Flacăra Iaşului, noiembrie 1960 (Anul 16, nr. 4404-4429)

1960-11-01 / nr. 4404

» Pag. 2-a Luna prieteniei rouiîno-sovietice O «► O ♦ * ♦ « ♦ ■**•♦♦♦♦«♦ ♦ *3 0 SEPTENALUL IN CIFRE SI FAPTE Instantaneu de la panoul expus în faţa Palatului Culturii din Iaşi. Foto: I.GHEŢIU 0 Expoziţii cu tema: „Avîntul construcţiei comunismului în Uniunea Sovietică“ Cu prilejul sărbătoririi Lunii prieteniei romîno-sovietice, la căminele Culturale din comunele raionului Hîrlău, precum şi la instituţiile de la centrul de raion s-au amenajat 40 expoziţii avînd ca temă „Avîntul construcţiei comunismului în Uniunea Sovietică“. Expoziţiile, reprezentînd în fotografii şi grafice măreţele realizări ale oamenilor sovietici, sînt vizitate zilnic de sute de oameni ai muncii. —oOo— Simpozion Filiala Iaşi a Academiei R.P.R. (Secţia de cercetări fizice) organizează în colaborare cu Societatea de ştiinţe matematice şi fizice un simpozion consacrat realizărilor sovietice în domeniul fizicii. Cu acest prilej vor vorbi profesorii universitari: T. Vescan, C. Mihul, N. Calinicenco şi Gh. Vasiliu. Simpozionul va avea loc în ziua de 2 noiembrie, orele 18, la sediul Secției de cercetări fizice din Aleea Ghica Vodă nr. 41 A. —pOo—. Manifestări culturale In această perioadă la Casa raională de cultură din Murgeni se desfăşoară o intensă activitate culturală prilejuită de sărbătorirea Lunii prieteniei romîno. sovietice. Astfel, în faţa unui număr de peste 1000 de oameni ai muncii au fost expuse conferinţele „O nouă victorie a cosmonauticii sovietice“, „Cinematografia sovietică şi rolul ei educativ“ ş. a *** Ort mare număr de elevi ai Şcolii medii nr. 1 din Vaslui au ascultat, zilele trecute, prezentarea cărţii sovietice „Povestiri despre Zoia şi Şura“ Prezentarea a fost făcută de către elevele Victoria Suveica şi Via Buraga din clasa IX-a A urmat, apoi, un bogat program artistic compus din recitări şi melodii populare romîneşti şi sovietice. Eroii cărţilor sovietice prieteni dragi Literatura sovietică este îndrăgită nespus de către oamenii muncii din ţara noastră. Cărţile sovietice constituie pentru ei un izvor nesecat de învăţăminte. Petru Favu, mecanic la Depou, a citit multă literatură. In rîndurile tovarăşilor de muncă e bine cunoscută pasiunea lui pentru cărţile sovietice, impresii adînci i-a produs şi romanul lui B. Polevoi „Povestea unui om adevărat“. „Figura lui Alexei Meresiev m-a impresionat profund. Patriotismul, voinţa lui nemărginită, te fac să-l simţi aproape, să-l îndrăgeşti, mărturiseşte dînsul. Deşi invalid, acest om s-a reintegrat în marele front al apărătorilor patriei, continuîndu-şi lupta neînfricat, pentru eliberarea poporului său de sub călcîiul fasciştilor cotropitori. Prin eroismul cu care se dăruie acestei lupte, el devine un personaj cu adevărat popular, un prieten scump tuturor“. Lăcătuşului Gheorghe Dan, tot de la Depoul CFR, i-au rămas, neşterse în memorie acţiunile grupului de comsomolişti din Krasnodon. „Oamenii sovietici au dat dovadă în cele mai grele situaţii de un înflăcărat patriotism şi spirit de sacrificiu. Alături de vîrstnici, tinerii au săvîrşit , fapte, deeroism care au intrat în istorie. Şi membrii tinerei gărzi sînt doar cîţiva dintre aceştia. Curajul, dragostea de patrie nu-i părăsesc nici în ultimele clipe ale vieţii lor, făcîndu-te să-i admiri şi să-i îndrăgeşti. Iată de ce faptele lor trebuie să ne fie pildă vie". Maria Olaru, se numără printre fruntaşii în muncă de la ICET. Ea este şi una dintre cititoarele active ale bibliotecii. „In literatura sovietică găseşti eroi şi fapte demne de