Drapelul Roşu, mai 1971 (Anul 27, nr. 8178-8203)

1971-05-05 / nr. 8181

Anul XXVIII nr. 8.181 Miercuri, 5 mai 1971 4 pagini, 30 bani 50 DE ANI DE LA CREAREA PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN ADUNAREA FESTIVĂ DE LA TIMIȘOARA Ieri, după-amiază, în sala Teatrului Național din Timișoara a avut loc adunarea festivă organizată de Comitetul județean Timiș al P.C.R. cu prilejul aniversării a 50 de ani de la crearea Partidului Comunist Român, manifestare prestigioasă care se înscrie în rindul numeroaselor acțiuni inițiate pe plan județean în întîmpinarea gloriosului semicentenar. în sala sărbătorește împodobită, pe fundalul scenei se evidențiază stema partidului și cifra aniversării 50, plasate pe faldurile roșii ale steagului P.C.R. La adunare au participat membrii Comitetului județean de partid și ai Comitetului Executiv al Consiliului popular județean, numeroși militanți din anii ilegalității ai mișcării muncitorești din țara noastră, participanți la momente deosebite din trecutul glorios de luptă al partidului, activul comitetelor județean și municipal de partid, conducători ai organizațiilor de masă și obștești, ai consiliilor oamenilor muncii de naționalitate germană, maghiară și sîrbă, reprezentanți ai colectivelor de muncă din unitățile economice și instituții — muncitori, tehnicieni și ingineri fruntași în întrecerea socialistă, lucrători de pe ogoare care se remarcă în bătălia pentru recolte bogate, intelectuali de prestigiu, oameni de știință, cultură și artă, cercetători, cadre didactice, generali și ofițeri, ziariști. Primiți cu vii și puternice aplauze, cu urale la adresa partidului semicentenar, a Comitetului său Central, în frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu, în prezidiu au luat loc membrii Biroului Comitetului județean de partid, vechi militanți ai mișcării noastre muncitorești. Adunarea a fost deschisă de tovarășul George Mirola, primsecretar al Comitetului municipal Timișoara al P.C.R. Despre gloriosul eveniment — cea de-a 50-a aniversare a creării Partidului Comunist Român, a vorbit tovarășul MIHAI TELESCU, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean. (Continuare în pag. a IlI-a) Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU BUCUREȘTI întruniți în adunarea solemnă închinată aniversării a cinci decenii de existență glorioasă a Partidului Comunist Român, activiști de partid și de stat, militanți din ilegalitate ai partidului, reprezentanți ai muncitorilor, țăranilor și intelectualilor, din glas sentimentelor ce-i animă pe toți cei ce muncesc pe meleagurile timișene — români, germani, maghiari, sârbi și de alte naționalități — ne îndreptăm gîndurile spre Comitetul Central, spre dumneavoastră, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, exprimindu-ne profunda dragoste, stimă și recunoștință față de partidul nostru marxist-leninist — farul călăuzitor al națiunii in grandioasa operă constructivă al cărei țel este edificarea socialismului și comunismului pe pămîntul României. Evocînd însemnătatea istorică a mișcării muncitorești, care a premers și pregătit făurirea, acum o jumătate de veac, a Partidului Comunist Român, aprigele bătălii de clasă pe care partidul le-a condus pentru eliberarea celor ce muncesc de sub jugul asupririi naționale și sociale, rolul său hotăritor în victoria insurecției antifasciste din august 1944, în instaurarea puterii populare și in măreața epopee a construcției socialiste, împreună cu întregul partid și popor, trăim sentimentul plenar al mândriei și satisfacției pentru uriașele transformări înnoitoare din viața patriei, indisolubil legate de prodigioasa activitate a partidului, de prezența sa dinamică, vitalizatoare, în întreaga existență a poporului român din ultimele cinci decenii. Va rămâne pe veci in inimile noastre exemplul de înalt patriotism, de abnegație și spirit de sacrificiu, pe care ni l-au lăsat comuniștii cărora, în încleștarea cu forțele de opresiune ale regimului burghezomoșieresc, nici schingiuirile și nici lagărele de concentrare nu le-au putut infringe voința de luptă pentru cauza clasei muncitoare. In această bătălie eroică și-au adus din plin contribuția comuniștii din județul Timiș, Organizația regională Banat a P.C.R., care a întrunit militanți din rândul tuturor celor ce viețuiesc pe aceste locuri — români, germani, maghiari, sîrbi și de alte naționalități, înfrățiți în lupta pentru aceleași idealuri. Păstrători