Flacăra Iaşului, iulie 1957 (Anul 13, nr. 3375-3400)

1957-07-02 / nr. 3375

, pag. 2 a Contribuţii ale femeilor la dezvoltarea economică şi rezolvarea problemelor gospodăreşti ale regiunii Experenţa arată că succesele în munca sfaturilor populare — organe locale ale puterii de stat -T depind în primul rînd de felul cum acestea stimulează participarea maselor la conducerea treburilor gospodăreşti, la rezolvarea problemelor economice şi culturale locale. Cînd vorbim de regiunea Iaşi, ne mmerim cu realizările gospodăreşti economice şi culturale pe care le-am obţinut, mai ales în ultimii ani. Succesele obţinutesunt rodul aplicării în viaţă a politicii partidului şi guvernului nostru, la care un aport deosebit de preţios l-au adus şi comisiile de femei. Pînă la Congresul al II-lea al partidului, în raionul Murgeni, bunăoară, puţine erau femeile care erau atrase în munca pentru transformarea socialistă a agriculturii, ceea ce constituia o greutate în munca desfăşurată de organele de partid şi de stat. In sesiunile sfaturilor populare ce au avut loc după Congres şi ca urmare a îndrumării concrete de către comitetul raional şi organizaţiile de partid, s-a pus problema atragerii într-o mai mare măsură a femeilor la realizarea obiectivelor puse de partid în ce priveşte transformarea socialistă a agriculturii. In acest sens atît la centrul de raion, cit şi la reşedinţele de comună s-au organizat periodic consfătuiri cu responsabilele comisiilor de femei săteşti şi din GAC, cele mai multe dintre delegatele de femei fiind atrase în colectivele de agitatori pentru a vorbi ţăranilor muritori despre munca în întovărăşire sau în gospodăria colectivă, despre avantajele ce le creează lucrarea pămîntului în comun şî cu mijloace mecanizate. Curînd, numărul întovărăşiţilor , şi colectiviştilor a început să sporească. Colectivista V. Zaharia din Fălciu, de pildă, împreună cu alte cîteva femei a convins numai în cîteva luni 20 de ţărance muncitoare să se înscrie în colectivă. Succese asemănătoare au obţinut şi comisiile de femei din GAC Periani, Vetrişoaia, precum şi comisiile de femei din satele Berezeni, Găgeşti şi altele, care au contribuit la convingerea unui mare număr de femei pentru a porni pe calea agriculturii socialiste De aceea, atunci cînd vorbim de ritmul rapid de cop-ADRIANA PADURARU responsabila comisiei de femei de pe lîngă sfatul popular regional perativizare a agriculturii în raionul Murgeni (78 la sută din suprafaţa arabilă şi 81 la sută din numărul producătorilor agricoli pînă la 30 iunie a.c.) nu putem să nu amintim şi de ajutorul ce-l aduc femeile în această problemă. Dealtfel, acelaşi lucru se poate spune şi despre raioanele Vaslui şi Negreşti unde numărul femeilor atrase în acţiunea de cooperativizare a agriculturii creşte de la o zi la alta. Un accent deosebit pun comisiile de femei pe munca de convingere a ţărancelor muncitoare pentru a creşte cît mai multe păsări şi a le valorifica prin cooperativă. Ca rezultat şi al muncii lor, în primele 5 luni ale acestui an au fost valorificate prin cooperativele săteşti 12.842000 ouă şi peste 23.000 păsări. * O adevărată întrecere a fost în primăvară între comisiile de femei orăşeneşti şi săteşti în vederea înfrumuseţării şi gospodăririi oraşelor şi satelor. Au fost plantaţi, prin muncă voluntară, sute şi mii de pomi, au fost dăruite gardurile, căminele culturale, casele de naştere, s-au amenajat nenumărate parcuri şi spaţii verzi, etc. . Realizările obţinute însă în munca de atragere a femeilor la rezolvarea problemelor obşteşti, nu ne închid ochii asupra lipsurilor care mai există pe acest tărîm Nu s-a reuşit, bunăoară, să se organizeze un larg schimb de experienţă între comisiile de femei sau consfătuiri între