Dobrogea Nouă, februarie 1958 (Anul 11, nr. 2962-2985)

1958-02-01 / nr. 2962

Organ al Comitetului Regional P. M. R. Constanța și al Sfatului Popular Regional SÎMBĂTĂ 1 FEBRUARIE 1958 ANUL XI Nr. 29624 pagini 20 bani 19 lltEi PSPliil ÉÉE-i ü mutai Éii Adunările pentru dări de seamă de sfîrșit de an in G. A. C. sunt pesfirșite. Cu această ocazie colectiviștii au analizat munca desfășurată anul t trecut pe linia întăririi economico-organizatorice a gospodăriilor colective,criticind cu asprime lipsurile ce au existat, cu scopul de a le lichida șii fiind îndrumați de către organizațiile de partid, au ales în consiliile de conducere pe cei mai harnici, mai pricepuți, mai cinstiți și mai gospodari dintre ei. ÎN UNANIMITATE Pe comunistul Nicolae Străjoiu îl cunosc toți colectiviștii din satul Turda, raionul Istria. Despre el au vorbit la adunarea generală tovarășul Dumitru Apostol, prim-secretar al comitetului raional de partid, cît și numeroși colectiviști care au luat cuvîntul la discuții și îl cunosc de mult timp. Cînd s-a pus la vot, adunarea generală a colectiviștilor din Turda l-a ales în unanimitate ca președinte al gospodăriei pe harnicul colectivist Nicolae Străjoiu. Toți membrii colectiviști sînt siguri că, avînd în fruntea lor pe cel mai harnic dintre ei, un om priceput și cinstit, gospodăria colectivă va prospera, se va întări din punct de vedere economic și organizatoric iar viața lor va fi mai frumoasă, mai îmbelșugată. INGINERUL GOSPODĂRIEI Entuziasm, încredere în viitor, conștiinciozitate și multe altele sunt calitățile pe care colectiviștii din satul Tariverde,raionul Istria, i le-au atribuit pe bună dreptate inginerului din gospodăria lor, Moacă Vasile. El a lucrat anul trecut în gospodăria colectivă alături de colectiviști, îndrumîndu-i cu vorba și cu exemplul său personal în toate domeniile de activitate; el i-a ajutat să înțeleagă rostul metodelor agrotehnice noi, contribuția acestora la ridicarea producției agricole și a nivelului de viață. Acum toți membrii gospodăriei colective, tinerii și vîrstnicii, îl stimează ca pe învățătorul lor și-l prețuiesc ca pe un prieten bun. De aceea în adunarea generală care s-a ținut zilele trecute ei l-au ales pe inginerul agronom Moacă Vasile să le fie președinte. Colectiviștii din Tariverde n-au greșit cînd au făcut o asemenea alegere. Ei sînt siguri că tînărul inginer Vasile Moacă, alături de ceilalți membri din consiliul de conducere, cum sînt comunistul Costel Rădulescu, Costică Bogdan, C. Nicolae, C. Dimcea și ceilalți, alături de brigadieri ca Gh. Bara, M. Gherghișanu, Gh. Ciuma, Constantin Popescu și Anghel Bazavan, nu le va înșela speranțele. (De la C. Lalimitra, coresp.) (Continuare în pag. a III-a) Nerealizarea planului de producție la pescuitul de larg a caracterizat fiecare an de activitate al întreprinderii piscicole Constanța, aceasta contribuind la menținerea costului ridicat al peștelui pescuit. Fără de înzestrarea ce a avut-o in anul 1957 pescuitul marin de larg, nu este justificată realizarea de numai 47 la sută din plan, la care, în afară de cauzele ce nu au putut fi influențate de noi (starea timpului, migrația aglomerărilor de pești industriali) au contribuit cauze ce puteau fi înlăturate de înșireprindere sau de organele superioare. O mai bună organizare a pescuitului de larg, înseamnă asigurarea unor măsuri care să ducă la înlăturarea totală sau parțială a unora din cauzele care au contribuit la nerealizarea