Drapelul Roşu, ianuarie 1971 (Anul 27, nr. 8078-8101)

1971-01-22 / nr. 8093

i At'\ PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI VA! apelul roșu ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN TIMIȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVIII nR. S.093 Vineri, 22 ianuarie 1971 4 pagini, 30 bani ADUNĂRILE GENERALE ALE SALARIAȚILORFORURI SUPREME ÎN CONDUCEREA ACTIVITĂȚII ECONOMICE DIN ÎNTREPRINDERI Pe baza măsurilor stabilite de conducerea partidului, în perioada 15 ianuarie — 15 februarie a.c. se desfășoară în întreaga țară adunările generale ale salariaților din întreprinderile industriale, pe șantierele de construcții, în unitățile de transporturi și comerț și institutele de proiectări și cercetări. In ele se va analiza activitatea desfășurată pentru îndeplinirea planului pe anul 1970, se vor dezbate sarcinile de plan pe anul 1971, și măsurile tehnice și organizatorice care este necesar să fie luate pentru îndeplinirea și depășirea lor. Adunările generale ale salariaților, expresie a dezvoltării democrației economice, se afirmă tot mai mult ca instituții de autoritate supremă în viața întreprinderilor și organizațiilor economice, asigurînd participarea largă și nemijlocită a muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor la conducerea și organizarea întregii activități economice, la dezbaterea tuturor problemelor majore de care depinde bunul mers al producției, succesul îndeplinirii și depășirii sarcinilor de plan. Dările de seamă și dezbaterile din adunările generale ale salariaților trebuie să evidențieze modul în care s-a desfășurat activitatea colectivelor de muncitori, ingineri și tehnicieni în anul 1970 și în întregul cincinal, să stabilească direcțiile în care trebuie să se acționeze în anul 1971, pentru ridicarea calitativă a activității economice în toate domeniile, obiectiv fundamental al actualului plan cincinal pe 1971-1975. Ele urmează să fie axate pe o problematică majoră, de cea mai acută actualitate, și, în mod deosebit, pe sarcinile izvorîte din indicațiile prețioase cuprinse în Expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și a guvernului, din 25 noiembrie 1970, și în cuvintarea ținută la încheierea lucrărilor plenarei C.C. al P.C.R. din 16 decembrie 1970. Adunările generale ale salariaților, prin însăși modul lor de organizare și desfășurare, vor trebui să prilejuiască antrenarea largă a maselor la rezolvarea problemelor pe care le ridică procesul de producție, la elaborarea măsurilor tehnice, organizatorice și economice, la exercitarea controlului și afirmarea opiniei sociale în viața economică. Pentru toate acestea este necesar să se asigure participarea la dezbateri a unui număr cît mai mare de muncitori și cadre de specialiști cu o bogată experiență în producție, care să-și aducă o contribuție valoroasă la stabilirea celor mai bune soluții pentru mobilizarea rezervelor interne de care dispun întreprinderile și pentru ridicarea pe o treaptă superioară a eficienței întregii activități economice. Adunările generale ale salariaților pe secții vor fi precedate de adunări de partid iar cele cu reprezentanții salariaților la nivel de întreprindere de adunări ale Comitetului de partid cu participarea activului de partid. Dările de seamă care vor fi prezentate în adunările generale trebuie să examineze în mod critic și autocritic activitatea desfășurată în anul trecut, să scoată în evidență aportul colectivului la realizarea sarcinilor de plan și a angajamentelor Ing. GHEORGHE CRISTEA șef sector coordonare-sinteză al Comisiei economice a Comitetului județean Timiș al P.C.R. (Continuare in pag. a lll-a) -S6&SV. 11 .