Evenimentul Zilei, iulie 2018 (Anul 27, nr. 8271-8292)

2018-07-27 / nr. 8290

Evenimentul zilei, vineri, 27 iulie 2018 Externe Actualitate I 7 Afacerea lemnelor de foc a băgat dihonia în PSD In timp ce milioane de familii din România se încălzesc iarna cu lemne de foc care se scumpesc de la an la an, fostul ministru PSD al pădurilor, Doina Pană, își acuză colegii de partid că au votat în Parlament o lege care, în loc să rezolve problema românilor, se umflă conturile giganților din industria lemnului Ionel Dancu lonel.dancu@evzgroup.ro Aproape jumătate din români se încălzesc la sobă cu lemne și în ultimele două ierni s-a înregistrat o criză a lemnului de foc: prețurile au explodat pentru că lemnul de foc era greu de găsit. Așa că în anul 2017, Parlamentul a decis că Romsilva va aduna lemnul de foc, fie prin forțe proprii, fie prin contracte cu alți operatori economici, spunând că în acest fel se va rezolva problema. în iulie 2018, legea a fost din nou schimbată, tot în numele intereselor românilor, iar Parlamentul a introdus posibilitatea ca Romsilva să aibă și o a treia variantă pentru a asigura lemne de foc pentru populație, să scoată la licitație „masa lemnoasă pe picior“. ( Cine își freacă palmele? In dezbaterile parlamentare din 10 iulie, când legea a fost schimbată în Camera Deputaților, fostul ministru PSD al Pădurilor, Doina Pană, și-a acuzat propriul Guvern și colegii parlamentari că, în realitate, fac jocurile marilor procesatori străini care pierduseră în 2017 o afacere de sute de milioane de euro anual si acum o controversata primesc înapoi. Potrivit fostului ministru, vechea lege enerva pe toată lumea din industria lemnului și singurul care pierdea era românul care fie îngheța acasă, fie era obligat să bage adânc mâna în buzunar pentru a-și asigura căldura pe timp de iarnă, „în anul 2016 doar 4% din lemnul de foc a ajuns la populație și restul a fost dat de agenții economici marilor procesatori”, a spus Pană. „Poporul moare de frig” Din partea PNL, deputatul Corneliu Olar, unul din artizanii schimbăriii legii, a spus că modificările sunt necesare pentru că „lemnul de foc zace în depozite și poporul moare de frig". El a adăugat că „este un blocaj în vânzarea masei lemnoase de foc pentru căldură”. Deputatul PSD care a inițiat amendamentul, Ioan Terea, a spus, la rândul său, că dacă Parlamentul nu schimbă legea „riscăm ca, până la sfârșitul anului, în jur de 2.000.000 de metri cubi de lemn să nu fie puși pe piață. în momentul în care această cantitate nu este pusă pe piață, automat prețul lemnului va crește, iar cantitatea de lemn ce se oferă populației este mult mai mică". □ PSD contra PSD Schimbarea din lege a fost introdusă pe ultima sută de metri în comisia de agricultură și silvicultură, printr-un amendament depus de trei deputați PNL, PSD și ALDE. Actualul ministru al Pădurilor, Ioan Deneș, a venit la conducerea ministerului după o demisie pe motiv de „oboseală” a Doinei Pană. Deneș și Pană sunt membri PSD și amândoi sunt parlamentari de Bistrița- Năsăud, înaintea votului final din plen. Pană le-a spus colegilor ei din majoritatea guvernamentală că dacă votează legea „luați semnul de foc ieftin de la populație și îl dați agenților economici și marilor procesatori străini". ..Vă dați seama ce forte am declanșat?” „România este una dintre foarte puținele țări în care arborii se licitează vii, în pădure. Aceasta înseamnă «pe picior». Odată ce un agent economic a câștigat un arbore, nu-i mai poți spune ce să facă cu el. Face ce vrea cu lemnul de foc, face ce vrea cu bușteanul, face ce vrea, este al lui“, a spus Doina Pană (foto). Din acest motiv, a explicat ea, Parlamentul