Dobrogea Nouă, martie 1959 (Anul 12, nr. 3292-3317)

1959-03-01 / nr. 3292

A A H Organ al Comitetului Regional P. M. R. Constanța și al Sfatului Popular Regional ANUL XII Nr. 3292 DUMINICĂ 1 MARTIE 1959 4 pagini 20 bani 10 ANI DE LA PLENARA DIN 3-5 MARTIE 1949 Dorim ca producția record din anul trecut să fie producția medie acest an An "Anul trecut, pentru prima dată, în gospodăria noastră, s-a organizat munca pe brigăzi complexe, reușindu-se să se obțină rezultate mult mai bune decît în ceilalți ani. In cadrul brigăzii, am avut o echipă care a realizat la porumb o producție medie de peste 4.000 kg la hectar. La grîu, pe o parcelă de 40 hectare, cultivată în anul 1957 cu mazăre, producția medie a fost de 2.600 kg la hectar. Aceste producții record ne-au arătat că avem mari posibilități să obținem producții mult sporite pe toate suprafețele. Condiții pentru descoperirea și valorificarea acestor posibilități avem: Mă refer la sistemul nou de organizare a muncii, precum și la faptul că brigada complexă permite ținerea unei mai bune evidențe a muncii fiecărui colectivist, în scopul aplicării retribuției muncii pe baza rezultatelor obținute. Tot pentru sporirea producției în acest an la toate culturile, toate echipele din brigada ce o conduc s-au pregătit temeinic. Fiecare brigadă a cărat, pe cîmp, în perioada de iarnă, peste 1.000 tone gunoi de grajd și mraniță. Pe o suprafață de circa 40 hectare însămînțată în toamnă cu grîu s-a aplicat azotat de amoniu, iar pe 50 hectare s-a împrăștiat mraniță. Pregătirile pentru însămînțarea culturilor de primăvară au fost de mult terminate în brigadă. Acum se lucrează la pregătirea solului pentru însămînțare, astfel ca această importantă lucrare să poată fi gata în timpul optim. Dorința noastră, a tuturor celor ce lucrăm în această brigadă, este ca în acest an să realizăm producții medii la toate culturile cel puțin la nivelul producțiilor record realizate anul trecut. Deci trebuie să obținem de pe fiecare hectar cultivat cu porumb peste 4.000 kg la hectar, iar la grîu să realizăm o producție medie de 2.000-2.500 kg la hectar. ZGTIRA paraschiv, brigadier, G.A.C. Floăieni Și în acest an vrem să fim fruntași pe gospodărie Anul trecut, brigada a IV-a de la gospodăria colectivă „Gheorghe Doja“ din Pecineaga, raionul Negru Vodă, s-a situat fruntașă pe gospodărie, realizînd la porumb o producție medie cu circa 700 kg mai mult decît celelalte brigăzi. Aceasta pentru că brigada noastră, sprijinită temeinic de brigada de tractoare de la S.M.T. „23 August“, a executat patru prașile mecanice și trei prașile manuale pe întreaga suprafață cultivată cu porumb. Prin aceste lucrări, s-a reușit să se mențină afinat pămîntul, împiedicînd evaporarea apei, ceea ce a făcut ca plantele să simtă mai puțin seceta. In acest an, la prelucrarea planului de producție, brigadierul Ion Zaman s-a angajat că va realiza pe toată suprafața repartizată brigăzii sale o producție medie de cel puțin 2.000 kg grîu la hectar și 2.600 kg porumb boabe la hectar. Discutînd cu colectiviștii care lucrează în brigada mea, am ajuns însă la concluzia că noi putem să depășim cu mult angajamentul luat de brigadierul Ion Zaman și să ne păstrăm și în acest an titlul de brigadă fruntașă. Brigada noastră fiind mare (are repartizată o suprafață de 1.100 hectare teren), este deservită de o brigadă completă de tractoare de la S.M.T. „23 August“. Terenul, atît cel însămînțat în toamnă cu grîu, cît și cel ce urmează a fi însămînțat acum, este bine pregătit. Pe o mare parte din suprafață