Flacăra Iaşului, august 1963 (Anul 19, nr. 5257-5282)

1963-08-01 / nr. 5257

PiWKCTZKf gnr főtte fiKwt, vnrr-m ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. IAȘI ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XVIII Nr. 5257 JOI 1 AUGUST 1963 4 PAGINI 20 BANI Să construim mai repede, mai bine, mai ieftin ! Noile apartamente, predate la timp şi de calitate superioară! "Angajamentele constructorilor de pe şantierele unităţii nr. 3 din Iaşi a produs un puternic ecou pe celelalte şantiere din regiunea noastră. Muncitorii, inginerii şi tehnicienii constructori, In dorinţa de a răspunde prin fapte la angajamentele celor din unitatea de mai sus, analizează cu atenţie posibilitatea folosirii cu eficacitate sporită a rezervelor existente, luându-şi totodată angajamente cu privire la reducerea termenelor, de execuţie şi la ridicarea nivelului calitativ, al lucrărilor* Şi noi putem micşora consumul de ore pe apartament Reducem durata de execuţie * Blocul V6-7 II vom da în folosinţă cu 22 zile înainte de termen. • Blocul V5 (cu termenul de predare — mai 1964) îl vom termina la sfîrşitul anului curent. Grija pa cara o manifeste permanent partidul şi guvernul nostru îmbunătăţirii continue a condiţiilor de viaţă pentru oamenii muncii se face tot mai mult simţită fi in oraşele regiunii noastre. Blocurile de locuinţe construite in anii regimului democrat-popular constituie, în acest sens, o mărturie deosebit de convingătoare. Hotăriţi să înfăptuiască şi pe viitor cu însufleţire sporită sarcinile încredinţate de partid şi guvern, constructorii se angajează să reducă termenele de execuţie, să realizeze lucrări de calitate superioară. Un astfel de angajament, luat de constructorii unităţii nr. 3 din Iaşi, a fost publicat în ziarul „Flacăra Iaşului“ din 24 iulie a.c. Angajamentul constructorilor ieșeni a stirnit un larg răsunet şi în rindurile colectivului de pe şantierul nostru. Problemele dezbătute in pagina specială ce a însoţit acest angajament, au fost discutate cu mult interes de colectivul constructorilor păşcăneni în convorbirile organizate pe puncte de lucru. S-a ajuns la concluzia că şi pe şantierul nostru sunt rezerve ce pot fi valorificate cu mai mult succes în scopul reducerii termenelor de execuţie şi îmbunătăţirii calităţii lucrărilor. In afara celorlalte obiective social-culturale (policlinica, sediile C.E.C. şi A.D.A.S., două rezervoare de apă potabilă la Hăsnâşeni, podul de peste unul de lingă Vatra - Paşcani etc.) pe şantierul nostru sunt în curs de construcţie trei obiective: blocurile V 5 şi V 6 cu 10 apartamente. Blocul V 6-7 urmează să fie dat In folosinţă la data de 7 Noiembrie a.c., iar blocul V 5 in mai 1964. Colectivul nostru, in frunte cu comuniştii va reduce durata de execuţie a acestor obiective. Astfel, blocul V 6-7 va fi dat în folosinţă in ziua de 15 septembrie a.c., deci cu 22 zile înainte de termen, iar blocul V 5 la sfîrşitul anului 1963. In acelaşi timp se vor realiza lucrări cu o calitate superioară celor de pină acum. ~ Acesta este angajamentul nostru pe care II vom fifăptui prin înfiinţarea unui nou schimb de lucru, prin folosirea maşinilor existente pe şantier cu un indice de utilizare sporit, prin aplicarea controlului pe faze de execuţie, prin gospodărirea mai bună a materialelor de construcţii şi, îndeosebi, prin generalizarea metodelor folosite de constructorii cu bună calificare şi