Epoca, aprilie 1926 (Anul 43, nr. 51-67)

1926-04-10 / nr. 57

da« Pfiiíi MWiiii Cum au urat averescanii scaunul de primar al Capitalei — Constituirea consiliului general al municipiului București — — Cuvântarea d-l ui dr. G. Gheorghian — DECLARAȚIA D-LUI DR. LUPU Eri după amiază a avut loc in noul local al primăriei Capitalei, fostul palat Șuțu, alegerea consiliului general și a noului primar al municipiului București. La orele 3, erau adunați In sala de recepție toți membrii aleși prin votul cetățenilor precum și membrii de drept desemnați de fostul guvern liberal. ȘEDINȚA consttairâindu-se că cei întruniți «Bu în număr, se deschide ședința și se procedează, la alegerea președintelui. Este ales președinte al ședinței d. Ilie Radu, ca cel mai în vârstă. După ce se depune jurământul — numai în prezența reprezientanților culorii galben — că se va proceda la alegerea de primar în mod legal, prin păstrarea tuturor formelor și regulamentelor primăriei, sunt introduși și reprezentanții culorilor 2, 3 și 4 precum și reprezentanții celor șase primării suburbane. CUVÂNTĂRILE Cel dîntâiu ia cuvântul d. dr. Cos iflnescu care face elogii administrate comunale din ultimii ani, și încearcă să preconizeze principiul Măturării politicei din administrația comunală, dar este adus la realitate de efletșcii opoziției unite. DOUA CONTESTAȚII 1 D. Banda, depune două contestații, una prin care arată nevalabilitatea numirii delegatului școlilor secundare din Capitală, iar alta cu cuprinsul următor: Potrivit art. 3 din „Legea pentru organizarea administrațiunii comunale a orașului București", interesele generale ala municipiului București și ale comunelor suburbane se administrează de un consiliu general compus din 3 consilieri aleși, B1 consilieri de drept și până la 7 consilieri femei cooptate. Consilieri aleși sunt: a) 12 consilieri aleși in sectorul I; b) 18 consilieri din celelalte sectoare și anume: primarul cu cei doi membri ai delegațiunii permanente și cu 3 consilieri, delegați de consiliul fiecărui sector-având in vedere că la constituirea consiliului general al municipiului București, cea dintâi lucrare impusă de lege după prestarea cuvenitului jurământ, este alegerea primarului și a Delegației permanente prin voturile secrete ale tuturor consiliilor aleși și de drept prevăzuți la alt. 3. Considerând apoi că printre cei 18 consilieri aleși, aparținând celorlalte 3 sectoare, se găsesc și cei 8 care reprezintă sectorul II din culoarea de negru. Având apoi in vedere că alegerea acestor 6 consilieri s’a făcut utilizându-se și votul d-lui consilier de drept d. L pomponiu, vot care prin decizia ulterioară a onoratului Minister de Interne cu nr. 8144. C., publicate in „Monitorul Oficial" nr. 75 din 31 H. a. c., a fost lovit de nulitate. Întrucât incă și alegerea d-lui D. I. Pomponiu a fost anulată și înlocuită cu acela a d-lui institutor Cruțescu. Considerând apoi că această anulare de vot poate produce răsturnarea întregului rezultat obținut constituirea sectorului II, întrucât la jocul de voturi bazându-se pe grupele 10 și 8, există prezumția că votul d-lui I. Cruțescu putea schimba grupa 10 in 8 și grupa 8 in 10. Pentru toate aceste motive și pentru ca să nu fie lovită de nulitate și constituirea municipiului consiliul și general al București, am onoarea vă ruga să bina voiți: 1. A decide amânarea constituției consiliului general al municipiului București până la complecta lămai fericire a constituirii sectorului II 2. Anularea constituirii sectorului H și convocarea cât mai urgentă a unei noui constituiri la care să ia parte și de consiier de drept L Cruțescu. Contestațiile sunt luate in discuție și se hotărăște ca ele să fie trimise spre rezolvare ministerului de interne. . Eriilimneață s’a prezentat în audiență d-lui M. Manoilescu, subsecretar