Cuvântul Liber, martie 2019 (Anul 31, nr. 40-61)

2019-03-01 / nr. 40

CUVÂNTUL VINERI, 1 MARTIE 2019 Să fim sănătoşi! VACCIN UNIVERSAL PENTRU COMBATEREA GRIPEI Cercetătorii australieni de la Universitatea din Melbourne, citaţi de descopera.ro, susţin că au identificat celulele imune care vor putea permite combaterea tuturor virusurilor cunoscute de gripă, aceasta fiind o reuşită extraordinară, care deschide drumul către un vaccin universal. „în studiul nostru, am identificat celulele imune ucigaşe, găsite în jumătate din populaţia globului, care ar putea fi eficace împotriva tuturor tipurilor de virus care produce gripă. Aceste celule pot fi folosite pentru a dezvolta un vaccin universal împotriva gripei, care ar putea fi eficient chiar dacă oamenii nu au acest tip de celule. Sunt patru tipuri gripale: A, B, C și D. Epidemiile sezoniere sunt provocate de virusurile A și B, ele însele fiind divizate în mai multe subtipuri. Virusurile gripale sunt printre cele mai cunoscute virusuri greu de combătut, din cauza abilităţii lor de adaptare. Pentru a supravieţui, acestea se modifică (suferă mutaţii) constant, dejucând astfel sistemul nostru imunitar. Noi am identificat părţi comune ale acestor tipuri de virus, părţi împotriva cărora aceste celule ucigaşe ar putea fi eficace. Deocamdată, elaborarea vaccinului universal împotriva gripei este bazată pe un fel de pariu. De două ori pe an, în februarie pentru emisfera nordică şi în septembrie pentru emisfera sudică, Organizaţia Mondială a Sănătăţii evaluează, printr-un sistem global de supraveghere, care sunt tulpinile care vor ameninţa populaţia în iarna viitoare. Pe această bază sunt realizate vaccinurile, însă există o problemă: nu poate fi prevăzut cu certitudine care virusuri vor circula peste opt luni, astfel că vaccinurile nu sunt sută la sută eficiente. Din acest motiv, comunitatea medicală a visat de mult timp la o armă absolută, un vaccin universal care ar putea fi eficient, indiferent care sunt tulpinile virusului. Mai multe vaccinuri de acest tip sunt în prezent studiate, dar nu există vreo garanţie că aceste studii vor avea succes vreodată", afirmă oamenii de ştiinţă australieni. (L.P.) S& A 1 MARTIE 2019 Zile trecute: 60 Zile rămase: 305 Soarele răsare la: 7.00 Soarele apune la: 18.08 Ortodox: Preacuvioasa muceniţă Evdochia samarineanca Greco-catolic: Cuv. m. Eudochia Romano-catolic: Sf. Albin, ep. Zodia, Peşti (19 februarie - 20 martie) FILĂ DE CALENDAR 1997 - în SUA este lansat primul sistem DVD. ' ^0 1947 - în SUA începe să funcționeze Fondul Monetar Internaţional (FMI). 1943 - S-a născut Ion Dumitriu, pictor român. 1931 - S-a născut Elisabeta Bostan, regizor român. 1925 - S-a născut Solomon Marcus, matematician român. 1907 - în România este lansat serviciul de urgenţă Salvarea, la iniţiativa dr. Mina Minovici. 1872 - în SUA, la Yellowstone, este înfiinţat primul Parc naţional din lume. 1867 - La Iaşi apare primul număr al revistei Convorbiri literare. 1837 - S-a născut Ion Creangă, unul dintre marii clasici ai literaturii române. 1144 - A decedat Papa Celestin al ll-lea. Cugetarea zilei: „Perfecţiunea este dobândită nu atunci când nu mai există nimic de adăugat, ci atunci când nu mai există nimic de îndepărtat". (Antoine de Saint-Exupéry) Berbec. Nu sunteţiHQHţi deloc sociabil şi aveţi tendinţa să vă izolaţi. S-ar putea să vă confruntaţi cu probleme care s-au acumulat în ultima perioadă. Taur. Dimineaţa aveţi senzaţia că persoana iubită vă neglijează şi simţiţi nevoia să primiţi sfaturi şi încurajări. # Gemeni, începeţi ziua cu o senzaţie de oboseală şi nu sunteţi prea comunicativ. Vă sfătuim să evitaţi activităţile în