Evenimentul, iulie-septembrie 1897 (Anul 5, nr. 1278-1352)

1897-07-01 / nr. 1278

1278 le ce au contribuit cu lista No. 1 încredințată subscrisului și anume. In lista No. 1 încredințată D-lui L. Colonel C. Langa. Lei 1. Josef Naniescu Mitropolit Moldovei suma de 200 2. L. Colonel C. Langa 200 3. D-na Qrtansa Drosu. 100 4. Dimitrie Castroian. 100 5. Frații Lohman 40 6. Alex. Xenopol 100 7. L. Colonel Lipan 5 8. Princepele Grigorie M. Sturza 200 9. Frații Roma 100 10. Sofia Boghian 25 Total Lista cu No. 1 1070 Lista No. 2 încredințată D-lui P. Poni. 1. Dl. P. Poni 100 2 D l. doctor Thiron profesor Universitar 20 3. D-l doctor N. Manolescu profesor la Universitatea din București 40 Total Lista No. 2 .160 Lista No. 3 încredințată ziarului Evenimentul. Total lista cu No. 3 _ 400 Resultat pentru celelalte liste voi avea onoare a vile trimete pentru z. de 30 Iunie. Primiți vă rog Domnule Director asigurarea destinsei mele considerațiuni. L. Colonel C. Langa. 1. Troli și Scolari antreprinori 40 2. Frații Hirșchenson 50 3. Doamna Mavrodi 10 4. D-l Volansehi 300 IPARTIREA PREMIILOR U Elí Deschiderea solemnităței. — Cuvintarea d-lui Vîrtărcescu.— Corurile vocale.— Liceul externat.— Cuvintarea d-lui Brandia. — Protestul d-lui Lascar.— Incidentul. —Renunțarea Premiilor.— Sfîrșitul solemnităței. La ora 9 dim. muzica militară, prin imnul regal, deschide solemnitatea. După aceia corul școalei primare „Mihai Cogălniceanu“ intonează „Trăiască regele“ și alte imnuri școlare. In urmă in numele corpului institutorilor, vorbește dl. Vîrlănescu, institutor in Tatarași. Domnule primar, Domnule rector, Doamnelor și Domnilor. S’a zis, spune d-sa, că fiecare vrîsta își are petrecerile iei ; cu aceiași dreptate putem spune că fiecare vrîsta își are sărbătorile iei , omul simte nevoie de a petrece, de a -și încălzi sufletul la razele speranței. Condiția vieței se mânca, totuși nu toți oamenii pot lupta, ori pot înțelege acest fapt. De aceia binele obștesc al omenirei cere ca cei ce -și fac datoria să fie răsplătiți, iar cei codași pedepsiți. Azi ne-am adunat pentru a da răsplațile fiiilor poporului român ; statul, care fondează școli pretutindeni și pentru toate treptele societăței, întimpină azi cu cununi și daruri pe cei silitori. Cum însă răspund școlile primare la aceste sacrificii ale statului ? S’a zis că nu dau tot ce se așteaptă de la dînsele. O muză puternică, care duce la acest rezultat’ ie mizeria, pe care nu aici o putem studii și remedia (aplauze). Totuși școlile primare au progrese ; clădirele școlare care se fac acuma, călilor, ne fac să sperăm pregătirele dasîntr’un progres și mai repede al lor. Epoca târzie a oamenilor m’a împiedecat de a face o statistică exactă ; în general spune că numărul promovaților și al absolvenților a fost mai mare anul acesta. S’a reproșat școalelor primare că nu dau roadele ce ar trebui să deie, dar ținut s’a samă de greutățile noastre ? Profesorii secundari numai învață, noi trebuie să și educăm , apoi prin minele noastre nu trece numai o minoritate de copii, cum trece prin minele profesorilor secundari. Misiunea noastră e grea, trebue să deprindem pe copii să fie drepți, să nu fie târâtori (apl.) și nepăsători, să-i învățăm să se jertfească pentru o idee, pentru un principiu, pentru ceva in fine deasupra intereselor materiale. Formarea sufletului unui copil ie tot așa de trebuincioasă ca și aritmetica. Trebuie întărită credința intr’un D-zeu și intr-o patrie. Micii copilași cari pot deveni ingeri ori demoni, trebuiesc inzestrați cu caractere. Iată ceia ce facem noi. Terminând dați-mi voie să-mi întorc atenția cătră cel care vreme de treizeci ani a condus destinele țarei noastre și să strig din toată inimă : Trăiască majestatea Sa Regele.