Cuvântul Nou, septembrie 2003 (Anul 14, nr. 3772-3797)

2003-09-01 / nr. 3772

► Pământul - planeta albastră, tot mai bolnavă Aurel GOLCIU într-un recent proiect de ordonanţă de urgenţă elaborat de Ministerul Agriculturii se prevede că persoanele care vor defrişa terenuri forestiere vor fi sancţionate cu o pedeapsă cu închisoare de la 2 la 10 ani, iar materialul lemnos rezultat din tăierile ilegale va fi confiscat. Aceeaşi pedeapsă se va aplica şi celor care favorizează tăierile ilegale de păduri de pe terenurile forestiere. Proiectul respectivului act normativ mai prevede că persoanele care vor săvârşi această infracţiune vor fi obligate să refacă terenul forestier şi să asigure replantarea sa pe propria cheltuială. Fără doar şi poate, acest proiect de ordonanţă de urgenţă va fi aprobat, numai că el vine cam târziu, după ce au fost distruse prin tăieri ilegale mari suprafeţe de pădure şi perdele forestiere de protecţie, fie de cei care şi-au redobândit dreptul de proprietate asupra terenurilor forestiere respective, fie de hoţii de material lemnos, care au tăiat de peste tot, adică atât din pădurile statului, cât şi din cele proprietate privată. Efectele acestui dezastru n-au întârziat să abată asupra noastră inundaţii devastatoare, cauzate de faptul că în numeroase locuri din ţară, apa căzută în urma unor precipitaţii abundente se scurge în voie pe terenurile defrişate, iar pe de altă parte, seceta cumplită ce pârjoleşte îndeosebi sudul ţării, unde a fost distrusă cea mai mare parte a sistemelor de irigaţii. în judeţele din Oltenia, din cauza secetei accentuată de tăierea pădurilor, în zonele cu nisipuri, s-a ajuns în situaţia în care fenomenul deşertificării progresează rapid. Nenorocirilor pe care noi, trăitorii din România, ni le facem cu mâinile mânate de gânduri necugetate, deci nu de mintea cea de pe urmă, li se adaugă amplificându-le, cele produse de coplanetarii noştri. Pentru că, se ştie dezastrele naturale, poluarea, nu ţin cont de frontiere, încălzirea globală a climei a ajuns să curme vieţile a mii de oameni din Europa de Vest, să pună în pericol securitatea alimentară a locuitorilor de pe mai toată planeta, să oprească producţia de energie electrică şi să o reducă pe cea din cele hidroelectrice, să întrerupă navigaţia pe fluvii, precum Dunărea, marea arteră care leagă vestul de răsăritul continentului nostru, din cauza scăderii nemaicunoscute a cotelor apelor. Topirea calotelor polare ameninţă existenţa unor regiuni dens populate de pe ţărmurile oceanelor şi mărilor. Se ştie, în afară de tăierile nesăbuite de păduri, care produc în multe zone ale lumii, încălzirea globală a climei planificioastre este şi consecinţa poluării atmosferei cu emisii de bioxid de carbon şi gaz metan cu mult peste limitele admise. Tot din această cauză oamenii de ştiinţă care studiază fenomenul, cred că are loc şi extinderea găurii din stratul de ozon, care are rolul de a ne proteja de radiaţii solare ce devin ucigătoare peste limitele suportate de organismul uman. Deşi există numeroase, convenţii şi tratate internaţionale privind protecţia mediului, multe ţări nu se respectă fie pentru că sunt prea sărace pentru a investi în acest domeniu, fie din cauza intereselor economice. Cert este că echilibrul dintre factorii ce alcătuiesc mediul înconjurător a fost grav afectat, fiind pe cale de a fi distrus. Omul a fost înzestrat cu capacitatea de a alege între bine și rău. Se pare că am ales răul. Poate totuşi nu e prea