Dobrogea Nouă, noiembrie 1967 (Anul 20, nr. 5977-6002)

1967-11-01 / nr. 5977

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA I Organ al Comitetului regional Dobrogea al P.C.R. și al Sfatului popular regional Anul XX nr. 5977 Miercuri 1 noiembrie 1967 4 pagini 25 bani ÎN DEZBATERE DIMifîl PLENARI i. c. u p. c. h. , Creșterea ponderii salariului tarifar, stimulent în ridicarea calificării Hotărîrea Plenarei CC. al P.GR. din 5—6 octombrie 1967 prevede un asamblu de măsuri a căror aplicare va duce la creșterea substanțială a nivelului de trai al oamenilor muncii și la ridicarea pe o treaptă superioară a eficienței întregii activității economice. Stabilirea mai precisă a salariilor în funcție de cantitatea, calitatea și importanța socială muncii, crearea unui ranport mai rațional pe scara salariilor, îmbunațirea sistemului de cointeresare materiala, creșterea rolului salariului tarifar de încadrare în salariul total — ceea ce va spori interesul pentru ridicarea calificării — legarea rezultatelor muncii individuale de cele pe ansamblul întreprinderii, ca și celelalte măsuri, vor avea un puternic caracter stimulativ și vor determina un salt calitativ în activitatea fiecărei întreprinderi-Concluziile trase de colectivul nostru în urma acțiunii de organizare științifică a producției și a muncii vin să confirme că neajunsurile existente în actualul sistem de salarizare se manifestă și la I.M. „Energia". Creșterea an de an a volumului producției, în paralel cu creșterea complexității impune existența acesteia, unei forțe de munca stabile și cu un înalt grad de calificare. Din acest punct de vedere situația existentă la I. M. „Energia" nu este la un nivel corespunzător. Astfel, din totalul muncitorilor, 58 la sută sunt muncitori necalificați sau cu o mai slabă pregătire profesională și se poate afirma că la un număr însemnat de muncitori există un slab interes pentru ridicarea calificării și chiar pentru obținerea unei categorii superioare de încadrare. Așa, de exemplu, în anul 1966 — 1967, din totalul de 114 muncitori înscriși la cursul de calificare, numai 54 muncitori au fost calificați, ceilalți fiind declarați nepromovați, fie pentru absențe nemotivate repetate, fie că nu au promovat examenul de absolvire a cursului. Sunt muncitori care, deși îndeplinesc condițiile de stagiu de mulți ani, nu fac nimic pentru Ingineri, economiști, maiștri, șefi de secții și sectoare, cadre din conducerea Uzinei de superfosfați și acid sulfuric Năvodari, membri ai birourilor organizațiilor de partid, ai comitetului sindicatului și U.T.C. au participat cu entuziasm la dezbaterea proiectului de Directive al Plenarei CC. al PC.R. din 5-6 octombrie a.c. cu privire la perfecționarea conducerii și planificării economiei naționale, corespunzător noii etape de dezvoltare socialistă a României și a Hotârîrii cu privire la îmbunătățirea sistemului de salarizare și majorarea salariilor, a obține o categorie superioară de încadrare. De pildă: Pilon Gheorghe are stagiul îndeplinit de acum 3 ani, Apostol Aurelian și Cota Tanase au stagiul îndeplinit de doi ani. Unul din factorii care generează o asemenea situație este ponderea mica a salariului tarifar în salariul total. Această situație a condus la slăbirea interesului muncitorilor ce lucrează în acord pentru creșterea continuă a calificării lor profesionale, depășirea normelor dîndu-le posibilitatea să obțină cîștiguri mult mai mari decît prin promovarea într-o categorie superioară de salarizare.Fenomenul se explică prin aceea că, în timp ce prin ridicarea caliparticipanții la dezbatere și-au exprimat deplina lor adeziune față de măsurile preconizate de partidul nostru, arâtînd că ele sunt o urmare firească a transformărilor care au loc pe plan economic și social în construcția socialistă la noi în țara. Studiind cu atenție, în special, problemele specifice activității noastre, spunea tovarășul Bică Ștefan, contabilul-șef al uzinei, le-am împărtășit și tovarășilor mei de muncă, pentru a putea contribui în colectiv la traducerea lor în viață, în cazul uzinei noastre, din cauza centralismului excesiv care a existat ficării și obținerea unei categorii superioare de încadrare muncitorii obțin