Dobrogea Nouă, august 1973 (Anul 26, nr. 7759-7784)

1973-08-01 / nr. 7759

r1 'S •A PROLETARI DIN TOATE TARILE: Tftiftiffîrl ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CONSTANȚA AL P. C. R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN In zilele de Si—31 iulie a avut loc in Crimeea o intilnire a conducătorilor partidelor comuniste ți muncitorești din țările socialiste, la care au participat : T. Jivkov, prim-secretar al C.C. al P.C. Bulgar, președintele Consiliului de Stat al R. P. Bulgaria, G. Husak, secretar general al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, E. Honecker, prim-secretar al C.C. al P.S.U.G., J.iedenthal, prim-secretar al C.C. al P.P.R.M., președintele Consiliului de Miniștri al R. P. Mongole, E. Gierek, prim-secretar al C.C. șl F.M.U.P., Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, J. Kadar, Primsecretar al C.C. al P.M.S.U., L. I. Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S., precum și A. A. Gromiko, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S., ministrul afacerilor externe al U.R.S.S., Ponomariov, membru supleant B. N. al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S., secretar al C.C. al P.C.U.S., K. F. Jiatușev, secretar al C.C. al r.c.u.s. Participanții la intilnire s-au informat reciproc asupra vieții ți activității partidelor lor, asupra dezvoltării statelor lor socialiste. Au fost examinate probleme colaborării politice, economice ale ideologice dintre partidele și țăriși le frățești. A avut loc un larg schimb de păreri asupra problemelor internaționale actuale. 11 Conducătorii P.C. Bulgar, P.C. din Cehoslovacia, P.S.U.G., P.P.R.M., P.M.U.P., P.C.R., P.M.S.U. și P.C.U.S. au constatat că, în perioada care s-a scurs de la întâlnirea din Crimeea din iulie 1973, au fost obținute succese importante în realizarea obiectivelor de politică externă, trasate în declarațiile Comitetului Politic Consultativ al Tratatului de la Varșovia, in hotărîrile congreselor partidelor frățești, în Programul păcii al Congresului al XXIV-lea al P.C.U.S. încetarea războiului din Vietnam, recunoașterea deplină pe baza dreptului internațional a Republicii Democrate Germane, reglementarea relațiilor dintre Cehoslovacia și Republica Federală Germania, întărirea poziției internaționale a Cubei, începerea cu succes a Conferinței general-europene pentru securitate și cooperare — toate acestea reflectă sporirea influenței politicii de pace a țărilor comunității socialiste. Un mare rol în înfăptuirea acestei politici, în însănătoșirea întregii situații internaționale l-au jucat întâlnirile și discuțiile pe care conducătorii partidelor frățești și ai țărilor socialiste le-au avut în ultimul timp cu reprezentanți ai s țarelor capitaliste. L. I. Brejnev a informat despre activitatea de politici externă a C.C. al P.C.U.S. pentru realizarea Programului păcii, adoptat de Congresul al XXIV-lea, despre recentele vizite în Statele Unite ale Americii, în Republica Federală Germania și Franța, despre tratativele purtate și acordurile încheiate, inclusiv acordul sovieto-american cu privire la preîntâmpinarea unui război nuclear. Conducătorii partidelor frățești au dat o înaltă apreciere politicii externe leniniste a P.C.U.S., contribuției personale a secretarului general al C.C. al P.C.U.S., L. I. Brejnev, in înfăptuirea acestei politici, care are o mare însemnătate internațională. S-a ajuns la concluzia comună că în ansamblul situației internaționale s-au produs importante schimbări pozitive ; capătă o tot mai largă recunoaștere internațională principiile coexistenței pașnice între state cu sisteme sociale diferite ; se lărgesc legăturile economice reciproc avantajoase intre țările socialiste și cele capitaliste , se deschid perspective mai favorabile pentru noi pași structivi meniți să contribuie conla consolidarea păcii și securității internaționale. S-a subliniat că este important prin eforturile comune ale tuse de fie asă cuturor statelor interesate, să consolideze mutațiile pozitive pe arena internațională, să transpuse consecvent în viațăcordurile și tratatele încheiate se înainteze neabătut spre obiectivul principal — asigurarea păcii generale. A fost exprimată hotărîrea unanimă de a desfășura o colaborare activă a țărilor socialiste în această direcție, a fost reafirmată hotărîrea lor de a contribui la succesul conferinței general-europene pentru securitate și cooperare. Apreciind pozitiv concluziile fundamentale ale consultărilor pregătitoare de la Helsinki și ale primei faze a