* * * Se procede in urmă la premiarea micilor meritoși din scoalele primare în ordinea următoare : Șc. prim. No. 1 Păcurari, Șc. prim. mixtă Păcurari, Șc. prim. No. LSărărie, Șc. prim. „Mihai Cogălniceanu,“ „Adamachi“, „Principele Ferdinand“ „Trei Erarhi“, Șc. prim. No. 1 Tatarași, No. 2 Tatarași și Gheorghe Asachi“. Publicul a răsplătit cu îndelungate aplause pe premianții școalei primare No. 1 Tatarași, care în de obștei erau fii de oameni nevoieși. Nu puținiierau cu picioarele goale și iară vesta. Atît de de adevărat că cei săraci n’ar iubi cultura ! De asemenea elevul Anastasescu, din clasa II de la „Gheorghe Asachi“ a fost răsplătit cu aplauze de comiterație, căci își purta trupul în cîrje. * * * Corul liceului externat, sub conducerea neobositului profesor Mezzeti, intonează „Trăiască Regele“ și „Deșteaptă-te Romíne“ și deschide partea a doua a solemnităței:* "Directorul liceului externat, D-nul A. B. Brandia iea cuvîntul în numele corpului profesoral secundar, Domnule primar, Domnule rector, Onorată adunare, Cer, iertare că nu voi putea vorbi așa strălucit ca d-l' Vărlănescu, de altfel nici n’am avut timp și nici nu i era de nevoie . D-sa a spus tot, datoria școalei, societăței și a statului, trebuind a face darea de samă a mersului școalelor secundare am făcut’o ca și in alți ani , cifrele sunt plicticoase dar eloquente. Studiul secundar se predă in Iași in două licee, două gimnazii și o clasă de aplicație pe lingă școala Normală superioară. Insele s’au înscris anul acesta 1417 elevi (60 mai mulți ca an) s’au retras 155 au remas 1262 ; s’au promovat 588 (pe cănd an au fost 416), au remas repetenți 208 față cu 209 de anul trecut, și 45*5 corijenți față cu 394 de anul trend. Acest progres simțitor se datorește măsurilor luate anul acesta privitoare la fraquența, purtarea și examinarea mai deasă a elevilor. Una din cauzele pentru care avem mulți repetenți de după cum a spus D-l Vîrlănescu, mizeria. Din experiență știu că mulți din cei repetenți sunt nevoie și fii de țarani, preoți, notari arhivari etc. care trăesc cu 10 -15 lei pe lună. Acest rău se poate inlătura in parte prin internatele economicoase,cum sa și inființat una la Ploești, și care s’ar putea înființa prin caritate. Un incident. Elevii atunci ar invața mai bine, continuă D-l Brunză. Liceul internat pare că nu mi-ar da dreptate , intr’adevăr in acest liceu unde elevii au de toate găsesc in clasa IV din 21 elevi numai 12 promovați. Aceasta insă are o explicație : aceia că elevii in clasele anterioare au trecut nu după merit ci după staruinta.Protestăm, intrerupe D-l Lascar, subdirectorul liceului internat care sera pe scenă, am trecut elevii după note, nu după staruiuti. —Atunci, zice D-l Brandia, au fost profesorii mai indulgenți,—si nici nu putem fi altfeliu. (Aplauze prelungite au subliniat vorbele D-lui Brandia). D-l Brandia termină mulțumind părinților, autorităților și elevilor pentru concursul dat