Cuvântul Liber, august 2019 (Anul 31, nr. 145-165)

2019-08-01 / nr. 145

CUVÂNTUL JOI, 1 AUGUST 2019 PRECIZĂRI privind REPREZENTANTUL LEGAL AL PACIENTULUI în Monitorul Oficial nr. 619, din 25 iulie 2019, a fost publicată Legea nr. 150/2019 pentru completarea art. 1 din Legea drepturilor pacientului nr. 46/2003, singura modificare referindu-se la cine poate fi reprezentant legal al unui pacient. Astfel, prin reprezentant legal al pacientului se înţelege „soţul (soţia), copiii, părinţii sau celelalte rude până la gradul al IV-lea ale pacientului, tutorele, precum şi orice persoană cu vârsta de minimum 18 ani împliniţi pe care pacientul o desemnează în acest scop prin declarație încheiată în formă autentică, înregistrată în registrul naţional notarial de evidență a procurilor şi revocărilor acestora şi care va cuprinde drepturile prevăzute de lege care pot fi exercitate de reprezentant". în motivarea actului normativ se precizează că noua reglementare remediază o deficienţă binecunoscută a legii drepturilor pacientului, respectiv noţiunea de reprezentant legal. Legea drepturilor pacientului face referire în mod repetat la reprezentantul legal al pacientului, dar nu reglementa, până acum, noţiunea de reprezentant legal, fiind aplicabil dreptul comun, ceea ce crea dificultăţi în practică, mai ales în ceea ce îi priveşte pe pacienţii care nu (mai) erau în măsură să îşi exprime voinţa. Textul introdus prin Legea nr. 150/2019 reglementează noţiunea de reprezentant legal, extinzând-o peste limitele dreptului comun, şi chiar peste limitele reglementării în materie de sezină (care ar fi putut fi aplicate prin asemănare). Totodată este reglementată şi reprezentarea convenţională a pacientului, în limitele dreptului comun, însă cu excluderea avocatului ca reprezentant, fiind nevoie de o procură autentică (notarială). (L.P.)_________________________________________________ 1 AUGUST 2019 ................................... 's Zile trecute: 213 Zile rămase: 152 Soarele răsare la: 6.00 Soarele apune la: 20.55 Ortodox: Scoaterea Sf. Cruci Greco-catolc: Scoaterea Sf. Cruci Romano-catolic: Sf. Alfons M. de Liguori Zodia: Leu (23 iulie - 22 august) I I I I I I I I I I  Deda. In memorialistica lui Vasile Netea Cărturarul Vasile Netea și-a iubit extrem de mult locurile natale, locurile unde a cunoscut bucuriile copilăriei. S-a identificat cu zona din care provenea. A iubit satul Deda în care s-a născut, a iubit oamenii de aici, biserica, prietenii, rudele, obiceiurile, tradiţiile, el revenea în satul natal, ori de câte ori avea ocazia, cu mare bucurie. Putem spune că Vasile Netea a fost un dedean adevărat. Acest lucru reiese şi din modul în care distinsul cărturar şi istoric aminteşte şi vorbeşte în „Memoriile "sale despre localitatea Deda. Volumul de „Memorii"a lui Vasile Netea a apărut în anul 2010, sub auspiciile Fundaţiei Culturale „Vasile Netea" al cărei harnic preşedinte este Dimitrie Poptămaş, care a dus greul pentru apariţia acestei lucrări care este de-a dreptul monumentală. Volum de „Memorii" al lui Netea se constituie pe drept cuvânt într-o lucrare memorabilă, care poate fi studiată amănunţit şi care oferă informaţii extrem de importante. Citind şi studiind volumul de „Memorii"al cărturarului dedean Vasile Netea, se poate observa modul atent în care distinsul cărturar prezintă diferite situaţii, momente istorice, evocă diferite personalităţi ş.a. în „Memorii", Netea vorbeşte despre Deda şi împrejurimile sale în cuvinte extrem de elogioase, în termeni admirativi. Vorbind despre Deda, Vasile Netea foloseşte deseori expresii precum: „era dedean de-al meu " „ era din Deda mea ", „ era de la mine din Deda " „era consătean de-al meu". Din aceste cuvinte frumoase reiese clar modul în care Netea se identifică cu Deda, cu frumoasa sa localitate natală. Netea vorbeşte şi despre oameni ai locului, spunând de exemplu de „ Traian Marcu, de la mine din Deda". Vasile Netea relatează un episod hazliu din copilăria sa, şi anume momentul în care s-a dus cu părinţii săi la Reghin pentru a face fotografii. Era în primăvara anului 1916. Tatăl lui Vasile Netea era plecat în război, însă