Flacăra Iaşului, iulie 1962 (Anul 18, nr. 4922-4947)

1962-07-01 / nr. 4922

rnoTMTAm to m tartib, urtmr.rjj ANUL XVIII, Nr. 4922 DUMINICA 1 IULIE 1562I 4 PAGINI 20 BANI Toată atenţia lucrărilor agricolele de sezon. Să urgentăm executarea din plin a praştiei a III-a la raioanele din sudul regiunii a început de cîteva zile secerişul orzului. Colectiviştii din Berezeni-Huşi, de exemplu, au strîns recolta de ora de pe 40 hectare iar cei din Pribeşti-Vaslui au secerat 20 de hectare. Peste puţină vreme va începe recoltatul şi la grîu. Această lucrare care trebuie să fie terminata în cel mult 8 zile pentru a nu avea pierderi de recoltă, necesita o mobilizare totală atît a mijloacele mecanizate cît şi a forţei manuale. Care-i stadiul lucrărilor de întreţinere la culturile prăşitoare în momentul de faţă. In toate raioanele se executa din plin praşila IlI-a la porumbul „5000“. Gospodăriile colective din raionul Bîrlad au terminat deja această lucrare. Sunt gospodării agricole de stat şi gospodării colective ca G.A.S. Scînteia — Negreşti, G.A.S. Deleni-Hîrlău, G.A.C. Rediu Tatar-oraşul Iaşi şi multe altele care au terminat cu praşila IlI-a şi la celelalte culturi. Dar în timp ce unele unităţi agricole socialiste au terminat cu praşila IlI-a la toate culturile, în altele nu s-a terminat nici praşila a Il-a. In comunele subordonate oraşului Iaşi, praşila Il-a la porumbul pentru boabe este exectată în procent de 48,7 la sută, în raionul Hîrlău — 60,5 la sută, în raionul Negreşti — 69,7 la sută, în raionul Iaşi — 71,5 la sută, în raionul Paşcani — 71,4 la sută. După cum reiese din situaţia operativă întocmită la Consiliul agricol regional, suprafeţe însemnate cu porumb pentru siloz mai sunt de prăşit pentru a doua oară în raioanele Vaslui, Iaşi, Paşcani, Negreşti, Bîrlad. Consiliile de conducere din gospodăriile colective şi consiliile agricole raionale, îndrumate de comitetele raionale de partid, trebuie să ia măsuri şi să mobilizeze la prăşit în aceste zile toate forţele, atît cele mecanizate cît şi cele manuale. In coni unit Flămânzi Campania recoltărilor soseşte pregătirile nu sunt gata Tovarăşul Al. Ştefănucă, preşedintele comitetului executiv al sfatului popular comunat Flămînzi, raionul Hîrlău încearcă să ne convingă : - Se lucrează intens, nu-i aşa ? Se vede. Gospodăria noastră-i un vast şantier. Ridicăm noi construcţii, acordăm atenţie lucrărilor de întreţinere şi ne pregătim pentru campania de recoltare şi treieriş. Că se lucrează intens la ridicarea de noi construcţii, la întreţinerea culturilor proşitoare, la insilozări etc., nici că se poate pune la îndoială. Nu acelaşi lucru se poate spune despre pregătirile pentru campania de recoltare şi treieriş. Şi totuşi tovarăşul Al. Ştefănucă cît şi tovarăşul C-tin Ungureanu, vicepreşedintele gospodăriei agricole colective susţin cu tărie Contrariul. - Suntem pregătiţi. - Cum ? - Cele două combine şi 4 batoze au sosit. Am fixat locul ariilor. Colibele pentru ajrnie de treier sínt ca şi făcute. Lemnele pentru colibe le avem la îndemînă. Pădurea-î aproape. La noi nu se pune problema lemnelor ca în alte comune din raion. Aşa câ.