Cuvîntul Nou, mai 1973 (Anul 6, nr. 937-963)

1973-05-29 / nr. 961

t * JL PARIS 27 (Agerpres). — Campionatrie internaţionale de tenis ale Franţei au programat primele partide din turul doi al probei de dublu bărbaţi. Cuplul Ilie Năstase (România), Jimmy Connors (S.U.A.) a învins cu 6—2, 6—3 perechea Logo Mayo (Mexic), Battegy (Franţa), PARIS 28 (Agerpres). Din cauza timpului ploios, luni, pe terenurile de la „Roland Garros“ din Paris a fost programată o singură partidă în cadrul campionatelor internaţionale de tenis ale Franţei. Italianul Pannatta l-a învins cu 6—4, 6—4, 6—1 pe chilianul Fillol. Restul partidelor au fost aminate pentru astăzi. în program figurează şi Ilie Năstase care-l va întîlni pe francezul Jauffret. MOSCOVA 28Agerpres.— Echipa de fotbal Jitni Petroşani, aflată în turneu în U.R.S.S., a jucat la Karaganda cu formaţia locală Şahtior. Victoria a revenit gazdelor cu scorul de 2—1 (2—1). MÜNCHEN 28 (Agerpres). — Turneul internaţional de şah de la Dortmund a continuat cu runda a 10-a, în toate cele şapte partide încheiate: Andersson—Keres, Dueball— Kristowicz, Kestler—Hecht, Gerusel—Keene, Ciocîltea— Popov, Marovici—Spasski şi Parama—Suesz a fost consem nată remiza. Partida dintre Vesterinen şi Paoli s-a întrerupt, în clasament conduc Spasski (U.R.S.S.), Andersson (Suedia), Marovici (Iugoslavia), Hecht (R.F. Germania) și Popov (Bulgaria), cu cite 6,5 puncte fiecare. Maestrul român Victor Ciocîltea se află pe locul 9 cu 5 puncte. Campionatul feminin d handbal a fost cîştigat în acest an de formaţia I.E.F.S Bucureşti, care, în ultima, etapă, a învins cu scorul de 19 -4 echipa Rulmentul Braşov. Pe locul secund s-a clasat Universitatea Timişoara, iar locul trei a fost ocupat de Universitatea București. ★ Pag. 2 !) • Ar fi fost interesant de urmărit aspectul străzilor oricărui oraş din ţară, duminică după-amiază timp de două ore, începind de la 17:20. Cred că nu se prea putea vedea ţipenie de om, in afara celor ce au. .. bunul obicei de a ieşi în stradă „tranzistorizaţi“. O ţară întreagă a urmărit cu sufletul la gură intilnirea dintre fotbaliştii noştri şi cei din R.D. Germană, o ţară întreagă a strigat, ca unul, „Hai, România“ şi a scos chiote de bucurie atunci cînd golul lui Dumitrache, din minutul 53, punea punctul pe i-ult din mijlocul cuvîntului ,,dominare“. Hai să fim sinceri, ne-am cam temut de această partidă. Adversarii noştri veneau aureolaţi de nişte rezultate bune şi mai ales de o valoare, recunoscută de-acum pe plan european, care le-a permis în anul trecut să termine pe locul III turneul olimpic de fotbal şi să cucerească medaliile de bronz. Ne mai temeam, pentru că in afara acelui destul de puţin , concludent 41 cu albanezii, ai noştri nu prea erau in stare să provoace gesturi de tămâiere din partea specialiştilor. Pe teren insă, situaţia a fost cu totul alta. Jocul s-a aflat aproape în permanenţă la discreţia reprezentativei noastre, rezumîndu-se la o hărţuială cumplită între apărarea oaspeţilor (supranumerică, excelent organizată şi uneori drastică) şi înaintarea noastră (tot supranumerică, uşor haotică şi de cele mai multe ori... indulgentă). Ocazii la poarta lui Blochwitz au fost cu toptanul, Nunweiller, Dumitrache, Marcu, Dumitru, irosindu-le