* . ■ Peisajul timișorean se îmbogățește mereu cu noi blocuri de locuințe. PRODUSELE PETROLIERE ROMÂNEȘTI APRECIATE DE PARTENERII EXTERNI Alături de alte ramuri ale economiei noastre naționale, industria petrolieră prelucrătoare este prezentă cu o cotă sporită de produse in balanța comercială externă a țării. Astfel, în cursul anului 1970, rafinăriile de țiței au asigurat pentru export o cantitate de produse petroliere care depășește cu 13 la sută pe cea livrată în 1969. In consecință, produsele petroliere au reprezentat, anul trecut, 8 la sută din totalul exporturilor, față de 7,3 la sută in 1969. Produsele petroliere românești, a căror gamă de export cuprinde zeci de sortimente, cu largi și valoroase utilizări economice, sunt cunoscute in peste 50 de țări din toate continentele. iurile Benzinele, motorina, ulelubrifiante, ca și parafinele, cerezinele, păcura și alte derivate sunt solicitate, îndeosebi, in Anglia, Belgia, Franța, R. F a Germaniei, Italia, Japonia, Olanda, S.U.A., Suedia și U.R.S.S. — țări mari producătoare de autovehicule.Agerpress Uri Acțiuni prin intercooperare Printre acțiunile înscrise pe agenda consiliului intercooperatist din Recaș, pentru a fi rezolvate prin unirea eforturilor cooperativelor care alcătuiesc acest organ nou creat, se numără și ridicarea unei mori de nutrețuri combinate, deschiderea unei balastiere pe albia Timișului, la Bazoș, curățirea pășunilor și a fînețelor naturale etc. În urma calculelor făcute, rezultă că, pentru dotarea morii cu utilajele necesare, nu trebuie cheltuiți decit 48.000 lei, construcțiile necesare existînd in proprietatea cooperativei din Recaș. Pentru deschiderea balastierei, consiliul intercooperatist a solicitat sprijinul noii stațiuni pentru mecanizarea agriculturii în asigurarea unui greifer necesar încărcării balastului din albia Timișului. O dată rezolvată această problemă, cooperativele asociate nu vor mai fi nevoite să-și procure asemenea material de construcție de la Coștei sau Lugojel, obținind astfel importante economii cu transportul. In problema refacerii potențialului productiv al pășunilor și mai ales al fînețelor naturale s-a luat în studiu propunerea unor cooperatori de la Herneacova, pentru ca lucrările să înceapă cu desfundarea canalului ce străbate valea Stanciovei și Herneacovei, până la stăvilarul de la Ianova. Prin această lucrare, pășunea va fi scoasă definitiv de sub influența negativă a apelor stagnante și a infestării cu gălbează. Pe lângă asemenea acțiuni de importanță imediată, în atenția acestui organ consultativ stau și alte probleme de perspectivă, de a căror rezolvare depinde întărirea și consolidarea puterii economice a cooperativelor asociate. VIZITA DE LUCRU A TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU PRIN ÎNTREPRINDERI INDUSTRIALE DIN CAPITALĂ Ieri tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, a fost din nou oaspetele colectivelor de muncitori, tehnicieni și ingineri, cu prilejul vizitei de lucru făcute în mari întreprinderi bucureștene, unități reprezentative pentru industria constructoare de mașini, pentru subramuri importante ale acesteia : uzina de motoare și compresoare „Timpuri Noi“, Uzina de mașini grele, Secția de pereți membrană și țevi pentru cazane de aburi a uzinei „Vulcan“, uzinele „Autobuzul“, „Steaua roșie“ și „Semănătoarea“. Secretarul general al partidului a fost însoțit de tovarășii Paul Niculescu- Mizil, Ilie Verdeț, Dumitru Popa, Dumitru Popescu, Mihai Marinescu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, precum și de ministrul industriei construcțiilor de mașini, Ioan Avram. Ca și cu atîtea alte prilejuri, cind a avut loc un contact nemijlocit al conducerii partidului și statului cu oamenii muncii din fabrici și uzine, de pe șantiere, din unitățile agriculturii socialiste, cu reprezentanți ai culturii și științei țării noastre, intr-un cuvînt cu cetățeni de toate vîrstele și profesiile — români, maghiari, germani, și de alte naționalități — la început de an, de nou cincinal, și de data aceasta discuțiile de lucru, cunoașterea concretă la fața locului a