conferinței generaleuropene — reuniunea miniștrilor afacerilor externe —, conducătorii partidelor frățești își exprimă convingerea că lucrările acestei conferințe, de care popoarele leagă mari speranțe pentru statornicirea în Europa a unei păci cu adevărat trainice, pot să se încheie încă în acest an, dacă există bunăvoința participanților. Pentru a conferi o autoritate politică câ mai mare hotărîrilor conferinței, faza ei finală ar trebui să se desfășoare la cel mai înalt nivel. Țările socialiste se pronunță pentru dezvoltarea între statele europene a unor relații economice de mari proporții și de lungă durată, libere de discriminări și inegalitate, pentru contacte largi și multiforme intre opinia publică din toate țările, pentru stimularea turismului, a legăturilor sportive, pentru dezvoltarea relațiilor culturale și a schimbului de valori spirituale, în vederea întăririi păcii și înțelegerii reciproce între popoare. Țările socialiste pornesc de la faptul că o asemenea colaborare trebuie să se dezvolte în cadrul respectării stricte a suveranității fiecărui stat și neamestecului în treburile lui interne, respectîndu-se legile, și tradițiile fiecărei țări. obiceiurile colaborate va corespunde Această intereselor tuturor popoarelor europene și ale fiecăruia în parte. A fost remarcată cu satisfacție actuala activizare a forțelor sociale care pot juca un rol important in îndeplinirea sarcinii istorice de transformare a Europei intr-un continent al păcii, in consolidarea păcii pe pămint. Țările socialiste se pronunță consecvent pentru completarea destinderii politice prin destinderea militară, care favorizează dezarmarea. Ele acordă o mare însemnătate tratativelor cu privire la reducerea înarmărilor și armate in Europa centrală, forțelor care urmează să înceapă în octombrie a.c. la Viena. Țările socialiste consideră necesare lărgirea zonei de destindere, extinderea ei asupra întregii lumi. Aceasta reclamă, în primul rînd, reglementarea neintirziată a situațiilor conflictuale, generate de agresiunea imperialistă. Au fost reafirmate sprijinul constant față de pozițiile Republicii Democrate Vietnam și Guvernului Revoluționar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud, care cer îndeplinirea neabătută de către toate părțile a Acordului de la Paris, necesitatea de a se acorda popoarelor din Indochina posibilitatea de a-și hotărî singure soarta, de a se instaura o pace echitabilă în întreaga Indochina , au fost exprimate solidaritatea internaționalistă cu poporul vietnamez, hotarirea de a-i acorda ajutorul necesar, de a întări colaborarea frățească cu R. D. Vietnam. Una dintre cele mai acute probleme continuă să fie situația din Orientul Apropiat, care trebuie să fie reglementată pe baza retragerii complete a trupelor israeliene de pe teritoriile arabe ocupate, respectării independenței și drepturilor legitime ale statelor și popoarelor din această regiune, inclusiv ale poporului arab al Palestinei. Politica de destindere și de dezvoltare a colaborării pașnice între state se bucură de sprijinul fierbinte al popoarelor, al întregii opinii publice progresiste și iubitoare de pace din lume. Paralel cu aceasta, insă, continuă să existe forțe care, acționând în spiritul „războiului rece“, se opun destinderii internaționale, se pronunță pentru intensificarea pregătirilor militare și pentru umflarea bugetelor militare. Este necesar să se manifeste o vigilență neslăbită față de politica acestor forțe, să se contracareze tentativele lor de a induce în eroare opinia publică mondială, de a semăna neîncrederea și ura între popoare, de a folosi destinderea pentru subminarea pozițiilor socialismului. Statele socialiste promovează o politică externă principială de clasă. Orientarea spre întărirea păcii și securității internaționale, solidaritatea cu lupta de eliberare a popoarelor din toate țările și de pe toate continentele, respingerea atentatelor împotriva libertății și a independenței lor, împotriva dreptului lor de a-și decide de sine stătător soarta — acestea sunt părți componente inseparabile ale unei asemenea politici, Ținînd seama de uriașa însemnătate pe care o are colaborarea economică dintre țările socialismului pentru desfășurarea cu succes a construcției socialiste și comuniste, pentru creșterea permanentă a bunăstării și culturii popoarelor acestor țări, au fost examinate modul cum se înfăptuiește Programul complex al integrării economice socialiste și principalele direcții de perfecționare în continuare a activității Consiliului de