Dobrogea Nouă, iulie 1966 (Anul 19, nr. 5564-5590)

1966-07-01 / nr. 5564

\ Organ al Comitetului regional Dobrogea al P.C.R. și al Sfatului popular regional Anul XIX nr. 5564. Vineri 1 iulie 1966 4 pagini 25 bani Poporul nostru condamnă noua crimă a imperialismului american împotriva poporului vietnamez Mitingul de protest din Capitală Bombardarea sălbatică de către aviația S.U.A. a împrejurimilor Hanoiului și a orașului Haiphong — o nouă crimă a imperialismului american îndreptată împotriva poporului vietnamez și a păcii în lume — a stîrnit un puternic val de mînie și indignare în rîndurile cetățenilor din patria noastră. Joi dupăamiază, la scurt timp după terminarea lucrului, mii de bucureșteni s-au adunat în Piața Universității unde a avut loc un miting organizat de Liga Română de prietenie cu popoarele din Asia și Africa, întreaga piață și străzile din jur erau pline de oameni care au venit să-și alăture glasul de protest și să condamne atacarea tîlhărească a Hanoiului, capitala unei țări socialiste pașnice. Mitingul a fost deschis de prof. univ. Stanciu Stoian, secretar general al Ligii de prietenie cu popoarele din Asia și Africa. Subliniind gravitatea fărădelegilor comise împotriva poporului vietnamez, vorbitorul a arătat că noul pas făcut de imperialismul american în escaladarea războiului din Vietnam nu poate lăsa indiferent pe nimeni, căci pacea lumii însăși este greu amenințată prin asemenea acțiuni barbare. In cadrul mitingului a luat cuvîntul prof. univ. Tudor Popescu. Exprimînd înalta prețuire pe care poporul român o acordă vitejiei, dîrzeniei și spiritului de sacrificiu cu care poporul vietnamez luptă împotriva agresorilor, vorbitorul a cerut, în numele locuitorilor Bucureștiului, al întregului nostru popor, să se pună neîntîrziat capăt războiului de agresiune din Vietnam, să fie retrase toate trupele Statelor Unite și ale acoliților lor din Vietnamul de sud. Cercurile guvernante din Statele Unite ale Americii trebuie să dea ascultare opiniei publice mondiale, glasurilor lucide din rîndul poporului american și să înceteze războiul împotriva poporului vietnamez, în .Cuvîntul său, Tudor Moise, muncitor la Uzinele „23 August“, a subliniat că autorii acestui nou și monstruos act de agresiune s-au demascat încă o dată în fața opiniei publice mondiale cu exponenți și promotori ai unor practici piraterești care sfidează cele mai elementare norme ale relațiilor dintre state. In numele muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor de la uzinele „23 August“ condamn cu hotărîre noua fărădelege a imperialiștilor americani care creează noi pericole pentru pace în Asia de Sud-Est și în întreaga lume. în același timp, ne exprimăm solidaritatea noastră internaționalistă cu lupta dreaptă a încercatului popor vietnamez, întregul nostru sprijin. Cerem să înceteze agresiunea Statelor Unite ale Americii Vietnam, atacurile aeriene împontriva Republicii Democrate Vietnam , să fie retrase trupele intervenționiste și bazele militare străine din Vietnamul de sud; să i se respecte poporului vietnamez dreptul sfînt de a-și hotărî singur soarta, fără amestec din afară, conform cu interesele sale legitime, cu voința sa suverană. Studenta Angela Busuioc, de la Universitatea din București, a spus: (Continuare în pag. a II-a) COMUNICAT COMUN cu privire la vizita de stat în Republica Socialistă România a Excelenței Sale generalul Ne Win, președintele Consiliului Revoluționar al Uniunii Birmane La invitația președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, Excelența Sa generalul Ne Win, președintele Consiliului Revoluționar al Uniunii Birmane, a făcut o vizită de stat în România între 24—27 iunie 1966. Excelența Sa generalul Ne Win a fost însoțit în vizita sa de doamna Ne Win, de