cunoscut. De aceea îmi petrec timpul liber în tovărăşia cărţilor. Cartea de căpătîi a mai multor generaţii, „Aşa s-a călit oţelul“, de N. Ostrovski, m-a impresionat profund. Învăţătura partidului a făcut din Pavel Korceaghin un om cu o nespusă dragoste de viaţă, încrezător în viitorul luminos, în cauza comunismului. Faptele lui eroice îmi dau forţe noi în munca mea de zi cu zi. Pavel Korceaghin este un om adevărat“. Şi pentru tînăra muncitoare Alexandrina Ivănuş, de la fabrica de tricotaje „Moldova", cărţile sovietice constituie un sfătuitor de nădejde. Ea a îndrăgit nespus de mult romanul „Mama“, de M. Gorki. „Pelaghia Vlasova este o femeie minunată. Ea a înţeles să se alăture fiului ei în condiţiile grele ale luptei ilegale a bolşevicilor. Dîrzenia ei o determină să nu deznădăjduiască nici în perioada cînd Pavel a fost aruncat în închisoare, încrezătoare în victoria comuniştilor, ea este o luptătoare înflăcărată a revoluţiei, o figură luminoasă, demnă de toată admiraţia noastră“. I. PUHA Asigurarea mixtă de persoane se poate încheia şi pentru două persoane Exemplu: soţul şi soţia etc. — se pot asigura împreună în aceeaşi poliţă de asigurare — depunînd o primă cu puţin mai mare decît aceea ce ar fi de plată, dacă numai unul din ei s-ar fi asigurat aparte. Exemplu: dacă soţul are 32 ani, iar soţia 28 ani, vor avea de plată timp de 17 ani — la o asigurare pe 20 ani — pentru suma de 5000 lei, o primă lunară de 22,50 lei, adică in total vor depune 4590 iei, iar la expirarea de 5000 lei pentru care s-au asigurat Ambii asiguraţi beneficiază egal de toate foloasele asigurării. In cazul cînd unul din ei ar rămîrne în urma unui accident cu o invaliditate permanentă totală sau parțială, cel accidentat va primi întreaga sumă asigurată sau o parte din ea, după gradul de invaliditate stabilit. La expirarea asigurării se va plăti întrega sumă, deci independent de plăţile făcute, ca urmare a unui accident suferit de unul din ei în timpul asigurării. asigurării vor primi împreună suma INTREPR. ECONOMICA „PROLETARUL“- IASI STR. CLOŞCA nr 28 Execută: reparaţii frigidere, radio, aragaze, maşini scris şi calculat de orice tip, tăieri de lemne la domiciliu, vulcanizare. De asemenea putem livra pentru gospodăriile colective şi GAS, cantităţi de făină de carne şi oase necesare dezvoltării sectorului zootehnic. Adresaţi-vă telef. nr. 1863 şi 2566 Restaurantul „VICTORIA“ S-a redeschis complet renovat. Puteţi servi zilnic gustări calde şi reci, delicioase preparate de bucătărie şi gratar. Vinuri superioare, bere şi lichioruri fine. Seara: muzică aleasă. Localul este deschis zilnic de la orele 9 dimineaţa pînă la 1 noaptea. FLACARA IASULUI Metal neferos recuperat Colectivul secţiei mecanic şef de la Atelierele de reparat material rulant CFR „Hie Pintilie“, alături de ceilalţi muncitori ai întreprinderii, se străduie să obţină economii cit mai însemnate în producţie. In decurs de o lună de zile, secţia mecanic şef a predat la magazia de materiale aproape 800 kg. şpan şi alte deşeuri de bronz. Această cantitate de metal valorează cîteva mii de lei. La obţinerea acestor economii au contribuit în mod deosebit Gh. Mustăreţ, V. Sonea şi alţii. —oOo— Carnet juridic Tov. M. ŞTEFAN ne întreabă după cît timp pot primi concediu de odihnă angajaţii lăsaţi la vatră, după efectuarea stagiului militar. RĂSPUNS: Angajaţii din categoria de mai sus, pot primi concediu de odihnă numai după 11 luni de la angajare, indiferentdacă s-au reangajat la aceeaşi unitate la care lucrau in momentul încorporării, sau la alta şi indiferent de timpul