Cuvântul, iulie 1926 (Anul 3, nr. 494-520)

1926-07-01 / nr. 494

Prinderea autorului furturilor de automobile Hoţul după ce s’a plimbat cu un automobil furat în apitală, urmărit a fost prins în pădurea Otopeni Câteva furturi de automobile, petrecute în ultimul timp în Capitală, făptuite cu o îndrăzneală nemaipomenită, au dat de lucru poliţiştilor dela serviciul circulaţiei, care cu toată străduinţa depusă, n’au reuşit să pună mâna pe hoţ. Graţie vigilenţei şi priceperei comisarului Păiş, de la circulaţia Capitalei, autorul furturilor de automobile a fost arestat ori noaptea. Ultima lovitură, care i-a fost de altfel şi fatală, a dat-o Luni noaptea, furând maşina «Renault», 4235, proprietatea d-lui Ion Marcui, domiciliat în calea Ploieasca 37, care intrase la orele 11 seara în restaurantul numit «La cotitură», şi îşi lăsase automobilul în stradă. Hoţul care probabil urmărea lovitura, profitând de lipsa stăpânului, s’a urcat la volan şi a plecat cu maşina. După cât minute proprietarul maşinei observând furtul, a anunţat serviciul circulaţiei Capitalei şi comisarul Păiş a început urmărirea hoţului. In urma cercetărilor s’a stabilit, că maşina «Renault» a fost văzută circulând în cursul nopţei în capitală, având ca pasageri pe două doamne. Mai înspre ziuă, automobilul a fost zărit, la societatea Forestieră şi Minieră din strada Mântuleasa No. 35, de unde a luat un bidon de benzină. Cercetările comisarului au stabilit că ori noaptea hoţul a luat drumul spre Ploeşti. Urmărirea hoţului Fără a pierde timp comisarul Păiş, însoţit de doi agenţi de poliţie, s’au urcat într’o maşină, luând drumul spre Ploeşti. Ajunşi în dreptul comunei Otopeni, comisarul a întrebat pe băiatul Radu Angliei, dacă n’a trecut o maşină cu câteva minute înainte. Băiatul a dat relaţiuni importante, arătând cum şoferul unei maşini, pretextând că băiatul l-a ciocnit cu căruţa maşina i-a cerut despăgubiri dându-se drept inspector de poliţie. Băiatul înspăimântat de ameninţările boţului, a scos o sută de lei, pe care o avea în buzunar şi i-a dat o. Prindere» , în pădurea Otopeni Comisarul de poliţie a anunţat imediat postul de jandarmi din comuna Otopeni. împreună cu jandarmii si a început apoi urmărirea hoţului, care fusese văzut puţin mai înainte pe şoseaua judeţeană. După câtva timp de urmărire jandarmii au ajuns maşina, şi au somat pe hoţ să oprească. La refuzul de a opri, jandarmii au tras focuri de armă, dar hoţul sărind din maşină a lăsat-o în şosea, dispărând în pădure.A fost însă repede prins şi dus arestat la postul de jandarmi. La primele cercetări a declarat că se numeşte Petre Niculescu, zis Truşcă, domiciliat în Capitală, str. C. A. Rosetti 32. Ancheta autorităţilor Adus apoi la prefectura de poliţie comisarul Păiş, continuând ancheta a stabilit că el este autorul furtului de automobil proprietatea d-lui Constantinescu din comuna Urziceni, pe care l’a furat din garajul Leonida, întrebuinţând un truc, şi tot el a mai furat automobilul «Ford» 3754, proprietatea lui Duţă , Avram, pe când staţiona într’o stradă, ducându-l la Brăila, unde l’a vândut. Ancheta continuă şi se crede că tot el este autorul şi altor furturi rămase nedescoperite. Noul inundaţii în ţară LINII FERATE ÎNCHISE In urma inundaţiilor provocate de ploile torenţiale din ultimele zile, linia Tg. Mureş—Praid, între staţiunile Reveriea Secuiască şi Domieni, este întreruptă Traficul de călători se menţine prin transbordare, iar cel de marfă a fost cu desăvârşire sistat, până la noul dispoziţiuni Deasemenea mai este întreruptă