comandorul Thaung Tin, ministrul minelor, colonelul Maung Shwe, ministrul industriei și muncii, colonelul Than Sein, ministrul transporturilor și comunicațiilor, Daw Khin May Aye, și alte oficialități ale Uniunii Birmane. In timpul șederii în Republica Socialistă România, președintele Consiliului Revoluționar al Uniunii Birmane, generalul Ne Win, și suita sa au luat cunoștință de dezvoltarea industrială a României și de aspectele istorice culturale din viața poporului roimân. Președintele Consiliului Revoluționar și persoanele care îl însoțesc au vizitat orașul București, obiective economice și centre industriale din regiunile Ploiești și Bacău, fiind întîmpinați pretutindeni cu multă căldură și ospitalitate, expresie sentimentelor de sinceră prietenie și respect reciproc dintre cele două popoare. La 25 iunie, secretarul general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Nicolae Ceaușescu, împreună cu președintele Consiliului de Stat, Chivu Stoica, președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, și prim-vicepreședintele Consiliului de Miniștri, Alexandru Bîrlădeanu, a avut o întrevedere cu președintele Consiliului Revoluționar, generalul Nenin. La întrevedere au fost de față Ilie Murgulescu, vicepreședinte al Consiliului de Stat, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Andrei Păcuraru, membru al C.C. al P.C.R., Eduard Mezincescu, adjunct al ministrului afacerilor externe, și Gheorghe Popescu, ambasadorul Republicii Socialiste România la Rangoon. Din partea birmană au fost prezenți comandorul Thaung Tin, ministrul minelor, Maung Shwe, ministrul colonelul industriei și muncii, colonelul Than Sein, ministrul și comunicațiilor, transporturilor și colonelul (Continuare în pag. a IV-a) IN ZIARUL DE AZI: • ANIVersăRi-comemorări UN MARE ARTIST — ȘTEFAN LUCHIAN • FoTbal FARUL — SPARTAC SUBOTICA pag. a III-a • ARGENTINA, DUPĂ INSTAURAREA NOULUI REGIM pag. a IV-a Lucrările Sesiunii Marii Adunări Naționale Joi au continuat lucrările celei de-a V-a sesiuni a Marii Adunări Naționale a Republicii Socialiste România. La lucrări participă tovarășii Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Alexandru Drăghici, Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Petre Borciu, Constantin Drăgan, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, membri supleanți ai Comitetului Executiv și secretari ai C.C. al P.C.R., vicepreședinți ai Consiliului de Miniștri. Sunt prezenți vicepreședinții, secretarul și membrii Consiliului de Stat. In tribune se află șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București, numeroși invitați, ziariști români și străini. Ședința a fost deschisă de tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale. In continuarea discuției generale la punctul doi al ordinii de zi — Proiectul de lege pentru adoptarea planului de stat de dezvoltare a economiei naționale pe anii 1966—1970 — au luat cuvîntul tovarășii: Constantin Drăgan, Gheorghe Roșu, Neculai Agachi, Remus Răduleț, Clement Rusu, Nicolae Doggendorf, Dumitru Țambric, Emil Drăgănescu, Ioan Bordaș, Vasile Vîlcu, Ion Nas ta, Zaharia Stancu, Teodor Haș, Iosif Uglar. Deputatul acad. Horia Hulubei a cerut cuvîntul pentru a adresa o întrebare președintelui Consiliului de Miniștri în legătură cu bombardarea de către aviația S.U.A. a suburbiilor Hanoiului și a orașului Haifong din Republica Democrată Vietnam. „Ați aflat, ca și mine, „ din presa noastră — a spus el — că aviația americană, conform ordinului guvernului S.U.A., a bombardat în mod sălbatic suburbiile Hanoiului, capitala Republicii Democrate Vietnam, și Haifongul, cel mai mare port al țării. Gestul reprezintă o nouă crimă gravă contra poporului vietnamez. El ne-a umplut de indignare pe noi, deputații Marii Adunări Naționale și, desigur, pe toți cetățenii țării noastre. El reprezintă un pericol major la pacea lumii. De aceea adresez tovarășului președinte al Consiliului de Miniștri întrebarea: ce atitudine înțelege să ia guvernul țării noastre în legătură cu această gravă extindere a războiului în Vietnamul de Nord prin noua decizie a guvernului Statelor Unite ale Americii?