de Stat la ministerul de finanțe o delegație a angrosiștilor din Capitală, în frunte cu d. Th. O. Orghidan. Delegația a prezentat un memoriu, prin care arată că a aplica noul tarif vamal de import înseamnă a scumpi viața în mod simțitor. Delegația a arătat că la unele stofe eftine pentru D. DR. LUPU declară că nu când populația nevoiașă noua taxă vadifează la demnitatea de primar,iala întrece costul lor. Delegația crede că teoria d-lui dr. Costin a cerut suprimarea noului tarifvonescu asupra oportunismului politic , mai de import, D. M. Manoilescu manifestat prin candidatura d-lui a comunicat delegației că va ține Anibal Teodorescu, e ciudată din cont și de acest memoriu la rezolvartea unui om care afirmă că ivirea problemei tarifului vamal vrea să scoată politica din adînc de import, nîstrația comunală.Această preocupare anihilează principiul eligibilității fiindcă în locul voinței celor 17 mii de alegători, cari au ales listele opozițîeiunite, constituirea se face cu un consiliu obținut prin răstiămăcirea legei împotriva dorinței cetățenilor. ALEGEREA PRIMARULUI Procedându-se la alegere se constată prezența a 38 consilieri. Obține D. dr. Gheorghian 13 voturi și d. Anibal Teodorescu 40. Voturi inexprimate 5. A fost proclamat ales de Anibal Teodorescu. Cu această ocaziune opoziția unită a arătat cea mai strânsă solidaritate, dând toate voturile d-lui dr. Gheorghian. Voturile obținute de candidațul guvernului au fost date la comanda guvernului de membrii de drept cari, — se știe, — în acest scop, au fost numiți intr'un număr covârșitor față de cei aleși de cetă- ALEGEREA MEMBRILOR IN DELEGAȚIA PERMANENTA Urmând a se proceda la alegerea delegației permanente, d. D. P. Niculescu-Rietz declară că nu candidează. Nu vreau să candidez, a 8PU* d-sa pentru a da prilejul să mi se verifice Întreaga gestiune, și ca să pot pune astfel capăt, tuturor svonurilor ce circulă cu răutate în jurul activității mele, desfășurată la primăria Capitalei. Asupra alegerei membrilor delegației permanente fac unele observații d-nii: Mateescu-Capețineanu, dr. St. Anastasiu, D. Pascu, dr. Topa și Chiriță Vasilescu. Proced druiu-sc la vot, tuat ăe și in consiliul permanent d-nii: dr. I. Costinescu, dr. Gheorghian, M. Bercianu, M. Georgescu, B. Dumitrescu, ing. I. Sdbăreanu, Al. Malac, și St. Filipescu, cu câte 33 de cotari Cuvântarea d-lui dr. Groghian ! D. dr. Ghiorghian cere cuvântul • gî ține umătoarea cuvântare prin care a caracterizat admirabil principiul și atmosfera în care s-a procedat la constituirea consiliului comunal : Am ascultat cu toată evlavia cu gândirea d-l dr. Costinescu, cu elogiile pe cari le-a adus administrativc pe care pe drept sau pe nedrept a fost considerată ca bună dar care la cererea cetățenilor de a o confirma că a fost bună, el m răspuns prin alegerile din iarnă în cari s’a dovedit că majoritatea voturilor s’a did listei opoziției unite, în capul căreia mi-au făcut cinstea de a figura eu. Prin urmare, indicația exactă a expresiei voturilor cetățenești este ca administrația bunurilor comunale a municipiii București să fie încredințată acelora pe cari ei i-au desemnat prin numărul medie de voturi. Apoi mi se pare bizară teoria d-d. dr. Costinescu, că persoana care va fi în capul comunei, cu toate că d-sa proclamă Independența Ipolitică a comunei, ca aceasta să fie Isccmă de sub influențele partidelor politice totuși acea persoană trebue să fie pe placul ministrului de interne, căci altfel va face atâtea mizerii încât lot va fi putea administra cu folos primăria Cfipitala. Aș vrea să văd care va fi ministrul acela care să îndrăsnască des a împiedeca pe un primar să-și facă datoria pentru binele obștesc, când știut este că acel primar nu lucrează pentru persoana lui proprie ci pentru toți cetățenii." De altfel