Dobrogea Nouă, mai 1965 (Anul 18, nr. 5204-5228)

1965-05-03 / nr. 5204

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UN IȚI-VA ț Organ al Comitetului regional Dobrogea al P.M.R. și al Sfatului popular regional Anul XVII nr. 5204 Luni 3 mai 1965 4 pagini 25 bani Oamenii muncii din întreaga regiune au sărbătorit cu entuziasm ziua de 1 Mai. Cu acest prilej, ei și-au manifestat dragostea nețărmurită față de partid, hotărirea lor de a obține noi și însemnate realizări în construcția socialistă. Ei și-au exprimat totodată atașamentul profund față de cauza păcii și prieteniei între popoare. DEMONSTRAȚII OAMENILOR MUNCII DIN ORAȘDL CONSTANTA Șl RÉGIÓNÉI OOBROGEâ Orașul Constanța a cunoscut în această zi animația caracteristică marilor sărbători. Pretutindeni, veselie și voie bună. Încă cu mult timp înainte de începerea mitingului, coloane nesfîrșite de oameni ai muncii, purtînd pe brațe portretele marilor dascăli ai proletariatului — Marx, Engels, Lenin, portretele conducătorilor partidului și statului nostru, grafice pe care erau înscrise realizările obținute de colectivele de muncă în cinstea celui de-al IV-lea Congres al P.M.R., drapele, se îndreptau spre b-dul Tomis. In această zi de primăvară, în această zi a solidarității internaționale a celor ce muncesc, in această zi a celui de-al XXI-lea an liber, oamenii muncii din orașul Constanța și regiunea Dobrogea, alături de întregul nostru popor muncitor, și-au îndreptat gîndurile către încercatul nostru partid, sub a cărei conducere înțeleaptă construiesc societatea nouă — societatea socialistă. Tribuna oficială drapată in roșu, străjuită de drapele roșii și tricolore, își așteaptă oaspeții. Pe fundal — portretele conducătorilor partidului și statului nostru. De o parte și de alta urarea : „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, Ziuă frăției muncitorilor de pretutindeni“. In aplauzele puternice ale participanților, la tribuna oficială, urcă tovarășii Vasile Vilcu, Arsene Stan, Mîndreanu Constantin, Tudor Ion, Ionescu Petre, Petre Nicolae, Soare Neroe, Trandafir Gheorghe, Vîlsan Ion, Velișcu Ion, Ungureanu Cornelius Vicol Oprea, Fuiorea Dumitru, vice-amiral Marieș Grigore, general-maior Gafencu Dumitru, membri ai Comitetului regional Dobrogea al P.M.R. La tribună au urcat, de asemenea, reprezentanți ai oamenilor muncii din orașul Constanța și regiunea Dobrogea, muncitori fruntași în întrecerea socialistă, reprezentanți ai oamenilor de cultură și artă, ofițeri ai Forțelor Armate ale Republicii Populare Române, activiști de partid, de stat și ai organizațiilor de masă. Ora 9,00. Mitingul este deschis de tovarășul Soare Noroe, prim-secretar al Comitetului orășenesc de partid Constanța. . Fanfara din fața tribunei oficiale intonează Imnul de Stat al Republicii Populare Române. Apoi, tovarășul Vîlsan Ion, președintele Consiliului regional al sindicatelor Dobrogea, a rostit cuvîntul închinat Zilei de 1 Mai. Cuvîntarea a fost subliniată de puternice urale. După terminarea mitingului, a început demonstrația oamenilor muncii din orașul Constanța și regiunea Dobrogea. ASPECT DE LA TRIBUNA OFICIALA Mitingul oamenilor muncii din Capitală Cuvîntarea tovarășului Alexandru Drăghici membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R. Dragi tovarăși și prieteni. Stimați oaspeți de peste hotare. Sărbătorim astăzi, împreună cu oamenii muncii de pretutindeni Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua de luptă a clasei muncitoare internaționale pentru interesele ei vitale, pentru pace și socialism, pentru viitorul luminos al întregii omeniri. De douăzeci de ani oamenii muncii din România, cinstesc în condiții de libertate ziua de 1 Mai, sărbătoare scumpă a poporului muncitor. Cu prilejul acestei mărețe sărbători, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat și guvernul Republicii Populare Române adresează clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, tuturor cetățenilor patriei