Dobrogea Nouă, martie 1963 (Anul 16, nr. 4532-4558)

1963-03-01 / nr. 4532

BIBLIO! CENTRALĂ LH, „M. EMINEÍ PROLETAR! DIN TOATE TARILE, UNITF-VX1 Organ al Comitetului regional P.M.R. Dobrogea și al Sfatului popular regional Anul XVI nr. 4532 Vineri 1 martie 1963 4 pagini 20 hani Pentru îndeplinirea planului de producție Muncă politică vie, operativă, mobilizatoare ab conducerea organelor și organizațiilor de partid, oamenii muncii din industria regiunii noastre au muncit cu entuziasm și însuflețire pentru înfăptuirea și depășirea sarcinilor de plan pe anul 1962. Ei au raportat realizarea planului anual cu 10 zile înainte de termen, producția globală industrială crescînd cu 18,9 la sută față de anul 1961. Rezultate bune s-au obținut și în ceea ce privește realizarea producției marfă, precum și la alți indicatori de plan. Asemenea rezultate au fost posibile ca urmare a creșterii competenței organizațiilor de partid în conducerea activității economice, a sporirii exigenței în exercitarea dreptului de control, a organizării și desfășurării unei susținute munci politice de masă, fapt ce a influențat la mobilizarea oamenilor muncii la realizarea și depășirea sarcinilor de plan. Am intrat în a treia lună a anului 1963, îndeplinirea sarcinilor de plan pe anul în curs cere din partea tuturor organelor și organizațiilor de partid o muncă politică permanentă, stăruitoare, eficientă, pentru antrenarea maselor la înfăptuirea prevederilor planului. Acolo unde s-au luat măsuri în acest sens, unde agitatorii și propagandiștii, cluburile și bibliotecile, gazetele de perete, stațiile de radioamplificare, învățămîntul de partid și politic U.T.M. etc. au fost folosite, din plin și cu pricepere, acolo au fost obținute însemnate succese în activitatea productivă chiar din primele zile ale acestui an. Organizațiile de partid de la S.N.M.C., Fabrica „9 Mai“ Saligny, întreprinderea de ambalaje metalice Constanța, Fabrica de ulei „Argus“, Fabrica „Munca" și din alte unități, concentrînd toate mijloacele muncii politico-educative au reușit să mobilizeze forțele la realizarea sarcinilor de plan și să raporteze la sfîrșitul lunii ianuarie a.c. îndeplinirea și depășirea producției globale și marfă. Toate acestea dovedesc că în unitățile amintite, muncii politice de masă i s-a dat un conținut concret, strîns legat de obiectivele economice, un conținut mobilizator. Cu toate acestea, sînt încă unități Industriale care la sfîrșitul lunii ianuarie a.c. n-au putut raporta îndeplinirea sarcinilor de plan la principalii indicatori. Printre acestea se numără I.M.U. Medgidia, U.S.A.S. Năvodari, Fabrica de ciment Cernavoda I.R.I.C., I.C.I.L., I.P.M.C., I.P.A.T. și multe altele. Organizațiile de partid din aceste unități n-au acționat cu operativitate, n-au analizat activitatea productivă imediat ce s-au constatat rămâneri în urmă, n-au luat din timp măsuri pentru ca alături de celelalte mijloace de organizare, să orienteze și mai bine munca politică de masă spre realizarea sarcinilor de producție. Mai mult, unele birouri ale organizațiilor de bază ca cele de la U.S.A.S., Fabrica de celuloză Palas etc., împreună cu conducerile administrative, au încercat să justifice rămînerea în urmă prin găsirea cu orice preț a unor așa-zise cauze obiective. De fapt toate aceste încercări n-au reușit să ascundă lipsurile în ceea ce privește aprovizionarea, organizarea locului de producție, tărăgănarea în luarea unor măsuri operative și corespunzătoare. Insuficienta muncă politică de masă pentru mobilizarea întregului colectiv la îndeplinirea sarcinilor de plan. Că așa stau lucrurile ne-o dovedesc faptele. La I.P.A.T., de pildă, agitatorii n-au fost