autorităților școlare. * In urmă se face impărțirea premiilor la clasele secundare, in următoarea ordine : școala de aplicație de pe lingă școala Normală superioară: Ștefan cel Mare, Alexandru cel Bun, Liceul Internat, Liceul externat și Seminarul Ventureni. EVENIMENTUL Au renunțat la premii in folosul inundaților , premianții liceului internat și externat, gimnaziului Ștefan cel Mare și Seminariului Veniamin. Totuși elevii au fost răsplătiți, fia prin donațiile profesorilor fie prin donațiile „Societăței invățaturei poporului român“. Muzica militară intonând marșul indice solemnitatea la ora 11 a. m. ____________________________Reporter. CRONICA ZILEI Universitare cut D-rele Zapan și Cernavodeanu au treexamenul de algebră superioară , iar d-nii I. I. Roman și N. Costăchescu, pe cel de mecanică. S’a distins mult d-ra Cernavodeanu. ★ ■ ¥ [UNK] * Dl. Vasiliu a fost proclamat licențiat al facultăței de litera, iar d-nii D. D. I*atrașcanu și Alex. Densușanu licențiați in filosofie șî istorie. S’a distins dl. D. D Patrașcau, obținut nota maximă de cinci bile care a albe, și *a fost viu felicitat de juriu *lui D-nii Vasiliu H. și Dima au trecut examenul de discript’ivă, d-nii Nițescu, Iliovici pe cel de analitică și d-ra* Maxim pe cel de geologie. MUTĂRI IN MAGISTRATURA EȘANA. Prin decret regal Dl. procuror Boteanu a fost înaintat jude sindic la Constanța in locul d-lui Cristea Georgescu permutat. Dl. Jude de instrucție Drăghici numit in aceeași calitate la tribunalul Ilfov. In locul D-sale se dă ca sigură numirea d-lui Osvald Teodoreanu procuror. Cat despre noul procuror, se dau mai mai multe nume, dar nemic nu-i insă sigur. In curînd talentatul nostru poiet, Gh. Murnu își va scoate poiezieie sale intru’n frumos volum. Tînărul Murnu ie deja cunoscut publicului și volumul seu va fi primit cu destulă simpatie. O Mîine 1 Iulie, toți elevi școalei fiilor de militari, vor pleca in vacanță care vor dura pină la 28 August. H împărțirea premielor la elevii școalei normale Vasile Lupu s’a făcut in localul școalei proprie. * D-na Laurenția G. Gribineia din strada Zmeu No. 10 Sâmbătă s’a prins poliției că pe străzile Palat, Ștefan cel mare,* Primăriei, Golia, și Alba a perdut un ceas de aur cu 3 coperți, cu lanț de aur bărbătesc cu o absidă tot de aur. Pe una din coperți era un buchețel de de diamantele. o Dnu Leonte ofițer de poliție, ori dimineață a fost victima unui accident nenorocit in următoare împrejurare. Pe cînd corpul de sergenți se puse in mers de la de la biserica Sffc. Voievoz, spre a asista la oficiarea slujbei, calul d-lui Leonte sperundu-se de muzica, se ridica in 2 picioare și in urma făcu un salt aproape de metri asvîrlind pe călăreț la o distanta de 56 metri. Dl. Leonte căzînd pe pîmînt s’a lovit grav la osul frontal drept si la coasta dreapta. X Eri s’a intors cei 20 de pompieri conduși de d-nu Locot. Botez care au fost la Stefănești spre a da ajutoare la localizare focului de acolo. ^Sâmbătă dimineață pe la carele 3 s’a furat o căruța cu 2 cai a locuitorului Gheorghe Teleaga din Păcurari. După toate cercetările poliția nu s’a putut da de urma hoțiilor. 