dintre data lăsării la vatră şi data reangajării. Tov. SVETLANA MIHAI ne întreabă pînă la ce vîrstă au dreptul copiii la pensie de urmaş. RĂSPUNS : In conformitate cu dispoziţiile legale, copiii au dreptul la pensie de urmaş pînă la vîrsta de 16 ani, sau dacă urmează o şcoală, pînă la vîrsta de 18 ani. Copiii orfani de ambii părinţi precum şi copiii celor îndreptăţiţi la pensie pentru merite deosebite, în cazul în care urmează studii superioare, primesc în continuare pensie de urmaş pînă la terminarea acestor studii, însă numai pînă la vîrsta de 25 ani. De asemenea, copiii care au devenit invalizi de orice grad pînă la împlinirea vîrstelor limită arătate mai înainte — în funcţie de categoria din care fac parte — sau care au devenit invalizi în termen de cel mult un an după împlinirea acestor vîrste, au drept la pensie de urmaş pe toată durata invalidităţii. NE SCRIU CORESPONDENŢII * Un număr de 90 pionieri şi şcolari din satul Tabăra, raionul Iaşi, au ajutat anul acesta pe membrii gospodăriei colective din sat la muncile agricole, efectuînd mai bine de 1000 ore muncă patriotică la plivitul cepei, morcovului precum şi la recoltatul şi transportul florii soarelui la baza de recepţie. Fruntaşi s-au dovedit pionierii Arthudi Constantin, Macovei Gheorghe, Căliman Smaranda şi alţii. Luca mihai ţăran întovărăşit *** Harnicii lucrători de la cooperativele de consum din raionul Bîrlad obţin rezultate frumoase în muncă. Aşa, de pildă, pe trim. III a.c. ei au îndeplinit şi depăşit planul de aprovizionare şi desfacere a mărfurilor cu 1,3 la sută. Printre cooperativele fruntaşe în aceasta muncă se numără cele din Perieni, Băcani, Banca, Ciocani, Criveşti şi altele. De remarcat că baza comercială interraională — Bîrlad a aprovizionat în cele trei trimestre ale anului acesta unităţile cooperativelor de consum din raion cu mărfuri mai multe în valoare de aproape 3 milioane lei faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. LUPU BUCHOLTZ funcţionar **•* eil Aprovizionarea din timp şi cantităţi suficiente de legume şi zarzavaturi a gospodăriilor de consum preocupă îndeaproape conducerea Agevacoop—Vaslui. Astfel, pînă în ultimul timp au fost repartizate acestora 336 tone cartofi, 460 tone rădăcinoase, 8 tone bulion, 49 tone varză, 13 tone fasole uscată şi multe alte produse. De asemeni, în magaziile Agevacoop au fost însilozate pentru aprovizionarea populaţiei oraşului pe timp de iarnă 40 tone cartofi, 10 tone rădăcinoase, 14 tone ceapă, 4 tone prune uscate, 13.300 kg murături şi altele. Acţiunea de însilozare a legumelor şi zarzavaturilor continuă. V. ARMEANU - coresp. Colectiviştii din satul Dobrovaţ, raionul Iaşi, muncesc cu avînt pentru întărirea economică a gospodăriei lor colective. In timp de 10 zile, de pildă, ei au reuşit să construiască şi să dea în folosinţă un grajd cu o capacitate de peste 60 capete vite mări.. De asemeni şi-au mai propus ca ,înep acesteas jSă încheie construcţia unui patul de porumbcu măre capacitate. BEREZAN SIMION colectivist Lucrătorii cooperativei de consum din comuna Deleni, raionul Vaslui, duc o muncă intensă în achiziţionarea de noi produse agricole. De pildă, în decursul primelor două săptămîni ale lunii octombrie, ei au achiziţionat o cantitate de peste 7000 kg. nuci. In aceeaşi perioadă s-au mai achiziţionat şi alte produse ca: păsări, fasole, etc. Un deosebit aport în această acţiune l-au adus achizitorii Cucu R. Ioan şi Blăniţă Teodor. VICTOR VASILIU funcţionar întreaga atenţie pregătirii muncii culturale pe timpul iernii ! Datorită grijii permanente a