pot să adaog că d. Anibal Teodorescu, pentru care am o deosebită stimă nici nu se gândim că va fi vreodată propus ca primar al Capitalei, întrucât acel care a stăruit ca d-sa să figureze pe listă la edegeri, am fost eu, deoarece dela clubul politic al Partidului Poporului ni s’a transmis o listă cu persoane destul de onorabile, dar fără nici o experiență în administrarea unei comune. De aceea trebue să recunoaștem că din nefericire și cu recomandarea ce o face d. dr. Costinescu ca succesor al d-sale în persoana d-lui 1'Anibal Teodorescu, înseamnă aceiași atitudine pe care guvernul liberal a avut-o și față de guvernarea țării, susținând și recomandând reg succesor al său, guvernul averescan, care era tot atât de puțin cerut de țară după cum nici d. Anibal Teodorescu nu a fost cont de cetățenii bucirștenii ca primar, al Capitalei. Cu toată această defecțiune, eu considerăndu-mă ca ales al cetățenilor Capitală în conducerea trebilor primăriei, rog pe d. președinte să mă înscrie candidat la demnitatea de primar și rog pe prietenii mă să-mi din votul tor. i Sângeroase incidente politice ia județul Dolj . MAI MULȚI SĂTENI RĂNIȚI CU FOCURI DE REVOLVER — Corespondentul nostru fin Craiova ne Informează că un grav Incident urmat de rănirea mai multor persoane, s’a produs in com. Maglavita, cu prilejul unei întruniri publice, in vederea alegerii noului consiliu comunal din acea comună. Ivindu-se neînțelegeri in cursul întrunirii, s’a iscat un scandal cu proporții grave S’au tras mai multe focuri de armă. In cursul incăerării, dintre mai mulți locuitori, unul dintre participanți anume Gheorghe I. Voinea, a fost rănit de un foc de armă în piciorul drept. Alți adversari al lui Gheorghe Voinea, s’au repezit asupra acestuia, după ce căzuse rănit și au continuat a-l lovi cu ciontegile până l’au lăsat în nesimțire. Cu toate cercetările întreprinse de jandarmi, după potolirea scandalului, nu s’a putut alia cine sunt agresorii. După retragerea jandarmilor, efind totul părea că s’a potolit, o nouă încăerare s’a produs între alte două cete de locuitori. Un grup de săteni din care făceau parte Nicolae Lupescu și Ale Zmeu, a fost atacat tot cu focuri de armă de ați săteni In frunte cu Alecu I. Voinea, fratele primei victime și vărul acestuia Toma G. Voinea. S’au schimbat focuri de armă până ce, din cauza întunericului lupta a luat sfârșit In cursul luptei a fost rănit săteanul Vie Zmeu. Șeful postului de jandarmi continuă cercetările. Procesul comuniștilor din Chișinău Ședințele în procesul comuniștilor din Chișinău au fost ocupate, înainte de sărbători cu pledoaria d-lui avocat Eliad Românul. D. Eliad Românul a vorbit de manifestele incendiare și a arătat că Înalta Curte de Casație a stbilit, prin jurisprudență, că propganda prin grai și prin scris pentru schimbarea formei de guvernământ nu este o infracțiune, ci este exercițiul unui drept constituțional. ; ^ Consfătuirea de la ministerul de industrie ști, la amiază, a avut loc la ministerul de Industrie și comerț o consfătuire la care au luat parte d-ml: general Coandă, ministru de industrie și comerț, C. Garoflid, ministrul agricultură și domeniilor, Gr. L. Tramcu-I&și ministrul muncii, M. Manoilescu subsecretar de Stat la ministerul de finanțe și A. A. Popovici secrear general al ministerului de industrie și comerț. S'a examinat chestiunea noului tarif vamal de import, in legătură cu intervenția importatorilor din Galați, cari au cerut suspendarea imediată a aplicării noului tarif și intervenția Uniunii generale a industriașilor care a cerut aplicarea în întregime a noului tarif vamal. In urma discuțiunilor urmate, s’a hotărât ca această chestiune să fie studiată din toate punctele de vedere de către delegația economică a guvernului. Se va cere, deci în primul rând Consiliului de Miniștri, să