1* Mîine vom publica o frumoasă poiezie datorită destinsei noastre colaboratoare care se ascunde sub pseudonimul Ienuta. Oboietul Vlăhuța pleacă peste căteva zile in străinătate pentru a petrece vacantia. Știri școlare — I. Sp. Haret a cerut d-lui director al invățămintului secundar sa-i pregătească un tablou cu diferite date asupra scoalelor particulare. — D-sa voește să fie samă de aceste date in proectul de lege pe care are de gând să-1 prezinte Corpurilor Legiuitoare la toamnă. — In urma propunerei d-lui Ștefan Ioan inspectorul general al invățămintului primar și normal primar, d. ministru al instructiunei publice, a hotărât ca conferențele generale ale institutorilor și învățătorilor să dureze numai opt zile, de la 16 pănă la 23 August. — Pe ziua de 1 Iulie se vor plăti, cu anticipație, lefurile tuturor membrilor corpului didactic din țară. Dl Constantin Alevra distinsul nostru profesor de la gimnaziul Ștefan cel Mare, obținînd cu un deosebit succes diploma de studii superioare de la facultatea de litere din Paris, s’a reîntors in Iași. Azi s’a plătit salarii corpului de gardiști și a sergenților de oraș, pe luna luni X O DEPLASĂRI: D-na și D-nul Gheorghe I. Dima Slănic. D-na și D-nul Colonel Stamatopopl Unghenh d-na Hinna Miclesci J. Vaslui, d-na Hotineanu Socola, jjn® Sandovici Ungheni, d-na Evghenide Piatra Neamț, d-na și dl. Stoianovici Vlăsinești. *3 Din Pașcani ni se comunică că Sâmbătă a murit un copil de vr’o 10 luni a locuitorului Vasile Rotariu, mușat de țînțari Femeea lui Rotariu aflăndu-se la prășit ar fi lăsat copilul ca să doarmă in marginea pădurei Pașcanilor unde ea prășea și țînțarii năvălind pe copil i-au supt tot singele așa că pănă in seară copilul a si murit. La spitalul Pașcani aseara s’a internat un copil in etate de 13 ani bolnav de anghinadifterica a locuitorului Mihalachi Jibanescu din comuna Hftroneasă jud. lași. In strada De Sus la casa cu tip. $24, eri a murit de febra tifoidă evreul Michel Cs in etate de 24 ani. La liceul internat sunt pentru anul viitor 16 burse pentru clasa I și 12 pentru celelalte clase. u Bacalauratul Ultima probă scrisă la bacalaureat a fost despre circulația. Astă sară se dă rezultatul tezelor „ S’a găsit și depus la comisia 1 o curea cu matricula No. 468 și aparținând reg. 7. calarasi.; ori asta sara se intrunește comitetul „asociației generale a artiștilor“ împreună cu comisia de control, pentru chestii financiare. In afară de d-nii Tomida și Călugăreanu se va mai prezenta la concursul pentru bursa Adamache de fiziologe la Berlin și dl. T. Bădărău, un distins licențiat al facultăței de știință și profesor din Galați.X Qar»,et Highe-lite Eri pe la oarele 4 p. m. a avut loc căsătoria religioasă a d-rei Elena Varlam cu dl. Colonel Paraschivescu. Nuni au fost d-na și dl. Dimitrie Greceanu. Ceremonia s-a celebrat la Mitropolie și deși era vreme rea totuși venise o imensă lume se asiste. Printre persoanele prezente am putut remarca: Dl. și d-na General larca, d-na și d-rele Varlam, d-rele Greceanu, d-na și d-rele Gane, d-na și d-rele Tuduri, dl. și d-na N. Canănău, d-na și d-rele Negruzzi, d-nele Donici, Miclescu, Manu, d-na și d-ra Veleiu, d-neienescu,* d-rele Paraschivescu, Vrabie, Redna și dl. Mavrocordat, d-na și dl. Maior Tarnoski, d-na și dl. Colonel Botez, d-na și d-ra Gastano, d-na Costescu, d-na Hortanse Gheorghiu, d-ra Albinetz, dl. și d-na dr. Iuliano, dl. și d-na A. Bădărău, d-nele Petrovanu, Stamati, Șendrea, Camban, Damian, Manele, d-rele Mavrocordat, Zira, Stoica, Cristescu, Petit, Placa, Swartz Nanu