Dimineaţa, octombrie 1924 (Anul 21, nr. 6427-6457)

1924-10-02 / nr. 6427

UȘĂ?: — Murgul rostește tare Margareta. Spaima cea dulce și încremenirea s’au spulberat într’o clipă și cu ele și prăznuirea vinovată a minții Învăluite de somn... Fata râde ușor, simțindu-și genele umezite de emoție. Afară, Murgu își vede liniștit de treabă, îndreptându-se cu pași măsurați prin trifoiul plin de rouă. Gândurile Margaretei se desprind de orice nălucire. Realitatea o stăpânește acum deplin. — Dacă mănâncă prea mult trifoi, moare. — Gândul acesta și vine din experiența căpătată fără voe în anii de copilărie trăiți la țară. Fata își ia în grabă o haină și pantofii în picioarele goale și ele încetinesc înconjoară casa ,și se apropie de cal. MucauL e foarte blând. N ^rindl Ușor funia care atârnă dn^^âul duce cam în silă să-l lege de mărul din livadă, de unde scăpase. Calul pășește cu capul în pământ mestecând resunirat cele din urmă frunze, rupte în grabă. Răcoarea nopții se ridică din pământ spre văzduhul încremenit. Grădina, revărsată pe desfășoară în neclintire o costișă, frunziș întunecat de pruni, pâlcuri brumate de sălcii. Ramurile salcâmilor, fragile, cu frunza clară, se desprind în lumină. Vârfurile se văd într’un abur luminos, cizelate parcă dintr’un metal ușor și flexibil. Au ajuns sub măr. Maganda leagă funia de trunchiul copacului și mângâe calul pe ochi, gândindu-se aiurea. Apoi, cu pas domol se întoarce spre casă. Iarba înaltă și rece, umezită de rouă, îi înfioară pulpele goale. Greerii în întrecere nesfârșită mscină aimil lunii și pulberea o împrăștie în văzduh. f Contificarea ía No. viitor) „O prinde ușor de funia care atârnă după ei și-l duce, cam în silă, să-i lege de mărul din livadă, de unde scăpase”. Scumpirea cariilor de școală Ce ar trebui sa facă Casa școalelor ? Cultura e în agonie, cultura prăbușește! Acesta e strigătul dispeserat ce se aude dintr’un colț la celălalt al României întregite. Toată lumea se plânge că învățământul a ajuns un lux, un monopol de caslă , ministerul de instrucție, resortul ar trebui să fie deschise tuturora, dar mai ales, marii mulțimi a copiilor celor nevoiași. Constatarea de mai sus e generală, ministerul de instrucție, resortul de răspândire al culturei, face caz comun cu cetățenii în constatarea că învățământul a devenit un lux, fără însă ca să ia vre-o măsură de îndreptare. ÎMBOGĂȚIREA câtorva in DAUNA CULTURII Să insistăm puțin asupra scumpetei cărții de școală, — în special asupra celei din învățământul primar — care și după legea nouă a d-lui dr. C. Anghelescu, este învățământ gratuit și obligatoriu. Este revoltătoare constatarea că cele necesare învățăturii pentru un copil de clasele primare — cărțile și rechizitele școalei — să coste pe părinte între 150—200 lei, și aceasta pentru că se îngădue să se tipărească peste 30 de tipuri de 1 becedare și peste 25 tipuri de gramatici, aritmetici și geografii. Un adevărat potop de cărți editate, care se întrec una pe alta în scumpete. * * * Nu știm care este motivul că ministerul îngădue cu atâta ușurință editarea acestor cărți. Țările occidentale au adoptat de mult pentru învățământul de toate gradele manualele tip, alese și autorizate prin concurs de a fi editate. E lesne de înțeles avantajul acestor manuale tip, cari se pot tipări un tragiu mare, și cari pot fi întrebuințate de generații întregi de școlari. Dar nu de mult, înaintea