comitetului raional de partid şi a comitetului executiv al sfatului popular raional, în majoritatea comunelor din raionul Vaslui s-au făcut pregătiri intense pentru munca cultural-artistică ce se va desfăşura în timpul iernii. Astfel, s-au luat măsuri de către comitetele executive ale sfaturilor populare comunale pentru terminarea la timp a reparaţiilor căminelor culturale, completarea mobilierului, asigurarea bazei materiale (combustibil necesar , petrol, lemne) pentru întreaga perioadă de iarnă. S-au ţinut şedinţe în care s-au alcătuit consiliile de conducere ale căminelor şi s-au alcătuit planurile de muncă. Putem aminti în acest sens, căminele culturale din Ivăneşti (director Ortansa Alistar), Codăieşti (director Stere Cucu), Pungeşti (director Geta Condurache), Laza (director Costică Bosînceanu), Zăpodeni,, (director Elena Vîrlan), Costeşti (director Rovmeo Pascal) şi altele, unde s-a observat o atentă preocupare în întocmirea planurilor de muncă. S-au programat conferinţe pe teme social-politice, agricole, ştiinţifice, tehnice, literare, etc. De la raion au fost trimise conferinţe pe tema transformării socialiste a agriculturii. S-au mai programat convorbiri, consfătuiri şi întîlniri cu colectivişti fruntaşi în agricultură, vizite ale ţăranilor muncitori în GAC din comună şi din împrejurimi ş.a. Nu s-au uitat şezătorile, serile culturale, serbările populare. Trebuie să amintim şi faptul că pe lingă audiţiile în colectiv la radio şi televiziune (în raionul Vaslui sunt multe televizoare) în planurile acestor cămine culturale figurează — şi aceasta este deosebit de important — recenzii, simpozioane şi concursuri de diferite genuri pe marginea filmelor artistice şi documentare, în special asupra celor cu teme agrozootehnice. O atenţie deosebită a fost îndreptată şi spre organizarea unor formaţii artistice bine consolidate. Putem spune că în acest scop, metodiştii Casei raionale de cultură (Mihai Angheluţă, Vasile Zugravu şi Gh. Pîrcălabu, au dovedit o intensă preocupare). Pentru a îndruma pregătirea muncii culturale de iarnă a fost alcătuită o brigadă de îndrumare şi control, compusă din inspectori ai secţiunii de învăţămînt şi cultură, pietudişti ai Casei raionale de cultură, directori de şcoli şi cadre didactice, ceea ce a constituit un preţios ajutor pentru directorii căminelor culturale. Pînă aici totul e bine. Din păcate însă, au mai rămas comune — puţine la număr — care din neglijenţa preşedinţilor comitetelor executive ale sfaturilor populare comunale şi a directorilor de cămine, se află, în momentul de faţă, complet nepregătite. Dacă în comuna Soleşti se putea vorbi cîndva de o bună activitate cultural-artistică, azi această muncă a fost dată uitării. In ciuda faptului că au fost în repetate rînduri vizitaţi şi sfătuiţi de către activiştii Casei de cultură, factorii de răspundere din Soleşti nu au luat nici o măsură de reparare a căminului, nu s-au asigurat condiţiile materiale, nu s-a întocmit planul de muncă pe ultimul trimestru. La Roşieşti, tov. Ion Dragoslav, directorul de cămin nu depune nici un fel de activitate. La Micleşti, directorul de cămin, Alex. I. Cuculeţ, şi-a întocmit planul de muncă, dar nu s-a preocupat de îngrijirea sălii de spectacole care se află în permanentă dezordine. De asemenea nu s-a asigurat nici baza materială pentru perioada de iarnă. In aceeaşi stare se află şi căminul cultural din Lipovăţ, (director Constantin Pîslă) care pe lingă că n-a desfăşurat nici un fel de activitate în ultimul timp, n-a alcătuit încă repertoriile formaţiilor artistice. Ce se aşteaptă ? Cînd tov. Dumitru Rusu, secretarul comitetului executiv al sfatului popular, a fost întrebat de ce s-a întîrziat cu reparaţiile şi de ce nu s-a asigurat bazămaterială pentru această perioadă, ne-a răspiîrts foarte candid că ,,sîntem abia la începutul lui noiembrie şi mai este destul timp“. In comuna Albeşti, de asemenea, sala, deşi spaţioasă, se află in dezordine, n-a fost asigurată baza materială, nu este numit încă un director de cămin. O vină pentru aceste stări de lucruri revine şi secţiei de învăţămînt şi cultură a sfatului popular raional, care n-a tras la răspundere din timp pe aceşti directori de cămine culturale şi s-a mulţumit numai cu transmiterea de instrucţiuni. Comitetul raional de partid trebuie să îndrume comitetul executiv al sfatului popular raional în direcția pregătirilor pentru munca culturală de iarnă. CORNELIU HUŢANU PUBLICITATE ÎNTREPRINDEREA COMUNALA ETACS BÎRLAD Ţine concurs în ziua de 9 ianuarie 1961 la sediul întreprinderii din Bîrlad str. Leningrad nr. 13 (telefon 3. 6. 6) pentru ocuparea următoarelor posturi: — 2 posturi maistru exploatare rețele electrice. — 1 post maistru mecanic motoare Diesel. — 1 post maistru mecanic auto. — 1 post maistru în alimentare cu apă şi canalizare Cererile de înscriere se primesc la sediul întreprinderii pînă la data de 25 decembrie 1960. Pentru orice alte informaţii, doritorii se vor adresa la sediul întreprinderii Oferte de serviciu UNIUNEA REGIONALA A COOPERATIVELOR DE CONSUM IAȘI angajează revizori contabili, pentru verificarea unităţilor din regiune. Condiţiile de angajare sunt: studii medii şi 3 ani vechime în funcţia de contabil. încadrarea se face cu examen de admitere. Candidaţii se pot adresa Biroului de Cadre al Uniunii Regionale a Coop, de Consum Iaşi, str.Dobrogeanu Gherea nr. 20. Telefon 2727. **• întreprinderea comercială raională Negreşti aduce la cunoştinţa celor interesaţi că în cadrul Întreprinderii sunt vacante următoarele posturi: — 4 posturi de contabil coop, săteşti. Condiţii: absolvent şcoala medie tehnică de cooperaţie cu diplomă. — 1 post de şef depozit materiale. Condiţii: 7 clase elementare şi garanţie materială corespunzătoare. — 8 merceologi cu aprovizionarea coop, săteşti. Condiţii: absolvent şcoala medie. Cei ce doresc să ocupe aceste posturi vor depune cereri cu actele respective la serviciul de cadre şi personal din cadrul URCO Negreşti de unde pot lua şi informaţii suplimentare. **» ÎNTREPRINDEREA ECONOMICA „DRUM NOU" TG. FRUMOS are vacante următoarele posturi: — 2. posturi contabili ,.principali, pentru care se cer următoarele condiţii: a) Studii medii. b) Cel puţin 3 ani vechime în munca de specialitate. — I post economist pentru care se cer următoarele condiţii: a) Studii superioare. b) Cel puţin 2 ani vechime în munca de specialitate. — I post încasator pentru energia electrică la Podul Iloaiei. — I post inginer mecanic pentru care se cer studii superioare şi 2 ani vechime în munca de specialitate. — I post normator — tehnolog pentru care se cer studii corespunzătoare şi cel puţin 2 ani în munca de specialitate. Citiţi „Flacăra laşului“ »«OO<>4(}«>(»«lOO0<>€>(l«lOOţ Incepînd de la 1 noiembrie toate oficiile PTTR, factorii şi agenţii poştali, difuzorii de presă din Întreprinderi şi instituţii primesc abonamente pe anul 1961 la ziarele şi revistele ce apar în RPR. Abonaţi-vă pe 6 şi 12 luni. oooosooooooooooo PENTRU SEZONUL DE TOAMNA găsiţi în magazinele OCL Mixt-Vaslui un bogat sortiment de: — Ţesături de lînă şi bumbac. — Confecţii, — Tricotaje, — încălţăminte. Nr. 1404 O nouă piesă în