problemelor de viață și de muncă sarcinilor ale oamenilor, analizarea actuale și de perspectivă pentru ridicarea eficienței întregii activități, marchează pregnant o revelatorie realitate a societății noastre : indisolubila legătură dintre partid și popor, temelie de granit a orînduirii socialiste a României. Din realizările prezente la locurile de muncă vizitate, din cuvîntul oamenilor se desprind nu numai succesele dar și idei apte să se concretizeze în noi realizări, în noi fapte de viață menite să ridice patria noastră pe noi trepte ale progresului și civilizației. Programul de lucru al zilei începe cu Uzina de motoare și compresoare ,,Timpuri Noi“. In întîmpinarea secretarului general al partidului, a celorlalți conducători de partid și de stat, vin cu bucurie și entuziasm și salută din inimă sute de salariați. Cei prezenți aclamă îndelung, ovaționează pentru partid și Comitetul său Central, pentru secretarul general al partidului, pentru indisolubila dintre partid și popor. Este unitate neta obișnuită, de căldură, de dragoste și respect iv care se desfășoară întâlnirile conducătorilor partidului, ai țării, cu masele de oameni ai muncii de la orașe și sate. Vechile ateliere „Lemaitre“ — astăzi „Timpuri noi“ — au devenit în anii construcției socialiste o unitate modernă producătoare de motoare Diesel cu puteri cuprinse între 12 și 110 C.P., motoare cu benzină de 9-18 C.P., compresoare de aer cu debite cuprinse între 0.01 și 10 mc pe minut, agregate care echipează o gamă largă de instalații fabricate de întreprinderile constructoare de mașini, toate tipurile de locomotive moderne produse în țară. La „Timpuri noi" nu a fost asimilată nici o licență, totul este produs original. In actualul plan cincinal valoarea producției uzinei va crește de la 215 milioane lei în acest an, la 420 milioane lei în 1975. In secția de prelucrări mecanice, se prezintă oaspeților o serie de piese și subansamble din componența motoarelor și compresoarelor care în urma reproiectării lor sunt fabricate astăzi cu gabarite mult mai mici. în secția montaj motoare, se dau alte explicații în legătură cu parametrii Îmbunătățiți ai motorului D-120, introdus recent in fabricație. Intre oaspeți și factorii de răspundere ai uzinei are loc un schimb de opinii în legătură cu dezvoltarea în continuare a acestei prinderi și cu profilarea ei întremai precisă. Pentru realizarea acestor obiective se dau indicații în vederea extinderii unor suprafețe de producție, dotarea întreprinderii cu noi instalații și utilaje, folosirea la întreaga capacitate a mașinilor din dotarea întreprinderii. Se ajunge la concluzia că uzinele „Timpuri noi“ își pot spori eficiența printr-o mai bună profilare, printr-un grad mai înalt de tipizare a produselor. Se recomandă conducerii Ministerului Industriei Construcțiilor de Mașini, specialiștilor uzinei, găsirea unor modalități de cooperare cu întreprinderi din apropiere pentru construirea și exploatarea în comun a turnătoriei și forjei preconizate. — întreprindeți cît mai curînd studiile necesare și dați-le curs, spune tovarășul Nicolae Ceaușescu. De asemenea, restudiați toate posibilitățile de care dispun uzinele pentru dezvoltarea activității. Se cere să realizați un volum al producției mai mare și produse de și mai bună calitate. Se vizitează Uzina de mașini grele-București. La intrarea în blocul-turn care adăpostește birourile centralei industriale de utilaj termoenergetic și Institutul de cercetări și proiectări energetice și termoenergetice, de pe lângă această Uzină conducătorii de partid și de stat sunt întimpinați de ing. Nicolae Constantin, director general al Centralei industriale, și de ing. Tiberiu Grecu, director general al Uzinei, care prezintă cîteva din realizările și perspectivele întreprinderii. Intrată în funcțiune în primul an al ultimului cincinal, uzina a înscris în palmaresul industriei