planului de producție. Dintre aceste măsuri, prima ar fi pregătirea brigăzilor, adică încadrarea fiecărui pescador cu personalul necesar, avînd în vedere ca brigăzile să fie echilibrat formate, din punct de vedere al calificării echipajului. Acest lucru fost început și urmează a fi definitivat în luna februarie. Pentru a se putea executa pescuit cu rezultate mai bune un la depărtare mare de portul de bază, este necesară organizarea acestuia, în așa fel, încît să se asigure pierderi de timp cît mai puține, un ajutor efectiv intre brigăzi și condiționarea și transportul peștelui la portul de bază, în condiții optime. Organizarea pescuitului pe formații de cîte 3 pescadoare, care să lucreze pe baza unui regulament,va asigura: # O repartiție judicioasă pescarilor în brigăzi. # Formații de cîte trei pescadoare. # Dotarea vaselor cu unelte corespunzătoare. # Urgentarea confecționării pieselor de schimb pentru motoare. 9 îmbunătățirea transportului de pește. # Pregătirea temeinică a campaniei pescuitului de primăvară. — o disciplină mai bună în fiecare brigadă din formație. — contribuția la pescuit a fiecărui tip de pescador, cu toate că diferă gradul lor de mecanizare, ele putîndu-se ajuta, la nevoie, în cadrul formației. — transportul peștelui (în cazul că se prind cantități normale) de către un singur vas pe formație, celelalte două rămînînd la pescuit, cîștigîndu-se astfel timp. In acest fel se va înlătura neajunsul din anul 1957 cînd, vasul „Octombrie Roșu“, neputînd face față, aproape fiecare pescador a trebuit să aducă peștele la bază. De asemenea, în caz de nevoie, formația lucrind în aceeași pescadoarele din cadrul ei sezonă, pot ajuta reciproc, fără a sili pescadoarele altor formații care nu sunt cointeresate, să piardă timp. Asigurînd fiecărei formații suficiente lăzi și gheață, peștele va fi transportat în condiții mai bune la bază, decit pînă acum. A doua condiție principală în obținerea unor rezultate mai bune la pescuitul de larg, este dotarea brigăzilor cu cele necesare și, în primul rînd, cu unelte de pescuit corespunzătoare. Pentru anul 1958, este necesar și se va asigura pentru toate pescadoarele unelte corespunzătoare obiectului principal al pescuitului : pălămida. De asemenea, brigăzile au asigurate paragate și nada necesară pentru începutul campaniei de pescuit. In perioada de pregătiri, trebuie să asigurăm pescarilor de larg condiții pentru repararea uneltelor, echipament de protecție și provizia necesară începerii campaniei pescuitului de primăvară. Dar, pregătirea completă a pescadoarelor înseamnă și reparația lor, la corp și Ing. TIPA VIRGIL, directorul întreprinderii piscicole Constanța la Angajamente nivelul sarcinilor noi Anul 1957 a fost încheiat de muncitorii Centrului mecanic Tulcea cu un frumos bilanț. Față de anul 1956, anul trecut producția globală a întreprinderii a crescut cu 9,3 la sută, iar în sectorul principal — reparații motoare și tractoare — cu 15,1 la sută. Aceste rezultate au însuflețit și mai mult munca în cadrul întreprinderii, au dat avînt întrecerii socialiste încădin primele zile ale noului an. Zilele trecute cînd s-a prelucrat cu toți salariații întreprinderii sarcinile de plan pe anul curent, muncitorii s-au angajat să depășească planul de producție globală și marfă cu 4 la sută, pînă la 15 decembrie a. c., planul de reparații motoare și tractoare să fie pășit în echivalențe cu 2 la sută de să se realizeze peste sarcina planifificată 5 tone