desemneze membrii acestei delegațîuni, după care delegația economică a guvernului va fi imediat convocată pentru a se pronunța în chestia tarifului vamal de import. IPO CA Angrosiștii și noul tarif vamal de import Surparea malurilor marii la Constanța CONSTANȚA. — Eri după amiază a awt loc prima ședință, al consiliului comunal, sub președinția d-lui dr. Al. Pilescu, noul primar. Au fost cooptate un consiliu d-nele Valentina Boteanu și Virginia Stoicescu. Ridicându-se chestiunea consolidării malurilor cari amenință cu surparea în regiunea nord-est a orașului, s‘a hotărât ca membrii consiliului să aud demersuri pe lângă guvern, deoarece această chestiune prezintă un interes general. S’au luat dispozițiuni pentru oprirea circulației pe străzile Marc Aureliu și Mircea. Noaptea trecută s'au produs noui ,surpături in partea de nord-est a orașului. Casa din strada Mircea No. 38 s'a prăbușit pe jumătate. Alte patru case amenință cu surparea: .„■ [UNK] [UNK]im.". im » ,1^ ■' . Guvernul e gripat Un foarte mare număr de miniștri și subsecretari de Stat am putut participa la consiliul de cri fiind bolnavi de gripă. E semnificativă această gripare în masă a membrilor cabinetului d-lor Al. Constantinescu — Averescu. ■ .’,8.«' Otilia în Orient Direcțiunea Generală a Serviciului Sanitar a fost avizată că s’au ivit numeroase cazuri de ciumă in Orient-Astfel la Creta, s’au ivit 3 cazuri suspecte: la Alexandria (Egipt) 1 caz; la Zand (Grecia) 1 caz și la Chios 1 caz. Pentru preîntâmpinarea pericolului, autoritățile noastre sanitare, au dat ordin ca să se exercite un riguros control sanitar asupra persoanelor și proveniențelor ce vin din regiunile contaminate de ciană. Os incendiu uriaș - 16 REZERVOARE DE PETROL IN FLACARI — LONDRAM (Uador). — Im St. Louis, in California au explodat astăzi dimineață din cauza trăsnetului, patru rezervorii de petrol conținând la un loc S.VOO.OOO barile și aparținând soc. Union Oii. Sute de oameni se străduesc acum să construias că diguri pentru a împiedeca flăcările de a ajunge la alte cincizeci rezervoare mai mici, care se găsesc în apropiere. Explozia a sfărâmat toate geamurile pe o mare distanță și a sguduit din temelii întreg orașul. * '■ LONDRA 8 _(Radar)’. ’ Din San Louis se anunță că flăcările au cupris până acum, în urma exploziei de astăzi dimineața 16 rezervorii de petrol. Numeroase case din împrejurimi au fost distruse. LONDRA, 9. (Rador). — Știri din San Louis arată că depozitele companiei Union Oil au fost complect distruse In incendiului de ori, urma care, produs la început In patru rezervării subterane s-a întins cuprinzând și celelalte rezervorii. Au fost nimicite de flăcări,peste șase milioane barile de petrol. Pagubele sunt enorme. Din cauza exploziei câteva case s’au dărâmat pricinuind și victime omenești. -TIMPUL« S. A. R. Institut «Io Arte Grafice «I Editură, Str. Sărindar No. 17. Mussolini a plecat spre Tripolis ROMA 8 (Rador). — Mussolini a petrecut o noapte excelentă. Astăfel dimineață a plecat la Fiumicino, de unde se va îmbarca pentru Tripolitania. un ROMA 9. (Rador). — Eri la ora 10.30, d. Mussolini însoțit de Turatî și de membrii directoratului a pornit spre țărm spre a se îmbarca pe vaporul ,,Cavour‘‘. Acolo primit de amirahul Simonetti, a făcut revista companiei de onoare. A chemat în urmă pe secretarul partidului comunicându-i că ar avea de vai de vorbit Țuratî a atras atențiunea secretarilor provinciali, iar Mussolini în mijlociul unei pioase tăceri și pronunțat următoarele cuvinte : „Am hotărât din mai multe motivee ca desfășurarea acestei ceremonii să aibă loc pe un vapor de război. Primul este că doresc să aduceți omagiul vostru glorioasei noastre marine pe care se întemeia cudeile mai bune speranțe pentru viitor. Al doilea , doresc să vă familiarizați cu aceste