târziu să ne întoarcem pe calea cea bună. Anul XIV Numărul 3772 4 pagini 2 o o3 Cotidian social-politic al județului Covasna s rrr-în £C- voi ^ 3 — 1)813Ups-k.. 3-W2 (jîjs,»/ 32o<ţ( ^(5,3225 ,?,«£,33 Luni 1 septembrie 2003 2500 lei Concluzia formulată de dl. Niţu Smarandache, vicepreşedinte al BNR şi preşedinte al Asociaţiei Răniţilor şi Urmaşii Eroilor Martiri din judeţele Covasna - Harghita: “Organele locale trebuie să aplice Legea 42/1990, fără a mai fi nevoie să intervenim la Preşedinţie sau la primul mihistm!”  Peste câteva zile va veni la Sf. Gheorghe o delegaţie din Comisia parlamentară pentru a vedea concret ce greutăţi întâmpină beneficiarii amintitei legi în materie de protecţie socială - Odată cu venirea lunii septembrie şi terminarea concediilor au reintrat în actualitate chestiunile ce trenează în aplicarea Legii 42/1990, republicată. Chestiuni ce se referă la protecţia socială acordată beneficiarilor acestui important act normativ: răniţi, invalizi, urmaşi ai celor ce au pierit în Revoluţia din decembrie 1989. Aşa cum a promis cu prilejul ultimei noastre discuţii, dl. Niţu Smarandache, preşedintele Asociaţiei Independente de profil din judeţele Covasna şi Harghita, revine azi cu amănunte de ultimă oră, fiind un personaj extrem de parolist, care ce promite, nu se lasă până nu rezolvă! "Pot să vă informez că recent a avut loc la Sibiu Conferinţa Blocului Naţional al Revoluţionarilor 1989 în prezenţa reprezentanţilor Preşedinţiei, Parlamentului, Guvernului, prilej cu care s-au discutat o serie de măsuri organizatorice. S-a stabilit totodată că în a doua parte a lunii septembrie a.c. să aibă loc la Sala Palatului din Capitală Congresul Extraordinar al BNR, pentru a se discuta printre altele modul în care se aplică Legea 42/1990 în teritoriu. Adică exact ceea ce ne frământă şi pe noi la ora actuală, în judeţele Covasna şi Harghita existând încă anumite rămâneri în urmă. Recomandarea finală de la Sibiu se referă la necesitatea rezolvării tuturor aspectelor aflate în dificulate mai întâi pe plan local, așa cum e firesc, și numai dacă nu se poate să se apeleze in extremis la forurile superioare. Este o modalitate cu care suntem perfect de acord. Mai ales că de-a lungul anilor am găsit susţinere pe plan local atât din partea conducerii Prefecturii, a Consiliului judeţean Covasna, cât şi a Primăriei municipiului Sfântu Gheorghe. De aceea am hotărât să nu ne adresăm pentru orice nemulţumire sau doleanţă preşedintelui Ion Iliescu sau primului-ministru Adrian Năstase, care şi aşa au o sumedenie de probleme pe agenda de lucru, ci să găsim modalităţi de soluţionare pe plan local. De fapt, în această ordine de idei se înscrie şi apropiata vizită a unei delegaţii a Comisiei parlamentare pentru controlul aplicării Legii 42 - comisie pe care eu am invitat-o la Sfântu Gheorghe - deoarece sunt încă anumite aspecte de care ne lovim, plus că este bine să se verifice legalitatea măsurilor luate până acum. în primul rând, este vorba de tergiversarea aplicării efective a Protocolului semnat cu conducerea Casei de Asigurări de Sănătate Covasna, respectiv cu dl. directorgeneral Ghiţă Drăgoiu, privind acordarea medicamentelor gratuite pentru beneficiarii Legii 42. S-a stabilit până şi farmacia de unde să se ridice medicamentele (aţi publicat şi dv. informaţia în ziar), totul părea în regulă, numai că plafonul alocat e total insuficient şi a nemulţumit membrii Asociaţiei noastre. în al doilea rând, ne referim la acordarea