experienţă pe şantier. I .» Totodată solicităm din partea conducerii întreprinderii interraionale nr. 3 construcţii, dar mai ales conducerii T.R.G. un sprijin mai activ In ceea ce priveşte îmbunătăţirea aprovizionării cu timplărie metalică şi fârşii prefabricate şi în repartizarea unei echipe de Instalatori cu calificare superioară, astfel incită constructorii păşcăneni să-şi poată îndeplini____________ şi depăşi angajamentul luat. GHEORGHE AXINTE secretarul organizaţiei de partid Ing. BORIS STRELCIUC şeful şantierului de construcţii Paşcani • Economii de 30 de ore pe apartament. • Reducerea consumului specific de materii prime şi materiale. * Reducerea remedierilor prin îmbunătăţirea calităţii lucrărilor. Am citit cu deosebit interes pagina specială „Noile apartamente predate la timp şi de calitate superioară“ apărută in nr. 5250 al ziarului „Flacăra Iaşului“. Hotărârea constructorilor ieșeni de a reduce consumul pe apartament cu 50 ore sub limita plafon ne-a însufleţit şi pe noi constructorii de pe şantierul blocului de 60 de apartamente din Bîrlad. Conştienţi că prin scurtarea timpului de dare In folosinţă a blocurilor de locuinţe răspund sarcinii trasate de partid, de a pune la dispoziţia oamenilor muncii locuinţe cit mai multe şi cit mai bune, de a le asigura condiţii corespunzătoare de locuit, constructorii de pe şantierul nostru au procedat la analiza amănunţită a posibilităţilor de ducere la îndeplinire a acestei sarcini. Astfel, ei s-au angajat să reducă consumul de ore pe apartament cu 30 de ore faţă de limita plafon, să micşoreze consumul specific de materii prime şi materiale, să militeze continuu pentru îmbunătăţirea calităţii lucrărilor executate. Acest angajament al constructorilor de pe şantierul nostru a fost posibil ca urmare a descoperirii de noi şi importante rezerve interne. Aceste rezerve constau în: 1. decofrarea cu atenţie a cofrajelor, astfel ca la remontare ele să nu mai necesite remedieri; 2. folosirea la transportul materialelor la înălţimi a roabelor în loc de tomberon prin aplicarea unui dispozitiv la bobul de la mişcarea pe verticală; 3. efectuarea lucrărilor de tencuieli începind cu etajul I în sus, păstrind parterul ca front de lucru de rezervă pentru eventualele întreruperi de curent; 4. întocmirea unui grafic coordonator care să înregistreze stadiul in care se află fiecare lucrare pentru a se putea interveni cu măsuri practice acolo unde s-ar face simţite râmineri in urmă. Folosirea acestor rezerve cu mult spirit gospodăresc ne va da posibilitate ca angajamentul nostru să poată fi dus la îndeplinire in condiţii bune. Sub conducerea organizaţiei de partid, mobilizind pe toţi constructorii de pe şantierul nostru, vom folosi din plin rezervele interne de care dispunem ca, prin acestea, reducînd consumul de ore pe apartament sub limita plafon, să răspundem prin fapte sarcinilor puse în faţa noastră de către partid. Suntem convinşi că muncind astfel vom contribui la îmbunătăţirea condiţiilor de locuit ale oamenilor muncii din oraşul nostru. DUMITRU FODOR şeful brigăzii de dulgheri VASILE ROTARU şeful brigăzii de zidari VASILE TAPU maistru de şantier Şantierul de construcţii - Bîrlad Ridicarea misiunilor diplomatice de la Helsinki şi Bucureşti la rangul de ambasade Guvernul Republicii Populare Romina şi guvernul Republicii Finlanda, în dorinţa de a dezvolta în viitor bunele relaţii, existente intre cele