a eliminat în 2017 această posibilitate. „Le-am luat (marilor procesatori, n.red) lemnul de foc. Aceasta lor le-a produs o pagubă de un miliard de lei pe an, pentru că vorbim de circa 4 milioane de metri Cubi anual. Marilor procesatori le-a produs o pagubă de sute de milioane de euro. Vă dați seama ce forte am declanșat?”, a spus fostul ministru al Pădurilor. Chiar și așa, a declarat Pană, Romsilva a fost „generoasă“ cu firmele cu care avea contracte. „Adică le-a asigurat un profit de 12%-15%“, a spus ea. Conferință lansare proiect or £ A Pogromul Operațional Capacitate Administrative Competența face diferența Comunicat de presă UNIUNEA EUROPEANA Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din Romania in calitate de Beneficiar, demarează implementarea proiectului “Legislație actualizată pentru un comerț calitativ cu produse agroalimentare’’ POCA/111/1/1/111846 - proiect selectat în cadrul Programului Operațional Capacitate Administrativă cofinanțat de Uniunea Europeană, din Fondul Social European Valoarea totală eligibilă= 843.158 Lei Valoarea eligibilă nerambursabilă din FSE=693.954,33 Lei Valoarea eligibilă nerambursabilă din Bugetul Național= 132.340,51 Lei Cofinanțarea eligibilă a beneficiarului= 16.863,16 Lei Proiectul este cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capacitate Administrativă și se desfășoară pe o perioadă de 12 luni (27 iunie 2018 - 26 iunie 2019) la nivel național. Obiectivul General îl reprezintă formularea de propuneri alternative la politicile publice pentru actualizarea cadrului legislativ specific în vederea îmbunătățirii activităților de comerț cu produse agroalimentare din România și contribuie la atingerea obiectivului tematic nr. 11 Consolidarea capacității instituționale a autorităților publice și a părților interesate și eficiența administrației publice (OT11 ) dar și a obiectivelor specifice ale Axei prioritare 1.OS 1.1: Dezvoltarea și introducerea de sisteme și standarde comune în administrația publică ce optimizează procesele decizionale orientate către cetățeni și mediul de afaceri în concordanța cu SCAP precum și la realizarea obiectivelor și măsurilor stabilite în cadrul Strategiei pentru Consolidarea Administrației Publice 2014-2020 (SCAP) Data: 27/07/2018 Rezultatele principale ale proiectului: 50 de persoane instruite în domeniul legislației comerțului cu produse agroalimentare și aspecte privind fiscalitatea • Propuneri alternative elaborate în domeniul legislației comerțului cu produse agroalimentare și aspecte privind fiscalitatea • O cercetare/studiu realizat în rândul reprezentanților ONG-urilor, partenerilor sociali și instituțiilor publice • O masă rotundă/dezbatere organizată pe marginea propunerilor de modificări legislative • O masă rotundă/dezbatere organizată cu scopul diseminării propunerilor de modificări legislative • O campanie de diseminare a propunerilor de modificări legislative prin adrese oficiale și o campanie media de diseminare a propunerilor de modificări legislative • Acorduri/protocoale interinstitutionale semnate, inclusiv cu scopul de monitorizare si evaluare Conferința de lansare a proiectului va avea loc în data de 31 iulie 2018 începând cu ora 09:45 la Hotel SEVOR, str. Occidentului nr 25, sector 1, București. Pentru informații suplimentare puteți accesa următoarele date de contact: Dan ILIE - Manger proiect Mail: office@acdbr.ro Tel: 0722 322 493 Ovidiu Gheorghe, Președinte ACDBR Competența face diferența! Proiect selectat în cadrul Programului Operațional Capacitate Administrativă cofinanțat de Uniunea Europeană, din Fondul Social European ’UBUCITATE nstrumanta Structurale 2014-2020