unor spaţii de locuit revoluţionarului Gheorghe Drăgan şi urmaşului de Erou Martir, Costinel Luca, cererile lor fiind îndreptăţite şi aşteptându-şi rândul la Primăria Sf. Gheorghe Vreau să precizez că nu ne putem plânge, deoarece am fost mereu sprijiniţi de-a lungul timpului, dl. primar Albert Almos fiind foarte receptiv la solicitările noastre de fiecare dată. Am dori, cu alte cuvinte, să se urgenteze şi aceste două cereri. Mai există un aspect admistrativ pe care l-am adus la cunoştinţa dlui prefect Horia Grama de cum s-a întors din concediu, dar avem nădejdea că se va găsi şi în acest caz o soluţie pozitivă. Mereu a existat un dialog sincer, deschis cu autorităţile locale, această modalitate de lucru constituind în opinia noastră cea mai bună cale, şi nu măsurile extreme (greve ale foamei, demonstraţii în stradă, manifestări zgomotoase etc) la care au apelat unii colegi din ţară. în final doresc să reiterez ideea că aplicarea prevederilor Legii 42 nu reprezintă un cadou, vreun hatâr care li se face beneficiarilor, ci doar o protecţie socială activă de care au atâta nevoie”. Horia C. DELIU Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului acordă începând din acest an Manuale şcolare gratuite pentru elevii claselor a IX-a Una dintre cele mai acute probleme ale învăţământului obligatoriu o reprezintă manualele şcolare. Ca urmare a modificării legii învăţământului se extinde obligativitatea acordării manualelor I şcolare gratuite şi la clasele a IX-a, având în vedere că se extinde şi învăţământul obligatoriu la zece clase. în acest context Inspectoratul Şcolar Judeţean Covasna face distincţie între manualele şcolare pentru clasele I-VIII, care rămân aceleaşi ca şi în anii precedenţi, şi categoria de comandă specială reprezentată de manualele pentru clasa a IX-a pentru liceu şi distinct pentru şcoala de arte şi meserii. Comanda de manuale pentru clasele l-VIII a fost onorată în proporţie de 70%, însă livrări se fac zilnic ceea ce înseamnă că până la începerea anului şcolar comenzile vor fi onorate aproape în întregime. De ce spunem aproape? Problemele care nu-şi vor găsi rezolvarea până la 15 septembrie sunt la manualele de limbi moderne clasa a lll-a şi a IV-a: “numărul de manuale comandate la limba engleză a fost diminuat de minister. Probabil principalul motiv a fost costul acestora care este destul de ridicat, iar ministerul a dorit să facă o economisire a banilor pentru a ajunge şi pentru achiziţionarea altor manuale” - afirma doamna Keresztely Irma, inspector şcolar general al IŞJ Covasna. La clasele cu predare în limba maghiară în schimb sunt mari probleme la limba română pentru minorităţi (clasele I, a Il-a, a lll-a şi a IV-a) editura ALL, matematică els. I editura ALL, traducerile pentru clasa a lll-a la matematică, în rest, potrivit spuselor doamnei inspectoare, probleme deosebite nu vor fi . în ceea ce priveşte “aprovizionarea” cu manuale de liceu şi pentru şcoala de arte şi meserii, ministerul educaţiei a realizat deja contractările cu editurile, urmând repartizarea manualelor în judeţe conform solicitărilor, în acest an este pentru prima dată când solicitările sosite din judeţ au fost onorate într-un procent atât de mare, conducerea ISJ Covasna considerând că situaţia este mult îmbunătăţită faţă de amul precedent. Daniela ANDREI KomisEI ‘r W . ..... O. linear. ■ fa • PUR a rupt protocolul cu PSD Preşedintele PUR, Dan Voiculescu, a anunţat, sîmbătă, că Biroul Permanent al partidului a decis, cu 