Dobrogea Nouă, august 1965 (Anul 18, nr. 5282-5306)

1965-08-01 / nr. 5282

A A 4 PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA ! Organ al Comitetului regional Dobrogea al P.C.R. și al Sfatului popular regional Anul XVIII nr. 5282 Duminică 1 august 1965 4 pagini 25 bani Pe graficele întrecerii MUNCIND CU ÎNSUFLEȚIRE întrecerea socialistă continuă să se desfășoare cu însuflețire în toate fabricile și întreprinderile din regiunea noastră. Cele mai multe colective de muncă au raportat în aceste zile îndeplinirea înainte de termen a sarcinilor din planul de producție pe cele șapte luni ale anului în curs. Printre acestea se numără și cel al Fabricii de ambalaje metalice din orașul Constanța. La data de 28 iulie muncitorii de aici au raportat îndeplinirea planului producției globale in proporție de 105,7 la sută, iar cel al producției marfă cu 106,13 la sută. Buna organizare a procesului de producție în această fabrică iese în evidență și din analiza cifrelor de plan realizate și la sortimentele de produse fabricate. Până în prezent au fost produse peste plan 26 de tone de bidoane de tablă de diferite mărimi, 11 tone de cutii litografiate, un milion de capsule pentru ambalaje farmaceutice zeci de tone de diverse ambași laje. Sortimentele produse au primit în ultimul timp din partea controlului de calitate cele mai bune calificative. La aspectul frumos al ambalajelor și-au adus o contribuție însemnată muncitorii din secția litografie, care au realizat un mare număr de desene și inscripții noi pentru cutiile de cremă, pentru bidoanele de produse petroliere și pentru cele de lacuri și vopsele. La secția de prese și ștanțare în ultima lună au fost reduse peste procentajul admis pierderile de material, iar la secția montaj nu a existat nici un fel de rebut. Rezultatele bune obținute în îndeplinirea și depășirea planului de producție se oglindesc și în creșterea productivității muncii cu aproape 5 procente peste cele planificate. Harnicul colectiv al acestei fabrici numără în rîndurile sale mulți muncitori și muncitoare care au adus la îndeplinirea planului o substanțială contribuție. Comunistele Dumitru Bucioiu, Lungu Maria și Chirea Elena de la secția de ștanțare au îndeplinit planul pe luna iulie în proporție de 136, 120 și respectiv 119 la sută. Muncitoarele Lungu Paraschiva și Holovanschi Elena, cunoscute de mult timp ca evidențiate în întrecerea socialistă, lucrînd la confecționarea bidoanelor au depășit și ele planul lunar cu 25- 30 de procente. Automatizare. Foto . C. Ciorobea Recent, la Întreprinderea de ambalaje metalice din Constanța a fost introdusă o nouă linie de confecționare a cutiilor de vopsele, care mărește productivitatea muncii cu 50 la sută. Astă seară, pe litoral, la Mamaia, Constanța și Eforie- Nord, tulnicele, fluierele și cimpoaiele vor zvoni deschiderea celui de-al ll-lea Festival al cîntecului, dansului și portului popular, festival devenit sărbătoare anuală a artiștilor amatori din țara noastră. Vor fi prezenți aici reprezentanții d peste un milion de artiști amatori din cele peste 40.000 de formații artistice muzicale, coregrafice, dramatice sau de alte genuri, care își aduc zi de zi deplina lor contribuție la dezvoltarea și înflorirea vieții spirituale a orașelor și satelor patriei noastre. In măiestritele costume populare, a căror bogăție coloristică fascinează privirea, ei se vor avînta în cîntec și dans, exprimînd bucuria și mîndria poporului nostru pentru monumentalele prefaceri pe care țara le-a cunoscut și le cunoaște sub înțeleaptă conducere a Partidului Comunist Român. In cîntecul și dansul lor vor fi prezente