Cuvântul Liber, iunie 2018 (Anul 30, nr. 102-122)

2018-06-01 / nr. 102

CUVÂNTUL VINERI, 1 IUNIE 2018 Coiful spiritual . In viaţă, exemplul face diferenţa Un gospodar avea trei copii pe care i-a crescut în frica de Dumnezeu. Când au ajuns mari, erau toţi cuviincioşi, muncitori şi cu inimă bună. Din pricina aceasta, tot satul îi avea în dragoste şi în cinste. într-o zi, un om din sat a întrebat pe acel gospodar: - Cum ai făcut dumneata, moşule, de-ai crescut copii aşa de buni? Omul i-a răspuns zâmbind: - Apoi să vezi dumneata, pe cel mare, l-am învăţat eu. Pe urmă, el a învăţat pe cel de după el... Aceştia doi au învăţat pe cel de-al treilea. Şăguind mai departe, gospodarul mai zise: - Iar pe mine, m-a învăţat tata... Cât despre tata şi cei mai dinainte, i-a învăţat bunul Dumnezeu. CHEORCHE ŞINCAN, preot TI PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE ^ Unirea, legiuitorul şi... lumea „UNIREA e singura stare politică ce putea să asigure viitorul nostru şi să ne permită a da ţării organizarea ce o aşteaptă de atât de mult timp''. Alexandru Ioan Cuza, (1820-1873). Primele studii le-a făcut la un pension de la Iaşi, apoi şi-a luat diploma de bacalaureat la Paris. A avut colegi de generaţie pe Mihail Kogălniceanu şi Vasile Alecsandri. A fost primul domnitor al Principatelor Unite şi al statului naţional România. A participat activ la mişcarea revoluţionară de la 1848 din Moldova şi la lupta pentru unirea Principatelor. La 5 ianuarie 1859, Cuza a fost ales domn al Moldovei, iar la 24 ianuarie 1859 şi al Ţării Româneşti, înfăptuindu-se astfel unirea celor două principate. Devenit domnitor, Cuza a dus o susţinută activitate politică şi diplomatică pentru recunoaşterea unirii Moldovei şi Ţării Româneşti de către Puterea suzerană şi Puterile Garante şi apoi pentru desăvârşirea unirii Principatelor Române pe calea înfăptuirii unităţii constituţionale şi administrative, care s-a realizat în ianuarie 1862, când Moldova şi Ţara Românească au format un stat unitar, adoptând oficial, în 1862, numele de România şi formând statul român modern, cu capitala la Bucureşti, cu o singură adunare şi un singur guvern. Cuza a fost obligat să abdice în anul 1866, de către o largă coaliţie a partidelor vremii, denumită şi Monstruoasa Coaliţie, din cauza orientărilor politice diferite ale membrilor săi, care au reacţionat astfel faţă de manifestările autoritare ale domnitorului. Plecat în exil va ajunge la Viena, apoi la Paris, Florenţa şi Haidelberg, în Germania. Va muri la doar 53 de ani şi va fi înmormântat iniţial la Biserica domnească de lângă Palatul de la Ruginoasa, conform dorinţei sale, pentru ca mai apoi să fie adus la Biserica „ Trei Ierarhi" din Iaşi. *** „FRUMUSEŢEA LUMII ŞI A VIEŢII ÎN CARE TRĂIM ESTE PRETUTINDENI. NU Ea LIPSEŞTE OCHILOR NOŞTRI, CI OCHII NOŞTRI NU ŞTIU S-O VADĂ". (Ochi avem şi nu vedem, urechi avem şi nu auzim cuvântul bun al lui Dumnezeu, mâini avem şi nu facem voia Lui, picioare avem şi nu mergem pe calea dreaptă şi bună a lui Dumnezeu) (n.a.) Auguste Rodin (1840-1917), sculptor, pictor, grafician francez în a doua jumătate a secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea. Rodin a revoluţionat limbajul sculpturii, făcându-l capabil să exprime adevărul uman,pornind de la experienţa directă. Prin atelierul lui au trecut mulţi sculptori, printre care Antoine Bourdere,Charles Despiau, Aristide Maillol. In 1907, aici a lucrat şi Constantin Brâncuşi, care, părăsind atelierul după numai câteva luni, şi-a justificat plecarea spunând: „Nimic nu se poate înălţa la umbra marilor arbori". Rodin face studii în Italia, la Florenţa şi la Roma pentru a „descoperi secretele lui Michelangelo". Deschide diferite expoziţii în mari oraşe ale Europei: Bruxelles, Rotterdam, Amsterdam flaga, Berlin, Paris, unde expune 171 de picturi. în anii 1905-1906, poetul austriac Rainer Maria Rilke lucrează ca secretar particular a lui Rodin. O sinteză a sculpturilor sale o reprezintă „Poarta infernului", amplă compoziţie la care, începând din 1880, va reveni în tot cursul vieţii. *** „Un STAT care nu se bazează pe dreptate, adevăr şi morală sănătoasă nu poate învinge niciodată, chiar dacă ar pleca la luptă cu toate puterile supraomeneşti. Un STAT care face numai legi şi porunceşte fără ca ele să fie respectate, în primul rând de legiuitori,care numai exploatează omul fără a-l lua în seama dorinţelor lui, nu poate merge departe. Heinrich Mann (1871-1950), scriitor realist german, romancier, care a scris lucrări cu teme sociale puternice. Numeroasele sale critici asupra creşterii fascismului l-au forţat să fugă pentru viaţa sa, după ce naziştii au venit la putere, în anul 1933. El a fost fratele mai mare al romancierului Thomas Mann, împreună cu Albert Einstein şi alte celebrităţi, în 1932, Heinrich Mann a fost semnatar al „Apelului Urgent pentru Unitate", cerând alegătorilor să respingă naziştii. în felul acesta el a devenit „persona non grata", cărţile lui i-au fost arse, iar el a fost nevoit să fugă în Franţa, la Paris şi Nisa. Fiind urmărit peste tot, fuge în Spania, Portugalia şi ajunge în America. A murit în Santa Monica, California, singur şi fără prea mulţi bani. Cenuşa sa a fost adusă ulterior în Germania de est. *** P.S. „Dacă orb pe orb va călăuzi, amândoi vor cădea în groapă" (Matei 15, 14). „1001 CUGETĂRI” vol. XII, Preot ortodox român ILIE BUCUR SARMASANUL. 1 IUNIE 2018 jf»........................................^ Zile trecute: 152 Zile rămase: 213 I Soarele răsare la: 5.30 Soarele apune la: 21.08 ] Ortodox: Sf. Iustin Filozoful Greco-catolic: Sf. m. Iustin Filosoful și cei împreună cu el Romano-catolic: | Sf. Iustin I | Zodia: Gemeni | (21 mai - 21 iunie) v____________________________ FILĂ DE CALEN 2018 - Ziua Internaţională a Copilului. 2004 - ONU declară anul 2005 „Anul Internaţional al Fizicii" în amintirea împlinirii a o sută de ani de la publicarea celebrelor lucrări ale lui Albert Einstein., 2000 - In Egipt, sunt descoperite ruinele oraşului antic Heracleion. 1980 - în SUA, este fondat canalul de ştiri CNN (Cable News Network). 1977 - Intră în vigoare tratatul privind instituirea Curţii Europene de Conturi. 1957 - în România, Televiziunea Română a transmis prima emisiune pentru copii de la Teatrul Ţăndărică din Bucureşti. 1957 - La Bucureşti, este înfiinţat Muzeul Literaturii Române. 1954 - în România, este înfiinţat Ordinul Meritul Militar. 1946 - A fost executat Ion Antonescu, conducător al Statului, mareşal şi om politic român. 1850 - In Imperiul Austriac sunt introduse primele mărci poștale. Cugetarea zilei: „Eu nu sunt ceea ce mi se întâmplă, eu sunt ceea ce aleg să devin. "(Carl Jung) jaf Berbec. Aveţi prilejul ZdEL să începeţi o activitate pe plan artistic, într-un cadru organizat. Este o zi bună pentru a da viaţă speranţelor şi viselor. Taur. Şefii şi colegii vă reproşează că nu reuşiţi să vă încadraţi în programul de lucru. Starea de confuzie care vă domină ar putea să vă creeze neplăceri. # Gemeni. S-ar putea să fiţi confuz şi nerealist. Cei din jur nu vă înţeleg corect. Vă recomandăm să nu fiţi prea insistent, pentru că puteţi isca un conflict. Rac. Lipsa simţului practic şi starea de confuzie vă afectează activitatea profesională. Vă sfătuim să evitaţi discuţiile în contradictoriu. HOROSCOP Leu, începeţi ziua cu o tR stare accentuată de obo- ‘ve ’ seală. Vă recomandăm să nu luaţi decizii importante, pentru că este posibil să nu găsiţi cele mai bune soluţii. Fecioară: Intraţi în posesia unei importante sume de