linia îngustă Turda—Abrud, între staţiunile Ocoliş şi Puiu. Aci a fost suspendat întregul trafic, atât, cel de călători cât şi cel de mărfuri. Din Ungaria se semnalează deasemeni, mari revărsări de ape. Direcţiunea generală M. A. V. a comunicat administraţiei C. F. R. că din cauza inundaţiilor, până la noul dispoziţiuni, a fost sistată primirea mărfurillor, de toate categoriile, destinate pentru Raja Dunport-Mărfurile expediate se vor opri în drum şi pune la dispoziţia predătorilor. at*~ Din cauza unei certe un ţigan îşi sugrumă concubina Luni noaptea s’a petrecut o crimă, în strada Raion Fundătura II No. 3, în următoarele împrejurări: In acea stradă locuiau de mai multă vreme ţiganul hamal, Marin Măgoi, împreună cu femeia Maria Zaharia, concubina lui. In ultimul timp din cauza certelor viaţa celor doi devenise de nesuferit. O ceartă a intervenit ori între ei care a degenerat în bătaie. In cursul nopţei hamalul care nutrea o ură neîmpăcată contra concubinei lui, a prins un moment când femeia dormea mai profund şi a zugrumat-o. După ce a comis fapta, criminalul a lăsat în casă femeia moartă şi a dispărut. Vecinii au descoperit cadavrul anunţând pe comisarul circumscripţiei care a început ancheta şi urmărirea criminalului. In urma cercetărilor întreprinse criminalul a fost arestat şi adus la prefectura de poliţie. RANFREA DELA GRAJDURILE COMUNALE Şoferul Ilie Ferenţ din serviciul grajdurilor comunale, din str. Tunari, în urma unei certe survenite între ei şi vizitiul C-tin Nicolae, a dat o lovitură în cap cu un drug de fier vizitiului, producându-i o rană gravă. In stare gravă victima a fost dusă la Spitalul Colțea unde a fost internat, iar agresorul arestat. Comunicaţii Când va fi reluată circulaţia peste Milcov Lucrările pentru montarea peste Milcov, a unui pod metalic tip militar, continuă sub conducerea inginerului Ghimbăşeanu. Lucrează acum la acest pod şi câteva echipe de noapte, precum şi un detaşament de soldaţi. Până acum podul a fost montat pe o distanţă de 40 de metri. Direcţia C. F. R. anunţă că, pe ziua de 6 Iulie, circulaţia peste Milcov va fi reluată în chip normal, peste noul pod. Transportul nouei recolte pe C. F. R. Administraţia căilor noastre ferate a făcut toate preparativele în vederea începerii, de la 15 iulie, a campaniei de transport a nouei recolte, destinate exportuluiVor circula zilnic 43 de trenuri, cari vor transporta cerealele în părţile T.Severin, Calafat, Corabia, Măgurele, Zimnicea, Giurgiu, Olteniţa, Călăraşi, Brăila, Reni, Galaţi şi Constanţa. Pe căile ferate, vor expira anul acesta, în 100 de zile lucrătoare , de la3 Iulie la 15 Noembrie, un număr de 1 123.000 vagoane cu cereale, capacitatea de descărcare în porturile menţionate mai sus fiind de 2520 vagoane zilnic. Vagon restaurată la accelerate BcureşibGalati Compania internaţională a vagoanelor le lux a pus, cu începere de alaltăeri, un nou vagon restaurant în circulaţie, la trenul accelerat No. 811/812 care circulă între Bucureşti—Galaţi, cu plecarea din Gara de Nord la orele 6.45 dimineaţa. Acest tren poartă, după cum se știe denumirea ,trenul Trincu-Iash. Un tren direct Galaţi-Constanţa Direcţiunea generală a căilor ferate studiază în prezent punerea în circulaţie a trenului personal Galaţi-Feteşti- Contanţa, care circula şi înainte de război. Acest tren circulă actualmente doar până la Făurei. Lipsa acestui tren se resimţea foarte mult, fiind de o mare utilitate pentru călătorii din Moldova cari merg în masul verei la Constanţa. Din Galaţi acest tren va pleca