ai unor bogate tradiții revoluționare, noi, cei de azi facem totul pentru a fi demni de exemplul înaintașilor noștri. Dobîndind o experiență tot mai bogată, Organizația noastră județeană de partid, care numără aproape 70.000 de membri, reprezintă o puternică forță politică și organizatorică, un detașament de nădejde, capabil să asigure larga mobilizare a energiilor creatoare ale maselor pentru a da viață înțeleptei politici a partidului. Eforturile depuse pentru transpunerea în fapte a programului partidului au asigurat și in județul Timiș, avântul neîntrerupt al economiei și vieții social-culturale, înflorirea orașelor și satelor, creșterea neîncetată a bunăstării materiale și spirituale a celor ce muncesc. Industria județului produce acum de 10 ori mai mult decit in 1938, iar agricultura, devenită o ramură modernă, valorifică superior potențialul ogoarelor bănățene. Timișoara a devenit in anii socialismului o puternică cetate universitară și important centru al culturii și de creație artistică. In atmosfera de puternică efervescență creatoare, generată de istoricele hotărîri ale Congreselor al IX-lea și al X-lea, ale Conferinței Naționale a P.C.R., de măsurile luate pentru perfecționarea tuturor laturilor vieții economice și sociale, continua adincire a democratismului orînduirii noastre și ridicarea nivelului de trai al poporului, oamenii muncii din orașele și satele județului nostru, au transformat anii 1966-1970 in cea mai rodnică etapă din întreaga istorie multiseculară a acestor pămînturi. Noul cincinal în care am pășit de curind, va adăuga voloarea realizărilor de pînă acum succese și mai însemnate în dezindustriei, agriculturii, celorlalte sectoare ale economiei, științei, învățămintului și artei, ocrotirii sănătății populației, ridicării gradului de civilizație al fiecărei localități. Insușindu-și programul adoptat de Congresul al X-lea al partidului, toți cei ce trăiesc în județul Timiș cinstesc prin rezultate deosebite marele eveniment al gloriosului semicentenar al Partidului Comunist Român. Avem satisfacția de a raporta conducerii partidului, dumneavoastră personal, mult stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, că angajamentele Organizației noastre județene, în întîmpinarea zilei de 8 Mai, au fost nu numai îndeplinite ci și depășite. Tot ce am înfăptuit și tot ce vom făuri pe frontul construcției economice și social-culturale este indisolubil legat de activitatea creatoare a partidului, a conducerii sale, de munca neobosită pe care dumneavoastră o dăruiți cu atita pasiune viitorului luminos al României socialiste. Strîns uniți în jurul Comitetului Central, muncitorii, țăranii și intelectualii din județul nostru, tineri și vârstnici, bărbați și femei, indiferent de naționalitate, își vor consacra și de acum înainte toate forțele, capacitatea, talentul și hărnicia înfăptuirii neabătute a politicii interne și externe marxist-leniniste a partidului, spre binele și fericirea poporului, pentru triumful socialismului și comunismului pe pămintul scump al patriei noastre, România socialistă, Timișoara, 4 mai 1971, A In pag. Adunarea festivă de la Moscova Instalațiile complexe din dotarea fabricii „Solventul“ asigură producții de plastifianți de bună calitate Spectacol festiv al formațiilor artistice de amatori In sala Ansamblului „Rapsodia română“ din Capitală a avut loc, marți seara, un spectacol festiv prezentat de formații muzicale și coregrafice de amatori, fruntașe la finala celui de al X-lea Concurs artistic republican, intitulat „Omagiu partidului“. Sinteză vie a talentelor care înfloresc astăzi pe întreg cuprinsul patriei, spectacolul festiv a reunit pe cei mai talentați reprezentanți ai celor 200.000 de artiști amatori, care activează în cadrul a peste 8.500 de formații corale, orchestrale, de dansuri, fanfare, și ansambluri folclorice ale sindicatelor așezămintelor culturale, caselor de cultură ale tineretului și cooperativelor meșteșugărești. Pe scenă a pus stăpinire cîntecul și dansul popular, cu vitalitatea și prospețimea cunoscute. Străvechiul lui bine joc „Călușului“, suite oltenești, joalcuri transilvănene, bănățene, moldovenești, muntenești și maramureșene, melodii populare de pe întreg cuprinsul patriei, alternînd cu cintece și dansuri interpretate de artiști amatori din rindul naționalităților conlocuitoare, s-au succedat pe podium, oferind o imagine de un autentic pitoresc. Expresie a largilor