cu o nonşalanţă demnă de o cauză mai bună. Oaspeţii, porniţi cu pretenţia de a obţine cel puţin un „nul“, şi-au dat seama că trebuie să stringă chingile şi să adopte, contrar obiceiurilor casei, stilul italian: ofensivă strictă, om la om şi contraatacuri rapide. Dacă prima jumătate le-a reuşit oarecum, cu ce-a de-a doua s-au descurcat mai greu. Dinu şi Antonescu, Sătmăreanu şi Deleanu aveau scris pe tricou cite un NU cu toate zilele, iar atunci cînd vaporul începea să pîrnie, Rică Răducanu își punea la bătaie pieptul de aramă, de pe care baloanele pistruiate săreau ca grăunțele de porumb pe jăratec. Am Învins cu 1-0, dar loc pentru mai bine ar fi fost în România- R.D. Germană 1-0 (0-0) că destul... Mă gîndesc aici la vreo trei ocazii, infinit mai clare decit faza din care s-a marcat golul victoriei, ocazii pe care ghinionul şi neşansa le-au călărit cu dibăcie. Să nu-mi spună nimeni că Blochwitz n-a avut noroc in repriza întîi la „capul“ din plonjon de pe șase metri al lui Radu Nunweiller sau că în drumul şutului lui Marcu spre poarta goală piciorul lui Samer s-a ridicat dictat de raţiunea masivului fundaş central şi nu împins de resortul Fortunei. Ca să ne mai răcorim puţin, n-avem decit să spunem că, fără aceste peripeţii, fotbalul nu ar valora nici cu o ceapă degerată, iar suporterii, dacă ar mai exista, s-ar transforma din candidaţi la infarct, în blînzi şi flegmatici ţipi, care vin la stadion în lipsă de altceva mai bun. Revenind la joc, trebuie spus că elementul esenţial in performanţa reprezentativei noastre a fost jocul ,,plăcii turnate“, a liniei de mijlocaşi, care, după lungi încercări, se pare că şi-a găsit formula ideală. Această linie a fost un tot unitar, care a împrumutat clarviziunea şi raţionalitatea lui Nunweiller, „răutatea“ şi pasele englezeşti ale lui Dumitru, precum şi tehnicitatea şi fantezia lui Dobrin. Poate îmi spune şi mie cineva încă trei linii de mijlocaşi la fel de bune în Europa... In centrul înaintării, Dumitrache a fost pe locul doi lingă un Samer, de 1,92 metri şi care în plus sare cu casa, iar Marcu, Troi şi mai apoi Ţarălungă şi-au făcut datoria pe cit îi ţin baierele. Pe ăştia-i avem, cu ei defilăm. Victoria ne-a uns cu ulei de liliac bătut inimile dornice de mai bine. Clopoţeii au început să facă frumos la ureche fotbaliştilor noştri, învăţaţi cu „huo“ şi sunete de cobză şi ţambal. Valentin Stănescu şi-a mai potrivit o pernă umplută cu iarbă de mare pe fotoliul de selecţioner şi dacă la toamnă în R.D. Germană scoatem un egal sau tragem oblonul după ce dăm un gol, iarba de mare se va transforma în puf de lebădă. Tot aşa fraţilor, şi la anul ii avem în faţă pe Moore, Hurţilava, Cruci şi alţi corifei. Dacă s-or califica şi ei în turneul final de la München ... ORADEANU Bravo, ai nu pentru stiri . Lupte libere Locul 7 în clasamentul final al turneului La turneul pe echipe de la Tg. Mureş, s-au întâlnit luptătorii formaţiilor din seria a III-a : C.S.M. Cluj, Steagul roşu Braşov, Jiul Petrila, Lemnarul Odorheiu Secuiesc, C.S. Tîrgovişte, Progresul Bucureşti, Constructorul Hunedoara, Mureşul Tîrgu Mureş şi Autosport Sfîntu Gheorghe. Competiţia a solicitat luptătorilor mari eforturi, ei avînd de susţinut timp de