Flacăra Iaşului, mai 1962 (Anul 18, nr. 4870-4895)

1962-05-01 / nr. 4870

T Măreaţa sărbătoare a oamenilor muncii de pretutindeni in Inimile milioanelor şi milioanelor de oameni ai muncii de pretutindeni, ziua de 1 Mai aduce din n nou bucuria revărsindă a marilor sărbători populare. Pe străzile oraşelor, In toate colţurile ţării ţi peste tot ţn lume flutură falnic, în miini muncitoreşti, stindardul roşu al proletariatului internaţional. E 1 Mai, măreaţa zi a solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Peste şapte dejtenii au trecut de cîrtd a intrat in tradiţie sărbătorirea acestei zile deafirmare a solidarităţii luptei proletare pentru eliberare socială. Darniciodatâ această zi n-a fost sărbătorită în condiţii care să exprime atîtde puternic ca astăzi, succesele clamei muncitoare din întreaga lume în lupta ei pentru triumful păcii, democraţiei şi socialismului. Poporul român sărbătoreşte in acest an ziua de 1 Mai în atmosfera plină de entuziasm prilejuită de recenta sesiune extraordinară a Marii Adunări Naţionale. Cu o uriaşă bucurie au primit oamenii muncii Raportul prezentat de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej în care se arată că în Republica Populară Romîna socialismul a învins definitiv la oraşe şi sate făurindu-se economia socialistă unitară, bazată în întregul ei pe relaţii de producţie socialiste. Victoria deplină a socialismului la sate va exercita o profundă înrîurire asupra dezvoltării tuturor domeniilor vieţii social-economice a ţarii. Va da un puternic avînt muncii creatoare a poporului nostru pentru desăvîrşirea construcţiei socialiste. Profundele transformări revoluţionare care au avut loc la sate s-au înfăptuit în condiţiile dezvoltării întregii economii naţionale pe o linie mereu ascendentă, echilibrată, toate ramurile crescînd armonios, în ritm susţinut. Bucurîndu-ne de sprijinul frăţesc pe care ni-l acordă Uniunea Sovietică, de colaborarea şi într-ajutorarea tovărăşească cu ţările socialiste, partidul nostru a urmat cu consecvenţă politica leninistă de industrializare socialistă a ţării. Ca urmare, producţia industrială a fost în 1961 de aproape 5,5 ori mai maredecît în 1949 - primul an de economie planificată. Rezultatele obţiute in ţara noastră pe tărîmul dezvoltării economiei, al ridicării nivelului de trai material şi cultural al celor ce muncesc confirmă justeţea liniei politice a partidului, pe care poporul nostru şi-a însuşit-o pe deplin, văzînd în ea expresia propriiior sale interese şi năzuinţe. De aceea, la 1 Mai, participînd cu toţii la marea sărbătoare - muncitori, ţărani, savanţi, scriitori, artişti-vom demonstra încâ odată ataşamentul profund faţă de forţa conducătoare, Partidul Muncitoresc Român, unitatea de nezdruncinat dntre popor şi conducătorii săi. Ca deobicei, demonstraţia oamenilor muncii va fi un raport viu a ceea ce s-a înfăptuit şi un angajament pentru viitor. Rezultatele obţinute în primii doi ani ai planului sesenal şi în primele patru luni ale acestui an, arată că sarcinile stabilite de cel de al lll-lea Congres al P.M.R. vor fi înfăptuite cu succes. La aceasta îţi aduc contribuţia, alături de întregul popor, şi oamenii muncii din regiunea Iaşi, care îndeplinesc cu stăruinţă însufleţitorul program de dezvoltare economică şi social-culturală a regiunii, trasat în Expunerea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej la adunarea activului de partid al regiunii noastre. Colectivele de muncă ale întreprinderilor industriale din regiunea Iaşi luptă cu avint pentru îndeplinirea planului de producţie, dau amploare întrecerii socialiste. Rezultatele obţinute în primele patru luni ale anului depăşesc prevederile planului şi marchează faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut un spor de circa 23 la sută pe totalul industriei regiunii noastre. Metalurgiştii bîrladeni au raportat îndeplinirea înainte de termen a planului pe primele patru luni, dînd peste prevederile sale 5.000 