Flacăra Iaşului, iunie 1982 (Anul 38, nr. 11088-11113)

1982-06-01 / nr. 11088

Amil XXXVIII — Nr. 11 083 Marti, 1 iunie 1382 4 pagini — 50 bani Şedinţa Comitetului Politic Executiv al C. C. al P. C. R. Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, luni, 31 mai, a avut loc şedinţa Comitetului PoliticExecutiv al C.C. al P.C.R. Ca şedinţă au participat ca invitaţi membrii guvernului. Comitetul Politic Executiv a examinat şi aprobat raportul privind cifrele de şcolarizare pentru anul şcolar şi universitar 1982 — 1983 la învăţămîntul preşcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional, de maiştri, superior şi postuniversitar, elaborate în conformitate cu prevederile Legii educaţiei şi învăţămîntului şi pe baza propunerilor ministerelor, instituţiilor centrale şi comitetelor executive ale consiliilor populare. S-a apreciat că propunerile au fost făcute in strînsă concordanţă cu cerinţele vieţii economico-sociale din ţara noastră, asigurind necesarul de cadre cu o temeinică pregătire, pentru toate domeniile de activitate, inclusiv pentru acţiunile de cooperare în străinătate, în conformitate cu planurile de perspectivă ale dezvoltării economiei noastre naţionale în anii următori. In spiritul politicii partidului nostru, de pregătire pentru muncă şi viaţă a tinerei generaţii, au fost adoptate măsuri privind dezvoltarea învăţămîntului preşcolar, primar şi liceal. S-a stabilit ca marea majoritate a elevilor clasei a IX-a să fie pregătiţi in liceele industriale, de chimie industrială, agroindustriale şi silvice, pentru a se asigura cadrele necesare acestor importante ramuri ale economiei ţarii. Comitetul Politic Executiv a indicat să fie luate măsuri ca, in viitorul an şcolar, pregătirea celor care promovează clasa a VII-a din unităţile şcolare din mediul rural să se asigure, în cea mai mare parte, în comunele de domiciliu ale elevilor şi, cu precădere, în specialităţile industrial-agricole, mecanică, electrotehnică, mine, petrol, construcţii, materiale de construcţii, prelucrarea lemnului, pentru industriile uşoară şi alimentară. Măsurile stabilite asigură şcolarizarea integrată a copiilor de vârsta claselor I—X. De asemenea, pentru pregătirea unui număr mai mare de cadre de muncitori cu o înaltă calificare, s-a indicat ca în anul şcolar viitor să sporească numărul elevilor în invăţămointul profesional, atît la cursurile de zi, cit şi la cele serale. Totodată, pentru a da posibilitatea absolvenţilor liceelor, încadraţi in producţie, să-şi continue studiile, va creşte numărul locurilor la invăţămîntul superior — seral şi fără frecvenţă. Comitetul Politic Executiv a aprobat, de asemenea, numărul burselor ce se vor acorda în viitorul an şcolar elevilor şi studenţilor, asigurindu-se în continuare, în spiritul politicii umaniste a partidului şi statului nostru, condiţii tot mai bune de pregătire tineretului patriei noastre. Comitetul Politic Executiv a cerut Ministerului Educaţiei şi învăţămîntului, ministerelor economice, consiliilor populare, forurilor ştiinţifice şi politico-educative, organizaţiilor de partid, de tineret, de masă şi obşteşti să ia toate măsurile pentru pregătirea şi buna desfăşurare a viitorului an şcolar, pentru aplicarea fermă a sarcinilor trasate de conducerea partidului şi statului nostru privind perfecţionarea şi ridicarea continuă, a Conţinutului învăţămîntului, legătura tot mai strinsă a şcolii de cerinţele producţiei, formarea şi educarea unui om nou, cu o înaltă conştiinţă patriotică, revoluţionară. Comitetul Politic Executiv a dezbătut şi aprobat un raport cu privire la recalcularea preţurilor de producţie şi de livrare în industrie, a tarifelor în transportul de mărfuri şi a preţurilor în construcţiimontaj. S-a subliniat că această măsură este impusă de majorarea preţurilor la gazele naturale şi păcură, corespunzător celor practicate, pe piaţa externă, precum şi de necesitatea desfăşurării unei activităţi rentabile în toate ramurile economiei naţionale. Schimbarea preţurilor la gazele naturale şi păcură influenţează nivelul costurilor în toate sectoarele, făcînd necesară recalcularea preţurilor de producţie şi de livrare. Comitetul Politic Executiv a cerut ministerelor, centralelor şi întreprinderilor să acţioneze cu toată fermitatea în vederea reducerii, peste prevederile stabilite, care trebuie considerate ca minime, a consumului de materii prime, materiale, combustibili şi energie electrică, precum şi a