dimineaţa, la orele 5 şi jumăatte, iar la Constanţa va ajunge după amiază la orele 3, având legătura la Feteşti cu personalul Bucureşti-Constanţa, care pleacă din Gara de Nord la orele 7.25. Curtenul Spactacolelor MIERCURI, 30 IUNIE TEATRUL CĂRĂBUŞ: Aşa e viaţa. TEATRUL NOU. Treanca Floan, ea. CINEMA ŞI GRADINA CAPITOL: Tragedia întunericului. MARIO ARA VOICULESCU Carmen. Informaţiuni Din cauza sărbătorii de ieri (Sf. Petre şi Pavel), autorităţile şi Bursa nu au lucrat. Un Incident a avut loc, Luni 3. a, la ministerul de interne Intre d. secretar general Muzicescu şi maiorul M. Marinescu, comandantul jandarmilor din Orhei. Incidentul e întemeiat pe răspunsul dat de d. Muzicescu unei solicitări de îndemnizare de deplasare a jandarmilor pe timpul alegerilo. D. maior Marinescu, simţindu-se ofensat a cerut d-lui general Ştefănescu autorizarea de a trimete martori d-lui Muzicescu. D. gen. Ştefănescu a refuzat această cerere dar a făgăduit să intervină pentru ca subordonatul său să primească, prin exprimarea de regrete, satisfacţia necesară. Militare Se reaminteşte că la 2 iulie 1926, se serbează la Alba lulia, aniversarea a dor ani a promoţiei de ofiţeri a anului 1896, de infanterie, cavalerie şi mariti. Conform aprobărei d-luministul de război, participanţii vor cere tot de drum, dus şi întors, garnizonelor respective Eri dimneaţă a avut loc, la cazarma «Malmaison» din Capitală, solemnitatea sfinţirei drapelului «Asociaţiei generale a invalizilor din război». S’a oficiat un serviciu divin. Au asistat la solemnitate d-nii: general Mircescu, ministerul de război, general Florescu, secretarul general al ministerului, maior loan ş. a. Au vorbit d-nii ministru de război, secretarul general al ministerului sănătăţii, preşedintele «Asociaţiei invalizilor» şi colonelul invalid Rădulescu. Diverse Societatea Academică de Turis «România» a organizat pentru luna August o excursie la «Lacurile italiene» şi «Tirol» cu următorul itinerariu Bucureşti-Budapesta (2 zile), Venezia (2 zile), Milano (1 zi), Palanza, Stresa-Coreo (6 zile), St. Moritz (1 zi), Innbuch, cu excursiuni alpiniste în împrejurimi (6 zile), Salzburg (3 zile) unde se va asista la reprezentaţiile de gală ale operii mari, I.inz-Viena (3 zile) cu vaporul pe cea mai pitorească parte a Dunării, sosind la Bucureşti în ziua de 31 August. Se primesc şi invitaţi, înscrierile până la 15 Iulie a. c. la sediul Societăţii Str. Nicolae Filipescu ("Scaune) No. 18 între orele 6—8 p. m ~~ Politice Teatru! „CIRABUS“ Director C. TA.NASE Astă seară marele succes Aşa e viaţa de N. Kiriţescu Mare Montare, Mare Balet 200 persoane, Mari surprize Biletele toată ziua casa teatrului D. N. Gavrilescu, şef de lucrări la Institutul de Fiziologie al Unisităţii din Cluj şi-a trecut doctoratul la Universitatea din Bucureşti cu teza: «Contribuţiuni la studiul anesteziei». Direcţiunea Presei, din Ministerul de Interne, ne-a trimis lista persoanelor pe care M. S. Regele a binevoit a le primi în audienţă oficială în cursul săptămânei trecute. D-l N. N. Săveanu, fost ministru d. P. Papacostea, director general al P. T. T.; d. general de corp de armată A. Văitoianu, fost președinte al consiliului de miniștri; d. N. Crainic, secretar general al Ministerului Cultelor; d. N. G. Muzicescu, secretar general al Ministerului de interne; d. Hamed Khouloussi-Bey, însărcinat de afaceri al Egiptului; d. Aurel Vlad, deputat și fost ministru; d. I. Petrovici, ministru de stat; d-l ministru N. Petrescu-Comnen; d. Al Crăsnaru, președintele