s-au cărat și se cară încă îngrășăminte naturale. Brigada noastră fiind bine pregătită pentru muncile agricole din această primăvară, avem încredere că vom cîștiga întrecerea și în acest an. Geant Ibadula, brigadier, G.A.C. Pecineaga, Negru Vodă Au cuvîntul fruntașii de pe ogoare Ne străduim ca și in acest an să obținem recolte bogate Síat colectivist în gospodăria agricolă colectivă „Roza Luxemburg“ din , comuna Rahmanu, raionul Hîrșova. De 4 ani, consiliul de conducere și organizația de partid din gospodărie mi-au încredințat funcția de brigadier la brigada nr. 1 de cîmp. Primind sprijin permanent din partea conducerii gospodăriei și îndrumări din partea organizației de partid, încă din primul an am obținut rezultate frumoase în muncă, brigada mea fiind fruntașă pe gospodărie. In anul 1958, de pildă, de pe 265 ha. cultivate cu grîu, am obținut o producție medie la hectar de 1.350 kg., față de 1.100 kg. media planificată pe gospodărie, iar de pe soturile cultivate cu porumb, am obținut peste 1.600 kg, boabe la ha. Această realizare, în condițiile de secetă, de anul trecut, se datorește faptului că atît griul, cît și porumbul le-am însămînțat un teren bine pregătit, în timpii optimi și aplicând întocmai regulile agrotehnice. Spre exemplu, în primăvară, imediat ce timpul a permis, suprafața însămînțată cu grîu am nivelat-o și i-am rupt pojghița ce se formase în urma ploilor și a zăpezii căzute, folosind grapa de mărăcini, iar la porumb am executat 3 prașile manuale. Un ajutor prețios în munca mea am primit și din partea membrilor brigăzii. Ei au înțeles că numai printr-o muncă conștientă și de calitate se pot obține producții mari la hectar. Colectiviștii Ion P. Vasile, șef de echipă, Ion Alexandru, Maria C. Ioniță și alții sînt mîndria brigăzii noastre. Ei, în afară că muncesc cu dragoste, se ocupă și de ceilalți colectiviști, ajutîndu-i să execute lucrările la timp și de bună calitate. Pentru anul acesta, mi-am luat angajamentul ca, împreună cu brigada, să obțin cel puțin 1.500 kg.. grîu și 2.000 kg. porumb boabe la ha. Ca să realizăm și chiar să depășim aceste producții, vom aplica terenului o serie întreagă de lucrări. Unele le-am și făcut. De pildă, am transportat, pe loturile ce urmează a fi însămânțate cu culturi de primăvară, cantitatea necesară de îngrășăminte naturale. De altfel, gospodăria noastră a transportat în această iarnă peste 550 tone îngrășăminte naturale pe cîmp, acțiune ce o continuăm și în prezent. Apoi, ne-am ocupat tuturor de pregătirea uneltelor și mașinilor agricole, precum și de condiționarea întregii cantități de semințe necesară însămînțărilor de primăvară, condiționînd îînă zilele trecute 5.600 kg. orz, 7.000 kg. ovăz și 1.800 kg. floarea-soarelui. MIHAI ENACHE, brigadier la G.A.C. Rahmanu O. G. L. „Aprozar“ va deschide noi unități și piațete Printre măsurile tehnico-organizatorice luate de colectivul de conducere al O.C.L. „Aprozar“, în vederea sezonului, se numără și mărirea rețelei comerciale. In acest sens, O.C.L. „Aprozar“ a luat, încă de pe acum, măsuri pentru deschiderea cîtorva noi unități în orașul Constanța, a două piațete în Vasile Roaită și cîte o piațetă la Techir,ghiol, Eforie și Mamaia. Tot pe litoral, se vor mai deschide trei mici unități de desfacere a legumelor și fructelor. Conducerea acestei organizații comerciale a luat, de asemenea, măsuri ca volumul de Legume și fructe, care se va desface pe litoral, să crească cu peste 20 la sută față de anul trecut. X * în cuprinsul ziarului: Munca culturală de masă din raionul Negru Vodă, în sprijinul întăririi economico-organizatorice a G.A.C.