Flacăra Iaşului, mai 1963 (Anul 19, nr. 5180-5204)

1963-05-03 / nr. 5180

rnoiirrAhr nra toate tjrile, xrsnriri ? ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. IAŞI ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XVIII, Nr. 5130 VINERI 9 MAI 1939 9 PAGINI 20 BANI Oamenii muncii au sărbătorit cu entuziasm ziua de 1 Mai, manifestîndu-şi bucuria pentru măreţele victorii obţinute sub conducerea partidului în construcţia socialistă, prietenia frăţească cu popoarele ţărilor socialiste, solidaritatea cu clasa muncitoare internaţională, cu forţele păcii şi progresului din întreaga lume. Entuziasta demonstraţie de 1 Mai In CapitalăLa Iaşi M Mai 1963. Capitala patriei, Infrestmîntată in straie de sărbătoare, jDare mai strălucitoare in această zi Senină, luminată puternic de un soare primăvăratec. Tradiţionalul loc de întîlnire al bucureştenilor la marile sărbători — Piaţa Aviatorilor - unde are loc marea demonstraţie cu prilejul Zilei solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii de pretutindeni, este împodobită festiv. Deasupra tribunei principale se află un mare glob pămîntesc, înconjurat de un brîu purpuriu, pe care este înscrisă chemarea — „Proletari din toate ţările, uniţi-vă !“. Portretele genialilor dascăli ai proletariatului mondial - Marx, Engels, Lenin - domină piaţa. Deasupra tribunelor, străjuite de steaguri roşii şi tricolore, sunt înscrise chemări închisDRAGI TOVARĂŞI ŞI PRIETENI, STIMAŢI OASPEŢI DE PESTE HOTARE, Poporul român sărbătoreşte, astăzi, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni pentru pace, democraţie şi socialism. Cu acest prilej, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român,Consiliul de Stat şi guvernul Republicii Populare Romine transmit clapii muncitoare, ţărănimii colectiviste, intelectualităţii, întregului nostru popor un fierbinte salut şi felicitări pentru succesele dobîndite in dezvoltarea economiei şi a culturii, în lupta pentru desăvirşirea construcţiei socialismului. Salutăm din inimă pe oaspeţii noştri, reprezentanţi ai oamenilor munţii din alte ţâri, care împreună cu noi iau parte la această mare sărbătoare. Poporul român cinsteşte ziua de 1 Mai cu noi succese obţinute în realizarea sarcinilor trasate de Congresul al lll-lea al Partidului. Economia noastră naţională creşte rapid şi în mod proporţional. Se înfăptuieşte industrializarea ţării şi dezvoltarea multilaterală a agriculturii. Creşte sistematic nivelul de trai al poporului. Muncitorii, inginerii şi tehnicienii truştri, muncind cu avînt şi pricepere au îndeplinit cu succes planul de stat pe primul trimestru al acestui an. Producţia industrială obţinută în primele trei luni ale anului 1963 depăşeşte cu aproape 10 la sută producţia trimestrului corespunzător al anului trecut şi este de mai bine de odaia şi jumătate de ori mai mare decit întreaga producţie industrială a Rominiei pe anul 1938. Ţărănimea noastră colectivistă, harnică şi pricepută, desfăşoară cu forţe sporite şi însufleţire munca ei rodnică pentru a întări şi dezvolta gospodinare acestei măreţe sărbători . „Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii Internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni", „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă“, „Slavă Partidului Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre", „Trăiască şi să se întărească în veci prietenia şi colaborarea frăţească între poporul român şi popoarele ţărilor socialiste“; „Trăiască unitatea şi coeziunea mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale“, „Trăiască pacea şi prietenia între popoare". Ora 9. Miile de oameni ai muncii bucureşteni, prezenţi în piaţă pentru a participa la mitingul consacrat ziliile colective şi a mări producţia agricolă vegetală şi animală. Zeci de mii de tractoare şi maşini de tot felul însuţesc munca milioanelor de braţe neobosite, în efectuarea la timp şi in bune condiţii a lucrărilor agricole, pentru asigurarea unei recolte bogate. Intelectualitatea ţării noastre, slujind cu credinţă poporul, aduce prin talentul, priceperea şi entuziasmul ei o valoroasă contribuţie la dezvoltarea economiei naţionale, la educarea tinerei generaţii, la înflorirea ştiinţei şi a culturii. Rezultatele obţinute de oamenii muncii de la oraşe şi sate in desăvîrşirea orinduirii noastre socialiste le întăresc încrederea în forţele lor proprii, le sporesc dragostea şi ataşamentul faţă de încercatul lor conducător - Partidul Muncitoresc Român. DRAGI TOVARĂŞI Şl PRIETENI, Forţele socialismului, al® progresului şi ale păcii din întreaga lume sărbătoresc ziua de 1 Mai prin unirea mai strînsă a rindurilor lor, printr-un nou avînt de luptă împotriva forţelor reacţiunii, 0I® imperialismului. Pentru primii demonstranţi de 1 Mai de acum peste trei sferturi de secol socialismul era un