Flacăra Iaşului, mai 1967 (Anul 23, nr. 6419-6443)

1967-05-03 / nr. 6419

ANUL XXIII, Nr. 6419 MIERCURI 3 MAI 1967 4 PAGINI 25 DANI Proletari din toate ţările, uniţi- vă! fi í B L i '• CENTRAI A í ,m. mini Sărbătorirea zilei de 1 Mai  Mad — marea sărbătoare a oamenilor muncii de pretutindeni — a cunoscut şi în acest an amploarea unei demonstraţii populare de un cuceritor entuziasm pe întreg cuprinsul patriei noastre. Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni a prilejuit o nouă şi vibrantă afirmare a unităţii poporului nostru în jurul partidului, a încrederii sale nestrămutate în politica sa înţeleaptă pusă în slujba celor mai înalte idealuri ale celor ce muncesc. Succesele obţinute în întîmpinarea măreţei sărbători, succese înmănunchiate în această primăvară într-un buchet mai bogat ca oricînd, insuflă poporului nostru o îndreptăţită bucurie şi încredere deplină în viitor. Dînd glas sentimentelor patriotice şi internaţionaliste ale oamenilor muncii, participanţii la demonstraţiile care au avut loc în această zi în Capitală şi în celelalte oraşe mari ale ţării au manifestat pentru prietenia trainică şi frăţească cu toate popoarele ţărilor socialiste, pentru solidaritatea internaţională cu cei ce muncesc din întreaga lume, au manifestat pentru oraşele forţe care militează în epoca contemporană pentru ţelurile nobile ale democraţiei, socialismului şi păcii. Piaţa Aviatorilor din Bucureşti, împodobită sărbătoreşte, cunoaşte o puternică însufleţire. Ora 9. Salutaţi cu aplauze îndelungi şi puternice urale, au luat loc în tribuna oficială tovarăşii Nicolae Ceauşescu Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer,Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu-Mazil, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Constantin Dragan, Alexandru Moghioroş, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, membrii supleanţi, ai Comitetului Executiv şi secretarii Comitetului Central al Partidului Comunist Român, vicepreşedinţi ai Consiliului de stat şi ai Consiliului de Miniştri. In tribuna oficială au luat foc, de asemeneai, membri ai Comitetului Central al Partidului Comunist Român, ai Consiliului de Stat şi ai guvernului Alături de conducătorii partidului şi statului nou(continuare în pag . 3 a) In Capitală Cuvintarea tovarăşului Ilie Verdet Dragi tovarăşi, Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Poporul român sărbătoreşte astăzi, împreună cu forţele progresiste de pretutindeni, ziua frăţiei şi solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii în lupta pentru viaţă mai bună, libertate şi independenţă ,naţională, pentru socialism, democraţie şi pace. Cu prilejul acestei mari sărbători, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat şi Consiliul de Miniştri adresează tuturor celor ce muncesc în fabrici şi uzine, pe şantiere şi pe ogoare, in instituţiile de învăţămînt şi cultură un salut tovărăşesc şi cele mai calde felicitări pentru marile succese obţinute în toate domeniile activităţii materiale şi spirituale, în îndeplinirea programului de înflorire multilaterală a patriei noastre. Salutăm cu căldură prezenţa delegaţiilor prieteneşti de peste hotare la această tradiţională manifestare populară. Aniversarea zilei de 1 Mai este şi în acest an întîmpinată de poporul nostru cu un bilanţ bogat de înfăptuiri. Se dezvoltă continuu industria noastră socialistă, pe baza tehnicii şi tehnologiei moderne. Sarcinile planului de stat pe anul trecut au fost realizate şi depăşite de toate ministerele şi toate regiunile ţării. Am încheiat în condiţii bune primul trimestru al anului în curs, îndeplinind prevederile de plan la producţia globală industrială cu 10,4 la sută, ceea ce reprezintă o creştere cu 14 la sută faţă de primul trimestru al anului trecut. Ridicîndu-şi măiestria şi mobilizîndu-şi energiile şi priceperea, inginerii, tehnicienii, muncitorii patriei obţin succese în creşterea productivităţii muncii, în reducerea preţului de cost, în îmbunătăţirea calităţii producţiei. Avem toate posibilităţile ca şi în acest an, muncind cu elan şi perseverenţă, să îndeplinim şi să depăşim prevederile planului în industrie, asigurînd