-urilor — pagină specială — Manifestări care vor avea loc în cadrul sărbătoririi celei de a X-a aniversări a Mișcării mondiale pentru pace ÎNSEMNĂRI DIN G.A.S. JEGALIA Pentru sporirea rodniciei ogoarelor ln întrecere la transportul îngrășămintelor pe cîmp Colectiviștii din satul Izvoru Mare, raionul Medgidia, hotăriți să realizeze și să depășească producțiile planificate la grin și porumb, au folosit din plin timpul prielnic din ultimele zile pentru transportarea îngrășămintelor naturale la cîmp. Brigăzile de cîmp s-au chemat la întrecere pentru cea mai mare cantitate de gunoi dusă pe cîmp, iar rezultatele nu au intîrziat să se arate. Brigada I-a, condusă de Ali B. Mamill, a transportat ln citeva zile 85.00 kg, iar brigada a II-a a transportat, în același timp, aproape 100.000 kg 'gunoi putred 'pe cîmp, situîndu-se fruntașă din acest punct de vedere. Merită a fi evidențiată hărnicia manifestată de toți colectiviștii în îndeplinirea acestei sarcini, în mod deosebit remarcindu-se — așa după cum ne scrie corespondentul nostru Luciu Luca, — Murvet Amet, Mamet Peșt, Nicolae Sirbu, Ștefan Popa, Ion Goia și alții. In faza de activitate a S. M. T.-ului Castelu Sub îndrumarea cadrelor de tehnicieni de la S.M.T.-ul din comuna Castelu, membrii celor 7 gospodării colective deservite de această stațiune dau o atenție deosebită aplicării îngrășămintelor naturale pe terenurile gospodăriei, in scopul obținerii unor producții bogate la hectar. De pildă, în planul de producție al gospodăriei colective din comuna Mihail Kogălniceanu, se prevede obținerea unei producții de ISOP kg gria. Agronomul șef al S.M.T.-ului, ing. Osman Beslin, s-a deplasat in comună și a îndrumat colectiviștii să transporte și să împrăștie pe cultura de griu o mare cantitate de graniță. Ca urmare, membrii gospodăriei colective din comuna Mihail Kogălniceanu au transportat pe suprafața insămințată cu grin 850 tone mraniță și 260 tone gunoi putrezit pe terenul ce urmează a fi însămînțat cu porumb. De asemenea, colectiviștii din Siminoc, care au prevăzut să realizeze o producție medie de 2.800 kg porumb la ha, au transportat pe arătura executată din toamnă pentru această cultură 650 tone gunoi bine putrezit, iar pe cultura de griu, 450 tone mraniță. Cantități însemnate de îngrășăminte naturale au transportat pe cîmp și colectiviștii din Nisipari, Castelu, Poarta Albă, Galeșa și altele Un bilan bogat Colectiviștii din Plaionești, raionul Fetești, știu din experiență anului trecut, cind au obținut 1.400 kg griu la hectar, cită peste importanță au ingrășămintele naturale in sporirea producției agricole hectar. De aceea, încă de la începutul la acestui an, ei au întocmit un plan de măsuri cu privire la acțiunea de transportare la cima a tuturor cantităților de gunoi din comună. Fiecare zi bună ca și atelajele disponibile au fost judicios folosite in acest sens. Acum, cind s-a făcut bilanțul realizărilor din acest domeniu, s-a constatat că el este destul de bogat. După cum reiese din scrisoarea trimisă ziarului de tov. Mihai Constanțîn, colectiviștii din Platonești au transportat la cîmp aproape 1.000 tone gunoi putred de grană, care a și fost împrăștiat pe teren. Nu mai încape îndoială că producțiile colectiviștilor vor fi in acest an și mai bogate. S.M.T. Sibioara este fruntașă pe regiune la reparația mașinilor și tractoarelor. Dornici de a se menține pe loc de cinste, mecanizatorii, îndrumați și ajutați zi de zi de către organizația