trei zile nu mai puţin de opt meciuri fiecare. Luptătorii de la Autosport au avut o comportare meritorie, ceea ce dovedeşte că antrenorul Szabó József se ocupă serios de buna lor pregătire fizică şi tehnică. Locul 7 în clasamentul final pe echipe poate fi considerat onorabil, dacă ţinem seama că ei au avut de luptat cu campioni naţionali, maeştri şi maeştri emeriţi ai sportului. Iată clasamentul final al turneului pe echipe : 1. Steagul roşu Braşov, 74 puncte; 2. C.S. Tîrgovişte, 68 puncte; 3. Mureşul Tîrgu Mureş, 57 puncte; 4. Progresul Bucureşti cu,56 puncte; 5. Lemnarul Odorheiu Secuiesc, 55 puncte; 6. Constructorul Hunedoara, 48 puncte; 7. Autosport Sfîntu Gheorghe, 37 puncte; 8. C.S.M. Cluj, 28 puncte; 9. Jiul Petrila, 26 puncte. Iată şi rezultatele obţinute de componenţii echipei Autosport. Gheorghe Mereuţă (cat. 48 kg) a realizat 2 victorii la tuş, s-a clasat pe locul 8 cu 24 puncte penalizare. Aczél Ferdinand (categoria 52 kg), a obţinut 3 victorii la tuş (cu Bertea — Jiul Petrila, Erdei — Mureşul Tîrgu Mureş şi Sandor — Lemnarul Odorheiu Secuiesc) şi o victorie la puncte cu Vlădărescu Ion (Steagul roşu Braşov), clasat pe locul 3 în această categorie. Sportivul din Sfîntu Gheorghe s-a clasat pe locul 5. Mircea Drugea (categoria 57 kg) a pierdut toate meciurile susţinute, ocupînd locul 9. El a evoluat fiind accidentat. Ion Vlădăreanu (categoria 62 kg) a realizat 4 victorii din care 3 prin tuş şi una la puncte şi a ocupat locul 5. Adam Francisc (categoria 68 kg) a obţinut 2 victorii la tuş, 2 victorii la puncte şi un meci egal, clasîndu-se pe locul 5. Baricz Dionisie (categoria 74 kg) a obţinut 2 victorii la tuş şi una la puncte. S-a clasat pe locul 6. Kovács Ernest (categoria 82 kg) cu 4 victorii la tuş s-a clasat pe locul 5. Cserei György (categoria 90 kg) a avut cea mai bună comportare, obţinînd 3 victorii la tuş, şi una la puncte şi un meci egal s-a clasat pe locul 4. Cserei Kálmán (categoria 100 kg) a obţinut o victorie la tuş şi una la puncte. A ocupat locul 8. Kuti József (categoria+100 kg) a realizat o victorie la puncte, ocupînd locul 8. Luptătorii de la Autosport trebuie să se pregătească în continuare pentru obţinerea de rezultate şi mai bune în confruntările viitoare. GH. GEBRITO ŞAH După 6 runde, în campionatul de şah al oraşului Sfîntu Gheorghe conducerea în clasament a luat-o Papp Antal, cu 5 puncte, urmat de Teodor Scridon, cu 4,5 puncte, locul 3 este ocupat de László Sándor cu 4 puncte, iar pe locurile 4—6 Kelemen Béla, Nagy Dénes şi Vásárhelyi Árpád cu cite 3 puncte. ’ A.S. Oltul şi-a încheiat campionatul intern pe echipe. Cea mai bună echipă de şahişti s-a dovedit a fi cea a secţiei ţesătorie, schimbul roşu, care a obţinut 6 puncte. Din echipa victorioasă, fac parte Diószegi Jenő, Bara Pál, Farkas Gergely, Rákosi István, Para Károly, Nagy István, Bajka Ferenc, Szőke Lázsló și Kozma Sándor. PUSKÁS ATTILA, corespondent Agenda sportului de masă MINIFOTBAL INTERASOCIAŢII în vederea angrenării oamenilor muncii din întreprinderi şi instituţii în activitatea sportivă de masă, Consiliul judeţean al sindicatelor, în colaborare cu Consiliul orăşenesc pentru educaţie fizică şi sport, organizează campionatul orăşenesc de minifotbal în 6. Meciurile se vor desfăşura în zilele de luni şi joi, de la ora 16, pe terenul Consiliului judeţean pentru educaţie fizică şi sport din Sfîntu Gheorghe, sistem turneu, numai tur, cu durata de 25 de minute. La această competiţie şi-au anunţat participarea nouă echipe. Meciurile se vor desfăşura după următorul program : 28 mai: U.J.C.M. — Ştiinţa ; Oltul — Tipografia; F.C. Simeria — Voinţa şi Tudor — Sanitarul. 