nu numai bucuria și mîndria față de atitea minunate împliniri, ci și fermitatea hotărîrii cu care întregul nostru popor s-a angajat să traducă în viață mărețul program de dezvoltare social-economică și culturală, trasat de cel de-al IX-lea Congres al partidului, Congres care înscrie una dintre cele mai glorioase pagini ale istoriei Republicii Socialiste România. Însuflețind tulnicele, fluierele și cimpoaiele, peste cîteva ceasuri reprezentanții celor peste un milion de artiști amatori invită pe oamenii muncii veniți la odihnă, pe oaspeții străini, pe locuitorii litoralului, atît în teatrele de vară de la Mamaia și Eforie, cît și în Sala sporturilor din Constanța, la o sărbătoare a cîntecului, dansului și portului popular — sărbătoare a bucuriei și mîndriei, sărbătoare cum numai într-o țară pornită pe drumul desăvîrșirii construcției socialiste ai s-o întîlnești. I. DRAGANESCU ADUNARI FESTIVE CONSACRATE SĂRBĂTORIRII ZILEI MARINEI R.P.R. La Mangalia a avut loc sîmbătă după-amiază adunarea festivă consacrată tradiționalei sărbători — Ziua Marinei R.P. Române. Au participat Vasile Vîlcu, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., primsecretar al Comitetului regional Dobrogea al P.C.R., generalmaior Ion Coman, secretarul Consiliului Politic Superior al Forțelor Armate, adjunct al ministrului, reprezentanți ai organelor regionale și locale de partid și de stat, generali și amirali, ofițeri din marina militară. Despre importanța Zilei Marinei și succesele cu care marinarii flotei noastre maritime militare și civile au întîmpinat această zi a vorbit viceamiralul Grigore Marteș, comandantul marinei militare. In încheierea adunării echipa artistică ostășească „Albatrosul"”, a prezentat un frumos și bogat program. Prețuirea In cursul zilei de ieri, în sala Gării maritime, din Constanța au fost înmînate ordine și medalii conferite de către Consiliul de Stat al R.P.R. unor navigatori, docheri, maiștri, lucrători în aparatul tehnico-a.De asemenea au fost înmînate: insignele „75 de ani de la crearea navigației fluviale românești“ și „70 de ani de la crearea naviei,la Constanța a avut loc sîmbătă adunarea festivă consacrată sărbătoririi a 75, respectiv 70 de ani de la înființarea organizațiilor de stat pentru navigație fluvială și maritimă și a Zilei Marinei R.P. Române. La adunare au luat parte tovarășii Soare Noroe, prim-secretar al Comitetului orășenesc Constanța al P.C.R., Vîlsan Ion, președintele Consiliului regional al sindicatelor Dobrogea, Stere Nicolae, director general în M.T.Tc., Zeicu Nicolae, director al D.R.N.C., numeroși navigatori, docheri, ingineri, tehnicieni și funcționari, reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, ai organizațiilor de masă și obștești. Despre importanța acestui eveniment a vorbit tovarășul Stere Nicolae, director general în M.T.Tc. La sfîrșitul adunării cei prezenți au urmărit un frumos spectacol artistic, muncii ministrativ pentru merite deosebite în muncă, înaltele distincții au fost înmînate de către tov. Nicolaescu Ion, vicepreședinte al comitetului executiv al Sfatului popular regional Dobrogea, Nației maritime românești“, instituite de Direcția navigației civile „Navrom“. Hărnicia colectivului Revărsatul zorilor din ziua de 29 iulie i-a găsit în plină activitate pe muncitorii schimbului III din turele conduse de brigadierii Alexandru Munteanu, Marin Datcu și Dumitru Voicu, din cadrul secțiilor prese, extracție și rafinărie ale Fabricii de ulei „Argus“ Constanța. Hotărîrea fiecărei brigăzi de a-și aduce o contribuție tot mai substanțială la consolidarea succeselor de pîț Continmre în peg. a III-a) In