Dobrogea Nouă, august 1969 (Anul 22, nr. 6521-6547)

1969-08-01 / nr. 6521

,t<\y CEM PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA ! Organ al Comitetului județean Constanța al P.C.R. și al Consiliului popular județean Anul XXII, nr. 6521 Vineri, 1 august 1969 4 pagini, 30 bani ATMOSFERA DE PUTERNIC ENTUZIASM ÎN ÎNTÎMPINAREA CONGRESULUI TIMP LARG DE AFIRMARE A ELANULUI $1 INIȚIATIVE CREATOARE A TINERILOR Ioan POPESCU, prim-secretar al Comitetului județean Constanța al U.T.C. In atmosfera de puternică efervescență creatoare, tineretul, alături de întregul nostru popor, intimpină cu noi succese în muncă evenimentul de importanță istorică în viața societății noastre — Congresul al X-lea al partidului. Desfășurarea lucrărilor Congresului în anul jubileului unui pătrar de veac de la eliberarea patriei de sub jugul fascist, de cotitură în istoria României, care a marcat începutul perioadei de profunde transformări social-politice, de îndeplinire a idealurilor libertății naționale și sociale, de bunăstare materială și spirituală pentru toți oamenii muncii — conferă forului suprem al partidului semnificații istorice deosebite. Urmînd să facă o analiză amplă, multilaterală, a realizărilor obținute în anii care au trecut de la Congresul precedent, Congresul al X-lea va dezvolta jaloanele teoretice, liniile directoare care vor călăuzi activitatea partidului și statului nostru, întreaga activitate economică și social-politică a țării în anii următori. Rezultatele pozitive obținute în înfăptuirea obiectivelor stabilite de Congresul al IX-lea al partidului sunt rodul muncii eroice, pline de abnegație, a întregului popor, care urmează cu încredere și devotament partidul comunist. Avînd conștiința că acționează in virtutea imperativelor supreme ale societății, tînăra generație, integrată organic eforturilor creatoare ale întregului popor, muncește cu dăruire și responsabilitate deplină pentru transpunerea in viață a politicii partidului, a vastului program de dezvoltare necontenită a României socialiste. Corespunzător puternicului dinamism al dezvoltării societății noastre, au sporit rolul și răspunderile social-politice ale organizației revoluționare a tineretului. Participarea Uniunii Tineretului Comunist in Frontul Unității Socialiste este o dovadă grăitoare a încrederii acordate de partid tinerei generații, evidențiază rolul politic și social important pe care sunt chemate să-l îndeplinească organizațiile U.T.C., posibilitățile largi de care dispune tineretul pentru a participa intens la activitatea economică, politică și socială, la dez(Continuare în pag. a II-a) Sub semnul unei înalte răspunderi desfășurată sub semnul unui entuziasm unanim, al participării depline și responsabile a muncitorilor, maiștrilor, tehnicienilor și inginerilor la îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan și a angajamentelor luate in cinstea celor două evenimente pe care poporul nostru le întîmpină, activitatea ÎNTREPRINDERII INTEGRATE DE LINA, pe perioada desfășurată pînă acum în acest an, se caracterizează printr-un șir de autentice izbînzi. In informarea prezentată la ședința lărgită a comitetului de direcție, care a dezbătut cifrele de plan pe anul 1970, ing. Serafim LUNGU, vicepreședinte al comitetului de direcție, spunea: „Dezbătînd cifrele de plan pe anul 1970, conform cărora trebuie să obținem o creștere la producția globală de 14 la sută față de 1969, să realizăm un volum de 6.580.000 mp țesături finite, care reprezintă nivelul prevăzut în proiectul întreprinderii, să obținem o productivitate a muncii superioară față de trimestrul IV al anului 1969 cu 6 la sută, consider că trebuie să pornim tocmai de la aceste posibilități, de la resursele interne pe care experiența noastră, a tuturora, le-a scos la iveală“. Inginerul Vasile FERAT, șeful secției filatură pieptănată, s-a referit, în cuvîntul său, la măsurile care trebuie luate în continuare pentru atingerea nivelului proiectat al secției, atît in ceea ce privește prețul de cost al produselor, productivitatea muncii și ceilalți indicatori, încă din trimestrul III al acestui an. Cifrele stabilite pentru anul 1970, a remarcat