Dobrogea Nouă, mai 1959 (Anul 12, nr. 3344-3368)

1959-05-03 / nr. 3344

A f Organ al Comitetului Regional P. M. R. Constanta și al Sfatului Popular Regional "" 8 pggínfjo» banäNOT XII* Nr. 3344 DUMINICĂ 3 MAI 1959 ................„. ^—r.trJJ ***• Trăiască și să se întărească unitatea de nezdruncinat a întregului popor în jurul partidului și guvernului! • •' ' -Vy. . „v,.. . v’ / . TSF ENTUZIASTA SĂRBĂTORIRE A ZILEI DE 1 MAI Renant Hora frlhnnn ofloială ÎM timnul Horamofrotfat MWAM e» «VMJIM, VIAVIMIMA«« Vlluj/HA MVM« V1IO l MdVl 1 Mai - Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. In această zi de primăvară, inca de dimineață, străzile orașului nostru, îmbrăcat în haine de sărbătoare, au cunoscut o vie animație. Grupuri compacte de oameni ai muncii se îndreaptă spre locurile de unde vor porni să demonstreze. „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc”", „Cu partidul nostru-n frunte, vom avea victorii multe“, „U.R.S.S., bastion al păcii e“ sunt lozinci pe care le auzi in fiecare clipă, in fiecare grup, urmate de urale nesfîrșite. 1 Mai. Muncitori, tehnicieni, ingineri, funcționari și gospodine au venit la demonstrație cu bucurie nemărginită in suflet, raportind partidului și guvernului succesele obținute in cinstea acestei mărețe sarbători, pe tărimul construcției socialiste. Nu este grup de muncitori, fără grafic de realizări in producție. Cifrele inscrise pe aceste grafice vorbesc despre succesele lor, despre munca lor In îndeplinirea angajamentelor luate pentru sporirea producției și productivității muncii, reducerea prețului de cost, obținerea de economii. Ei poartă pe brațe portretele conducătorilor partidului și guvernului nostru, ale conducătorilor de partid și de stat ai Uniunii Sovietice și ai partidelor frățești. Mulți din cei veniți la demonstrație poartă pe brațe tablouri ale fruntașilor in producție din întreprinderile in care lucrează. Se apropie ora inceperii mitingului și demonstrației oamenilor muncii din orașul Constanța. In tribuna oficială, iau loc tovarășii Vilcu Vasile, prim-secretar al Comitetului regional de partid, Iuga Ion, Mindreanu Constantin, Ionescu Petre și Petre Nicolae, secretari ai Comitetului regional de partid, Nițescu Anton, președintele Sfatului popular regional, Tudose Vasiliu, președintele Sfatului popular al orașului Constanța, Ionescu Mic, prim-secretar al Comitetului orășenesc de partid, Coman Teodor, primsecretar al Comitetului regional U.T.M., membri ai biroului și Comitetului regional de partid, activiști de partid și de stat, fruntași in producție, ofițeri ai Forțelor Armate ale R.P.R. In tribună a luat de asemenea loc tovarașul V. D. Antipov, consul general al Consulatului general al U.R.S.S. la Constanța. . ■ , Ora 10. Mitingul și demonstrația oamenilor muncii din orașul Constanța cu prilejul zilei de 1 Mai sunt deschise de tovarășul Ionescu Ilie, prim-secretar al Comitetului orășenesc de partid. După aceea, ia cuvintul tovarășul Iuga Ion, secretar al Comitetului regional de partid. . . . Dăm mai jos textul cuvintării rostite de tovarășul Iuga Ion, cu prilejul zilei de 1 Mai. (Continuare in pag. all a) Cuvîntarea rostită de tovarășul IUGA ION, secretar al Comitetului regional de partid Tovarăși. Cu ocazia sărbătoririi zilei de 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor din întreaga lume, vă transmit un călduros salut din partea Comitetului regional de partid și a Sfatului popular regional și vă felicit pentru succesele obținute în munca plină de anânt patriotic pentru construcția economică și culturală a regiunii Constanța. Sărbătorirea zilei de 1 Mai capătă anul acesta o semnificație și o strălucire deosebită. Se împlinesc 70 de ani de la memorabilul an 1889, când s-a hotărît ca 1 Mai să fie proclamat Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. A dovedit o tradiție ca, o dată cu această măreață sărbătoare a primăverii și muncii, să se facă bilanțul realizărilor obținute In lupta pentru apărarea intereselor vitale ale celor ce muncesc, pentru independența națională, pentru pace, democrație și socialism. Intîi Mai 1959 găsește lagărul păcii și socialismului mai puternic și mai unit ca oricînd. El constituie în zilele noastre cea mai măreață întruchipare a solidarității internaționale a celor ce muncesc, a internaționalismului proletar. Popoarele Uniunii Sovietice intîmpină acest 1 Mai în plin avlnt al luptei pentru construirea desfășurată a comunismului, pentru realizarea istoricelor hotârîri ale Congresului al XXI-lea al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. Pe baza planului septenal, Uniunea Sovietică va înregistra o dezvoltare fără precedent a forțelor de producție. In următorii 7 