Ajutor Economic Reciproc. S-a reafirmat că aceste probleme trebuie să rămină și pe viitor in centrul atenției partidelor comuniste și muncitorești din țările membre ale C.A.E.R. la intilnire s-a subliniat că unitatea tot mai puternică a partidelor comuniste și muncitorești, a tuturor forțelor antiimperialiste contribuie la succesul cauzei păcii și progresului social. A fost exprimată convingerea că întărirea neabătută a Coeziunii mișcării comuniste internaționale pe baza principiilor marxism-leninismului și internaționalismului proletar, strânsa colaborare frățească a comuniștilor din toate țările vor avea de jucat și în viitor un rol remarcabil în consolidarea destinderii, pentru triumful idealurilor păcii și socialismului. III Conducătorii tuturor partidelor frățești care au participat la intilnire au subliniat unanim dorința de a dezvolta colaborarea multilaterală dintre țările socialiste, de a-și coordona acțiunile pe arena internațională, in interesul cauzei socialismului și consolidării păcii, întâlnirea s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, prietenească. INTILNIRE PRIETENEASCA Perfecționarea pregătirii profesionale - o activitate permanentă pe agenda noastră de lucru După cum se știe, executiv al Consiliului Comitetul popular județean, orientat și sprijinit cu grijă de Comitetul județean de partid, se preocupă de soluționarea — cu prioritate — a problemelor economiei locale : investiții, construcții industrie locală, gospodărie comunală și locativă etc. Toate aceste probleme se rezolvă cu oameni, indiferent dacă ei ocupă funcții de conducere sau de execuție. Viața arată că ciî ci [UNK]acești oameni sunt mai bine pregătiți CU cit sînt mai „la zi" cu ceea ce este nou și înaintat în domeniul de activitate în care sunt încadrați, cu cit aplică rezultatele științei și tehnicii înaintate, cu atît manifestă mai multă inițiativă și spirit de răspundere în îndeplinirea sarcinilor încredințate de partid și de guvern. Pornind de la aceste raționamente, în lumina indicațiilor de partid și de stat privind perfecționarea pregătirii profesionale a Ing. Ion TUDOR, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean cadrelor, împreună cu un reprezentant al comitetului pentru problemele consiliilor populare, comitetul executiv a efectuat în aceste zile unele sondaje pentru a cunoaște stadiul pregătirii profesionale a salariaților din aparatul și unitățile subordonate consiliului nostru popular județean. Din control au rezultat unele constatări asupra cărora considerăm util să reținem atenția aparatului consiliilor populare, conducerilor întreprinderilor și instituțiilor din subordinea consiliului popular județean, personalului care muncește în sistemul consiliilor populare. Astfel, apreciem ca pozitiv faptul că aparatul nostru, conducerile unităților subordonate, urmăresc cu atenție ca toți salariații, indiferent in ce formă de perfecționare a pregătirii profesionale sînt încadrați, să-și însușească conținutul documentelor de partid și de stat, legile și celelalte acte normative și, mai ales, cum se reflectă acestea in activitatea profesională. Este bine că pe primul loc sunt situate cunoașterea documentelor Conferinței Naționale a partidului din iulie 1973, însușirea expunerilor secretarului- general al partidului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ținute cu diferite prilejuri în țară și străinătate. De asemenea, o atenție deosebită este dată — îndeosebi de cadrele ce muncesc în mediul sătesc — însușirii indicațiilor cuprinse în expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la Conferința pe țară a secretarilor comitetelor de partid (Continuare in pag. a III -a) lucrări de racordare telecomunicații In cadrul lucrărilor de extindere a portului Constanța — etapa a III-a — colectivul de muncă de la întreprinderea „Teleconstrucția“ înregistrează noi și importante succese în întrecerea socialistă. Astfel, la lucrările de racordare telecomunicații de la molul patru, colectivul acestei întreprinderi a înregistrat prin in prezent un avans de 13 zile față de grafice. Printre fruntașii întrecerii socialiste care s-au remarcat prin rezultatele obținute se numără muncitorii Traian Fricop, Aurel Urmuzache, Nicolae Mangea și maistrul Dumitru Dudu. I Anul XXVI nr. 7759 Miercuri, 1 august 1973 4 pagini, 30 bani întilnirea tovarășului Nicolae Ceaușescu și a tovarășei Elena Ceaușescu cu tovarășul Todor Jivkov Cu ocazia prezenței la odihnă în s-au întâlnit cu tovarășul Todorist Român și Partidul Comunist Crimeea, marți