instruiți cu sarcinile ce le revin pentru a mobiliza fiecare muncitor să-și sporească contribuția, deși se știa că în îndeplinirea planului de producție sunt rămîneri în urmă. La 20 februarie a.c. agitația vizuală nu era reactualizată, deși în lumina Hotărîrii plenarei Comitetului regional de partid aceasta trebuia să fie terminată pînă la 15 ianuarie. Aceste lipsuri, alături de celelalte deficiențe de ordin organizatoric, au influențat negativ în sensul că la I.P.A.T., nici pe luna ianuarie și nici pe primele decade ale lunii februarie a.c., planul la principalii indicatori, global, marfă și produc"(Continuare în pag. a H-a) OOO: Lucrări în grădina de legume ÎS: Cunoscînd faptul că producerea de legume timpurii le aduce mari venituri, colectiviștii din Valu Traian au luat și în acest an măsuri de pregătire a terenului și însămînțarea din timp cu legume timpurii. Astfel, ei au semănat în răsadnițe calde timp cu ardei și ciușcă timpurie, 24 mp cu varză timpurie, 24 mp ,cu roșii timpurii și 100 mp cu alte legume și zarzavaturi, pe care le vor desface pe piețele orașului Constanța. In această acțiune s-au evidențiat colectiviștii Mișcoci Gheorghe, Georgescu Nicolae, Șchiana, Constantin, Lupu Ion, Bădulescu Ion și alții, care au depus eforturi înzecite la transportul și pregătirea gunoiului răsadnițelor. ★ ip. rădăcina coresp, ■ 1 Colectiviștii din Poarta Albă au sporit în acest an suprafața de grădină cu încă 8 ha, ajungînd astfel la 20 ha. Pe această suprafață s-au transportat peste 156 tone de gunoi, iar pentru răsadnițe s-au reparat 231 rame și confecționat alte 100 de rame, s-a procurat întreaga cantitate de sămînță și s-au pus la fazorizat 3.500 kg de cartofi. De asemenea, s-au însămînțat peste 230 mp cu varză timpurie, roșii, ciușcă și altele. Cu un deosebit interes au muncit colectiviștii Dumitru Dumitrescu, Balagiu Ioana și Chioară Elena. I. LIȚESCU, coresp. Tolba scrisorilor deschise Dragă vere, Să știi că am fost pe la Traianu de Săcde, dar nu te-am găsit, că erai plecat la Constanța. Mi-a părut bine aflind că ești gras și sănătos, roșu la fată cum te știam, dar mi-a părut rău și m-am înroșit și eu, cu toate că mă știi că nu mi-i felul așa, cînd am auzit că nu tem de treburile gospodăriei. Nu înțeleg de ce, doar te știam am așezat. Și apoi, la 45 de ani ai tăi, nu se cade. Nu zice și Gurică Șerbu din neamul nostru, că doar ți-e cumnat, dar de ce nu l-ai tras tu ca președinte la răspundere cînd... a făcut 7 oi pierdute. Și apoi, nu înțeleg de ce te-ai supărat pe Ion Vasile, președintele comisiei de revizie, om cinstit și așezat. Cînd el a pus bine problema. De acord cu el au fost și alții și e normal să fie așa. Oile fac parte din avutul obștesc al tuturor colectiviștilor. Păi se poate l le-a pierdut (asta nu se știe) să le plătească! Ce, ne jucăm așa cum vrem noi cu avutul gospodăriei ? Spune și tu ! Apoi, am auzit că de cîteva luni ți-ai dus vaca la gospodărie, dar n-ai clarificat, ori o vinzi, ori ți-o iei la primăvară înapoi, gata scoasă din iarnă, cum zic gurile rele prin sat ? Sau, se zice că pleci din gospodărie ba la Babadag, la Baia, ba la Constanța, ori Pulcea, făcind pe achizitorul, iar pregătirile pentru campanie sunt lăsate baltă. Ce, n-ai achizitor ? De ce-ți place ție să ne vorbească lumea tocmai pe noi, că doar știi că în neamul nostru n-a existat așa ceva! De-aia ți-am scris, că sînt supărat pe tine și nu mi-a plăcut ce-am auzit pe acolo, pînă ne-am revedea, îți doresc numai bine și... îndreptare grabnică. Al tău văr, T. CRITICA Aprovizionare ritmică și deservire exemplară In cursul anului trecut, lucrătorii unităților comerciale din orașul Cernavoda au obținut însemnate