un spor de salariu de 8—10 la sută, prin depășirea normelor ei obțin creșteri suplimentare de 20—30 la sută. Această situație este posibilă și datorită faptului că actualele norme pot fi depășite cu ușurință, că din dorința de a asigura cîștigul mediu planificat ca și stabilitatea forței de muncă, se acceptă această situație. O contribuție însemnată la creșterea eficienței economice și în Ing. C. BRUCHER, directorul IM. „Energia" Constanța (Continuare în pag. a IlI-a) pînă acum, stabilirea și aplicarea indicatorilor financiari, față de ceilalți indicatori, se făceau întotdeauna cu întîrziere- în unele cazuri, de pildă, planul financiar întîrzia chiar un trimestru, datorită faptului ca era necesară aprobarea Ministerului de Finanțe. Acest lucru crea goluri în dirijarea mijloacelor circulante și nu niciodată în mod știam real situația economică financiară a uzinei. De aceea, propun simplificarea formalisticii ți a GRAZALI (Continuare în pag. a Ill-a) Jaloane sigure pentru noi succese în cincinal In sala de comandă automată a I.M-P.D. Constanța. 4 Început recoltatul Stulllui în Delta Dunării a început, de cîteva zile, campania recoltării stufului. întrecerea mecanizatorilor, temeinic organizată, a adus încă din primele zile succese de seamă, materializate în recoltarea a peste 5.000 tone de stuf. O contribuție meritorie și-au adus-o mecanizatorii din sectorul VII al Unității stuficole Sulina care au realizat recoltarea a circa 950 tone de stuf. Tot în aceste zile, a fost balotată și livrată cantitatea de 700 tone de stuf recoltat, primul convoi fluvial îndreptîndu-se cu această cantitate către Combinatul de celuloză și hîrtie de la Brăila. € MSIMT . Echipa de izolatori termici de la Șantierul naval Constanța, condusă de tovarășul Teodor Boicenco de la secția a II-a mecanică, a realizat, de la începutul anului și pînă în prezent, economii de materiale la azbest, șnur și plăci de azbest, în valoare de peste 284.000 lei. Se evidențiază, în această acțiune, Teodor Boicenco, șeful echipei, Vasile Constandache, Burdușel, Sile Ospciuc și Vasile alfii, care au efectuat lucrări de bună calitate și înainte de termen, depășindu-și norma, lună de lună, cu 25—30 la sută. Ion MOROIANU, coresp.t în ziua de 28 octombrie a.c., muncitorii Șantierului de construcții montaj din cadrul I.R.E.D. au terminat construcția liniei electrice aeriene de 15 kV (avînd o lungime de cca. S km), prin care satul Vadu — comuna Corbu de Jos, a fost racordat la sistemul energetic I.R.E.D. în prezent, locuitorii satului Vadu au lumină electrică în mod continuu și de bună calitate. Cu acest prilej, s-a executat și rețeaua de joasă tensiune din cadrul C.A.P., astfel încît cooperatorii din Vadu beneficiază de avantajele folosirii energiei electrice în mecanizarea lucrărilor din cadrul C.A.P. Ing. Ion DELCESCU, coresp. • în piața Griviței, s-a deschis de curînd un bazar al pieței, de unde cumpărătorii își pot procura diferite produse din sectorul textile-încălțăminte, articole de uz casnic și gospodăresc din sectorul metalo-chimic etc. De asemenea, în oborul orașului, în zilele de duminică și mărfi, funcționează două bazare —■ unul de produse metalo-chimice și unul de textile-încălțăminte. • Astăzi, la Mangalia Nord se deschide un curs de înaltă specializare, organizat de M.C.I. pentru lucrătorii din alimentația publică din întreaga țără. La acest curs, care durează 4 luni de zile, vor participa bucătari, ospătari, șefi de sală, responsabili de unități, șefi de complexe, directori, în total 240 cursanți. Din cadrul T.A.P.L.-ului Constanța participă 12 cursanți. Cursurile vor fi conduse de profesori români și din străinătate. PORTUL CONSTANȚA, UN PRAG DE IARNĂ Unul din principalele criterii de apreciere a activității portuare îl constituie timpul de încărcare-descarcare a navelor, în acest indicator reflectîndu-se, în ultimă instanță, eficiența unui întreg complex de măsuri tehnico-organizatorice la care concură diverși factori. Din acest punct de vedere, e de reținut faptul ca, în primele 9 luni ale anului, timpul de staționare a navelor în portul Constanța a scăzut cu circa 15 la sută, iar soldul dispatch-ului încasat față de contrastațiile plătite este