piese diferite. In acest an productivitatea muncii va fi mărită cu 4 la sută peste sarcina planificată și se vor realiza economii în valoare de cel puțin 100.000 lei. Pentru îndeplinirea ritmică a planului pe acest an și pentru a face să crească productivitatea muncii, conducerea tehnico-administrativă a Centrului mecanic Tulcea a stabilit un plan de măsuri tehnico-organizatorice, care apoi a fost prelucrat cu muncitorii și îmbunătățit cu ajutorul propunerilor lor. Astfel, în cursul acestui an se va prelungi linia de transport a motoarelor din hala de montaj pînă la bancurile de rodaj, se va organiza o secție de recondiționări complexe și se vor folosi o serie de dispozitive noi care vor îmbunătăți simțitor procesul de producție și vor ajuta muncitorilor să-și îndeplinească angajamentele luate cu ocazia prelucrării sarcinilor de plan pe anul 1958. N. MOCANU, coresp. 0 gospodărie tinără cu mari perspective De curînd toți colectiviștii din Sarichioi s-au adunat să asculte și să discute darea de seamă, să facă bilanțul muncii pe primul an și să stabilească sarcinile și măsurile ce trebuie luate pentru o muncă și mai rodnică în anul 1958. Din darea de seamă cît și din discuțiile purtate s-a putut observa că, deși foarte tînără, gospodăria colectivă din Sarichioi a obținut succese deosebit de frumoase, asigurînd venituri însemnate membrilor ei. Colectivistul Rodion L., care a efectuat anul trecut singur 328 zile-muncă, a primit mari cantități de produse ca cereale, cartofi, vin și altele precum suma de 2.545 lei. Colectivistul Chiriștia Calistrat, care a efectuat în gospodărie 233 zile-muncă, lucrînd numai în lunile de vară și o parte din toamnă, a primit pe lîngă produse și suma de 1.818 lei. Calculîndu-se valoarea produselor primite, la care s-au adunat și banii primiți de colectiviști la ziua-muncă, s-a văzut că valoarea zilei-muncă, pe anul trecut, primul an de muncă în gospodăria colectivă, a fost de 32 lei. Dacă așa a fost după un an, mai precis după numai cîteva luni de muncă în colectivă, ceva mai tîrziu, la cît va ajunge valoarea fi zilei-muncă ? La această întrebare colectiviștii din Sarichioi vor afla răspunsul în toamnă. Pînă atunci ei muncesc cu dragoste și sîrguință să facă din gospodăria lor o gospodărie mare, puternică și înfloritoare. PRICOP TEODOR, coresp. -------— Repară uneltele agricole Pentru a putea trece la efectuarea lucrărilor de primăvară din primele zile bune, colectiviștii din Cobadin, pe lîngă selectarea semințelor, au și o altă preocupare. Ei muncesc de zor la repararea uneltelor agricole. Pînă în prezent au fost reparate 5 semănători din 7 și 45 pluguri din cele 68 cîte are gospodăria de reparat. Colectiviștii Dochie Ștefan, Vasile Adam, Prosaniche Gh., Ghiță T. Gh. sînt cei care desfășoară o muncă susținută în atelierul de reparații și s-au angajat să dea gata în termen toate uneltele agricole. à Regiunea se pregătește de alegeri  din aceste zile pentru a verifica listele de alegători spre a se convinge că nu sunt omiși și că In felul acesta își vor putea exercita dreptul de vot la 2 martie an. Redăm citeva aspecte de la diferite centre de afișare a listelor de alegători de fie cuprinsul regiunii. In toate orașele și satele regiunii noastre, comitetele executive ale sfaturilor populare au afișat copii de pe listele de alegători. Conștienți de îndatoririle lor cetățenești, numeroși alegători își fac vreme