de bază P.M.R. cît și de conducerea stațiunii, au reușit ca odată cu ultimele zile din luna ianuarie să termine reparațiile și la mașinile agricole de vară. Astfel, încă la data de 31 ianuarie 1959 în stațiune s-au reparat cele 25 secerători-legători și 25 de batoze. In fotografie: Ultimul lot de secerătorilegători este gata pentru recepționat. Reduc rebuturile la maximum In atelierul de turnătorie al întreprinderii de construcții navale Tulcea, lucrează doi oameni pricepuți : brigadierul Zaharov Alexandru și turnătorul Boscenco Tudor. Cei doi comuniști au turnat, în vremea din urmă, circa 7.000 kg, piese-rulouri, lagăre, elice, bucșe, realizînd sub 1 la sută rebuturi. La turnarea a 8 pentagoane pentru cupele de drăgi, operațiune efectuată zilele trecute, nu s-a înregistrat nici un rebut. Pentru a obține asemenea succese, pricepuții turnători de la I.C.N.T. analizează temeinic materialul înainte de turnare, confecționează bine modelele și acordă multă ateniție formării. In foto , Zaharov Alexandru și Boscenco Tudor controlează riguros unul din pentagoanele pentru drăgi, turnat de ei. Angajamentele încep să se realizeze întregul colectiv al Fabricii „Cimentul păcii“ Medgidia a răspuns, cu aproape două săptămîni în urmă, chemării patriotice a celor 8 întreprinderi din capitală. Și cimentiștii n-au dat un răspuns formal. Răspunsul lor este propria convingere a fiecărui muncitor că trebuie și poate să obțină cît mai multe economii luptînd, în primul rînd, pentru realizarea și depășirea sarcinilor de pe an. Imediat după ce s-a răspuns la patriotica chemare a celor 8 întreprinderi, colectivul secției mori brute de la Fabrica „Cimentul păcii“ din Medgidia și-a intensificat eforturile. Astfel, în ziua de 15 februarie, tura condusă de comunistul Mudin Amet a obținut cea mai mare producție de pastă de pînă acum, realizînd astfel planul cu 180 la sută. Mai prejos nu s-au lăsat nici celelalte ture. Tura condusă de Guțu Aurel, candidat de partid, a realizat planul cu 162 la sută, iar tura condusă de Saul Murat, cu 121 la sută. La obținerea acestor succese deosebit de însemnate au contribuit, printre alții, și morarii Hașan Ion, Răit Amet și Rüsten Ali. Acest răspuns prin fapte vine să întregească entuziasmul cu care colectivul Fabricii „Cimentul păcii“ Medgidia a răspuns chemării celor 8 întreprinderi din Capitală. BARBU VASILE, coresp. iscscse*; NOI SUCCESE ". Sarcinile reieșite din yilenara C.C. al P.M.R. ” din 26—28 noiembrie 1958 și din Conferința regională de partid au stârnit un viu interes în rândul muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor din toate unitățile economice. Colectivele de muncă și-au analizat posibililitățile de îndeplinire și depășire a planului de producție înainte de termen, de valorificare a tuturor rezervelor interne, pentru a obține importante economii la prețul de cost. Recent, însă,traprinderile din regiunea noastră au răspuns cu entuziasm chemării celor 8 întreprinderi din Capitală, angajîndu-se să lupte pentru obținerea de cit mai multe economii. Răspunzând cu însuflețire chemării amintite, colectivul de muncă de la Fabrica de biscuiți și produse zaharoase din Constanța s-a angajat să obțină anul acesta o depășire a planului de producție în procent de 3 la sută, iar planul valoric să-l realizeze cu 7 zile înainte de termen. Măsurile tehnico-organizatorice propuse de conducerea unității, precum și cele propuse de muncitori, vor duce la o creștere a productivității muncii, față de cea realizată anul trecut, cu 2 la sută, și