“. Tovarășul Ion Gheorghe Maurer a declarat că va da răspuns la întrebare în ședința de după-amiază. La reluarea lucrărilor sesiunii Marii președintele Adunări Naționale, Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer a răspuns întrebării deputatului Horia Hulubei. Poziția guvernului român în legătură cu bombardarea de către ruselor aviația americană a O- Hanoi și Haifong a fost primită de deputați și invitați cu aplauze puternice, îndelungi și a fost aprobată prin vot, în unanimitate, de Marea Adunare Națională. A continuat apoi discuția generală la punctul doi al ordinii de zi. Au luat cuvîntul tovarășii: Nicolae Petre, Bucur Șchiopu, Veronica Ardeleanu, Mihail Levente, Nicolae Bădescu, Cristofor Voinea Marinescu, Simionescu, Alexandru Sencovici, Mihai Suder, Maxim Berghianu. Dezbaterea la acest punct de pe ordinea de zi s-a încheiat. Marea Adunare Națională a votat în unanimitate, prin vot secret, Legea pentru adoptarea planului de stat de dezvoltare a economiei naționale pe anii 1966—1970, după ce proiectul a fost discutat pe articole. Anunțarea rezultatului votului, prin care Marea Adunare Națională dă putere de lege planului cincinal — etapă nouă de progres și prosperitate în viața în înflorirea poporului român, României socialiste — este primită într-o atmosferă de puternică însuflețire. Întreaga asistență, în picioare, aplaudă îndelung. Lucrările sesiunii continuă. (Agerpres) Tovarăși deputați. Răspunzînd întrebării tovarășului deputat Horia Hulubei, declar în numele guvernului Republicii Socialiste România următoarele : Atacurile aviației americane, asupra suburbiilor orașului Hanoi, capitala Republicii Democrate Vietnam, și asupra orașului Haifong, cele mai importante centre populate din Vietnamul de nord, care au provocat victime omenești și pierderi materiale, reprezintă o nouă fază a războiului în Vietnam, accentuarea politicii de încălcare flagrantă a celor mai elementare norme ale dreptului internațional, constituind în același timp o gravă amenințare pentru pacea lumii. Nereușind să înfrîngă lupta dîrză a poporului vietnamez, Statele Unite ale Americii au recurs, în mod deliberat, la aceste noi acte de război, care pun în adevărata lor lumină declarațiile de așa-zise intenții pașnice ale forurilor conducătoare americane, arată ce credit se poate acorda acestor declarații. Extinderea agresiunii împotriva Republicii Democrate Vietnam a stîrnit mînia legitimă a poporului român, ca și a opiniei publice din întreaga lume, aduce autorilor ei izolare tot mai mare, dezaprobarea și condamnarea generală. Credem că forțele cărora le este scumpă cauza păcii vor acționa cu hotărîre pentru a determina încetarea agresiunii Statelor Unite ale Americii în Vietnam. Guvernul Republicii Socialiste România, exprimînd sentimentele poporului român, condamnă cu toată fermitatea noile acțiuni agresive împotriva R.D. Vietnam, și atrage în același timp, în mod hotărît, atenția guvernului Statelor Unite ale Americii asupra grelei răspunderi pe care și-o asumă prin continuarea și intensificarea acestui război. Susținînd pe deplin poziția guvernului Republicii Democrate Vietnam și a Frontului Național de Eliberare din Vietnamul de sud, guvernul Republicii Socialiste România cere să se pună capăt imediat și necondiționat bombardamentelor împotriva R. D. Vietnam, să înceteze războiul de agresiune în Vietnam. Este necesar să fie retrase toate