colectiviste şi femeile din sectorul individualMai sunt din păcate unele comitete executive ale sfaturilor populare raionale (ovprii,ţ.j, Tg. Frumos şi Huşi) care nu dau importanţa cuvenită muncii cu femeie. Aşa se face că, responsabilele comisiilor de femei de pe lîngă sfaturile populare respective primesc alte însărcinări decît acelea care ar trebui Muncind alături de comunişt şi deputaţi, femeile au putinţa să cunoască şi să reîntărească mai bine faptele acestora, să înţeleagă mai bine politica partidului şi guvernului să-şi sporească astfel puterile pentru apărarea şi înfăptuirea acestei politici. Dar, pentru ca lucrurile acestea să se realizeze, trebuie să acordăm toată atenţia muncii în rîndurile femeilor. ui umplut Facem o umplutură din ficat de pasăre sau de viţel, dar prin maşină, cu puţină pîine mulată in lapte şi stoarsă, cu un ou, puţină ceapă rumenită în unt, sare, piper. După gustul fiecăruia se pot adăuga cîteva ciuperci fierte, sau foarte puţin usturoi bine sfarîmat. Umplem puiul, îl rumenim cu puţin unt, apoi îl lăsăm să fiarbă înăbuşit cu puţină zeamă de carne şi cu sau fără legume, după plăcere. Se serveşte cu legume şi saiflă, de unt. Cînd a tras tot untul se dă deoparte, să se răcorească puţin. Se amestecă cu 2—3 ouă, 2 linguri de smintînă şi 2—3 linguri de făină, sau pesmet fin, sare și piper. Facem chiftelele, le dăm prin făină, dipă care le ferbem în apă cu^/ sare. Le servim cu unt topit, ori pră-‘ jite in untură. CUMPMNE Chiftele de varză Tăiem în patru o varză mijlocie şi o punem să fiarbă 10 minute. O scurgem apoi bine de apă, o tocăm mărunt, şi o înăbuşim cu o lingură Legume şi fructe ORIZONTAL: 1). Tot soiul de legume. 2). A lucra pămîntul — prima salată verde. 3). Animal carnivor din rasa felină — pădure defrişată in parte. 4). De la răsăritul pînă la apusul soarelui — şir de munţi în Transilvania — asculta şi percepe supetul. 5). Băştinaşi din Maramureş— aparat de gimnastică. 6). Fruct d)lj ţinuturile calde — cinematograf în Bucureşti. 7). Cel mai tinăr şi mai poznaş zeu — icoană întîlnită şi pe drumuri (pU- 8). Poliţaiul văzduhului — aţă. 9). Miros neplătut — lemn de foc — Teste. 10). Cantitate fixă de legume sau fructe — nume feminin. 11). Străbătute diftong latin. 12). Nicolae la bâtriaeţe — cetate veche in Asia. VERTICAL 1). Fructe dulci şi acrişoare bune de compot — Institutul de cercetări şi proiectări agricole. 2). Arena treierişului (pb) — era odată numai chinezesc, dar acum avem şi romînesc — e şi de păr şi de croitorie. 3). Prinţ etiopian — lucru de mare preţ — arte. 4). Bune de compot şi de dulceaţă — 11/10. 5). Un fel de coacăze — buruiana dracului. 6). Doctori şi nu prea — legumă cu gust dulceag. 7). Aer franţuzesc — particulă a condiţionalului — pregătesc legumele şi zarzavatul pe ele. 8). Specie de brad — culoare în spectrul solar. 9). Mîncări cărora o legumă le-a dat gust picant. 10). Toate fructele şi legumele în general — mamifer rozător care trăeşte In pămînt. 11). Alifie ţărănească •— pauză pentru elevi neîncepută. fi. y. STAȚIUNEA de Cercetări Agronomice Iaşi angajează tehnician agronom cu practică în producția de fermă. ÎNTREPRINDEREA de alimentaţie publica a U.R.C.C. Tg. Frumos Vă invită să petreceți o seară plăcută in restaurantul ce s-a deschis de curînd la Băile Strunga. — Bufet asortat — Grătar special •— Băuturi alese — Muzică plăcută — Grădina permanent deschisă. CU CaPi ■ BÜTÉT1- Ziarul „Flacăra Iaşului" publică ANUNŢURI şi RECLAME ale întreprinderilor şi instituţiilor. Textul publicaţiilor va fi trimis pe adresa ziarului * str. Mareşal Malinovschi I (Palatul Curturii). De asemenea ziarul deschide o rubrică de MICA PUBLICITATE ! — PIERDERI de acte — SCHIMBĂRI de nume ETC. Informații suplimentare telefon 