Flacăra Iaşului, iunie 1962 (Anul 18, nr. 4896-4921)

1962-06-01 / nr. 4896

k A v. A. PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE. UNTŢI-VA! ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. IAŞI ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XVIII, Nr. 4896 VINERI 1 IUNIE 1962 4 PAGINI 20 BANI [referea calificării şi răspunderii personale contribuie la incomintirea calităjii produselor La I.P.R.O.F.I." Mobila" laşi, la sfîrşitul anului trecut bilanţul prevedea un număr însemnat de reclamaţii şi produse refuzate datorită calităţii necorespunzătoare. In lunile ianuarie-mai 1962 însă, colectivul acestei fabrici nu a mai primit deloc refuzuri de la beneficiari, iar reclamaţiile au scăzut cu peste 90 la sută faţă de anul trecut. Şi, lucru esenţial, nici una din reclamaţii nu se referă la produsele realizate în 1962, ci numai la cele de tip Iaşi, confecţionate anul trecut. In prezent, colectivul de la I.P.R.O.F.I.L. „Mobila", execută noi sortimente de produse. O pondere mare în producţia acestor noi sortimente o au garniturile de mobilă tip „Mioriţa". Pregătirile pentru asigurarea calităţii noului produs au început de multă vreme. Acţiunea iniţiată de organizaţia de bază de la I.P.R.O.F.I.L. „Mobila" în scopul înfăptuirii acestui principal indicator de plan, a mobilizat toate forţele din întreprindere. S-a urmărit, în primul rînd, calificarea noilor muncitori angajaţi în întreprindere, creşterea nivelului profesional al celor mai vechi din fabrică, dar mai ales răspunderea personală a lucrului executat. In întreprindere au luat astfel fiinţă încă de la jumătatea anului trecut cursuri de calificare pe profesii, cu diferite durate: tapiţerie trei luni, lustruitori - patru luni şi tîmplari - şase luni. Ingineri cu bogată experienţă în producţie (Const. Pălţatu, Tatiana Tăcu, Vasile Conceriuc, Alex. Păun, Tit Suhan şi alţii) au ţinut cu regularitate expuneri despre tehnologia lemnului, maşini-unelte şi scule, procesul tehnologic al fabricării mobilei, materii prime şi auxiliare, organizarea locului de muncă, productivitatea muncii şi preţul de cost etc. Predările teoretice au fost completate cu expuneri practice, la care maiştrii Mircea Ţuchel, Gh. Podaru şi alţii au împărtăşit cursanţilor experienţa acumulată. Odată cu aceasta cursanţii au fost repartizaţi să lucreze pe lingă muncitorii cu încltă calificare profesională pentru a avea posibilitatea să aplice în practică, cu ajutorul lor şi cu mai multă uşurinţă, cele învăţate teoretic. Eficacitatea acestor măsuri a fost observată la încheierea cursurilor, cînd toţi cei 90 cursanţi au primit calificativul de bine şi foarte bine şi, odată cu aceasta, carnetul de calificare. Mulţi dintre cursanţii din 1961, ca Titica Cocîrţă, Magdalena Oşanschi, Aurica Minea sunt astăzi fruntaşi în producţie. Alţii, ca Vasile Sasu de la maşina de aplicat nitrolacul, sau Ioan Iov de la presa hidraulică de furniruit sunt şefi de echipă. La I.P.R.O.F.I.L. „Mobila" mai sunt însă unii muncitori necalificaţi. De aceea, la începutul anului curent au luat fiinţă noi cursuri de calificare, care la I. P.R.O. F.I.L. „Mobila"-Iaşi îşi vor încheia curînd activitatea. Odată cu aceasta în întreprindere a mai luat fiinţă un curs de creştere a nivelului calificării profesionale şi un alt curs cu uscătorii de cherestea. Eficienţa acestor cursuri se observă de la o zi la alta prin execuţia unor repere de o calitate din ce în ce mai bună de către muncitorii angajaţi de curînd în fabrică. O contribuţie deosebită la creşterea simţului de răspundere al fiecărui muncitor asupra execuţiei diferitelor piese au adus consfătuirile de producţie, postul utemist de control, vitrinele cu rebuturi şi, în ultimul timp, echipele de control voluntar al calităţii. La consfătuirile de