acum avea o permisie şi era acasă în sânul familiei. Tatăl dorea să poarte la piept poza cu toţi trei, să-i fie ca un talisman în război. Tatăl hotărâse să facă două fotografii: una cu el în uniformă militară şi alta în costumul românesc de la Deda. Prima fotografie a fost cea cu costumul popular. Până ce se schimbau părinţii, copilul Vasile Netea face ce face şi doboară aparatul de fotografiat, bineînţeles speriindu-se foarte tare. Apoi, toţi trei fac şi poza a doua. Pozele au purtat noroc, fiindcă în 1918, tatăl lui Vasile Netea s-a întors sănătos din război, având la piept patru decoraţii, iar Văsilică şi-a început şcoala. Precum am spus, Vasile Netea aminteşte în „Memoriile "sale de diferite persoane, cum ar fi spre exemplu: Aurelian Borşianu, legătura dintre Aurelian Borşianu şi Victor Radu de la Morăreni, aminteşte de discuţia sa cu Antal, vorbeşte de Viorel Borşianu de la Deda, vorbeşte pe larg de episodul cu Octavian Goga într-o zi de duminică, când acesta se afla în campanie electorală. Este vorba de acel moment mai puţin plăcut, când Goga a fost apostrofat de un cetăţean din Deda, iar tânărul Vasile Netea a fost cel care a dres situaţia, a recitat din poezia lui Goga, iar lucrurile s-au liniştit Aminteşte Netea de asemenea de Gala Galaction, care a făcut o excursie pe Valea Mureşului, prin Topliţa-Deda-Suseni-Reghin-Târgu-Mureş. Vasile Netea vorbeşte şi despre anumite tradiţii şi obiceiuri din zona sa natală. Astfel, povesteşte despre spectacolele populare care se ţin în diferite comune: Deda, Răstoliţa, Lunca Bradului, Topliţa; vorbeşte despre jocurile populare de la Deda, cum ar fi de exemplu jocul „de-a lungul”, vorbeşte despre Târgul Rusaliilor, care se ţine la Deda, Ruşii-Munţi şi Podăşel. Iată cât de frumos vorbeşte Netea despre localitatea Deda în alt loc din „Memoriile" sale: „Orice întoarcere la Deda a fost de-a lungul anilor un moment de bucurie, de fericire. Deda era satul în care m-am născut, satul copilăriei mele, satul primelor mele visuri şi a primelor succese. Aici îmi locuiau părinţii, al căror unic fiu eram. Mama, fire esenţialmente duioasă, mă adora. Ea determinase trimiterea mea la şcoală, «dominarea» mea. Tata era mândru de mine şi de ascensiunea mea". Câtă dragoste pentru Deda cea natală, pentru părinţi şi pentru casa părintească! Acesta a fost Vasile Netea, un om care şi-a iubit enorm părinţii care i-au dat viaţă, l-au crescut, l-au educat, şi-a iubit casa părintească, satul natal cu toate obiceiurile, rânduielile şi tradiţiile lui. Iată, cât de frumos relatează Netea în „Memoriile "sale despre localitatea sa natală, Deda. Deda a fost întotdeauna în sufletul lui Vasile Netea, a fost locul copilăriei sale, locul unde a cunoscut bucuriile copilăriei, ale tinereţii alături de cei dragi. Ori de câte ori avea ocazia revenea cu mare drag pe meleagurile natale, se bucura de orice clipă petrecută pe pământul natal. FLORIN BENGEAN FILĂ DE CALENDAR . 2014 - A murit Szobi Cseh, cunoscut cascador şi actor român. 1969 - Sonda spaţială SUA, Mariner 6, trimite primele fotografii de prim-plan cu planeta Marte. 1952 - S-a născut Horaţiu Mălăiele, actor român de teatru şi film. 1945 - S-a născut Tudor Gheorghe, actor şi cantautor român. 1921 - în Olanda, la Haga, a fost creată Curtea Internaţională de Justiţie. 1878 - în România apare, în revista „Convorbiri literare", „Povestea lui Harap-Alb", de Ion Creangă. 1873 - în SUA este pus în funcţiune primul tramvai tras de cablu. 1862 - S-a constituit Ministerul Afacerilor Externe al României. 1831 - La Londra este inaugurat podul London Bridge. 