după-amiază, la Jivkov, prim-secretar al C.C. al Bulgar și a relațiilor de buna ve*varășui Nicolae Ceaușescu, secret Partidului Comunist Bulgar, pricinătate dintre Republica Societar general al Partidului Comuședințele Consiliului de Stat a listă România și Republica Popunist Român, președintele Consiliul Republicii Populare Bulgaria. Iară Bulgaria în interesul ambelor lui de Stat al Republicii Socialism cadrul întîlnirii, au fost a popoare, și cauzei socialismului și te România, și tovarășa Elenabordate probleme privind dezvoltării. Ceaușescu, membru al Comitetu- tarea în continuare a colaborării Intilnirea s-a desfășurat intr-o lui Executiv al C.C. al P.C.R., prietenești dintre Partidul Comu- atmosferă caldă, tovărășească. MITINGUL PRIETENIEI ȘI SOLIDARITĂȚII ROMÂNO-VIEtNAMEZE Cu prilejul vizitei oficiale de prietenie, pe care o face în țara noastră delegația de partid și guvernamentală a Republicii Democrate Vietnam, marți seara, în Capitală, în Sala Palatului, a avut loc mitingul prieteniei și solidarității româno-vietnameze. Mitingul a reunit peste 3.000 de oameni ai muncii din întreprinderile și instituțiile Capitalei,, personalități ale vieții științifice , și culturale, reprezentanți ai conducerii unor instituții centrale și organizații obștești, generali și ofițeri superiori. în sală se aflau, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului. La miting au asistat ,șefi ai misiunilor diplomatice acreditați in țara noastră, precum și membri ai Ambasadei R. D. Vietnam și ai Ambasadei Republicii a Vietnamului de Sud la București, încadrate de drapelele de stat ale celor două țări, stemele Republicii Socialiste România, și Republicii Democrate Vietnam împodobeau fundalul, scenei. In limbile română și vietnameză eră înscrisă urarea : „Trăiască prietenia frățească, alianța și colaborarea dintre Republica Socialistă România și Republica Democrată Vietnam“. In aplauzele asistenței, în prezidiu iau loc tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, și Fam Van Dong, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam, primministru al Guvernului R. D. Vietnam. In prezidiu, iau loc, de asemenea, tovarășii Le Thanh Nghi, Nguyen Do Thach, Tran Sam, Nguyen Van Dao, Nguyen Dang Hanh, membri ai delegației de partid și guvernamentale a R. D. Vietnam, și Lam "Van Lun", ambasadorul Republicii Vietnamului de Sud. Alături de oaspeți în prezidiu au luat loc tovarășii Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Gheorghe Cioară, Mihai Gere, George Macovescu,, ministrul afacerilor externe, Gheorghe Petrescu, vicepreședinte al Consiliului Central al U.G.S.R., Dumitru Turcuș, adjunct (Continuare în pag. a IV-a) La Consiliul de Miniștri 9 CEREMONIA SEMNĂRII DOCUMENTELOR OFICIALE In prezența tovarășilor Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, și Fam Van Dong, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam, prim-ministru al Guvernului R. D. Vietnam, marți la amiază, la Consiliul de Miniștri a avut loc ceremonia semnării documentelor oficiale încheiate cu prilejul vizitei in țara noastră a delegației de partid și guvernamentale a R. D. Vietnam. Din împuternicirea Guvernului Republicii Socialiste România, tovarășul Gheorghe Rădulescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, iar din partea Guvernului R. D. Vietnam, tovarășul Le Thanh Nghi, membru al Biroului Politic al Partidului celor ce Muncesc, din Vietnam, viceprim-ministru, au semnat Protocolul între Guvernul Republicii Socialiste România și Guvernul R. D. Vietnam, Convenția de credit pe anul 1974 și Acordul de ajutor economic și militar pe anul 1974. Cu același prilej, tovarășii Ion Stoian, adjunct al ministrului comerțului exterior, și Nguyen Van Dao, viceministru al comerțului exterior, au semnat Acordul comercial și de plăți pe anii 1974 și 1975, între cele două țări. La ceremonie au fost de față tovarășii Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Nicolae Ghenea, adjunct al ministrului afacerilor externe, general-colonel Sterian Țîrcu, adjunct al ministrului apărării naționale, Radu Constantinescu, vicepreședinte al Comisiei guvernamentale de colaborare și cooperare economică și tehnică, Tudor Zamfira, ambasadorul României la Hanoi, alte persoane oficiale române. Erau prezenți tovarășii Nguyen Co Thach, viceministru al afacerilor externe, general-maior Tran Sam, viceministru al apărării naționale, Nguyen Dang Hanham(Continuare în pag. a IV-a) Azi, in pag. a MUNCA POLITICĂ DE MASĂ, CONCRETĂ, SĂ RĂSPUNDĂ CERINȚELOR PRODUCȚIEI! IM á