două ţări, au hotârît de comun acord să ridice la rang de ambasade Legația R. P. Romíne din Helsinki și Legația Republicii Finlanda din București. Rulmenţi peste plan BÂRLAD (de la subredacţia ziarului „Flacăra Iaşului“). Intensificînd întrecerea socialistă în cinstea zilei de 23 August, metalurgiştii birlădeni au obţinut în luna iulie noi succese în producţie. Sarcinile de plan au fost îndeplinite şi depăşite la toţi indicii. Au fost astfel realizate, peste prevederile planului, 1.739 bucăţi rulmenţi de diferite tipuri. Cu aceştia, numărul rulmenţilor realizaţi peste plan în cele 7 luni care au trecut din acest an, se cifrează la 12.230 bucăţi. Cele mai bune rezultate în întrecerea socialistă le-au obţinut rectificatorii din atelierul role precum şi colectivele secţiei forjă şi atelierelor strunguri automate şi colivii din cadrul secţiei strungărie. E. SOLOMON in Ansamblul C.C.S. din nou la Iași Spectatorii ieșeni vor avea prilejul să revadă apreciatul ansamblu de cîntece și dansuri al Consiliului Central al Sindicatelor. Duminică, 4 august, începind de la ora 20, pe scena Teatrului de vară, ansamblul C.C.S. va prezenta spectacolul intitulat „Cîntec de bucurie“. * .. .vaAlAil Un grup de evidenţiaţi In întrecerea socialistă, de pe şantierul de construcţii de locuinţe din Paşcani. De la stingă la dreapta, rindul de jos: Ion Anton, Neculai Lepadatovici, Neculai Grigoriu, Gheorghe Hagimu, Constantin Barbel, Ion Florea şi Dumitru Florea. In rindul de sus: Neculai Rotarum, Gh. Gherasim, Mihai Grosu, Ion Angheluş, Gheorghe Rusu, Ilie Creţu şi Neculai Muraru. Foto: V. BOTOŞANII Confecţionează cărămizi pe plan local Colectiviştii din Unţeşti, raionul Bârlad au hotârît să confecţioneze cărămizi pe plan local. Pînâ zilele trecute ei au confecţionat peste 50.000 bucăţi cărămizi pentru noile construcţii zootehnice. S-au evidenţiat în mod deosebit colectiviştii Vasile Vasluianu, Gh. Bumbu şi Isac Constantin. PANAINTH OBREJA colectivul Mobilă desfăcută populaţiei Zilnic, O.C.L. Produse industriale“ Bîrlad pune la dispoziţia oamenilor muncii birlădeni cantităţi sporite de mobilă. In primul semestru din acest an, numărul garniturilor de mobilă desfăcute populaţiei a crescut cu mult faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Valoric, reprezintă o creştere de 153.000 Iei. Numai in luna iulie a fost desfăcută populaţiei mobilă în valoare de 407.000 lei. Terminarea treierişului pe primul plan Gospodăriile colective din raionul Paşcani au treierat păioasele Colectiviştii şi mecanizatorii din raionul Paşcani, mobilizaţi de organizaţiile de partid, au depus toate eforturile pentru a termina în timp cit mai scurt treierişul. Sub îndrumarea Comitetului raional de partid, comitetul executiv al Sfatului popular raional, Consiliul agricol au ajutat permanent contrucerînd gospodăriilor rjco- lective și pe mecanizatori în organizarea muncii astfel că batozele gl corn, binele au trebiat cu întreaga lor capacitate.Merită subliniat Sprijinul acordat de S.M.T.urile Iugani, Paşcani şi Tg. Frumos la electrificrrea a numeroase arii, fapt care a făcut ca batozele şi Combinele să treieră din plin şi noaptea. In felul acesta colectiviştii, din raionul Paşcani au reuşit ca in seara zilei de 31 iulie să încheie treierişul. Au fost treierate păioasele, de pe o suprafață de peste 16.000 ha. Traictoarele eliberate de la treieris au trecut la executarea arăturilor adinei. Aproape remiterea treierprin G.A.C.