vorbitorul, care prevăd ca întreprinderea noastră să ajungă la o producție globală de peste 800.000.000 lei, sunt pe deplin realizabile și colectivul secției noastre este hotărît să-și aducă întreaga contribuție la depășirea lor“. Alți vorbitori printre care Ioana GÎRBĂ, președinta comitetului sindicatului, inginer Traian SLAVICI, șeful secției finisare, inginer Florica POPESCU, șefa serviciului de control tehnic, Ion HURTOI, maistru principal, s-au referit, în cuvîntul lor, la necesitatea creșterii calificării oamenilor, a țesătorilor și ajutorilor de maiștri, îndeosebi, ca o condiție imperioasă a ridicării neîncetate a calității produselor. Inginerul Etem MIDAT, șeful serviciului de organizare și normare, s-a referit la fluctuația mare de muncitori în unele compartimente de muncă, ceea ce duce la ingreunarea procesului de calificare, la neîndeplinirea normelor zilnice de producție. De asemenea, în cuvîntul lor, inginerul Traian ROTUNDU, mecanic șef, și Teodor GOTIȘ, șeful serviciului de aprovizionare au ridicat o serie de probleme legate de aprovizionarea cu piese de schimb pentru războaiele de țesut, în scopul reducerii la maximum a întreruperilor din procesul tehnologic. De menționat că planul de măsuri aprobat în ședința lărgită a comitetului de direcție, cuprinzînd peste 60 de măsuri tehniceorganizatorice, se referă la principalele sectoare de activitate ale întreprinderii, la rezolvarea unor probleme tehnice și de organizare chiar în cursul acestui an, așa incit, începînd cu prima zi a anului viitor, sarcinile de plan să fie realizate ritmic, în toate compartimentele de producție. Nicolae CONSTANTIN ÎN PAS CU TINEREȚEA TIMPULUI, CU VIGOAREA ȘI DINAMISMUL ȚĂRII 4 Tovarășul Nicolae Ceaușescu a primit un grup de profesori din S.U.A. Joi la amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat, a primit, la Palatul Republicii, un grup de profesori din Statele Unite ale Americii, care fac parte din seminarul profesorilor americani pentru pace, aflați intr-o vizită în țara noastră. La primire au luat parte tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Paul Niculescu-Mizil, Leonte Răutu, Ștefan Voitec, Dumitru Popescu, Mihai Dalea. Erau prezenți Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Pompiliu Macovei, președintele Comitetului de Stat pentru Cultură și Artă, Ștefan ministrul învățămintului, Bălan, Miron Nicolescu, președintele Academiei și Miron Costanbeșev, adjunct al ministrului invățămintului. In timpul Întrevederii, care s-a desfășurat intr-o atmosferă cordială. Între președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu și prof. Jerome Davis, conducătorul grupului de profesori americani, a avut loc o amplă convorbire. Declarațiile făcute de tovarășul Nicolae Ceaușescu în cadrul convorbirii cu grupul de profesori americani Adresîndu-se celor prezenți tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU a spus : Aș dori, ca în numele Consiliului de Stat și al poporului român să salut grupul de profesori americani care vizitează România. Am auzit că grupul dumneavoastră face parte din Seminarul pentru pace din Statele Unite ale Americii. Noi, românii apreciem in mod deosebit pe toți cei care își consacră eforturile luptei pentru înțelegere și pace între popoare. Dumneavoastră cunoașteți că întotdeauna oamenii de știință și cultură au dorit să trăiască în pace și înțelegere, că întotdeauna intelectualii cei mai înaintați au fost partizanii colaborării, prieteniei și păcii în lume. In condițiile de astăzi, cînd popoarele obțin succese mari in dezvoltarea forțelor de producție, a științei și culturii, cînd omul a pătruns in cosmos și a ajuns pe Lună, dezvoltarea colaborării între state, salvgardarea păcii este una din cele mai arzătoare probleme care preocupă întreaga omenire, care trebuie să-și găsească rezolvarea. Vă pot spune — cred că ați putut constata aceasta în scurta dumneavoastră vizită, în intîlnirile pe care le-ați avut — că poporul român este animat de dorința sinceră de a dezvolta colaborarea și prietenia cu poporul american, ca și cu toate popoarele lumii, de a trăi cu toate statele în pace și înțelegere, întreaga politică a