ţel îndepărtat. In zilele noastre, el este întruchipat într-un puternic sistem mondial, începuturile căruia au fost puse de Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie, creatoare a primului stat socialist din lume. Sub conducerea gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, întemeiat de marele Lenin, poporul sovietic înfăptuieşte cu succes programul construirii comunismului şi obţine în această măreaţă operă victorii remarcabile. Succese de seamă dobîndesc popoarele din celelalte ţâri socialiste. Sistemul mondial socialist cîştigând poziţii în întrecerea economică paşnică cu capitalismul şi exercită o influenţă tot mai însemnată asupra dezvoltării întregii societăţi umane. Relaţiile de tip nou lei de 1 Mai, Intimpină cu aplauze îndelungi şi urale pe conducătorii partidului şi statului. In tribuna oficială iau loc tovarăşii : Gheorghe Gheorghiu-Dej, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Moghioroş, Alexandru Bîrlădeanu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, GH. Gaston Marin, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, ai Consiliului de Stat şi ai guvernului. In tribune sunt prezenţi numeroşi Invitaţi : conducători al Instituţiilor centrale de stat şi al organizaţiilor (Continuare In pag. 4-a) dintre statele socialiste, bazate pe deplina egalitate în drepturi, pe respectarea strictă a suveranităţii naţionale, pe colaborare şi intr-ajutorare tovărăşească, în scopul întăririi fiecărei ţări in parte şi a sistemului mondial socialist in ansamblu, au o mare putere de înrîurire asupra tuturor popoarelor lumii. Transmitem salutul nostru de prietenie frăţească popoarelor din ţările socialiste, unindu-le numeroase şi însemnate realizări in făurirea noii orinduiri sociale. In lumea capitalistă, masele populare, în frunte cu clasa muncitoare, se ridică cu tot mai multă vigoare împotriva jugului monopolurilor capitaliste şi a exploatării. Ele luptă cu dîrzenie împotriva restrîngerii drepturilor democratice şi a încălcării independenţei şi a suveranităţii naţionale, împotriva pregătirilor de război, pentru apărarea intereselor lor vitale, pentru democraţie, pace şi progres social. Adresăm, in această zi de 1 Mai, oamenilor muncii din ţările capitaliste, încercatelor lor partide comuniste şi muncitoreşti, tuturor luptătorilor pentru progres, care înfruntă eroic teroarea burgheziei, un călduros mesaj de solidaritate frăţească şi de simpatie. Poporul nostru este solidar cu lupta popoarelor din Asia, Africa şi America Latină pentru lichidarea colonialismului şi a dominaţiei imperialiste, sub orice formă s-ar prezenta ele. El sprijină noile state suverane in dobindirea independenţei lor economice, în opera de renaştere naţională şi dezvoltare pe calea progresului. Chezăşia tuturor victoriilor dobîndite de sistemul mondial socialist, de mişcarea comunistă internaţională o constituie coeziunea lor indestructibilă sub steagul marxism-leninismului şi al internaţionalismului proletar. Che (Continuare în pag. 4-a) 1 Mai 1963, întregul oraş a îmbrăcat veştmînt de sărbătoare. Piaţa Unirii - locul unde se ţin tradiţionalele mitinguri la zile festive - azi modernizată, e mai frumoasă ca oricînd. Pe frontispiciile noilor şi elegantelor blocuri din Piaţa Unirii, ca şi din întregul oraş, sunt prinse nenumărate panouri purpurii ce poartă înscrise pe ele urări în cinstea Zilei solidarităţii Internaţionale a celor ce muncesc. Portretele lui Marx, Engels, Lenin, aşezate pe faţada unuia din blocuri deturn, domină întreaga piaţă. Deasupra tribunei centrale se află macheta globului pămîntesc, pe care este înscrisă urarea : „Trăiască 1 Mai. Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc". Pe fundalul tribunei centrale se află portretele membrilor Biroului Politic al CC. al P.M.R. Pe pînzele purpurii ce împodobesc tribunele sînt înscrise lozincile : „Trăiască unitatea şi coeziunea mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale"; „Trăiască Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej“. In piaţă se află mii de muncitori din întreprinderile ieşene, oameni de ştiinţă, cultură şi artă, activişti ai organizaţiilor de masă, militari, ziarişti. Ora 9 fix. In tribuna centrală iau loc tovarăşii Virgil Cazacu, prim secretar al Comitetului regional de partid; Constantin Nistor, președintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional; Adam Lelea, Vasile Potop, Mihai Vătavu, Gheorghe Vasiliu, secretari ai Comitetului regional de partid; Simion Unguraşu, prim secretar al Comitetului orășenesc de partid, acad. Vasile Mirza, colonel Gheorghe Zodian , membri ai biroului Comitetului regional de partid; Dumitru Leonte, preşedintele Consiliului sindical regional; conf. univ. Gh. Timariu, directorul Staţiunii experimentale agricole Podu-Iloaiei; Balaş