Cuvîntul Nou, iulie 1989 (Anul 22, nr. 5415-5440)

1989-07-01 / nr. 5415

IA^ PROLETARI DIM TOATE TARILE, UNITI-VA !. Organ al Comitetului Judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului Popular Judeţean CUVÎNTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU la Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român Stimaţi tovarăşi, Plenara Comitetului Central al partidului a dezbătut, timp de două zile, Programul-Directivă, Tezele şi măsurile politico-organizatorice privind convocarea şi pregătirea Congresului al XIV-lea al partidului. De asemenea, în cadrul plenarei s-a analizat activitatea desfăşurată de întregul poporsub conducerea partidului, pentru realizarea în cele mai bune condiţii a planului de dezvoltare economico-socială pe acest an, precum şi prevederile planului pe 1990, ultimul an al celui de-al 8-lea cincinal. In deplină unanimitate, plenara a hotărît ca în perioada 20—25 noiembrie, anul acesta, să aibă loc Congresul al XIV-lea al Partidului Comunist Român şi a adoptat Programul- Directivă şi Tezele pentru Congres, ce urmează să fie date publicităţii şi supuse dezbaterii largi în partid, în organizaţiile de masă şi obşteşti, cu întregul nostru popor. Această largă dezbatere democratică în partid şi cu întregul popor constituie, de altfel, o continuare a dezbaterilor de pînă acum, pe baza Tezelor din aprilie 1988 şi a documentelor marelui forum democratic din noiembrie 1988. Se poate afirma că Programul-Directivă şi Tezele pentru Congresul al XIV-lea sintetizează dezbaterile ce s-au desfăşurat timp de un an în partid şi cu întregul popor şi reprezintă gîndirea şi conştiinţa revoluţionară, voinţa întregii naţiuni de a înfăptui neabătut Programul partidului de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi de înaintare fermă a României spre comunism. (Aplauze puternice, prelungite). Stimaţi tovarăşi, Documentele adoptate în deplină unanimitate de Plenara Comitetului Central, ce urmează a fi dezbătute de întregul partid şi popor şi prezentate Congresului al XIV-lea al partidului, fac o analiză ştiinţifică a drumului parcurs de poporul român în dezvoltarea sa economico-socială, în formarea naţiunii şi a statului naţional unitar român, în dezvoltarea generală a forţelor de producţie, a ştiinţei, culturii, a marilor realizări obţinute în construcţia socialismului, a stadiului actual de dezvoltare a societăţii socialiste româneşti. Pe această bază, Programul-Directivă şi Tezele stabilesc orientările de perspectivă privind dezvoltarea patriei noastre în noua etapă, pînă în anii 2000—2010. In aceste documente se subliniază, cu îndreptăţită mîndrie, marile realizări obţinute de poporul român în dezvoltarea sa economicosocială, în edificarea societăţii socialiste şi se dau perspective minunate pentru făurirea cu succes a etapei superioare de realizare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintarea fermă a României spre visul de aur — spre comunism. (Aplauze puternice, prelungite). România, poporul nostru au ajuns la un asemenea nivel de dezvoltare încît se impune ca o necesitate vitală o analiză, chiar foarte succintă, a drumului parcurs în întreaga sa istorie, de la primul stat centralizat al dacilor, de acum 2060 de ani, și pînă în prezent. Este necesar ca, în cadrul dezbaterilor în partid şi cu toţi oamenii muncii, să fie pusă cu putere în evidenţă lupta poporului român pentru formarea sa, a limbii şi culturii proprii, pentru realizarea naţiunii române, a statului naţional unitar. Pentru a înţelege bine stadiul în care se găseşte astăzi România este necesar să fie puse în evidenţă momentele cele mai importante ale luptei pentru formarea Principatelor Române, subliniindu-se legătura strînsă, dintotdeauna, între Ţara Românească, Moldova şi Transilvania, punîndu-se cu putere în relief luptele îndelungate şi hotărîte împotriva dominaţiei străine, a imperiilor din acele vremuri, faptul că numai ca urmare a luptei împotriva dominaţiei străine, a apărării cu arma în mînă a independenţei şi dreptului poporului de a-şi forma un stat propriu unitar s-au realizat năzuinţele şi visurile celor mai înaintaţi reprezentanţi ai poporului nostru — visul însuşi al naţiunii noastre. (Vii şi puternice aplauze). Este necesar să se pună cu putere în evidenţă faptul că întotdeauna din rîndul poporului s-au ridicat forţe politice şi sociale înaintate, care au pus mai