României este îndreptată spre colaborare cu țările socialiste, cu toate țările lumii, inclusiv cu Statele Unite ale Americii ; în acest cadru se înscrie și vizita pe care o va face, zilele acestea, in țara noastră președintele S.U.A., Richard Nixon. Sper că vizita pe care dumneavoastră, profesori din Statele Unite, o faceți in România, va fi o contribuție la mai buna cunoaștere și conlucrare între oamenii de cultură și învățămint din țările noastre, la cauza Înțelegerii și prieteniei intre popoare. In acest spirit doresc să salut vizita pe care o faceți în România, eforturile dumneavoastră pentru pace și prietenie între popoare. A luat cuvîntul apoi prof. JEROME DAVIS, care a spus : Aș dori, înainte de toate, să vă mulțumesc în numele tuturor membrilor delegației americane. Noi apreciem mult căldura și prietenia pe care ne-a poporul român și suntem arătat-o noscători Oficiului Național recede Turism pentru tot ce a făcut pentru noi. Suntem deosebit de bucuroși că dumneavoastră, unul dintre marii conducători ai luptei pentru pace din lume, ne-ați primit astăzi. Am cîteva întrebări de pus în numele delegației noastre. Seminarul nostru, al profesorilor americani pentru pace consideră că războiul din Vietnam este un lucru negativ, că Statele Unite trebuie să-și retragă trupele din Vietnam imediat și în mod necondiționat, în conformitate cu acordul de la Geneva din 1954. Care este poziția guvernului român în această privință ? Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU : Nu doresc să se considere ca un amestec în seminarul dumneavoastră, dar trebuie să declar că sunt de acord cu concluzia lui. In ce privește poziția guvernului român, este cunoscut că de la început ne-am pronunțat împotriva acestui război, pentru încetarea lui, pentru retragerea trupelor S.U.A. din Vietnamul de Sud, astfel ca poporul vietnamez să poată hotărî singur asupra dezvoltării sale — inclusiv asupra problemei unificării — fără nici un amestec din afară. Și astăzi avem aceeași poziție. Noi considerăm că cu cit se va ajunge mai repede la încetarea războiului, la retragerea trupelor, cu atît va fi mai bine pentru interesele păcii generale. Prof. JEROME DAVIS : Vă mulțumesc mult, domnule președinte. Vreau să spun că sântem cu toții foarte fericiți președintele Nixon va veni că in țara dumneavoastră. Sper că vețireuși cu acest prilej să-l convingeți de justețea politicii dumneavoastră, de faptul că această poziție trebuie proclamată și de Statele Unite ale Americii. Sper, de asemenea, că veți continua să întăriți prietenia cu America. Dacă aveți sugestii cu privire la căile pe care noi am putea contribui la întărirea prieteniei cu România vă rugăm să ne spuneți. Noi sîntem gata să facem totul pentru acest țel. Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU . In ce privește influențarea politicii S.U.A. în Vietnam, după părerea mea, sarcina revine poporului american, deci și dumneavoastră ; noi vă urăm să obțineți rezultate cât mai bune, să reușiți să convingeți conducerea S.U.A. să înceteze cit mai grabnic războiul din Vietnam. Desigur, apreciem că și opinia publică internațională are un rol important în acest sens. In ce ne privește, vom expune, ca și în trecut, poziția noastră, punctul nostru de vedere, asupra căilor pentru soluționarea războiului din Vietnam, ca și a altor conflicte de pe glob. In legătură cu dezvoltarea relațiilor dintre țările noastre țin să arăt că România a nutrit și nutrește sentimente de prietenie față de poporul american ; între popoarele noastre nu au existat niciodată litigii și sperăm să nu existe nici de acum înainte. Apreciem că sunt condiții bune pentru dezvoltarea și mai largă (Continuare în pag. a II-a) Celei de-a 15-a internaționale , și numele poporului român, al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România și al meu personal, adresez un cordial salut participanților la cea de-a 15-a Conferință internațională împotriva bombelor atomice și cu hidrogen. Exprimind aspirațiile arzătoare ale poporului japonez, care a suferit ororile războiului atomic. Consiliul japonez împotriva bombelor atomice și cu hidrogen (Gensuikyo) a adus de-a lungul