producţie care au loc cu regularitate între 3 şi 5 a fiecărei luni se discută mai ales cauzele care duc la realizarea unor piese de slabă calitate, iar vinovaţii sunt criticaţi de tovarăşii lor de muncă. Datorită absenţelor nemotivate, s-a observat tendinţa la unele echipe ca, chiar cu un număr redus de muncitori, să realizeze întregul volum al producţiei zilnice, dar în dauna calităţii. Tapiţerii Const. Valman, Ioan Raicu şi Const. Săcăleanu sau Adrian Cotea, Olga Andrei, Tina Ieremia şi Const. Aştefanei de la sectorul finisaj I au fost criticaţi în consfătuirile de producţie pentru absenţe repetate la lucru. Problema disciplinei în muncă legată de calitatea produselor a fost de cîteva ori şi punctul principal la ordinea de zi a adunărilor generale ale organizaţiei U.T.M. din fabrică. Tinerii Gh. Ciobotaru şi M. Buhăescu nu realizau întotdeauna piese la calitatea corespunzătoare. Colegii lor au scos la iveală simţul lor scăzut de răspundere. A doua zi la postul utemist de control a apărut un desen satiric, care arăta concret unde duce atitudinea lor pasivă faţă de calitatea produselor. Temeinic ajutaţi în a GH. ANTONIU (Continuare în pag. 2 a) Aspect general din magazia de produse finite a fabricii de mobilă. k Atenţie sporită întreţinerii culturilor! întrecere la prăşit In aceste zile se dă bătăria pentru întreţinerea culturilor. Telefonul redacţiei zbîrnbeţ într-una: — Alo, la gospodăria de stat Strunga s-a terminat praşila I-a la toate culturile. Alo! Colectiviştii din Moţca au prăşit 694 hectare din cele 7831 Alo! Colectiviştii din Prigorenii Mari au terminat praşila I-a la sfecla de za-hăr, floarea-soarelui, iar prăşitul porumbului va fi gata în cîteva zile. Alo, aici colectiva Heleşteni... Veştile de mai sus sînt toate din raionul Paşcani. De la Heleşteni ni s-au transmis de asemenea veşti bune despre întreţinerea culturilor. Dar tovarăşul Gheorghe Saidiuc, preşedintele sfatului popular comunal, a ţinut să adauge: „La noi e o mare întrecere între brigăzi“. A doua zi poposeam la Heleşteni. Gospodăria colectivă de aici are un teren arabil de peste 2.100 de hectare. Numai porumbul boabe se întinde pe 824 hectare, floarea-soarelui pe 242 hectare, sfecla de zahăr pe 95 hectare, macul pe 40 hectare, cartofii de 147 hectare... Era dimineaţa. Pe cîmp erau sute de colectivişti. Toate cele zece brigăzi erau ieșite la lucru. — S-ar părea că vine ploaie. Prea arde soarele. De aceea ne grăbim, mi-a zis Vasile Voicu, brigadier. Comunistul Vasile Voicu conduce brigada din satul Oboroceni. Este cea mai buna brigadă din gospodărie și cînd spunem bună ne bazăm pe hărnicia și priceperea cu care lucrează aceşti oameni. Munca a fost astfel organizată aici Incit fiecare om ştie ce are de făcut, unde să vină la lucru, cît trebuie să prăpî şească. Există şi o evidenţă clară a muncii depuse de fiecare membru al brigăzii. Această brigadă a terminat primă praşilă la toate culturile prăşitoare. Acum ei prăşesc pentru a doua oară sfeclia de zahăr şi macul. După discuţia cu Vasile Voicu am ţinut să cunosc cîţiva din fruntaşii brigăzii fruntaşe. Mi-au fost recomandaţi colectiviştii Dumitru C. Cozma II, Dumitru Iacobescu, Gheorghe Gh. Trifan, şi alţii. - Se ţine , bine după noi Chiper, ?ni-a zis unul din fruntaşi. Petru Chiper e şeful bri- găzii a V-a din satul Hăr- măneasa, întrecerea socialis- tă de care ne vorbea preşe- dintele sfatului la telefon este între brigada lui Chiper, şi cea a lui Voicu. Din această întrecere, ambele brigăzi au cîştigat, au terminat la timp prăşitul. De notat este faptul că la gospodăria colectivă din Heleşteni, nu numai aceste două brigăzi sunt în întrecere la prăşit ci toate cele zece brigăzi. In această întrecere, colectiviştii au reuşit să termine praşila I-a pe toate cele 242 hectare