t!B!lll!KIIIIIB!l]l!BIIIIIHI!l!WI!l[IHIII];Bslll!!SSIll!IBil!!l>n!llHlilllHI!IIIBIillllBI!IIIBIII!!B!iI!!Rli!!!HI!!!!E[!!!!!BfllllBni!H!!!!';S;:'!liiiillinmirai!!!mBlIRN La sediu statului popular orașenesc Constanta vin zilnic zeci de cetățeni pentru a verifica listele de alegători. In clișeu! O parte din cetățeni consultind listele de alegători. Corespondenții ne scriu despre ultimele propuneri de candidați F. D. P. Sprijinul deputatului s-a făcut simțit peste tot. Cuvintele acestea au putut fi auzite cu ocazia adunării care a avut loc de curînd în comuna Horia din raionul Hîrșova, în circumscripția electorală comunală nr. 10 de la mai multi alegători. Corespondentul nostru Preoteasa Constantin, care ne trimite vești de la această adunare, subliniază că alegătorii prezenți la adunarea de desemnare a candidatului F. D. P. și-au manifestat încrederea deplină în deputatul lor STAN TLIE, directorul S.M.T.-ului Horia, pe care l-au propus din nou candidat al F. D. P. în apropiatele alegeri de deputați în sfatul popular comunal. „Sprijinul deputatului nostru — au subliniat cei mai mulți alegători — s-a făcut simțit nu numai la S. M. T. unde planul anual global a fost îndeplinit anul trecut în proporție de 106 la sută, unde s-au îmbunătățit mult condițiile de viață și de trai ale mecanizatorilor prin dotarea dormitoarelor și cantinei cu mobilier, construcția unei băi, amenajarea unui parc, dar și în comună prin extinderea rețelei de radioficare etc.“. •ar Iijr circumscrierea electorală regională nr. 45 a fost propusă candidată F. P. P. tînăra colectivistă V01.CU I. IOANA. Voicu Ioana — au arătat în cuvîntul lor de susținere cei mai mulți participanți — este o vrednică harnică membră a gospodăriei colecșitive din comuna Istria. In scrisoarea sa, corespondentul Orodel Nicolae ne mai informează că alegătorii au mai propus drept candidat al F.D.P. pe colectivistul DINU DUMITRU. •At •t l cum cîteva zile — își scrisoarea corespondenta începe Suciu Elisabeta — ln cultural din comuna Dobromir căminul Vale a avut loc o adunare cetățenească. Cu această ocazie alegătorii circumscripției electorale regionale nr. 18 au desemnat drept candidat al F.D. P. pe colectivistul LAZĂR DONCIU. Intr-o altă adunare care a avut loc în ea Scrisorile pe care ni le aduce zilnic poștașul cuprind o seamă de aspecte, de preocupări ale oamenilor muncii din orașele și satele regiunii noastre. Unele din ele sosite în ultima zi a acestei luni, se referă la evenimentele care au loc mai in fiecare comună și anume la adunările de desemnare a candidaților F.D.P. Intr-adevăr, aceste adunări pot fi socotite evenimente, pentru că, cu acest prilej, locuitorii satelor au făcut bilanțul realizărilor obștești de pînă acum, obținute cu ajutorul celor aleși ca deputați in sfaturile populare. Tot acum ei propun din mijlocul lor pe cei mai buni care să-i reprezinte în continuare in organele puterii locale de stat. Din aceste scrisori vom spicui cîteva aspecte, de ultimele adunări de desemnare la a candidaților F. D. P. Ziul circumscripției comunale nr. 4 legătorii au propus drept candidați F. D. P. în alegerile de deputați în loturile populare pe tov. SAMOILA dASILE, colectivist. In după-amiaza zilei de 21 ianuarie — ne informează tov. Bălan Nicolae, grupuri, grupuri de cetățeni în majoritate ce eriști se îndreptau către Casa de culuiră din centrul orașului Medgidia, capul întrunirii la care mergeau moșteau cu toții. De aceea, înainte de a ajunge în sală, fiecare se ținea la cel pe care ar trebui