ani, ea va face un pas gigantic înainte, echivalent cu ceea ce a realizat în ultimii 20 de ani. In același timp, planul septenal deschide o etapă hotărîtoare în întrecerea pe plan mondial între cele două sisteme - socialist și capitalist. Nu este departe timpul cînd Uniunea Sovietică va deține primul loc în lume, atît in ce privește volumul absolut al producției, cît și în ce privește producția pe cap de locuitor. Această mare cucerire va constitui o victorie de însemnătate istorică mondială a socialismului asupra capitalismului. Toate aceste strălucite realizări dovedesc de ce sînt in stare masele, ce grandioase realizări înfăptuiesc ele în condițiile descătușării inițiativelor și aptitudinilor lor morale și spirituale. In timp ce In țările capitaliste, oamenii muncii luptă și azi, după 70 de ani de la primul 1 Mai, pentru ziua de lucru de 8 ore, în timp ce în S.U.A. sunt 5 milioane de șomeri, în Japonia - 10 milioane, în Germania occidentală - 1.300.000 și în Italia - 2 milioane, în Uniunea Sovietică se trece în mod treptat la ziua de muncă de 7 și apoi de 6 ore și la săptâmina de lucru de 5 zile, aceasta nu prin reducerea salariului, ci, dimpotrivă, prin creșterea lui considerabilă. Mersul glorios al Uniunii Sovietice spre comunism, înfăptuirile ei mărețe, care umplu de bucurie și mândrie inimile tuturor oamenilor cinstiți, se datoresc muncii eroice a marelui popor sovietic, condus cu fermitate neabătută de gloriosul Partid Comunist al Uniunii Sovietice, creat de marele Lenin. Să transmitem de la demonstrația noastră de 1 Mai, popoarelor Uniunii Sovietice, noi și mai strălucite realizări pe drumul luminos al comunismului. Tovarăși. Cu deosebite succese intîmpină ziua de 1 Mai, popoarele din țările lagărului socialist. In 1958, producția industrială a țărilor socialiste, luată în ansamblu, a fost de 5 ori mai mare ca în 1937. Marele popor chinez înaintează cu pași uriași pe drumul socialismului. Producția globală industrială și agricolă a Chinei populare a sporit în 1958 cu aproape 70 la sută in comparație cu anul 1957. Un anunț fără precedent cunosc în dezvoltarea lor și celelalte țări socialiste. Republica Cehoslovacă a întrecut la producția de oțel, țări capitaliste ca Franța și Italia. Dezvoltarea impetuoasă a forțelor de producție in țările sistemului mondial socialist va face ca în 1965 producția globală industrială din țările socialiste să fie mai mare decât a țărilor capitaliste luate la un loc. ★ Poporul român, sub conducerea partidului nostru, sărbătorește ziua de 1 Mai 1959 într-o atmosferă de mare entuziasm al muncii pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al ll-lea al P.M.R. și de plenara C.C. al P.M.R. din noiembrie 1958, în vederea dezvoltării economiei naționale și a ridicării nivelului de trai al celor ce muncesc. Numai în industrie, producția globală este astăzi de 4 ori mai mare decît in 1938. Au intrat în funcțiune noi unități industriale, instalații noi în industria petroliferă, noi fabrici și secții în industria chimică, a materialelor de construcții și a bunurilor de consum. Semnificativ pentru marile progrese realizate în dezvoltarea economică a patriei noastre este și faptul că întreaga producție de oțel a anului 1938 se realizează acum in numai 63 de zile, a industriei constructoare de mașini in numai 42 de zile, iar producția energiei electrice in 60 de zile. Aceasta umple de mindrie patriotică inimile noastre, ne mobilizează la noi eforturi in construcția vieții noi. Dezvoltarea puternică a industriei a permis înzestrarea agriculturii cu noi și moderne mașini. Agricultura țârii noastre a primit în ultimii ani incă 8.700 de tractoare, 5.820 de combine și alte zeci de mii de mașini agricole. Oamenii muncii, conduși de partid, au obținut realizări de însemnătate istorică în transformarea socialistă a agriculturii. In prezent, sectorul socialist în agricultură reprezintă 63,1 la sută din suprafața agricolă a țării, realizîndu-se de pe acum sarcinile Congresului al ll-ec al P.M.P.. In Ipr?