instrumente de luptă. Al treilea , nădăjduesc că pe această navă se va înălța sufletul și spiritul vostru și fiindcă, vă întoarceți în ținuturile voastre, veți trebui să procedați în așa fel ca conștiința marinarilor să țină searmă de două puncte . Suntem mediteranieni și destinele noastre au fost și vor fi mereu legate cu marea, pentru mărirea glorioasei marine italiene. Măreața ceremonie s'a terminat la orele 11-25. „Cavouri* a ridicat ancora pornind spre Gaeta urmat de „Guilio Cezare“ și alte vapoare, pe când Microavicanele virau de-a lungul coastei. Noul guvern iugoslav BELGRAD, 9. (Rador). Noul guvern prezidat de d. Uzunovici, a depus aseară jurământul. Cabinetul este format din membrii fostului guvern care-șî păstrează portofoliile- Lipsesc din noua formație numai d uí Pasid și fostul ministru de finanțe Stojadinovicî. Noul președinte al consilului a luat șî interimatul finanțelor. Portofoliul lucrărilor publice, ocupat în fostul guvern de d. Uzunovici, a fost atribuit d-lui Vukîcî, radical. Guvernul va continua orientarea politică prevăzută prin acordul sârbocroat— asma- Reînceperea trimrărilor la valenta LONDRA,ÜT (Rador). — Tulburările au reînceput eri la Calcuta. Patru persoane au fost ucise și zece rănite. c RizfioinTti ¥ Íl"fin Cina LONDRĂ 9, (Rador). Se amință dfe Peking că trupele aliate au atacat forțele naționale lângă Hwam tson. Negocierile urmează între cartierul general alui Feng, sediul guvernului din Peking și Cartierul General al Mu-pdifu. Chamgcrato-chuamg refuză a merge la Hankow pentru a conferi cu Cupei-fu, a trimis însă delegați în acest scop. Raidul aviatorilor belgieni BELGRAD, 9 (Rador). — Aviatorii belgieni cari efectuiaza raidul Congo- Belgia au sosit la Belgrad venind din Atena. Șomajul In Anglia LONDRA, 9 (Rador). — Numărul muncitorilor fără lucru la 29 Aprilie era de 1.013.600, adică cu 26.754 mai puțini decât în săptămâna precedentă. ■—S9ra Malvy a demisionat PARIS 9,Rador). — Ministrul de Interne Malvy a demisionat. Flota București Unii la Pars la Zurich 11,99 2.155 Devizele au fost ferme. Paris Zurich Bruxelles Londra New York Praga Misiio Berlin ,Viena 9 Aprilie 1926 8.50 47.10 9.45 1186— 243.25 7.24 9.82 58.10 34.50 i SITUAȚIA - Partidul național (secția ardelenească) ține astăzi congresul său la Cluj. Nu poate scăpa nimănui însemnătatea acestei manifestațiuni politice, presgătitoare a congresului general din București. Partidul național are de ales astăzi între două politici : politica de la Buftea și politica maselor. Orice acțiune intermediară va fi fatală acestei grupări. Cartelul electoral cu țărăniștii, de care depinde soarta guvernului este direct legat de orientarea pe care o va lua partidul național de aci încolo Înainte de a trata însă înțelegerea electorală cu alte grupări de opoziție situația trebuie să fie limpezită în sânul partidului național. Nu este admisibil, că chestii de ordin moral să fie subordonate reușitei unor anumite târgueli. Partidul trebue să aleagă între cele două politici, pentru că continuarea echivocului constitue o imoralitate. A menaja și capra și varza Înseamnă a condamna orice acțiune, și o grupare politică trăește din acțiune. In orice caz, chestia celor două politici va fi pusă in toată amploarea ei, atât la Cluj, cât și la București. Apoi se va pune și chestia acelor domni, ca d. Demetrescu-Brăila, pe care Molière V ar fi putut boteza, „naționalistul " fără voci reîntors în rândurile partidului național, pentru că ofertele sale de serviciu au fost respinse de către Generalul Averescu. Congresul va hotărî, cu deplină libertate dar echivocul și imoralitatea trebue să înceteze. ȘTIRI POLITICE Răspunsul pe care guvernul trebuia să-l dea ori seară, celor de la „Universul“ nu pare să fi satisfăcut câtuși de puțin pe cei interesați. Generalul