premise solide pentru transpunerea în viaţă a tuturor obiectivelor cincinalului. Prin munca harnică a ţăranilor, a mecanizatorilor, inginerilor şi tehnicienilor, a tuturor oamenilor muncii de la sate rodesc măsurile adoptate de partid şi guvern pentru dezvoltarea multilaterală şi complexă a agriculturii. Anul trecut s-a obţinut cea mai mare recoltă de cereale din istoria ţării. Se află într-un stadiu înaintat lucrările agricole de primăvară ; *la principalele culturi campania de însămînţări se apropie de sfîrşit. Intelectualitatea ţării noastre adaugă noi creaţii şi realizări de valoare patrimoniului spiritual al poporului, aducînd o preţioasă contribuţie la propăşirea patriei. Pe tot cuprinsul patriei se desfăşoară o vastă activitate de construcţii de locuinţe, instituţii de cultură şi medicosanitare, care schimbă continuu înfăţişarea oraşelor şi satelor româneşti. Pe baza rezultatelor obţinute în dezvoltarea economiei naţionale sunt puse în aplicare măsuri de ridicare a nivelului de trai al populaţiei. In acest an a intrat în vigoare noul sistem de pensionare a salariaţilor, pensionarea ţăranilor cooperatori, au fost reduse preţurile la unele produse de larg consum. Toate aceste realizări sunt rodul eforturilor şi activităţii creatoare a celor ce muncesc de la oraşe şi sate, sunt rezultatul aplicării în viaţă a politicii marxist-leniniste a Partidului Comunist Român, forţa conducătoare a societăţii noastre, iniţiatorul a tot ce este înaintat, progresist, al măreţei opere de dezvoltare şi înflorire a României socialiste ! înfăptuirile de pînă acum ne dau deplina certitudine că întregul nostru popor, însufleţit de perspectivele luminoase ale viitorului, va îndeplini cu deplin succes programul măreţ de desăvîrşire a construcţiei socialiste în patria noastră ! Dragi tovarăşi, Cu prilejul zilei de 1 Mai, poporul nostru îşi reafirmă sentimentele sale de puternică solidaritate cu forţele sociale care, pe întregul glob, luptă împotriva imperialismului, pentru pace, democraţie şi progres social. Întărirea prieteniei frăţeşti, a legăturilor multilaterale cu toate ţările socialiste constituie preocuparea centrală a politicii externe a partidului şi statului nostru. Adresăm calde felicitări şi urări de continuă prosperitate popoarelor din Albania, Bulgaria, Cehoslovacia, China, Cuba, Republica Populară Democrată Coreeană, Republica Democrată Germană, Iugoslavia, Mongolia,, Polonia, Ungaria, Uniunea Sovietică, Republica Democrată Vietnam, care, sub conducerea partidelor lor comuniste şi muncitoreşti, obţin importante succese în dezvoltarea economiei şi culturii, în ridicarea nivelului de trai, în construirea noii societăţi. Prin realizările lor, ţările socialiste, exercită o puternică influenţă asupra proceselor fundamentale ale lumii contemporane, întăresc forţele mondiale ale progresului şi păcii. Ideile socialismului — a căror primă întruchipare a constituit-o victoria de acum 50 de ani a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie — pătrund tot mai adine în conştiinţa maselor, îşi sporesc continuu forţa de atracţie în lume. Sentimentele noastre de adîncă solidaritate frăţească se îndreaptă spre poporul vietnamez, care luptă cu eroism împotriva agresorilor imperialişti pentru a-şi apăra libertatea, independenţa, dreptul de a fi singur stăpîn în patria sa. Poporul român este alături de poporul vietnamez cu încrederea nestrămutată în triumful final al cauzei sale drepte. Adresăm un călduros salut prietenesc tuturor popoarelor care luptă pentru independenţă şi suveranitate, pentru libertate, pentru apărarea fiinţei lor naţionale şi suntem încredinţaţi că vor obţine noi victorii împotriva neocolonialismului, pentru dezvoltarea economică, socială şi politică de sine stătătoare. Transmitem salutul nostru de (continuare în pag. a 3-a) Masă oferită de Comitetul Central al P.C.R. După marea, demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, Comitetul Central al Partidului Comunist Român a oferit o masă tovărăşească în parcul Palatului Snagov. Au participat tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Constantin Dragan, Alexandru