realizări în întrecerea socialistă, reușind să-și îndeplinească înainte de termen planul de aprovizionare și desfacere. Cu ocazia dezbaterii cifrelor de plan pe anul 1963, vînzătorii și gestionarii magazinelor de aici s-au angajat să obțină în continuare rezultate și mai bune în desfacerea mărfurilor și deservirea cumpărătorilor. Dar iată că bilanțul primei luni de activitate din acest an arata că angajamentele au început să prindă viață. Deși timpul în ianuarie a împiedicat în bună parte aprovizionarea ritmică a magazinelor cu mărfuri, totuși faptul că a existat preocupare din timp pentru aprovizionarea abundentă a unităților, majoritatea magazinelor și-a depășit planul de desfacere pe această lună. Astfel, la magazinul alimentar nr. 41 (responsabil, tov. Ovanez Balasanian), ca urmare a bunei aprovizionări și deservirii exemplare a cumpărătorilor, planul de desfacere a fost depășit pe prima lună a anului cu 53.061 lei. O scurtă vizită prin acest magazin te convinge imediat că aici lucrează un colectiv de buni gospodari. In vitrine, mărfurile sînt --------fogság, expuse cu gust, în fiecare zi completîndu-se cu mărfurile noi sosite în magazin. De un real folos s-au dovedit a fi caietele speciale existente la fiecare raion din magazin, în care se notează zilnic mărfurile solicitate de cumpărători, ceea ce ajută ca aprovizionarea pe sortimente să se facă cu mai judicios, cu mărfuri pe gustul cumpărătorilor. Rezultate bune au obținut pe luna ianuarie și colectivele magazinelor nr. 113, 46, 47, 115 și 114, precum și alte numeroase magazine care au îndeplinit înainte de termen sarcinile de plan pe luna trecută în condițiile linei mai bune deserviri a cumpărătorilor. Și în viitor în atenția unităților comerciale din orașul Cernavoda vor sta aprovizionarea ritmică cu mărfuri în sortimente variate și îmbunătățirea continuă a deservirii populației, ceea ce va asigura îndeplinirea înainte de termen a angajamentelor în întrecerea socialistă privind realizarea și depășirea lună de lună a planului de desfacere și reducerea cheltuielilor de circulație. G MIRONOVICI, postul de corespondenți din Cernavoda Intîmpinînd de deputați de Colectiviștii din toate satele regiunii noastre întîmpină cu mult entuziasm și cu realizări deosebite în muncă, alegerile de deputați ,de la 3 martie. Tov. Făgăraș Marin ne relatează în una din scrisorile sale despre faptul că în aceste zile colectiviștii din Movila Verde au intensificat pregătirile pentru campania agricolă de primăvară. Au cărat la cîmp peste 450 tone de gunoi de grajd, iar la Laboratorul regional de încercare a semințelor au trimis probe din toate cerealele și plantele tehnice ce le vor însămînța în această primăvară. Lucrări însemnate au făcut și în livadă. Tovarășii Mirea Petre și Bulzescu Constantin ne scriu despre pregătirile care se fac pentru campania agricolă de primăvară la Valea Neagră. Aici s-a condiționat și tratat întreaga cantitate de semințe, s-au transportat la platformă peste 200 tone de gunoi de grajd. Au fost pregătiți pentru a lucra ca mînuitori pe semănători 12 dintre cei mai pricepuți colectiviști. Tot în această perioadă colectiviștii au redat în circuitul agricol prin defrișări suprafața de 11 ha. In gospodărie se apropie de sfîrșit lucrările de instalare a luminei electrice în sectorul zootehnic. De la G.A.C. Corugea ne-a scris tov. Valentin Predoiu. Și aici, colectiviștii întîmpină cu realizări ziua de 3 martie. Toate atelajele cu care vor lucra în campanie sînt reparate, sămînța necesară a fost selecționată și tratată. Pentru vie s-au confecționat spalieri noi. In această perioadă au fost defrișate și 18 ha de perdele inutile, precum și