Cuvântul Liber, februarie 2018 (Anul 30, nr. 20-39)

2018-02-01 / nr. 20

CUVÂNTUL JOI, 1 FEBRUARIE 2018 COLŢUL SPIRITUAL Poate, oare, dragostea mamei să facă minuni? „Mama mea a fost cea mai frumoasă femeie pe care am văzut-o vreodată. Tot ceea ce am, datorez mamei mele. Ei îi atribui tot succesul meu în viaţă, prin educaţia morală, intelectuală şi fizică pe care am primit-o de la ea", spunea George Washington. O femeie locuia cu micuţa ei fiică Margareta, într-un cartier situat la marginea unui oraş. Nu mai aveau pe nimeni, tatăl fetiţei murise înaintea naşterii ei şi, când se ducea la piaţă, sărmana mamă era nevoită s-o lase singura acasă. O făcea, desigur, călcându-şi pe inimă când nu avea altă ieşire. Odată, mama avea de făcut nişte cumpărături urgente, îşi îmbăie odrasla şi-i dădu de mâncare, apoi o culcă în pătuc. Fetiţa adormi. Femeia ieşi tiptil şi dădu fuga la magazin, spre a se întoarce mai curând acasă. în camera, pe masă, rămăsese lampa aprinsă. în graba plecării mama uitase s-o stingă, iar în casă, afară de Margareta, nu mai era decât pisica. Tot jucându-se, pisica sări deodată peste masă, atinse cu lăbuța lampa aprinsă care se răsturnă și căzu jos. Petrolul se vărsă pe podea și luă foc. în odaie izbucni un incendiu, întreaga locuinţă se aprinse dirntr-odată. Fereastra bucătăriei plesni în ţăndări şi fumul năvăli în stradă. Un trecător chemă pompierii, dar focul se înteţea din ce în ce. Locatarii dădură buzna în stradă, uitând de fetiţă. Deodată răsună un ţipăt şi mulţimea văzu o femeie care-şi croi drum printre oameni şi se năpusti în casa cuprinsă de flăcări. „Fetiţa mea! Fetiţa mea! striga femeia. A rămas acolo, sus,în pătucul ei!". Pompierii încercară să o oprească, spunându-i că e prea târziu şi nimeni nu putea scăpa cu viaţă dintr-un asemenea pârjol. „Lăsaţi-mă! Lăsaţi-mă!" - striga biata mamă şi, smulgându-se din mâinile pompierilor, dispăru în flăcări... Mulţimea încremeni de groază. Mama urcă în fugă treptele pe jumătate arse, intră în locuinţa ei şi se repezi în odăiţa fetiţei. în mijlocul fumului şi vâlvătăilor fetiţa rămăsese, ca prin minune, întreagă şi nevătămată. Mama o înveli până peste cap cu plapuma şi apucă să coboare cu ea scările, care se prăbuşiră imediat la spatele ei! Casa se nărui la rândul ei şi când femeia apăru în stradă, nimănui nu-i venea să-şi creadă ochilor, în neţărmurita ei bucurie, mama nu simţea câtuşi de puţin durerea arsurilor. O, dragoste de mamă, există oare ceva mai presus de tine? Da, există! Iubirea lui Dumnezeu e mai presus decât iubirea de mamă. El şi-a dat Fiul, ca să ne izbăvească pe noi de focul veşnic, de moartea veşnică, care-i aşteaptă pe toţi acei ce nu vor primi mântuirea prin Fiul lui Dumnezeu. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş picuri de Înţelepciune ^ 7~ Lumea, Biblia şi... Fluierat „Goleşte-mă, Doamne, ca un fluier, prin care să circule Duhul Tău cel Sfânt". „în coliba întunecată / Din carne şi os lucrată /A intrat Hfl/SOS deodată. / Coliba cum l-a primit / S-a făcut cer strălucit / Pe bolta de mărgărint. // Iar în ea Soare şi Stele / Cu arhangheli printre ele, / în mijloc cu tron luminos,/Şi pe el, Domnul Hristos,/ Care mult se bucura, Duhul Sfânt s-alătura / Şi acolo rămânea / Şi acum şi pururi". Vasile Voiculescu (1884-1963), scriitor, poet, prozator, dramaturg,medic român, membru titular al Academiei de Ştiinţe din România, începuturile poetice au stat sub influenţa poeziei lui V. Alecsandri, Alex. Vlahuţă, George Coşbuc. A fost timp de patru ani deţinut politic (lotul Rugului Aprins, împreună cu Dumitru Stăniloaie, Sofian Boghiu, Sandu Tudor ş.a.) în închisorile comuniste, unde s-a îmbolnăvit de cancer, murind acasă, la Bucureşti în anul 1963. *** „în cele două milenii care au trecut, Europa şi zonele influenţate cultural sau reorganizate de ea s-au hrănit direct ori indirect din Biblie, fie predicând-o, fie combătând-o şi astfel cultura moleculară a lumii e de neconceput în afara creştinismului". Victor Kernbach (1923-1995), a fost scriitor român de science fiction şi specialist în mitologie, autor al unor lucrări din acest domeniu, între care se remarcă Dicţionarul