Averescu, amenințat de partizanii săi, cere înscrierea individuală în rândurile partidului poporului, înainte de a distribui onoruri noi filor veniți-D. doctor Demetrescu- Brăila este un special grozav de afectat de cele întâmplate. In asemenea condiții, congresiștii de la „Universul“ riscă să fie foarte puțin numeroși astăzi. Comitetul Central al Fartidlui Nafiomal a hotărât amânarea cu o săptămână a congresului general, care va avea astfel loc la 18 Aprilie 1826, ora 10 dimineață la București în aceiași sală. In urma raportului tite © are d. Stelian Popescu îl va face astăzi după amiază, o parte din prietenii săi vor cere înscrierea lor ln partidul liberal. In cercurile politice se comentează mult, declarația d-lui Anibal Teodorescu, noul primar, prin care căuta să se lepede de recomandația d-lui doctor Costinescu. Averescanii simt că toată lumea știe că sunt un guvern Brătianu camulat. •* Astăzi la orele 6 luni, se va întruni la clubul Partidului Național, comitetul executiv al organizatei din București. La ordinea zilei, desemnarea delegaților pentru congresul Partidului și pregătirea campaniei electorale. * Pwtidul național din București începe chiar săptămâna viitoare, întrunirile pe secții de vot in vederea alegerilor generale. ■» Partidul maghiar a trimis la București pe d-nii Gyamas Elenér și Széllő Bela, ca să sondeze intențiile guvernului în chestiunea revizuirii și reconstituiea pactului de la Giucea. Dumcă 11 acr., arde 10 dim. are loc în Capitală, la sediul mișcări socialiste, conferința anunțată în care se va discuta atitudinea partidului în alegerile generale. Vor participa, în afară de delegația secțiunilor, menirii consiliului general al partidului. * S’a dovedit că poșta din Cluj a re$mit adeziunile telegrafice predate de diferiți fruntași politici din Oradia, Timișoara și județul Târnava Mare, pentru a fi trimise centralul partidului național din București. Aceste adeziuni au stat timp de S zile la poștă. La felsi procedat și ca telegrafmele trimise din alte județe. *• Deoarece tot mai circulă zvonul că d. Aurel Lazăr ar trece la transfugii goldiști, A. Aurel Lazăr a adresat o telegramă d-lui Mante, prin care dezminte zvonul și asigură că va rămâne soldat credincios Partidului Național. „Voința Banatului" singurul organ românesc din Lugoj a fost suprimat de către ministerul de interne. Uniunea generală a studenților din România a dat un comunica prin care hotărăște încetarea grajiei studențești din zina de 8 Apriilie, cerând tuturor studenților săi reintre la cursuri Luni 12 Aprilie. Uniunea prin comunicatul dat asigură studențimea că va veghea la îndeplinirea tuturor revendicărilor formulate în memoriile anterioare. In starea d-lui G. Mârzescu, fostul ministru de justiție, care a fost operat de curând, a intervenit o înrăutățire, declarându-se o congestie pulmonară. In ultimele 24 ore temperatura a cedat. ■ Guvernul a numit comisii Interi*ruabe în foarte multe comuna rurale și urbane din țară. j’ • m Spre Polii* Nord ROMAN, (Radar). — Plecarea dirigeabilului ,,Norge“ în călătoria sa spre regiunile polare, a fost asemânată, din cauza condițiu tistec atmosferice neprielnice. a 12 La Cluj se va propune Juiiinea naționalo-țarafistă — Mari manfestații pentru d. Malîiu — — De la trimisul nostru special — — Prin filr telegrafic — CLUJ. 8. — Delegații din toate colțurile Ardealului au sosit la Cluj, care prezintă o animație extraordinară. Reprezentanții vechiului regat au fost primiți în gară de un mare număr de congresiști. C. Maniu este obiectul tuturor manifestațiilor de simpatie. Trădarea d-lui Căcădiș și Lupaș, a produs o îndârjire extraordinară în rândurile cetățenilor. Imensa majoritate a congresului este pentru fuziunea cu țărăniștii. Această tendință va fi concretizată printr-o propunere făcută congresului.