la obținerea unor economii în valoare de 120.000 lei, îndrumată în permanență de organizația de partid, conducerea fabricii, împreună cu comitetul de întreprindere, a luat cele mai eficace măsuri pentru a traduce în fapte angajamentele luate. Ca urmare, normele zilnice sunt depășite în toate secțiile. Astfel, brigada condusă de maistrul de fabricație Marcu J. Ilie a depășit planul de$ producției pe cele douăj1 decade ale lunii februarie în proporție de 4%, iar brigada „8 Mai, ” condusă de Cornescu Miljihai, a realizat o depășire* de 3 la sută. Rodnică etf și munca responsabilei ^ de la ștanță, Mărăcine * Elena, care obțină in fiecare decadă o de***1- #șire a normei de 12—13 la sută. Exemplul lor e* urmat și de alte lucrătoare și lucrători din cadrul Fabricii de biscuiți și produse zaharoase. ȘI V. GAȘPAR $ Chemarea celor 8 întreprinderi din Capitală este îmbrățișată de încă o unitate economică din regiunea noastră De la lansarea patrioticei chemări a celor 8 întreprinderi din Capitală sub mobilizatoarea lozincă „Fiecare muncitor, tehnician și inginer să dea cît mai multe economii în producție, prin creșterea productivității muncii, reducerea consumurilor specifice de materii prime, materiale, energie combustibil și îmbunătățirea și calității produselor, nu a trecut mult timp și ea a fost îmbrățișată de tot mai multe unități economice din orașul și regiunea Constanța. Răspunsurile sosite pe adresa redacției noastre dovedesc marea forță creatoare a oamenilor muncii, hotărîrea lor de a contribui tot mai mult la întărirea și dezvoltarea economiei naționale, la construirea unei vieți noi, luptînd pentru aplicarea în viață a sarcinilor izvorîte din hotărîrile plenarei C.C. al P.M.R. din noiembrie anul trecut Își ale Conferinței regionale de partid. Analizînd chemarea la întrecere lansată de cele 8 întreprinderi bucureștene și posibilitățile de realizare a planului și de reducere a prețului de cost, atît în consfătuirile de producție pe grupe sindicale cit și în adunarea pe întreaga unitate, obiectivul de muncitori, tehnicieni și ingineri de la I.R.T A. Constanța și-a luat angajamentul să realizeze planul de producție pe anul acesta în 11 luni și 10 zile, să reducă prețul de cost cu 1,2 la sută și să realizeze beneficii peste plan în valoare de 500.000 lei. In urma propunerilor făcute de muncitori și tehnicieni și în baza măsurilor tehnico-organizatorice luate de conducerea întreprinderii, cu sprijinul și sub îndrumarea organizației de partid, se vor realiza economii, prin reducerea prețului de cost, de peste 600.000 lei. Printre măsurile propuse, și care au început a fi aplicate, se numără recondiționări de piese, reducerea consumurilor specifice la materiale, piese, carburanți, cauciucuri etc. Economii însemnate se vor realiza prin înființarea unui atelier propriu de vulcanizare, prin utilizarea deșeurilor, precum și prin descoperirea și folosirea tuturor rezervelor interne. Aceste măsuri, luate ca răspuns la chemarea la întrecere lansată de cele opt întreprinderi din București, au și început să se aplice, iar rezultatele n-au intîrziat să se arate. Pînă acum s-au obținut economii însemnate la cauciucuri și la recondiționări de piese, precum și la utilizarea deșeurilor. Cu aceeași însuflețire luptă pentru a da viață măsurilor luate și conducătorii auto, care s-au angajat să realizeze economii la combustibil. Și faptele — așa cum spunea tov. Gh. Dăineanu, secretarul organizației de partid — vor dovedi că muncitorii și tehnicienii de la I.R.T.A.sînt oameni de cuvînt-