presus de toate interesele poporului, viitorul său liber şi independent. Trebuie să subliniem rolul important al revoluţiei lui Horia, Cloşca şi Crişan de la sfîrşitul secolului al XVIII-lea, revoluţia lui Tudor Vladimirescu din 1821, revoluţia burghezo-democratică din 1848, care au avut un rol de importanţă deosebită în dezvoltarea şi formarea naţiunii şi a statului naţional unitar român, în lupta împotriva dominaţiei străine, pentru deplina independenţă naţională. (Aplauze puternice, prelungite). Nu vom putea înţelege bine stadiul actual al dezvoltării societăţii româneşti fără a pune în evidenţă importanţa Unirii Principatelor din 1859, sub conducerea lui Cuza, care a marcat un moment nou în istoria milenară a poporului român şi a deschis calea dezvoltării moderne a patriei noastre. Aşa cum trebuie să subliniem cu toată hotărîrea proclamarea independenţei şi războiul de independenţă din 1877—1878, care a lichidat dependenţa de imperiul otoman, constituind un nou moment important în dezvoltarea naţiunii şi a poporului nostru. De asemenea, trebuie să subliniem cu toată tăria importanţa istorică a unirii Transilvaniei cu România, în 1918, şi formarea statului naţional unitar, care a creat condiţiile dezvoltării naţiunii noastre, a forţelor de producţie şi a nivelului general de dezvoltare al poporului, (fii şi îndelungate aplauze). Întreaga istorie a patriei noastre este rezultatul luptelor grele, cu arma în mînă, împotriva dominaţiei străine, pentru progres, libertate şi independenţă, duse de masele populare, de întregul popor, adevăratul făuritor al naţiunii noastre, al progresului economico-social. (Aplauze puternice, prelungite). Este adevărat că dezvoltarea patriei noastre, în toate aceste etape istorice, a fost frînată de dominaţia de sute de ani a imperiilor străine, iar o dată cu trecerea la dezvoltarea capitalistă a României în a doua jumătate a secolului trecut, de pătrunderea în ţara noastră a capitalului şi a monopolurilor străine, care au stăpînit şi jefuit bogăţiile ţării pînă la revoluţia de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă din august 1944. Aşa cum am menţionat în Expunerea la marele forum democratic din noiembrie anul trecut, tocmai datorită dominaţiei monopolurilor şi capitalului străin, România a rămas în continuare o ţară slab dezvoltată, nivelul de viaţă al poporului nostru foarte scăzut, în timp ce numai în anii dezvoltării capitaliste monopolurile imperialiste au acaparat din România peste 100 miliarde de dolari. Toate acestea au făcut ca poporul român să rămînă, aşa cum spunea Eminescu în unele din versurile sale, „sărac în ţară săracă“. Este necesar în întreaga dezbatere din partid şi cu întregul popor să subliniem rolul hotărîtor al revoluţiei de eliberare socială şi naţională din 1944, care a lichidat pentru totdeauna dominaţia imperialistă, a deschis calea spre adevărata independenţă, creînd condiţiile ca poporul să poată să-şi făurească viitorul aşa cum îşi doreşte, fără nici un amestec din afară. După 23 August 1944, armata română, împreună cu întregul popor, a dus lupte eroice, alături de armata sovietică, pentru eliberarea deplină a patriei de armatele hitleriste şi horthyste şi apoi pentru eliberarea Ungariei, Cehoslovaciei şi Austriei, pînă la victoria finală asupra Germaniei hitleriste. In acelaşi timp, în ţară s-au desfăşurat lupte revoluţionare pentru dezvoltarea democratică a ţării şi trecerea la făurirea noii orînduiri sociale. In această perioadă scurtă s-au realizat unitatea clasei muncitoare şi partidul unic al clasei muncitoare, s-a întărit unitatea tuturor forţelor patriotice, democratice, a întregului popor, creîndu-se condiţiile necesare pentru trecerea la făurirea cu succes a socialismului. In cei 40 de ani de construcţie socialistă, şi îndeosebi după Congresul al IX-lea al partidului, în 1965, poporul român, sub conducerea gloriosului nostru partid comunist, a străbătut mai multe etape istorice şi a ajuns la un asemenea nivel de dezvoltare economico-socială, de civilizaţie generală cum nu s-a realizat într-o perioadă de sute de ani şi — aş sublinia în mod deosebit — în întreaga perioadă de dezvoltare capitalistă. Toate acestea atestă, cu puterea faptelor de netăgăduit, că numai şi numai o dată cu lichidarea exploatării şi asupririi capitaliste, a dominaţiei străine şi trecerea la făurirea unei noi orînduiri, a socialismului, au