războiului, chiar la noi, câte generații de copii n’am învățat pe cărțile predecesorilor noștri, cumpărate pe jumatate prețul librăriei? Astăzi cărțile dintr’un an nu mai sunt recomandate și anul următor, așa că părinții se văd nevoiți a cumpăra numai cărți nou! UN MONOPOL AL VÂNZĂRII CĂRȚILOR Dar ceea ce este mai curios, e că chiar atunci când cărțile vechi corespund în totul programelor în vizoare, sunt direcțiuni de școli carenterzic cumpărarea acestor cărți pentru că ele nu poartă, ștampila cutărei librării, care acordă comitetului școlare cuvenita remisă. Dar ceea ce constatăm în legătură cu vânzarea cărților școlare și ne surprinde, e monopolul pe care-l exercită unele librării din Capitală. Sunt licee în Capitală cari nu permit părinților de a cumpăra cărți decât la anumite librării, — și în special la o anumită librărie cu o pronunțată afinitate guvernamentală. Credem că măsura nu corespunde intereselor școalei și ea lovește comerțul de librărie care, pe lângă o afacer de comerț, este și un factor de propășire și răspândire a culturei. Credem că d. ministru, în calitate de părinte al culturei. Va lua neîntârziat măsuri contra acestui atentat încercat asupra libertăței comerțului, cu repercusiuni dăunăoare culture! ROLUL CASEI ȘCOALELOR Una din căile cele mai nimerite de a se atenua excesiva scumpete a cărților de școală ar fi— în afară de editarea cărței-tip pe un pericd determinat de câțiva ani, care ar stăvili puțin abuzul de schimbare a autorilor de cărți aprobate în funcțiune de schimbările politice, — extinderea editurei de către Casa Școalelor, instituțiune creată în acest scop, de către ministerul instrucțiune! Casa Școalelor este adevărat că, în fiecare an, tipărește pe contul ei și în condițiuni excesiv de avantajoase, manuale didactice. Tipărirea pe o scară mai întinsă, a cărților didactice, ar fi singurul remediu ca, starea de azi să înceteze, spre bucuria părinților nevoiași cari-și văd copiii lăsați în ignoranță și întuneric, pentru că nu pot face față cerițelor școalei de azi. Amundsen în America Berlin, 30 (Rador). —Amundsen a plecat în America unde va ține o serie de conferințe în scop de a strânge sumele necesare pentru organizarea unei noui expediții la Polul Nord. socsQssaesi—— iri artistice Compania dramatică „Bulandra- Manolescu-Storin“ a fixat pentru Joi 9 octombrie premiera piesei „Vârtejul“ de Charles Méré. Rolurile principale vor fi jucate de d-nele: L. Sturdza-Bulandra, Nora Peyon, Hélène Caller și d-nii Tony Bulandra, G. Storin, Petre Bulandra, etc. Compania dramatică „Bulandra-Manolescu-Storin“ de la Teatrul „Regina Maria“ a hotărit să reia Joi 2 Octombrie succesul din stagiunea trecută . ..Clopoțelul de alarmă“. Cum d-na Tantzi' Culava Barozzi urmează să plece să joace in Franța la Lyon, piesa se va juca numai de câteva ori. A apărut revista „Natura” No. 10 cu următorul cuprins : Evoluția ființelor viețuitoare de prof. Sava Athanasiu; Omul de știință de G. G. Longinescu; Căile de comunicație trebuincioase sașilor de ing. Nicolae I. Petculescu; Wilhelm ------CC«=O—•" Un număr de Senzație 1 Milton în București La CLASIC Ministerul de comunicații a admis de a se lăsa libertatea comercianților cerealiști din orașul Huși să facă singuri trasbordarea vagoanelor cu cereale în stația Crasna. Personalul din direcțiunea generală c. f. r. a cerut schimbarea orelor de serviciu, de la 8—1 stabilite