Moghioroş, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, membrii supleanţi ai Comitetului Executiv, secretarii C.C. al P.C.R., vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat şi ai Consiliului de Miniştri. Au luat parte, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai unor instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, activişti de partid. Au participat numeroşi membri de partid din ilegalitate, vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a felicitat pe cei prezenţi cu prilejul zilei de 1 Mai — ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua muncii şi a primăverii, care, în condiţiile socialismului, este în acelaşi timp ziua victoriei în opera de construire a societăţii noi Oamenii muncii din Capitală şi din întreaga ţară ,— a spus vorbitorul — au manifestat în această zi dr voioşie şi entuziasm, exprimîndu-şi hotărîrea nestrămutată de a înfăptui neabătut politica partidului care corespunde intereselor vitale ale întregului popor — construirea societăţii socialiste în România. Partidul nostru, partid cu o bogată tradiţie revoluţionară, care a trecut în anii ilegalităţii prin multe greutăţi şi care de mai bine de 20 de ani conduce naţiunea română pe calea construirii societăţii noi, va obţine, fără îndoială, noi şi noi victorii în construirea socialismului, în sporirea bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor. Aceasta va reprezenta în acelaşi timp o contribuţie la întărirea forţelor mondiale ale socialismului şi păcii. Sărbătorirea zilei de 1 Mai — a subliniat vorbitorul — a fost şi în acest an un prilej de puternică manifestare a solidarităţii oamenilor muncii din România cu popoarele de pretutindeni care luptă împotriva asupririi şi exploatării, pentru independenţă naţională, pentru socialism şi pace. Demonstraţia noastră de astăzi— a spus tovarăşul Nicolae Ceauşescu — a fost o demonstraţie a sentimentelor de solidaritate internaţionalistă ale poporului român, a hotărîrii sale de a lupta pentru unitatea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste, a întregului front antiimperialist mondial. In încheiere, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a toastat pentru Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului român, pentru poporul român — constructor al socialismului —, pentru solidaritatea internaţională a tuturor celor ce muncesc din toate ţările, pentru triumful păcii şi socialismului. Secretarul general al C.C. al P.C.R. a urat apoi noi succese în muncă, sănătate şi fericire tuturor celor prezenţi. Ziua de 1 Mai a prilejuit anul acesta o nouă şi vibrantă afirmare a dragostei şi ataşamentului oamenilor muncii ieşeni, ca şi ale întregului nostru popor, faţă de Partidul Comunist Român, faţă de patria noastră — Republica Socialistă România, o reafirmare a solidarităţii cu lupta oamenilor muncii din lumea întreagă pentru progres social şi pace. Piaţa Unirii — locul tradiţionalei demonstraţii a ieşenilor — este împodobită sărbătoreşte. Şi-au dat întîlnire aici peste 5.000 de cetăţeni pentru a participa la mitingul consacrat zilei internaţionale a oamenilor muncii. Pe chipurile lor citeşti entuziasmul cu care s-au pregătit, ca şi toţi ceilalţi oameni ai muncii, să întîmpine această zi, hotârîrea de a da viaţă măreţelor sarcini trasate de Congresul al IX-lea al partidului. Subliniind semnificaţia acestei zile, marele glob pămîntesc, care domină tribuna centrală, are înscrisă pe ei urarea „Trăiască 1 Mai!". Pe unul din blocurile-turn se află portretele dascălilor proletariatului: Marx — Engels — Lenin, iar deasupra acestora se află înscrisă chemarea de luptă : „Proletari din toate țările, uniți-vă". Pe fundalul tribunei sunt portretele membrilor Prezidiului Permanent al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Pe pinzele purpurii ale tribunei, deasupra cărora adie în vint steaguri roşii şi tricolore, se citesc lozincile : „Trăiască Partidul Comunist Român — in frunte cu Comitetul său Central!"; „Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie — Republica Socialistă România !". Ora 9. In tribuna centrală iau foc tovarășii: Miu Dobrescu, prim-secretar al Comitetului regional