26 voturi "pentru”, şase "împotrivă" şi două abţineri, ruperea protocolului de colaborare cu PSD şi ieşirea umaniştilor de la guvernare. Voiculescu a precizat că, luni, toţi reprezentanţii PUR în administraţia publică centrală şi locală îşi vor da demisia din funcţie, iar partidul va trece în opoziţie. PUR va participa la alegerile cale, parlamentare şi prezidenţiale pe liste proprii. Dan Voiculescu spune că în sondajele de opinie “adevărate", comandate de societatea civilă, PUR are 4% din voturile electoratului, în acest moment. Partidul doreşte, însă, intrarea în Parlament (depăşirea pragului electoral de 5%) şi “tinde” spre un scor electoral de 10% în 2004. Conform lui Voiculescu, deşi “este mai comod” să rămîi lîngă un partid puternic, iar PSD îşi dorea colaborarea cu PUR, umaniştii au decis ruperea protocolului din trei motive: social-democraţii nu şi-au respectat obligaţiile asumate prin semnăturile date, permanenta aroganţă manifestată în teritoriu de social-democraţi faţă de liderii PUR şi “încercarea repetată de înăbuşire” a identităţii doctrinare a PUR. PUR este un partid de centru dreapta, care se află pe eşicherul politic la dreapta PSD şi la stîngaPNL, a precizat liderul umanist, întrebat despre o posibilă colaborare cu PNL, el a mai spus că s-a întîlnit, săptămîna trecută, cu Theodor Stolojan, cu care a discutat despre situaţia politică actuală, dar nu se pune problema unei alianţe cu PNL în alegeri. Voiculescu a mai mărturisit că PUR nu ar refuza, însă, o posibilă colaborare cu PSD, după alegerile din 2004, în funcție de rezultatele alegerilor generale. P.S. loan, împreună cu 44 de preoţi, prezenţi la hram Mănăstirea Făgeţel, o oază de credinţă şi linişte sufletească De una dintre cele mai mari Sfinte sărbători din calendarul ortodox, Tăierea Capului Sf. Prooroc loan Botezătorul, are hramul şi Mănăstirea Făgeţel, situată într-un peisaj mirific la marginea județului Harghita. Cu acest prilej, vineri, 23 august, un număr incredibil de 44 de preoţi, alături de P.S. Ioan Selejan, Episcopul Covasnei şi Harghitei şi împreună cu o mare de oameni, majoritatea din judeţele Harghita, Covasna şi Bacău, s-au întâlnit la acest frumos lăcaş de cult (construit începând cu anul 1995) pentru a sărbători şi a se ruga cu evlavie în casa lui Dumnezeu. Au fost prezenţi, oarecum neaşteptat, un număr însemnat de credincioşi din judeţul Covasna (care s-au deplasat la Mănăstirea Făgeţel împreună cu părintele Corneliu Bujoreanu, preot la Catedrala Ortodoxă din Sfântu Gheorghe), mai mulţi preoţi din zona Buzaielor, dar şi doi primari covăsneni, Gheorghe Marin (Barcani) şi Constantin Filofi (Sita Buzăului). Alături de aceştia a onorat Hramul Mănăstirii Făgeţel şi conducerea Colegiului Naţional “Mihai Viteazul” - director Brânduşe Roman şi director adjunct Rădiţa Albu, însoţite de mai mulţi elevi şi profesori. Nu în ultimul rând, vom aminti participarea la această sărbătoare a inspectorului guvernamental de la Ministerul Administraţiei şi Internelor, loan Lăcătuşu, un apropiat al românismului şi al bisericii ortodoxe. Toţi cei prezenţi au fost binecuvântaţi de Tatăl Ceresc, s-au bucurat într-o mare zi de sărbătoare de momente deosebite petrecute alături de P.S. loan şi au plecat, cu siguranţă, mai liniştiţi spre casele lor. Desigur, cu o credinţă nemărginită şi necondiţionată în El. DodoFELDIOREAN A©«SAaL»32S»Sd3S ZIS Si€ t9C «t 3mo603ho rulaje VMSVAOO tf,w3430m trmonste PSD respinge motivele invocate de PUR pentru