Cuvântul Nou, octombrie 2009 (Anul 20, nr. 5501-5510 - Anul 1, nr. 1-2)

2009-10-01 / nr. 5501

Joi, 1 octombrie2009 - HadXXtel. 5501 8pagini - 40Sar biblioteca județeană boc --------- SPANTU GHEORGHF Tel. 351 605. 315 577 . SEPSISZENÎi ' i BOP PETER MEfiV iNYVTÂR ••'•s': , Află ce înseamnă numele tău pagina 8~. * Rețeta zilei pagina 8 Deschiderea anului universitar Ieri a avut loc şi la Sfantu Gheorghe deschiderea anului universitar 2009-2010, prilej pentru cadrele didactice şi studenţii extensiei universitare locale a Universităţii Babes Bolyai din Cluj, de a avea un prim contact cu campusul aflat in construcţie. La eveniment au luat parte Prof. univ Doctor Andrei Marga, rectorul UBB, prefectul judeţului Covasna Codrin Munteanu, primarul municipiului Antal Arpad, reprezentanţi ai ministerului de resort, conducători de instituţii din Sf. Gheorghe. Un sobor de preoţi a binecuvântat aşezamantul, după care Andrei Marga şi Fazakas József au taiat panglica de inaugurare. Distinşii invitaţi au rostit apoi alocuţiuni in faţa numeroşiilor studenţi. tSîWiPfe1pmmm Gabriel FLORESCU Coada cozii In ultimul timp am tot auzit că România ocupă unul din ultimele locuri în diferite clasamente. în Europa am ajuns pe locul 32 din 33 de state luate în evidenţă în ce priveşte dezvoltarea economică, suntem undeva jos, jos de tot în ce priveşte învăţământul, la capitolul sănătate ne întrec toţi într-o ierarhie condusă de Olanda, mai nou aflăm că şi din punctul de vedere al strategiilor informaţionale suntem coada cozii. Dar unde suntem în faţă? Există vreun domeniu? Cu toate acestea, politicienii noştri nu au nici un motiv să fie îngrijoraţi de asemenea aspecte „colaterale”, mult mai importante sunt pentru ei rezultatele unor alegeri care să le asigure în continuare posturi călduţe. Faptul că nu avem loc mai în faţă în clasamente poate nici n-ar fi prea tragic dacă s-ar constata un progres. Adică să avansăm de pe locul 32 pe 23, de pildă, semn că s-au adoptat măsuri acolo unde eram slabi. Dar nu, tendinţa este tocmai pe dos, respectiv cădem mereu chiar şi din poziţiile unde avea cât de cât rezultate. Să luăm, de exemplu, situaţia din învăţământ, domeniu în care trăiam cu impresia, falsă după cum s-a demonstrat, că şcoala românească este competitivă pe plan mondial. într-adevăr, la nivel de vârfuri avem cu ce ne mândri, an de an dăm lumii tineri excepţionali care se afirmă în universităţi străine sau în diverse domenii de activitate, dar ceea ce rămâne în ţară... La fel, în ce priveşte medicina, străinătatea se „aprovizionează” cu cadre româneşti, oferă condiţii de afirmare şi cercetare, iar în ţară ajungem în situaţia de a căuta în fel şi chip... plecarea în spitale din apus. Sigur, este deplorabil faptul că tinerii cu adevărat talentaţi părăsesc România şi se întorc doar în vizită, însă măsuri pentru contracararea fenomenului nu apar. Cu toate că astfel de lucruri sunt arhicunoscute, cei ce conduc azi România sunt prea puţin interesaţi de realităţi care pe ei îi ating prea puţin. Politicienii români merg în străinătate să se trateze, îşi trimit progeniturile la studii în cele mai mari universităţi, îşi petrec concediul prin diferite locaţii exotice, deci de ce să-şi bată capul cu problemele interne? Ne aflăm pe locuri codaşe în clasamente? Nu contează, acest lucru nu le afectează bugetul propriu, nu-i trage nimeni la răspundere, nici măcar electoratul care ar avea menirea să-i „pedepsească” la vot, deoarece azi sunt la guvernare, mâine nu, dar vor reveni. Şi atunci nu este mai important să se certe asupra ciolanului care se numeşte un minister sau altul? Se fac manevre extraordinar de bine ticluite pentru înfrângerea adversarilor, dar rămâne prea puţin timp pentru a sălta ţara în ierarhiile continentale.