Flacăra Iaşului, ianuarie 1967 (Anul 23, nr. 6317-6341)

1967-01-03 / nr. 6317

Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU Secretar General al C. C. al P. C. R., rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţene şi cetăţeni, Peste cîteva minute, anul 1066 — an încununat de mari realizări ale poporului român în întreaga viaţă socială, de afirmare activă a ţării noastre pe arena internaţională — se va adăuga la cronica glorioasă a Republicii Socialiste România, îmbogăţind cu o nouă pagină istoria milenară a patriei. Cea mai de seamă realizare obţinută de poporul nostru în 1966 este încheierea cu succes a primului an al planului cincinal. Forţele de producţie ale ţării au continuat să se dezvolte, avuţia naţională a sporit, s-a ridicat nivelul de trai al maselor, s-au petrecut noi schimbări calitative în direcţia dezvoltării democraţiei, înfloririi naţiunii noastre socialiste. Rezultatele de seamă dobîndite în toate domeniile de activitate reprezintă un izvor de îndreptăţită mîndrie patriotică pentru întregul popor. Doresc să evidenţiez cu deosebire hărnicia, talentul şi capacitatea muncitorilor, ţăranilor şi intelectualilor, entuziasmul şi abnegaţia dovedită de toţ cei ce muncesc, fără deosebire de naţionalitate în înfăptuirea politicii marxist-leniniste a partidului nostru, în vasta activitate închinată propăşirii patriei. In acest prag de an nou, conducerea partidului şi statului adresează tuturor locuitorilor ţării cele mai calde felicitări pentru succesele obţinute în măreaţa operă de construcţie a României socialiste. Dragi tovarăşi, Intîmpinăm anul 1967 cu încredere şi optimism, ai hotărîrea nestrămutată de a acauga noi înfăptuiri edificiului înălţat de poporul român în anii socialismului, de a face noi paşi înainte spre măreţele ţeluri stabilite de Congresul al IX-lea al partidului. Analizînd sarcinile anului viitor, recenta plenară a Comitetului Central al partidului a subliniat, într-un spirit de înaltă exigenţă comunistă, necesitatea ridicării pe un plan superior a întregii activităţi economice, marile îndatoriri ce revin în acest sens organelor de partid şi de stat, tuturor oamenilor muncii. Plenara a relevat importanţa deosebită a perfecţionării muncii în toate direcţiile, în toate sectoarele vieţii sociale, aceasta fiind o cerinţă imperioasă pe care ne-o impune legea dialectică a dezvoltării societăţii, pe care ne-o dictează răspunderea faţă de viitorul ţării. 1. Dezbaterile Marii Adunări Naţionale — înaltul sfat al ţării — au evidenţiat adeziunea deplină a tuturor categoriilor sociale ale ţării faţă de măsuriie elaborate de conducerea partidului şi statului, hotărîrea fermă a celor ce muncesc de a înfăptui neabătut politica internă şi externă a Partidului Comunist Român — expresie fidelă a Intereselor vitale ale întregului popor. Ne exprimăm încrederea că anul care vine va aduce succese tot mai mari în construcţia socialismului, in viaţa minunatului nostru popor, în făurirea viitorului strălucit al scumpei noastre patrii. Anul care a trecut a fost un an de activitate intensă a partidului şi guvernului ţării pe planul politicii internaţionale, pentru dezvoltarea şi întărirea relaţiilor de prietenie şi colaborare multilaterală cu toate ţările socialiste, pentru lărgirea cooperării cu toate statele, indiferent de orînduirea lor socială, pentru securitate internaţională şi pace între popoare. Opinia publică din ţara noastră, ca şi din întreaga lume, a condamnat ferm continuarea şi intensificarea războiului agresiv al Statelor Unite împotriva Vietnamului. Partidul şi statul nostru, întregul popor cer cu hotărîre să se pună capăt acestei agresiuni, își manifestă activ solidaritatea cu lupta eroică a poporului vietnamez, cu lupta popoarelor împotriva colonialismului, a imperialismului, pentru dreptul lor sacru de a-și hotărî singure destinul. Fie ca anul ce vine să înregistreze noi progrese pe calea afirmării principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale în relaţiile dintre state, pe calea luptei pentru democraţie şi socialism, să aducă noi împliniri aspiraţiilor poporului român, ca şi ale tuturor popoarelor, spre pace ...colaborare internaţională, înainte de a suna prima bătaie de ceas a noului an, să ridicăm paharul pentru toţi acei care prin munca lor eroică şi entuziastă dau viaţă politicii partidului: clasa muncitoare, ţărănimea, intelectuatatea, întregul nostru popor; pentru Partidul Comunist Român — conducătorul încercat al celor ce muncesc pentru prosperitatea patriei noastre, Republica Socialistă România pentru pace şi colaborare între popoare. Vă urez, dragi tovarăşi, succese şi mai mari în muncă, sănătate, fericire în viaţa personală, împlinirea tuturor dorinţelor dumneavoastră de mai bine, La Mulți Ani ! INTERVIUL ACORDAT DE PREŞEDINTELE CONSILIULUI DE MINIŞTRI AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA, ION GHEORGHE MAURER, REDACŢIEI ZIARULUI BULGAR „QTECESTVEN FRONT“ întrebată : Care este aprecierea dv. cu privire la dezvoltarea relaţiilor dintre ţările balcanice în cursul anului 1966 ? Răspuns: Anul 1966 a marcat o evoluţie pozitivă a relaţiilor dintre ţările din Balcani, o întărire a spiritului de înţelegere şi respect între statele şi popoarele din această parte a lumii, ceea ce corespunde intereselor lor fundamentale, cauzei păcii şi securităţii în Europa şi în întreaga lume. Rezultatele obţinute pînă în prezent arată cît de utile şi de întemeiate sînt eforturile în vederea transformării acestei regiuni a continentului nostru într-o zonă a păcii şi colaborării rodnice. In cursul anului care a trecut, Republica Socialistă România a continuat să militeze cu consecvenţă pentru dezvoltarea relaţiilor de prietenie şi colaborare cu fiecare ţară din Balcani, pe baza respectării principiilor suveranităţii, neamestecului în treburile interne şi avantajului reciproc. Aceste principii, care îşi găsesc o tot mai largă aplicare în relaţiile interbalcanice, constituie, după părerea noastră, singura bază raţională şi acceptabilă pe care se pot clădi în lumea contemporană relaţii trainice între ţări şi popoare. întrebare : Care sunt, după părerea dv., perspectivele colaborării dintre tarile noastre ce se deschid in noul an 1967 . Răspuns ! Constatăm cu satisfacţie că in anul 1966 s-au intensificat şi lărgit în continuare relaţiile de strînsă prietenie între Republica Socialistă România şi Republica Populară Bulgaria. Intîlnirile şi convorbirile între conducătorii de partid şi de stat ai Republicii Socialiste România şi Republicii Populare Bulgaria au avut o mare însemnătate pentru întărirea prieteniei şi colaborării multilaterale dintre partidele, ţările şi popoarele noastre. Succesele obţinute de România şi Bulgaria în construcţia socialistă oferă noi posibilităţi de lărgire şi diversificare a colaborării frăţeşti între cele două ţări. Prevederile pentru anul 1967 ale acordurilor de colaborare economică, tehnico-ştiinţifică şi culturală ilustrează preocuparea conducerilor de partid şi de stat din cele două ţări pentru dezvoltarea în continuare a acestor relaţii, în interesul popoarelor român şi bulgar, al întăririi sistemului socialist mondial, al consolidării forţelor progresului şi păcii. Folosesc posibilitatea oferită de ziarul „Otecestven Front" pentru a , transmite, cu prilejul Noului An, poporului frate bulgar cele mai sincere urări de noi succese In muncă, pentru înflorirea patriei sale *pelalist«, ’ p«litru p«c« tu Iura«.  ... 7ĂĂT I .M. EMINESCU* IAȘI | —w—1!