1209. fi ACARA JASULCI! Decorări Prezidiul Marii Adunări Naţionale prin Decretul nr. 318 din 17 iunie 1957 conferă pentru merite deosebite în munca didactică ordine şi medalii următorilor tovarăşi: ORDINUL MUNCII CL. A IV-A tovarăşului profesor Andriescu Ioan de la Şcoala medie „Mihail Sadoveanu“ din oraşul Iaşi MEDALIA MUNCII Tovarăşei profesoare Apostu Olga de la Şcoala medie nr. 6 Iaşi; Tovarăşei Bordeianu Niculina profesoară la Şcoala de 7 ani din-lodeni raionul Iaşi; Tov. Teodorei Giheorghe profesor la Şcoala medie „Mihail Sadoveanu“ Iaşi; Tov. Delien Pavel profesor, directorul Şcolii medii de muzică Iaşi. In baza Decretului 717 din 1956 Ministerul Invăţămîntului şi Culturii prin ord. nr. 1069 din 25 iunie 1957 acordă titlul de „învăţător fruntaş“ pentru merite deosebite in domeniul invăţămîntului următorilor tovarăşi: 1. Popescu Maria învăţătoare la Şcoala de 7 ani nr. 10 din oraşul laşi; 2. Tăutu Pumitru învăţător la Sania medie „Mihail SadoveiMU" oraşul Iaşi; 3. Damir Virginia învăţătoare la Şcoala de 4 ani Golăieşti raionul Iaşi; 4. Xobet Vasile învăţător la Şcoala Lunca Cetăţuii raionul Iaşi; 5. Angheluţă Vasile învăţător director la Şcoala de 7 ani din corn. Osoi raionul Iaşi; 6. Dumiitriu Neculai învăţător, şeful Secţiei de învăţămînt a raionului Iaşi. Pi in acelaşi ordin Ministerul Impăţămotului şi Culturii acordă titlul de „Profesor fruntaş“ pentru merite deosebite în domeniul învăţămîntuluii următorilor tovarăşi: 1. Merişescu Gheorghe profesor de mate grafici la Şcoala de 7 ani din corn. Grajduri raionul Iaşi; 2. Iovescu Ecaterina profesoară la Şcoala mede „Mihail Sadoveanu“ din oraşul Iaşi; 3. Bogos Teodor profesor Directorul Şcolii medii nr. 7 din oraşul Iaşi; 4. Tarnavschi Tit profesă la Şcoala medie de muzică nr. 5. Iţicovici Jeni profesoară la Şcoala redie de muzică. In numele Comitetelor executive ale sfaturilor populare oraş şi raion Iaşi, felicităm pe tovarăşii care au primit ordine, medalii şi titluri „învăţător şi profesor fruntaş“ urîndu-le spor la muncă iar exemplul lor în muncă să fie urmat de toate cadrele didactice din oraşul şi raionul Iaşi." Mame! — Nu daţi copiilor voştri preparate din lapte crud ca : brînză, smintînă, unt. Daţi copiilor numai lapte fiert timp de 20 minute. — Feriţi alimentele de muşte. Distrugeţi muştele căci ele sînt un mijloc important ■ de transmitere a bolii. ACADEMIA REPUBLICII POPULARE ROMÂNE Filiala Iaşi INSTITUTUL DE ISTORIE ŞI FILOLOGIE Se aduce la cunoştinţă celor interesaţi, vacanţa postului de cercetător ştiinţific la secţia de istorie, sectorul de istorie medie Postul poate fi ocupat prin concurs, conform normelor generale în vigoare. Candidaţii care doresc să se prezinte la concurs vor depune la Serviciul de cadre al Filialei Iaşi a Academiei R P.R., în termen de 10 zile de la publicarea in presă a concursului, cereri de înscriere cu indicarea specialităţii respective, însoţite de următoarele acte: a) autobiografia candidatului; b) copie legalizată de pe diploma de stat obținută la terminarea studiilor superioare sau de pe certificate sau diplome echivalente ; c) memoriu de activitate semnat de candidat (titluri și lucrări publicate sau în manuscris); d) copie de pe certificatul de naştere; • Candidaţii încadraţi la alte instituţii vor prezenta în plus : — certificat de caracterizare a activităţii didactice, ştiinţifice, tehnice sau sociale a candidatului, eliberat de instituţia în care acesta îşi are locul de bază al activităţii sale. Concursul va avea loc în ziua de 22 iulie ac, ora 8, la sediul Institutului de istorie şi filologie al Filialei Iaşi a Academiei R.P.R., str. Filimon Sîrbu Nr. 5. Informaţii suplimentare se pot obţine la secretariatul Institutului, telefon nr. 2580. Filmul în