d-nele Anastasiu, Mavroieni, Bogdan Tiron, H.igiescu, Cocea, Cerni, Lateș, Cariade, d-na și d-ra Vărgolici. , D-nii Dr. Tiron, I. Ianov, Căpitan Vrabie. Sub. locot. Negruzzi, căpitan Moisachi, căpitan Hagiescu, d-nii Veleiu, Brăescu, Dabija, Penescu, Castano, locod, iernici, Colonel Teișanu, Frații Mavrocordat, Albinetz, căpitan Lehr, Locot, Mihailescu, Dr. Stihi, căpitan Comanescu, Doca, Voinescu, Miclescu, Lepadatu, căpit. Sechelaride, C. Bottezat. Banca generală X Rep. Eri, duminică a avut loc solemnitatea distribuției premilor de la secțiunea Normală a Azilului „Elena Doamnă“. X Din studenții ieșeni care urmează anul întâi al școalei superioare de Farmacie din Bucuresci au reușit la examenul de fine de an următorii studenți: Sândulescu Stefan Rothbard Jean Rothbard Ilie și Teodor Stefan . După cum se comunică din Suez, compania Engleză din Constantinopol proictează un tren funicular de la Ela Tov spre muntele Sinaiei. Gara va fi ridicată pe locul unde se găsește Crucea de Piatră ridicată de Împărăteasa Helena, mama lui Constantin cel Mare și unde după tradiție Moisi stătea cind a primit de la D-zeu legea. Tronul va trece și pe lângă peșterea unde Profetul Elias se închise căteva zile pe cînd fugise de urmărirea preoților lui Baal. Un redactor de la DREPTATEA intervievînd pe d. Emil Costinescu asupra Băncei generale ce e pe care a înființat d-sa a dat următoarele lămuriri cu privire la scopul Bancei. — Scopul acestei bănci, ne-a răpuns d. Costinescu, este in primul rînd, a veni in ajutorul comerciului și industriei noastre. Astăzi din cauza lipsei de credit, orice inițiativă pentru progresarea acestor două ramuri de avuție națională e sistematic înlăturată și de aceea ne găsim in starea de acum, noua bancă va inlesni celor cari vor să facă intreprinderi comerciale sau industriale, sumele necesare și cu modul acesta se va înlătura stagnarea de azi, provenită din cauza lipsei de capital. Cu privire la membrii acestei Bănci, d. Costinescu a răspuns că sunt și străini, dar majoritatea membrilor sunt romîni. Ea ta rezultatul final al școalei fiilor de militari din Iași din cursul anului școlar 1896 -1897. CLASA IV înscriși la examen 42 promovați 46 repetenți 6. CLASA V înscriși la examen 50 din care 41 promovați și 9 repetenți. * * CLASA VI înscriși la examen 50 din care 48 promovați și 2 repetenți. CLASA VII înscriși la examen 50 promovați 50 care vor trece la școala de ofițeri din București . Dl. Constantin Langa Rișcanu, atașat supranumerar la legațiune din Roma, a reușit cel întâiu la concursul atașaților de Legațiune ce s’a ținut zilele acesteia Ministerul Afacerilor Străine. * •¥• * ■ wm:. f ; :dv.ert--'.i,4* »vT •A-'-;-:: ISS!® I Este ■ [UNK] veritațiiH numai cu ® marca „Inel cu săgeți" S. SCHILLER Magasin de Manufactură Str. Ștefan cel Mare 49 Mare Soldare Sesonul fiind sfirșit și din causa mutărei partei magasinului vind toate măriurile sesonului de vară ca : iănagiursimpli și antasie, mătăsuri, postavuri și stofe pentru haine bărbătești cu reduceri de 25, 35 și 50 la sută din prețurile lor Tot timpul soldărei vînd și celelalte mărfuri ca: basale, madapolamuri, olanda pentru cămeși și prostiri, docuri pentru haine, atlas de matasă și satin de lână pentru plapone, mătăsuri negre simple și broșate catifele plusuri de matasă, stole și plușuri pentru