—W»»wwMMl 11 iiKM—m,T#TT>W>HW „\, IIIMw i /f La Fabrica de antibiotice Rezultate bune din prima zi a noului an Printre întreprinderile care lucrează fără întrerupere se numără şi Fabrica de antibiotice. De fiecare dată, prima zi a anului îi găseşte pe muncitorii, inginerii şi tehnicienii fabricii în faţa instalaţiilor supraveghind complexul proces de producţie care nu permite nici cea mai mică neatenţie. In prima zi de lucru din 1967 un fermentator de tetraciclină a înregistrat, la 103 ore, o activitate de 7.500 unităţi pe mililitru, iar la streptomicină 4.500 unităţi pe mililitru la numai 80 de ore, ambele rezultate fiind bune, pe măsura posibilităţilor colectivului. In ziua de 2 ianuarie, ne informează inginerul dispecer Victor Călătoru, s-au înregistrat cîteva succese importante şi la penicilina V. La unul din fermentatoare, după 78 de ore, se ajunsese la 6.500 unităţi pe mililitru, iar la altul, după 80 de ore, la 1.056 unităţi. La ambele fermentatoare sterilitatea n-a cunoscut nici scădere. Umilii CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA DECRET pentru stabilirea datei alegerilor de deputaţi în sfaturile populare comunale Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează * Art. unic. Alegerile de deputaţi pentru sfaturile populare comunale vor avea loc la data de 5 martie 1967. Constituirea sfaturilor populare comunale noi alese se va face după data de 7 martie 1967. Președintele Consiliului de Stat CHIVU STOICA 1967 In această noapte dintre doi ani s-au ciocnit rota, mii de pahare şi In clinchetul lor s-a rostit tradiţionala urare „La mulţi ani !". Bucuria, voia bună, optimismul, iată ambianţa generală ce s-a păstrat ptnă în ziuă. Oamenii muncii din regiunea noastră au încheiat cu bucuria muncii Împlinite un an de rodnice înfăptuiri şi au păşit in noul an cu sănătos optimism, cu încredere In forţele lor, In puterea creatoare a întregului popor, condus cu înţelepciune de partid. Şi In această noapte de hotar intre doi ani, reporteri şi fotoreporteri ai ziarului nostru au fost prezenţi pe teren", în fabrici, unde revelionul a fost sărbătorit la locul de muncă, in sate, unde gospodarii vin la revelion in Sării cu zurgălăi, in cantinele studenţeşti — unde răsună „Gaudeamus lgriin*. In casele unor familii de muncitori şi ţărani. In Palatul Culturii, unde peste 500 de tineri l-au primit împreună pe Noul An. Iată pe scurt cîteva relatări ! Ultimul schimb, primul schimb... La marginea zonei Industriale a laţului, încolo, spre Tocmeşti, se protuează clădirile Fabricii de ulei. In această noapte de hotar, aict ce lucrează. Planul producţiei globale a fost îndeplinit încă de la 14 decembrie, dar oamenii s-au obişnuit să-şi depăşească sarcinile de plan şi propriile angajamente. Recenta plenară a C.C. al P.C.R. a pus şi în fata lor obiective importante. Inginerul Gheorghe Ciocan, şeful sectorului alehal Unite, ne demonstrează ca altre acest adevăr. In luna decembrie, au fost Îmbuteliate 949.000 de sticle de ulei, cu 174.006 mai multe decit prevedea planul. Oamenii lucrează cu spor. Din clnd In clnd, ochii lor privesc minutarele ceasurilor aflate In secţii. Mai este ptnă la miezul nopţii. Au de gind ca şi in acest schimb să-şi depăşească sarcinile de plan. O Împrejurare neprevăzută era cit pe ce să le maurae socotelile. Pe la ora 21, la centrala termică se blocase un ventil. Defecţiunea afecta producţia întregului colectiv. S-a Intervenit Insă cu o exemplară operativitate şi, In scurtă vreme, totul a reintrat In normal. Operatorul Gheorghe Sartmini, din secfia extracţie, urmăreşte cu atenţie Indicatoarele de pe tabloul din faţa sa. Votul merge bine. Are răgaz să stea de vorbă cu noi. — Aşadar, revelionul la locul de muncă. — Dacă trebuie, nu ne dăm în lături... Avem timp să ciocnim un pahar de vin mâine. Şi va fi mai gustos. Mulţumirea sufletească pe care ţi-o dă sentimentul utilltăţii, al datoriei Împlinite. Ion Dăscălescu, şeful sectorului uleiuri brute, sector fruntaş pe fabrică, trece de la un loc de muncă la altul, supraveghează. Intervine, dă Indicații... — Nu puteam sta acasă când tovarășii mei de munca sunt aici. Minutarele se apropie de cifra 12. Inginerul Gheorghe Ciocan se Îndreaptă spre telefon să-l ureze sofiei „La mulți anii". Vasile Vrabie, directorul adjunct al fabricii, trece prin secţii şi-i felicită pe muncitori, urându-le noi succese în anul 1967, fericire şi sănătate. Oamenii îşi fac semne unul altuia şi-şi strigă urarea tradiţională : „La mulţi ani !