cultivate cu floarea soarelui, pe toate cele 95 hectare cultivate cu sfeclă de zahăr, pe toate cele 40 hectare cultivate cu mac şi pe toate cele 147 hectare cultivate cu cartofi. Acum, harnicii colectivişti din Heleşteni dau din plin bătălia pentru a termina prăşitul porumbului boabe şi siloz. In cîteva zile au şi fost prăşite 215 hectare cu porumb. _ Iată cu ce se soldează o întrecere bine organizată. TRAIAN CRAESCU Piaţetă în cartierul Ţicau In curînd, vor fi începute în cartierul Ţicău din oraşul Iaşi lucrările de construcţie a unei piaţete. Aici vor fi instalate mese pentru desfacerea produselor* vor fi construite spaţii corner, claie unde vor fi puse în vînzare legume şi zarzavaturi* diferite produse ale G.A.C.* va fi deschis un magazin „Alimentara" ş.a.poo- Filatelie La magazinul filate-' lic din Piaţa Unirii au sosit recent plicuri „Prima zi" din emisiunea „A doua ediţie a campionatelor mondiale feminine de handbal în şapte". Preţul unui plic cu noua emisiune filatelică este de 1,55 lei. -ooo- COPILĂRIE, FERICITA. In pag. II-a rubrica! Ziua internaţională a copilului. Foto : V. BOTOŞANI Plenare ale Comitetelor orăşeneşti şi raionale de partid cu activul Zilele acestea au avut loc plenare ale Comitetelor orăşeneşti şi raionale de partid cu activul la care au participat membri şi membri supleanţi ai Comitetelor orăşeneşti şi raionale de partid, •membrii comisiilor de revizie, activişti de partid şi de stat, secretari ai comitetelor de partid şi ai organizaţiilor de bază, organizatori de partid din S.M.T.-uri şi gospodăriile agricole de stat. La plenare auparticipat, deasemenea, membri ai biroului Comitetului regional de partid. La plenare au fost prezentate informări pe marginea Ho- tărîrii Plenarei C.C. al P.M.R. din 23—25 aprilie 1962, cu privire la întărirea continuă a rîndurilor partidului şi sarcinile ce revin organizaţiilor de partid respective în acest domeniu. „ Participanţii la discuţii s-au referit la experienţa dobândită de organizaţiile de partid din întreprinderi, din unităţile agricole socialiste şi din alte sectoare în întărirea continuă a rîndurilor partidului. Inovaţii valoroase In cadrul D.R.E.F.-laşi, mişcarea de inovaţii cunoaşte o creştere simţitoare de la an la an. Astfel, în anul 1961 numărul propunerilor s-a ridicat la 30. In anul acesta, numai în primele patru luni s-au înregistrat 20 propuneri de inovaţii, din care şase au fost aplicate în producţie, iar restul sunt în curs de experimentare. Inovaţiile aplicate au adus economii antecalculate în valoare de 104.245 lei. Aceste inovaţii se referă la reducerea normelor de consum, mărirea productivităţii muncii, îmbunătăţirea calităţii produselor, uşurarea eforturilor fizice ale muncitorilor şi evitarea accidentelor. O atenţie deosebită s-a dat anulacesta la D.R.E.F.-Iaşi şi modernizării maşinilor şi utilajelor, precum şi îmbunătăţirii proceselor tehnologice. S-au adus o serie de îmbunătăţiri la tractoarele forestiere folosite la tras buştenii, s-a introdus pe scară largă mecanizarea lucrărilor de exploatări forestiere şi instalaţii cu cablu la scos, apropierea materialului lemnos din parchete, precum şi introducerea procedeului de cojire mecanică. De asemenea, s-au modernizat două maşini de ascuţit pînze tăietoare şi s-a modernizat procesul tehnologic la secţia de lăzi pentru ambalaj. Numai modernizarea procesului tehnologic de la această secţie va aduce economii anuale de 90.805 lei. DRUJU TRAIAN Inginer Fruntaşi în întrecerea socialistă Chirica Gheorghe şi Drîmbă Gheorghe sunt cunoscuţi ca unii dintre cei mai buni conducători auto de la întreprinderea comunală Bîrlad. De la începutul anului şi pînă în prezent ei au făcut economii la benzină şi ulei în valoare de aproape 2000 lei. Pe lîngă faptul că lună de lună