forțele militare americane și celelalte trupe străine intervenționiste din Vietnamul de sud. Să se respecte dreptul sacru al poporului vietnamez de a-și hotărî singur soarta, fără nici un amestec din afară, să fie aplicate acordurile de la Geneva cu privire la Vietnam ! In numele poporului român, al guvernului Republicii Socialiste România, doresc să adresez poporului vietnamez, de la această înaltă tribună, mesajul cald de solidaritate frățească și să exprim admirația noastră față de curajul și bărbăția cu care el ripostează agresorilor. Sîntem hotărîți să acordăm în continuare poporului vietnamez întregul sprijin material și moral-politic în lupta sa eroică pentru apărarea independenței suveranității naționale, a intesigrității patriei sale. Ne exprimăm, tovarăși deputați, încrederea noastră nestrămutată în triumful cauzei drepte a poporului vietnamez, al cauzei păcii și libertății popoarelor. Răspunsul tovarășului Ion Gheorghe Maurer cu privire la poziția guvernului român față de bombardarea de către aviația americană a orașelor , Hanoi și Haifong \ * [ Solemnitatea înmînării unor titluri și ordine unor cadre didactice Cu prilejul Zilei învățătorului, la Consiliul de Stat a avut loc joi la amiază solemnitatea înmînării unor titluri și ordine. Au participat un mare număr de învățători și profesori, care de-a lungul anilor s-au evidențiat în mod deosebit în nobila și frumoasa muncă de instruire și educare a tinerei generații, cadre didactice care prin bogata lor activitate și-au adus contribuția la dezvoltarea învățămîntului în țara noastră. Cei prezenți au salutat cu vii aplauze pe tovarășii Chivu Stoica, Emil Bodnaraș, Leonte Răutu. Erau de față tovarășii Constanța Crăciun și Ilie Murgulescu, vicepreședinți ai Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, Ștefan Bălan, ministrul învățămîntului, Ion Teoreanu, șeful secției de învățămînt și sănătate a C.C. al P.C.R. S-a dat citire decretelor privind conferirea titlului de „învățător emerit al Republicii Socialiste România“, „Profesor emerit al Republicii Socialiste România“, Ordinul Muncii clasa III-a, unor învățători și profeasori, din învățămîntul de cultură generală și din învățămîntul profesional și tehnic. Președintele Consiliului de Stat a înmînat înaltele distincții acordate. Luînd apoi cuvîntul, tovarășul Chivu Stoica, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat, și al Consiliului de Miniștri a transmis învățătorilor și profesorilor un salut călduros cu prilejul tradiționalei sărbători a „Zilei învățătorului“, felicitîndu-i pentru înaltele distincții primite. Partidul și guvernul, întregul nostru popor — a spus vorbitorul — dau o prețuire deosebită rodnicei activități a învățătorilor și profesorilor în îndeplinirea nobilei lor misiuni de formare a omului nou, a omului societății socialiste, prin îndrumarea și educarea tineretului nostru în spiritul profundului atașament față de muncă, al dragostei nețărmurite față de patrie, față de popor și față de Partidul Comunist Român. Planul cincinal, care se află chiar azi supus dezbaterilor Marii Adunări Naționale, cuprinde o serie de prevederi importante a căror împlinire va traduce în viață sarcinile trasate de Congresul al IX-lea al Partidului în ceea ce privește dezvoltarea perfecționarea continuă a învășițămîntului, condiție indispensabilă pentru desăvîrșirea și înflorirea economiei, științei și culturii în țara noastră. Partidul și guvernul au convingerea deplină că învățătorii și profesorii de toate gradele vor continua cu abnegație munca lor fără preget, sădind în inimile și mințile elevilor dragostea pentru glorioasele tradiții ale luptei poporului nostru pentru eliberarea socială și națională educîndu-i astfel să devină cetățeni luminați și patrioți, constructori