de mitologie generală. în anul 1942 se înscrie la Facultatea de Litere şi Filosofie a Universităţii din Bucureşti. O întrerupe pentru doi ani pentru a pleca pe front. Revine în 1946 şi obţine licenţa în litere şi filosofie, continuând, în paralel, activitatea jurnalistică. „LUMEA aceasta am primit-o ca moştenire pe care nu-i îngăduit nimănui să o deterioreze, ci, pe care fiecare generaţie este obligată să o lase mai bună posterităţii. Fără îndatoriri, viaţa devine moale şi lipsită de schelet, nu se mai poate ţine dreaptă. Nu exagera necazurile vieţii şi nu-i dispreţui bunurile, dacă vrei să trăiești fericit". Joseph Joubert (1754-1824), a fost un moralist și eseist francez, amintit astăzi în mare parte pentru Pensees (Gânduri), publicate postum. A studiat la Paris o facultate religioasă, unde s-a întâlnit cu Diderot și mai târziu a devenit prieten cu un tânăr scriitor şi diplomat, Chateaubriand. A fost numit şi inspector general al universităţii din cadrul lui Napoleon. P.S. „Hristos revine ca să pună capăt istoriei păcatului. După aceea, nu vor mai fi nici suferinţă, nici lacrimi. Moartea nu-i va mai lua pe cei dragi de lângă noi. Suferinţa şi nenorocirile din viaţa aceasta vor înceta şi moartea nu va mai fi. Nu vor mai fi nici tânguire, nici ţipăt, nici durere, pentru că lucrurile dintâi au trecut" (Apocalipsa, 21, 4). „1001 CUGETĂRI” vol. XII, Preot ortodox român ILIE BUCUR SARMAŞANUL 1 FEBRUARIE 2018 r ~ mmmmmmm ~ ^ Zile trecute: 32 | Zile rămase: 333 Soarele răsare la: 7.49 . I Soarele apune la: 17.20 Ortodox: I Preserbarea întâmpinării Domnului, Sf. Trifon Greco-catolic:. Preserbarea întâmpinării Domnului, Sf. Trifon Romano-catolic, Sf. Veridiana Zodia, Vărsător • (20 ianuarie - 18 februarie) | FILĂ DE CALENDAR . 1995 - Intră în vigoare Acordul de Asociere la UE, al României, Cehiei, Bulgariei şi Slovaciei. 1974 - Ilie Năstase este declarat cel mai bun tenismen al anului 1973. 1920 - La Cluj, este fondat Institutul de Istorie Naţională. 1918 - în URSS, este adoptat Calendarul Gregorian. 1912 - La Iaşi, apare, sub conducerea lui Mihail Sadoveanu şi George Topârceanu, revista „însemnări Literare". 1894 - S-a născut Lucian Grigorescu, pictor român. 1885 - La Bucureşti, a apărut ziarul „Drepturile omului". 1868 - S-a născut Ştefan Luchian, pictor român. 1852 - S-a născut Ion Luca Caragiale, dramaturg, nuvelist. 1788 - în SUA, este patentat vaporul propulsat de un motor cu abur. Cugetarea zilei: „Lumea e plină de oameni disponibili: unii sunt dispuşi să muncească, alţii să-i lase pe ceilalţi. "(Robert Frost) Berbec. Nu sunteţi deloc sociabil şi aveţi tendinţa să vă izolaţi. S-ar putea să vă confruntaţi cu probleme care s-au acumulat în ultima perioadă. Taur. Aveţi senzaţia că persoana iubită vă neglijează şi simţiţi nevoia să primiţi sfaturi şi încurajări. Vă recomandăm să fiţi mai sociabil. Gemeni, începeţi ziua cu o senzaţie de oboseală şi nu sunteţi prea comunicativ. Vă sfătuim să evitaţi activităţile în care trebuie să vă concentraţi intens. Bac. Aveţi şanse să primiţi o sumă importantă, probabil dintr-o colaborare. Nu este momentul să investiţi, pentru că s-ar putea să ieşiţi în pierdere. HOROSCOP Leu. Dimineaţă aveţi mult de alergat cu tot felul de treburi. Este posibil să pierdeţi o sumă importantă. Vă recomandăm să vă păstraţi calmul! Fecioară. Sunteţi afectat serios de pierderea unei sume mari într-o afacere nerentabilă sau de încetarea unei colaborări avantajoase. Balanţă. Puteţi lămuri toate neînţelegerile cu partenerul de viaţă, cu ajutorul unei persoane. Vă sfătuim să aveţi încredere în sfaturile sale. Scorpion. Nervozitatea vă poate pune în situaţii delicate acasă şi la serviciu. S-ar putea să vă fie greu să vă stăpâniţi. Nu este exclus să vă meargă prost în afaceri. Săgetător. S-ar putea să renunţaţi la o călătorie în interes personal, din cauza unor neînţelegeri la serviciu. Chiar dacă aveţi dreptate, vă sfătuim să nu va ambalaţi. Capricorn. Primiţi o veste bună în legătură cu o moştenire. Vă recomandăm să evitaţi întâlnirile de afaceri. Emoţiile de astăzi vă împiedică să luaţi hotărâri corecte. Vărsător. Astăzi sunteţi nevoit să faceţi