-urile din raionul Huşi In acest an, colectiviştii şi mecanizatorii din raionul Huşi şi-au organizat şi mai temeinic munca la treieriş. Mijloacele mecanizate ale S.M.T.-urilor au fost folosite din plin la această lucrare deoarece pe majoritatea ariilor s-a lucrat In mai multe schimburi. In felul acesta s-a reuşit ca pînâ ieri să se treiere păioasele de pe o suprafaţă de peste 18.000 ha., adică 94,3 la sută din recoltă. Un număr de 24 gospodării colective au terminat treierişul. In celelalte unităţi se treieră păioasele de pe ultimele ha. G.A.C.-urie din raionul Hirlău Harnicii mecanizatori şi colectivişti din raionul Hirlău sunt pe terminate cu treierişul. După cum ni s-a comuni- cat de la Consiliul agricol raional, pină-n seara zilei de 31 Iulie, se treierase 97 la sută din recolta de grîu. Fruntaşe sint gospodăriile colective din Balş, Chişcărieni, Focuri, Şipote, Flămînzi, Tansa, Scobinţi,, Bulbucani, Borosoaia şi altele, care au terminat deja treierişul. G.A.C.-urMe din raionul Vaslui Şi In raionul Vaslui treierişul s-a desfăşurat Intr-un ritm susţinut. 25 de gospodării colective au raportat deja că au încheiat treierişul. Pină ieri seară, se treierase aproape 92 la sută din recolta de grlu. Paralel cu treierişul, mecanizatorii au efectuat arături de vară pe o su- prafaţă de 5.300 ha. Dhtituaţia intocmnită la Constitul agricol regional inseara toilor de 31 iulie a.iL rezulta ca in gospodăriile agricolei colective din regiune Si-a treierat 99,3 la suta din recolta de griu., ■— ■■■■ ■-------------- ------ La cursurile de pregătire pentru viitorii studenţi La Institutul politehnic din Iaşi au început de pe acum pregătirile în vederea noului an universitar. Aici, Intre 5 iulie şi 5 august, se desfăşoară prima serie a cursurilor de pregătire a viitorilor candidaţi la examenul de admitere in facultate. Seria a 2-a a acestor cursuri va începe la 5 august şi va dura pină la 5 septembrie. Cei 70 de cursanţi înscrişi pentru prima serie a cursurilor, veniţi atit din Iaşi, cit şi din alte regiuni ale ţării, au fost împărţiţi în două grupe. De pregătirea lor se ocupă cadre didactice din Institutul politehnic. Aceste cursuri, care cuprind două obiecte de studiu (matematica şi fizica) se bucură de o largă popularitate in rindul candidaţilor, ele ajutindu-i la revederea materiei, la elucidarea problemelor neclare şi la formarea deprinderilor de a răspunde conform cerinţelor universitare la viitoarele examene. Urmărindu-se aceste scopuri, în parcurgerea materiei se foloseşte şi o metodă de studiu adecvată : atit problemele teoretice cit şi exerciţiile practice sint rezolvate direct de candidaţi, rolul profesorului reducîndu-se la a corecta eventualele greşeli, la a conduce şi sintetiza observaţiile cursanţilor. Eficienţa acestei metode a fost verificată cu ocazia examenelor din anii precedenţi. Frecvenţa foarte bună a cursanţilor şi interesul evident pe care aceştia II depun zilnic In timpul celor patru ore de curs, reprezintă un prim pas In realizarea visului lor : acela de a fi studenţi şi viitori ingineri. • r-'T Intr-una din pauze un grup mai mare In care se discută aprins. Iţi reţine atenţia. -...Bine că am înţeles problema — Carnet de reporter exclamă satisfăcut Mircea Zlăvog, muncitor la întreprinderea regională de electricitate Iaşi. Acum totul pare atit de simplu ! Şi cînd te gindeşti