românești cîteva performanțe de înalt nivel tehnic, turnînd piese de mare gabarit și complexitate destinate hidroagregatelor ce se construiesc la Reșița pentru hidrocentrala de la Porțile de Fier. Oțelăria electrică produce anual peste 122.000 tone de oțel. Au fost asimilate mai mult de 150 mărci de oțeluri aliate și speciale menite să acopere cerințele calitative tot mai înalte ale uzi(Continuare In pag. a III-a) Sarcini de producție îndeplinite ritmic In cadrul pregătirilor privind asigurarea condițiilor de realizare a planului de producție in condiții optime pe anul 1971, specialiștii din cadrul Uzinei mecanice Timișoara au acordat o atenție deosebită pregătirii fabricației și aprovizionării tehnico-materiale. Hotăririle luate privind organizarea producției, aplicarea primelor măsuri tehnico-organizatorice au permis ca în cele două decade planul să fie realizat ritmic livrindu-se beneficiarilor primele utilaje, aparate de ridicat și transportat, din profilul de fabricație. Astfel, au fost executate și expediate beneficiarilor peste 20 de poduri de 5—35 tf, grinzi rulante, 3 bucăți macarale portal, poduri manuale, mecanisme pentru macarale, boghiuri și altele. Paralel cu îndeplinirea sarcinilor fizice și valorice din această perioadă, calitatea a stat pe prim plan în preocuparea tuturor factorilor, pentru ca prestigiul uzinei privind produsele fabricate, numai să fie păstrat, ci ridicat pe noi trepte, nu în concordanță cu cerințele ce se impun în actualul cincinal. ÎN PAGINA A II-A APORT CREATOR AL TINERILOR MUNCITORI ASCULTÎHD, IARNA, PE TEREN... GLASUL ROȚILOR DE TREN IERI. LA TIMIȘOARA: Inaugurarea noului bazin terapeutic acoperit in cursul zilei de ieri, la Centrul de balneofizioterapie de pe lingă Spitalul unificat nr. 2 din Timișoara, a avut loc inaugurarea noului bazin cu apă termominerala. Au fost prezenți : tovarășul MIHAI TELESCU, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Timiș al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, membri Biroului Comitetului județean de partid și ai Biroului comitetului municipal de partid Timișoara, membri ai comitetelor executive ale consiliilor populare județean și municipal. Au participat, de asemenea, reprezentanți organizațiilor de masă ai obștești, membri ai Academiiei de Științe Medicale și alte personalități ale științei medicale, reprezentanții unităților de proiectare și de construcție care au realizat această importantă bază de tratament medical. Subliniind că bazinul terapeutic acoperit a fost construit din inițiativa și cu sprijinul nemijlocit Biroului Comitetului judealțean de partid și al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, dr. Adrian Seceleanu, medic prmar al Centrului de balneofizioterapie din Timișoara, a arătat, intre altele, că noul obiectiv social se înscrie în contextul numeroaselor înfăptuiri cu care Timișoara intîmpină aniversarea semicentenarului Partidului Comunist Român. Executat de către Grupul de șantiere nr. 1 al Trustului de construcții Timișoara, după un proiect al D.S.A.P.C., bazinul termal acoperit este destinat, in exclusivitate tratării tuturor afecțiunilor reumatice. In acest scop, va fi utilizată apa termală cu caracteristici similare celei din lacul Ghiol — temperatura 37—38 grade, un bogat conținut de clorură de sodiu, fier, iod etc. — obținută de la sonda din Parcul pionierilor. Noul corp intr-o de clădire, realizat modernă, linie arhitectonică însumează un bazin cu dimensiunea de 9x18 metri, o adîncime de 7,5 metri, un hol de primire, fișier, o sală de așteptare și una de garderobă, instalații odihnă, sanitare și alte dotări. Capacitatea: 30—40 de bolnavi pe oră, cărora li se va face tratamentul indicat de medic. Această realizare se înscrie in șirul exemplelor semnificative pe care il întîlnim in fiecare municipiu, oraș, comună sau sat, in direcția îmbunatățirii asistenței