chiar prin statutele ministerului de finanțe, cum funcționează, dealtfel la toate instituțiile statului. D-na BEBE SPITZER MODE Calea Moșilor 132 anunță sosirea sa de la Paris cu ultimele noutăți D-nii miniștri Gh. Tătărăscu și I. Inculeț vor face, după consiliul de azi, o nouă inspecție în Basarabia, spre a aviza la nouă măsuri de luat pentru ameliorarea situației din acea regiune. Atragem atențiunea primăriei asupra faptului că direcțiunea S. T. B. încă din primăvara a scos șinele vechi ale liniei Șerban Vodă-Rerii lăsându-le pe trotuar parcă anume spre a impedeca circulația. Cum felinarele sunt destul de rare în acea parte Capitalei, accidentele sunt Unice a ■ și numeroase. DIWTN ^ATA - Mersuri :* Ortodox: Cuv. Evmenie Catolic: Sf. Remigiu (Remi) (1533) Israelit: 3 Tișri 5385 Post.Ghed. Musulman : 2 Rebi-el-Aver 1343 OCT. SEPT. RĂSĂRITUL SOARRELUI 6,14 - APUSUL SOARELUI 17,57 Cum a fost timpul eri IN ROMANIA. Presiunea atmosferică a scăzut în toată țara, oscilând azi dimi. între 760 mm. la Cernăuți și 761 mm. la T.-Severin. Temperaturile au crescut aproape în toată țara, variind între 20 gr. la Suliii și 10 gr. la Gheorgheni. Cerul este mai mult acoperit iar pe unele locuri e senin; vântul suflă, mai mult dinspre NE. și NV. Temperaturile maxime de o zi au fost cuprinse între 29 gr. la Slobozia și 13 gr. la Gheorghieni, iar minimele de azi noapte au scoborât între 17 la Constanța și 9 gr. la Gheorghieni Precipitațiuni abundente au căzut în toată țara, dând cantități mai mari în Oltenia." (T.Severin 37 mm.) Spectacole ““TEATRUL NATIONAL."— „Bolnavul închipuit”. OPERA ROMANA. — ».Aida”. TEATRUL REGINA MARIA. — „Revizorul”. TEATRUL MIC. — „Fotoliul 47”.. TEATRUL ALHAMBRA. — Varietăți. CINEMA PATHE-PALACE.—„Tainele nopții”. CINEMA VLAICU. — „Ascensiunea muntelui Everest.’’ CINEMA COLOS. — „Copila nimănui”. ------<»K7n' CL+JUB----- - GHELMEGEANU Doctor în Drept din Paris Marg. Paximade - GHELMEGEANU Avocați Str. Franchin . Consiliul de miniștri francez ocupându-se de chestiunea scumpire a traiului a decis să interzică exportul peștelui. Doctorul S. Irimescu, medicul șef al sapatelului Filaret, iflapoindu-se din concediu își reia consultațiile pentru boabe de piept în strada Rumeoară 11 bis, între orele Ș—7 d. a. (telefon 8-84). Farmaciile de serviri» N. GedíprefteH, calea GriViței 277; S. Sekunda, Piața Buzești 45—47; E. Schuster, Calea Victoriei 154; Gh. Bulandra, Sfer. Regală 6 (lângă Teatrul Național); N. W .«seamăn. Calea Moșite 321; Enescu Dr. Soreni, B-dul Pache 99; D. Nicolat calea Rahovei 81; G. Romașcan, str Carol 89; A. Solomon calea Dudești 60; N. Sterescu (Thüringer) Bulev. Elisabeta 45; M. Paleacu, bulev. Col. Ghica 57- S. Leoigescru str. Romană 125. Știri muncitorești Asta seara la ora 8 lun, va avea lot, in localul partidului socialist din strada Brezoianu No. 37 (lângă Turiveiein), conferința d-lui Albert Abramo»viei despre : „Internaționala și tineretul". Duminică 5 Octombrie, va avea loc în sala partidului socialist din strada Brezoianu No. 37 (lângă Turnverein), șezătoarea literară a „Tineretului socialist, Luni 29 Sept., * * * a avut loc in sala partidului socialist din str Brezoianu No. 37 (lângă Turnverein), ședința sindicatului, la care au participat un mare număr de muncitori cismari. Au vorbit d-nii Popovici, V. Anaguoste și alții cari au expus situația mizerabilă în care se află muncitorii cismari. * * * Implinindu-se 2 ani de la moartea lui Neculuță, sindicatul cismarilor va comemora această dată printr’o ședință festivă care va avea loc Luni, 9 Octombrie în localul partidului socialist din str. Brezoianu No. 3? jjj ^ jj; INFORMAȚIUNI Timp de 15 zile, adică până la 15 Octombrie, prefăr abonamentului la ziarele Adevărul și Dimineața, rămâne neschimbat. Cine se abonează până în ajunul zilei de 15 Octombrie va beneficia de prețurile vechi ale ziarelor. Consiliul sanitar superior clasat apele de Vittel cu ape mixate și a opinat că nu se pot bucura de reducerea vamală. S’au terminat cursurile școalei Ioneli din toate armele, de formațiuni a locotenenților celrupă terminarea cursurilor s’au făcut călătorii de studii militare. Dr. Al. P. Iarcovici Medic Dentist reîntorcându-se în Capitală a reluat consultațiile în Piața Rosetti No. 1, Telefon 4580. A încetat din viață bătrânul Nicolae Catopol, șeful de birou din direcțiunea presei, ministerul de interne, însărcinat cu darea comunicatelor la ziare. Regretatul, vechi funcționar ,a murit întro cameră mobilată și va fi înmormântat de către ministerul de interne. Societatea culturală „Doina“ refăcându-și radical programul, în ședința extraordinară din 28 Septembrie a.ci și-a constituit astfel comitetul : președinte d. Ion Terlea; vice-președinți d-nii N. Pavelescu și S. Jacobsohn; secretar general d. V. I. Terlea; secretar de ședințe d. Micu Marcovici; membri în comitet: d-na Mina Enescu, d-nii Călinescu Petre, Filipp Stea și P. Orenstein; cenzori: J. Rosman, C. Didoacă și Manoil Ionescu ; bibliotecar: Giovanni Pugliese; regizori: D. Rosman și Lola Enescu ; casier : Bucos Alexandru. Eri dimineață s’a ținut la direcțiunea generală c. f. r. o conferință a directorilor regionali. S’au discutat chestiuni în legătură cu transporturile de mărfuri pe c. f. r. Maison Desiree ‘stvada G. A. Roșești No. 3 EX ține modelele de iarnă cu începea de Joi 2 Oct. ora 4—7 Intrarea în primele zile este strict rezervată clientelor. Suveranul a dăruit, acum trei ani, palatul de la domeniul Coroanei Segarcea, din județul Dolj, cu indicația expresă ca acesta să fie transformat într-un palat administrativ. In care să fie instalate administrația de plasă, judecătoria, jandarmeria și regiunea agricolă. Din cauză de lipsă de bani, clădirea a început a fi restaurată deabea în primăvara curentă, din fondul de refacere al județului, administrat de un comitet al cărui președinte de onoare este d. Const. Neamțu și președinte activ d. Const. Popovici, prefectul județului. Lucrarea de restaurare este aproape terminată, iar inaugurarea va avea loc la 26 Octombrie. . La serbarea care va avea loc cu acest prilej vor asista d-nii miniștri Duca, Morzescu, Tătărăscu și FranasovicL_ . Cu prifijul serbărilor de inaugurare va avea loc și o conferință aprefecților din Oltenia și Banat^pref, zidată de d. ministru Tătărăscu, înalta Curte de Casație, judecând astăzi recursul d-lui Achilla Șaraga, mijlocitor oficial la bursă, a suspendat deciziunea comitetului bursei, dispunând prin adresa nr. 11616 din SG Sept. a. c., reintegrarea d-lui Șaraga in toate drepturile sale. D-lui han Tgeorogescu rentors de la Călimănești consultă pentru boale de nutriție și genitourinare între ore e 12-1 șî 47 p.m. în str. Amza No. 1 colț cu Calea Victorei. Duminică 28 Septembrie s’a serbat, în casele d-nei general Gheorghiu, logodna d-rei Ecaterina Popovici-Gheorghiu cu d. George Olărașu, inspector general de siguranță Duminică 5 Octombrie la orele 10 dim. se va ține la sala „Locomotiva” din calea Griviței o întrunire a comercianților convocată de către secțiunea Grivița a „Sfatului Negustoresc”. Se va discuta chestiunea vadului comercial și aceia a impozitelor. Delegații Sfatului central vor face cmunicați asupra ultimelor demersuri, Patriarhul Damianos aflând de faptele creștinești ale d-lui Nedelcu Cherchea, mare industriaș din Brăila, care a construit și întreține pe cheltuiala sa mai multe școli și biserici și-a exprimat dorința de a-i cunoaște personari, la orele 10 a. m. d. Chercea și d- Victor Macedonsky tot din Brăila au fost primiți de înaltul prelat în palatul mitropoliei din București La sfârșitul audienței care a durat o jumătate oră, d. Macedonsky exprimând regretul brăilenilor cari din cauza timpului scurt pe care patriarhul îl petrece în țara noastră n’au avut fericirea de a-i primi binecuvântarea în orașul lor, înaltul prelat l-a însărcinat să ducă binecuvântarea sa orașului Brăila-Sfaturi pentru îngrijirea Copilului mic sănătos și bolnav de dr. I. Ettinger medic de copii. Librăria Socec, 20 Ioi. Consiliul de miniștri a aprobat următoarele lucrări pendinte de ministerul lucrărilor publice: Refacerea șoselei naționale Șușița- Tecuci-Iași (județul Tutova) în sumă de 795810 lei. Refacerea șoselei naționale Turda- Sibiu-Brașov (județul Alba de Jos) în sumă de 314.905 lei. Refacerea șoselei naționale Oradea- Mare-Cluj-Brașov (județul Turda Arieș) în sumă de 173.543 lei. Refacerea șoselei naționale Oradea- Mare-Timișoara-Baziaș în sumă de 143-155 lei. Refacerea șoselei Tg.Ocna-Cernăuți-Palanca în sumă de 274.090 lei. Refacerea altor șosele mai mici și poduri. In total s-au aprobat lucrări pentru o sumă de 2.829.455 lei. Absolvenții școalei practice de comerț a Camerei de Comerț din București, toate promoțiile, care doresc a urma cursul de perfecționare, sunt invitați a depune o cerere de înscriere la Secretariatul școalei din str. Argeș No. 7. De asemenea sunt rugați a participa la consfătuirea ce va avea loc Joi 2 Octombrie orele 8 seara în localul școalei. Abonamentele in curse cari expiră, după 2,5 Decembrie 1924, dau dreptul de participare la tragerea marilor noastre premii. Toți acești abonați vor primi la timp, din partea administrației noastre, ■numărul de honuri cari se acordă abonaților pe timp de șase luni. Primăria Capitalei anunță că rezultatul concursului public organizat pentru amenajarea terenului din str. Ferentari colț cu calea Rahovei, in vederea creării unui centru cultural, este următorul: Premiul liu a fost obținut de proectul cu Motto „Roma” de către d. architect Jean Burcus. Cercul Libelianilor „Dr. M. Beck“ roagă pe toți foștii elevi ai școalei Jacob și Carolina Löbel să participe la requiemul ce se va oficia Duminică, 5 Octombrie, orele 10 dim., la cimitirul Filantropia în amintirea regretatului dascăl Manuel Dulbergher, cu prilejul punerei pietrei funerare. Doctorul ITtĂTARAHU își reia consultațiile Str. Bucoviei 25, Telefon 66167 ora 4-6. O lectură cu adevărat plăcută și instructivă pentru tineret este excelenta revistă ,,Dimineața Copiilor”. Numai dacă se întrebuințează boabe de cacao bine fermentate și de bună calitate superioară și mai ales din acelea cari se cultivă în coloniile englezești africane, se poate obține un produs sănătos și bun. S. A. R. Capșa întrebuințează exclusiv astfel de cacao și de aceea Ciocolata „Pierrot“ și „Pierrette’“ întrec toate celelalte produse. Căutăm corespondent harnic și priceput la Câmpina Ofertele se vor adresa secretariatului de redacție. Intre direcția generală a poștelor și S. M. 11. a intervenit o convenție pe baza cărei pachetele, scrisorile de valoare, probele de mostre, hârtiile de afaceri — vor fi transportate cu vapoarele românești pe liniile ce efectuează și livrate în porturile respective. Convenția va intra imediat în vigo ari. HAINE CHAT NOIR redeschide stagiunea de iarnă cu un program de primul ordin și absolut nou. In chestia dnelului de la Iași, despre care am vorbit în numărul nostru de ori, se comunîcă faptul că este vorba de o ieșire pe teren, pe motive intim familiare. Combatanții au fost d. Manu, avocat, și Paoli, mare proprietar. Ambii sunt greu răniți mai son Tuzanne Pas ágiul Imobiliara Anunță Onor. sale clientele că ExplIIIE MODELELE k 111 cu incepere de Joi 2 Octombrie ora 4 p. m. și in zilele următoare. Consiliul tehnic superior, in ședința de ert, s'a ocupat cu următoarele chestiuni medi importante: Planurile de parcelare ale terenurilor din orașul Oltenița, destinate pentru împroprietărirea văduvelor cu orfani de război, demobilizaților, etc.. (In continuare) Proectul privitor la instalarea unei centrale hidroelectrice cu turbina de 2000 H, Pe pe râul Olt, lângă orașul Slatina, în valore de 11.512-820 lei Proectul construcției unei șosele principale, în lungime de 2728,50 ha. în comuna Sinaia, pentru deservirea noilor loturi de casă, vândute de Eforia Spitalelor Civile în valoare totală de 2.985.291,25 lei-Proectul construcției localului de primărie din comuna Voineasa, județul Vâlcea, în valoare de circa 1.740.000 lei Actele privitoare la licitația ținută la primăria comunei Cluj, pentru furnizarea și montarea mașinelor la uzina de apă a acelui oraș. Proectul pentru construcția unui grajd comunal, în comuna Tușnad din județul Sălaj, în valoare de 201.375 Lei.Proectul de parcelare a terenurilor din orașul Ismail, destinate pentru împroprietărirea invalizilor și orfanilor de război, funcționarilor, etc. Proectul pentru construcția școalei nationale Valea Vișăului, Sighetul Marmațeie, prin Bociocul Mare, județul Marmureș, în valoare de 58.000-000 M Viza livretelor militare pe 1924 Itinerariul vizei pentru cercul de recrutare București Cercul de Recrutare București, aduce la cunoștința tuturor oamenilor dela vetre, ce domiciliază 'n București (raza acestui Cerc), din complectare, rezervă și miliții, începând cu dtg. 1900 până la dtg. 1921 inclusiv, că urmează a se prezenta personal la viză cu livretele de serviciu militar, la datele indicate în acest itinerariu. Se vor mai prezenta: foștii prizonieri și dispăruți, foștii scutiți, dispensații medicali și reformați cari fiind revizuiți au fost găsiți bani de serviciul militar. Toți dispensații de serviciul militar sub arme, dela ctg. 1900 până la 1922 inclusiv. Toți Ardelenii și Basarabenii, cari pentru diferite motive n’au fost înscriși conform deciziei ministeriale 421-920. Toți acei pe cari autoritășile civile i-au propus pentru dispensă de mobilizare pe anul 1925—1926. Prezentarea oamenilor prevăzuți mai sus se va face în ordinea ce se notează mai jos și fiecare om la subcentrul unde aparține cu domiciliu! Contingentul 1900 la 15 Octombrie. Contingentul 1901 la 16 Oct. Gonting. 1900 la 17 Oct. Conting. 1903 la 18 Oct. Conting. 1904 la 19 Oct. Conting. 1905 la 20 Oct. Conting. 1906 la 21 Oct. Conting. 1907 la 22 Oct. Conting. 1908 la 23 Oct. Conting. 1909 la 24 Oct. Conting. 1910 la 25 Oct. Conting. 1911 la 26 Oct. Conting. 1912 la 27 Oct. Conting. 1913 la 28 Oct. Conting. 1914 la 29 Oct. Conting. 1915 la 30 Oct. Conting. 1916 la 31 Oct. Conting. 1917 la 1 Noembrie. Conting. 1918 la 2 Noembr. Conting. 1919 la 3 Noembrie. Conting 1920 la 4 Noembrie. Conting. 1921 la 5 Noembrie. Subcentrele sunt cele de mai jos: Subcentrul I: în str. Arionoaei. Subcentrul II: în str. Dr. Varnali. Subcentrul III: în str. Romană. Subcentrul IV: în str. Lirei. Subcentrul V: în str. Cantemir. Subcentrul VI: în str. Olimp. v * y. In aceiași ordine se vor prezenta la viză și oamenii cari aparțin de alte cercuri și sunt vremelnic în București sau chiar stabiliți definitiv. Oamenii cari sunt meseriași lucrători specialiști și specializați, vor prezenta la viză pe lângă livret și carnetul, livret sau diplomă cu care să dovedească meseria ce o au. Foștii scutiți, reformați și dispensații medicali revizuiți și găsiți bani de serviciu, la prezentarea la o viză a livretului, sunt obligați a prezenta, recipisa de la Ac-ția Financiară că au fost la curent cu plata taxei militare până la epoca revizuire! Recipisa pentru plata taxei militare o vor prezenta și dispensații susținători de familie din contingentele 1900—1922 inclusiv. In consecință se vor îngriji din vreme de acest lucru pentru ca la data de 15 Oct. 1924 când încep operațiunile vizei, să poată arăta că sunt la curent cu plata taxei. Viza la sub-centre se va face în fiecare zi de la ora 7,30 la ora 1 și de la ora 3 (15) la 7 (19). VIZA CERTIFICATELOR Md. D I Oamenii de la vetre din canting, arătate în acest itinerar care sunt grade inferioare și care au dreptul la certific. Md. D 1 pentru dispensă de mobilizare, se vor prezenta personal la reședința Cercului „Biroul Mobilizărei" cu certificatele de la autoritățile sus arătate, și cu livretul sau ord. de demobilizare, în fiecare zi dela orele 9—12 după cum urmează: Dela 16 la 31 Oct. a. c. vor veni oamenii din contingentele 1900, 1901, 1902, 1903, 1904, 1905, și 1906. Dela 1 la 15 Noembrie a. c., vor veni oamenii din contingentele 1907, 1908, 1909, 1910, 1911, 1912, 1913 și 1914. De la 16 la 30 Noembrie a. c. vor veni oamenii din ctg. 1915, 1916, 1917, 1918, 1919, 1920 și 1921. * * * Autoritățile în drept a elibera certificatele Md. D. 1 vor avea în vedere instrucțiunile M. S. M. 1300 (924), ca și regulamentul mobilizărei pe autoritățile civile, întocmind acele certificate din vreme și numai pentru oamenii ce ocupă funcțiuni cari dau dreptul la dispensă de mobilizare. In aceiași ordine se vor prezenta și oamenii cari aparțin de alte Cercuri, cari au dreptul la certificate Md. D. 1 și Stau în București. Viza se va face numai pe livretul de serviciul militar iar oamenii pe lângă livret vor prezenta și buletinul de înscriere la biroul populației spre a se face strămutare de domiciliu la acei cari nu și-au făcut. Oamenii cari nu au livret se vor îngriji din vremea și-l procura, cerându-i de la Corpul sau Cercul de Recrutare de care aparțin. * * * Oameni cari nu se vor prezenta la viză, vor fi judecați, conf. art. 224 bis din Codul de justiție militară. ...nibari Citifi „Sdoimí“