R. F. Chineză «Hazăn Şi Giamila» in China populară, produciia de filme cunoaște o mare dezvoltare. -v * * IN CLIŞEU: o scenă din Htmul „Hazan și Giamila“ * ★ * Se depun eforturi pentru reducerea preţului de cost (Urmare din pag■ l-a) faptul că în primele două luni ale trimestrului 1 cînd nu s-a introdus gospodărirea chibzuită pe secţii, preţul de cost a fost redus cu 19 la sută în timp ce după introducerea ei, a scăzut cu 24 la sută. Aceasta se explică prin aceea că gospodărirea chibzuită pe secţii permitemărirea cheltuielilor efectuate de fiecare secţie în parte şi le cointeresează în reducerea acestor cheltuieli. Gospodărirea chibzuită internă permite să se cunoască contribuţia fiecărei secţii la reducerea preţului de cost. Aşa de exemplu secţia I a de producţie, in cursul lunii martie şi-a depăşit planul de cheltuieli cu 221 000 lei. Aceasta a determinat conducerea întreprinderii să-şi concentreze atenţia asupra cauzelor care au dus la aceasta, luînd totodată o serie de măsuri, care au avut drept rezultat că în luna aprilie secţia respectivă să realizeze o economie la preţul de cost de 138.000 lei Un al treilea factor care e dus la reducerea preţului de cost este accelerarea vitezei de rotaţie a mijloacelor circulante. In acest domeniu fabrica de antibiotice a obţinut rezultate frumoase. Comparaţia cu anul trecut, situaţia se prezintă astfel: Accelerarea vitezei de circulaţie şI a mijloacelor circulante a dus la eliberarea de fonduri băneşti disponibile, la creşterea rentabilităţii întreprinderii şi la reducerea cotei constante de cheltuieli pe unitatea de produs. Un al patrulea factor — dintre cei mai importanţi pentru fabrica de antibiotice — care a dus la reducerea preţului de cost sînt economiile la materii prime, materiale, combustibil, energie electrică, etc. Prin îmbunătăţirea consumurilor specifice, s-a ajuns in cursul semestrului I al acestui an cu cheltuielile pe unitate de produs (1 miliard unităţi internationale) la materii prime să scadă cu circa 32 la sută. Acest lucru a fost posibil datorită eforturilor depuse de fabrică în vederea ceşterii activităţii pe cm.c. a penicilinei şi a obţinerii unor randamente ridicate la extracţie. Astfel activitatea medie a soluţiei native care se dă la filtrare a crescut în prezent faţă de 1956, cei 28 la sută, iar randamentul total obţinut la cristalizare a crescut cu 16 la sută. Economii importările obţine actualmente fabrica în urma schimbării vechii proporţii de ambalare a penicilinei în flacoane, care se ridică la 2.222.000 lei. S-ar mai obţine economii însemnate dacă s-ar trece de la dozele actuale în flacoane de 200 000 u.i., 400.000 u. i., şi 1 milion u. i. ce se fabrică, în prezent, la doze de 300.000 u. i., 500.000 u. i. şi 1.000.000 u. i. Deşi fabrica a incercatsă realizeze acest lucru, nu a reuşit pînă in prezent din cauza greutăţilor întimpinate din prtea Direcţiei generale farmaceutice, care nu acceptă propunerea. La baza propunerii făcută de fabrică, au stat considerente de ordin meidical și economic. Din datele statistice ale clinicilor medicale rezultă că dozele de 200.000 u. i. reprezintă un stadiu de administrare depășit, deoarece limitele sunt cuprinse intre 400.000 u. i. si 2.000.000 u. i, media fiind de 900.000 u.i. Avantajul economic al acestui nou sistem de dozare ar fi că ar duce la o reducere a preţului de cost al penicilinei cu circa 9 la sută, deoarece s ar intrebuinţa un număr mai mic de flacoane de aluminiu, etichete, etc., pentru aceeaşi producţie prevăzută in plan. La aceasta se mai adaugă şi economia de 113.000 lei la fond de salarii prin reducerea manoperei pe unitate de produs 4. Colectivul fabricii de antibiotice din Iaşi, angajat în întrecerea socialistă in cinstea zilei de 23 August, depune eforturi sporite în vederea măririi producţiei şi productivităţii. Calmare a acestor eforturi, de la 8 iunie la bnca lucrează în contul semestrului II al anului 1957. anul numarU' de ratatH ratafiei 1* a» (tn zile) I 1956 9,10 40,1 I 1957 11,15 32,73 I ---------------------------------------------------. PUBLICITA TE *‡‡ ««* **.