buc., rulmenţi, colectivul fabricii de antibiotice a dat de la începutul anului peste 6 milioane lei economii în afara sarcinilor de plan; colectivul fabricii de tricotaje „Moldova" a înscris în aceeaşi perioadă realizarea a aproape 30.000 buc. tricotaje peste plan. Şi asemenea exemple s-ar mai putea da. Harnicii ţărani colectivişti grăbesc ritmul lucrărilor agricole de primăvară hotârîţi ca în acest an — primul an cu agricultura în întregime colectivizată să obţină recolte cit mai bogate de pe pămînturile înfrăţite ale gospodăriilor agricole colective. In cinstea marii sărbători multe gospodării colective din raioanele Huşi, Bîrlad, Paşcani şi altele au terminat însămînţările. Oamenii muncii din regiunea laşi au primit cu bucurie nemărginită vestea că printr-un Decret al Consiliului de Stat regiunii laşi i-a fost conferit Ordinul „Steaua Republicii Populare Române" clasa I, vâzînd în această înaltă apreciere a muncii lor un nou imbold spre obţinerea de noi şi tot mai mari realizări în toate domeniile de activitate. Cinstim astfel ziua de 1 Mai cu realizări frumoase, cu inima plină de bucurie, cu încredere în viitorul însorit al patriei socialiste. Şi, cîntînd „Internaţionala" ne vom gîndi cu mîndrie şi fericire că ţelurile la înfăptuirea cărora îndeamnă cuvintele înaripate ale măreţului imn au devenit în ţara noastră realitate. Umăr la umăr cu toţi oamenii muncii din lume vom scanda de 1 Mai pentru solidaritatea celor ce muncesc de pretutindeni, pentru pase, progres şi bunăstare. Pe globul pămîntesc se simte din plin ardoarea şi spiritul acestui 1 Mai pe care-l sărbătorim în condiţiile creşterii şi întăririi continue a forţelor socialismului şi păcii în lumea întreagă. Remarcabilele succese ale Uniunii Sovietice în construcţia desfăşurată a comunismului, căreia Congresul al XXII-lea al P.C.U.S. i-a deschis perspective impresionante, realizările obţinute de toate ţările sistemului mondial socialist stîrnesc admiraţia întregii lumi, demonstrînd cu puterea de netăgăduit a faptelor vii, superioritatea comunismului - orînduirea care instaurează pe pămînt Pacea, Munca, Libertatea, Frăţia şi Fericirea tuturor popoarelor. Ideile comunismului exercită o influenţă şi o atracţie tot mai puternică asupra oamenilor muncii din ţările capitaliste care trăiesc încă (In (Continuare în pag. 4-a) PROLETARI DIN TOATE TÂRTIE, VNITI-VU ORCAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. IAŞI ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL In cinstea zilei de 1 Mai Cu indicii de plan depăşiţi Muncitorii şi tehnicienii întreprinderii de panificaţie - Iaşi au întîmpinat ziua de 1 Mai cu noi realizări în producţie. Astfel, de la începutul anului şi pînă acum, colectivul întreprinderii, antrenat în întrecere, a reuşit să depăşească planul producţiei globale cu 2 la sută şi cu 1,65 la sută planul producţiei marfă. In acelaşi timp, productivitatea muncii a înregistrat o creştere de 3,18 la sută. Ca urmare a acestor realizări, întreprinderea a obţinut beneficii în sumă de 303.000 lei peste sarcina planificată iar prin reducerea preţului de cost, s-au obţinut economii de circa 240.000 lei. 25.000 confecţii peste pian In întrecerea socialistă desfăşurată în cinstea zilei de 1 Mai, colectivul fabricii de confecţii din Bîrlad a obţinut frumoase succese în muncă. In luna aprilie, de pildă, planul de producţie a fost realizat cu 3 zile înainte de termen. De la începutul anului şi pînă acum, colectivul fabricii de confecţii din Bîrlad a realizat peste plan 25.000 de confecţii diferite. De asemenea, în perioada amintită au fost obţinute peste plan economii în valoare de 200.000 lei. . La obţinea acestor succese s-au evidenţiat în mod deosebit brigăzile 6-7 şi 8-9. 