un călduros salut și felicitări pentru succesele obținute în dezvoltarea economiei și culturii, în opera de construire a socialismului și înflorire a patriei noastre scumpe ! Salutăm din inimă pe oaspeții de peste hotare care iau parte împreună cu noi la marea sărbătoare a solidarității și a frăției muncitorilor din toate țările ! A devenit o minunată tradiție a oamenilor muncii din țara noastră să cinstească măreața zi de 1 Mai cu realizări însemnate în toate domeniile de activitate, însuflețiți de un fierbinte patriotism și de o înaltă conștiință socialistă, pătrunși de un optimism profund, oamenii muncii pun inepuizabila lor energie și capacitate creatoare în slujba înfăptuirii politicii partidului de dezvoltare economică și culturală a patriei, în interesul bunăstării și fericirii poporului. . . Muncitorii, nu, desfășurînd inginerii, tehnicielarg întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai, au îndeplinit în proporție de 101,6 la sută planul de stat pe primul trimestru al anului 1965, ultimul an al sesenalului. Producția industrială obținută în primele 3 luni ale acestui an depășește cu peste 14 la suta producția din aceeași perioadă a anului trecut. Importante sporuri de producție s-au realizat în industria siderurgică, chimică, energetică, a construcțiilor de mașini, în industria bunurilor de larg consum. Țărănimea cooperatistă, lucrătorii din gospodăriile de stat și stațiunile de mașini și tractoare muncesc pe ogoare cu hărnicie pentru a asigura recolte bogate, pentru a spori producția vegetală și animală în interesul ridicării bunăstării lor și a întregului popor. Oamenii de știință și cultură aduc o contribuție prețioasă la dezvoltarea în ritm rapid a economiei naționale, introducerea tehnicii moderne în producție, la îmbogățirea vieții spirituale și a tezaurului cultural al poporului român, înfățișarea nouă a patriei noastre, bilanțul bogat al tuturor înfăptuirilor de pînă acum sunt rodul muncii poporului nostru sub conducerea partidului. Masele largi populare urmează cu nemărginită încredere, dragoste și devotament Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său central. Mărețele succese repurtate pe drumul socialismului își au izvorul în politica înțeleaptă a partidului. Mergînd înainte pe drumul arătat de partid, oamenii muncii de la orașe și sate vor obține noi și strălucite victorii. Tovarăși și prieteni. In întreaga lume uriașe forțe sociale luptă împotriva imperialismului, pentru apărarea păcii, pentru dreptul popoarelor de a-și hotărî destinele lor, pentru democrație și libertate. In primele rînduri ale acestei lupte se află țările socialiste. Existența sistemului mondial socialist, succesele poporului sovietic în construirea comunismului, realizările celorlalte țări socialiste în construirea socialismului exercită o puternică înrîurire asupra întregii evoluții istorice a umanității, constituie un factor de seamă al luptei pentru pace și progres social. In prezent, este necesară mai mult ca oricînd unitatea țărilor socialiste, a partidelor comuniste și muncitorești — chezășia principală a triumfului cauzei socialismului în întreaga lume. Profund credincios principiilor marxist-leniniste ale internaționalismului proletar, partidul nostru militează perseverent pentru Întărirea continuă a prieteniei și alianței frățești cu toate țările socialiste, pentru unitatea și coeziunea mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Adresăm popoarelor prietene ale țărilor socialiste — Albania, Bulgaria, Cehoslovacia, China, Republica Populară Democrată Coreeană, Cuba, Republica Democrată Germană, Iugoslavia, Mongolia, Polonia, Ungaria, Uniunea Sovietică și Republica Democrată Vietnam — un fierbinte salut frățesc, sincere urări de noi succese construirea socialismului și comuunismului ! Transmitem un salut călduros de solidaritate frățească clasei muncitoare, tuturor forțelor progresiste din țările capitaliste care, în frunte