care trebuie să vă concentraţi intens. Bac. Aveţi şanse să primiţi o sumă importantă, probabil dintr-o colaborare. HOROSCOP Leu. Sunteţi foarte ocupat, dar aveţi destulă energie pentru a rezolva toate problemele. Cu puţină ambiţie, puteţi să duceţi la bun sfârşit tot ce aţi început. Fecioară. Sunteţi hotărât jros,să obţineţi bani prin orice mijloace. Un bărbat mai în vârstă încearcă să vă tempereze şi vă sfătuim îl ascultaţi. Balanţă. Astăzi sunteţi hotărât să rezolvaţi proble- e me familiale pe care le-aţi tot amânat. Plecaţi într-o scurtă călătorie şi faceţi mici investiţii pentru casă. Scorpion. Astăzi s-ar putea să nu vă iasă totul aşa cum aţi sperat. Se pare că partenerul de afaceri nu îşi onorează promisiunile. 1 %& Săgetător. Vă sfătuim să vă amânaţi afacerile programate pentru azi, pentru că s-ar putea să nu vă reuşească. Capricorn. Dimineaţa nu sunteţi prea comunicativ, motiv pentru care relaţiile sociale pot avea de suferit. Vărsător. Fiţi mai sociabil, altfel, cei din jur ar putea să interpreteze greşit atitudinea dumneavoastră. Nu aveţi motive să vedeţi totul în negru! Peşti. Dimineaţa s-ar putea să fiţi indispus şi să nu aveţi chef de vorbă. Aveţi grijă, riscaţi să vă izolaţi! me1 ir e TEATRUL NAŢIONAL TÂRGU-MUREŞ - COMPANIA ..LIVIU REBREANU’ „BULGAKOV 17" (după „Maestrul şi Margareta"), la Sala Mare Compania „Liviu Rebreanu" a Teatrului Naţional Târgu-Mureş anunţă o nouă reprezentaţie cu spectacolul „BULGAKOV 17" (după „Maestrul şi Margareta", de Mihail Bulgakov), în regia artistică a lui Bocsárdi László. Reprezentaţia va avea loc duminică, 3 martie 2019, de la ora 19.00, la Sala Mare (în regim studio). Spectacolul are următoarea distribuţie: Yeshua Ha- Noczri- Alexandru-Andrei Chiran; Pilot din Pont - Sorin Leoveanu; Ivan - Csaba Ciugulitu; Woland - Nicu Mihoc; Maestrul - Mihai Crăciun; Margarita - Elena Purea; Kaifa - Dan Rădulescu; Redactorul Berlioz - Luchian Pantea; Secretarul - Theo Marton; Criticul Lavrovici - Cristian Iorga; Stravinskaia - Monica Ristea; Criticul Ariman - Edi Marinescu; Criticul Latunski - Cristina Holtzli; Anniuska - Emilia Ostace; Centurionul Marcu - Pastor Petre; Dansatori - Raisa Ana, Alexandru-Andrei Chiran, Georgiana Ghergu, Loredana Dascălu, Paul Preduşel, Marian Vultur. Din echipa artistică a spectacolului fac parte: Bocsárdi László (regia artistică), Benedek Zsolt şi Roxana Marian (dramatizare şi adaptare scenică), Bartha József (decor), Kiss Zsuzsa (costume), Boros Csaba (muzică), Bányai Tamás (light designer), Bezsán Noémi (mişcare), Theo Marton (asistent regie), Kacsó Judit-Andrea (dramaturg de scenă), Antoaneta Olteanu (documentarist), Stelian Chiţacu (regizor tehnic), Dana Arţache (sufleur). Biletele şi abonamentele pot fi achiziţionate de la Agenţia de Bilete din incinta Palatului Culturii (de marţi până vineri, între orele 12.00 şi 17.30, tel. 0372 95.12.51). De asemenea, Casieria din incinta Teatrului va fi deschisă de marţi până vineri, între orele 9.00 şi 15.00, şi cu o oră înainte de începerea spectacolelor, tel. 0365 80.68.65. Spectatorii noştri au posibilitatea de a achiziţiona biletele online pe platforma www.biletmaster.ro. PR MARKETING 0 PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE Frica, scara şi... poetul „• Poetul englez William Shakespeare, mort în anul 1616, zicea odată: „întreaga lume este o scenă şi toţi bărbaţii şi toate femeile sunt doar actori". Jocul vieţii se poate încheia în orice clipă, cum afirmă Sfântul Ioan Iacob Hozevitul: „Viaţa este ca şi rouă, / Ca un vis înşelător, / Repede se ia perdeaua / Dinspre veacul viitor". Dacă noi, toţi, suntem actori, cum arată Shakespeare, nu trebuie