„ Lemnele sínt in pădure şi colibele sunt ca şi făcute. E şi aceasta o treabă „pusă la punct“, la fel ca şi alte pregătiri ce se cer pentru campania de recoltare şi treieriş. Aşa, bunăoară, ni s-a vorbit şi despre asigurarea sacilor şi a magaziilor de cereale. Numai că 600 saci au fost comandaţi dar n-au sosit încă. Pentru restul de saci necesari transportului griului „mai este timp". Cît priveşte asigurarea spaţiului de depozitare, faptele n-au vrut nici de această dată să pledeze in favoarea interlocutorilor noştri. Ce-i drept, se lucra la cimentarea unei magazii destinată înmagazinăm cerealelor. Stadiul lucrărilor însă era departe de a proba afirmaţia că magazia este pregătită. Dealtfel nici cealaltă magazie nu era curăţată şi dezinfectată. Faptele au demonstrat că stadiul pregătirilor pentru campania de recoltare şi treieri d In comuna Flămînzi este mult rămas în urmă. Comitetul executiv al sfatului popular comunal şi consiliul de conducere al gospodăriei agricole colective au amînat de la o zi la alta grăbirea pregătirilor necesare în vederea campaniei de recoltare şi treieriş. Nu s-a pus la punct nici măcar planul tehnic, deși consiliul agricol raional a cerut acest lucru de mai multă vreme, pe de altă parte apropierea campaniei impunînd de la sine luarea unor măsuri de organizare a muncii. lată și de ce este necesar ca în cel mai scurt timp comitetul executiv al sfatului popular comunal, sub îndrumarea comitetului comunal de partid să ia măsuri de impulsionare a pregătirilor în vederea bunei desfășurări a campaniei de vară. AL. ATANASE Printre fruntaşii din secţia vopsitorie de la fabrica de tricotaje „Moldova“ se numără şi Gh. Chiruţă şi Gheorghe Borcan. Ei dau lucru de bună calitate. Iată-i, în clişeu, la locul de producţie. Foto. V. BOTOŞANI —oOo— ------- Sichitarhta Zilei înoru Simbătă dimineaţa, într-o atmosferă entuziastă, au avut loc în oraşele şi centrele raionale din regiunea noastră, ca şi in întreaga ţară, şedinţe festive de sărbătorire a Zilei învăţătorului. Cu acest prilej, în faţa miilor de cadre didactice au luat cuvîntul membri ai Biroului Comitetului regional de partid care au transmis învăţătorilor şi profesorilor felicitări călduroase pentru succesele obţinute in munca de instruire şi educare a elevilor. Vorbitorii s-au referit apoi la succesele obţinute de întregul nostru popor condus de partid în opera de desăvîrşire a construcţiei socialismului, la atenţia şi preţuirea pe care partidul şi guvernul le acordă cadrelor didactice, la perspectivele luminoase de dezvoltare a învăţămîntului de toate gradele din ţara noastră. Despre condiţiile optime de muncă şi de viaţă ale cadrelor didactice şi elevilor, despre înalta misiune încredinţată de partid de a creşte şi educa generaţia tînără au vorbit numeroşi învăţători, profesori şi părinţi. Ei au mulţumit din inimă partidului pentru deosebita grijă pe care o acordă şcolii şi slujitorilor ei. Au fost inmînate, cu prilejul acestei sărbători, titluri de învăţător fruntaş" şi „Profesor fruntaş" precum şi numeroase premii cadrelor didactice cu cea mai frumoasă activitate pedagogică şi obştească. Festivităţile de sărbătorire a zilei învăţătorului au mai cuprins programe artistice, spectacole teatrale, etc. Inovaţii aplicate De la începutul acestui an şi pînă în prezent, la cabinetul tehnic a! întreprinderii I.T.I. Iaşi au fost înregistrate un număr de 25 propuneri de inovaţii dintre care unele au şi fost aplicate în procesul de producţie. Printre acestea se află Instalaţia pentru găurit, vopsit şi depozitat şine de tramvai", realizată de T. Rechiţeanu, (fierar) „Modificarea siguranţei la bolţurile pirghiilor frînei pneumatice de la tramvai" realizată de V. Ursache (maistru) ş.a. Valoarea economiilor antecalculate ce se obţin în urma inovaţiilor aplicate pînă acum depăşeşte suma de 19.000 lei. Luminile satului Cum intri în comuna Laza, raionul Vaslui, te întîmpină case noi, frumoase" - „cu aspect orășenesc“ - după expresia plină de mîndrie a locuitorilor. Fiecare casă are un izvor de cîntec in difuzorul instalat în camerele curate și îmbietoare. Lumina