Baltagiu, Gh. Nistor , membri supleanţi al biroului Comitetului regional de partid; Ion Niculi, vechi militant al mişcării muncitoreşti; prof. dr. Ion Creangă, rectorul Universităţii „Al. I. Cuza“; acad. Cristofor Simionescu, preşedintele Filialei Iaşi a Academiei R.P.R.; Elena Iancu, vicepreşedintă a Comitetului regional al femeilor; general maior Gh. loan, membri al Comitetului regional de partid. (Continuare în pag. 2-a) DRAGI TOVARĂŞI, Poporul nostru, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, alături de întreaga omenire muncitoare, sârbătoreşte tradiţionala zi de 1 Mai - ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, cu bucuria prilejuită de marile sale realizări, dobîndite pe drumul desâvirşirii construcţiei socialiste şi cu profundă încredere în viitor. Cu prilejul acestei măreţe sărbători permiteţi-mi ca, în numele şi din însărcinarea Comitetului regional de partid şi a Comitetului executiv al Sfatului popular regional, să vă felicit călduros pe dv. şi pe toţi oamenii muncii din oraşul şi regiunea Iaşi, pentru succesele obţinute în dezvoltarea economică şi social-culturală a regiunii noastre, în lupta pentru înfăptuirea programului desâvirşirii construcţiei socialiste în scumpa noastră patrie. TOVARĂŞI, Sărbătorim ziua de 1 Mai în condiţiile unui puternic avînt în munca întregului popor, pentru îndeplinirea sarcinilor măreţe trasate de cel de al lll-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român. Victoria deplină şi definitivă a socialismului la oraşe şi sate insuflă poporului nostru noi forţe şi elan revoluţionar, spre a păşi mereu înainte, sub conducerea încercată a partidului, care concentrează întreaga energie creatoare a oamenilor muncii in vederea dezvoltării bazei tehnicomateriale a socialismului, pe calea industrializării, a făuririi unei puternice industrii grele cu pivotul ei, construcţia de maşini - temelia trainică a avintului întregii economii şi a bunăstării poporului. Intr-o perioadă istorică scurtă România s-a transformat într-o ţară înaintată, cu o industrie şi o agricultură socialistă în continuă dezvoltare, o ţară în care viaţa social-culturală pulsează viguros pretutindeni. Pe întinsul întregii noastre ţări s-au înălţat şi continuă să se înalţe noi uzine, fabrici, secţii moderne, centrale electrice, înzestrate cu tehnica modernă, noi cartiere de locuinţe, care întineresc şi înfrumuseţează oraşele, se ridică noi aşezăminte de cultură şi învăţămînt, artă şi sănătate. Numai în ultimii 3 ani au fost construite şi date în funcţiune 180 de întreprinderi şi secţii noi, iar un mare număr de întreprinderi existente au fost reutilate şi dezvoltate. Roadele politicii partidului şi statului nostru sunt ilustrate grăitor de faptul că în 1962 producţia globală a industriei a fost de aproape 8 ori mai mare decit în 1948. Datorită hărniciei şi talentului poporului nostru, aplicării politicii partidului, ţara noastră a dobindit tradiţii economice noi, caracteristice ţărilor dezvoltate din punct de vedere industrial. In 1962 exportul de maşini şi utilaje a fost de 2,5 ori mai mare decit în 1959. Tractoarele, utilajul petrolier, strungurile, motoarele electrice, transformatorii de forţă, navele, utilajul pentru industria chimică şi rafinării, purtînd eticheta „Fabricat în R. P. F.“, se bucură de « bună apreciere, fiind recunoscute ca produse de înaltă calitate, la nivelul tehnicii mondiale. Sărbătorim pentru a doua oară ziua de 1 Mai în condiţiile cind toate oogoarele de la un capăt la altul al ţării sunt unite, eliberate de puzderia haturilor ce le fărâmiţau şi le înăbuşeau, încheierea colectivizării a deschis posibilităţi de sporire a producţiei în toate ramurile agriculturii - condiţie prin-cipală pentru dezvoltarea întregii economii. Hotărîtor pentru rezultatele obţinute în reorganizarea socialistă a satului, cit şi în creşterea producţiei agricole, este faptul că clasa muncitoare, statul socialist au dat şi dau un puternic sprijin ţărănimii prin maşini agricole, îngrăşăminte chimice, săminţă de înaltă productivitate, cadre de specialişti etc. Numai în perioada anilor 1950-1962 investiţiile făcute de statul nostru în agricultură se ridică la 30 miliarde lei. Rezultatele obţinute în dezvoltarea economică a ţării şi creşterea venitului naţional au creat condiţii şi mijloace în vederea înfăptuirii sistematice a politicii partidului de ridicare a nivelului de trai al oamenilor muncii. „Socialismul arată tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej ~ se construieşte tocmai pentru ca acel ce mun (Continuare în pag. 3-a) Cuvîntarea tovarăşului Emil Bodnăraş * * Cuvîntarea tovarăşului Simion Unguraşu ,fiimnma centrală m timsul demmsiî&tiM oamenilor, numit M îs iasi. Un aspect din timpul mitingului şi demonstraţiei oamenilor muncii de la Iași, mai BEIE».-