31 mai : Ştiinţa — I.J.P.; Tipografia — U.J.C.M.; Voinţa — Oltul şi Sanitarul — F.C. Simeria. 4 iunie: I.J.P. — Tipografia ; U.J.C.M. — Voinţa; Oltul — Sanitarul şi F.C. Simeria — Tükör. 7 iunie : Voinţa — I.J.P.; Sanitarul — U.J.C.M.; Tükör — Oltul şi Tipografia — Ştiinţa. 11 iunie : I.J.P. — Sanitarul; U.J.C.M. — Tükör; Oltul — F.C. Simeria şi Ştiinţa — Voinţa. 14 iunie: Tükör — I.J.P.; F.C. Simeria — U.J.C.M.; Sanitarul — Ştiinţa; Voinţa — Tipografia. 18 iunie : I.J.P. — F.C. Simeria; U.J.C.M. — Oltul; Tipografia — Sanitarul şi Ştiinţa — Tükör. 21 iunie : Oltul — I.J.P.; Tükör — Tipografia; F.C. Simeria — Ştiinţa şi Voinţa — Sanitarul. 25 iunie: I.J.P. — U.J.C.M.; Ştiinţa — Oltul; Tipografia — F.C. Simeria şi Voinţa — Tükör. Echipa campioană la minifotbal a oraşului Sfîntu Gheorghe va primi premii oferite de Consiliul judeţean al sindicatelor şi Consiliul orăşenesc pentru educaţie fizică şi sport. CUVINTUL NOU FOTBAL DIVIZIA C Oltul — Vitrometan Mediaş 4—1 (2—0) Cu toate că starea proastă a terenului solicita jucătorilor eforturi suplimentare, ambele echipe ne-au oferit un joc plăcut și corect. Se pare că gazdele s-au acomodat mai bine cu noroiul și ploaia, dovedind o netă superioritate. Ei au manifestat o dorinţă arzătoare de victorie, de recuperare a punctelor pierdute în ultimele două etape. Textiliştii s-au plasat mai bine în teren, fiind mereu primii la balon şi „vizînd“ în permanenţă poarta lui Suciu. Dominarea gazdelor a devenit acută din a doua parte a primei reprize şi s-a terminat odată cu fluierul final. în primele minute, oaspeţii practică un joc mai legat, mai derutant, dar Maksai, Hegyessi, Bozin nu se lasă bătuţi. Localnicii îşi organizează bine jocul, încep să domine, atacurile lor sunt mai insistente, dar graba şi imprecizia (explicabilă, dealtfel, pe un teren foarte greu) fac ca scorul să rămână alb. înaintarea, în frunte cu coordonatorul ei, Goga, acţionează legat prin Csősz, Hollo, Boros, Siklodi, dar nu reuşeşte să introducă mingea în poarta adversă. Medieşenii Mărgineanu, Boariu, Benţea, la care se adaugă şi portarul Suciu, fac totul pentru evitarea golului. Gazdele atacă pe spaţii largi şi reuşesc în min. 27 să deschidă scorul . Siklodi îl găseşte cu o pasă lungă pe Boros, care, de pe linia de fund, centrează şi Bartók, aflat în mijlocul careului, înscrie cu capul : 1—0. După gol, gazdele continuă şi mai insistent atacurile, de data aceasta folosind extremele, Hollo şi Boros, care sînt în mare vervă de joc. Se pierd cîteva bune ocazii de majorare a scorului (Csősz, min. 30, 32, Goga, min. 31). La o acţiune pe partea stîngă, Boros centrează, Goga stopează mingea în miiFoto: CSUTAK ISTVÁN Jocul careului, ezită să tragă, deşi avea un culoar bun şi se afla numai cu portarul în faţă, pasează lui Hollo, aflat într-o poziţie dificilă şi