electrică aprinde luceferi în înserări, ecranul cinematografului sătesc îţi cheamă privirile, iar în centrul satului, antena televizorului descrie în spaţiu semnul cert al modernizării. In mare apropiere de comună se află sediul gospodăriei agricole colective, apoi magazii mari şi solide, cu acoperişuri din ţiglă roşie, grajduri noi în construcţie, cu pardoseli betonate (numai un singur grajd are spaţiu pentru 100 capete bovine), hambare, pivniţe boltite, şi o construcţie cu totul nouă aici, un incubator cameră. De-o parte şi de alta a satului se văd grădini şi plantaţii proaspete de pomi fructiferi. In centrul comunei se află căminul cultural. Colectiviştii au îndrăgit acest aşezământ ca pe propria lor casă. Manifestările organizate aici sunt in strîn- Insemnări să legătură cu viaţa, cu preocupările lor zilnice şi este lă-: Udabil faptul că activiştii cul- turali din comună caută ca a-’ ceste manifestări să poarte per cetea noului, să fie instructi- ve şi totodată antrenante. Nu de multă vreme au avut loc la cămin concursuri ,,Cine ştie câştigă” pe diferite teme. Dornici de a concura au fost mulţi colectivişti. Asemenea concursuri, care au loc lunar, cuprinzînd tematici deosebit de interesante, sînt mult îndrăgite aici, incit colectiviştii chiar şi după concurs mai discută între ei vreme îndelungată răspunsurile concurenţilor şi se gîndesc cum să se prezinte şi mai bine pe viitor. La concursuri au participat, de la colectiviştii cei mai vîrstnici ca Radu Costică în vîrstă în 67 de ani, Tăbăcaru Neculai de 52 de ani, pînă la tineri utemişti ca Brînză Grigore şi alţii. Premiile ? „Ne sunt date în lumină“ — îţi va spune moş Costică Radu, care pe o poliţă are un teanc de cărţi beletristice şi agrozootehnice cu menţiunea înscrisă într-un colţ al coperţilor: „Premiul la concursul „Cine ştie cîştigă“. De asemenea, mulţi colectivişti premiaţi la aceste concursuri au primit abonamente la filme. Conferinţele cu caracter agrozootehnic sunt adaptate la specificul comunei. De exemplu, una din aceste conferinţe a prilejuit efectuarea unui bilanţ al succeselor în cei trei ani de existenţă ai G.A.C. Laza. De asemenea, o altă expunere a fost: „Realizările regimului de democraţie populară în Laza“, în care s-a arătat avîntul economic şi cultural petrecut aici în anii puterii populare prin creşterea nivelului de trai al ţăranilor muncitori, prin înfiinţarea de unităţi comerciale, electrificarea şi radioficarea comunei, prin creşterea numărului de şcoli şi cadre didactice bine pregătite, prin înfiinţarea a patru cămine culturale şi a patru biblioteci cu un fond de cărţi mare, etc. In comună există 11 formaţii artistice de amatori: echipe de dansatori, coruri, brigadă artistică de agitaţie, orchestră de muzică populară, echipe de teatru,1n formaţii In care activează 331 de artişti amatori. Brigada artistică de agitaţie, va prezenta în curînd noul ei program intitulat: „Viaţă CONSTANTIN SCRIPCA (Continuare în pag. 3-a) Şi în acest an colectiviştii din Fălciu sunt hotărîţi să obţină recolte bogate. In acest sens, ei au dat şi dau toată atenţia întreţinerii culturilor. IN CLIŞEU : Gh. Coîceru, preşedintele gospodăriei, împreună cu inginera gospodăriei, Ecaterina Cocea, examînind în lanul de grîu stadiul de dezvoltare a spicului. Foto : G. PAUL La I.R.T.A. laşi Preţul de cost nu reflectă posibilităţile întreprinderii Se obişnuieşte să se spună că preţul de cost este oglinda întregii activităţi a unei întreprinderi. Dacă cercetăm această „oglindă" existentă în prezent la I.R.T.A. laşi constatăm că ea continuă să fie nefavorabilă. Această afirmaţie este valabilă dacă ne