ruperea protocolului PSD respinge motivele invocate de PUR pentru ruperea protocolului de colaborare şi consideră că adevărata cauză este aceea că umaniştii vor săşi încerce singuri forţele la alegeri prin denigrarea fostului partener, a declarat, duminică, purtătorul de cuvînt al PSD Bogdan Niculescu Duvăz. PUR a decis, sîmbătă, ruperea protocolului de colaborare cu PSD şi ieşirea umaniştilor de la guvernare, invocînd faptul că socialdemocraţii nu şi-au respectat obligaţiile asumate prin semnăturile date, permanenta aroganţă manifestată în teritoriu de socialdemocraţi faţă de liderii PUR, precum şi “încercarea repetată de înăbuşire” a identităţii doctrinare a PUR. Duvăz a precizat că PUR nu a fost împiedicat de PSD să-şi găsească identitatea şi că nu este vina PSD că PUR nu a elaborat proiecte. PSD nu poartă nici o vină nici că are mai mulţi primari şi consilieri în teritoriu, ceea ce poate a dat PUR sentimentul că îi este inferior, a explicat Duvăz. El a mai spus că PSD a ajutat PUR să intre în Parlament şi că acum, după ruperea protocolului, PUR va avea dificultăţi în a intra în forul legislativ. Potrivit lui Duvăz, PUR are acum posibilitatea de a se întoarce la partenerii social-democraţi sau de a se îndrepta spre dreapta, ceea ce „nu- i va ajuta să se identifice”, într-un comunicat al PSD se mai precizează că, “la semnarea acordului is,lem de colaborare dintre PSD şi PUR, un argument important a fost acela că postul TV Antena 1 şi cotidianul Jurnalul Naţional erau şi sunt în proprietatea lui Dan Voiculescu”. “Totuşi, pe parcursul acestei alianţe, Antena 1 nu a reflectat în mod obiectiv din ce în ce mai des activitatea Guvernului PSD, deşi, paradoxal, PUR participa la guvernare. Probabil că această manieră de conlucrare lipsită de fair-play nu a făcut decît să pregătească încetarea acordului dintre partidele noastre”, se mai precizează în comunicat. Potrivit comunicatului PSD, PUR nu a fost niciodată un partid parlamentar şi nu a obţinut niciodată în sondaje procentul minim necesar intrării în Parlament. în comunicat se mai arată că adevăratele nemulţumiri al PUR sunt de fapt nerealizarea grupurilor parlamentare proprii la Senat şi Camera Deputaţilor şi pentru acest lucru nu este vinovat PSD, deoarece regulamentele parlamentare nu permit nici unui partid care nu a participat la alegeri să-şi formeze grup parlamentar. Potrivit PSD, PUR nu şi-a pus niciodată problema realizării programului de guvernare şi a formulat în permanenţă pretenţii pentru dobîndirea de avantaje, inclusiv controlarea unor zone de afaceri şi financiare. Evident, PSD nu a putut să satisfacă asemenea pretenţii în afara reglementărilor legale, se mai precizează în comunica t Nicholas Burns: România este unul dintre cei mai importanţi parteneri ai NATO România a devenit în ultimii ani unul dintre cei mai importanţi parteneri ai Alianţei Nord-Atlantice, iar ministrul de Externe şi cel al Apărării au făcut eforturi mari pentru a aduce România în NATO, a declarat, vineri, ambasadorul SUA la NATO Nicholas Burns. România a avut cea mai bună evaluare a experţilor NATO anul trecut între cele nouă ţări candidate, în privinţa restructurării armatei, a arătat Burns la reuniunea anuală a diplomaţiei române. El a adăugat că România are deja un rol de lider în NATO în privinţa legăturilor politice şi strategice, iar în ultimii doi ani influenţa României a crescut foarte mult. “V-aţi ţinut angajamentele luate în Bosnia- Kosovo şi aţi făcut ceea ce