acesta înscrie : 2 0 (min. 35). Repriza secundă este o copie fidelă a primei părţi a jocului. Gazdele sînt acelea care impun un ritm viu, iar oaspeţii se apără îndîrjit. Boros este faultat în careu şi penaltyul este transformat de Goya (min. 46): 3—0. Siklodi, bine inspirat în acest joc, îl deschide apoi in adîncime pe Hollo, care sprintează spre poarta adversă, pasează înapoi şi acelaşi Goga şutează din viteză: 4—0. Se părea că intilnirea se va termina cu acest scor. Insă la un contraatac al medieşenilor, apararea localnicilor ezită, portarul Fogarasi, abia introdus în locul lui Fülöp, iese neinspirat şi Cantacuz introduce mingea în plasă, pecetluind scorul final : 4—1. Arbitrul Ioan Crişan, ajutat la tuşă de Iosif Banciu şi Gheorghe Crudiei (toţi din Braşov), a condus bine formaţiile : OLTUL : Fülöp (min. 60, Fogarasi) — Maksai, Bozin, Dancsuly, Hegyesi (Bardoczi min. 75) — Bartók, Siklodi — Hollo, Goga, Csősz, Boros. INTROMETAN : Suciu — Margineanu, Boariu, Benţea, Simon — Moţa, Macovei — Schindiac, Savonea (min. 65 Turcu), Moldovan, Munteanu, (Cantacuz). GH. BR. Pe un teren aşa cum (poate) se vede, dispută pentru balon, între Csősz şi un fundaş advers. Minerul Bălan — Forestierul Tîrgu Secuiesc 1—1 (0—1) Un meci, de la care spectatorii au plecat decepţionaţi, nu numai pentru că echipa lor favorită nu a reuşit să termine învingătoare — mai ales că ea pornea favorită, după victoria în deplasare la Unirea Cristuru Secuiesc (1—0, la pauză 0—0) — dar mai ales pentru evoluţia modestă (chiar foarte modestă) a ambelor echipe. La toate acestea s-a mai adăugat şi ploaia care a continuat tot timpul partidei, aceasta desfăşurîndu-se pe un teren cvasi-impracticabil. Cele 90 de minute de joc ne-au oferit prea puţine faze periculoase la ambele porţi, exceptând întrucîtva cele două ocazii care au dus la marcarea celor două puncte realizate de ambele echipe. Jocul începe cu o dominare accentuată, dar sterilă a gazdelor, care greşesc mai ales tactic, neţinînd seama de starea terenului. Ei au folosit pase foarte scurte, care evident se opreau în ochiurile de apă de pe gazon. La oaspeţi, în schimb, apărarea a funcţionat organizat, iar atacanţii au reuşit cîteva contraatacuri destul de periculoase. Oaspeţii, care par mai hotărîţi preiau ostilităţile, atacînd cu întreaga echipă, care trece repede de la apărare la atac şi invers. La un asemenea atac Nagy (min. 44) bine servit de Selymessi introduce mingea în poartă şi... 1-0 pentru oaspeţi. în partea a doua a jocului, gazdele forţează egalarea, în schimb „forestierii“ se apără cu calm şi luciditate. Cu tot atacul insistent al localnicilor, oaspeţii nu cedează decât în minutul 74, cînd „vine“ şi golul egalizator. Bogan bine servit dintr-o lovitură de colţ executată de Berta face inoportună intervenţia lui Gocsman. Ambele echipe par mulţumite de rezultat şi nu mai insistă. Partida a fost bine condusă de Nicola Libaci — Codlea, ajutat la tuşă de Krisztof Has, Oraşul Victoria şi A. Mihăilescu — Făgăraş. MINERUL : Grigore — Tudoriţă, Gábor, Rîmniceanu, Stolian — Bogan, Vasile — Damian, Berţa, Páll, Jojiban. FORESTIERUL : Gocsman — Varga I, Simon E„ Barabás, Kertész — Varga N., Simon A. — Nagy Selymessi, Kelemen, Fazakas (min. 35 