consil. Ad- Perm.; d. dr. N. Gane; d- dr. St. Minovici, la «CUVÂNTUL Restituia taxelor de examen pentru studenţii meritos5 Societatea «Viitorul Tîrei» aduce la cunoştinţa publicului, că în urma Kermessei de la ministerul de externe a realizat un beneficiu net de pest 200.00 iii. Comitetul societăţei, aduce pe această cale mulţumiri celor cari au donat diferite lucruri cu această ocazie, asigurând reuşita Vermessen in primul rând '--sselor Capşa, Bragadiru, Finkelstein, Mott, l ikerdy, Mühler, Cartea Românească, «Regina Maria», Griviţa, Zamfirescu, Luther, Ştirbey, Ruffer, Gib, Ţăranca, Socec, Berendey, Athenée, Palace, Cooperativa Sătească, Alois Muller ,vantul, Rica, Gabeş, Ardeleanu, Romania, etc. Soc. «Viitorul Ţarei», va deschide la toamnă o cantină studenţească la Bucureşti. Comitetul a hotărît de asemenea să restitue taxele de examen studenţilor meritoşi, candidaţi pentru examenul de licenţă sau doctorat în sesiunea Iunie- Iulie 1926, la una din cele patru universităţi : Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Cernăuţi. Candidaţii vor prezenta acte doveditoare că au obţinut numai bile albe sau note şi menţiuni echivalente. Aceste acte vor fi trimise, împreună cu o cerere, preşedintei societaţei, d-nei Trăsnea Grecianu la ministerul de externe, Bucureşti, între orele 7—S. ——xxoxx- Ştiri din Iugoslavia Demonstraţii anti-italiene la Zagreb. — Convenţia cu Italia Belgrad (Ceps). — După cum era şi de aşteptat, încheerea convenţiei amicale dintre Jugoslavia şi Italia, care trebue să fie în curând ratificată, a găsit o crâncenă opoziţie într’o parte a opinie publice iugoslave, mai ales în Croaţia şi Slovenia. Nervositatea politică s’a putut observa încă la desbaterile politce din Skupstină, iar acum această nervositate a fost dusă şi în afară de Parlament La Zagreb, au fost organizate, zilele acestea, mari întruniri de protestare a federaliştillor croaţi, care au fost însă interzise poliţie. Deasemenea a fost interzisă o întrunire a studenţimei universitare. Luni, 22 iunie, au avut loc, după amiază, mari demonstraţi de stradă, care spre seară au trebuit fie împiedicate depoliţie. Deasem©Înea şi în Dalmaţia Se anunţă mari întruniri de protestare, iar în zilel ce vor urma, în care se va discută, în Parlamentul iugoslav chestiunea politica externe, este probabil că viaţa politică va fi foarte animată. Cimitirele aliate Ionic de la Sa BELGRAD. (Ceps). Ministrul lucrărilor publice, Vukcici, care după dorinţa regelui Alexandru a plecat împreună cu ministrul cultelor să viziteze cimitirul soldaţilor sârbi căzuţi pe frontul de la Salonic, şi să ia măsuri pentru îmbunătăţirea stării mormintelor, a făcut interesante observaţii asupra situaţiei cimitirelor militare aliate de la Zeitiilik (lângă Salonic). Deşi cimitirele — sârbesc, rusesc, francez, englez şi italian — sunt îngrădite toate cu un singur zid de piatră, ele se deosebesc unul de altul, având altă înfăţişare. Cel mai mare dintre cimitire este cel francez (circa 10.000 morminte), cel mai mic el rusesc. Cimitirele francez, englez şi italian sunt bine îngrijite şi au fiecare câte un monument al eroilor căzuţi. Cel rusesc are în loc de monument o mică bisericuţă de lemn, care însă, din lipsă de îngrijire, este cu totul derăpănată. Din cauza stării nesatisfăcătoare a cimitirului sârbesc, ministrul lucrărilor publice vrea ca după modelul celor francez, englez şi italian să facă o proapă comună în care să fie depuse osemintele ostaşilor sârbi căzuţi în război 11 şi îngropaţi în alte cimitire mai mici din jurul Salonicului. În