vița de vie hibridă de pe 35 ha unde urmează să fie plantată viță de vie altoită. Despre munca și activitatea din G.A.C. în întîmpinarea zilei de 3 martie, am mai primit la redacție scrisori și de la tov. Stoica Vasile, Petre Augustin și Mustafa Anis. In cinstea alegerilor formațiile artistice ale căminului cultural din comuna Ada Marinescu au prezentat un frumos spectacol la care și-au dat concursul corul, echipa de dansuri, soliștii vocali și recitatorii. La pregătirea spectacolului au participat cu mult entuziasm și cadrele didactice. Un program asemănător a fost prezentat și la căminul cultural din Luncavița de către formația locală. Strutinschi Spiridon și Ionașcu Milita, corespondenți alegerile la 3 martie =/vwu înainte de intrarea în funcțiune a pepinierei piscicole de la Bugeac O nouă suprafață amenajată pentru reproducerea crapului și creșterea puietului va intra în funcțiune în primăvara acestui an. Este vorba de pepiniera piscicolă de la Bugeac în suprafață de circa 150 ha, care aparține întreprinderii piscicola Hîrșova. Iată cum se prezintă acum situația la pepinieră și cîteva măsuri ce trebuie luate de întreprindere pentru ca activitatea productivă să se desfășoare bine și economic. Amenajarea întregului teren este gata și a fost executată mulțumitor de către I.C.A.P. La lucrările de construcție se stă nesatisfăcător doar la stăvilar, unde mai este încă destul de lucru. Mai este de lucru și în cîteva puncte la amenajarea terenului : la bazinele de creștere nu sînt gata gropile de pescuit care, de fapt, pot fi terminate ceva mai tîrziu. Mai trebuie adăugat că magazia pentru depozitarea furajelor n-a fost construită, deși era prevăzut a fi terminată pînă acum. Pepiniera este prevăzută cu 4 pompe, cu ajutorul cărora se reglează debitul de apă în incinte. Din cauza unor deficiențe de proiectare a tubulaturii, două pompe nu pot funcționa normal. Se pare că debitul de apă pompat de cele doua instalații este insuficient datorită, mai ales, aerului aspirat în tubulatură. La pepinieră, au fost parcați 526 de reproducători încă din anul trecut. Ei au iernat bine în bazine prin grija piscicultorilor care au făcut copci de aerare și au efectuat controale periodice. Din păcate, nu se cunoaște precis care este raportul dintre masculi și femele, ceea ce s-ar putea să influențeze negativ eficacitatea reproducerii. Conducerea întreprinderii piscicole Hîrșova trebuie să ia unele măsuri pentru impulsionarea pregătirilor în vederea începerii activității productive. Și fiindcă se află la început de... drum în materie de exploatare a unei pepiniere, pe lângă urgentarea terminării construcției și funcționării utilajelor, conducerea întreprinderii trebuie să țină cont și de alte aspecte. In primul rînd, este necesar să se străduiască să încadreze întreaga activitate în costuri cit mai reduse. Din lipsă de experiență în acest domeniu, în primul an de activitate al unor pepiniere din deltă, au fost înregistrate costuri ridicate. De aceea, trebuie să se aplice de la început un regim sever de economii prin buna gospodărire a pepinierei. Sursa principală de economii în cazul pepinierei de la Bugeac o poate constitui reglementarea aprovizionării cu furaje. Actualele repartiții prevăd aprovizionarea cu furaje de la baze situate în alte regiuni, la distanțe apreciabile. Cu sprijinul Ministerului Industriei Alimentare, care are în subordine și bazele de aprovizionare cu aceste furaje, s-ar putea obține repartiții mai puțin costisitoare din cauza transportului. Și celelalte cheltuieli pentru întreținerea pepinierei trebuie făcute cu grijă, în așa fel, nicit, în final, kilogramul de puiet să nu depășească prețul