numărul de azil — Ziua marinarilor Pag. a II-a • Construcțiile școlare, în pas cu cerințele — Programul festivităților ce vor avea loc cu prilejul Zilei Marinei la Constanța și Mangalia Pag. a III-a — Corespondență: Cinci rezoluții din 31 Pag. a IV-a S-au terminat recoltatul și treieratul griului In cursul zilei de ieri, gospodăriile agricole de stat și cooperativele agricole de producție din regiunea noastră au terminat recoltatul și treieratul griului de pe întreaga suprafață de 312.262 hectare. Acest succes se datorește muncii entuziaste a mecanizatorilor și țăranilor cooperatori, măsurilor politice și organizatorice luate de organele și organizațiile de partid, folosirii în condiții mai bune a tractoarelor și combinelor și a timpului bun de lucru. Primele care au terminat recoltatul griului au fost gospodăriile agricole de stat din Trustul G.A.S. Constanța și cooperativele agricole din raioanele Negru Vodă și Hîrșova și cele din raza orașului Constanța. Prin aplicarea unei agrotehnici superioare, folosirea soiurilor celor mai productive, stabilirea unei densități optime și recoltarea la timp și fără pierderi, gospodăriile agricole de stat și cooperativele agricole au realizat în acest an mari sporuri de producție la cultura griului. Astfel, gospodăriile agricole de stat Topraisar, Mangalia, Scărișoreanu și altele au realizat producții medii de peste 4.000 kg de grîu la hectar, iar cooperativele agricole din Lanurile, Darabani, Tătaru, Biruința, Gălbiori, Băltiești și multe altele, au realizat producții medii de peste 3.300 kg de griu la hectar. In prezent, pe ogoarele regiunii se lucrează intens la treieratul mazării, la recoltatul inului și de asemenea, la eliberatul de paie al terenului, la fertilizarea solului și executarea arăturilor, punîndu-se astfel o temelie solidă producției anului viitor. Eliberatul terenului de paie cu ajutorul tîrîșului la C. A. P. din Valu Traian. B 9 $ € l •Schimburile II și III, la nivelul primului schimb # • • Pentru a rezolva cu succes sarcinile sporite care le stau în față, o parte din întreprinderile industriale din regiunea noastră lucrează și cu schimburi de noapte, în scopul de a vedea cum se desfășoară activitatea productivă în cadrul acestor unități economice, ziarul nostru a organizat un raid-anchetă prin cîteva din întreprinderile orașului Constanța. Redăm mai jos cele constatate cu acest prilej: „Secretele“ Un calcul sumar efectuat în zorii zilei la biroul cu evidența producției ne arată clar că schimbul III condus de maistrul Constantin Petrescu de la Fabrica de celuloză și hîrtie Palas a reușit să realizeze în cele opt ore lucrate în noaptea zilei de 28 spre 29 iulie o cantitate de 13 tone celuloză. Rezultat îmbucurător pentru tot efectivul schimbului, deoarece cifra aceasta înseamnă că pe schimb s-a realizat o tonă de celuloză peste plan. Mai mult decit atît, cifra vorbește de hărnicia și conștiinciozitatea cu care și-au făcut datoria in noaptea respectivă conductorul Nicolae Boghiș de la fierbere, conductorul Ilie Neguț de la tocătorie și toți ceilalți muncitori din schimbul maistrului Petrescu. Analizînd însă situația realizărilor obținute pe toată perioada care s-a scurs din lună iulie, succeselor reiese faptul că nu întotdeauna schimbul respectiv a fost la înălțimea sarcinilor. Intre 1 și 27 iulie, de pildă, nu s-au realizat decit 280 tone de celuloză, adică cu 12 tone mai puțin față de sarcina planificată. In aceleași condiții, schimbul 1 condus de maistrul Palade Ernest a reușit să realizeze în perioada respectivă 301 tone de celuloză, depășindu-și planul cu aproape 10 tone, iar schimbul