repertoriul Naţionalului ieşean Cu prilejul comemorării a 50 de ani de la moartea marelui romancier rus Lev Tolstoi, colectivul artistic al Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi pregăteşte un nou spectacol. Este vorba de piesa „Ana Karenina“, dramatizare de N. D. Volkov, după romanul lui Lev Tolstoi. Regia artistică este semnată de N. Moldovanu, iar scenografia de M. Marosin. Preiera spectacolului va avea loc la începutul lunii decembrie a. c. —poo. Activitatea artistică la căminul nostru cultural Căminul nostru cultural a obţinut frumoase realizări în domeniul activităţii artistice. Corul a pregătit şi prezentat cîntece despre partidul nostru drag („Iţi mulţumim, partid iubit“), despre patrie („Republică, măreaţă vatră !“), despre gospodăria agricolă colectivă („Sârba colectiviştilor“, ,,Dinspre colectivă“) şi altele. Un repertoriu bogat şi variat ca tematică şi ca posibilităţi de interpretare şi montare are şi echipa noastră de teatru. Colectiviştii şi întovărăşiţii din comuna noastră au apreciat mult unele spectacole ale acestei echipe, prezentate cu piese ca: „Fata tatii cea frumoasă“, „Taiga“, „Soarele a răsărit la miezul nopţii“, „Şi pe strada noastră“, etc. MARIA BUIUG directoare la căminul cultural Lespezi—Paşcani e-oOO—‘ Pe ecranele cinematografelor ieşene iubitorii de spectacole cinematografice din oraşul Iaşi, vor putea viziona în cursul acestei luni o serie de noi filme în premieră. Dintre producţiile cinematografiei sovietice vor fi prezentate filmele : „Pămînt desţelenit“ (seriile I şi II), ,,Doamna cu căţelul“, , Departe de patrie“, „Normandie Niemen“, „In iureşul focului“, ,,Legenda din Polesia“, „Un meci neobişnuit“, „Eugenie Grandet“ ş.a. De asemenea, vor rula filme, producţii ale cinematografiilor cehoslovace („Bîtă! ieşi din sac“), maghiare (12 rezultate exacte“, „Edes Ana“ „ tico leanul“) şi iugoslive („Doamna mi*nistru“). Tot în cursul acestei luni vor fi prezentate şi filmele : ,,Stele de mai“ (coproducţie sovieto-cehă) şi „In umbra legii“ (coproducţie cehoitaliană). E de remarcat că aceste filme vor fi însoţite (pe lîngă jurnale) de documentare. Dintre acestea menţionămi producţiile romîneşti: „23 August 1960“, „Bucureştii de ieri şi azi“, „Intr-o dimineaţă“, ,,Cloşca cu puii de aur“, „Nuntă în Ţara Oaşului“, „Izvoare veşnic vii“, „Homo sapiens“, ,,Lacul Roşu“, „După 50 de ani“ ş. a. Cooperativa de producţie Execută în secţiile din oraşul Bîrlad după noile modele: — Confecţii pentru bărbaţi şi femei cu materialul cooperativei şi al clientului. — Vopseşte încălţăminte şi articole din piele, diferite culori. — Lucrări, de boiangerie. — Lenjerie pentru bărbaţi şi femei. STAŢIUNEA DE MAŞINI ŞI TRACTOARE - ZORLENI cu sediul în comuna Zorleni, raionul Bîrlad, regiunea Iaşi, ţine concurs pentru ocuparea unui post de maistru şef de atelier mecanic. Condiţii de înscriere: Candidaţii vor depune următoarele acte: — Certificatul de naştere (în copie): „Progresul“ din Bîrlad — Comenzi şi reparaţii de co jocărie. — Plăpumărie. — Ceaprazărie. — Piuă de bătut şi vopsit. Tricotaje cu materialul cooperativei şi al clientului. — Remaiază ciorapi. Adresaţi-vă cu încredere centrului nostru din oraşul Bîrlad. Diploma de absolvire, în copie, a unei şcoli tehnice de maiştri în specialitate sau a unei şcoli echivalente sau acte din care să rezulte că la data de 1 iulie 1956 candidatul a avut 12 ani vechime în funcţia de maistru. — Autobiografia; — Certificat medical. Cererile de înscriere se depun la sediul unităţii pînă la data de 15.XI.960, unde se dau şi informaţii suplimentare.