cu partidele comuniste și muncitorești, luptă împotriva exploatării, împotriva dominației monopolurilor, pentru interesele lor vitale, pentru socialism ! Exprimăm întreaga noastră simpatie, solidaritatea și sprijinul nostru popoarelor Asiei, Africii, Americii Latine, care luptă cu avînt pentru lichidarea definitivă a colonialismului, pentru apărarea și consolidarea independenței naționale, pentru dezvoltare economică și socială ! Alături de întreaga omenire iubitoare de pace, poporul român condamnă cu fermitate agresiunea imperialismului american împotriva poporului vietnamez, văzînd în aceasta un real pericol pentru pacea lumii. Ne exprimăm solidaritatea cu lupta dreaptă a poporului vietnamez pentru deplina eliberare și reunificare a patriei sale, cerea retragerea trupelor americane din Vietnam și respectarea dreptului poporului vietnamez la libertate și independență. Republica Populară Română promovează consecvent pe plan mondial relații bazate pe respectarea independenței și suveranității, egalității în drepturi și avantajului reciproc, neamestecului în afacerile interne. Țara noastră duce o politică externă de consolidare a păcii, de luptă activă împotriva acțiunilor agresive ale cercurilor imperialiste, de coexistență pașnică între țări cu sisteme socialpolitice diferite. (Continuare în pag. III-a) Veselia a străbătut intreaga demolishatie. Cuvîntarea tovarășului Vîlsan Ion, președintele Consiliului regional al sindicatelor Dobrogea Tovarăși. Alături de oamenii muncii din întreaga lume, poporul nostru sărbătorește astăzi ziua de 1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, Ziua frăției muncitorilor de pretutindeni. De peste trei sferturi de veac, sub steagul roșu de luptă cu înflăcărată chemare „Proletari din toate țările, uniți-vă!“, clasa muncitoare din lumea întreagă cinstește ziua de 1 Mai, unindu-și eforturile și trecînd în revistă rezultatele obținute în lupta pentru pace și progres social, pentru socialism. Cu prilejul acestei mărețe sărbători, în numele Comitetului regional de partid, al comitetelor executive ale sfaturilor populare regional Dobrogea și orășenesc Constanța, vă transmit dv. și tuturor muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor, harnicilor țărani cooperatori și intelectualilor, un călduros salut și vă felicit din toată inima pentru succesele obținute în lupta plină de avînt patriotic pentru îndeplinirea sarcinilor trasate de cel de-al III-lea Congres al partidului, pentru desăvârșirea construcției socialiste în scumpa noastră patrie —■ Republica Populară Română. Tovarăși. Anul acesta, poporul nostru sărbătorește ziua de 1 Mai într-o atmosferă de puternic entuziasm și avînt creator, determinată de mărețele realizări obținute în toate domeniile de activitate, sub conducerea încercatei sale călăuze — Partidul Muncitoresc Român. Obiectivele stabilite de Congresul al III-lea al partidului au devenit o realitate vie ce confirmă pe deplin justețea politicii de industrializare socialistă promovată cu consecvență de partidul și guvernul nostru, ca verigă principală a întregii opere de construcție socialistă a țării. Semnificativ care se dezvoltă pentru modul în economia țării noastre este faptul că, într-o perioadă de numai 5 ani — 1960— 1964, forța industrială a României s-a dublat, realizîndu-se un ritm mediu anual de creștere de 14,8 la sută față de 13 la sută cit fusese stabilit în planul de șase ani. In prezent, realizăm o producție globală de 8 ori și jumătate mai mare decit în 1938 și de o calitate tot mai superioară. Rezultate remarcabile s-au obținut și în dezvoltarea agriculturii, încheierea procesului de cooperativizare socialistă a deschis căi largi pentru punerea în valoare a tuturor posibilităților de creștere a producției agricole, vegetale și animale. Orientîndu-se în mod statornic spre dezvoltarea intensivă și multilaterală a producției agricole, partidul și statul nostru au (Continuare in pag, a lll-a)