de partid, Ion Savin, Ion Tudoran, Mihai Tiron — secretari ai Comitetului regional de partid, Constantin Nistor, președintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional, Balas Baltagiu, Gheorghe Cilibiu, Lucian Hatmanu, Ioan Manciuc, Gh. Nistor, Ion Rotaru, Constantin Soroiu, membri ai biroului Comitetului regional de partid. Au luat loc, de asemenea, membrii supleanţi ai biroului Comitetului regional de partid, vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră, membri ai Comitetului regional de partid, vicepreşedinţi şi membri ai Comitetului executiv al Sfatului popular regional. (continuare in pag. a 3-a) PE MERIDIANELE GLOBULUI Sărbătorirea zilei de 1 Mai peste hotare Marea Britanie va cere admiterea în Piața comună Sesiunea extraordinară a O.N.U. La Iași Bucurie, optimism, încredere. Cuvintarea tovarăşului Ion Savin, secretar al Comitetului regional Iaşi al P.C.R. Dragi tovarăşi, Sărbătorim astăzi, împreună cu întregul nostru popor, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni în lupta pentru libertate şi o viaţă mai bună, pentru pace, democraţie şi socialism. Cu prilejul acestei măreţe sărbători, vă rog să-mi îngăduiţi ca în numele Comitetului regional de partid şi al Comitetului executiv al Sfatului popular regional, să vă transmit dumneavoastră, muncitorilor, ţăranilor, intelectualilor, tuturor oamenilor muncii din oraşul şi regiunea Iaşi un fierbinte salut, felicitări pentru realizările de seamă obţinute în dezvoltarea economică şi social-culturală a regiunii noastre şi urări de noi succese în activitatea ce o desfăşuraţi pentru înfăptuirea politicii partidului şi guvernului, însufleţiţi de un fierbinte patriotism, oamenii muncii din regiunea Iaşi, avîntaţi în lupta pentru înfăptuirea obiectivelor stabilite de cel de al IX-lea Congres al partidului, au dobîndit importante succese in toate domeniile de activitate, în primul trimestru al acestui an, planul producţiei globale industriale a fost îndeplinit în proporţie de 103,4 la sută, realizîndu-se o producţie suplimentară în valoare de peste 43 de milioane de lei, planul producţiei marfă — în proporţie de 103 la sută, iar productivitatea muncii a sporit cu 2,3 la sută faţă de plan. In această perioadă, s-au produs peste plan 6.000 de bucăţi rulmenţi, 41.000 m.p. ţesături de bumbac, 24.000 de confecţii, 304 tone de ulei comestibil, importante cantităţi de antibiotice. La obţinerea acestor succese o contribuţie de seamă au adus colectivele de muncitori, ingineri, tehnicieni de la Uzina metalurgică, Fabrica de ulei „Unirea“, Fabrica de rulmenţi din Bîrlad, Atelierele „Nicolina“, întreprinderea „Ţesătura“, Direcţia regională de transporturi auto, întreprinderea nr. 4 construcţii-montaj şi numeroase alte unităţi. Mărturii ale muncii harnice se întîlnesc şi pe întinsele ogoare ale regiunii. Folosind din plin timpul prielnic, capacitatea tractoarelor şi a maşinilor agricole, lucrătorii ogoarelor au executat la timp şi la un nivel calitativ superior lucrările agricole de primăvară. Realizări importante s-au obtinut şi în domeniul învăţămîntului, ştiinţei, culturii şi artei. Oamenii muncii din regiunea Iaşi — muncitori, ţărani, intelectuali — împreună cu întregul popor român îşi pun priceperea şi energia in slujba rezolvării cu succes a principalelor probleme privind dezvoltarea şi modernizarea industriei şi agriculturii, ridicarea nivelului calitativ al întregii economii — corespunzător cerinţelor revoluţiei ştiinţifice şi tehnice contemporane — perfecţionarea conducerii şi planificării economiei naţionale, organizarea ştiinţifică a producţiei şi muncii, creşterea eficienţei în toate ramurile şi întreprinderile. Succesele de seamă cu care au întîmpinat şi anul acesta oamenii muncii din oraşul şi regiunea Iaşi ziua de 1 Mai, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni, sunt o nouă confirmare a aprobării depline a politicii patriotice, profund ştiinţifice a partidului de către masele largi ale celor ce muncesc, a devotamentului nestrămutat faţă de cauza socialismnului. (continuare în pag. a 3-a) .Tribuna centrală in timpul demonstraţiei oamenilor muncii din Iaşi. Foto: G. Paul .