Cuvântul Libertății, noiembrie 2015 (Anul 27, nr. 7890-7913)

2015-11-14 / 7901. szám

Casa de Cultură „Traian Demetrescu” va organiza luni, 16 noiembrie, în cadrul proiectului „Taifasuri Rânduite Artistic Despre Emoții Manifestate (TRADEM)”, o întâlnire cu Vladimir Pană, fiul lui Sașa Pană - una dintre cele mai proeminente figuri ale avangardei noastre istorice. Cu același prilej se va deschide o expoziție de fotografie și va fi lansat volumul „Opera poetică”al scriitorului. Intrarea publicului va fi liberă. Evenimentul se va deschide la ora 17.00, în Galeria „Vollard”, cu vernisajul expoziției de fotografie „Sașa Pană și prietenii ”, prezentată de criticul de artă Cătălin Davidescu, îi va urma, la ora 18.00, în Salonul Medieval, conferința „Amintiri cu Sașa Pană”, susținută de Vladimir Pană și moderată de Petrișor Militari. Peste o oră, în Salonul Medieval, publicul va fi invitat la lansarea volumului „Opera poetică” de Sașa Pană. „Lucrarea reunește pentru prima dată, în ordine cronologică, cele unsprezece volume de poeme și cele trei de prozopoeme pe care lea publicat Sașa Pană între anii 1925- 1977. Ediția este îngrijită și prefațată de Petrișor Militari și va fi prezentată de Constantin M. Popa și Maria Dinu”, precizează organizatorii. Volumul este publicat de Editura „Aius”, ca proiect editorial cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Prozatorul și poetul Sașa Pană, cu numele adevărat Alexandru Binder, s-a născut pe 8 august 1902, la București. Și-a făcut studiile la Iași și București, obținând în anul 1927 diploma de medic militar. A debutat literar în 1926, cu volumul de poezii simboliste „ Răbojul unui muritor. Strofe banale”. Trei ani mai târziu a scos revista de avangardă „Unu” și a înființat o editură cu același nume, unde a tipărit volumele proprii și cărți ale unor scriitori precum Tristan Tzara, Stephan Roll, Ilarie Voronca și Vasile Dobrian. A publicat în 1930 volumul „Diagrame", urmat de „Echinox arbitrar " în 1931 și de „ Viața romanțată a lui Dumnezeu ” în 1932. Sașa Pană este autor a numeroase opere în proză de mici dimensiuni, situate la frontiera dintre povestire, reportaj, poem în proză și articol cu caracter de manifest. A publicat mai multe volume de proză cu caracter umoristic. în 1966 i-a apărat prima antologie din opera sa poetică, „ Poeme și poezii ”, iar în 1973, un volum de memorialistică de aproape 700 de pagini, intitulat „Născut în ’02: Memorii, file de jurnal, evocări ”. Sașa Pană a realizat și traduceri valoroase din operele lui Jean Cassou, Loys Masson și Paul Eluard. Din opera sa fac parte volumele de poezii „ Cuvântul talisman ” (1933), „ Călătorie cu finicularul "(1934), „Iarba fiarelor” (1937), „Pentru libertate ” (1945), volumele în proză și publicistică „Sadismul adevărului” (1936), „A fost odată... și nu va mai fi Nuvele de Sașa Pană” (1949), „Misiunea trebuie împlinită" (1950), piese de teatru „Așa întrece, înțeleg și eu!” (1949) și „Teatru mic" (1950). S-a stins din viață la 22 august 1981, la București. Concert în memoria victimelor din clubul.Colectiv”, la Casa Studenților Craiova Potrivit organizatorilor, evenimentul organizat în sala mare a Casei de Cultură a Studenților are un dublu scop: în primul rând, instituția, care de-a lungul timpului a susținut mișcarea rock, vrea să aducă astfel un omagiu tinerilor care au suferit în urma incendiului din clubul bucureștean „Colectiv”; în al doilea rând, se dorește desfășurarea unui exercițiu de evacuare în caz de incendiu, care va avea loc la finalul concertului, ca publicul să fie pregătit și pentru un astfel de scenariu. «Casa de Cultură a Studenților din Craiova este un loc în care muzica a fost mereu una dintre Casa de Cultură a Studenților din Craiova organizează astăzi, 14 noiembrie, începând cu ora 20.00, un concert în memoria victimelor incendiului din clubul bucureștean „Colectiv”, susținut de formațiile Floarea Soarelui, Old School, Atlastia și Avatar. Intrarea este liberă, iar accesul publicului se face începând cu ora 19.30, preocupările principale ale departamentului cultural. Din acest motiv am decis împreună cu trupele care activează în cercul de muzică să organizăm acest concert în memoria celor care și-au pierdut viața la „Colectiv”, mai ales că trupa Goodbye to Gravity ar fi trebuit să cânte pe scena noastră imediat după lansarea din București. Ne dorim, de