că nici nu ştiam de unde s-o încep. Realitatea e — recunoaşte el — că aceasta nu a fost singura mea nelămurire. Lucrul e explicabil : doar am terminat şcoala medie de atîta timp. Dar in felul în care se lucrează aici cred că pînâ la 5 septembrie totul mi se va clarifica. Tocmai de aceea vreau să vin și la seria a doua a cursurilor. Eu, ultima lună, înainte de examen, o voi consacra exclusiv studiului individual — spune Vasile Vicol, turnător la Atelierele Nicolina. Metode şi metode... Toate urmăresc însă acelaşi scop : prezentarea la 7 septembrie în faţa comisiei de examen cu o pregătire cit mai bună. Noi ne urăm succes ! ■ml Şi la Universitatea ,,Al. I. Cuza" se desfăşoară cursurile de pregătire pentru candidaţii la examenul de admitere. Cei peste 70 de candidaţi înscrişi până acuma frecventează cu regularitate şi participă cu viu interes la discutarea temelor. Alături de cei care au trecut recent examenul de maturitate, sunt şi candidaţi care vin din producţie, după o întrerupere de mai mulţi ani. Lipsa contactului permanent cu şcoala le face mai dificilă înţelegerea unor teme noi, însă explicaţiile clare şi competente date de cadrele didactice de specialitate le vin în ajutor. Buna organizare şi funcţionare a acestor cursuri dovedeşte grija conducerii Universității pentru pregătirea la examenul de admitere. C. RADU S. BIRLEA De la Ministerul învăţămîntului Ministerul învăţămîntului aduce la cunoştinţă candidaţilor la concursul de admitere In Invăţâmlntul superior că seria a ll-a a cursurilor de pregătire începe la 5 august, in toate Instituţiile. Candidaţii care doresc să urmeze cursurile de pregătire se pot înscrie pină la data de 4 august. După această dată nu se mai primesc Insertărt. Candidaţii din provincie vor putea beneficia contra cost, de cazare şi masă în căminele şi cantinele studenţeşti. O nouă promoţie de asistenţi medicali repartizaţi în producţie Zilele acestea, 218 asistenţi medicali, absolvenţi ai şcolilor tehnico-sanitare din ţară, au fost repartizaţi în unităţile de ocrotire a sănătăţii populaţiei din regiunea noastră. Printre ei se află asistenţi medicali de igienă, medicină generală, pediatrie, ocrotire, farmacie etc. Noile cadre s-au și prezentat 1° locurile de muncă. Filme în premieră Iubitorii de spectacole cinematografice din oraşul Iaşi vor avea posibilitatea ca şi în această lună să vizioneze un însemnat număr de filme în premieră, producţii sovietice, poloneze, franceze, engleze şi americane. Astfel, la cinematograful ,,Victoria" vor rula filmele : ,,Misterele Parisului'' producţie franceză; ,,Estrada, estrada“ producţie sovietică ; la cinematotograful ,,Maxim Gorki" : i.Clubul cavalerilor“ producţie poloneză; „O moştenire cu bucluc“ producţie engleză, „Avîntul tinereţii“ producţie sovietică, ş,Elena din Troia" producţie americană. Filme în premieră vor putea fi vizionate şi la cinematografele I.Puşkin“ şi „Tineretului“. In raionul laşi —.....im ii 'in I —I Pe unele arii mm. se lucrează din plin In ultimul timp, ritmul treierişului Q' fost Intensificat în numeroasa gospoH dării colective din raionul laşi. Organi sîndu-şi bine munca pe aici, lucrînd zi şi noapte în mai multe schimburi, colectiviştii dir» Bivolari, Costuleni, Coizia, Andrieşeni, Covasna, Comarnal au reuşit să termine treierişul. La gospodăria colectivă din Bivolari, de exemplu, s-a treierat în această campanie recolta de pe o suprafaţă de peste 1.400 ha. Sunt pe punctul de a încheia treierişul şi colectiviştii diri Movîlenî, Probota, Spineni, Trifeştii , Golăieşti, Leţcani şi alţii. Pînâ acum, în raionul laşi s-a treierat griul de pe 14.681 ha, adică 73,1 la sută din recoltă. Rezultatele la treierie puteau fi şi mai bune dacă consiliile de conducere ale unor gospodării colective s-ar fi interesat de alimentarea din plin a batozelor, dacă conducerile S.M.T.