referim îndeosebi la primele patru luni ale anului, perioadă în care cheltuielile de producţie planificate au fost mult depăşite. Luna mai a fost încheiată cu o economie importantă dar situaţia întocmită pe cinci luni continuă să fie nesatisfăcătoare. Rezultatele lunii mai constituie un indiciu că I.R.T.A. a început să circule ca să folosim un termen vizual în transporturile auto , pe un drum mai bun, de categorie superioară celui anterior dar... Autobazele nu se pot încadra în costurile planificate? Ponderea mare în totalul cheltuielilor efectuate neraţional se alimentează de la sursa nerealizării coeficientului de utilizare a parcului de autocamioane şi planului de prestaţii, slabei utilizări a remorcilor, dar mai ales depăşirii nejustificate a unor cheltuieli convenţionale constante. Semnificativ este faptul că peste 50 la sută din depăşirile înregistrate în numai trei luni de zile din acest an sînt cheltuielile secţiilor de producţie şi cele generale — cheltuieli convenţional constante - care în mod normal n-ar fi trebuit să fie atît de mari (peste 800.000 lei). Dacă s-a ajuns la această situaţie apoi una din explicaţii o constituie lipsa de urmărire a cheltuielilor efectuate în autobaze, întreprinderea a avut un rol pasiv în urmărirea preţului de cost. Rezultatele autobazelor au fost doar înregistrate, fără a se organiza un temeinic control preventiv asupra cheltuielilor, dar mai ales fără să se analizeze, după încheierea unei perioade de plan, cauzele care au dus la depăşirea cheltuielilor pe fiecare capitol, pe fiecare element al preţului de cost. Dacă s-ar fi procedat aşa atunci autobazele ar fi putut fi determinate, obligate să se încadreze în costurile planificate. Introducerea şi menţinerea unei discipline severe, ferme, este o premiză principală pentru încadrarea strictă a autobazelor în costurile planificate. O autobază fruntaşă şi o alta codaşă Continuînd o idee de mai sus şi a anume necesitatea organizării controlului şi analizei cheltuielilor efectuate în fiecare autobază, vom spune că apar aproape neverosimile diferenţele mari înregistrate în autobazele I.R.T.A. La 1 iunie a.c„ de exemplu, autobaza nr. 1 Iaşi (şeful autobazei tov. Adrian Luca) avea o economie, peste sarcina de reducere a preţului de cost, în valoare de 238.000 lei, în timp ce autobaza din Birlad (şeful autobazei tov. Leonida Cristea) a înregistrat - in aceeaşi perioadă - pierderi la preţul de cost în valoare de 562.000 Iei. Şi nu s-ar putea spune ca condiţiile de producţie şi de muncă, volumul de lucru, starea tehnică a parcului, etc. sunt atît de opuse incit să explice această diferenţă mare între cele două autobaze. Este vorba însă despre altceva. La autobaza nr. 1 din Iaşi organiizaţia de partid a mobilizat deseori colectivul la gospodărirea mai bună a combustibililor, la folosirea mai regio-, nală a autocamioanelor, a pieselor colectivul de aici, în frunte cu comuniştii, se ocupă cu mai mult interes de întreţinerea parcului, de utilizarea lui. Mulţi conducători auto sunt sulamiişti sau obţin rezultate asemănătoare acestora. In această auto bază s-a trecut la organizarea de brigăzi pe fiecare autocamion ceea ce duce la creşterea răspunderii în folosirea autovehicolelor, în cointeresarea membrilor din fiecare brigadă pentru rezultatele muncii. La Bîrlad problema gospodăririi generale a producţiei este neglijată ; organizarea muncii lasă de dorit, in problema folosirii combustibililor s-au manifestat lipsuri serioase, ajungîndu- se chiar ca unii conducători auto ca Ion Ispas, Gheorghe Carp, Ion Alistar, şi alţii să facă curse în interese personale pe cheltuiala