puţini aliaţi au putut să facă, aţi trimis trupe în Afganistan fiind un membru valoros al coaliţiei antiteroriste”, a declarat Nicholas Burns, mulţumind Guvernului României pentru această contribuţie şi subliniind că România este deja membru de facto al Alianţei. Burns a mai spus că România nu ar trebui să fie pusă să aleagă între NATO şi UE, pentru că merită să fie şi va fi membru al UE, împreună cu Bulgaria şi alte ţări din zonă, iar NATO nu va cere niciodată României să aleagă între cele două alianţe. De asemenea, el a sfătuit România să respingă curentul antiamerican prezent în presa occidentală. Ambasadorul american a amintit că în toamna lui 2004 România va găzdui reuniunea miniştrilor Apărării din ţările NATO, reuniune la care se va discuta despre rolul ţărilor din regiune. Diplomatul merican s-a declaratbucuros că România a început procesul de restructurare a armatei şi alocă 2,38% din PIB pentru apărare. Este nevoie de forţe armate puţin numeroase, dar flexibile şi bine pregătite, a mai spus Burns. Burns a anunţat cu această ocazie că ambasadorul SUA în România, Michael Guest, a primit un premiu din partea Departamentului de stat, find ales dintre toţi cei 160 de ambsadori ai SUA în întreaga lume, pentru că a creat o relaţie economică şi comercială privilegiată între România şi SUA. MERIDIANE ■f.Bin PErnezmi — Esenţa mişcării — Senatul şi Camera Deputaţilorîncep luni sesiunea ordinară Senatul şi Camera Deputaţilor sunt convocate, începînd de luni, în sesiune ordinară, avînd înscrise pe agendă numeroase priorităţi legislative necesare procesului de preadeare a României la Uniunea Europeană. Conform Programului legislativ prioritar al Guvernului pentru cea dea doua sesiune ordinară a Parlamentului din acest an, la Senat se află 20 de astfel de proiecte transmise de Executiv, printre acestea numărîndu-se proiectul de lege privind organizarea judiciară, proiectul de lege privind statutul magistraţilor, proiectul de legepentru modificarea şi completarea Legii bancare, proiectul de lege pentru completarea ordonanţei privind înfiinţarea şi funcţionarea fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, proiectul de modificare a Legii privind statutul cadrelor militare. în plus, chiar în prima zi a sesiunii ordinare, Senatul ar trebui să dea votul final la proiectul de modificare a Constituţiei. La Camera Deputaţilor se află 23 de proiecte necesare procesului de preaderare la UE, cele mai importante fiind: Codul Penal, proiectul de lege privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, proiectul legii asigurărilor private de sănătate şi proiectul legii siguranţei naţionale. I Stolojan va forma tandem cu Băsescu pentru viitoarele alegeri Preşedintele PNL, Theodor Stolojan, a declarat, vineri, după Delegaţia Permanentă (DP) a partidului, că la viitoarele alegeri va candida în tandem cu liderul democrat, Traian Băsescu. Stolojan a mai spus că membrii DP şi-au dat acordul pentru continuarea negocierilor cu PD, în vederea formării unei alianţe capabile să devină o alternativă la actuala guvernare. “Deocamdată, s-au pus bazele acestei alianţe, care se va sprijini pe tandemul format din liderii celor două partide, pentru că ambii au audienţă şi notorietate”, a precizat Stolojan. Liderul PNL a menţionat că viitoarea alianţă trebuie să se bazeze pe un program liberal de guvernare şi că “liderii celor două partide vor reprezenta atuul invincibil al cîştigării alegerilor”. 1 i .. Vii ■ *. ? j _ / / •1F".