acest chip toţi ostaşii sârbi căzuţi pe pământul grecesc, vor avea vecinica odihnă în două mari cimitire : cel de la Zeitinlik şi cel de pe insula Corfu. întrunirea promoţiei* 1901 a Liceului Mihai-Viteazu din Capitali Promoţia de elevi 1901 a liceului Mihai-Viteazul s’a întrunit Duminecă dimineaţă în localul actual de pe Bulevardul Fache. Au fost faţă la deschiderea clasei 19 absolvenţi iar restul şi-au trimes adeziunile din întreaga ţară. S’a oficiat un serviciu religios la Biserica Pantelimon pentru pomenirea elevilor decedaţi după cari cei prezenţi au semnat într’un album comemorativ, promiţându-şi să se întâlnească din nou peste 5 ani, tip de uzină electrica 25- 30 H.P. nou sau în perfecta stare de funcţionare predabil imediat şi montat, caut Ofertele la adresa: Titus Enacovic*, Calea Sutter 25, Bucureşti. Ih noi lem, stabiliment, modern Stabilimentele de băi şi vilele societăţei Teici*** ghiol-Sat, Intre cari vilele «Speranţa» şi «Păpuşica» trecând în altă proprietate, sunt amenajate mo*dern. Vizitatorii găsesc în acest sezon, vilele înzestrate cu apă potabilă la toate etajele și cu toate l'egoui, iar mobilierul camerelor complectat sau renovat. Cabinele de băi au căzi rcoui. S’au înființat și cabine de lux, asemenea o sală specială pen*«*u trata» mente ginecologice d-l dr. I. Dona dă consultaţii la vila «Păpuşica». S’a înfiinţat un Casino pentru distracţii şi concerte« Stabilimentul funcţionează sub direcţia proprie»tarei: D*rra dr. Irina Creţuea care se fac angaja* mentele de camere la Tekirghiel, jud. Constanța. Sezonul 15 - Octombrie. mammamteami I , , , , ■ r.S . O / r : ,:A ’ ■J SOLDARE GENERALA Magazinele „RULETA“ Piaţa Sf. Gheorghe Cu ocazia transformării LICHIDEAZĂ NTREG SICIUL DE MĂRFURI, ACORDÂND = 30$ Rabat = la preţurile marcate Buickul condus de D-l Henry Manu care a făcut raidul BUCUREŞTI - PARISI 2750 klm. în 52 ore fără Did O OPHIHE şi fără nici o pană de cauciuc a fost montat pe PNEURI OOOO . BALLOON REPREZENTANT GENERAL CONSTANTIN SMIHAESCU STRADA VALTER MARACINEANU No. 2 bis. - Telefon 4772. NOILE CEAIURI ALE PROP. DR. PATER regenerează organismul şi curăţă sângele Ceaiul pentru stomac este cel mai minunat remediu contra catarurilor acute şi cronice de stomac, contra lipsei poftei de mâncare, a indigestiei, dispepsiei şi a boalelor nervoase de stomac. Ceaiul contra hemoroizilor împiedică formarea hemoroizilor. Calmează durerile şi vindecă sângerările. Ceaiul contra pietrelor la fiere împiedică formarea şi produce dizolvarea pietrelor la fiere. Remediu încercat cu cele mai bune şi sigure rezultate. Efect rapid. Ceaiul purgativ cu efect lipsit de dureri şi simptome neplăcute. Este cel mai sigur mijloc pentru combaterea obslipaţiunilor cronice, fără a provoca perturbări în funcţiune a organelor digestive. Ceaiurile Prof. Dr. Pater sunt puse în vânzare în rulouri şi cartoane. Cumpăraţi numai pentru întrebuinţare de scurtă durată ceaiul în ambalajul mic, pentru folosire mai îndelungată, ambalajul de carton este mai avantajos, având un conţinut de 3 1/1 ori mai mare, economisiţi 20 */0 la preţ. Ceaiurile Prof. Dr. Pater se găsesc la toate farmaciile şi drogeriile din ţară. Dacă procurarea lor ar întâmpina greutăţi, adresaţi-vă la Farmacia „STEAUA“ Braşov, Str. Lungă 14 Cereţi broşura gratuită Depozitul general „ASVIS HOria“ S. A. FraRov Majorirea din Pirieni (Romanati) 14 MORŢI Mai mulţi locuitori din comuna Dăbuleni (Romanaţi) mâncând ciuperci veninoase, s’au otrăvit şi dintre ei au murit în chinuri groaznice iar alţi 3 sunt în agonie.