Cuvântul Nou, iunie 2008 (Anul 19, nr. 5163-5183)

2008-06-02 / nr. 5163

Social - Politic Pagina 3 ■ Anul XIX Nr. 5163 S-a realizat harta radonografică a staţiunii Covasna Lucrarea constituie o noutate absolută în categoria staţiunilor balneare româneşti, dar până şi în Uniunea Europeană puţine sunt acele localităţi, care se pot lăuda cu o asemenea evaluare ştiinţifică. Importanţa acestei cercetări constă în faptul, ca în Covasna - „Locul celor mai bogate emanaţii de dioxid de carbon din Europa” (prof.V. Hankó 1896) - am reuşit să obţinem un răspuns convingător privind radioactivitatea, care însoţeşte cele câteva zeci de mii de tone (!) de CO2 postvulcanic, emanate de suprafeţele intravilane ale Covasnei, debit de CO2 calculat la durata unui an. Trebuie menţionat însă - şi nu în ultimul rând-ca mulţi elevi români şi maghiari ai Liceului „Körösi Csoma Sándor” din Covasna au participat la aşezarea celor peste 100 de detectoare în locuinţele covăsnenilor, apoi după trecerea unui an au procedat la colectarea acestora. Developarea probelor, numărarea milioanelor de urme lăsate de radiaţia de tip „alfa” caracteristică radonului a durat ani de zile, dar iată că în sfârşit lucrarea a reuşit să fie prezentată la a IV. . Conferinţă Internaţională de Analiza Mediului (28-29. martie 2008, Debreţin-Ungaria). Avem convingerea, că foştii elevi colaboratori, dar şi populaţia Covasnei aşteaptă cu multă curiozitate rezultatele acestor cercetări, fapt pentru care încercăm să intrăm în detaliile problemei. La începutul anilor 1980, s-a afirmat, că judeţele Harghita şi Covasna se situează pe locul de frunte în statisticile româneşt privind bolile canceroase. Autorul a emis ipoteza, că „vinovatul” poate fi radioactivitatea, adusă la suprafaţă de emanaţiile postvulcanice abundente, caracteristice acestor două judeţe. Redactorul şef şi autorul articolului au fost grav atenţionaţi de către autorităţile de pe acele vremuri, dar iată că îndrăzneala lor nu s-a consumat degeaba, şi după un sfert de veac reuşim să probăm ipoteza. Dar înainte de toate vă prezentăm „suspectul” presupus al nenorocirii. Radonul (222Rn) este un gaz radioactiv, care provine din dezintegrarea uraniului (23*U), sau al toriului (232Th), situate la mari adâncimi ale scoarţei terestre. Radonul - gaz fiind - reuşeşte să se strecoare prin faliile-crăpăturile scoarţei (Covasna, caz caracteristic), şi ajunge la suprafaţă împreună cu alte geogaze, ca CO2, metan etc. Radonul poate să pătrundă, ba chiar să se şi acumuleze în locuinţe. Spre fericire pielea omenească reuşeşte să oprească radiaţia alfa produsă prin dezintegrarea radonului, deci constituie un scut absolut sigur. Probleme apar însă la inhalarea radonului, deoarece suprafeţele interioare ale sistemului respirator (regiunea ORL, traheele, plămânii, ganglionii sunt extrem de sensibili la aceste radiaţii. Radonul poate să pătrundă în circuitul sanguin, şi împreună cu gazele sanguine (oxigen, azot, CO2...) să se plimbe prin organismul omenesc cu consecinţele aferente. Se recunosc contururile intravilanului(l) oraşului Covasna. Cu ajutorul celor câtorva repere (Balta Dracului, Cardiologia, etc.) veţi reuşi să vă orientaţi pe harta staţiunii, identificând cu ajutorul codului de culori concentraţia volumică a radioactivităţii, găsită în locuinţe. Zonele „verzi”de pe hartă (în două nuanţe) reprezintă: — normalitate, în conformitate cu normele de radioprotecţie acceptate şi de România, suprafeţele colorate în galben şi roşu (200-600 Bq/m3) se încadrează deja în nivelele de „atenţionare”. Acest fapt însă nu poate constitui un motiv de îngrijorare, panică etc., deoarece normele de radioprotecţie referitoare la populaţia civilă sunt deosebit de prudente. Ce înseamnă — de exemplu -600 Bq (bequereli)/ m3, ca nivel de radioactivitate? înseamnă, ca într-o locuinţă, în fiecare m3 de aer se produc aprox. 