Szöcs). B. GHEORGHE Mureşul Topliţa — Foresta Bistriţa 5—0 (0--0) Someşul Beclean — Viitorul Gheorgheni Gaz metan Mediaş — Lacul Ursu Sovata 3—0 (1--0) Minerul Bălan — Forestierul Tîrgu Secuiesc 1—1 (0--1) Oltul Sfîntu Gheorghe — Vitrometan Mediaş 4—1 (2--0) Textila Odorheiu Secuiesc —Carpaţi Covasna 3—0 (2--0) Viitorul Tîrgu Mureş — Unirea Cristuru Secuiesc 2—1 (1--0) Carpaţi Covasna — Viitorul Tîrgu Mureş (0—1) Forestierul Tîrgu Secuiesc — Textila Odorheiu Secuiesc (1—2) Unirea Cristuru Secuiesc — Someşul Beclean (2—2) Vitrometan Mediaş — Mureşul Topliţa (0—0) Lacul Ursu Sovata — Minerul Bălan (0—2) Foresta Bistriţa — Oltul Sfîntu Gheorghe (2—10) Viitorul Gheorgheni — Gaz metan Mediaş (0—4) (In paranteză rezultatele din tur) REZULTATELE MECIURILOR ETAPEI A XXIII-A CLASAMENTUL 2—0 (1-0) 1. Gaz metan Mediaş 23 155 3 67—13 35 2. Textila Odorheiu Secuiesc 23 154 4 52—24 34 3. Viitorul Tîrgu Mureș 23 124 7 37—33 28 4. Viitorul Gheorgheni 23 113 9 30—35 25 5. Minerul Bălan 23 104 9 33—27 24 6. Lacul Ursu Sovata 239 6 8 38—37 24 7. Oltul Sfîntu Gheorghe 23 102 11 59—32 22 8. Vitrometan Mediaș 23 113 9 28—26 21 9. Unirea Cristuru Secuiesc 237 7 9 31—30 21 10. Forestierul Tîrgu Secuiesc 238 5 10 33—34 21 11. Mureşul Topliţa 238 4 11 33—42 20 12. Someşul Beclean 237 3 13 20—63 17 13. Carpaţi Covasna 235 6 12 32—46 16 14. Foresta Bistriţa 234 2 17 19—70 10 (Vitrometan a fost penalizată de F.R.F.cu patru puncte) ETAPA VIITOARE, A XXIV-A, DIN 3 IUNIE JL De la subcomisia de disciplină In ultima ei şedinţă, subcomisia de disciplină de pe lingă Consiliul judeţean pentru educaţie fizică şi sport a analizat cazul petrecut la Zagon, în etapa a XVII-a, din 6 mai, dintre Stăruinţa şi Metalul Tîrgu Secuiesc, cînd jucătorii echipei gazdă şi-au lovit adversarii, iar publicul a invadat terenul de joc, lovindu-i pe jucătorii oaspeţi. în urma unei minuţioase analize şi dezbateri, subcomisia a hotărât în limitele stricte ale Regulamentului de organizare a activităţii, următoarele sancţiuni : — jucătorul Török József, de la Stăruinţa Zagon, se face vinovat de provocare şi instigare la scandal, se suspendă de la activitatea fotbalistică pină la 31 decembrie 1974; — se suspendă dreptul de joc al echipei Stăruinţa Zagon, pe două etape, pentru lipsuri în organizarea întrecerilor fotbalistice; — Asociaţiei sportive Stăruinţa Zagon i se ridică dreptul de a organiza întreceri pe teren propriu, pină la 30 iunie a.c. Tot în aceeaşi zi, subcomisia a r mai aplicat sancţiuni jucătorilor . — Dénes Károly, de la A.S. Constructorul Sfîntu Gheorghe, se suspendă pe patru etape pentru grave insulte aduse conducătorului de joc; — Lui Bartos Nicolae de la A.S. Constructorul Sfîntu Gheorghe, i se aplică mustrare pentru neprezentarea la salutul publicului, după terminarea meciului; — Veres József, de la A.S. Oltul Chilieni, sancţionat cu mustrare pentru dese proteste la deciziile arbitrului. Asemenea gesturi, cu totul reprobabile vor trebui să dispară de pe terenurile noastre de fotbal. Este necesar ca întrecerile sportive să se desfășoare în limitele regulamentului, iar victoria să fie de partea celui mai bun. Textila Odorheiu Secuiesc-Carpaţi Covasna 3-0(2-0) Echipa oaspete a căutat cu orice preţ obţinerea