1 MAI 1962 6 PAGINI 30 BANI încheierea lucrărilor sesiunii extraordinare a Marii Adunări naţionale Luni au continuat în Pavilionul Expoziţiei economiei naţionale a R. P. Român, lucrările sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naţionale. Sosirea conducătorilor partidului statului a fost primită cu puternice aplauze. In continuarea discuţiei generale au luat cuvîntul : Alexandru Moghioroş, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, deputatul Ştefan Matei, primsecretar al Comitetului regional Argeş al P.M.R., Miron Belea, invitat din regiunea Hunedoara, general de armată Leontin Sălăjan, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., ministrul Forţelor Armate, Marie Nistor, preşedinta G.A.C. din comuna Plopeni, regiunea Dobrogea, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe, deputatul acad. Zaharia Stancu, deputatul Ştefan Tripşa, maistru oţelar din Hunedoara, Erou al Muncii Socialiste, Dumitru Coliu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R. In încheierea discuţiei generale a luat cuvîntul tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Cuvîntarea a fost subliniată cu puternice şi îndelungi aplauze şi ovaţii. Biroul Marii Adunări Naţionale a supus apoi deputaţilor un proiect de hotărîre pentru aprobarea Raportului cu privire la încheierea colectivizării şi reorganizarea conducerii agriculturii. La propunerea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej la votare au participat toţi cei 11.000 de invitaţi la sesiune. Intr-o atmosferă de puternică însufleţire, participanţii la sesiune — deputaţi şi invitat", au votat în unanimitate hotărîrea de aprobare a Raportului cu privire la încheierea colectivizării şi reorganizarea conducerii agriculturii prezentat de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Deputatul Mihai Dalea, preşedintele Comisiei pentru agricultură şi silvicultură a Marii Adunări Naţionale, a prezentat apoi raportul comun al comisiilor pentru agricultură şi silvicultură, juridice şi administrative asupra proiectului de lege cu privire la înfiinţarea Consiliului Superior al Agriculturii şi a consiliilor agricole regionale şi raionale. Trecîndu-se la votul secret cu bile, Marea Adunare Naţională a votat legea în unanimitate. Tovarăşul Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale, a rostit apoi cuvîntul de încheiere a lucrărilor sesiunii. In aclamaţiile puternice şi îndelungi ale celor peste 11.000 de participanţi, lucrările sesiunii au luat sfîrşit. (Agerpres) [Hîilaria fontului Simla Oheorgino-fler la Malininei secerate Tovarăşi deputaţi şi invitaţi, , Lucrările sesiunii noastre au ajuns la sfîrşit. Au fost patru zile de însufleţitoare dezbateri, de schimburi de idei impresionant de bogate, de schimburi de experienţe extrem de valoroase prin învăţămintele lor practice. Această minunată construcţie, care a adunat sub cupola ei toată lumina şi tot seninul cerului acestei primăveri, o operă minunată a arhitecţilor şi constructorilor noştri, a fost parcă anume concepută cu un sens adine simbolic pentru acest mare sfat al poporului, adunat pentru a sărbători una din strălucitele sale izbinzi (Aplauze puternice ), însufleţiţi de entuziasmul victoriei, am hotârît aci, tot în atmosferă sărbătorească şi sarcinile de îndeplinit mai departe, şi mijloacele de consolidare a realizărilor obţinute, şi perspectivele celor ce vor urma. S-au perindat la această tribună preşedinţi de gospodării colective, mai vechi şi mai noi, mecanizatori şi directori de gospodării agricole de stat, agronomi şi cercetători, reprezentanţi străluciţi ai intelectualităţii, activişti de partid şi de stat. Opiniile şi propunerile făcute ne sunt de mare preţ pentru rezolvarea justă şi eficace a marilor probleme ridicate de etapa actuală de dezvoltare a societăţii noastre. Toţi vorbitorii, ca un singur glas, au adus o înaltă preţuire şi o aprobare deplină politicii Partidului Muncitoresc Romín, Comitetului său Central, guvernului Republicii Populare Romíne. (Aplauze). Pentru partidul nostru şi conducerea sa nu există nimic mai scump decît această preţuire a aleşilor şi trimişilor poporului nostru muncitor, mărturie a legăturii depline şi de nezdruncinat între