600 de dezintegrări alfa în fiecare secundă. Se produc deci 600 de particule, capabile să „bombardeze” obiectele găsite în cale. Menţionăm, că în condiţii de normalitate (!) absolută, în interiorul organismului omenesc se produc cca. 8000 de dezintegrări radioactive în fiecare secundă. După consumul unui măr (fructe bogat în potasiu), în scurt timp în arterele noastre se instalează „zgomotul” caracteristic izotopului radioactiv K40 etc... etc... Deci vrândnevrând, omul este „consumator” şi de substanţe radioactive, încă de la începuturile istoriei sale. . Mofetele terapeutice din oraşul Covasna constituie subiectul unui alt program de cercetare (Csige-Gyila, 1996-2008.). Ca o curiozitate vă amintim, că în excavaţii mofetice s-au găsit şi acumulări de radon atingând 15000-20000 Bq/m3 (mofeta Bardocz şi împrejurimi de ex.), dar nici aceste valori nu pot fi clasificate ca îngrijorătoare. Până la urmă radonul din mofete este declarat factor natural terapeutic în concepţia balneologică, trebuie să avem însă foarte mare grijă în cursul tratamentelor de concentraţia radonului la nivelele respiratorii. fizician Gyila Alexandru (Spital de Cardiologie Covasna) “Să fie bine pentru toată lumea!” - dorinţa majorităţii celor care ieri au votat urmare din pagina 1 Iată şi câteva din răspunsurile primite: Vasile Vasilucă jr. şi Vasile Vasilucă jr.- bineînţeles tată şi fiu -: Curăţenia în municipiu lasă de dorit, aşa încât trebuie făcute multe în această privinţă. Trebuie plantaţi mai mulţi puieţi pentru că pădurile se duc.. .E nevoie de şcoli şi grădiniţe noi şi mai ales de multe locuri de muncă. Se ştie că primarul care a fost până acum a alungat investitorii. Ar trebui să fie bine pentru toată lumea”. Endrodi Ferencz şi Irina, soţ şi soţie, pensionari: “Cât mai multe drumuri şi străzi reparate, modernizate şi să se facă şi parcări noi, mai ales în zona centrală, unde sunt mai toate băncile, dar dacă ai treabă la una din ele, nu ai unde să-ţi laşi maşina”. Lorand Szántó: “Eu personal consider că trebuie construite mai multe locuinţe pentru tineri, la preţuri sau chirii avantajoase. De asemenea, e nevoie de locuri de muncă noi”. G.F.-“Pentru a fi create cât mai multe locuri de muncă trebuie atraşi atât investitori din alte judeţe, cât şi din străinătate. Or, ideea autonomiei teritoriale pe criterii etnice revendicată de formaţiunile politice care pretind că reprezintă comunitatea maghiară, nu a făcut şi face decât să alunge investitorii, care văd în zona noatră o zonă nesigură. Normal ar fi ca odată integraţi în Uniunea Europeană să dispară barierele pe criterii etnice şi nu să apară altele”. Aurelia Cristea - Să ne luăm ca model exemplul dat de Sibiu, municipiu reşedinţă de judeţ în care toţi, de la administraţie la cetăţeni, fie că sunt români, saşi sau de alte etnii au ştiut să acţioneze împreună, să promoveze proiecte importante, să atragă numeroși investitori și astfel municipiul lor s-a dezvoltat sub toate aspectele - infrastructură, restaurarea centrului istroric, economico-social. Efectele pirotehnice şi de sunet, atracţia celei de-a treia seri a Festivalului de la Sibiu In cea de-a treia seară a Festivalului de teatru de la Sibiu, artiştii companiei spaniole ‘Xarxa’ au adunat, în Piaţa Mare, aproximativ o mie de spectatori, oferindu-le un spectacol care a îmbinat efectele pirotehnice cu cele de sunet, transmite corespondentul ROMPRES. Intitulat ‘El foc del mar’, spectacolul spaniolilor a fost cea de-a doua reprezentaţie de teatru stradal susţinută de aceştia la Sibiu, după ‘ Veles events’, care a umplut Piaţa în cea dea doua zi de festival. ‘Xarxa’ este una dintre cele mai cunoscute trupe de teatru stradal din Europa, având 25 de ani de existenţă şi efectuând turnee în peste 40 de ţări. Dacă în ‘Veles events’ mesajul era legat de iubirea faţă de mare şi de forţa acesteia, care o face să fie în acelaşi timp impresionantă şi înfricoşătoare, în ‘El foc del mar’, marca este descrisă prin alăturarea ei cu focul, element purificator şi regenerator. îmbinând efectele pirotehnice cu muzica mediterraneană şi cu costumaţia artiştilor, spaniolii au devenit atracţia serii. Seria de spectacole indoor prezentate în cadrul festivalului de la Sibiu a continuat, sâmbătă seară, cu spectacolul ‘Triple Bill’, oferit de balerinii de la Baletul din Israel. Coregrafia acestui spectacol a fost semnată de Berta Yampolsky, pe muzica lui Camille Saint Saens, F. Liszt și G. Rossini. Combinând baletul clasic cu tehnici de dans contemporan, ‘Triple Bill’ a fost aplaudat minute în şir de cei prezenţi la Casa de Cultură a Sindicatelor. Totodată, cei 75 de artişti ai trupei de teatru tradiţional japonez ‘Heisei Nakamuraza’ şi-au dovedit măiestria artistică prin cea de-a treia reprezentaţie a spectacolul de kabuki ‘Festivalul de vară: O oglindă a Osakăi’, regizat de Kushida Kazuyoshi. Cea de-a XV-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, care a început pe 29 mai şi se va încheia pe 8 iunie, beneficiază de prezenţa directorului Festivalului Internaţional de Teatru de la Edinburgh, Jonathan Mills. Cluj: Catherine Deneuve, la TIFF 2008 La Cluj-Napoca a început a ViI-a ediţie a TIFF -Festivalul Internaţional de Film Transilvania, manifestare care, în acest an, o va avea ca oaspete de onoare pe actriţa franceză Catherine Deneuve. TIFF 2008 se desfăşoară în perioada 30 iunie-8 iunie, iar deschiderea oficială a avut loc vineri seara, când a fost proiectat scurtmetrajul ‘Faţa galbenă care râde’ şi a fost organizat primul cinema drivern, în cadrul căruia filmul a fost vizionat pe un ecran gigant din cele peste 200 de autoturisme în care se aflau spectatorii. Sâmbătă a fost Ziua Romă la TIFF, când sunt proiectate filme cu subiecte centrate pe personaje şi situaţii provenite din etnia romă, iar unul dintre invitaţii de marcă este regizorul sârb Zelimir Zilnik. TIFF 2008 are un buget de aproximativ 1,2 milioane de euro, iar în cadrul manifestărilor vor fi prezentate peste 200 de producţii cinematografice, aşteptată Printre premianţii festivalului se vor număra actriţele Catherine Deneuve şi Tamara Buciuceanu-Botez, care vor primi Premiul pentru întreaga carieră, precum şi Radu Beligan, care va primi Premiul de excelenţă. Printre filmele care vor rula la festival se află şi cele ale regizorilor Radu Muntean, Paul Negoescu, Corneliu Porumboiu, Nae Caranfil, Tudor Giurgiu, Adrian Sitaru şi Bogdan Mustaţă.