să-l proună candidat F.D.P. In momentul cînd adunarea și-a îneput lucrările, din mijlocul celor peste 200 de participanți s-a ridicat tov. ’anturu Ștefan care a propus dreptandidat al F.D.P. pe tovarășul DRA iOMTR MARIN, directorul C.C.L. „Corerț Mixt", un vechi ceferist, un bun lospodar și un fruntaș de seamă, care onduce cu multă dragoste organizaia rnmperiala a aracului Morîcrkan nrn adunarea alegătorilor care au avut loc la școala elementară din comuna Valea Nucarilor, raionul Tulcea — ne informează tov. Condrut Dumitru — a fost propus candidat al F. D. P. pentru alegerile de deputați în sfatul popular raional tov. GHEORGHE ION, directorul S.M.T.-ului Valea Nucarilor. De asemenea, a mai fost propus drept candidat al F. D. P. pentru circumscripția regională nr. 81 colectivistul NICHITA SIMIONOV. Ca și în alte comune, în comuna Ovidiu din raionul Medgidia— ne scrie tov. M. Chemaleidin — au loc adunări pe circumscripții în care alegătorii își desemnează din rîndul lor candidații F. D. P. Pînă acum au fost propuși drept candidați ai F. D. P. tov. SABIE GHEORGHE, președintele comitetului executiv al sfatului popular comunal, pentru circumscripția electorală comunală nr. 1., MAXIM GHEORGHE, președintele cooperativei, pentru circumscripția electorală comunală nr. 3. BALTA SOFIA, învățătoare, pentru circumscripția electorală comunală nr. 16, COSIMBESCU ELENA, învățătoare, în circumscripția electorală comunală nr. 17 și IONUS M. LUTFI, brigadier colectivist, în circumscripția electoral nr. 20. Tot în ultimele zile ale acestei luni au avut loc adunări pentru desemnarea candidatului F.D.P. și la întreprinderea de ateliere și materiale de construcții Constanța. Harnicul colectiv de aici a desemnat candidați în alegeri pentru circumscripția electorală orășenească nr. 159 pe tovaășa NINULESCU SILVIA iar pentru circumscripția nr. 137 pe tovarășul COSMA CONSTANTIN. * * VERA VASILE, După cum ne anunță corespondentul nostru Tudorache Gheorghe, zilele acestea în sala de festivități a sfatului popular oraș Vasile Roaită, cetățenii circumscripției electorale nr. 9 orășenești s-au adunat în număr destul de mare pentru a propune candidatul circumscripției. Unul dintre vorbitori, Pîslaru, lucrător la C.F.R., a propus drept candidat pe STOICA DUMITRU, președinte al sfatului popular orășenesc Vasile Roaită. Vorbitorul a arătat, printre altele, că în această funcție, Stoica Dumitru a muncit cu multă dragoste și a acordat toată atenția lucrărilor de gospodărire și înfrumusețare a orașului. De asemenea, vorbitorul a amintit că Stoica Dumitru este propus candidat pentru a doua oară datorită muncii rodnice pe tărîm obștesc pe care a desfășurat-o pînă acum. Dintre cei prezenți propunerea a mai fost susținută de Voiculescu Gheorghe, Voicu Aglaia, Păun Aurica și alții. Toți cei prezenți au fost de acord in unanimitate ca Dumitru Stoica să fie candidat al circumscripției orășenești nr. 9. In circumscripția electorală raională nr. 5 Pecineaga a fost propus să candideze tovarășul DRĂGUȚ ION. Cei prezenți la adunarea pentru desemnarea candidaturii sale s-au angajat să-l sprijine în muncă pentru înfăptuirea tuturor acțiunilor cu caracter gospodăresc. BADILA MOISE •m . a Consultînd listele de alegători N. Vodă Cetățenii din satele raionului Negru Vodă au trecut la verificarea listelor de alegători încă din primele zile de la afișarea lor. Colectivistul Nedeleaniu n-a mai ținut seama de cele Ma63 de ierni ale sale, plus aceasta destul de friguroasă, și chiar în dimineața cînd s-au afișat listele, și-a luat tovarășul de drum, bastonul, și încetîncet a ajuns la sfat. „Bine moș Marine, de ce n-ai lăsat să vină copiii să verifice listele ?