stabilit prin plan. Ar fi de dorit ca, în această perioadă, un tovarăș din conducerea întreprinderii să se deplaseze la pepinierele piscicole care au activat în anii trecuți (Sarinasuf, Obretin, Caraorman etc.), spre a se edifica mai bine în ceea ce privește exploatarea pepinierei Bugeac. M. COSTIN și toamna anului trecut, acțiunea de asigurare a efectivului de reproducători din specia crap a preocupat conducerile întreprinderilor piscicole din regiunea noastră. Brigăzile de pescari au reușit să pescuiască cantități suficiente de crap crac, sortate cu grijă, au fost dirijate către pepinierele piscicole. INFOTO : Aspect de la un pescuit pe Razeha, efectuat de brigada G.A.C. din Lunca, care s-a soldat cu realizarea unei însemnate cantități de crap pentru pepiniere. Tineri dintr-un sat La primul lor voi în primele ore ale înserării, la Somova. Se terminase întîlnirea dintre pădurarul Bumbac Gh. Ion, candidat al F.D.P. în alegerile de la 3 martie și alegătorii circumscripției electorale comunale nr. 11 care l-au propus. Fusese un mic, dar însuflețit sfat gospodăresc. Ca și la celelalte întîlniri, vorbitorii, trecînd în revistă realizările obținute au făcut propuneri pentru noi înfăptuiri. Vorbind despre electrificarea comunei, aceștia au dezbătut posibilitatea extinderii rețelei pe încă un kilometru și jumătate sau chiar doi, pentru ca „becul lui Ilici" să pătrundă în fiecare casă din sat. Cu mîndrie îndreptățită au mai vorbit ei despre existența căminului cultural, a localului școlii cu 14 săli de clasă, a modernului magazin mixt — ridicate în anii aceștia — precum și de realizările obținute la construcția de garduri și trotuare model, drumuri etc. Au fost făcute și interesante propuneri. Candidatul a notat cu grijă dorința cetățenilor circumscripției de a se rezolva problema drumului care duce de la șosea la „Pescărie“, de a se deschide un chioșc pentru desfacerea peștelui și cea cu privire la construirea a încă 3 săli de clasă. Apoi el a mulțumit pentru angajamentele luate de cetățeni de a sprijini prin munca lor voluntară lucrările, de săpături, căratul pietrei și confecționatul chirpicilor. In numele tinerilor din comună a vorbit Ion Gh. Agigioleanu, secretarul comitetului comunal al U.T.M. — Noi tinerii trăim astăzi o viață nouă, fericită, pe care harnicul nostru popor o făurește sub conducerea partidului. Ne bucurăm de roadele ei îmbelșugate, de o viață cum n-au avut-o părinții noștri. Sub ochii noștri s-au ridicat în comună atîtea realizări și la multe din ele ne-am dat și noi contribuția. Suntem hotărîți să sprijinim nu numai propunerile făcute aici ci și altele care se vor mai face răspunzînd la toate acțiunile inițiate de sfatul popular pentru gospodărirea și înfrumusețarea comunei noastre. Ascultam vorbele acestui tînăr care curgeau calde, convingătoare și priveam fețele celorlalți tineri din sală. Luminate de bucuria zilelor însorite pe care le trăiește astăzi tineretul, aceste fețe vorbeau de hotărîrea de a contribui la tot ce se construiește spre binele și fericirea lor, a întregului popor. Această convingere mi-a fost întărită și de declarațiile cîtorva dintre tinerii care, după informațiile președintelui sfatului popular comunal, tov. Serghei Alexandru, și-au dat aportul la îndeplinirea multor realizări obștești din comună. Am stat de vorbă împreună cu candidatul F.D.P., tov. Bumbac G. Ion, cu tinerii Agighioleanu Dumitru, de la mina de barită din Somova și Plătică S. Vasile, tîmplar în gospodăria agricolă colectivă din comună. Sunt doi tineri iubiți în comună pentru hărnicia lor, pentru comportarea lor exemplară. Mi-au declarat că abia așteaptă ziua de 3 martie, cînd vor vota pentru