mai mare cu aproximativ 700.000 lei valută. Este o consecință firească a preocupării sporite comitetului de partid din port, a a consiliului de coordonare a activității portuare, precum și a conducerilor întreprinderilor care participă la această activitate, pentru înfăptuirea cu consecvență a obiectivelor din planul de măsuri întocmit încă din luna aprilie, cu prilejul analizării aprofundate a principalelor aspecte ale muncii din port. Urmărindu-se întărirea continuă a conducerii colective și a răspunderii personale, s-a acordat, în același timp, mai multă atenție găsirii soluțiilor celor mai eficiente pentru organizarea științifica a activității din fiecare întreprindere și corelarea ei pe ansamblul întregului port, s-a îmbunătățit munca de planificare zilnică a operațiunilor la nave, asigurîndu-se o mai accentuată ritmicitate a sosirii mărfurilor pentru încărcare, mai buna folosire a parcului de utilaje și vagoane, precum și a forței de muncă. Au fost și cazuri cînd, mobilizați de organizațiile de partid, numeroși salariați din port au participat la acțiuni de muncă patriotică, avînd drept scop deblocarea unor sectoare importante sau urgentarea încărcării unor vase. La Exportiemn, de pilda, s-au descărcat în acest mod 400 vagoane de cherestea. Trebuie subliniat că, mai ales în trimestrele II și III, s-au recuperat rămînerile în urmă și s-au eliminat deficiențele existente în primele luni ale anului în curs, ca și la sfîrșitul celui precedent, deficiențe provocate și de condițiile atmosferice neprielnice din perioada amintită. Este îndeobște recunoscut faptul că iarna este unul din factorii obiectivi care îngreunează munca în port. De aceea, în perioada actuală una din preocupările de bază ale tuturor factorilor care răspund de activitatea portuară o constituie pregătirile pentru timpul friguros, cu atît mai mult cu cit în lunile următoare traficul va înregistra o creștere simțitoare- Este drept că s-au și luat unele măsuri. Stadiul pregătirilor a fost analizat chiar de curând. Planurile de măsuri întocmite de DN.M. Navrom, Romtrans, Exportlemn, I. C. L. P- Ch., Prodexport și de celelalte unități sunt în bună parte înfăptuite. S-au format echipe de deszăpezire, s-au luat masuri de combatere și prevenire a incendiilor, s-au făcut diverse reparații și se completează necesarul de utilaje, unelte și materiale. Dar nu peste tot a existat suficientă grijă pentru rezolvarea complexului de probleme care se ridică în această direcție. Unele G. STOIOVICI M. MACARIE (Continuare în pag. a lll-a) VIE ACTIVITATE IN PORT: 1) Nave acostate la danele operative ale portului și 2) Mașini românești pentru export. NOUTĂȚI pe șantierul POD-DUNARE Pe șantierul viitoarei punți peste Dunăre, care va uni cele doua maluri ale bătrînului fluviu între Vadu Oii și Giurgeni, constructorii desfășoară o activitate intensă. Din agenda de șantier a uriașului edificiu consemnăm cîteva noutăți : ■ Pe amplasamentul podului au fost terminate trei teuri din beton armat, care reprezintă primele pile ale podului. ■ Au fost precomprimate trei grinzi, două dintre ele fiind deja ripate pe calea de lansare. ■ O coloană de fundație în diametru de 3 m și adîncime de 40 m a fost betonată. După montarea armăturii și a dispozitivului de injecție a betonului în capul coloanei, s-a trecut la turnare- In curînd, vor fi betonate și celelalte șase coloane. IS Prima pilă din albia fluviului este pe cale de execuție. După montarea cadrului de ancorare și baterea palplanșelor în jurul lui, s-a montat cadrul metalic în greutate de 83 tone. Pe malul drept al Dunării a început să funcționeze instalația de foraj și confecționat piloți de fundație. Prin defrișarea și îndepărtarea rădăcinilor de sălcii, se deschide front de lucru pentru utilaje. Ing. Mihai TUDORACHE, Șantier Pod-Dunăre Hîrșova O discuție pe tema calității produselor la întreprinderea integrată de lînă, purtată între maistrul secției filatură, Gheorghe Stoica, și filatoarele Ana Tudor și Cușianu Ana. invățământului agrozootehnic de masa . Un conținut adecvat Dezvoltarea și perfecționarea continua a bazei tehnico-materiale a agriculturii și aplicarea în producția agricolă a unui sistem științific rațional