îndeplinesc şi depăşesc planul de kilometri rulaţi, ei îngrijesc cu mare atenţie autobuzele pe care lucrează. Ei au primit steagul de echipă fruntaşă. N. CEHAN tehnician Un nou şantier Pe şantierul de pe malul stîng al Bahluiului* recent a fost turnată fundaţia blocului B. 4, unul din cele şase blocuri de locuinţe care vor fi ridicate pe acest şantier. Noul bloc prevăzut cu zece etaje va cuprinde 43 apartamente confortabile. ------------------------------------------ Concurs de coafura şi frizerie Ieri, s-a desfăşurat la Iaşi concursul de coafură şi frizerie, organizat de U.R.C.M. Iaşi. La acest concurs, care a fost organizat cu scopul de a introduce şi populariza în rîndul cooperatorilor noile linii moderne, de coafură şi noi tunsori pentru bărbaţi, au participat 60 de frizeri şi coafori de la cooperativele „Igiena“ - Iaşi, „Prestarea“ - Bîrlad, „Zorile“ - Huşi, „Unirea meşteşugarilor“ - Vaslui. Cei mai buni frizeri şi coafori stabiliţi In urma acestui concurs vor participa la concursul pe ţară organizat de U.C.E.C.O.M. în a doua jumătate a acestei luni. ------------------------------------------ Casă de naştere în comună De curînd, în comuna Şchiopeni din raionul Huşi a fost dată în folosinţă o nouă casă de naştere. Noua casă de naştere, care funcţionează într-un local corespunzător, a fost dotat cu mobilier nou, aparataje speciale, şi încadrată cu personalul medico-sanitar necesar. I. SANDU-coresp. In excursie Un grup de salariaţi al Oficiului farmaceutic regional va pleca într-o excursie de 6 zile prin ţară, cu autocarele, pe ruta Iaşi - Braşov - Făgăraş — Sibiu — Cluj — Oradea — Arad — Timişoara — Adakaleh — Craiova — Piteşti - Bucureşti - Iaşi. Excursia, organizată prin agenţia Iaşi a O.N.T. -Carpati’’ va începe la 43 iunie. Concurs al grupelor sanitare Zilele trecute s-a încheiat la Paşcani faza raională a concursului grupelor sanitare de Cruce Roşie. La concurs au participat grupe sanitare din întreprinderi, G.A.C.-uri, instituţii şi din cartiere. Pe locul I, s-a clasat grupa I-a (alcătuită din femei) a Atelierelor de reparat material rulant Paşcani , locul II - grupa a 11-a (băieţi) a Atelierelor de reparat material rulant Paşcani, iar pe locul III - grupa de la Depoul C.F.R. Paşcani. Toţi concurenţii s-au prezentat bine pregătiţi. V. NEMŢEANU coresp. Concert de muzică uşoară şi distractivă Formaţia de estradă a Casei Centrale a Armatei din Capitală va prezenta în oraşul Iaşi două spectacole cu concertul de muzică uşoară şi distractivă „Cupa melodiilor’. Primul spectacol va avea loc duminică, 3 iunie, ora 20:30, la Casa de cultură a sindicatelor, iar cel de al doilea, luni, 4 iunie, ora 19,30, la Casa de cultură a tineretului. Biletele s-au pus în vînzare la cele două Case de cultură. ------------------------------------------ DE PESTE HOTARE * PRAGA - La 31 mai a sosit la Praga, venind din Moscova Modibo Keita, preşedintele Republicii Mali şi persoanele care îl însoţesc. Pe aeroport oaspeţii din tînăra republică africană au fost salutaţi de Antonin Novotny, preşedintele Republicii Socialiste Cehoslovace şi de alţi conducători ai guvernului cehoslovac. * PNOM PENH - După cum anunţă corespondentul din Pnom Penh al agenţiei France Presse, la 30 mai prințul Norodom Sianik, şeful statului Cambodgia, a declarat că ţara sa va continua să promoveze o politică de Strictă neutralitate. Luînd cuvîntul la deschiderea celui de-al Xlll-lea Congres naţional al Cambodgiei, Sianuk a acuzat Vietnamul de sud şi Tailanda că desfăşoară o campanie propagandistică împotriva Cambodgiei, pentru a justifica o agresiune împotriva acestei ţări. Sesiuni ale sfaturilor populare raionale şi orăşeneşti In regiune au început să se desfăşoare lucrările sesiunilor sfaturilor populare raionale şi orăşeneşti de