“ l-a întrebat la centru un colectivist. „Apoi, a răspuns puțin contrariat moșul — pînă n-oi vede eu negru pe alb nu mă simt împăcat”. Și, în cursul primei și celei de a doua zi au venit să-și verifice numele în liste peste 200 de cetățeni. La fel ca moș Marin, a ținut să fie printre primii la verificarea listelor de alegători și tinerii care votează pentru prima dată. Popa P. Ion din Mangalia și Trandafir Dumitru din Cobadin. De altfel, este și explicabilă graba cu care aceștia au mers la centrele de afișare, întrucît primul vot pentru ei constituie o adevărată sărbătoare. La centrul de afișare a listelor de alegători din comuna Osmancea a venit și bătrânul Ib Acmola, în vîrstă de 70 de ani. Hainele sale, mai păstrînd încă ceva din farmecul portului oriental, aduceau ceva original, specific locurilor. După ce și-a găsit numele trecut pe liste, mulțumit, Ib Acmola a povestit celor sosiți moș în același scop, printre care mulți tineri, cum se făceau alegerile pe vremea cînd la cîrma țării erau moșierii. „Noi, turcii, nici nu băga în seamă pe atunci. In alegerile din 1936 am dus să votez la Topraisar. Nu știu cum m-a dibuit, pentru că m-au luat la lovit niște ciomăgai și, de, și acum parcă-i văd. Așa era pe,atunci cînd noi turcii, n-aveam dreptul la nimic. Acum, după cum vedeți s-auschimbat multe. Și, poate că la fel a îi povestit celor adunați la sfat pentru verificarea listelor și moș Alim Seit Gospedin, colectivist din Cobadin în dimineața cînd și-a verificat numele în listele de alegători. f Adamclisi I Colectivistul Florescu Petre din comuna Alimanu, înainte de a se duce la colectivă trecut pe la sfatul popular. S-a oprit a în fața listelor de alegători și a urmărit numele înscrise la litera F. A terminat de parcurs întreg numerelor înscrise la litera cu șirul care începe și numele său și a rămas un moment nedumerit. O ia de la început. In cele din urmă Florescu Petre se convinge că atît el cît și soția sa n-au fost trecuți în listele de alegători. Un funcționar al sfatului, însărcinat cu această treabă, ascultîndu-l, îl înscrie numaidecît pe listele de alegători. Aceeași „surpriză“ au avut-o și Tudor Eugenia, Stoican Dumitru care, constatînd faptul că au fost omiși de pe listele de alegători, au făcut întîmpinări și au fost trecuți în fidele suplimentare. La sediile sfaturilor populare comunale din la Fetești Ionul Fetești, unde au fost afișate copiile listelor de alegători, e mare (Continuare în pag. a II-a) Candidații celor din comuna Piua Pietrii STAMATE NASTASE este unul dintre colectiviștii fruntași și buni gospodari din această Pentru aceasta cetățenii comună, circumscripției electorale comunale nr. 10 l-au desemnat candidat In alegeri. Cei din circumscripția electorală comunală , nr. 4 se mîndresc cu candidata lor in alegeri, colectivista fruntașă GIACEAVA ELENA. Ea este cunoscută ca o vrednică femeie ce participă cu drag la înfăptuirea multor acțiuni gospodărești. Unul dintre cei mai harnici gospodari, apropiat cetățenilor comunei, este și președintele comitetului executiv al sfatului popular, tov. DRAGOMIR NICOLAE. Propunerea sa în calitate de candidat în alegeri pentru circumscripția electorală comunală nr. II a fost susținută cu căldură de către cetățeni.