popor şi partid. (Aplauze puternice). Această preţuire i-a revenit partidului şi guvernului pentru devotamentul şi consecvenţa cu care slujesc neobosit înflorirea economică şi culturala, bunăstarea poporului, viitorul său fericit, triumful deplin al socialismului şi comunismului spre ridicarea pe cea mai înaltă treaptă a patriei noastre socialiste. (Aplauze prelungite). Partidul nu cunoaşte nepotrivire între vorbă şi faptă. Poporul nostru a fost necontenit şi umilitor înşelat de nesfîrşitul şir de guverne care s-au perindat în trecut la cîrma ţării, şi ale căror promisiuni se desfăceau în vînt, uşoare, ca puful de păpădie. Partidul nostru, partid al clasei muncitoare, trup din trupul poporului, schimbă aidoma în faptă, fiecare literă din programul său. El nu face promisiuni ci planuri; el transformă consecvent, an de an, în realitate vie, visurile generaţiilor de oameni ai muncii, pentru care atîţia luptători şi-au vărsat sîngele. (Aplauze). Aţi văzut cu toţii aici, din tabloul vieţii din ţara noastră, întregit de mărturiile vorbitorilor cum sub conducerea partidului, ţărănimea noastră colectivistă, intr-un înălţător avînt al muncii creatoare şi-a înmănunchiat forţele, pe calea arătată de minunata noastră clasă muncitoare, forţa conducătoare a societăţii. Oraşe şi sate îşi schimbă înfăţişarea de la o zi la alta. Oriunde ne aruncăm privirea, în orice colţ al ţării, vedem noi uzine şi fabrici, noi schele, şi tot mai întinse şi mai rodnice ogoarele gospodăriilor colective şi de stat. (Aplauze).. Sesiunea de faţă, va fi un nou îndemn şi va da un şi mai puternic avînt muncii pline de măreţie a poporului nostru, pornind cu tot sufletul la construirea socialismului. (Aplauze puternice). Ecoul celor înfăţişate aici, a răsunat de sub această cupolă peste mări şi ţări. Prieteni şi neprieteni au urmărit cei dintîi cu dragoste, cei de-al doilea cu nu mai puţin interes lucrările noastre şi rezonanţa lor puternică în opinia publică din multe ţări. Au asistat, auzind totul şi văzînd cu ochii cine sînt vorbitorii, mulţi ziarişti străini. l-am primit cu ospitalitate pentru a ne cunoaşte cu adevărat şi oamenii şi faptele, ca să-şi dea seama de munca noastră paşnică creatoare, de tot ce dorim să înălţăm aici, de tot ce voim în viitor. (Aplauze). Sesiunea noastră a fost închinată unei măreţe victorii a poporului nostru. Ea a fost cu putinţă numai prin munca încordată a organelor noastre de partid şi de stat, a nenumăraţilor lucrători de partid şi fără partid care nu au cruţat nimic pentru a duce la îndeplinire misiunile ce le-au fost încredinţate. Sesiunea aceasta a fost şi ea o sesiune de lucru, de mare folos prin contribuţia directă şi fără preţ a lucrătorilor din agricultură. Ea a pus temelia şi a orînduit o nouă etapă a muncii noastre, a tuturor. Ea ne cere noi eforturi., Nimeni dintre dv. nu-şi închipuie, fireşte, că de acum ne punem pe odihnă. Hotărîrile ce vor fi adoptate de sesiune cer în continuare o muncă şi mai intensă, ale cărei roade vor fi şi mai strălucite. In această muncă trebuie să se considere mobilizate mai departe masele muncitoare, organele de partid şi de stat, cu toţii laolaltă rîvnind să-şi îmbunătăţească munca. In fiecare gospodărie colectivă şi de stat, în fiecare brigadă, să fie prezentă chemarea partidului, sufletul său. Organelor locale ale puterii de stat, sfaturilor populare le vor reveni prin hotărîrile acestei sesiuni, noi sarcini de mare răspundere. Ele vor avea de dezbătut temeinic şi amănunţit toate aceste hotărîri, luîndu-şi fiecare partea ce i se cuvine, cu gîndul mereu treaz, de a întări şi dezvolta gospodăriile noastre colective, de a le asigura recolte tot mai bogate, de a realiza noi şi noi progrese în toate sectoarele activităţii economice şi social-culturale. Oamenii muncii de la oraşe şi sate întîmpină ziua de 1 Mai, sărbătoarea muncii, cu succese remarcabile în toate ramurile economiei şi culturii., Suntem convinşi că eroica noastră clasă muncitoare, harnica