1785 - Caroline Herschel este prima femeie care descoperă o cometă. Cugetarea zilei: „ Vara se face simţită, în aceeaşi măsură, prin muşte şi ţânţari, ca şi prin trandafiri şi nopţi înstelate." (Marcel Proust) HOROSCOP ) Berbec. S-ar putea să fiţi dezamăgit din cauza unei afaceri care nu merge conform aşteptărilor. Pur şi simplu, nu este o zi bună pentru afaceri. Taur. Chiar dacă aveţi multe probleme de rezolvat, ar fi bine să vă relaxaţi mai mult. Sunteţi tentat să cheltuiţi prea mult în interes personal. Fiţi prudent şi cumpătat! Gemeni. Aveţi succes în afaceri şi în activităţile desfăşurate pentru cămin. Reuşiţi să faceţi schimbări atât în casă, cât şi în afaceri. Rac. Sunteţi hotărât să faceţi o schimbare în relaţiile sentimentale. Vă simţiţi foarte bine într-o vizită la prieteni, unde vă aflaţi în centrul atenţiei. Leu. Ar fi bine să nu vă planificaţi treburi importante pentru astăzi, pentru că este puţin probabil să vă puteţi respecta programul. Aveţi de făcut mai multe drumuri. Fecioară. Aveţi ocazia să daţi sfaturi utile unor persoane mai tinere. Cu sprijinul financiar al unei rude, vă puteţi îndeplini o dorinţă. Balanţă. Aveţi tendinţa să vă dedicaţi total muncii. Vă sfătuim să acordaţi mai multă atenţie familiei. După-amiază vi se propune să intraţi într-o afacere profitabilă. Scorpion: Sunteţi decis să terminaţi o activitate începută mai demult, pentru casă. Puteţi beneficia de ajutorul unei rude, dar va trebui să îi suportaţi sfaturile insistente. Săgetător. Aveţi şanse mari să rezolvaţi probleme legate de cămin. Partenerul de viaţă vă ajută. După-amiază, s-ar putea să întâmpinaţi probleme. Capricorn. Sunteţi puţin descurajat de numărul problemelor pe care le aveţi de rezolvat. Cu calm şi răbdare, veţi reuşi. Fiţi mai atent la cheltuieli! Vărsător. Primiţi o sumă importantă de pe urma unei afaceri şi vă faceţi planuri de viitor. Vă sfătuim să nu începeţi decât ceea ce sunteţi sigur că puteţi termina. Peşti. Reuşiţi să faceţi schimbări radicale în viaţa dumneavoastră, mai ales în privinţa relaţiilor sentimentale. Faceţi cunoştinţă cu mai multe persoane importante. Să fim sănătoşi! RÂSUL NE FACE MAI INTELIGENŢI ! Cercetătorii americani de la Universitatea Loma Linda din California, citaţi de descopera.ro, susţin că, pe lângă starea de bine care ne învăluie atunci când râdem, la nivel cerebral se produce o „simfonie chimică". „Oamenii au două tipuri de gândire, respectiv gândirea rapidă și gândirea lentă. Cea rapidă ne ajută să luăm acele decizii pentru care nu avem nevoie de mai mult de o milisecundă să ne gândim, cum ar fi depistarea ciripitului unei păsări, iar cea lentă este gândirea care ne ajută să facem calcule complexe matematice, să luăm decizii care necesită mai mult timp ş.a. La nivel cerebral, râsul face ca gândirea rapidă să fie mult mai eficientă la adulţi, având legătură cu amânarea şi chiar prevenirea declinului cognitiv sau demenţei. în studiul nostru am demonstrat acest lucru, invitând 20 de persoane adulte, sănătoase şi cu o viaţă normală să participe la cercetare. Aceia care au privit 20 de minute fără nicio distragere videoclipuri foarte amuzante au primit un scor mult mai bun la teste de memorie rapidă decât cei care au aşteptat calm 20 de minute. Pe lângă testele de memorie rapidă, persoanele au primit şi un test de analiză a salivei pentru hormoni de stres şi cortizol. Rezultatul a arătat că persoanele care au râs au avut tensiunea arterială scăzută şi un nivel scăzut de cortizol (numit şi hormonul de stres). De foarte multe ori, râsul ne este obstrucţionat de o sănătate orală precară, ceea ce atrage după sine probleme şi mai complexe. în cele mai multe cazuri, ne neglijăm sănătatea orală din cauza problemelor financiare, însă, aşa cum răul atrage mereu rău după el, aşa şi o sănătate orală precară atrage aceleaşi rezultate de sănătate pe termen lung. Optimizând alimentaţia, rezolvând problemele stomatologice pe care le avem, obţinem inevitabil o stare de bine mult mai frecventă, rezultând în mult mai puţin stres şi o gândire foarte eficientă. Abilitatea de învăţare şi răspunsurile întârziate devin mult mai frecvente odată cu vârsta, însă acest lucru se datorează doar faptului că nu mai râdem atât de mult faţă de cât o făceam când eram copii şi adolescenţi. Să râzi cu prietenii sau pur şi simplu să urmăreşti 20 de minute ceva foarte amuzant te ajută să controlezi mult mai bine nivelul de cortizol. Dacă te simţi incomod să râzi larg şi fără reţineri, înseamnă că ar trebui să programezi o consultaţie la un stomatolog cât de curând. Investind în zâmbetul tău şi în râsul zdravăn, investeşti în sănătatea şi fericirea ta", ne asigură oamenii de ştiinţă americani. (LP.)