însitul celui de-al doilea plan cincinal, sectorul socialist din agricultură să fie preponderent. Cu succese mari intîmpină poporul nostru sărbătoarea zilei de 1 Mai și în domeniul științei, culturii și artei. Intelectualitatea noastră, care aduce o însemnată contribuție la opera de construcție socialistă, se bucură de prețuirea, sprijinul și încrederea partidului și guvernului și a întregului popor muncitor. Toate aceste succese, care umplu de bucurie inimile noastre, sunt rodul muncii creatoare a erozei noastre clase muncitoare, a țărănimii muncitoare, a intelectualității legate de popor, sub conducerea înțeleaptă a partidului nostru drag. Au apus pentru totdeauna vremurile de tristă amintire, cînd mii și mii de muncitori zvîrliți afară din fabricile capitaliștilor, în perioadele de criză, rătăceau pe străzile orașelor, in căutare de lucru. Atunci, bucuria și speranțele sărbătoririi zilei de 1 Mai erau întunecate de trista realitate capitalistă. Astăzi, clasa muncitoare, din clasă exploatată, supusă odinioară la umilințe și lipsuri de tot felul, a Av Demonstrația oamenilor muncii din orașul Constanța Orașul, înveșmîntat sărbătorește, a început să pulseze încă din zorii zilei. Rînduri - rînduri, nesfîrșite rînduri, oamenii muncii, virstnici și tineri, se adunau în fața fabricilor, întreprinderilor, a locurilor de muncă, spre a se încolona, spre a lua parte la marea lor sărbătoare, ziua de 1 Mai. Pretutindeni, zăreai păduri de steaguri și lozinci, pretutindeni, pluteau zîmbetul și voia bună. Nici cei ai casei n-au rămas mai prejos. Mamele, soțiile, copiii, încă de dimineață, au fost prezenți de-a lungul străzii I. V. Stalin. Știau că pe aici vor trece dragii lor, raportind partidului și guvernului patriei noastre despre succesele lor, despre viața asta nouă care le îndestulează căminele, îi fericește. Curînd, în fața tribunei, două fanfare au început să intoneze Imnul de stat al Republicii noastre, patria dragă a celor liberi, stăpîni azi pe soarta lor. Acordurile înfiorau văzduhul și Inimile miilor de demonstranți, de oameni ai muncii, le însoțeau cu mindune și demnitate, se contopeau într-o uriașă cantată, intr-un uriaș poem, pe care pot să-l rostească numai oamenii liberi, cei care i-au spus pentru totdeauna exploatării, nu. Mai întîi coloanele bluzelor albastre începe marea demonstrație a oamenilor muncii din orașul nostru. In primele rînduri trec cei care în uzină sau fabrică, pe șantier, durează trăinicie regimului nostru. Sunt muncitorii, glorioasa oaste, care, de la 23 August 1944, zi de zi, au dat patriei o nouă înfățișare. O comandă scurtă și coloana nesfîrșită de bluze albastre, în pas dîrz, se revarsă în nestăvilit șuvoi in lungul străzii. Sunt bluzele albastre, sunt mîinile care făuresc toate bucuriile vieții, sunt mîinile care știu apăra toate aceste bucurii, sînt gărzile muncitorești. De la L.N.M.C., D.R.N.M., I.M.U.M., „Cimentul păcii“, din fiecare fabrică și întreprindere sînt prezenți în coloanele gărzilor muncitorești sute și sute de oameni ai muncii. Tița Gheorghe, muncitor, azi inginer, docherii Mihai Alexandru și Baronian Andronic, maistrul lăcătuș Secheli Ștefan și mulți alții trec prin fața tribunei raportind partidului despre succesele tovarășilor lor de muncă, încredințează partidul de hotârirea lor de a veghea neîncetat cu fapta înălțătoare a muncii, cu arma în mină, la tot ce poporul nostru descătușat durează astăzi cu trăinicie la îndemnul partidului. Și coloana gărzilor muncitorești pare de nesfirșit. Așa e (Continuare In pag. a II-a) Spectacolul Ansamblului artistic al Armatei R.P. Polone, la Constanța La invitația Ministerului Forțelor Armate ale R.P. Române, a sosit în țara noastră Ansamblul artistic centră al Armatei R.P. Polone, condus In acest turneu prietenesc de generalul de brigadă Kouszko Eugeniusz. .. In cadrul turneului ce-l întreprinde, ansamblul a prezentat ieri seară, în Sala sporturilor din , orașul nostru, în fața a peste 3.000 de spectatori, un bogat și minunat program de cintece și dansuri. Spectacolul, la care au participat activiști de partid și de stat din idealitate, numeroși oameni ai muncii din întreprinderile orașului nostru, militari, locuitori ai Constanței, s-a bucurat de o deosebită apreciere, transformindu-se într-o caldă manifestare a prieteniei dintre popoarele români poloneze VV Cel de-al 11-lea festival cultural, artistic și sportiv al pionierilor și școlarilor t ieri dimineață. In sala de festivități a Școlii medii nr. 1 „Mircea cel Bătrîn“ din Constanța a avut loc deschiderea festivă a celui de-al ll-lea festival regional al pionierilor și școlarilor. După cuvîntul de deschidere rostit de tov. Chiriloaie Octavian, secretar al Comitetului regional U.T.M. au urmat întrecerile între echipele unităților de pionieri din orașul și regiunea Constanța, la cor, dansuri și soliști vocali. Tot în cursul zilei de ieri, la Casa pionierilor s-a desfășurat concursul între formațiile de teatru, brigăzile de agitație și recitatori, iar în sala de sport a Școlii medii nr. 1 s-au desfășurat întrecerile sportive la gimnastică. Pe stadionul „1 Mai“, tinerii sportivi din orașul și regiunea Constanța s-au întrecut în alergări, sărituri, aruncări cu sulița și în alte ramuri sportive. Festivalul cultural, artistic și sportiv al pionierilor și școlarilor va continua și în cursul zilei de astăzi, conform programului. ' < & *