cheltuieli suplimentare, deşi nu staţi prea bine cu banii. O să va ajute un prieten, nu intraţi în panică! Peşti. Aveţi de rezolvat multe probleme legate de o afacere. Păstraţi-vă calmul şi nu vă grăbiţi! După o zi obositoare, petreceţi seara într-o atmosferă plăcută. Un dascăl audit, pasionat de Istoria şi cufera României O zi de noiembrie, ceţoasă şi umedă, statornică în aşternere, mă încearcă, înşelător şi nepotolit, la o întâlnire cu vechiul amic din tinereţe, fidel conviv şi conivorbitor agreabil, prof. Cornel Sâmpălean, în cadrul uşii sale, mă întâmpină o faţa de om răvăşit de suferinţă, în contrast, nebănuit, cu imaginea prietenului de altădată, afabil şi doritor de conversaţie amicală. E o convorbire scurta, dat fiind starea sa de sănătate, precară şi evidentă în confidenţa sa. Se retrage, neaşteptat, cu unele cuvinte lămuritoare şi mă trezesc ca îmi aşează în braţe, precum trezorierul lui Petru Cercel, pungile de aur pe masa sultanului, un tom stufos, de aproape 600 de pagini. „Eseuri şi Evocări, vol. II", apărut recent, la editura Veritas, din Târgu- Mureş, cu o prefaţă de prof. univ. dr. Cornel Sigmirean. Pe bună dreptate, prefaţatorul apreciază volumul ca „o carte despre istorie şi literatură, scrisă de un filolog pasionat de marea cultură, surprinzător de actual, conectat la marile lecturi ale istoriei, convins că istoria şi cultura poporului său sunt pietre ale templului devenirii noastre, integrate panteonului naţional." Volumul se remarcă prin bogata documentaţie, informaţia minuţioasă şi comentariile succinte ale autorului, cu judecăţi de valoare, formulate direct, fără inhibiţie. Dintre evocările literare, reţinute după lecturile predilecte ale autorului, sunt cele care conturează profilurile scriitorilor recenzaţi. De fiecare dată, prin comentariile sale, Cornel Sâmpălean defineşte trăsătura distinctă a celui recenzat: Petru Maior - lingvist de anvergură, cărturar erudit ctitor de conştiinţe şi patriot militant Ion Budai Deleanu - remarcabil filolog, istoric şi scriitor. Andrei Mureşanu - poet patriot erou naţional, după Mihai Eminescu. Liviu Rebreanu - prozator de frunte, conştiinţă exemplară a scrisului românesc. Mateiu I. Caragiale-promotor al balcanismului literar. Panait Istrati - opera cu o imensă nostalgie. Mihail Sadoveanu - opera sa e adevărată monografie literară a istoriei şi geografiei româneşti. Nicolae Labiş - lirism confesiv, direct vizionar şi reflexiv. Se menţine atenţiei profilul reginei Elisabeta, Carmen Sylva a României, cu poezia sa scrisă în plină tradiţiei a romantismului german, remacabilă prin sensibilitate şi atmosfera de feminitate. Martha Bibescu, scriitoare română, de expresie franceză, cu largi relaţii scriitoriceşti şi diplomatice, a legat, printr-o punte spirituală, cultura română de cea franceză. Dintre personalităţile politice marcante ale veacului trecut, cu rol imens în viaţa politică a României, Cornel Sâmpălean îi evocă pe Ion C. Brăteanu şi Iuliu Maniu. Ei s-au aşezat, mereu, în fruntea evenimentelor mari ale epocii şi şi-au legat numele de acte fundamentale. Apărută la vârsta sa înaintată, cartea profesorului Cornel Sâmpălean este dovada unui om de cultură truditor, pasionat de istoria şi cultura României, aserţiunile lui valoroase fiind o îndreptăţită tentaţie pentru lectură, în devenirea intelectuală a tineretului de azi. Prof. VASILE CIGHER ISU Mures va deveni centru national / / de pregătire specializată Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU) va derula un proiect în valoare de 40 de milioane de euro, dedicat atât acumulării de competenţe pentru personalul operativ, dar şi înfiinţării unei reţele de centre regionale de pregătire specializată. Centrele vor fi la Iaşi. Suceava, Timiş, Hunedoara, Dolj, Constanţa, Bucureşti şi Mureş, a declarat prim-adjunctul inspectorului general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU), colonel Cristian Radu. Acesta a menţionat, potrivit Agerpres, că va fi disponibilă o reţea naţională de centre de pregătire specializată, care să asigure pregătirea personalului operativ, precum competenţele vizate în cadrul fiecărei specialităţi. (I.S.)