fost posibile aceste minunate realizări în dezvoltarea generală a patriei noastre, creşterea puternică a forţelor de producţie, a industriei de peste 135 de ori, din care de 120 de ori după Congresul al IX-lea al partidului, a producţiei agricole de peste 10 ori, din care de 6 ori după Congresul al IX-lea, precum şi sporirea venitului naţional de peste 40 de ori, din care de 33 de ori în aceeaşi perioadă de după Congresul al IX-lea Pe drept cuvînt, atît în Programul- Directivă, cît şi în Tezele pentru Congresul al XIV-lea, se înfăţişează pe larg dezvoltarea puternică a forţelor de producţie pe întregul teritoriu, creşterea puternică a fondurilor fixe, a construcţiilor de locuinţe şi a altor aşezăminte culturale, care au schimbat în mod radical înfăţişarea patriei noastre, nivelul general de trai al întregii naţiuni. Fără nici o îndoială, aşacum pe drept cuvînt se subliniază în documentele adoptate de plenară, au fost unele greutăţi, au fost o serie de lipsuri, într-o anumită perioadă s-au manifestat abuzuri, încălcarea Ipgali- JUDETcfchi. Qi/% V tăţii socialiste, dar partidul nostru comunist a tras concluziile necesare, îndeosebi după Congresul al IX-lea, şi a adoptat măsurile pentru lichidarea cu desăvîrşire a acestor stări de lucruri, pentru ca asemenea ilegalităţi să nu se mai poată întîmpla niciodată. Au fost adoptate măsurile necesare în vederea dezvoltării puternice a democraţiei muncitoreşti-revoluţionare, realizîndu-se un nou cadru democratic, care asigură participarea activă a întregului popor la făurirea conştientă a viitorului său liber şi independent, socialist şi comunist. (Aplauze puternice, îndelungate). Ce se poate spune şi ce trebuie să subliniem cu tărie acum, cînd facem bilanţul drumului parcurs în construcţia socialismului, cînd privim cu îndreptăţită mîndrie la nivelul înalt la care a ajuns România astăzi, care, dintr-o ţară slab dezvoltată, a devenit o ţară industrial-agrară în plină dezvoltare pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei, tehnicii, ale cunoaşterii umane în general ? Se poate şi trebuie să afirmăm cu toată tăria că numai şi numai socialismul a asigurat aceste măreţe şi minunate realizări ale naţiunii noastre. (Aplauze puternice, prelungite). Aşa cum trebuie subliniat că, pe ansamblu, socialismul şi-a demonstrat forţa şi vigoarea sa şi că el reprezintă viitorul omenirii de libertate, de bunăstare, de egalitate şi pace. (Vii aplauze). " Pe baza realizărilor noastre, a succeselor înregistrate în dezvoltarea generală a socialismului, trebuie să adoptăm o atitudine fermă împotriva oricăror încercări de denigrare a socialismului. Considerăm că preocuparea pentru perfecţionarea dezvoltării socialismului în diferite ţări trebuie să se realizeze nu de pe poziţii de negare sau subapreciere a forţei socialismului, ci de pe poziţii deafirmare a forţei şi superiorităţii socialismului — care reprezintă viitorul întregii omeniri. Trebuie să se respingă cu fermitate încercările cercurilor reacţionare, imperialiste de a destabiliza şi a ponegri socialismul, în scopul vădit de a frîna — cel puţin — de a întîrzia — într-un fel sau altul — drumul sau marşul popoarelor spre lichidarea asupririi şi inegalităţii, spre o lume mai dreaptă şi mai bună Trebuie să subliniem cu întreaga forţă că numai şi numai socialismul asigură popoarelor condiţii pentru lichidarea înapoierii, sărăciei, pentru adevărata independenţă economicosocială, pentru bunăstare şi fericire, pentru o pace trainică, pentru colaborare între toate popoarele lumii. (Aplauze puternice, prelungite). In dezbaterile ce vor continua in partid şi cu întregul popor trebuie subliniată cu tărie importanţa aplicării legilor generale ale dezvoltării sociale, a principiilor socialismului ştiinţific la condiţiile şi realităţile din fiecare ţară. Pornind de la faptul că socialismul se realizează în condiţii diverse de la o ţară la alta, că nu există şabloane şi „modele“, trebuie să avem permanent în vedere că socialismul nu se poate înfăptui decît pe baza principiilor socialismului ştiinţific, a înlăturării inegalităţilor şi a asupririi omului de către om, prin realizarea unor relaţii noi de producţie, a unei adevărate dreptăţi sociale. r BWLIOTÎâ K /•— r— 3H£O^GHE - n Anul XXII Nr. 5415 Sîmbătă 1 iulie 1989 Soarele răsare 5h 35m apune 21h 03m Au trecut 183 zile Au rămas 183 zile 8 pagini, 50 bani Continuare în pag. 2