prima oară. ■— Este pentru mine un event (Continuare în pag. a II-a) ★ Au Încheiat contracte Convinși de importanța pe care o prezintă încheierea de contracte cu statul la produsul lună, tot mai mulți locuitori din comuna Dunărea, raionul Medgidia, au încheiat astfel de contracte. De pildă, tov. Blaj Alexandru, posesor a 20 de oi, a încheiat contract cu statul pentru a preda cantitatea de 50 kg lînnă, tov. Lungu Dumitru a contractat cu statul 20 kg, iar Tătaru Gh. Nicolae va preda anul acesta 16 kg lină. FOTERAȘ AGLAIA, coresp. Candidații noi TINCA OANCEA, membră a gospodăriei agricole colective din comuna Crucea, se bucură de o bună apreciere. Aceasta o dovedește și faptul că alegătorii din circumscripția ei au propus-o candidată în actualele alegeri. TOMA ILIE e brigadier la ferma de porci a gospodăriei colective din Săcele. Fruntaș în gospodărie, el este fruntaș și în acțiunile obștești, fapt pentru care se numără printre candidații F.D.P. TAUSAN PETRANA, colectivistă din comuna Horia, raionul Macin, a fost propusă și în actualele alegeri drept candidată F.D.P. Această încredere o merită pe deplin, circumscripția sa fiind fruntașă pe comună. Gospodari ai fabricii In primele două luni ale anului în curs, muncitorii, inginerii și tehnicienii de la Fabrica de ciment din Medgidia și-au intensificat eforturile menite sa ducă la sporirea producției, la realizarea unor sortimente de ciment de calitate superioară, la descoperirea și folosirea rezervelor interne. Astfel, în perioada amintită, s-a trecut la experimentarea fabricării unor sortimente de ciment cu rezistențe la compresiuni mari, pînă la 600 kg pe mp, realizîndu-se peste 50 tone de astfel de cimenturi. De asemenea, prin experimentarea introducerii blindajelor în spirală la morile de ciment, s-a obținut o mai bună sortare a corpurilor de măcinare și creșterea productivității orare a morilor. S-a trecut, de asemenea, la experimentarea recuperării prafului de la camerele de gaze ale cuptoarelor și folosirea lui la fabricarea cimenturilor cu rezistență mijlocie. Prin extinderea pe viitor a procedeelor amintite, colectivul fabricii va obține o creștere simțitoare a calității cimenturilor produse, realizînd totodată însemnate economii la prețul de cost. Electrificări în G.A.C.-uri In ciuda timpului nefavorabil, în perioada 1 ianuarie — 6 februarie a.c., muncitorii de la Î.R.E. Dobrogea și-au continuat eforturile în vederea executării lucrărilor de electrificare în mediul rural. in această perioadă, ei au executat lucrări de extindere a rețetei electrice în localitățile Șiriu, Almalău, Corugea, Palazu Mic, Mr. Kiriacescu și lucrări de electrificare a G.A.C.-urilor Pecineaga, Tătaru, Valea Neagră, Siminoc, Osmancea și Cataloi. Intr-un stadiu avansat, se află lucrările amintite și în G.A.C.-urile Independența, Tuzla, Limanu, Mereni, Săcele și Seimenii Mari. Au fost, de asemenea, efectuate peste 2.000 de lucrări de instalații și branșamente la locuințele colectiviștilor din regiune. Luna cărții la sate In ultimele zile ale desfășurării Lunii cărții la sate, la căminele culturale și bibliotecile din regiune s-au desfășurat interesante acțiuni cartea. Astfel de accuțiuni au avut loc la 23 August, Agigea, Basarabi, Cobadin, Beștepe și altele. In această lună numărul cititorilor nou înscriși se ridică la peste 25.000. Au fost citite peste 80.000 de cărți din fondul bibliotecilor, iar pentru completarea bibliotecilor personale, colectiviștii și mecanizatorii au cumpărat pe bază de contract de la unitățile cooperației de consum cărți în valoare de 190.000 lei, valoarea cărților desfăcute prin rețeaua unităților amintite ridicîndu-se la peste 215.000 lei.