unui meci nul. Dar „socoteala din tîrg nu se potriveşte cu cea de-acasă“. Terenul a fost complet îmbibat cu apă, ambele combatante fiind intens solicitate. Textila a luptat pentru victorie, şi pentru ocuparea primului loc în clasamentul seriei a XI-a, care să-i dea dreptul de a participa la întâlnirile de calificare pentru promovarea în divizia secundă a ţării. Iniţiativa aparţine la început gazdelor a căror acţiuni sunt foarte periculoase. In această perioadă echipa oaspete s-a străduit să tempereze elanul jucătorilor din Odorheiu Secuiesc. Linia de fund şi portarul Băldean au făcut faţă atacurilor pină în minutul 28, cînd cade primul gol, ca urmare a unei continue dominări insistente. La o centrare Băldean iese din poartă complet ,neinspirat şi Vajna, cu capul, introduce mingea în poarta goală. Oaspeţii au şi ei o mare ocazie de a înscrie dar starea grea a terenului a făcut ca egalitatea să nu se producă. Golul al doilea al gazdelor cade in minutul 40, cînd, la o lovitură liberă de la 40 metri, apărarea se bîlbîie, mingea ajunge la Széli, care înscrie din apropiere: 2—0. In partea a doua a confruntării, jocul se echilibrează, însă atacurile ambelor echipe nu mai au cursivitate ca la început. Oaspeţii, constrînşi şi de tabela de marcaj care indică 2—0 pentru gazde, depun mari «eforturi, însă cei care înscriu sânt tot textiliştii. László I sesizează ieşirea din poartă a lui Băldean şi şutează la întâmplare, mingea sare de pe linia de 16 metri peste portar şi poposeşte în plasă, spre marea surprindere a jucătorilor oaspeţi. Băldean are pe conştiinţă acest gol, venit ca din senin. Localnicii, mulţumiţi de rezultat nu mai insistă, astfel că jocul ia sfîrşit cu scorul de 3—0 pentru Textila. A fost un joc frumos, desfăşurat in limitele sportivităţii, la care a contribuit şi brigada de arbitri formată din Florian Teodor — Hunedoara, ajutat la tuşă de Lakos Imre şi Mattig Ioan, ambii din Petroşani. Textila: Lukács — Garamfalvi, Beres, Posea, Jakab — Vajna, Borbély (min. 76 Jánossi) — Laczovics, László I, Szell, László II. Carpaţi: Băldean — Zagoni, Căzănaru, Csász, Ábrahám — Butyka, Anghel — Răduţoiu (min. 61 Csintos), Iordan, Munteanu, Bíró (min. 46 Györfi), GH. GEROTA ANUL VI. Nk. 961 Vitrina cărţii sportive „STUDII PRIVIND PREGĂTIREA SPORTIVA A COPIILOR ŞI JUNIORILOR“ Lucrarea, apărută sub îngrijirea doctorului Nicu Alexe, cuprinde studiile care au fost prezentate şi discutate în cadrul consfătuirii metodice organizate de C.N.E.F.S. şi trarează unele aspecte ale pregătirii copiilor şi juniorilor. în pregătirea sportivă se impune, pentru fiecare ramură sportivă, o metodă specială de predare şi practicare a sporturilor, în care multilateralitatea in dezvoltarea şi pregătirea fizică trebuie să se îmbine cu perfecţionarea tehnicii, care se îmbogăţeştetreptat prin participarea pescară largă la competiţii. Un capitol semnat de prof. dr. Andrei Iliescu, prof. dr. Andrei Demeter, conferenţiar dr. Miu Georgescu şi psihologul Ştefan Popescu se ocupă de particularităţile morfologice funcţionale şi psihice ale copiilor şi juniorilor, bază a metodicii pregătirii acestora. Desigur că pentru obţinerea rezultatelor se impune o intensă preocupare in demeraiul antrenamentului