să se creadă nimeni superior celuilalt, nici să creadă că rolul său în marea dramă a vieţii este mai important decât al semenului. Când piesa se încheie şi cortina se trage, oare, cine este regele şi cine este ţăranul, cine este prinţul şi cine este săracul, cine este generalul şi cine este soldatul? La slujba înmormântării se cântă: „M-am uitat în mormânt şi am văzut oase goale şi am zis: oare, cine este împăratul sau ostaşul, bogatul sau săracul, dreptul sau păcătosul?". Fiecăruia dintre noi i s-a încredinţat un anumit rol în viaţă. Când cortina coboară, în ultima zi, noi răspundem la chemarea trâmbiţei Judecăţii. Sfântul Vasile cel Mare zice: „Nu faptele mari sunt plăcute înaintea lui Dumnezeu, ci dragostea mare cu care ele se fac!". Ni se va cere socoteală de felul cum am administrat darurile încredinţate. Le-am folosit pentru noi înşine sau ca buni iconomi ai milelor lui Dumnezeu? Le-am făcut să ajutăm omenirea suferindă şi lucrarea Bisericii? Fiecare trebuie să-şi împlinească funcţia lui proprie şi va avea o însemnătate înaltă pentru sine şi pentru alţii. „Toţi ne vom Înfăţişa înaintea judecăţii lui Dumnezeu şi fiecare dintre noi va da seama despre sine lui Dumnezeu" (Romani 14,10 şi 12). *** • Dumnezeu coboară la noi spre a ne ajuta să urcăm la EL Domnul coboară chiar la uşa sufletului nostru şi bate, căutând intrarea. Scara pe care Dumnezeu a construit-o de la cer la pământ duce direct spre inima ta şi inima mea. Aici, Domnul nostru Iisus Hristos vrea să locuiască mai mult decât oriunde. Dumnezeu este prezent pretutindeni în univers, dar sălaşul Său preferat este inima ta şi a mea. Iisus zice: „Iată, stau şi bat; de va auzi cineva glasul Meu şi va deschide uşa, voi intra la el şi vei cina cu el şi cu Mine" (Apocalipsa 3, 20). Pentru prima dată, Dumnezeu a coborât scara în sufletul nostru atunci când am fost botezaţi. Ea încă este acolo, şi Dumnezeu nu o va muta niciodată. De aceea, trebuie să ne ascundem în sufletul nostru şi să începem să urcăm, câte un pas o dată, folosind treptele credinţei, nădejdii, dragostei, rugăciunii, smereniei, căinţei, blândeţii, cumpătării, bucuriei, păcii şi ascultării. La capătul urcuşului, ne aşteaptă Părintele luminilor a Cărui vedere va desfăta veşnic întreaga noastră fiinţă. *** • Omul care are frică de Dumnezeu nu se teme de niciun necaz vremelnic, ori de oameni, aşa cum nu se teme de moarte. Dacă are de ales între a cădea în năpasta şi a muri, pe de o parte, şi a păcătui, pe de altă parte, voieşte mai bine să sufere şi să moară, decât să păcătuiască. Cuprins fiind de frică de Dumnezeu, biruieşte orice necaz şi chiar teama de moarte, aşa cum cel cuprins de o boală grea nu simte alte suferinţe mai uşoare, ori aşa cum cel ce aude un vuiet mare nu aude o şoaptă mică. Sfântul Iosif a vrut mai bine să şadă în temniţă decât să se împreuneze cu egipteanca şi să păcătuiască (Facere 39). Moaşele evreice au dispreţuit porunca cea nelegiuită a lui Faraon şi nu au ucis pe nou-născuţii de parte bărbătească, „fiindcă se temeau de Dumnezeu" (Ieşire 1,17-21). Cei trei tineri din cuptorul Babilonului, ca şi Suzana, din pricina fricii de Dumnezeu, nu s-au temut de moarte, precum şi mulţi alţii. Intr-adevăr, Dumnezeu este „întărirea celor ce se tem de El" (Psalmul 24,15), adică har, forţă, putere nevăzută, dar simţită de toţi cei ce cu credinţă şi cu glasul bine lucrează la zidirea şi desăvârşirea vieţii lor lăuntrice. Când energia aceasta sfântă, adică frica de Dumnezeu, începe să lucreze, atunci frica pământească este scoasă afară dimpreună cu toate cele care o însoţesc. Din volumul „Hristos, salvarea noastră” Preot ortodox român ILIE BUCUR SARMASANUL