Evenimentul Zilei, noiembrie 2010 (Anul 19, nr. 6018-6043)

2010-11-08 / nr. 6024

EVENIMENT Discursuri și poze pe „mobil“ pentru poet PE ULTIMUL DRUM Adrian Păunescu a fost înmormântat. Curioșii s - au înghesuit să facă poze pe telefon Andrei Udișteanu andrei.udișteanu.evz.rc Sicriul lui Adrian Păunescu a fost coborât ieri în groapa de pe Aleea Scriitorilor, cu onoruri militare, sub „ochii“ câtorva sute de camere video, după discursuri patriotice și cu tentă politici Pentru poetul Adrian Păunescu, la Cimitirul Bellu din Capitală s-au îngrămădit ieri peste 1.000 de admiratori. Mulți „au călărit“ mormintele lui Mihai Eminescu, George Coșbuc sau Nichita Stănescu, „vecinii“ de mormânt ai poetului, înghiontindu-se ca să arunce o privire sau să prindă o poză pe telefonul mobil. Pentru fostul senator Adrian Păunescu, s-au adunat zeci de oameni politici, cei mai mulți din conducerea PSD și a PRM: Victor Ponta, Ion Iliescu, Adrian Năstase, Corneliu Vadim Tudor sau Varujan Vosganian s - au numărat printre politicienii care au trecut ieri pe la căpătâiul poetului. Mesaje de peste Prut In jurul orei 14.00, dricul încărcat de flori și coroane a intrat pe aleea principală a cimitirului, în acordurile unui marș funebru cântat de fanfara militară. Regimentul 30 Gardă „Mihai Viteazu“ a păzit scena pe care a fost urcat apoi sicriul și de unde au fost ținute discursurile de adio și au fost pregătite onorurile militare. Mihai Cimpoi, președintele Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova, a început seria de discursuri, vorbind despre rolul pe care Păunescu l-a jucat printre românii din Basarabia. De altfel, toți cei care au luat cuvântul l-au pomenit pe Adrian Păunescu pentru apropierea de Basarabia și pentru discursul său patriotic. Gheorghe Duca, președintele Academiei de Științe a Moldovei, l-a comparat pe Păunescu cu „fratele său geamăn" de peste Prut. Grigore Vieru decedat și el. „Ambii au făcut istorie. Pentru binele național ambii au fost bătuți din toate părțile“ a spus Duca. Vadim Tudor. „Adio, fratele meu drag!“ Sosit în aplauzele mai multor susținători, liderul PRM Corneliu Vadim Tudor a ținut cel mai lung discurs și a recitat la final, o poezie scrisă specia pentru poetul decedat. „Az, steaua ta pe cer pornește/Adio fratele meu drag!“, a strigat Vadim peste cimitir. „Păunescu nu a scris doar poezii, a scris psalmi", l-a elogiat pe fostul coleg și Varujan Vosganian, venit, așa cum a precizat, „să aducă un mesaj din partea breslei" scriitorilor. „Dacă ar fi să rezum viața lui i-aș spune justițiar. A fost un om care a urmărit dreptatea, un om care a socotit că cel mai ascuțit tăiș îl are cuvântul, un om care la Judecata de Apoi va fi iertat", a adăugat Vosganian. Lângă sicriu s-au aflat și o parte dintre muzicienii care au făcut parte din Cenaclul „Flacăra", Victor Socaciu, Vasile Șeicaru sau Mircea Vintilă. Socaciu a vorbit, scurt, despre fenomenul Cenaclului „Flacăra". „Adrian Păunescu era un om al cetății. Dacă cineva suferea, el era solidar, dacă cineva era fericit, el era solidar“ a spus Socaciu Marius Tucă a ținut un ultim discurs. „Adrian Păunescu a fost ca un tată pentru mine", a spus jurnalistul. Dacă, pe scenă, personalitatea lui Adrian Păunescu a fost creionată prin discursuri de adio, lângă groapa sa, cât au așteptat „spectacolul" mediatizat al înmormântării, mai mulți curioși s-au sprijinit de marmura de pe mormintele lui Nichita Stănescu, Mihai Eminescu sau George Coșbuc pentru a putea arunca un ochi la sicriu. „ Simt oameni care au venit de la 3.00 dimineața aici" mărturisea unul dintre paznici. BUCUREȘTI, CIMITIRUL BELLU. Sute de oameni au aplaudat cortegiul funerar la intrarea în cimitir FOTO. RĂZVAN VĂLCĂNEANȚU 2 I Luni, 8 noiembrie 2010 I Evenimentul zilei BULUC LA SICRIU Crucea lui Nichita, „lojă“ pentru spectatorii înmormântării Crucile lui Mihai Eminescu și Nichita Stănescu au fost ieri martore la câteva dispute între oamenii prezenți să-l vadă pe Adrian Păunescu, mici dezbateri pe rolul jucat de acesta în comunism și valoarea sa literară. Ușor înfierbântat, cu un fular cu tricolorul la gât și un mic aparat de radio în mână, Petru Bucur Volk, suporterul excentric al echipei naționale a României, mediatizat de curând pentru conflictul cu Mircea Sandu, a susținut în repetate rânduri că Păunescu nu se compară cu Eminescu. Părere deloc împărtășită de câteva doamne cu ochii înlăcrimați, Volk a adunat opiniile contradictorii ale admiratorilor păunescieni, totul culminând într-o replică aruncată de un spectator ușor amețit și nervos de la așteptare: „la mai taci dracului. Hai, dă-i cu praf de mers!“. Sicriul poetului a fost adus la groapă în jurul orei 16.00 și cărat de membrii gărzii militare, gest care l-a făcut pe un bătrân să exclame: „Așa da, dom’le! Cred că și-a călcât Băsescu pe inimă. Dar, totuși, ăsta a fost senator!“. Lumea a aplaudat și scandat numele Păunescu, acoperită, la răstimpuri, de elicopter. Realitatea TV care a survolat în permanență perimetrul. Când sicriul a fost coborât, mormântul poetului Nichita Stănescu și cel al prozatorului Eugen Barbu, aflate în imediata apropiere, au devenit „puncte de observație“ pentru mai mulți admiratori care s-au îngrămădit pe cruci pentru a filma mai bine cu telefonul mobil. Câteva doamne și-au făcut cruce la vederea unor bucăți de marmură care începeau să se desprindă. La ieșire, câteva regrete pe lângă tristul eveniment. Cât un tânăr vindea cu brațul ultimul număr din revista „Iisus Biruitorul“, un cuplu de bătrâni și-a exprimat nedumerirea. „Becali a spus că vine și n-a venit... Păi, de ce? Vroiam să-i spun că sunt cel mai bătrân stelist în viață“, și-a exprimat soțul regretul.