medico-sanitare. Așa cum s-a subliniat la festivitatea de inaugurare, construirea bazinului termal din Timișoara — pentru care s-au alocat fonduri de un milion și jumătate de lei — este o nouă dovadă a grijii pe care partidul și statul nostru o acordă apărării ocrotirii sănătății oamenișilor muncii de la orașe și sate. Mimă Ar .. ii L îtilor':' * í • * îți v w atete 1 « 'îk Aspect din timpul festivității AA VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVZVV Manifestări dedicate aniversării semicentenarului partidului ȘI m „50 DE ANI DE GLORIE EROISM“ - se intitulează concursul organizat de Comitetul județean Timiș al U.T.C., în colaborare cu întreprinderea cinematografică județeană, menit a antrena pe toți tinerii uteciști în faza de masă, iar pe cîștigători, in cea comunală, orășenească sau municipală și apoi județeană. Competiția se desfășoară sub semnul omagiului și prețuirii tinerești pentru partid și popor, pentru viața nouă creată tineretului din patria noastră. Astfel, uteciștii din județ vor cunoaște și pe această cale cele mai semnificative momente din istoria și trecutul de luptă al partidului, din marea bătălie dusă de oamenii muncii, pentru edificarea și făurirea socialiste, societății realizările obținute în acești ani și le de dezvoltare unei socialiste. În același timp, concursul constituie un mijloc de dezvoltare la tineri a sentimentului dragostei și mîndriei față de partid și patrie, al responsabilității lor sociale. Intre categoriile de tineri participanți la întrecere se înscriu muncitori, țărani cooperatori, mecanizatori, elevi, tehnicieni și funcționari din municipiile, orașele și comunele județului. Cîștigătorii vor beneficia de popularizare, prin mijloace locale, cît și de premii în cărți, discuri etc. Pe toată durata concursului, tinerii vor avea posibilitatea să participe la gale de filme adecvate temei de concurs, la programe artistice și la alte activități culturaldistractive. ÎN ANUL ACESTA, întregul program al Casei de cultură a studenților poartă amprenta deosebită, sărbătorească, prilejuită de aniversarea semicentenarului Partidului Comunist Român. In fiecare mînă, în cadrul „Tribunei săptăactualitâții“, se dezbat importante teme privind cei cincizeci de ani de existență și activitatea partidului, munca poporului nostru pentru edificarea societății socialiste. În seara zilei de 15 ianuarie 1971, tovarășul Radu Bălan prim-secretar al Comitetului județean Timiș al U.T.C., le-a vorbit studenților despre „Rolul tineretului in viața socială contemporană". Primit cu viu interes, vorbitorul a reliefat în expunerea sa faptul că tineretul s-a integrat realizarea mărețeîn lor obiective stabilite de partid constituind un însemnat factor al progresului societății, care beneficiază de o ambianță structurală nouă, proprie socialiste, orînduirii Folosind mai bine elanul și cutezanța, tineretul poate să ducă mai departe tradițiile noastre valoroase, să participe activ la viața politică, socială, culturală a țării. Subliniind rolul tinerilor din țara noastră în viața contemporană, vorbitorul a arătat legăturile sale cu tineretul din alte țări, aportul său însemnat la mișcarea mondială pentru pace. In continuarea serii culturaleducative, ansamblul de estradă al Casei de cultură a studenților a prezentat un program bine primit de studenți, „Sesiune, de varietăți“. B LA CASA DE CULTURA DIN LIPOVA, Intr-o atmosferă călduroasă, a avut loc, în cinstea semicentenarului partidului, intîlnire cu scriitorii timișoreni a Anghei Dumbrăveanu, Ureche, Alexandru Deal, Damian Ion Velican, Dușan Petrovici și Virgiliu Bradin. Cei peste 300 de tineri prezenți în sală au avut prilejul să asculte versuri la lectura autorilor și să adreseze oaspeților întrebări referitoare la creația personală, la literatura română contemporană, perspectiveale Româ 19214 1971 VVVAA^AA/VVVVWVVVVVVVWVWWVVVW*