh. Opriş, preşedintele Asociaţiei Artiştilor Plastici Mureş, care a vorbit şi despre un proiect editorial referitor la reeditarea cărţii lui Eugen Nicoară, intitulată Vrednicii Mureşene şi dr. Florin Bengean, care a fost şi moderatorul acestui eveniment cultural. Apoi, distinsul autor, scriitorul Ilie Şandru, a mulţumit pentru cuvintele frumoase, a mulţumit tuturor celor prezenţi la acest eveniment editorial şi a oferit autografele de rigoare. Distinsul cărturar Ilie Şandru a împlinit de curând frumoasa, venerabila şi respectabila vârstă de 82 de ani de viaţă, vârstă frumoasă de maturitate şi înţelepciune, împodobită cu atâtea realizări, de la înălţimea cărora poate privi cu deplină bucurie spre anii cei mulţi în care a trudit cu maximă osârdie în ogorul culturii române, în perspectiva celor 82 de ani de viaţă ai cărturarului Ilie Şandru, putem măsura binefacerile şi bogatele rodiri ale contribuţiei domniei sale la cimentarea unităţii naţionale şi spirituale a poporului nostru. De aceea, marea personalitate a domnului Ilie Şandru creşte tot mai mult în ochii noştri. Atât de mare este forţa care există în spiritul personalităţii lui Ilie Şandru, încât ceea ce se desprinde din ea este o credinţă puternică şi o nădejde nestrămutată în destinul, în viitorul luminos şi în progresul neamului românesc. Ne dăm seama, cu uşurinţă, că din gândirea, simţirea şi năzuinţele domnului Ilie Şandru se desprinde un vibrant mesaj de afirmare viguroasă a neamului nostru românesc între celelalte popoare ale lumii. Exemplul luminos al vieţii domniei sale aprinde în noi nădejdea puternică în destinul neamului nostru şi conştiinţa exigenţelor legate de împlinirea acestui destin. Plecat din Săcalu de Pădure, de unde odinioară pleca şi cel care va deveni episcop al Argeşului Nichita Duma, Ilie Şandru a făcut din orice colţ al acestei ţări un loc unde să se simtă acasă. A sfinţit locurile prin care a trecut cu valoarea sa umană şi intelectuală. Asemenea marilor „luceferi" ai neamului nostru românesc, Ilie Şandru a căutat să înfrumuseţeze istoria Transilvaniei prin exemplul său de viaţă, închinată acestui pământ de atâtea ori sfinţit cu sângele şi lacrimile celor ce s-au „semănat" pe brazda Patriei, pentru ca ea să devină frumoasă ... şi mai frumoasă. Sunt multe atributele care merită să fie legate de numele acestui distins cărturar al neamului românesc, care, prin purtarea de grijă a lui Dumnezeu, a fost trimis în inima Transilvaniei ca să vegheze la destinele neamului nostru românesc. Energic şi constantin preocupările sale, cu un deosebit simţ al realităţii, cu dragoste neţărmurită faţă de toţi cei care simt şi gândesc româneşte, Ilie Şandru îşi câştigă o cunună de glorie ce se păstrează neveştejită în inimile şi în sufletele noastre. Odată cu felicitările mele, urez domnului Ilie Şandru ca bunul Dumnezeu să reverse asupra sa toate darurile Sale cele bogate, să-i binecuvânteze din belşug strădaniile de viitor şi să-i înmulţească anii până la adânci bătrâneţi, cu sănătate şi cu aceeaşi vigoare sufletească şi trupească de care s-a bucurat întotdeauna, ca să fie şi de acum înainte tot atât de folositor Patriei şi Bisericii noastre strămoşeşti, ca astfel să poată adăuga noi lauri la cununa atât de bogată în vrednicii care-i încununează activitatea de până acum. Să ne trăieşti întru mulţi ani, bunule şi dragule prieten, frate de neam şi credinţă Ilie Şandru. La mulţi ani fericiţi şi binecuvântaţi! FLORIN BENGEAN