subordonare regională consacrate dezbaterii şi aprobării planului de măsuri pentru înfăptuirea sarcinilor ce izvorăsc din Hotăririle sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naţionale şi constituirii consiliilor agricole raionale şi orăşeneşti. La sesiuni participă membri ai Biroului Comitetului regional de partid şi Comitetului executiv al sfatului popular regional. (de la subredacţia ziarului„Flacăra Iaşului“). Sesiunea sfatului popular raional Huşi, care a avut loc în zilele de 30 şi 31 mai, a dezbătut problemele dezvoltării agriculturii raionului. Atît raportul prezentat la sesiune de către tovarăşul Ion Savin, prim secretar al Comitetului raional de partid cît şi deputaţii şi invitaţii care au participat la discuţii au analizat multilateral şi profund problemele cele mai actuale ale agriculturii raionului precum şi măsurile cele mai eficace de rezolvare a acestora, de înfăptuire cu succes a sarcinilor puse de partid şi guvern în faţa agriculturii. S-a discutat pe larg despre căile dezvoltării sectorului zootehnic şi ale creşterii producţiei de lapte, carne, lînă, ouă. Un loc important în cadrul discuţiilor l-a ocupat problema combaterii eroziunii solului, a extinderii suprafeţelor de vii şi livezi. In planul de măsuri adoptat de sesiune este prevăzut ca pînă în anul 1965 să se execute lucrări de combatere a eroziunii solului pe o suprafaţă de circa 32.000 ha. Se prevede o creştere pînă în anul 1965 cu încă 1.532 ha. vie şi 1.600 ha livezi. Tovarăşul Mihai Bernacec, preşedintele comitetului executiv al Sfatului popular raional a prezentat componenţa consiliului agricol raional. Ca preşedinte al consiliului agricol a fost numit inginerul agronom Dumitru Stanciu. MARIA GRANIŞTEANU (de la subredacţia ziarului„Flacăra Iaşului“). La lucrările celei de a VI-a sesiuni a sfatului popular raional Iaşi au participat* în a' fard de deputaţi* şi un număr de, 265 Invitaţi. „ Raporul prezentat de tov. C-tin Ciobotaru, prim secretar al Comitetului raional de partid precum şi discuţiile purtate de deputaţi şi invitaţi s-au referit, în special, la căile de întărire economică şi organizatorică a gospodăriilor colective. Principala preocupare în această direcţie este sporirea producţiei de cereale şi mai ales de grîu şi porumb. Referindu-se la importanţa ridicării nivelului de cunoştinţe agrozootehnice al ţăranilor colectivişti şi al muncitorilor agricoli din G.A.S. şi S.M.T.* numeroşi vorbitori s-au angajat să sprijine această importantă acţiune. Astfel, deputata Maria Trancă, preşedinta Comitetului raional al femeilor, s-a angajat să mobilizeze, în acest an, pentru cursul agrozootehnic cu durata de 3 ani - 3.000 colectiviste. tov. Ion Zlati, prim secretar al Comitetului raional U.T.M. s-a angajat în numele organizaţiei raionale U.T.M. să mobilizeze la aceste cursuri 4.000 tineri, urmînd ca alţi 300 tineri să fie îndrumaţi spre şcolile profesionale agricole. In sesiune s-a dat citire deciziei Comitetului executiv al sfatului popular raional cu privire la constituirea consiliului agricol raional. Ca preşedinte al consiliului a fost numit tov. ing. Vangheli Bouroş. S. BULSIEVICI Negreşti (de la subredac-'"ţia ziarului *,Fla- __________ căra laşului“). La sesiunea sfatului popular raional Negreşti, raportul prezentat de tov. Grigore Haraga* prim secretar al Comitetului raional de partid cît şi discuţiile purtate de deputaţi şi Invitaţi au pus un accent (Continuare In pag. 3-a) Comunistul Gheorghe Dumitriu este unul din fruntaşii secţiei prelucrări mecanice de la Atelierele de reparat material rulant „Nicolina“. El este rindelor în atelierul de strunigărie şi îşi depăşeşte cu regularitate norma de producţie cu 15—20 a sută, executînd diferite piese de schimb de cea mai bunăcalitate, letoiy. PETRESCU 0