mobile, perdele, covore etc. cu o scădere însemnată asupra preturilor lor. fabrica de bere „Zimbru“ Expedițiuni zilnice in provincie și oraș pentru particulari și debitanți Pentru prețul curent și condițiunele Expedițiiei a se adresa administrațiunei fabricei Strada Păcurari 91 Cu paharul se află de vânzare in oraș numai la „Berăria Centrală“ și grădina „Zimbru“. Dr. Philipp Blumenfeld de la Facultatea de medicină din Viena după doi ani de practică la clinicile din Viena și Berlin s’a stabilit Str. Ștefan cel Mare 41 (vis-a-via de Mitropoliei Consult. 8 -10 a. m. 2—4 p. m. Ho arondat ^ Mart viitor 1858 I/O di Ol luai vin numită de la trei Sarmale cu cinci pogoane vie, livadă, naui casă, bucătărie, cramă ; a se adresa făra dl. I. Buicliu in Iași str. Veche 26 La Marele lap sint Katakcasor A sosit un mare assortment de Senaturi cele mai moderne pentru rochii Barizuri Mătăsuri pentru bluze „ „ pentru rochii Zefirrui și batiste cu prețuri foarte reduse. Un mare assortment de lingerie și Frizerii de Olandă de Belgia. Praponic de atlas de diferite culori și atlas cu metrul Umbrele entoutcas și fantezii Toate garniturele pentru rochii, Dantelerii, Parsmenterie și Bulerouri. Specialitate de încălțăminte. Broderia albe și colorate cele nml (Ine tirnicii Ungerii și internutul) LA FARMACIA CURȚEI REGALE ]Fx[3.ți Conga au sosit toate proaspete din 1897 direct de la surse respective și s’au regulat transporturi nouă in scurte intervale. Frații Conga Ha 0 casă cu grădină stra V diüdi“ da Vovidenia No. Doritorii a se adresa la d-nu Vasile Ne5. ulau str. Vovidenia No. 4 ALEX. MOVILE A NTT Coiffeur și Frizer Strada Lăpușneanu (peste drum de Conga) CASA DE PRIMA ORDINE Serviciul cel mai promp, cel mai perfect, cel mai Uitic,Life. Parfumerii Franceze .Articole de Xoaletă din cele mai renumite fabrici din Paris Prețuri cu desăvirșire moderate. 1.&lfiSr mu APELE MINERALE Vinu întăritor și contra mistuiri grele. Tonicul cel mai energic pentru persoane delicate cari nu pot supporta preparatele ferruginose și cu lasa de quinquina. Recomandabil contra oboselei stomacului, chiorosei, lipsei de sânge și pentru convalescență. Vinu St Raphael este precios pentru bătrâni,femei, copii și persoane delicate. Fiecare sticlă purta Marca fabricei, Timbru official al Uniunei fabricanțilori din francia și Medalionu indicând marca “ Gloteas”. Se gasesc în Romania la tóte farmaciile și Drogueriile. Societatea Vinului St-Raphael, Valence (Drôme-Francia). 1897 2000 LEI GRATIS Ofer aceluia care îmi va procura un timbru poștal ștampilat din Moldova din anul 1858 de 81 parale. Pentru mărcile Moldovenești din același an de 27, 54 și 108 parale plătesc pana la 500 lei bucata. Cumpăr asemenea ori ce lei de mărci Romanești și streine, plătind prețuri mai mari ca oricare altul. Pentru mărci Românești comune asortate plătesc lei 2 pe mie. Prețul curent de cumpărare cu descrierea, gravura și prețul fiecarui timbru in parte. #1 APĂRUT și se trimete la orice ce cerere gratis și franco. Magasinul special de mărci pentru colecțiuni. H. Birnbach. __________________Pasagiul (Roman vechiu) No. 3 București. nu . Ruwn â T de la 23 April viitorului MiniMi 1898 Moșia Petrești din județul Iași cu exploatarea de 40 fălci pădure, la o oră depărtare de la Gara Ungheni și 2 ore de la Iași. A se adresa la d. 1. Buicliu in Iași str. Veche 26