bani, care vă îmbunătăţeşte considerabil situaţia financiară. Spre seară, este posibil să plecaţi într-o călătorie. , Balanţă. Dimineaţă, intuiSTAţia şi imaginaţia vă ajută să vi vă afirmaţi în plan profesional şi în societate. Vă recomandăm să speculaţi ocaziile care vi se oferă. Scorpion. Aveţi succes în domeniul artistic. Membrii mai tineri ai familiei sunt încântaţi de investiţiile pe care intenţionaţi să le faceţi pentru cămin. ^ s Săgetător. Astăzi aveţi 4^S un bun randament pe plan intelectual şi aveţi şansa să străluciţi în societate. O persoană interesată vă va sprijini creativitatea. Capricorn. Parcurgeţi o perioadă favorabilă pe Mm* toate planurile şi sunteţi convins că puteţi depăşi orice obstacol. Aveţi ocazia să vă afirmaţi talentul artistic. Vărsător. înclinaţiile artis- t ] tice ar putea să vă înde- ^ părteze de prieteni. Dacă aveţi ocazia să plecaţi într-o călătorie cu persoana iubită, vă sfătuim să nu ezitaţi. A A Peşti. Este o zi bună pentru arte, comunicare şi călătorii în interes sentimental. Intuiţia şi optimismul vă ajută să treceţi mai uşor peste o problemă financiară. / ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Mai mult de jumătate dintre copiii de pe Terra, ameninţaţi de războaie, sărăcie şi discriminări  Peste 1,2 miliarde de copii din lumea întreagă, care reprezintă mai mult de jumătate din totalul minorilor de pe planeta noastră, sunt ameninţaţi de războaie, sărăcie severă şi discriminări de gen, au anunţat reprezentanţii ONG-ului britanic „Save the Children", într-un raport publicat miercuri, informează AFP, într-un document intitulat „The Many Faces of Exclusion" („Multiplele chipuri ale excluderii"), organizaţia britanică a alcătuit un clasament ce cuprinde 175 de ţări, în funcţie de ameninţările cu care se confruntă copiii în privinţa educaţiei, sănătăţii, nutriţiei şi violenţei. Singapore şi Slovenia sunt cel mai bine clasate, devansând ţările nordice (Norvegia, Suedia şi Finlanda). La polul opus se află 10 ţări din Africa centrală şi occidentală, inclusiv Niger, care se află pe ultimul loc (poziţia a 175-a). România ocupă locul 54, cu un scor total de 916 puncte. Republica Moldova se situează pe poziţia a 81-a, cu un scor de 867 de puncte. Organizaţia „Save the Children" a subliniat faptul că „în pofida puterii lor economice, militare şi tehnologice", Statele Unite (locul 36), Rusia (locul 37) şi China (locul 40) se află în urma tuturor ţărilor din Europa Occidentală în acest clasament. „Faptul că ţări cu niveluri de venituri similare prezintă rezultate atât de diferite arată că angajamentul politic şi investiţiile determină o diferenţă crucială", a declarat Helle Thorning-Schmidt, directorul general al organizaţiei „Save the Children". „ In total, peste 1 miliard de copii trăiesc în ţări care se confruntă cu sărăcie severă şi 240 de milioane în ______________________________________ tari afectate de războaie. „Save the Children" a subliniat şi faptul că 575 de milioane de fete trăiesc în societăţi în care „prejudecăţile sexiste reprezintă o problemă gravă". ONG-ul britanic a observat că aceste trei ameninţări sunt cumulate în 20 de ţări, inclusiv în Afganistan, Somalia, Yemen şi Sudanul de Sud. Zonele marcate de conflicte armate concentrează şi ele dificultăţi diverse: incidenţa muncii depuse de copii şi căsătoriile forţate ating cele mai ridicate niveluri în aceste regiuni, în care educaţia universală pentru ciclul primar este aproape absentă. ONG-ul britanic îndeamnă guvernele lumii să demareze o „acţiune urgentă". „Fără acest lucru, promisiunile făcute de toate ţările din ONU în 2015, de a permite fiecărui copil să trăiască, să înveţe şi să fie protejat, nu vor fi respectate", au transmis membrii organizaţiei. AGERPRES: