Dobrogea Nouă, mai 1957 (Anul 10, nr. 2730-2754)

1957-05-03 / nr. 2730

C7 A A PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE/Útit ft- Pi Organ al Comitetului Regional P. M. R. Constanța și al Sfatului Popular Regional ANUL X Nr. 2730 VINERI 3 MAI 19571 4 pagini 20 bani Oameni ai muncii din patria noastră! Luptați pentru îndeplinirea cu succes a sarcinilor planului de stat pe 1957! Desfășurați tot mai larg întrecerea socialistă pentru sporirea producției, creșterea productivității muncii, reducerea prețului de cost și îmbunătățirea calității produselor — cale sigură pentru ridicarea nivelului de trai (Din Chemările C. C. al P. M. R. cu prilejul zilei de 1 Mai) Sărbătorirea zilei de l noi m ofașul șl regiunea Constanta r —r~~-^ — — —r— —■r-r—rrr- ----------------------------------------------------------------------------• — Pe străzile frumos pavoazate cu ’drapele naționale și muncitorești , domnește o vie animație, o atmosferă sărbătorească, plină de voie bună. 0 Muncitorii din toate întreprinderile orașului, purtind portretele conducătorilor partidului și statului nostru, portrete ale conducătorilor Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și ale conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești din țările de democrație populară, grafice de producție ce oglindesc însemnatele realizări dobîndite în cinstea marii sărbători, drapele și buchete de flori, se îndreaptă către strada I. V. Statin unde are loc mitingul și demonstrația oamenilor muncii. De la orele 6,30 pionierii și școlarii cu batiste roșii și albe, cărți, buchete de flori, tobe și goarne se îndreaptă spre locurile indicate formînd coloana ce defilează după grupul stegarilor. Carelor alegorice, mașinilor fabricate in patria noastră, autocamioanelor din G.A.S.-uri și G.A.C.-uri li se fac ultimele împodobiri cu verdeață și flori. Totul este gata pentru începerea demonstrației. In fața tribunii frumos drapată în p'nză roșie și împodobită cu mari buchete de flori albe s-au așezat cele două fanfare ale Marinii Militare și grănicerilor, iar în spatele lor este aliniată coloana stegarilor ce deschide demonstrația, formată din fruntași în producție din întreprinderile orașului nostru. „Trăiască Partidul Muncitoresc Roman, conducătorul și inițiatorul tuturor victoriilor noastre", „Trăiască măreața sărbătoare a oamenilor muncii din întreaga lume", „ Mai e sărbătoare pentru clasa muncitoare", „Trăiască pacea și prietenia între ponoare" și multe alte lozinci sunt strigate cu însuflețire de tineri și vîrstnici, muncitori, gospodine, oameni de artă și cultură. Fanfarele execută cintece,,populare și patriotice. Este ora 10. In fața tribunii se aliniază coloana de stegari. In ropote de aplauze și ovații urcă la tribună conducătorii organizațiilor regionale și orășenești de partid, membrii comitetelor executive ale sfaturilor populare regional și orășenesc, comuniști din ilegalitate, activiști de partid și de stat, ofițeri ai armatei noastre populare, fruntași in producție din industrie și agricultură, oameni de știință și cultură, marinari străini de pe vasele comerciale aflate în portul Constanța. Muzicile intonează Imnul de Stat al R.P.R. Mitingul este deschis de tovarășul Vulcu Vasile, prim-secretar al comitetului regional de partid Constanța, care, în numele și din însărcinarea comitetului regional de partid, transmite calde și sincere felicitări oamenilor muncii din orașul și regiunea Constanța cu prilejul sărbătoririi Zilei internaționale a oamenilor muncii. Apoi, își începe expunerea. Cuvîntarea tovarășului Vílcu Vasile, prim-secretar al comitetului regional de partid Constanța Tovarăși și tovarășe. Sărbătorirea acestei zile a devenit o tradiție scumpă a oamenilor muncii din toate țările, care de 1 Mai trec în revistă succesele și victoriile obținute. Sărbătorirea zilei de 1 Mai coincide anul acesta cu pregătirile pentru sărbătorirea celui mai mare eveniment din istoria omenirii, a 40-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, victorie care a constituit o cotitură radicală în mișcarea muncitorească internațională. Urmînd exemplul muncitorilor și țărănilor din Rusia, popoarele din o serie de țări din Europa și Asia, învățînd din glorioasa experiență a Uniunii Sovietice, au răsturnat puterea burgheziei și moșierimii, și ■ au instaurat dictatura proletariatului sub forma democrației populare, făurind cea mai mare cucerire a oamenilor muncii, puternicul lagăr al socialismului și păcii. In anul care a trecut, superioritatea modului de producție socialist, a relațiilor de colaborare frățească dintre țările socialiste a ieșit și mai puternic în relief. In întrecerea pașnică dintre sistemul socialist și cel capitalist, socialismul a marcat noi victorii, oglindite în realizările Uniunii Sovietice, ale Chinei populare și ale celorlalte țări de democrație populară. Tovarăși. In patria noastră liberă, ziua de 1 Mai găsește pe oamenii, muncii de la orașe și sate în plină luptă pentru construirea socialismului. In anii puterii populare, Romînia, mergînd neabătut pe calea marxismleninismului, a făcut progrese pe care nu le-a realizat de-a lungul a decenii de robie capitalistă. Avem o industrie puternică, în plin avînt, baza dezvoltării întregii economii naționale. In acești ani, și în regiunea Constanța, datorită politicii înțelepte a Partidului Muncitoresc Român, s-au ridicat importante construcții industriale, ca fabrica de ciment Medgidia, întreprinderea metalurgică de utilaj Medgidia, uzina electrică de la Ovidiu, Combinatul piscicol Tulcea etc. Se află în construcție Combinatul chimic de superfosfați de la Năvodari. In focul luptei pentru construirea socialismului, muncitorii, inginerii și tehnicienii din întreprinderile regiunii noastre, avîntați în întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai,au realizat planiul, producției globale pe trimestrul I al anului curent în proporție de 118,9 la sută.. Ei au dat patriei peste plan 94 tonei piese de schimb pentru tractoare, 692 tone pirită, cupriferă, 1056 tone .pește, proaspăt, 206 tone conserve de pește, 126 tone. ulei comestibil și altele. Numai fabrica .„Cimentul păcii“ din,Medgidia, în săptămîna, record organizată în cinstea zilei, de 1 Mai, a dat patriei peste plan 1524 tone ciment, , 691 tone.clincher, și 899.000 lei .economii, în loc de 620.000 lei, cît se angajase. Regiunea noastră se mîndrește , cu muncitori fruntași ca tovarășii Aron Nicolae, Mudin Ameț, Garabă, Roman de la „Cimentul, păcii“ Medgidia, Ene Nicolae, Rădulescu Ion, Caragață Vasile de la S N.M.C., Bogdan Gheorghe, Druță Alexandru de la fabrica de ciment din Cernavoda, Ciulis Gheorghe, Matei Tudor de la I.M.U.M., Novac Ion, Purcărea Ion și Zaharia Gheorghe din portul Constanța, cît și cu pescarul fruntaș Trofimov Cornel de la întreprinderea piscicolă Tulcea, cu tractoriștii fruntași Mușat Vasile de la S.M.T. Hagieni și Huculici Dumitru de la G.A.S. Ovidiu, și cu ei mulți alții. Cinste muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor care, prin activitatea lor, fac să crească producția și productivitatea muncii 1 Tovarăși. Mari prefaceri au avut loc și în viața satelor noastre.Țărănimea muncitoare, altădată subjugată și umilită de moșieri, este astăzi pentru totdeauna stăpînă pe pămîntul pe care-l muncește. Ajutați puternic de stat, cu mașini și unelte agricole, semințe, credite, îndrumări agrotehnice, țăranii muncitori muncesc mai bine pămîntul,sporesc producția agricolă, contribuie la îmbunătățirea aprovizionării industriei, ,a oamenilor muncii de la orașe, la ridicarea propriului lor nivel de trai. Măsurile luate de partid și guvern pentru continua dezvoltare a achizițiilor și contractărilor vor contribui la: creșterea producției și productivității agricole, la dezvoltarea schimbului de mărfuri între oraș și sat, baza economică a alianței dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare. Țărănimea noastră muncitoare și-a însușit și urmează politica leninistă a partidului nostru de transformare socialistă a agriculturii. De aceea, socialismul a cucerit puternice poziții în satele regiunii noastre. In prezent, peste 87 la sută din totalul familiilor de țărani muncitori și peste 83' la sută din suprafața agricolă a regiunii este în sectorul socialist. Gospodării agricole colective ca cele din comunele Comana, Negureni, Ioan Corvin, Topalu, Săveni, Gura Vodă și multe altele se consolidează din punct de vedere economic și organizatoric, constituie exemple demne de urmat pentru celelalte gospodării colective și centre de atracție a țăranilor muncitori cu gospodării individuale, contribuie la accelerarea ritmului de transformare socialistă a agriculturii. Comitetul regional de partid cheamă pe toți țăranii muncitori individuali, pe țăranii întovărășiți, să pășească cu încredere pe drumul marii gospodării — gospodăria agricolă colectivă — drumul belșugului și al bunăstării. Dezvoltarea economiei naționale a făcut posibil ca partidul și guvernul nostru să ia măsuri menite să asigure creșterea nivelului de trai al poporului muncitor. Toate aceste înfăptuiri arată cît de prețioase sînt cuceririle poporului nostru muncitor, în anii de cînd el este stăpîn în patria sa, arată voința lui neabătută de a-și făuri o viață nouă, de a construi socialismul. Alături de el, în regiunea noastră, luptă oamenii muncii slavi, turci, tătari, greci, armeni, care au același țel: întărirea patriei lor comune, Republica Populară Romînă. Acestea au fost posibile, dragi tovarăși, datorită patriotismului și hărniciei poporului nostru, datorită alianței de nezdruncinat dintre muncitori și țărani, datorită conducerii înțelepte a partidului nostru drag. Partidul Muncitoresc Român, Tovarăși și tovarășe, Patria noastră, Republica Populară Romînă, este um factor activ în lupta pentru întărirea și consolidarea lagărului socialist, pentru apărarea păcii. Întărirea continuă a patriei noastre înseamnă, în același timp, întărirea marelui lagăr al țărilor socialiste, în (Continuare în pag. a II-a) începe demonstrația oamenilor muncii Este ora 10,20. Cele două fanfare aliniate în fața tribunii dau semnalul începerii demonstrației oamenilor muncii, cu prilejul zilei de 1 Mai. Acordurile marșului vioi, intonat de fanfare, se aud acum în tot orașul răspîndite prin pîlniile difuzoarelor. Rîurile de oameni, cei peste 40.000 demonstranți masați pe străzile principale din centrul orașului Constanța se pun în mișcare. Sunt reprezentanți de frunte din aproape întreaga regiune. Oameni ai muncii din industrie, transporturi și comerț, din agricultură, țărani colectiviști, mecanizatori, sunt lucrători din aparatul administrativ de stat, militari, pionieri și copii. Sunt femei gospodine care participă cu elan la înfrumusețarea orașului nostru. Toți au venit în această zi de sărbătoare a primăverii, a muncii și a înfrățirii oamenilor muncii din întreaga lume să raporteze partidului succesele lor dobîndite în muncă, succese care fac ca regiunea noastră să fie din ce în ce mai bogată și mai înfloritoare, ca patria noastră să fie mai puternică. Se demonstrează într-o notă de puternic entuziasm. Uriașa coloană a demonstranților este deschisă de un grup masiv de stegari. Sunt peste 200 fruntași în producție, fruntași ai întrecerii socialiste, din întreprinderile industriale de bază și din instituțiile administrative. Iată-l în fruntea tuturor pe Nicolae Vîrlan, muncitor electrician fruntaș din cadrul uzinei electrice port, un bătrîn muncitor de port, dar mai tînăr cu fiecare 1 Mai prin faptele sale. Din grupul de stegari mai recunoaștem și alți fruntași de seamă ai întrecerii socialiste : Gheorghe Mosor, sudor, autor a mai multor inovații din cadrul I.C.C., Gheorghe Săndulescu, tinichigiu, șef de partidă, și Artur Manoliu, strungar din cadrul Atelierelor C.F.R. Palas, Pîrvu Constantin, maistru din cadrul secției mecanică montaj de la S.N.M.C., Ion Vlădoiu, inspector de investiții, fruntaș în muncă de la Banca de Investiții. Despre faptele cui să vorbești mai întîi ? Ei și alții ca ei, mulți, aflați în restul coloanei au făcut ca întreprinderile în cadrul cărora lucrează să poată raporta în această măreață zi îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan. In timp ce ultimii stegari trec prin fața tribunii, se aude puternic răpăit de tobe și sunet de trompete. Vin pionierii. Mai iuții florile vieții Acum, în lungul străzii, se revarsă parcă o minunată pajiște de maci. Sînt pionierii, vlăstarele patriei noastre, ale căror cravate flutură în adierea dimineții primăvăratice, dînd străzii o înfățișare șî mai sărbătorească. In sunetele trompetelor, în ritmul tobelor, ei pășesc voioși prin fața tribunii, mulțumind partidului, părinților lor pentru viața fericita, lipsită de griji ce le este astăzi hărăzită. Cu stegulețe roșii în mîini, cu flamuri albe, albastre, coloane nesfîrșite de flori ale vieții trec și trec în pas sprinten, prăznuind laolaltă cu cei vîrstnici măreața sărbătoare a muncii. O dată cu ei, de sus, soarele se cerne și mai darnic prin pînza ceții destrămată acum. Voioși, sprinteni, pionierii orașului nostru își aduc bucuria și salutul acestei mărețe sărbători a muncii. Tată-l e pe pionierele Eugenia Pestriți și Luiza Borzachian, amîndouă colege în clasa a V-a a școlii nr. 13, trecînd vesele și fericite prin fața tribunii. In cinstea acestuia Mai, ele au fost fruntașe la învățătură, obținînd numai note de 5. La fel și Ion Suciu și Dumitru Marian, elevi îiî clasa a VlI-a a școlii medii mixte nr. 3, au obținut note bune. Acesta e darul care ei au ținut să întîmpine ziua de 1 Mai, înmănunchind împreună cu realizările părinților lor minunatul dar închinat sărbătorii de 1 Mai. Și ca ei sînt mulți, mulți pionieri. Cinstea de a face parte din această organizație, de a purta Cravata roșie, părticică din eroicul steag de luptă a clasei muncitoare, îi fac să pășească din succese în succese. Iată-i și pe membrii Casei pionierilor. In față au orchestra. In imediata apropiere a orchestrei trec celelalte cercuri ale artiștilor amatori, cercul de radiofoniști, aeromodeliști etc. Pionierii noștri și-au pus în gînd să cucerească toate tainele științei și culturii. Și cu siguranța ei le vor cuceri. Astăzi le sînt hărăzite toate posibilitățile. Orice vis oricît de îndrăzneț se materializează în faptă, datorită grijii și condițiilor ce le sînt create de către partidul și guvernul nostru. Trec apoi coloane nesfîrșite de elevi ai școlilor din cuprinsul orașului nostru. Demonstrează tînăra noastră generație, schimbul de mîine al părinților și fraților mai mari, care astăzi traduc din fapte năzuințele de viață ale clasei muncitoare, construirea unei patrii a muncitorilor și țărănilor, patrie a socialismului. Coloana lucrătorilor din industrie trece acum prin fața tribunii forța industrială a orașului nostru. Sunt mii și mii de oameni ai muncii. Dobrogea, ținută sub regimurile burghezo-moșierești într-o cruntă stare de înapoiere economică, are acum o industrie înfloritoare. Pe harta regiunii Constanța au apărut întreprinderi industriale noi: I.M.U.M., „Cimentul păcii“ Medgidia, termocentrala Ovidiu II și multe altele. Coloana lucrătorilor din industrie este deschisă de către muncitorii, tehnicienii și funcționarii de la SN.M.C. Cu puțin înainte de începerea demonstrației, ei au avut prilejul să se bucure de încă un succes al întreprinderii, închinat zilei de 1 Mai, apariția primului număr al gazetei de uzină. „Ecoul șantierului", proaspăt ieșit de sub tipar, le-a adus cele mai noi știri din întrecerea socialistă în cinstea acestei mărețe sărbători. Pe deasupra coloanei flutură o mare de steaguri purpurii și tricolore. Mulți dintre participanți poartă portretele conducătorilor de partid și de stat din țara noastră, din Uniunea Sovietica și din celelalte țări de democrație populară. Un grafic sugestiv indică că planul global de producție al șantierului a fost îndeplinit în proporție de 102 la sută, iar planul producțieimarcă în proporție de 105,88 la sută. Un muncitor vînjos poartă cu mindrie un steag purpuriu brodat cu fir auriu. Din asta ghicim că grupul imediat următor este format din muncitori din secția navală, secția fruntașă a șantierului. In rîndurile demonstranților de la S.N.M.C. sînt nenumărați fruntași în producție: Stoian Vasile, Știrbu Victor, Stamate Neagu, Ionescu Gheorghe, Lungu Nicolae, toți acei care și-au exprimat prin muncă avîntată bucuria pentru această măreață sărbătoare. Un car alegoric poartă un uriaș glob pe care, de jur împrejur, stă scris în toate limbile popoarelor cuvîntul pace. Da, aceasta este lozinca cu care demonstrează muncitorii de la L.N.M.C. și toți ceilalți, în această zi de sărbătoare a primăverii și a muncii înfrățite. Pentru ca tabloul alegoric să fie și mai sugestiv, în jurul acestui uriaș glob, pe carul alegoric, se află un grup de bărbați și femei îmbrăcați în costumele naționale ale diferitelor popoare, simbolizînd înfrățirea, solidaritatea oamenilor muncii de pretutindeni, unitatea lor de nebiruit în apărarea păcii. In rînduri dese, lucrătorii de la L.N.M.C. trec mereu prin fața tribunii scandînd lozinci și urale. Privindu-i, simți o nemărginită bucurie și dorința de a striga din adîncul inimii: Cinste vouă muncitorilor din colectivul Șantierului naval maritim Constanța care luptaui pentru îndeplinirea indicilor de plan, cinste vouă fruntași ai întrecerii socialiste care ați venit astăzi să depuneți prinosul vostru de fapte în fața conducătorilor de partid și de stat, în fața tuturor celor prezenți la această mare sărbătoare . Ia încheierea coloanei demonstranților de la S.N.M.C. trece cercul dramatic și coregrafic, fruntaș în cadrul celui de-al IV-lea concurs pe țară, și un alt car alegoric reprezentînd în mod foarte sugestiv producția șantierului : un vas de o mărime apreciabilă din al cărui coș iese o trîmbă de fum, trece parcă plutind pe valuri, prin fața tribunii, salutînd cu sunete prelungi de sirenă. O pancartă ivită în colțul sting al tribunii ne anunță că vin acum muncitorii, inginerii și tehnicienii de la Centrul mecanic Constanța. Au venit și ei la marea demonstrație a oamenilor muncii prilejuită de 1 Mai, ziua solidarității internaționale a tuturor celor ce muncesc. Trebuie să arătăm că acest colectiv este de mai multe ori deținător al steagului de întreprindere fruntașă pe țară în ramura respectivă. In luna trecută, planul producției globale a fost îndeplinit în proporție de 152,1 la sută, iar la reparații tractoare în procent de 152,7 la sută. Continuînd cu și mai mare avînt întrecerea socialistă, ei au obținut în cinstea zilei de 1 Mai și steagul roșu de fruntași ai întrecerii socialiste, decernat de către comitetul orășenesc de partid și consiliul sindical local Constanța. In fruntea coloanei lor trece un car alegoric, reprezentînd momente din munca lor de zi cu zi. Iată-11 pe strungarul Stan Andrei, alături de strungul său, trecînd prin fața tribunii în carul alegoric. El a reușit în schimbul de onoare să obțină o depășire de normă de 403 la suta. In medie, acest tînăr muncitor obține depășiri de normă de 350 la sută zilnic. Pe strungul său sălășluiește de multă vreme stegulețul de fruntaș. Harnicii muncitori, și tehnicieni , din cadrul acestui centru mecanic au mărit productivitatea muncii în cinstea zilei de 1 Mai cu 71,3 la sută peste sarcina planificată, au realizat o reducere a prețului de cost de 10,2 la sută, privind producția comparabilă față de aceeași perioadă a anului trecut. Prin descoperirea și folosirea rezervelor interne, prin aplicarea unor noi procedee de muncă ei au realizat o economie de aproape 200.000 lei. Un rol important în dezvoltarea întrecerii socialiste în cadrul Centrului mecanic Constanța l-au avut comuniștii. Iată numai un exemplu : comunistul Ion Radu, tur (Continuare în pag. a II-a) *1