posibilități artistice de care dispun interpreții amatori, spectacolul a mai cuprins arii și coruri din opere și operete, muzică de cameră, piese coregrafice, melodii de muzică ușoară. Expunerea tovarășului MIHAI TELESCU Stimați tovarăși și tovarășe, Adunarea noastră festivă de astăzi, întrunind participarea unui larg activ de partid și de stat, al organizațiilor de masă și obștești, a numeroși militanți din ilegalitate ai partidului, reprezentanți ai muncitorilor, țăranilor și intelectualilor — români, germani, maghiari, sîrbi și de alte naționalități — este consacrată marelui eveniment, care străjuiește in aceste zile viața și activitatea întregului nostru popor, aniversarea unei jumătăți de veac de la crearea gloriosului nostru Partid Comunist Român. Măreția evenimentului, sentimentele pe care le încearcă in fața acestuia toți oamenii muncii din județul nostru, ca din întreg cuprinsul patriei, nu pot fi redate în cuvinte; ele se materializează în șirul lung al faptelor pe care milioanele de făurari ai României de azi și de mîine se dedică cu pasiune și entuziasm traducerii în viață a grandiosului program de edificare socialistă a țării, elaborat și condus cu înțelepciune de către partidul comuniștilor cărei semicentenară istorie o aniversăm. La capătul celor cincizeci de ani de existență, de luptă și victorii, comuniștii organizației județene de partid, toți oamenii muncii indiferent de naționalitate care trăiesc și muncesc înfrățiți pe aceste meleaguri aduc prinosul lor de recunoștință și slavă Partidului Comunist Român pentru consecvența și neclintitul devotament cu care a slujit și slujește, a condus și conduce realizarea celor nobile și înălțătoare aspirații mai ale poporului român de făurire a bunăstării și fericirii celor ce muncesc. Folosim acest prilej aniversar pentru a aduce omagiile noastre tuturor celor care în anii grei ai luptei ilegale nu și-au precupețit libertatea și chiar viața pentru triumful cauzei clasei muncitoare, al ideilor marxism-leninismului pe pămîntul României. Sub conducerea sa încercată, oamenii muncii din patria noastră au străbătut un drum lung de lupte și victorii, au înlăturat dominația claselor exploatatoare și a imperialismului străin, au înfăptuit revoluția populară și au înălțat edificiul măreț al socialismului“. „Niciodată în România — subliniază tovarășul Nicolae Ceaușescu, — n-a existat un alt partid cu o istorie atât de bogată și glorioasă care să fi luptat cu abnegație și să fi realizat atita pentru fericirea poporului, pentru măreția națiunii noastre“. Dragi tovarăși. Crearea partidului a însemnat cu adevărat o cotitură istorică în dezvoltarea mișcării muncitorești din România, ridicând pe o treaptă superioară lupta revoluționară a proletariatului, a forțelor democratice și progresiste, și, ducînd mai departe glorioasele tradiții ale luptei poporului libertate și dreptate socială, pentru pentru eliberarea națională, pentru făurirea unei Românii prospere, libere și independente. Crearea Partidului Comunist Român, a fost încununarea firească a acestor tradiții în condițiile dezvoltării relațiilor capitaliste de producție in a doua jumătate a secolului al XIX-lea, cind pe arena istoriei țării noastre apare clasa muncitoare, de la început afirmîndu-se ca o forță socială înaintată și activă pentru dezvoltarea economică și culturală a țării, înfăptuirea deplină a unității naționale, apărarea independenței și suveranității. Ancorată adinc în solul realităților românești și sorbind din izvorul viu al învățăturii marxiste, mișcarea muncitorească s-a maturizat necontenit din punct de vedere politic ceea ce se conturează în crearea a numeroase asociații profesionale cu caracter de clasă între care și Asociația generală a muncitorilor din Timișoara din 1868 cuprinzînd lucrători de diferite naționalități — aceasta fiind și prima secție a Internaționalei întâia creată de Marx și Engels. In ciuda unor greutăți vremelnice, pe fondul dezvoltării generale a societății românești mișcarea muncitorească a luat un nou și puternic avînt la începutul secolului al XX-lea. Puternicele acțiuni de luptă ale muncitorimii și țărănimii, între care un loc deosebit ocupă marea răscoală din primăvara anului 1907, au înscris pagini glorioase în istoria luptelor sociale ale poporului român: înfruntările de clasă cu burghezo-moșierimea au grăbit reorganizarea partidului muncitorilor, astfel că în 1910 a avut loc Congresul de