de lucru au necesitat ridicarea nivelului de cunoștințe al oamenilor muncii din agricultură. Pe această linie, organizarea învățămîntului agrozootehnic de masa în ultimii ani la locul de muncă, în baza Hotărîrii C.C. al P.C.R. și a Consiliului de Miniștri din mai 1962, în întreprinderile agricole de stat, cooperativele agricole și stațiunile de mașini și tractoare, a adus o contribuție însemnată, fapt concretizat prin aplicarea în ultimii ani cu mai mare eficiență în producție a metodelor agrozootehnice înaintate-Școlarizarea unui mare număr de oameni ai muncii din agricultura regiunii, prin cursurile agrozootehnice de masă în perioada 1962 — 1967, a influențat pozitiv aplicarea cu mai mare simț de răspundere a complexului de măsuri agrozootehnice, ceea ce a avut ca urmare obținerea unor producții cu mult superioare anilor anteriori. Producții medii mai mari cu 346 kg/hectar iauriu, 796 kg/hectar la porumb și 382 kg/hectar la floarea-soarelui, obținute pe regiune în anul 1967, comparativ cu anul 1961, sunt în acest sens destul de edificatoare. Despre importanța și aportul ridicării continue a nivelului de cunoștințe agrozootehnice în producție ne vorbesc rezultatele obținute de multe unități agricole socialiste, așa cum sînt cooperativele din Cobadin, Comana, Chirnogeni, Limanu, Oitina, Pietreni, Petroșani, Fîntînele, Ciobanu, Bâltăgești, Satu Nou (Medgidia), Peștera, Beștepe, Cataloi, Anadalchioi, întreprinderile agricole de stat Mihail Kogălniceanu (Medgidia), Dorobanțu, Agigea, Mangalia și Amzacea, care anual obțin producții mari și constante la principalele culturi și specii de animale. Dacă așa stau lucrurile în majoritatea unităților agricole socialiste, au mai existat și cazuri cînd și datorită unei slabe preocupări a conducerilor pentru buna organizare și desfășurare a cursurilor agrozootehnice de masă, an de an, unitățile respective bat pasul pe loc în ceea ce privește sporirea producției agricole la hectar și pe cap de animal. Așa sînt cooperativele agricole din Dorobanțu și Cîrjelari, raionul Măcin, Rasova și Cochirlenî, raionul Medgidia, Băndoiu și Ghindărești, raionul Hîrșova, Slava Rusă, raionul Istria. Trebuie sa arătăm că la baza succeselor obținute în producție de unitățile agricole socialiste care au acordat atenția cuvenită cursurilor de învățămînt agrozootehnic au stat totdeauna buna pregătire din timp a condițiilor materiale necesare desfășurării învățămîntului și atenta urmărire pe parcurs a funcționării acestuia. Dacă am arunca o privire de ansamblu asupra modului cum s-a desfășurat învățămîntul agrozootehnic de masa în anul 1966/1967, am constata că, la cursurile agrozootehnice, au fost înscriși 30 093 de cursanți, din care au promovat 27.388, adică 91 la sută, 2.705 (9 la sută) fiind pierduți pe parcurs ca urmare a slabei frecventări a cursurilor. O contribuție importantă la ridicarea nivelului de cunoștințe al cursanților au dat-o lectorii care, prin preocuparea lor permanentă pentru desfășurarea unei activități didactice bune, au reușit în majoritatea cazurilor să prezinte lecții atractive, pline de conținut, actualizate la condițiile specifice ale unităților și pe înțelesul cursanților. Activitate deosebită au desfășurat lectori ca inginerii Smeu Traian de la C.A P. Cataloi, Oprea Valeriu de la C.A.P Șipote, Tomescu Grigore de la S.M.T. Mihail Kogălniceanu, Bădescu Alexandru de la I.A S. N- Bâlcescu, (Continuare in pag. a II-a) s» TELEGRAMA Excelenței Sale domnul HOUARI BOUMEDIENNE, Președintele Consiliului Revoluției al Republicii Algeriene Democratice și Populare ALGER Cu ocazia celei de-a XI-a aniversări a zilei naționale a Republicii Algeriene Democratice și Populare, în numele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, al poporului român și al meu personal, adresei Excelenței Voastre calde felicitări, împreună cu cele mai bune urări de sănătate și fericire personală. Urez, de asemenea, prosperitate și progres poporului algerian prieten. Tmi exprim și cu această ocazie speranța că se va dezvolta continuu colaborarea multilaterală româno-algeriană, în folosul ambelor popoare și al păcii generale. CHIVU STOICA, Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România