Dobrogea Nouă, mai 1967 (Anul 20, nr. 5823-5847)

1967-05-03 / nr. 5823

Á 1 PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚIVA ^ Anul XX nr. 5823 Miercuri 3 mai 1967 4 pagini 25 bani MITINGUL OAMENILOR MUNCII DIN CAPITALĂ Cuvîntarea tovarășului Ilie Verdeț Dragi tovarăși. Stimați oaspeți de peste hotare. Poporul român sărbătorește astăzi, împreună cu forțele progresiste de pretutindeni, ziua freației și solidarității internaționale oamenilor muncii în lupta pentru viață mai bună, libertate și independență națională, pentru socialism, democrație și pace. Cu prilejul acestei mari sărbători, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri adresează tuturor celor ce muncesc în fabrici și uzine, pe șantiere și pe ogoare, în instituțiile de învățămînt și cultură un salut tovărășesc și cele mai calde felicitări pentru marile succese obținute în toate domeniile activității materiale și spirituale, în îndeplinirea programului de înflorire multilaterală a patriei noastre. Salutăm cu căldură prezența delegațiilor prietenești de peste hotare la această tradițională manifestare populară. Aniversarea zilei de 1 Mai este și în acest an întîmpinată de poporul nostru cu un bilanț bogat de înfăptuiri. Se dezvoltă continuu industria noastră socialistă, pe baza tehnicii și tehnologiei moderne. Sarcinile planului de stat pe anul trecut au fost realizate și depășite de toate ministerele și toate regiunile țării. Am încheiat în condiții bune primul trimestru al anului în curs, îndeplinind prevederile de plan la producția globală industrială cu 101,4 la sută — ceea ce reprezintă o creștere cu 14 la sută, față de , primul trimestru al anului trecut. Ridicîndu-și măiestria și mobilizîndu-și energiile și priceperea, inginerii, tehnicienii, muncitorii patriei obțin succese in creșterea productivității muncii, în reducerea prețului de cost, în îmbunătățirea calității producției. Avem toate posibilitățile ca și în acest an, muncind cu elan și perseverență, să îndeplinim și să depășim prevederile planului în industrie, asigurând premise solide pentru transpunerea în viață , a tuturor obiectivelor cincinalului. Prin munca harnică a țăranilor, a mecanizatorilor, inginerilor și tehnicienilor, a tuturor oamenilor muncii de la sate rodesc măsurile adoptate de partid și guvern pentru dezvoltarea multilaterală și complexă a agriculturii. Anul trecut s-a obținut cea mai mare recoltă de cereale din istoria țării. Se află într-un stadiu înaintat lucrările agricole de primăvară; la principalele culturi campania de însămînțări se apropie de sfîrșit. Intelectualitatea țării noastre adaugă noi creații și realizări de valoare patrimoniului spiritual al poporului, aducînd o prețioasă contribuție la propășirea patriei. Pre tot desfășoară cuprinsul patriei de o vastă activitate de construcții de locuințe, instituții de cultură și medico-sanitare, care schimbă continuu înfățișarea orașelor și satelor românești. Pe baza rezultatelor obținute în dezvoltarea economiei naționale sunt puse în aplicare măsuri de ridicare a nivelului de trai al populației. In acest an a intrat în vigoare noul sistem de pensionare a salariaților, pensionarea țăranilor cooperatori, au fost reduse prețurile la unele produse de larg consum. Toate aceste realizări sunt rodul eforturilor și activității creatoare a celor ce muncesc de la orașe și sate, sunt rezultatul aplicării în viață a politicii marxistleniniste a Partidului Comunist Român, forța conducătoare a societății noastre, inițiatorul a tot ce este înaintat, progresist, măreții opere de dezvoltare și înalflorire a României socialiste! înfăptuirile de pînă acum ne dau deplina certitudine că întregul nostru popor, însuflețit de perspectivele luminoase ale viitorului va îndeplini cu deplin succes programul măreț de desăvârșire al construcției socialiste, în patria noastră! Dragi tovarăși. Cu prilejul zilei de 1 Mai, poporul nostru își reafirmă sentimentele sale de puternică solidaritate cu forțele sociale care, pe întregul glob, luptă împotriva imperialismului, pentru pace, democrație și progres social. întărirea prieteniei frățești, a legăturilor multilaterale cu toate țările socialiste constituie preocuparea centrală a politicii externe a partidului și statului nostru. Adresări calde felicitări și urări de continuă prosperitate popoarelor din Albania.Bulgaria, Cehoslovacia, China, Cuba, Republica Populară Democrată Coreeană, Republica Democrată Germană, Iugoslavia, Mongolia, Polonia, Ungaria, Uniunea Sovietică, Republica Democrată Vietnam, care, sub conducerea partidelor lor comuniste și munci(Continuare în pag. a III-a) în această dimineață însorită a primei zile de mai 1967, orașul Constanța a trăit atmosfera marilor sărbători. . Coloane lungi, parcă nesfîrșite, de oameni ai muncii din întreprinderile și instituțiile orașului, elevii și studenți, se îndreptau spre locurile de adunare. Ei purtau în brațe portretele marilor dascăli ai proletariatului Marx, Engels, Lenin — ale conducătorilor partidului iubit și ai statului, grafice cu realizările pe cele patru luni ale celui de-al doilea an al cincinalului, drapele și flori. Tribuna oficială, frumos împodobită, străjuită de drapele purpurii și tricolore, își așteaptă oaspeții. Pe fundalul ei, era scris cu litere mari urarea tradițională. ..Trăiască 1 Mai. Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, Ziua frăției muncitorilor de pretutindeni“. Ora 9,00, In aplauzele puternice ale participanților, la tribuna oficială urcă tovarășii CONSTANTIN MANDREANU, PETRE IONESCU, NICOLAE PETRE, TEODOR COMAN, SOARE NORVE, ION TUDOR, OPREA VICOL. ION VELIȘCU. (Continuare in pag. a II-a) DEMONSTRAȚIA OAMENILOR MUNCII DIN ORAȘUL CONSTANTA ASPECT DE LA TRIBUNA OFICIALĂ ÎN TIMPUL DEMONSTRAȚIEI OAMENILOR MUNCII. Masă oferită de Comitetul Central al P.C.R. După marea demonstrație de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, Comitetul Central al Partidului Comunist Român a oferit o masă tovărășească în parcul Palatului Snagov. Au participat tovarășii Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraș, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Constantin Drăgan, Alexandru Moghioroș, Gheorghe Rădulescu,Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, membrii supleanți ai Comitetului Executiv, secretarii C.C. al P.C.R., vicepreședinți ai Consiliului de Stat și ai Consiliului de Miniștri. Au luat parte, de asemenea, membri ai C.C. ai P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai unor instituții centrale și organizații obștești, activiști de partid. Au participat numeroși membri de partid din ilegalitate, vechi militanți ai mișcării muncitorești din țara noastră. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a felicitat pe cei prezenți cu prilejul zilei de 1 Mai — ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua muncii și a primăverii, care, în condițiile socialismului, este în același timp ziua victoriei în opera de construire a societății noi. Oamenii muncii din Capitală și din întreaga țară — a spus vorbitorul au manifestat în această zi cu voioșie și entuziasm, exprimîndu-și hotărîrea nestrămutată de a înfăptui neabătut politica partidului care corespunde intereselor vitale ale întregului popor — construirea în România, societății socialiste Partidul nostru, partid cu o bogată tradiție revoluționară, care a trecut în anii ilegalității prin multe greutăți și care de mai bine de 20 de ani conduce națiunea română pe calea construirii societății noi, va obține, fără îndoială, noi și noi victorii în construirea socialismului, în sporirea bunăstării materiale și spirituale a întregului popor. Aceasta va reprezenta în același timp o contribuție la întărirea forțelor mondiale ale socialismului și păcii. Sărbătorirea zilei de 1 Mai — a subliniat vorbitorul — a fost și în acest an un prilej de puternică manifestare a solidarității oamenilor muncii din România cu popoarele de pretutindeni care luptă împotriva asupririi și exploatării, pentru independență națională, pentru socialism și pace. Demonstrația noastră de astăzi — a spus tovarășul Nicolae Ceaușescu — a fost o demonstrație a sentimentelor de solidaritate internaționalistă ale poporului român, a hotărîrii sale de a lupta pentru unitatea țărilor socialiste, a mișcării comuniste, a întregului front antiimperialist mondial. Ln încheiere, tovarășul Nicolae Ceaușescu a toastat pentru Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului român, pentru poporul român — constructor al socialismului —, pentru solidaritatea internațională a tuturor celor ce muncesc din toate țările, pentru triumful păcii, și socialismului. Secretarul general al C.C. al P.C.R. a urat apoi noi succese în muncă, sănătate și fericire tuturor celor prezenți. i Salutul Comitetului Central al P.C.R. adresat Uniunii Tineretului Comunist, întregului tineret al patriei cu prilejul sărbătoririi a 45 de ani de la crearea U.T.C. Comitetul Central al Partidului Comunist Român adresează cu prilejul sărbătoririi a 45 de ani de la crearea Uniunii Tineretului Comunist Român, un cald salut tuturor uteciștilor, tinerilor muncitori, țărani, intelectuali, elevi și studenți de pe ■întreg cuprinsul patriei. în cei 45 de ani de existență, Uniunea Tineretului Comunist a înscris în istoria revoluționară a poporului pagini pline de măreție și eroism. Tineretul și organizația sa revoluționară au constituit un ajutor de nădejde al partidului în anii grei ai ilegalității, in marile bătălii de clasă, în lupta dusă împotriva regimului de exploatare, a dictaturii militaro-fasciste, pentru înfăptuirea insurecției armate, în războiul antihitlerist, pentru eliberarea patriei și înfrîngerea fascismului. Din rîndurile uteciștilor s-au ridicat luptători neînfricați care, înfruntînd prigoana și teroarea, sacrificîndu-și tinerețea și adeseori chiar viața, au dat minunate pilde (Continuare în pag. a IV-a) Cuvîntul tovarășului Oprea Vîcol, secretar al Comitetului regional Dobrogea al P.C.R. Tovarăși, Poporul român"sărbătorește astăzi, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, ziua de 1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, Ziua frăției în lupta pentru libertate și viață mai bună, pentru pace, democrație și socialism, pentru viitorul luminos al Întregii omeniri. Sărbătoarea zilei de 1 Mai are loc în condițiile în care poporul român înfăptuiește cu elan și energie hotărîrile Congresului al IX-lea al Partidului Comunist Român, sarcinile planului cincinal. Pe primul trimestru al acestui an, planul producției globale industriale a fost îndeplinit în proporție de 101,4 la sută, obținîndu-se o creștere de 14,1 la rată fată de primul trimestru al (Continuare in 1103, a III-a) De la înălțimea prezentului, constructorii de la T.C.E.H. privesc culmile viitorului. Acestui țel i-au dat expresie demonstranții la marea sărbătoare. A