- urilor Vlădeni, Holboca şi Podu Iloaiei luau măsuri operative de înlăturare a unor defecţiuni la maşinile de treier, Iată unele constatări făcute în ziua de 30 iulie a.c. cu prilejul unui raid pe la cîteva din gospodăriile colectiva din raion. La orele 11 am poposit la aria colectiviștilor din Popricanî situată îrt apropierea brigăzii de tractoare. Aici, nici batoza, nici combina nu lucrau N ci era prezentă nici echipa de lucru pe arie. In schimb pe arie se aflau șeful brigăzii de tractoare şi cîţiva tractorişti (care puneau la punct o batoză sosită de la G.A.C. Vinători şi care pe drum se defectase), preşedintele gospodăriei colective, inginerul agronom, preşedintele sfatului popular comunal şi alţii. La întrebare e,De ce nu se treieră ?" ni s-a râs- puns : - Ieri a plouat şi snopii sint Încă’uzi. Aşa că mai aşteptăm. Şi se aştepta. Ca şi cînd ar fi fost de treierat cîţiva snopi şi nu recoltat de pe aproape 300 ha. (Rămînerea în urmă la treieri se datoreşte şi faptului că batozele se defectează prea des)." Gospodăria colectivă din Epureni, ei vecină cu cea din Popricanî. Şi pe- aici a plouat bine de tot. Dimineaţa! Insă, echipele de lucru au sosit pe aici, au dat jos snopii de pe vîrful stogurilor, i-au pus ,,în picioare" sal se usuce şi apoi s-a început treierişul cu 2 batoze şi o combină (o batoză1 şi două combine erau defecte). Şi pe ariile altor gospodării colec- tive se lucra, dar nu cu întreaga ca- pacitate de lucru a batozelor, latăl un exemplu de la Ţigănaşi : batoza de la aria de centru nu şi-a îndeplinit în nici una din zile norma de lucru.! Tov. G. Tîrzioru, responsabilul de ba-Vf toză spunea că în general batoza nu i s-a defectat. Este limpede că normal de lucru a batozei nu a fost îndeplînită deoarece ea nu a fost alimentatflt din plin cu snopi. Fapt intîlnit şi pe', aria colectiviştilor din Perieni. ţi In raionul laşi sint condiţii pentrt a se termina grabnic treierişul. Pentru aceasta, conducerile S.M.T.-urilor Vlăţieni, Holboca şi Podu Iloaiei sunt obligate să ia măsuri operative pentru înlăturarea defecţiunilor la unele bar,toze şi combine. In ziua de 30 iulie din 89 batoze au lucrat numai 72, iar din 164 combine au lucrat doar 98. De asemenea, trebuie ca pe toate ariile să se lucreze zi și noapte iarr batozele să fie alimentate din plinji GH. STEJARU . Mecanizatorii Gh. Matei și Victor Nica ’executa arătura adinei de vară pe tarlalele,G.A.C. din Perieni, raionul Iaşi., Foto: G. PAUL La odihnă şi tratament De la an la an, creşte numărul oamenilor muncii care-şi petrec concediul de odihnă in diferite staţiuni balneo-climaterice. In timpul care a trecut din acest an, de la fabrica „Ţesătura" din Iaşi a plecat la odihnă şi tratament un număr de 530 salariaţi. In lunile august şi septembrie alţi peste 100 de muncitori, ingineri şi tehnicieni din fabrică îşi vor petrece concediul de odihnă în staţiuni cum sunt: Borsec; Herculane; Govoraj Eforie s Nord, Eforie Sud; Sinaid şi hitele."