celor 15 ani de existență o contribuție însemnată la lupta popoarelor consacrată păcii și securității internaționale, împotriva planurilor agresive ale cercurilor imperialiste reacționare, pentru înfăptuirea dezarmării și preîntâmpinarea unui război mondial. Participând activ la lupta dusă de forțele antiimperialiste de pretutindeni pentru statornicirea unui climat de pace și cooperare internațională, poporul român militează cu toată hotărârea pentru înlăturarea pericolului unui război termonuclear prin realizarea dezarmării atomice, lichidarea stocurilor de arme nucleare existente, interzicerea folosirii și producerii acestora în așa fel nicit nici o așezare omenească să nu mai cunoască tragedia de la Hiroshima și Nagasaki. Folosesc acest prilej pentru a reafirma hotărîrea poporului român de a acționa în continuare, cu toată energia, pentru victoria forțelor păcii, democrației și progresului. Totodată arez succes deplin lucrărilor Conferinței dv. precum și in activitatea viitoare dedicată cauzei păcii și înțelegerii intre popoare. NICOLAE CEAUȘESCU, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România conferinței împotriva bombelor atomice și cu hidrogen-Censuikyo TOKYO-JAPONIA Sărbătorirea celui de-al 20.000.000-lea cetățean al Republicii Socialiste Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Stat, a primit joi dimineața, la Palatul Republicii, familia celui de-al 20.000.000-lea cetățean al patriei noastre. La festivitatea ce a avut loc cu acest prilej au luat parte tovarășii : Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Chivu Stoica, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Leonte Răutu, Vasile Vilcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Mihai Gere, Dumitru Popescu, Vasile Patilineț, Ion Pățan. Au participat, de asemenea, membri ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai unor organizații obștești: Tovarășul Gheorghe Năstase, prim-secretar al Comitetului județean Argeș al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, a prezentat tovarășului Nicolae Ceaușescu și celorlalți conducători de partid și de stat pe cel de-al 20.000.000-lea cetățean al Republicii Socialiste România, Daniel Marius Stănciulescu, născut în ziua de 20 iunie 1969, ora 5 dimineața, pe meleagurile argeșene, și pe părinții săi, Alexandra Stănciulescu, profesoară de istorie la Școala generală din satul Surdulești, județul Argeș, și Gheorghe Stănciulescu, maistru la întreprinderea de poduri metalice și prefabricate din Pitești. Luindu-l în brațe pe micul cetățean al patriei și sărutîndu-l părintește, tovarășul Nicolae Ceaușescu l-a felicitat și i-a urat s.sf trăiască fericit în comunism“. Felicitînd călduros pe mama și tatăl copilului cărora le-a urat „să-i dea o creștere cit mai bună“, tovarășul Nicolae Ceaușescu a oferit daruri sărbătoritului. Emoționat, exprimîndu-și fericirea de a fi tatăl celui de-al 20.000.000-lea cetățean al țării, Gheorghe Stănciulescu a adresat calde mulțumiri conducerii partidului, guvernului, tovarășului Nicolae Ceaușescu, pentru căldura manifestată față de creșterea și educarea copiilor în patria noastră, pentru grija față de viitorul fericit al întregii națiuni. Tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer și ceilalți conducători de partid și de stat ciocnesc apoi câte o cupă de șampanie cu părinții copilului, închină în cinstea sa, unindu-i sănătate și fericire; conducătorii se fotografiază și se întrețin îndelung cu mama și cu tatăl micului locuitor al României. Printr-o fericită întîmplare, nașterea celui de-al 20.000.000-lea cetățean al României s-a petrecut în preajma celei de-a 25-a aniversări a eliberării patriei noastre, fapt care îi conferă o semnificație deosebită. Un procent de 42 la sută din întreaga populație a țării ii alcătuiesc astăzi cetățenii născuți după 23 August 1944, cetățeni crescuți în anii regimului socialist, în orînduirea în care a fost lichidată pentru totdeauna exploatarea omului de către om. România, cu o populație de peste 20 milioane de locuitori, se înscrie în prezent, din punct de vedere demografic, printre primele 9 țări din Europa și in primele 29 țări de pe glob.