activi și conștienți ai socialismului și comunismului. Distincțiile acordate reprezintă, așa cum a spus tovarășul Nicolae Ceaușescu la Congresul al IX-lea al P.C.R., aprecierea partidului, a întregului nostru popor pentru munca plină de devotament pe care o desfășoară, zi de zi, cei 175.000 de slujitori ai școlii, pentru înarmarea tinerei generații cu știința și cultura înaintată. Cei prezenți la solemnitate au primit cu căldură cuvintele de înaltă apreciere ce le-au fost adresate de președintele Consiliului de Stat. Luînd cuvîntul, profesorul emerit Nicu Vlad a spus printre altele : Partidul m-a învățat că a fi dascăl adevărat înseamnă să muncești cu pasiune, pricepere și perseverență pentru ca elevii să-și însușească comorile știri(Continuare în pag. a 111-a) STRÎNGEREA CEREALELOR— ÎN CENTRUL ATENȚIEI De cîteva zile combinele au intrat în lanurile ce-și unduiesc marea nesfîrșită de spice. Se lucrează intens, cu pricepere și atenție la strîngerea rodului muncii de peste an. Primele zile de lucru au adus și primele satisfacții făuritorilor de belșug. Iată cîteva din ele: Au terminat recoltatul orzului La gospodăria de stat Ovidiu, recoltatul celor 100 ha de orz s-a terminat de două zile. Organizarea temeinică a muncii a permis ca paralel cu recoltatul să fie eliberat și terenul de paie. „Suprafața de orz care este amenajată pentru irigat — ne-a explicat inginerul șef al gospodăriei, tov. Marius Topală — a fost arată și însămînțată imediat cu fasole“. Mecanizatorii Dumitru Bogdan, Stamate Mircea, Vărzaru Alexe, Evdochia Vasile și alții, din brigada condusă de Tudora Dumitru, și-au depășit zilnic sarcinile de plan. Rezultate frumoase la recoltat au obținut și mecanizatorii din brigăzile conduse de Ghindeanu Iacob și Panait Dumitru de la S.M.T. Topraisar, ce deservesc cooperativa agricolă din Straja. Intr-o singură zi ei au terminat de recoltat cele 55 ha cu orz. Pînă la intrarea în lanurile de grîu, ei au trecut cu toate forțele la treieratul mazărei. Cu toate forțele la grîu Verificarea minuțioasă a stării de vegetație a fiecărei sole de grîu a permis mecanizatorilor de la gospodăria de stat din Mangalia să treacă la recoltat cu toate forțele. Treizeci de combineri se întrec în aceste zile să recolteze cît mai mult. In prima zi, în fruntea plutonului s-a situat detașat combinerul Mitran Ion, urmat de Negrei Ilie și Baciu Ion. Maiștrii de cultură Liță Mihai și Abdula Edip au luat toate măsurile pentru a fi evitați timpii morți (aprovizionînd combinele cu sacii necesari, tractoarele cu carburanți, au repartizat judicios remorcile, au deschis drumuri în lan). „Cele 508 ha cu grîu vor fi terminate de recoltat în numai 6 zile — ne spunea tov. Petre Urlățeanu, inginerul șef al gospodăriei. In prima zi s-au recoltat 71 ha de grîu. Am început treaba bine, dar întîmpinăm și unele greutăți, a continuat să ne spună tov. Urlățeanu. Astfel, în prima zi cînd am trimis remorcile cu grîu la baza din Mangalia, s-a pierdut mult timp, din cauză că baza (șeful bazei, Mihai Trandafirescu) nu era încă pregătită“. Recoltatul și eliberarea terenului — lucrări concomitente La capătul unei tarlale de la secția I-a a G.A.S.-ului Moșneni l-am întîlnit pe inginerul agronom Faur Grațian. Pe cele 4 combine care începuseră, lucrul i-am recunoscut pe mecanizatorii Mihai și Gheorghe Brobonea, Vasile Bălteanu și Petre Moldoveanu. De abia se trăsese cîte o brazdă la recoltat și cele două prese de balotat, conduse de mecanizatorii Gheorghe Nicolae și Serchet Maciut, intraseră și ele în brazdă. Un tractor cu două remorci, condus de Pană Stan, transporta pleava rezultată. Totul merge șnur, ne-a explicat inginerul Faur. Am organizat munca pentru a se lucra concomitent la recoltat și elibe(Continuare în pag. a IlI-a) <