**‡ «*«« «««« «**«*‡« ««« «‡* › ANUNŢ Se aduce la cunoştinţa absolvenţilor de la fostele şcoli medii tehnice de construcţii civile şi industriale precum şi ai celor de drumuri şi poduri, care nu s-au prezentat, sau au fost respinşi la examenul de diplomă din trecut, că în conformitate cu dispoziţiile Ministerului Invăţămîntului nr. 81 din 1957 se va ţine un examen de diplomă lichidare. La 1 iulie se vor difuza femele pentru proiectele de diplomă, la 25 august se vor depune proiectele, iar în perioada 1-7 septembrie se vor susţine în faţa comisiei. Examenul se ţine la Şcoala Profesională de Construcţii din str. Filimon Sîrbu nr. 4 din Iaşi de unde cei interesaţi pot primi şi informaţiile de care au nevoie, personal sau telefonic, la nr. 1775. DIRECŢIUNEA Şcoala Profesională de construcţii Iaşi aduce la cunoştinţa celor interesaţi că la Şcoala Profesională de Ucenici Construcţii din Iaşi str. Filimon Sîrbu nr. 4 este vacant un post de instalator, salarizat cu lei 650 lunar. Cei interesaţi se vor adresa la cancelaria şcolii. Anunţ întreprinderea de Stat pentru Asigurarea Producerii şi Valorificarea Seminţelor „AGROSEM” Iaşi, cu sediul în str. Dumbrava Roşie nr. 96, are vacant un post de inginer agronom, şef sector interraional cu sediul în Podul Iloaiei. Solicitanţii, ingineri agronomi, urmează a se adresa la sediul unităţii din Iaşi (telefon 1376) pînă la data de 10 iulie 1957. DIRECȚIUNEA Cooperativa „Igiena“ a deschis în Piaţa Republicii (Filimon Sîrbu nr. 1) un salon de frizerie model şi manichiură. Se execută cele mai moderne tunsori de femei şi copii, cu cele mai moderne şi perfecţionate utilaje, in desăvârşite condiţii de igienă. Programul de lucru este de la ora 6 — 22 ţară întrerupere. I yerT C. C. L. AT.IMIONTARE oraş Iaşi anunţă publicul consumator că magazinul Nr. 5 din Iaşi str. Dr. C. I. Parhon (vist-a-vis de fabrica Ţesătura) va funcţiona, începînd din 2 iulie, după următorul program: zilnic între orele 30-21. Citiri şi răspîndiţi „Flacăra laşului“ M l t*. «VfB TEATRUL EVREIESC DE STAT „A. GOLDFADEN“. Joi 4 iulie ora 20.30 „Dulce ca zahărul“. Sîmbătă 6 iulie ora 20.30 „Teatrul vesel“. __v • Duminică 7 iulie ora 20.30 „Dulce ca zahărul“. CINEMATOGRAFE : LA IAŞI Maxim Gorki 1-7. VII. ,,Dispărut fără urmă“ ; Ilie Pintele 1-7. VII. „Dacă toţi tinerii din lume“ ; Tineretului 1-7. VII „Frumoasele nopţii“ ; I. Creangă 1-7. VII. „Garnizoana nemuritoare“; Al. CFR Ilie Pintilie 1-7. VII Drumuri şi destipe“. LA HIRLAU Cinema Lumina 1-3. VII. „Saltanat“. LA HUŞI Cinema Rodina 1-5. VII „Barpa dolar“. LA BIRLAD Cinema 23 August 27. VII. „Therese Raquin“ Cinema 23 August — grădina 1-7. VII. „Suflete împietrite“. LA PD. ILOAIEI Cinema 30 Decembrie 1-3.VII. „Soarta toboşarului“. LA TG. FRUMOS Cinema Victoria 1-3. VII. „Cazul fruntaşului Cocetkov“. LA VASLUI Cinema LC. Frimu 1-5. VII. ..Tată, mama, nevasta şi eu“ grădină 17. VIL „Nesterca cel isteţ“. Facultatea de construcţii a Institutului Politehnic Iaşi în colaborare cu I.C. C. şi Sfatul Popular Regional invită tehnicienii şi inginerii ieşeni să participe la încercarea unei porţiuni de acoperiş realizat din arce de fier beton, de 17,50 m, deschidere, de tipul celor ce se vor folosi pentru acoperirea halei destinate Staţiei Pilot pentru încercări de drumuri. Incercarea va avea loc miercuri 3 iulie a c, orele 16.30 pe standul din spatele clădirii B a Institutului Politehnic Iași.