copiilor şi juniorilor, o bună organizare şi o îndrumare eficienta a pregătirii care trebuie să înceapă încă din primii ani ai şcolii generale, în cadrul orelor de educaţie fizică. Antrenorii diferitelor discipline şi profesorii de educaţie fizică găsesc în aceasta lucrare preţioase indicaţii pentru pregătirea sportivă a copiilor şi juniorilor în diferite sporturi : curse de garduri (110 şi 400 m), alergări de fond şi semifond, sărituri, triplu-salt, aruncarea ciocanului, box, fotbri, gimnastică modernă, înot, haltere, polo pe apă, lupte, volei, însoţite de consideraţii generale, indicaţii metodice, planuri de pregătire, inventare de instruire, organizarea de concursuri şi competiţii etc. care să ducă la buna pregătire a copiilor şi juniorilor, pentru obţinerea de rezultate cit maibune pe plan naţional şi internaţional. „GIMNASTICA“ (EDITURA STADION) La redactarea lucrării „Gimnastica“ a contribuit un colectiv de specialişti, avînd drept coordonator pe conferenţiarul N. Gh. Băiaşu. In cele 530 de pagini, împărţite în 12 capitole, însoţite de 3175 de figuri aplicative, sint prezentate preţioase date ,fie evoluţiei gimnasticii din antichitate şi pină in zilele noastre. La noi în ţară, spre sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului XX, ca urmare a organizării învăţământului de către Spiru C. Haret, se introduce gimnastica în şcoli, iar în învăţământul superior abia in anii regimului democratpopular. Exerciţiile de gimnastică nu se fac la voia întâmplării, ci ele trebuie alese pentru a contribuila dezvoltarea multilaterală a corpului, la dobindirea calităţilor fizice şi morale, contribuind la educarea sportivului. Gimnastica se poate folosi pentru diferite categorii de vârstă, pentru ajutorarea sportivilor, pentru recuperarea capacităţii funcţionale ale organismului. Autorii indică mijloacele şi formele de bază şi dau indicaţii metodice pentru executarea diferitelor exerciţii, la sol sau aparate, însoţite de figuri explicative. Colectivul de autori ai lucrării acordă o mare importanţă gimnasticii moderne, prezentul principalele categorii de mijloace folosite, exerciţii cu obiecte portative, dînd apoi indicaţii tehnice şi metodice. Un spaţiu larg se acordă în paginile lucrării, formelor de predare a gimnasticii în şcoală, lecţia fiind forma de bază în predarea cunoştinţelor şi formarea deprinderilor motrice în desfăşurarea activităţii de educaţie fizică în şcoală. Capitolul XI este rezervat asigurarii bazei materiale, condiţiilor pe care trebuie să le îndeplinească o sală de gimnastică în vederea desfăşurării activităţilor sportive, iar ultimul capitol se ocupă cu tehnologia gimnasticii. Lucrarea „Gimnastica“ este rezultatul muncii de mai mulţi ani a experimentatului colectiv de specialişti. Materialul este bine sistematizat, scris intr-un limbaj accesibil şi area meritul de a fi un îndrumător de bază pentru profesorii de educaţie fizică în predarea gimnasticii în şcolile noastre de toate gradele. Recomandăm şi alte lucrări pe această temă, ca „Gimnastica de bază şi acrobatică în şcoală“ de N. Gh. Băiaşu şi A. Bîrlea, „Probleme de antrenament în gimnastică“ de P. Dungaciu, „Gimnastica pentru copii şi juniori“ de P. Dungaciu şi N. Vieru, şi altele.