“. A sosit anul 1967 ! Procesul de producţie continuă. Se fabrică primele cantităţi de ulei din noul an. ...La ore 6 dimineaţa, schimbul de noapte dăduse peste prevederi 8 tone de ulei. La mulţi ani, tovarăşi, şi cu mai multe succese ! • In cealaltă extremitate a oraşului, schimbul de noapte din marele „palat al sănătăţii“, Fabrica de antibiotice, a pregătit pentru dozare 89 kg de tetraciclină, 53 kg de penicilină , şi a prelucrat pentru extracţie o mare cantitate de soluţie nativă de streptomicină. Primele succese din noul an, închinate belşugului Clnd am ajuns la Ruginoasa se Inserase de-a binelea. Uliţele erau pline de urători, Iar In casele țăranilor cooperatori mesele stăteau Încărcate cu bucate. Atei, ca de altfel In toate satele raionului Paşcani, este obiceiul na mal multe familli ră .«• șl să petrea-] că reve Ilonui împreună. Familia Iul Ion T. V. Axinia, brigadier de el mp, e alcătuită, împreună cu toate rudele, din peste 100 de persoane ! Ca să tacă revelionul împreună le-ar f1 trebuit o sală mare. Și pentru că n-au o sală specială pentru ei, s-au grupat, cu destulă bătaie de cap, pentru că fiecare venise cu cite un plan. Dar ptnă la urmă s-au Infdles. In casa lul Alexandru Burlacu s-au adunat toţi cei şase fraţi, dintre care patru sunt timplarul cooperativei de producţie din Ruginoasa. Toţi nu se laudă cu acareturile cooperativei la care au lucrat. Ultima lor construcţie: sediul cooperativei, cu etaj şi sală de spectacole, la care lucrările sunt aproape de terminare. Toţi au Insă şi bucurii personale : casa Iul Alexandru, in care se petrece acum revelionul, e casă nouă, iar mobila de aici e tot nouă. Iile şi-a cumpărat, recent, radio şl mobilă. Mihai a devenit tată, are o fetiţă. Petrecerea e In toi şl in casa lui Gheorghe Bodoaşcă. El e tare bucuros că i-au venit In casă tofi cei şase copii, precum şi un ginere, Vasile Aprodu, miner la Anina. O întrebăm pe Maria Bodoaşcă, cea care nu mai conteneşte să se laude cu copiii ei: „Cite zile au lucrat In anul 1966 In cooperativa agricolă Răspunsul vine imediat : „Apăi, cite zile slnt Intr-un an atttea am lucrat eu, adică 365.Sínt bucuroasă că partidul şl guvernul nostru au luat măsuri In sprijinul Întăririi familiei, al ocrotirii mamei şl copilului. Sínt bucuroasă că trăiesc o viaţă Inimoasă şl că am parte de ferbelre şl belşug tn casă“. Şl paharele pline se ridică şi se unesc toate intr-un clinchet pentru fericire şi sănătate, pentru bunăstare. Tinereţea la izvoarele neiiiiar. Tic-tacul ceasornicului din turnul bătrtnului palat se amplifica, in fiecare nuanţă de sunet sfirşea un timp şi se năştea un alt timp. Niciodată curgerea secundelor pe cadran n-a fost mai viu urmărită de către sute de tineri, care, Intr-o efervescentă a bucuriei şi entuziasmului, se lăsau Învăluiţi In muzica orei exacte. Da, melodia bătea in Inima fiecăruia, se preschimba invers, in Îndemn: Hai să dăm mină au mmnăr... Harul Palatului împodobit cu ghirlande şi ramuri de brad, simbol al obiceiurilor păminteşti, devine ca prin farmec arena veseliei şi jocului, măturilor şi cintecului. In clinchetul paharelor ciocnite, răsună triumful muncii împlinite, emoţia şi infrigurarea aşteptării celui mai tânăr dintre tineri: Anul Nou. Se pare că fiecare dintre cei prezenţi aici, la marea sărbătoare, şi-au pregătit din vreme surprize, surprize care sărită-Reportaj realizat de : Gh. Matei, Tudor Cremene, Stelian Comşa, Eliade Solomon, Constantin Enea, Emil Pascal. Fotografiile : G. Paul şi V. Botoşanu. (continuare în pag. a 2-a) „La mulţi ani, scumpa mea !”. Inginerul Gheorghe Ciocan de la Fabrica de ulei, aflat la lucru, îşi felicită soţia la ora sero dintre cei doi ani. I— „Să ciocnim paharele pentru fericirea noastră". Acasă, la familia lui Valentin Ciobanu, șef de schimb la Uzina metalurgică left.