autobazei, fără ca conducerea să se sesizeze la timp şi să ia măsuri de sancţionare a vinovaţilor, de imputare a pierderilor, ocazionate. Este cazul ca, îndrumate de organicaţiile de partid şi sprijinite de contducerea I.R.T.A.; organizațiile sindicicale să procedeze la studierea expe- H. IONESCU. (Continuare in pag. 3-a) / Sanatoriul pentru copii din Deleni — Hîrlău. Foto: AURIAN La Paşcani Complex U.R.C. M. Constructorii din Paşcani au terminat zilele trecute lucrările la noul complex U.R.C.M. Această construcţie a şi fost recepţionată de beneficiar. Acum sunt in curs de amenajare cele 6 secţii de servire a populaţiei (încălţăminte, croitorie, ceasornicărie, reparaţii radio şi televizoare etc.) care vor funcţiona în cadrul complexului U.R.C.M. —oOo— Premieră la Operă Ultima premieră din această stagiune la Opera de Stat a avut loc în ziua de 28 iunie a.c. şi a cuprins trei piese de balet : „La piaţă“ de Mihail Jora, „Priculiciul“ de Zeno Vancea şi „Bolero“ de M. Ravel. Regia spectacolului a fost semnată de maestrul de balet Oleg Darvovschi, artist emerit, iar scenografia de Ion Ipser. Conducerea muzicală a aparţinut lui George Vintilă. —oOo— Duminica sportivă Amatorii de fotbal au astăzi prilejul să asiste la o întîlnire atractivă al doilea joc din cadrul barajului pentru desemnarea campioanei regiunii Iaşi pe anul 1962, dintre Moldova Iaşi şi Rulmentul Bîrlad. Intîlnîrea va începe la ora 17.30, pe terenul „Dinamo” — Abator. In deschidere, la ora 14.30, se va disputa jocul Moldova I - Moldova II (pitici), iar la ora 15.45, Dinamo Co- Pou. “Voity Iaşi (Cupe ^Augustii amiimmmiimiiii. Manifestare culturală Astăzi, la ora 20, Casa de cultură a tineretului şi studenţilor din Iaşi va gazau o instructivă manifestare culturală. In cadrul ciclului ,Să ne cunoaştem patria“, va avea loc expunerea „Privelişti şi bogăţii din Moldova“. După expunere, vor fi prezentate filme documentare. —oOo— Serbări câmpeneşti Consiliul local al sindicatelor în colaborare cu sfatul popular oraş, Comitetul orăşenesc U.T.M. şi U.C.F.S. au organizat pentru astăzi serbări cîmpeneşti la Bucium, Ciric şi Parcul Expoziţiei. Cu acest prilej vor avea loc programe artistice date de formaţii artistice de amatori. La Ciric se vor prezenta şi trei filme documentare. Serbările cîmpeneşti se desfăşoară între orele 14 - 21...9A/ ~ . Dotat cu un nou funicular Zilele acestea, Ocolul silvic Hîrlău a fost dotat cu un nou funicular de tip „Wyssen". Noul funicular, care are o mare capacitate de transport, va permite o exploatare mai temei- nică a fondului forestier din cuprinsul ocolului silvic amintit. In zilele vacanţei Elevii din raionul Huşi vor petrece o vacanţă plicută şi instructivă. Cele 32 de cluburi din raion taberele locale, tabăra regională de la Munceli de Sus, litoralul, munţii vor fi tot atîtea locu de destindere. In această vacanţă, la tabăra dia Muncelul de Sus vor pleca 150 de elevi, 1 mare — aproape 100, în excursii şi drumeţii — alt sute de elevi din raion. ȘT. TRIFAN coresp. DE PESTE HOTARE „Gosmos-6“—un nou satelit artificial lansat în U.R.S.S. * 1° conformitate cu programul de cercetare a păturilor superioare ale atmosferei şi spaţiului cosmic, la 30 iunie în Uniunea Sovietică a fost plasat pe orbită un nou satelit artificial al Pămîntului — „Cosmos—6“. (Amănunte în pag. IV-a). 1* LENINGRAD * Alfons Gorbach, cancelarul federal al Austriei, care se află în Uniunea Sovietică într-o vizită oficială, a sosit la 30 iunie la Leningrad. * CONAKRY - Biroul Politic al Partidului democrat din Guineea a numit o delegație care vai participa la Congresul mondial pentru,dezarmată