II, condus de comunistul Constantin Hangu, și-a depășit planul cu 14 tone de celuloză. Aceasta denotă că nu în toate schimburile, deși condițiile de lucru sunt identice, rezultatele sunt asemănătoare. Explicația acestei diferențe, care apare între realizările schimburilor de zi și de noapte, a reieșit în urma discuției purtate cu maistrul Ernest Palade. — Totul depinde de felul cum știi să-ți organizezi munca — spunea interlocutorul nostru, în activitatea noastră, apar unele defecțiuni inerente, de natură mecanică sau tehnică. De pildă, în luna iulie, am avut 29 de ore de reparații curente, iar schimbul colegului meu Petrescu a avut 27 de ore de astfel de reparații. Ele trebuie și se rezolvă operativ, în toate cazurile, fără să sufere producția. Dar, secretul realizărilor diferențiate constă în aceea că schimbul condus de mine reușește în aceleași condiții să obțină o productivitate sporită, în medie de 1,65—1,75 tone de celuloză pe oră, pe cînd schimbul colegului meu merge cu o productivitate de 1,55—1,60 tone pe oră. In acest caz, e și firesc ca rezultatele noastre să fie diferențiate. Poate e cazul să explic — a adăugat maistrul Palade — cum reușesc să ating o productivitate mai ridicată în schimbul meu. Este simplu, nu-i nici un secret. In primul rînd, de cite ori se schimbă sortimentul fabricat, adică de cite ori trecem de la celuloză naturală la celuloză albită, în afara reparațiilor curente care se fac, spălăm bine toată instalația pentru a nu se știrbi calitatea celulozei fabricate. Reparațiile curente, executîndu-se operativ și la timpul potrivit, elimină multe din deficiențele care ar putea să stagneze producția multe ore în șir. Am în schimbul meu mulți oameni destoinici ca Zavatin Teodor, Chircoran Chircor, Hristu Petrea, primit cu cîteva zile mai înainte în rîndurile partidului, care, de cite ori se înfundă tubul de compactare ce alimentează fierbătorul sau se ivește vreo defecțiune electrică la pompa de ulei, intervin prompt și le remediază, asigurînd productivitatea sporită de care vorbeam la început. Toate acestea pentru noi nu sînt secrete — a condus maistrul Palade, zîmbind — dar ele prezintă o mare importanță pentru asigurarea bunului mers al producției și ridicarea rezultatelor obținute în schimburile de noapte la nivelul schimburilor de zi. RAIDANCHETA RITMUL LA ARATURI ESTE NECORESPUNZĂTOR Paralel cu recoltatul, în acest an, s-au efectuat arături pe suprafețe întinse. Mecanizatorii de la G.A.S. Crucea, de pildă, au efectuat pină în prezent arături pe o suprafață de aproape 800I ha teren pentru însămînțările de toamnă. Imediat după terminarea recoltatului aici toate forțele au fost mobilizate la balotarea paielor, eliberarea terenurilor și executarea arăturilor. De altfel, balotajul și eliberarea terenurilor merg de 2 zile paralel. în fiecare zi, cele 26 prese balotează paiele de pe aproximativ 150 ha, iar imediat intră tractoarele și are cel puțin 100 ha zilnic. Bineînțeles, că terenul este mai întîi fertilizat. Tractoriștii, printre care Nuțu Dumitru, Cristea Ilie, Mihalache Dumitru, Antemir Cornel, Neagu Ion și Carp Constantin, au hotărît ca pină la 20 august să realizeze întregul plan la arăturile de vară. Trebuie spus însă că atît în Trustul gostat Tulcea cît și în Trustul gostat Constanța ritmul la executarea arăturilor este necorespunzător. Bunăoară, în Trustul Tulcea, în 5 zile (27—31 iulie inclusiv) s-au arat numai 614 ha, ceea ce înseamnă doar cîte 125 ha pe zi. Aplicînd această situație la regula de trei simplă punem conducătorilor (Continuare în pag. a III-a) Qlas&lul stil Hi fiUrilor. (Măliuc] din Delta Dunării A.4 É