asemenea, să facem și un exercițiu de evacuare în caz de incendiu pentru a testa capacitatea instituției noastre de a face față unei situații de criză», a precizat directorul instituției, Sllviu- Ionuț Dumitrache, într-un comunicat de presă. cuvântul libertății / 9 Pagină realizată de MAGDA BRATU A r„ Medalion Jean Sibelius" la Club. Cine vizitează orașul Helsinki în 2015 întâlnește peste tot imaginea unui domn cu mustață și papion, cu pălăria într-o mână și cu o cupă de șampanie în cealaltă. Este vorba despre compozitorul Jean Sibelius (1865-1957), cel mai cunoscut finlandez din întreaga lume mai ales pentru poemul simfonic „Finlandia”, Suita Karelia, Concertul pentru vioară, Lebăda din Tuonela. Ceea ce se serbează este împlinirea a 150 de ani de la nașterea sa. „Anul Sibelius” nu se celebrează numai la Helsinki, ci în Finlanda întreagă, mai ales în locurile strâns legate de compozitor. Se sărbătorește și la Craiova, unde Biblioteca Județeană „Alexandru și Aristia Aman” invită publicul meloman luni, 16 noiembrie, ora 17.00, la o nouă întâlnire a Clubului Melomanilor, sub genericul „ Medalion Jean Sibelius ”. Cu acest prilej se vor audia lucrări din creația compozitorului, în prezentarea prof. Maria Barbărasă. Ziua Internațională a Toleranței, celebrată de voluntari Erasmus+ Biblioteca Județeană „Alexandru și Aristia Aman” și American Cornel Craiova în parteneriat cu Asociația ANTER vor marca luni, 16 noiembrie, Ziua Internațională a Toleranței. Evenimentul se va desfășura cu începere de la ora 11.00 și va reuni elevi de la Liceul Teoretic „Nicolae Titulescu” împreună cu profesorul Liviu Catană. Aceștia vor participa activ la prezentări PowerPoint, sesiuni de discuții pe tema toleranței și la o expoziție de fotografie, realizate de studenți străini ajunși la Craiova grație programului Ecological Voluntary Service, finanțat de Comisia Europeană prin programul Erasmus+: Andrea Bartan, Alfredo Martinez, Onur Salman, Hehmet Hayki și Iga Golebiowska. Ziua Internațională a Toleranței este o sărbătoare anuală declarată de Organizația Națiunilor Unite în 1995 pentru ca oamenii să conștientizeze pericolele intoleranței. Personajele preferate ale copiilor Își dau Întâlnire la Ludotecă în perioada 16-19 noiembrie, în cadrul proiectului „Cărticica pentru prichindei și copii mai măricei”, colectivul Secției pentru Copii și Tineret a Bibliotecii Județene „Alexandru și Aristia Aman” propune tema „Personajul preferat în culoare îmbrăcat”. „Oferim participanților înscriși în proiect (copii din grădinițe și din clasele I - a IV-a) o temă în care îi vor întâlni pe Făt-Frumos, Albă ca Zăpada, Balaurul cel fioros, căprioara Bamby și multe alte personaje îndrăgite din lumea mirifică a basmelor și poveștilor. Pentru preșcolari au fost pregătite planșe cu personaje din basme și povești, cărora aceștia le vor da culoare. Elevii, prin talent, imaginație și creativitate, vor contura personajul preferat. Cum obiectul muncii într-o bibliotecă este cartea, nu o să lipsească o miniexpoziție”, precizează reprezentanții instituției. Și-au anunțat participarea la activități copii de la Colegiile Naționale „Elena Cuza” și „Carol I”, Școlile Gimnaziale „Gheorghe Țițeica”, „Al. Macedonski”, „Sf. Dumitru”, „Mihai Viteazul”, „Nicolae Romanescu” și Mircea Eliade”, Grădinițele „Traian Demetrescu” și „Voiniceii”. Teatrul „Colibri”. Week-end cu „Pinocchio” ți „Imitație ”a Astăzi, 14 noiembrie, la ora 18.00, la Teatrul pentru Copii și Tineret „Colibri” (Calea București nr. 56) intră în scenă „Pinocchio”, cu tot cu năzdrăvăniile lui, în spectacolul ce-i poartă numele, adaptare după Carlo Collodi, scenariul și regia Cristian Pepino, scenografia Cristina Pepino, pe muzica lui Dan Bălan, în distribuție: Rodica Prisăcaru, Emanuel Popescu, Mugur Prisăcaru, Alin Cebotari, Geo Dinescu, Iulia Cârstea și Adriana Iancu. Duminică, 15 noiembrie, la ora 11.00, publicul se poate bucura de „Invitație la joacă”, o reprezentație interactivă, veselă, cu năstrușnicul și celebrul Zdreanță, de și în regia Alexandrei Davidescu. Scenografia spectacolului este o creație a maestrului Eustațiu Gregorian, iar coloana sonoră este realizată de Alin Macovei-Moraru. Ies la rampă actorii Iulia Cârstea, Daniel Mirea și Alin Ianoș. Biletele se pot procura de la Agenția Teatrului „Colibri", la prețurile de 5 lei, 7 lei sau 10 lei, în funcție de categoria jocului. J