ţărănime, intelectualitatea, însufleţite de măreţul program al desăvîrşirii construcţiei socialiste adoptate de Congresul al lll-lea al partidului, vor munci şi pe viitor cu entuziasm, perseverenţă, patriotism înflăcărat pentru realizarea planului de şase ani, pentru continua dezvoltare a industriei, pentru avîntul agriculturii, pentru înflorirea culturii noi, spre a face patria noastră socialistă tot mai bogată, traiul celor ce muncesc tot mai îmbelşugat şi mai fericit. (Aplauze puternice, prelungite). .. . . Dragi tovarăşi, Toată politica noastră internă şi toate preocupările de a spori continuu bunăstarea poporului, sunt organic legate de grija pentru îndeplinirea năzuinţei supreme a întregii omeniri, apărarea şi consolidarea păcii între popoare, condiţie fundamentală pentru ca toate popoarele să facă prin munca lor acest pămînt mereu mai luminos, pentru ca imensele resurse ale ştiinţei şi tehnicii, ale geniului uman să nu slujească nimicirii vieţii milioanelor de oameni şi distrugerii tezaurului de nepreţuit adunat de omenire de-a lungul atîtor veacuri, ci progresului spre culmile cele mai înalte şi mereu mai înalte ale civilizaţiei umane. (Aplauze puternice). Această nobilă năzuinţă se află la temelia muncii poporului nostru, a luptei sale, alături de celelalte ţări socialiste, pentru pace trainică, pentru coexistenţă paşnică între toate statele lumii, pentru excluderea războiului din viaţa societăţii. (Aplauze puternice). Daţi-mi voie, dragi tovarăşi, ca acum, la încheierea lucrărilor noastre, să vă urez spor la muncă, succes în îndeplinirea sarcinilor voastre, fericire şi bucurie. (Vii aplauze). Pasul de aici, din sesiune, ducedirect pe ogoare unde acum încolţeşte sămânţa. Duceţi în satele voastre imaginea nepieritoare a acestui mare sfat, la care poporul însuşi prin cei mai vrednici fii ai săi a luat hotărîri de seamă pentru fericirea tuturor. (Aplauze). Spuneţi acolo,tovarăşilor colectivişti, că aci aţi găsit laolaltă, întruniţi în acelaşi gînd de propăşire a patriei, colectivişti din toată ţara, muncitori din uzine şi fabrici, intelectuali, şi că aţi simţit marea forţă de neînvins pe care o reprezintă poporul nostru astfel întrunit, sub conducerea înţeleaptă a partidului. (Aplauze puternice, îndelungi). Să o spuneţi ca să o simtă şi să o ţină minte şi copiii voştri! (Aplauze)« TRAIAS CA PATRIA NOASTRA', REPUBLICA POPULARA ROMINA! (Aplauze furtunoase, urale). TRAIAS CA' CLASA MUNCITOARE, ŢĂRĂNIMEA COLECTIVISTA, INTELECTUALITATEA, TOTI OAMENII MUNCII CONSTRUCTORI HARNICI AI SOCIALISMULUI! (Aplauze îndelungi, urale). TRAIASCA' PACEA SI SOCIALISMUL! (Aplauze furtunoase, îndelung repetate. Participanții la sesiune, în picioare, ovaționează minute în şir). Primele pe raion HUŞI (de la subredacţia ziarului „Flacăra Iaşului’’). Mecanizatorii şi colectiviştii din raionul Huşi dau zor cu arăturile şi însămînţările de primăvară. Ei au arat pînă acum 91 la sută din suprafaţa planificată pe raion şi au însămînţat 73 la sută din aceea prevăzută înn planul de însămînţări. De asemenea, un număr de nouă gospodării colective au terminat complet însămînţatul porumbului. In fruntea acestor acţiuni se situează gospodăriile colective de la Pîhneşti, Arsura, Pogăneşti, Gura Văii, Rîşeşti, Berezeni („16 Februarie’’). MARIA GRANIȘTEANU - J ANUL XVIII Nr. 4870 MARTI Hotărîre Sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naţionale consacrată încheierii colectivizării agriculturii aprobă Raportul prezentat de Preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, în care se face un bilanţ cuprinzător al strălucitelor victorii obţinute pe drumul construcţiei socialiste şi se trasează sarcinile ce stau în faţa întregului popor pentru continua dezvoltare a agriculturii socialiste. Marea Adunare Naţională consideră acest raport un îndreptar pentru întreaga activitate viitoare a organelor centrale şi locale de stat, a organelor agricole și a tuturor oamenilor muncii din agricultură.