valorificării lor superioare, a creşterii gradului de utilizare a materialelor recuperabile şi refolosibile, a indicelui de folosire a maşinilor şi utilajelor, sporirii suplimentare a productivităţii muncii, diminuării importurilor. Toate acestea trebuie să ducă la o scădere generală a cheltuielilor şi costurilor, astfel încît efectele creşterii preţurilor la gaze naturale şi păcură să fie cit mai mici. In domeniul investiţiilor, s-a indicat ministerelor, celorlalte organe centrale şi locale să asigure scăderea, in continuare, a consumurilor de materiale, combustibil şi energie, aplicarea de noi tehnologii și solu(continu irompe* , J-n) In fiecare unitate agricolă ieşeană, în fiecare sector, mobilizare generală pentru efectuarea lucrărilor în timpul optim şi de calitate Câmpul oferă mari cantităţi de nutreţuri, dar puţini le adună şi le depozitează cu grijă 9 La A.E.I. Dumeşti, se munceşte cu răspundere ■ Lucrătorii Complexului de vitci de la Erbiceni au nevoie de o mină de ajutor la întreţinerea culturilor . Peste tot, finul trebuie cosit fără intimere Ne aflăm într-o perioadă în care unităţile agricole au posibilitatea să depoziteze mari cantităţi de linuri pentru iarnă. Dealtfel, tov. Adam Radomir, directorul cu problemele de zootehnie al Direcţiei agricole, judeţene, ne-a oferit multe exemple de oameni gospodari care au pornit serios la treabă, hotărîţi să îndeplinească în cele mai bune condiţii programul de asigurare a nutreţurilor. La A.E.L numeşti, unitate care de anide zile se menţine în cadrul judeţului nostru pe un loc de frunte la producţia de lapte, au fost însilozate deja circa 600 de tone de masă verde cultivată, în amestec cu paie şi ierburi. S-a lucrat din plin şi duminică. Medicul veterinar Mihai Vlad şi colectivul său se îngrijesc să depoziteze tot ce oferă In prezent cimpul. Nu sunt neglijate, de exemplu, nici ierburile de pe zona drumurilor sau de pe terenurile mlăştinoase. O echipă de cosaşi adună tot ce se poate strînge și însiroza din alte surse decit cele organizate. Terenurile care au fost eliberate de prima cultură, (folosită în hrana animalelor sau pentru însilozare) au fost arate şi insămînţate a doua oară. Aceste lucrări se desfăşoară paralel cu cele de întreţinere a culturilor de porumb şi de sfeclă furajeră. Unitatea nu are probleme cu prăşitul. Prin grija Comitetului comunal de partid, au fost organizate cîteva echipe formate din soţiile îngrijitorilor cărora li s-a încredinţat întreţinerea acestor culturi. In cursul zilei de ieri, aici se începuse prcişitul porumbului. Cu asemenea preocupări ne-am retinat şi la A.E.L Erbiceni, în această unitate au fost insilozate peste TO0 de tone de furaje. Cele 3® de hectare de pajiști cultivate au dat circa 20 de tone de masă verde la hectar la prima coasă. Acesta, este și motivul pentru care anul acesta au GH. STEJARU (continuare în pag. a 2-a) Iniţiative— economii In poligonul şantierului (baza de producţie) nr. 31 Paşcani s-au organizat linele ateliere centralizate, pentru execuţia unor lucrări, care, pină nu demult, se realizau l pe şantiere. Este vorba de confecţiile metalice (balustrade pentru casa scării, uşi, ferestre ş.a.), care în prezent nu se mai aduc de la Iaşi, ceea ce a eliminat transporturile costisitoare, a redus costurile materiale şi a sporit operativitatea în execuţie la punctele de lucru. De asemenea, s-a renunţat la turnarea monolit, în favoarea prefabricării, a treptelor de blocuri, a coşurilor de ventilaţie, a aticelor şi a niton asemenea elemente. In acest mod, pe lingă economia de materiale şi manoperă, creşte substanţial productivitatea muncii la punctele de lucru. S-a dovedit avantajoasă şi centralizarea (în baza de producţie) a fasonării oțelului beton, precum și a tăierii geamurilor. Este una dintre căile principale de folosire mai judicioasă a materialelor, de eliminare a risipei. | O delegaţie de partid şi de stat a R.P. Polone, condusă de tovarăşul Wojciech Jaruzelski, va efectua o vizită oficială de prietenie în ţara noastră la invitaţia tovarăşului Nicolae Coauşescu ,wrpiw •P.u.rî,fiu,lui CSWMtot Roman, preşedintele Republicii Socialiste Romania, o delegaţie de partid şi de Jt., condusă de tovarăşul Wojciech Jarolski/pîS.Mcretor a Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Căit Voienez preşedintele Consiliului de Miniştri si al Consiliu« Militar pentru Salvare Naţională ale R.I». Polone va efectua o Vizita oficiala de prietenie în Republica ’Socialiști Kamuma la începutul lunii iunie a.c. ----------------------a m _ La no»vorbirile recapitulalive în învățămîntul politics»-i 2c»I«gic Dezbateri temeinic pregătite, sub semnul înaltelor exigente de formare a omului nou In această perioadă de intensă efervescenţă politică, de intensificare a întregii activităţi de formare a omului nou, constructor conştient al societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei, care precede Congresul educaţiei politice şi culturii socialiste, în organizaţiile de partid şi de masă de la oraşe are loc o importantă acţiune : încheierea anului de studiu In îrtvăţărhîntul de partid, precum şi în învăţămintul U.T.C. şi cel de masă, prin ţinerea convorbirilor recapitulative. Comitetul orăşenesc de partid Paşcani, organele şi organizaţiile din subordine acţionează pentru ca acest moment deosebit de important să se desfăşoare la cote calitativ înalte, astfel incit convorbirile să constituie o încununare a unui an de studiu aflat sub semnul înaltelor exigenţe ale conducerii superioare de partid, formulate în repetate rinduri de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU. Şi se poate aprecia că, urmare a măsurilor luate pentru mai buna organizare a învăţămîntului politico-ideologic, pentru perfecţionarea conţinutului acestuia, prin axarea sa pe cunoaşterea temeinică a hotărîrilor Congresului al XII-lea al partidului, plenarelor C.C. al P.C.R., a sarcinilor şi orientărilor reieşite din cuvîntările secretarului general al partidului, şi la Paşcani anul de studiu 1981—1982 s-a desfăşurat mai bine, bucurindu-se de interesul sporit al cursanţilor. Dealtfel, însuşi numărul cursanţilor a sporit, cele 570 de cercuri organizate cuprinzînd aproape 20 000 de oameni ai muncii, elevi, pensionari, alte categorii de cetăţeni. In lumina hotărîrii Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., cu privire la organizarea învăţămîntului politico-ideologic în cincinalul 1981—1985, în acest al doilea an de studiu al ciclului actual şi în oraşul nostru s-a răspuns mai bine cerinţei ca tem®tica să fie mai strîns legată de specificul fiecărei or- VALERIA VIKIAN secretar al Comitetului orăşenesc (de partid Paşcani (continuare în pag. a 3-a) Copiilor patriei Cu muguri, cu lumini de primăvară Zîmbetul, glasul copiilor in dimineaţă, Această irumpere a sevelor neamului De veşnică, atotputernică viaţă... Prin ei ne ascultăm bucuria cuvintelor Cum înfloreşte, in fiecare clipă şi oră : Slavă şi iar slavă ţie, sacră rodire, Triumf al soarelui in blinda auroră. Lor le cîntăm doinele cele mai pure Cu freamăte de cetini şi izvoare, Să crească, să rodească-n braţul lor Tăria ţării cea mereu cutezătoare. O ! dragilor copii, tot mai curate Să fie zimbetul şi ghidurile revărsind Al României glas de pace Spre zările întregului pămînt. 1IARALAMBIE TUGUI Crina Foto : S. LEO NI® Ziua de astăzi trebuie neapărat să fie frumoasă. Să ni se alăture natura in a cînta noi, adulţii, una dintre cele maii emoţionante sărbători instituite in lume, Ziua internaţională a copilului. Să ningă cu flori de salcim capetele copiilor noştri, să-şi deschidă bujorii bobocii şi să-şi alăture culoarea culorii obrajilor lor. Iar noi să le dăm tot ce avem mai bun în inimile noastre, căci ei sunt întruchiparea celor mai luminoase năzuinţe ale tuturor. Pentru fiecare părinte, pentru patrie, pentru omenire, ei înseamnă viitorul. Copiii, mîndria şi speranţa noastră ! Prin ei ne vedem duse mai departe năzuinţele, visele. Să-i învăţăm numai de bine, să-i învăţăm să-şi iubească bunii şi străbunii, munţii şi rîurile noastre, plaiurile, să iubească acest minunat colţ de pămînt, patria. Au o copilărie fericită. Părinteasca grijă a partidului le asigură tot ce le trebuie spre a creşte sănătoşi, riguroşi, deştepţi. Intr-un stat socialist ca al nostru, nesiguranţa zilei de mnime nu există ; copiii atît doar au a face , să înveţe şi să se joace. Să înveţe spre a continua pe un plan !» realizat noi, să înveţe « preţul munca şi valorile poporului, ale civilizaţiei umane, să înveţe a preţui bunul cel mai de seamă al omenirii, pacea. Să înveţe a preţui viaţa lor de astăzi, o viaţă lipsită de griji, viaţă de care încă mulţi copii din lume nu se bucură. Şi să se joace. Să se joace, să trăiască şi să înflorească precum natura acum pe aceste minunateplaiuri româneşti. Să fiţi fericiţi, să vă bucuraţi de viaţă, dragi copii ai noştri, dragi copii ai Terrei ! SILVIU COSTINESCU OSTINESCU :