reconstituire a Partidului Social-Democrat din România, ce a ridicat pe o treaptă superioară aspirațiile , și lupta clasei muncitoare împotriva războiului și pentru realizarea unității statale a României. Mișcarea muncitorească și socialistă din vechea Românie și din Transilvania a jucat un rol de seamă în realizarea acestui deziderat de veacuri al poporului român, încununat în actul de la 1 Decembrie 1918 de pe Cîmpia Libertății de la Alba Iulia, la care intre cei 1.228 delegați-deputați din țara au fost prezenți și numeroși noastră bănățeni, 25 din ei timișoreni și 5 lugojeni. Asupra mișcării muncitorești revoluționare din România — a spus în continuare tovarășul Mihai Telescu — o puternică influență a exercitat Marea Revoluție Socialistă din Octombrie care a deschis o epocă nouă în istoria omenirii. Pe fondul situației economice și social-politice a țării dintre anii 1918-1921, în România s-a declanșat un puternic avînt al luptelor maselor largi populare care au culminat cu greva generală din 1920. (Continuare în pag. a II-a) Prezidiul adunării festive de la Timișoara cu prilejul sărbătoririi a 56 de ani de la crearea Partidului Comunist Român Deschiderea expoziției „PAGINI DE LUPTĂ GLORIOASĂ DIN ISTORIA P.C.R.“ Ieri dimineață, la Muzeul Banatului din Timișoara s-a deschis expoziția „Pagini de luptă glorioasă din istoria Partidului Comunist Român", organizată in cinstea aniversării semicentenarului partidului. Inaugurarea a avut loc în prezența membrilor Biroului Comitetului județean de partid și a tovarășului Mihai Telescu, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid. Au participat de asemenea, membri ai Biroului Comitetului municipal de partid, vechi militanți ai mișcării noastre muncitorești, activiști de partid și de stat, ai organizațiilor de masă și obștești, conducători de instituții de cultură și artă, cadre didactice și alți intelectuali ziariști studenți și elevi. Despre semnificația evenimentului a vorbit tovarășul conf. dr. Traian Bunescu, președintele Comitetului județean Timiș pentru cultură și artă, relevînd că are loc într-un moment în care marile realizări obținute de poporul român în dezvoltarea industriei, agriculturii, științei și culturii evidențiază în mod strălucit hotărîrea cu care poporul nostru traduce in fapte politica partidului și statului pentru edificarea socialismului în patria noastră. Referindu-se la conținutul expoziției, vorbitorul a arătat că ea are menirea să înfățișeze maselor de vizitatori, prin mijloace muzeistice adecvate — fotografii, fotocopii din presa vremii, documente în fotocopii sau în original etc. — perioada cea mai frămîntată de evenimente social-politice și economice din istoria poporului nostru . 1915—1945. Expoziția relevă de la început situația României în preajma primului război mondial, pornind de la aprecierea dată de tovarășul Nicolae Ceaușescu că, deși a avut un caracter imperialist „poporul român nu a participat la acest război călăuzit de intenții de cotropire și anexiuni teritoriale, ci animat de dorința satisfacerii dezideratului unității naționale“. Un loc distinct in expoziție ii ocupă actul Unirii Transilvaniei și Banatului cu Românii, de la Alba (Continuare in pag. a 111-a) in curînd: „GENERAȚII“ nr. 8 supliment social-politic și cultural-artistic al ziarului „Drapelul roșu“ Dedicat aniversării semicentenarului partidului, „Generații“ nr. 8, supliment social-politic și cultural artistic al ziarului „Drapelul roșu“, oferă cititorului un bogat și interesant sumar cuprinzînd articole social-politice, știință, tehnică, învățămint, istorie, artă, literatură etc. Dintre articolele înserate în cele 24 de pagini ale suplimentului, ilustrat cu reproduceri de artă ale artiștilor timișeni, amintim : „Momente ale luptei comuniștilor din Banat pentru libertate socială și națională, pentru socialism“, „Tehnica electronică și necesitatea de innoire a unor cadre de specialiști“, „Scriitorul și timpul", „Creatorul și omul de știință modern față-n față cu imperativele societății“, „Motivul popular și eroic", „Infuzie generoasă în muzica bănățeană cultă", „Partidul și creația artistică", „Arhitectura, prezență prestigioasă a orașului". Totodată, suplimentul cuprinde grupaje de poezie ale unor tineri creatori, cronici literare la ultimele apariții editoriale, reportaje semnate de scriitori, oameni de artă și cultură, publiciști. Acest supliment va apare In 24 de pagini — 2 iei.